Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 5: Άλλες ουσίες από το περιβάλλον που έχουν βλαπτική επίδραση στο δέρμα και στην υγεία Δρ. Ευαγγελία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διατροφή Ενότητα 17: Γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα και αβγά Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Advertisements

Μέρος Β’. 2 Η ΠΕ Τμήμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Σχολείων.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Περιβαλλοντικό ζήτημα και οικολογικό κίνημα ΜΑΘΗΜΑ 6.
Κοσμητολογία ΙΙΙ (Θ) Ενότητα 2: Κραγιόν (Ι) Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοσμητολογίας Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Κοσμητολογία ΙΙI (Ε) Ενότητα 7: Παρασκευή σαμπουάν για κανονικά μαλλιά Δρ Φωτεινή Μέλλου, MSc Εργαστηριακός συνεργάτης Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΘΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ T SWOT ANALYSIS Μάθημα: Πολεοδομική και Οικιστική Ανάπτυξη και Πολιτική.
1 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Ελλάδα. 2 ΠΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Σύνδεση περιβάλλοντος και εκπαίδευσης 1913…καθιερώνεται με νόμο η σύνδεση περιβάλλοντος και.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ) Ενότητα 9 : Μέτρηση φαινολικών στο κρασί Δρ. Βασίλης Ντουρτόγλου Τμήμα Οινολογίας & Τεχνολογίας Ποτών Ανοικτά.
Αιματολογία ΙΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Μυελοϋπερπλαστικά νοσήματα (β΄μέρος) Αναστάσιος Κριεμπάρδης Τμήμα Ιατρικών εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Ενζυμική Αποτρίχωση (Ε) Ενότητα 1: Εισαγωγή Κατερίνα Δηλαβέρη, Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Αποκατάσταση Δυσλειτουργιών Σύγκλεισης Ενότητα 6: Αποκατάσταση σύγκλεισης με Κινητές Προσθέσεις Δρ. Παναγιώτα Τσόλκα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Οδοντικής.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία Ενότητα 6: Οι βάσεις της Ομαδικής Συμπεριφοράς Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 7: Βιταμίνες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Διεθνείς Συστήματα Κρατήσεων στον Τουρισμό Ενότητα 4: Διεθνή Συστήματα Κρατήσεων (Global Distribution Systems,G.D.S.) Δρ.Βασιλική Κατσώνη, Επίκουρος Καθηγήτρια.
1 ΕΚΠΟΝΗΣΗ - ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Νευρολογική Νοσηλευτική Ενότητα 2.2: Η εφαρμογή της αξίας του σεβασμού - της ελευθερίας - της δικαιοσύνης στην φροντίδα του.
Κοστολόγηση Ενότητα 2: Δομή επιχειρήσεων γραφικών τεχνών και χαρακτηριστικά σύγχρονων τεχνολογιών Δρ. Αναστάσιος Ε. Πολίτης, Αναπληρωτής Καθηγητής Τεχνολογία.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 10: Μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 19: Είδη διαιτών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 11: Μάλαξη και ειδικές τεχνικές Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 9: Μάλαξη στον αθλητισμό Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ) Ενότητα 09: Η Μακροχρόνια Φροντίδα Υγείας στην Ελλάδα: Το θεσμικό πλαίσιο Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης.
Μάθημα: Οικονομική Του Περιβάλλοντος & Των Φυσικών Πόρων Διδάσκων: Dr. Ευτύχιος Σαρτζετάκης Δημήτρης Σακκουλίδης – Φωτεινή Σαμαρά Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ.
Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 6: Έλεγχοι υποθέσεων - Διαστήματα εμπιστοσύνης Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά.
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 4: Θεματική Πρόσβαση: Προβληματισμοί και προσδιορισμός των εννοιών Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 6: Ουσίες ρύθμισης Οσμής - Γεύσης Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 2: Χρωστικές πρόσθετες ύλες τροφίμων Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 1: Απλός και σύνθετος τόκος και Εισαγωγή στο EXCEL Εργαστήριο 1 ης Εβδομάδας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Θ) Ενότητα 5.2: Yδατογράφημα Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Γραφιστικής Κατεύθυνση Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών Ανοικτά.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 4.6: Χορός και Εικονογραφημένο Βιβλίο Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Ενότητα 5 : Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ « Περιβαλλοντικά Προβλήματα & Δίκαιο» ΜΑΘΗΜΑ 9.
Εφαρμογές Στατιστικής στην Τεχνολογία Τροφίμων (Θ) Ενότητα 2: Πληθυσμός και δείγμα - Δειγματοληπτικές μέθοδοι και δειγματοληπτικό σφάλμα Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου,
Διατροφή Ενότητα 19: Λίπη, έλαια, λαχανικά και πατάτες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Διαχείριση Έργων & Εργοταξίων Ενότητα 8β: Μηχανήματα τεχνικών έργων (ΜΤΕ) – Ανάλυση IΙΙ Βασίλειος Μούσας Τμήμα πολιτικών Μηχανικών ΤΕ και Μηχανικών Τοπογραφίας.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών Ενότητα 2: Οι Λειτουργίες του Μάνατζμεντ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών Ενότητα 4: Ο Ρόλος του Μάνατζερ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
Βελτιστοποίηση Ενεργειακών Συστημάτων Eργαστήριο Matlab Ενότητα 3: Πίνακες Μ. Σαμαράκου, Δ. Μητσούδης, Π. Πρεντάκης Τμήμα Μηχανικών Ενεργειακής Τεχνολογίας.
Διατροφή Ενότητα 13: Yπέρβαρος / παχυσαρκία & απώλεια βάρους Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστήρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Αιματολογία ΙΙΙ (Ε) Ενότητα 5: Αιμόσταση - Προαναλυτική φάση Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 3: Ψυχιατρικός ιδρυματισμός και ιδρυματική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 1: Γιατί τρεφόμαστε Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 13: Διασφάλιση – Βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών ψυχικής υγείας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ) Ενότητα 4: Κατ’ οίκον Φροντίδα: Βασικές αρχές λειτουργίας Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Οδοντική μορφολογία Ενότητα 11: Πρώτος γομφίος κάτω γνάθου Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας.
Ενόργανη Χημική Ανάλυση (Θ) Ενότητα 4: Εισαγωγή στις μεθόδους χρωματογραφίας Δρ. Αρχοντούλα Χατζηλαζάρου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ενόργανης Ανάλυσης και.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 2: Ο αποϊδρυματισμός και η ανάπτυξη της κοινοτικής φροντίδας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 5: Συσκευασία καλλυντικών προϊόντων Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοσμητολογίας Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο Ενότητα 7: Εικαστικές παρεμβάσεις σπουδαστών σε χώρους μνήμης – β’ μέρος Φρύνη Μουζακίτου Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής,
