Σχεδιασμός προγράμματος εξάσκησης Κυριαλάνης Ευάγγελος, ΑΕΜ: 880
Σενάριο Είμαι γυμναστής σε θερινή παιδική αθλητική κατασκήνωση και καλούμαι να προετοιμάσω ένα σύντομο κινητικό πρόγραμμα ενόργανης γυμναστικής με βασικές ασκήσεις, όπως κυβίστηση, ανακυβίστηση, τροχό και κατακόρυφο, το οποίο θα ενσωματωθεί σε χορευτικό πρόγραμμα για την τελική επίδειξη της τρίτης περιόδου. Ο χρόνος προετοιμασίας είναι τρείς εβδομάδες με καθημερινή προπόνηση μιας ώρας. Η ομάδα επίδειξης θα αποτελείται από 15 αγόρια και 15 κορίτσια, ηλικίας 9-11 ετών."
Αξιολόγηση προβλήματος Ασκούμενοι 15 αγόρια και 15 κορίτσια ηλικίας 9-11 ετών Βρίσκονται στο αρχικό στάδιο της μάθησης κάθε δεξιότητας Σχετικά Αναπτυγμένες αντιληπτικές και κινητικές ικανότητες Υψηλό κίνητρο να μάθουν την δεξιότητα Οι δεξιότητες της ενόργανης γυμναστικής( κυβίστηση, ανακυβίστηση, τροχός, κατακόρυφος) δεν έχουν ομοιότητες με άλλες δεξιότητες από άλλα αθλήματα, επομένως η μάθηση αυτών των δεξιοτήτων δεν έχει καμία συσχέτιση από την μάθηση προηγούμενων δεξιοτήτων (μηδενική μεταφορά μάθησης) Δεξιότητα Κλειστή, σύνθετη, αδρή με κυρίαρχες κινητικές απαιτήσεις δεξιότητα που ελέγχεται από ένα σύστημα ανοιχτού κυκλώματος. Ελάχιστος φόβος τραυματισμού. Απαιτεί μέτριο επίπεδο διέγερσης. Δεν υπάρχει μεταφορά μάθησης Δεν υπάρχει χειρισμός αντικειμένου
Περιβάλλον εκτέλεσης Περιβάλλον αναψυχής(κατασκήνωση). Η εκτέλεση της δεξιότητας θα γίνει παρουσία κοινού( γονείς, υπόλοιπα παιδιά κατασκήνωσης). Γήπεδο μπάσκετ της κατασκήνωσης Μικρός φόβος αποτυχίας Πίεση χρόνου ώστε να πραγματοποιηθούν οι δεξιότητες μέσα στο συγκεκριμένο μουσικό- χορευτικό πρόγραμμα
Ορισμός στόχων & επιλογή αντικειμένων Καθορισμός στόχων Στόχος είναι η μάθηση των βασικών δεξιοτήτων της ενόργανης γυμναστικής μέσω ενός κινητικού προγράμματος ώστε να ενσωματωθούν σε χορευτικό πρόγραμμα στη τελική επίδειξη της περιόδου μιας κατασκήνωσης. Πρωταρχικός στόχος: Περιγραφή και κατανόηση των βασικών σημείων κλειδιών της κάθε δεξιότητας Δεύτερος στόχος: Πρακτική εξάσκηση των βασικών σημείων κάθε δεξιότητας Τρίτος στόχος: Συνδυασμός δεξιοτήτων και η εναρμόνιση τους με συγκεκριμένη μουσική. Τέταρτος στόχος: Εντοπισμός και διόρθωση λαθών
Διάρκεια και συχνότητα της προπόνησης Η συνολική διάρκεια της προπόνησης ορίζεται σε μία ώρα. Εκμάθηση κάθε δεξιότητας περίπου 15 λεπτά. Προφορική καθοδηγητική ανατροφοδότηση και υπενθύμιση των σημείων κλειδιών κάθε δεξιότητας Ανά 15 λεπτά διάλλειμα στην εξάσκηση της δεξιότητας Στο διάλειμμα κυρίως δίνεται ανατροφοδότηση και τονίζονται ξανά τα σημεία κλειδιά κάθε δεξιότητας
Παρουσίαση της δεξιότητας Η παρουσίαση έχει σκοπό να προετοιμάσει γνωστικά τον ασκούμενο στη δεξιότητα που θα διδαχθεί. Αρχικά προφορική επεξήγηση των δεξιοτήτων με απλές και όσο το δυνατόν λιγότερες λέξεις. Θα πρέπει επίσης να κινήσει το ενδιαφέρον του ασκούμενου Παρουσίαση της κάθε δεξιότητας στην αρχή από τον Κ.Φ.Α Τοποθετούμε τους ασκούμενους στα πλάγια για σωστή παρακολούθηση και κατανόηση της δεξιότητας
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ Κυβίστηση- ανακυβίστηση σε επικλινή επίπεδο Τροχός επάνω σε σχεδιασμένο πανί που δείχνει τα σημεία που πρέπει να τοποθετηθεί κάθε άκρο Κατακόρυφος με στήριξη στο τοίχο με τη πλευρά του στήθους να κοιτάει στο τοίχο.
