ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ 6 η Περίπτωση: φυσιοθεραπεία Γιανζίνα Ελίνα 1048
Εκπαίδευση παιδιού με πρόβλημα κινητικού έλεγχου
Χαρακτηριστικά εκπαιδευόμενου o Κοριτσάκι πέντε ετών o Πραγματοποίησε επέμβαση σε ηλικία 4 ετών στον υποθάλαμο του εγκεφάλου o Έχει σημαντικό περιορισμό κινητικού ελέγχου των άνω και κάτω άκρων o Ωστόσο, έμαθε να περπατάει και να ισορροπεί χωρίς βοήθεια (με αργά και μικρά βήματα) o Τώρα, θέλει να μάθει να χειρίζεται μόνη της με σταθερότητα και ακρίβεια το μολύβι (η δεξιότητα που θα μάθει)
Χαρακτηριστικά εκπαιδευόμενου Χαρακτηριστικά εκπαιδευόμενου o Έχει υψηλή παρακίνηση γιατί δεν της αρέσει να την βοηθάνε (εκνευρίζεται) o Βρίσκετε στο γνωστικό στάδιο μάθησης (έχει χάσει τον κινητικό έλεγχο και πρέπει να μάθει την κίνηση από το μηδέν) o Επίσης, λόγο ηλικίας η νοημοσύνη της είναι προσυλλογιστική με σκέψη εγωκεντρική και χωρίς ικανότητα γενίκευσης (Piaget)
Στόχοι μάθησης o Μάθηση προγράμματος (χειρισμός μολυβιού) o Τελειοποίηση δεξιότητας o Γενίκευση (διαφορετικά αντικείμενα)
Χαρακτηριστικά δεξιότητας o Λεπτή o Διαδοχική o Κινητική o Κλειστή o Χειρισμός αντικειμένων o Κλειστό κύκλωμα ελέγχου
Περιβάλλον εκτέλεσης o Οικία, σχολείο o Παρουσία κοινού (γονείς, συμμαθητές) o Δεν υπάρχει χρονική πίεση εκτέλεσης της δεξιότητας o Ωστόσο, πλησιάζει χρονική περίοδος που θα είναι αναγκαία η χρήση της δεξιότητας (θα πάει στο σχολείο)
Προετοιμασία εξάσκησης o Ο στόχος μας είναι να σχηματίσει ο ασκούμενος με το μολύβι ένα τρίγωνο o Θα έχουμε μερική εξάσκηση της δεξιότητας o Αρχικά, οι ασκήσεις θα περιλαμβάνουν: Σχεδίαση οριζόντιων γραμμών Σχεδίαση κάθετων γραμμών
Προετοιμασία εξάσκησης o Σαν αρχική βοήθεια θα χρησιμοποιούμε κουκίδες για τον σχεδιασμό αλλά όταν πλέον το παιδί αποκτήσει άνεση θα ανεβάζουμε λίγο το επίπεδο δυσκολίας Ένωση κουκίδων για την παραγωγή τριγώνου Αντιγραφή τριγώνου Τυπωμένο σχέδιο επάνω στο οποίο το παιδί θα πατήσει με το μολύβι με στόχο να μην βγει από το σχέδιο
Προετοιμασία εξάσκησης o Σύντομη, απλή και ξεκάθαρη παρουσίαση της δεξιότητας, χωρίς λεπτομέρειες και γενικότητες o Πρακτική επίδειξη πριν, κατά και μετά την εξάσκηση (προφορικά ή οπτικά) o Τονίζουμε σημαντικά σημεία της εκτέλεσης της δραστηριότητας (θέση σώματος, λαβή μολυβιού, τοποθέτηση χεριών, πίεση, φορά)
Προετοιμασία εξάσκησης o Κατά την εκτέλεση δύσκολων δεξιοτήτων: θα υπάρχει ενθάρρυνση της προσπάθειας του ασκούμενου και συγχαρητήρια για την προσπάθεια Δεν θα τον ζορίζουμε, τον αφήνουμε μέχρι το σημείο στο οποίο μπορεί να ανταπεξέλθει άνετα, πάντα οι ασκήσεις γίνονται με ευχάριστο τρόπο
Προετοιμασία για την εξάσκηση o Η κατανομή της εξάσκησης θα είναι κατανεμημένη (στόχος της εξάσκησης είναι η ποιότητα) o Εξάσκηση μία φορά την ημέρα και με μέρες χωρίς εξάσκηση o Η εξάσκηση θα έχει την μορφή 4’ εξάσκηση, 6’ διάλειμμα, επί τρείς φορές Σχεδίαση 9 γραμμών
Προετοιμασία για την εξάσκηση o Κατά την εξάσκηση θα ολοκληρώνονται όλες οι προσπάθειες της ίδιας δεξιότητας πριν ξεκινήσει η εξάσκηση για την επόμενη δεξιότητα (ομαδοποιημένη) o Η εξάσκηση θα είναι μεταβαλλόμενη Στο τύπο της δεξιότητας (μολύβι, μαρκαδόρος, κηρομπογιά) Στο περιβάλλον (πίνακας, χαρτί, τετράδιο)
Ανατροφοδότηση και διόρθωση λαθών o Χρήση επαυξημένης καθοδηγητικής ανατροφοδότησης (σαν κίνητρο και σαν ενθάρρυνση) ως προς: Την γνώση αποτελέσματος( έκανε την γραμμή ευθεία με το μολύβι) Την γνώση απόδοσης (ύστερα από βιντεοσκόπηση των προσπαθειών παρατηρούμε την θέση σώματος, λαβή μολυβιού, τοποθέτηση χεριών, πίεση, φορά)
Ανατροφοδότηση και διόρθωση λαθών o Η εσωτερική ανατροφοδότηση θα είναι διαθέσιμη με ερωτήσεις (αισθάνεσαι την πίεση των δαχτύλων σου στο μολύβι) o Όλες οι προσπάθειες ανατροφοδότησης θα είναι : Περιληπτικές (ένα λάθος τη φορά) Ελαττωμένης συχνότητας( θα μειώνετε σταδιακά για να υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες για επεξεργασία των πληροφοριών)