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΑΕΙΦΟΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Α. Μαρτίνης.
Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 8: Αισθητική αντιμετώπιση Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός - Αισθητικός Τμήμα Αισθητικής.
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος Ενότητα 17: Ραδιοσυχνότητες Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Διαδικτυακές συναλλαγές στον Τουρισμό (e-tourism) (Θ) Ενότητα 10: e-marketing και τουρισμός Δρ.Βασιλική Κατσώνη, Επίκουρος Καθηγήτρια ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 11: Κλασικό Μακιγιάζ Μικελάτου Ευθυμία Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά.
Προδιαγραφές Ανοιχτών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων Ομάδα ανάπτυξης Ανοιχτών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 14: Διατροφικά συμπληρώματα Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Εκπαιδευτική Τεχνολογία & Διδακτική της Πληροφορικής Ενότητα 4: Εποπτικά Μέσα & Νέες Τεχνολογίες Διδακτικές προσεγγίσεις στην Πληροφορική Κλειώ Σγουροπούλου.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων - E Ενότητα 3: Παραδείγματα και εφαρμογές συστημάτων Δήμος Πανταζής Dr, MSc, Αγρ.Τοπ.Μηχ.
Νομοθεσία /Δεοντολογία Νοσηλευτικού Επαγγέλματος Ενότητα 10: Νοσηλευτική Νομοθεσία Ευγενία Βλάχου, Ελένη Ευαγγέλου Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 10: leasing Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons.
Διασφάλιση ποιότητας Ενότητα 1: Γενικές αρχές Ιωάννης Τσάκνης, Καθηγητής Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 1: Αρχαίο αιγυπτιακό μακιγιάζ Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία Ενότητα 11: Οργανωσιακή αλλαγή Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται.
Διαδικτυακές συναλλαγές στον Τουρισμό (e-tourism) (Θ) Ενότητα 4: Τουρισμός και «ηλεκτρονικό επιχειρείν» Δρ.Βασιλική Κατσώνη, Επίκουρος Καθηγήτρια ΤΕΙ Αθήνας.
Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Εφήβους Ενότητα 11: Παιδική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά.
Ενζυμική Αποτρίχωση (Θ) Ενότητα 4: Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη μόνιμη αποτρίχωση Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός - Αισθητικός Τμήμα.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ειδική Κοσμητολογία (Θ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 5: Άλλες ουσίες από το περιβάλλον που έχουν βλαπτική επίδραση στο δέρμα και στην υγεία Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός - Αισθητικός Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Καπνός και δέρμα 1/3 Μέσα στον καπνό του τσιγάρου υπάρχουν χιλιάδες ερεθιστικές και βλαβερές ουσίες οι οποίες επενεργούν στο δέρμα είτε με την άμεση επαφή, είτε μέσω της αιματικής κυκλοφορίας. Απ’ όλες όμως τις ουσίες που περιέχονται στον καπνό και ξεχωρίζουν κυριότερες είναι οι ακόλουθες: Η πίσσα που αποτελεί μίγμα πολλών ουσιών που προέρχονται από την καύση του καπνού. Κυρίως αποτελείται από αρωματικούς πολυκυκλικούς υδρογονάνθρακες (όπως 3,4 βενζοπυρένιο, ανθρακένιο κ.ά.) οι οποίοι έχει αποδειχτεί ότι έχουν καρκινογόνο δράση στο δέρμα. 1

