1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
Τα αφηγηματικά στοιχεία: Άξονες / Στρατηγικές Ανάγνωσης Ποικίλες – μοναδικές αναγνώσεις (εμπειρία, θεωρητικό υπόβαθρο αναγνώστη): φωτίζουν, επιμένουν, παραβλέπουν διαφορετικά σημεία του κειμένου Εσωτερική ανάγνωση κειμένων Εξωτερική (τόπος / χρόνος π.χ. ιστορικό μυθιστόρημα – ψυχικές / υποσυνείδητες διεργασίες π.χ. Κοντορεβιθούλης -Μπέτελχαιμ) Πιθανή ένσταση Νέα Κριτική (Φορμαλισμός) – Rebecca Lukens εσωτερική «γραμματική» McGillis / Ιστορία - Αντεπιχειρήματα
Η πλοκή Η εξέλιξη ή η ακολουθία των γεγονότων της ιστορίας Επιτυχημένη – συνεχόμενο ενδιαφέρον / αγωνία Σασπένς: «και μετά τι έγινε»; μικρό παιδί - αναγνώριση υποθέσεων άλλων βιβλίων μεγαλώνοντας – απροσδόκητη πλοκή Περιπέτεια ήρωα – διαμάχη (αντίπαλο, εαυτό, κοινωνία, φύση)
Πλοκή 2 (δομή) Τρόποι σύνδεσης των διαφόρων μερών του έργου – μοτίβα Λογοτεχνική ποιότητα: επανάληψη – διαφοροποίηση όμοιων ή διαφορετικών μοτίβων Κοκκινοσκουφίτσα: παρουσίαση – απουσία μοτίβων (Charles Perrault)
Οι χαρακτήρες Η ιστορία κατανοητή μέσω των ενεργειών τους Κίνητρα, προθέσεις, επιθυμίες – αποκάλυψη με ποικίλους τρόπους ενέργειές τους – λόγια τους – εμφάνισή τους – σχόλια τρίτων – σχόλια αφηγητή αξιοπιστία Επίπεδος χαρακτήρας (παραμύθι) vs σφαιρικός χαρακτήρας (μυθιστόρημα) Η μανιχαϊστική λογική του παραμυθιού – εσωτερική σύμβαση / ουσιώδες γνώρισμα μονοσημαντότητα – μικρό παιδί – τάξη σε εσωτερικό κόσμο αξιών
Το θέμα Τα νοήματα του κειμένου - κυρίαρχα, δευτερεύοντα, άμεσα, μη φανερά Άλκη Ζέη, Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου – καταδίκη πολέμου αλλά και άλλες κυρίαρχες η δευτερεύουσες ιδέες Διδακτικοί χειρισμοί – αναγνωστική διαδικασία: βασικός κίνδυνος για το παιδί: αναζήτηση νοημάτων vs άλλες ποιότητες λογοτεχνικού έργου: επεξεργασία γλώσσας, νοερή κατασκευή εικόνων
Η οπτική γωνία Τρόπου επιλογής αφήγησης των γεγονότων από συγγραφέα Πραγματικός – κατασκευασμένος συγγραφέας / αναγνώστης Τριτοπρόσωπη αφήγηση Πρωτοπρόσωπη αφήγηση – προβληματισμός αληθοφάνειας (ταύτιση) παιδικού λόγου vs λογοτεχνικότητα
Ο χρόνος Ο χρόνος του αφηγηματικού λόγου Ο χρόνος της ιστορίας Χρονική σειρά: ΧΙ (χρόνος ιστορίας) – ΧΑ (χρόνος αφήγησης) Κάθε ασυμφωνία μεταξύ ιστορίας και αφήγησης χαρακτηρίζεται αναχρονία: in medias res – ανάληψη - πρόληψη
Σκηνικό - Διακειμενικότητα Χρόνος και τόπος εξέλιξης της ιστορίας (ιστορικό μυθιστόρημα – Ημερολόγιο Άννα Φρανκ vs παραμύθια) Απαραίτητη προϋπόθεση η ανάπτυξη προχωρημένων τεχνικών (Ευγένιου Τριβιζά, Τα τρία μικρά λυκάκια) εργοκεντρική θεώρηση