Στρατηγική διδασκαλίας Σημεία κλειδιά Κυβίστηση: βαθύ κάθισμα με παλάμες στο έδαφος, σαγόνι στο στήθος «μπαλίτσα», ώθηση των ποδιών-κύλιση στη σπονδυλική στήλη προσγείωση στα πέλματα. Ανακυβίστηση: Βαθύ κάθισμα με παλάμες προς τα επάνω δίπλα στα αυτιά, κυλώ προς τα πίσω και τοποθέτηση των χεριών στο έδαφος σπρώχνοντας και προσγείωση στα πέλματα Κατακόρυφη στήριξη: παλάμες στο έδαφος, σπρώχνουν τα πόδια τεντωμένα να φτάσουν ψηλά και γίνονται ζευγάρι. Τροχός: Από θέση «όρθιο αστεράκι» (με τα χέρια ψηλά) σπρώχνουν τα πόδια και έρχομαι σε θέση ανάποδο αστεράκι (πόδια ψηλά) και προσγειώνομαι σε όρθιο αστεράκι.
Στρατηγική διδασκαλίας Αρχικά θα εκτελούν τις δεξιότητες αργά και σταθερά χωρίς χρονική πίεση. Μετά τη σωστή εκτέλεση τους θα πρέπει να εκτελέσουν τις δεξιότητες αρκετά γρήγορα ώστε να προσδεθούν στο μουσικό-χορευτικό πρόγραμμα και με την ανατροφοδότηση να μειώνεται και από περιγραφική και καθοδηγητική να γίνεται περιληπτική. Στόχος της μάθησης θα είναι να έχουν σωστές εκτελέσεις ώστε να μπορούν να τις εισάγουν στη τελική επίδειξη.
Ανατροφοδότηση Η ανατροφοδότηση δεν πρέπει να εστιάζει στο ενδεχόμενο λάθος σε μια δεξιότητα, αλλά με ποιο τρόπο θα αποφευχθεί αυτό.(π.χ. στη κυβίστηση «τοποθέτησε τα πόδια σου παράλληλα το ένα με το άλλο, αυτό θα σε βοηθήσει στο ρολάρισμα και θα εκτελέσεις τη δεξιότητα πολύ καλύτερα») Ενισχύουμε τη σωστή απόδοση με το να επικεντρωνόμαστε στα σημεία που εκτελέστηκαν σωστά (π.χ. Στο τροχό« τεντώνεις πολύ καλά τα πόδια σου και τις μύτες των ποδιών, μπράβο») Σημαντικό είναι επίσης οι ασκούμενοι να έχουν καταλάβει τη δεξιότητα και τι πρέπει να αισθάνονται κατά τη διάρκεια κάθε δεξιότητας(συγκέντρωση προσοχής) έτσι ώστε να υπάρχει εσωτερική ιδιοαισθητηριακή ανατροφοδότηση. Συχνότητα ανατροφοδότησης Στο αρχικό στάδιο δίνεται όσο το δυνατόν συχνότερα. Μετά από μερικές μέρες εξάσκησης αρχίζει να μειώνεται η συχνότητα ανατροφοδότησης και παρέχουμε περιληπτική.
Διάγνωση και διόρθωση λαθών Αρχικά πρέπει να βρεθούν τυχόν λάθη στην εκτέλεση μιας δεξιότητας Στη διόρθωση των λαθών συγκρίνουμε τη σωστή εκτέλεση που έχουμε υποδείξει εμείς στην αρχή με την εκτέλεση του ασκούμενου. Καθορίζουμε την αιτία του λάθους Διορθώνουμε τη κατάλληλη στιγμή και όχι πάνω από 3 λάθη ώστε να μην υπάρξει σύγχυση στον ασκούμενο
Αξιολόγηση του ασκούμενου Η αξιολόγηση στο αρχικό στάδιο της δεξιότητας γίνεται στο τέλος κάθε προπόνησης ενώ στη στη συνέχεια γίνεται ανά τακτά διαστήματα. Η αξιολόγηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ανατροφοδότηση στον ασκούμενο. Τα κριτήρια αξιολόγησης φανερώνουν τους στόχους της μάθησης και δεν πρέπει να είναι πολλά (το πολύ 4-5), διότι διαφορετικά είναι δύσκολη η εκτίμησή τους με την άμεση παρατήρηση. Ο ασκούμενος πρέπει να γνωρίζει τα βασικά σημεία της δεξιότητας και να γνωρίζει στο τι θα αξιολογηθεί, τα οποία δεν πρέπει να πάρα πολλά. Ο δάσκαλος καλό θα είναι να συζητάει με τον ασκούμενο τα αποτελέσματα της αξιολόγησης προσπαθώντας να του κεντρίσει το ενδιαφέρον.