Καπνός και δέρμα 2/3 Το μονοξείδιο του άνθρακα το οποίο προέρχεται από την καύση του καπνού. Αυτό ενώνεται με την αιμοσφαιρίνη των ερυθρών αιμοσφαιρίων και την παρεμποδίζει στο έργο της, στη μεταφορά οξυγόνου και για 12 ώρες, με αποτέλεσμα την κακή αιμάτωση και συνεπώς οξυγόνωση του δέρματος. Ακόμη ο καπνός περιέχει φορμαλδεΰδη. Με το κάπνισμα 20 τσιγάρων σε ένα δωμάτιο μεσαίων διαστάσεων υπάρχει μία συγκέντρωση φορμαλδεΰδης 0,3 mg/m 3. Το ανώτερο επιτρεπτό όριο στο χώρο εργασίας έχει καθιερωθεί από την ΕΟΚ, σε 1,2 mg/m 3. Η φορμαλδεΰδη προκαλεί αλλεργική ή ερεθιστική δερματίτιδα εξ’ επαφής καθώς και κνίδωση εξ’ επαφής. Σε μακροχρόνιες επιπτώσεις προκαλεί καρκίνο του δέρματος. 2

Καπνός και δέρμα 3/3 Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η νικοτίνη προκαλεί αγγειοσυστολή με αποτέλεσμα την κακή αιμάτωση του δέρματος. Επίσης καταστρέφει τη βιταμίνη C (ασκορβικό οξύ) του οργανισμού. Έχει βρεθεί ότι 40 τσιγάρα την ημέρα καταστρέφουν 100 mg βιταμίνης C. Η βιταμίνη C ενισχύει την άμυνα του δέρματος, προστατεύει τα αγγεία και είναι απαραίτητη για την κατασκευή και συντήρηση του κολλαγόνου. Δρα σαν συνένζυμο (μερικά ένζυμα για να δράσουν χρειάζονται ένα μικρό οργανικό μόριο, το συνένζυμο, που χωρίς αυτό δεν μπορούν να δράσουν), κατά την ενζυματική υδροξυλίωση της προλίνης του προ- κολλαγόνου, σε 4-υδροξυπρολίνη από την οποία τελικά παίρνουμε, μετά από μια σειρά διεργασιών, το μονομερές κολλαγόνο. Το κάπνισμα προκαλεί χαλάρωση των ιστών, ωχρότητα και ρυτίδες. Σε χρόνια δηλητηρίαση έχει καρκινογόνο δράση στο δέρμα. 3

Σαπούνια 1/4 Τα σαπούνια μπορούν ν' απομακρύνουν και τον λιποδιαλυτό και τον υδατοδιαλυτό ρύπο, όταν διαλυθούν ή διασπαρούν στο νερό, γιατί τα μόριά τους σχηματίζουν μικκύλια μέσα στα οποία διαλυτοποιείται ο λιπαρής σύστασης ρύπος. Αυτά όμως δεν δρουν καλά σε σκληρό νερό, καταστρέφουν το όξινο περιβάλλον (pH: 4,5-6) του δέρματος, αφήνοντας ταυτόχρονα και αλκαλικά υπολείμματα πάνω σ’ αυτό και τέλος απομακρύνουν όλη την ποσότητα του σμήγματος, το οποίο φυσιολογικά συγκρατεί στη θέση του το υπολιπιδικό στρώμα (N.M.F.). Σ’ αυτή την κατάσταση αυξάνει η απώλεια υγρασίας από το δέρμα και το κεράτινο στρώμα ξηραίνεται. Κι αυτό είναι το πρώτο βήμα για τα εκζέματα, μολύνσεις αλλά και πρόωρες ρυτίδες. 4

Σαπούνια 2/4 Τα συχνά πλυσίματα και λουτρά με σαπούνια καθώς και η συχνή επαφή με αυτά κατά την διάρκεια του πλυσίματος των ρούχων, απομακρύνουν πρώτα μηχανικά τα ανώτερα στρώματα της επιδερμίδας, όπου βρίσκονται προσκολλημένα τα μόνιμα μικρόβια. Κυρίως όμως η αλκαλικότητα των σαπουνιών είναι εκείνη που διαταράσσει τη φυσιολογική μικροβιακή χλωρίδα του δέρματος. Κι αυτό επειδή τα κοινά σαπούνια εξουδετερώνουν το όξινο pH του δέρματος. Μέχρι το δέρμα να επαναφέρει το κανονικό του pH, τα ξένα μικρόβια έχουν την ευκαιρία να εγκατασταθούν και να πολλαπλασιαστούν (μολύνσεις του δέρματος). 5

Σαπούνια 3/4 Το καθημερινό όμως πλύσιμο μειώνει σημαντικά την ικανότητα του δέρματος να επαναφέρει το κανονικό του pH. Η κερατίνη στοιβάδα γίνεται όλο και περισσότερο διαπερατή στους παθογόνους μικροοργανισμούς (βακτήρια, μύκητες κ.ά,). Άλλοτε τα βοηθητικά συστατικά των σαπουνιών προκαλούν αλλεργικές αντιδράσεις. Η σωστή φροντίδα του δέρματος πρέπει να περιλαμβάνει οπωσδήποτε ήπιο καθαρισμό (που δεν διαταράσσει το pH, τον προστατευτικό όξινο μανδύα και την μικροβιακή χλωρίδα του δέρματος). Πρέπει ν’ αναφερθεί ακόμη, ότι και τα «ουδέτερα» σαπούνια που κυκλοφορούν στο εμπόριο είναι αλκαλικά για το δέρμα αφού περιέχουν ανιονικές επιφανειοδραστικές ουσίες. 6

Σαπούνια 4/4 Σε δέρμα ήδη καταπονημένο από τις επιδράσεις των απορρυπαντικών, των σαπουνιών, των προϊόντων για ντους και μπάνιο κλπ., είναι απαραίτητη η Αισθητική περιποίηση, που έχει σαν σκοπό την ενυδάτωση του δέρματος, την χρήση κρεμών που θα ρυθμίσουν το pH του καθώς και υδατικών. Όταν έχουν αρχίσει να δημιουργούνται ρυτίδες τότε ενδείκνυται και αντιρυτιδική θεραπεία. Οι δύο βασικές αρχές που πρέπει να ισχύουν για την υγεία του δέρματος και τα καλλυντικά προϊόντα που διαλέγουμε είναι: o Η καθαριότητα σταματάει εκεί όπου αρχίζει η ξηρότητα και η βλάβη του δέρματος και o Κατάλληλα καλλυντικά προϊόντα είναι μόνο εκείνα, που διατηρούν και αυξάνουν τις φυσικές προστατευτικές ικανότητες του δέρματος. 7

Συνθετικά απορρυπαντικά και δέρμα 1/2 Τα συνθετικά απορρυπαντικά διαφέρουν από τα σαπούνια στα εξής: o Είναι τελείως συνθετικά. o Μπορούν να κάνουν σαπούνια σε διάφορα επίπεδα του pH και έτσι μπορούν να εναρμονιστούν με το pH του δέρματος. o Ενεργούν σαν βακτηριοκτόνο. Αυτό είναι θετικό για φλεγμονώδεις δερματοπάθειες, αλλά αρνητικό από την άποψη ότι η υπερβολική χρήση απορρυπαντικών μπορεί να προκαλέσει την καταστροφή της φυσιολογικής μη παθογόνου μικροβιακής χλωρίδας του δέρματος. 8

Συνθετικά απορρυπαντικά και δέρμα 2/2 Τα καθοριστικά προϊόντα που περιέχουν υδροξείδιο του νατρίου και υδροξείδιο του αμμωνίου τα οποία είναι ισχυρά αλκάλεα καθώς επίσης και επιφανειοδραστικές ουσίες για να απομακρύνουν τα λίπη, καταστρέφουν τον όξινο μανδύα του δέρματος, με αποτέλεσμα την αφυδάτωσή του και την εμφάνιση πρόωρων ρυτίδων. 9

Δερματίτιδα εξ’ επαφής με σαπούνια ή απορρυπαντικά Κυρίως οι εργαζόμενοι στις βιομηχανίες σαπουνιών και απορρυπαντικών μπορούν να αναπτύξουν δερματίτιδα εξ’ επαφής από τα ταγγισμένα λάδια και τα αλκάλεα. Η δερματίτιδα εξ΄επαφής με καθοριστικούς παράγοντες μπορεί να προκληθεί: o από υπερβολική χρήση, o από την παρουσία λειαντικών ή ερεθιστικών υλικών, o από την επαφή ή την επαφή με το φως αλλεργία στα σαπούνια και στα απορρυπαντικά. 10

Φορμαλδεΰδη Η φορμαλδεΰδη χρησιμοποιείται στα καθαριστικά προϊόντα και ως απολυμαντικό κτιρίων και νοσοκομείων καθώς επίσης και σε προϊόντα απολύμανσης οικιακών αντικειμένων. Είναι άχρωμο αέριο με διαπεραστική οσμή. Ακόμη χρησιμοποιείται στη βιομηχανία ως πρώτη ύλη σε διάφορες κόλλες, σε διαλυτικά, σε βαφές μαλλιών, σαπούνια, σε σαμπουάν κ.ά. Ως συντηρητικό στα τρόφιμα έχει απαγορευτεί. Επίσης τη συναντούμε στη φλόγα υγραερίου, γεγονός που σημαίνει ότι κυκλοφορεί και στην ατμόσφαιρα σαν ρύπος. Η φορμαλδεΰδη προκαλεί αλλεργική ή ερεθιστική δερματίτιδα εξ’ επαφής ή και κνίδωση εξ’ επαφής. Σε μακροχρόνιες επιπτώσεις προκαλεί καρκίνο του δέρματος. 11

Χλωρίνη 1/2 Η χλωρίνη υπάρχει σε κάθε σπιτικό. Χρησιμοποιείται για καθαρισμό, λείανση και απολύμανση. Περιέχει διαλυμένα άλατα χλωρίου σε νερό, που σταδιακά με τη χρήση απελευθερώνουν χλώριο το οποίο ξηραίνει το δέρμα και είναι ερεθιστικό. Ακόμη μπορεί να προκαλέσει χλωροακμή στο άτομο που έρχεται σε επαφή με τα σχηματιζόμενα αέρια. 12

Χλωρίνη 2/2 Ακόμη όταν η χλωρίνη αναμιχθεί με άλλα απολυμαντικά και οξέα των ειδών καθαρισμού μπορούν να σχηματιστούν τοξικά αέρια για το δέρμα, όπως: o φωσγένιο (τοξικό), o χλωροφόρμιο (καρκινογόνο), o τετραχλωράνθρακας (τοξικό), o τριχλωροαιθυλένιο (καρκινογόνο). Ακόμη μπορούν να σχηματιστούν καυστικά αέρια και να προκαλέσουν σοβαρά εγκαύματα. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι τα υπολείμματα των απορρυπαντικών έχουν κατηγορηθεί για επιδείνωση του εκζέματος ή καταστάσεις που χαρακτηρίζονται από αίσθημα τσιμπήματος ή/και τσουξίματος του ευαίσθητου δέρματος. 13

Εντομοκτόνα - Παρασιτοκτόνα – Λιπάσματα και δέρμα Η έκθεση σε εντομοκτόνα καθώς και σε γεωργικά χημικά προϊόντα (λιπάσματα κ.ά.) αφορά τους αγρότες και τους κατασκευαστές γεωργικών χημικών. Αυτοί συχνά αναπτύσσουν αλλεργική και ερεθιστική δερματίτιδα εξ’ επαφής καθώς έρχονται σε επαφή με τα κατάλοιπα αυτών των προϊόντων. Υπάρχει απόδειξη ότι τα κατάλοιπα αυτά μένουν πάνω στο δέρμα μετά κυρίως από μακροχρόνια έκθεση. Άλλα άτομα που έρχονται συχνά σε επαφή με εντομοκτόνα και κατάλοιπα από φυτοφάρμακα, είναι οι νοικοκυρές. Οι εργαζόμενοι αναπτύσσουν δερματίτιδες εξ’ επαφής και άλλες δερματοπάθειες, δεδομένου ότι δεν φορούν προστατευτικό ρουχισμό εξαιτίας της αυξημένης θερμοκρασίας του καλοκαιριού. 14

Εντομοκτόνα - Παρασιτοκτόνα Είναι διάφορες ενώσεις ή παρασκευάσματα που χρησιμοποιούνται για την εξόντωση εντόμων και παρασίτων. Αρχικά χρησιμοποιήθηκαν φυσικά εντομοκτόνα- παρασιτοκτόνα όπως… (συνεχίζεται) 15

Πύρεθρο Το εκχύλισμα από το φυτό πύρεθρο χρησιμοποιείται σαν το δραστικό συστατικό σε πολυάριθμες σκόνες και σπρέι εντομοκτόνων-παρασιτοκτόνων. Το πύρεθρο είναι πολύτιμο εντομοκτόνο γιατί είναι εκλεκτικό, σκοτώνει ταχύτατα και έχει μικρή τοξική επίδραση στον άνθρωπο. Εξατμίζεται γρήγορα και δεν αφήνει τοξικά υπολείμματα στο δέρμα. Το πύρεθρο έχει βρεθεί ότι προκαλεί αλλεργική δερματίτιδα εξ’ επαφής στα μέρη του σώματος που εκτίθενται στο σπρέι. Είναι ήπιο αλλεργιογόνο. 16

Νικοτίνη Είναι μια ισχυρή αλκαλοειδής ουσία που περιέχεται στο φυτό «καπνό» και αποτελεί δραστικό δηλητήριο. Η μορφή της νικοτίνης που χρησιμοποιείται στα εντομοκτόνα είναι το υδατικό nocotinic sulfate (θειικό άλας) που περιέχει 40% νικοτίνη. Η νικοτίνη είναι σπάνιο αλλερνιογόνο. Οι εργαζόμενοι παραγωγής και κατεργασίας καπνού παρουσιάζουν ερεθιστική δερματίτιδα εξ' επαφής στα χέρια, που οφείλεται είτε στα φύλλα που ξεχωρίζουν και ταξινομούν, είτε στα λιπάσματα και στα εντομοκτόνα που χρησιμοποιούνται στα φυτά. 17

Χλωριωμένοι υδρογονάνθρακες Οι χλωριωμένοι υδρογονάνθρακες δρουν στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα. Στο δέρμα μπορούν να προκαλέσουν ξηρότητα και χλωροακμή. Αλλά συνθετικά εντομοκτόνα είναι… 18

Οργανικά φωσφορικά άλατα Τα οργανικά φωσφορικά άλατα (όπως MALATHION, PARATHION) είναι αποτελεσματικά εντομοκτόνα. Προκαλούν ήπιο ή μέτριο ερεθισμό. Είναι όμως ισχυρά αλλεργιογόνα αλλά χρησιμοποιούνται σε μικρές συγκεντρώσεις και έτσι δεν είναι ικανά να προκαλέσουν αλλεργική δερματίτιδα εξ’ επαφής. 19

Οργανικές ενώσεις αρσενικού Γενικά οι οργανικές ενώσεις αρσενικού είναι αλλεργιογόνες ουσίες. Ακόμη, το τριοξείδιο του αρσενικού χρησιμοποιείται ευρύτατα στα εντομοκτόνα και στα φυτοφάρμακα, το οποίο έχει βρεθεί ότι προκαλεί στο δέρμα μελαγχρώσεις, κερατώσεις εξ’ αρσενικού και καρκίνους εξ’ αρσενικού. 20

Μυκητιοκτόνα Αυτά προστατεύουν τους καρπούς που προορίζονται για σπορά από μύκητες. Το σημαντικότερο μυκητοκτόνο είναι το εξαλχωροβενζένιο, το οποίο προκαλεί όψιμη δερματική πορφύρα, η οποία χαρακτηρίζεται από πομφόλυγες, ευθραυστότητα του δέρματος στους ήπιους τραυματισμούς, περιοχές υπερχρωματικές ή υποχρωματικές, σχηματισμό κεχριών, σκληροειδείς ουλές και υπερτρίχωση στα ζυγωματικά. 21

Σκοροκτόνα 1/2 Ο σκόρος, το έντομο αυτό με μέγεθος 6-15 mm, γεννά μικρά και λευκά αυγά τα οποία εκκολάπτονται σε σκώληκες (νύμφες) στο χρώμα του ελεφαντοστούν. Προτιμά μέρη ζεστά, κυρίως μάλλινα υφάσματα ή καλύμματα επίπλων. Η ζημιά προκαλείται από τις νύμφες του σκόρου οι οποίες τρώνε αδιακρίτως μάλλινα και γούνες. Σήμερα γνωρίζουμε ότι η ναφθαλίνη δεν έχει σχεδόν καμία επίδραση στο σκόρο. Αντίθετα είναι επικίνδυνη για τον άνθρωπο. Συγκεκριμένα υπήρξαν περιπτώσεις δηλητηρίασης και θανάτων παιδιών από τη ναφθαλίνη. Αργότερα χρησιμοποιήθηκαν ταινίες χαρτιού εμποτισμένες με λινδάνιο, τις οποίες τις κρεμούσαν στην ντουλάπα ή τις τοποθετούσαν ανάμεσα στα ρούχα. 22

Σκοροκτόνα 2/2 Το λινδάνιο χρησιμοποιείται: o σαν φυτοφάρμακο, o σαν απολυμαντικό (μυκητοκτόνο) σε διάφορους χώρους και o σαν ψειροκτόνο σε σαμπουάν. Επιπτώσεις στο δέρμα: προκαλεί εκζέματα. Χρόνιες επιπτώσεις στο δέρμα: καρκινώματα του δέρματος. Η μεγάλη τοξικότητα του λινδανίου οφείλεται στα παράγωγα διάσπασής του, τις διοξίνες οι οποίες προκαλούν χλωροακμή, όψιμη δερματική πορφύρα και καρκίνο του δέρματος. Η χρήση του λινδανίου ως εντομοκτόνου σε εσωτερικούς χώρους έχει απαγορευτεί. 23

Τρωκτικοκτόνα Τα δηλητήρια που χρησιμοποιούνται για τα ποντίκια ονομάζονται τρωκτικοκτόνα. Τα περισσότερα από αυτά είναι τροφές δηλητηριώδεις οι οποίες προσελκύουν τα τρωκτικά και οι οποίες είναι αντιπηκτικές ουσίες του αίματος. Το συνηθέστερο τρωκτικοκτόνο για τα ποντίκια είναι το RED SQUILL το οποίο είναι ερεθιστικό για το δέρμα. 24

Λιπάσματα 1/3 Τα στοιχεία που χρειάζονται τα φυτά για την ανάπτυξή τους είναι τα ακόλουθα: άνθρακας, υδρογόνο, οξυγόνο, άζωτο, κάλιο, ασβέστιο, μαγνήσιο και θείο. Ορισμένα από τα απαραίτητα αυτά στοιχεία τα προσθέτει ο άνθρωπος κατά την καλλιέργεια των αγρών με τη μορφή λιπασμάτων. Τα λιπάσματα τα διακρίνουμε σε φυσικά και τεχνητά ή χημικά 25

Λιπάσματα 2/3 Τα τεχνητά ή χημικά λιπάσματα, τα διακρίνουμε σε 3 κατηγορίες: 1.τα αζωτούχα, 2.τα φωσφορούχα και 3.τα καλιούχα. 26

Λιπάσματα 3/3 Αζωτούχα λιπάσματα είναι το νιτρικό αμμώνιο, το θειικό αμμώνιο κ.ά. Αυτά έχουν κατηγορηθεί για αλλεργική δερματίτιδα εξ’ επαφής. Φωσφορούχα λιπάσματα είναι το φωσφορικό αμμώνιο. Έχουν κατηγορηθεί για αλλεργική δερματίτιδα εξ επαφής. Καλιούχα λιπάσματα είναι το νιτρικό κάλιο, το θειικό κάλιο, το χλωριούχο κάλιο κ.ά. Και αυτά έχουν ενοχοποιηθεί για αλλεργική δερματίτιδα εξ’ επαφής. ΠΡΟΛΗΨΗ: Προστατευτικός ρουχισμός για τους αγρότες. Αναπνευστικές μάσκες. Για τις νοικοκυρές: όχι ανεξέλεγκτη κατανάλωση. 27

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ευαγγελία Πρωτόπαπα Ευαγγελία Πρωτόπαπα. «Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική. Ενότητα 5: Άλλες ουσίες από το περιβάλλον που έχουν βλαπτική επίδραση στο δέρμα και στην υγεία». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.