Eπεξεργασία βιβλίου «κατανόηση» «εμβάθυνση» «εμπλοκή» «συμμετοχή» «παράλληλες αναγνώσεις» 6/4/2016
Μπρασέρ Φ., 1001 δραστηριότητες για να αγαπήσω το βιβλίο, Μεταίχμιο, Αθήνα, 2003 Ποσλάνιεκ Κ., Να δώσουμε στα παιδιά την όρεξη για διάβασμα, Καστανιώτης, Αθήνα, 1992 Spink J., Τα παιδιά ως αναγνώστες, Καστανιώτης, Αθήνα 1990 Αποστολίδου Β., Ανάγνωση και ετερότητα, στο Κλειδιά και Αντικλείδια, 2003, Οδηγός Νηπιαγωγού Άρθρα από περιοδικά (περιοδικό ΓΕΦΥΡΕΣ)
Για συζήτηση Εικόνες= Μία «είσοδος» στο περιεχόμενο του βιβλίου. Σημασία κινήτρου Καθένας μπορεί να είναι αναγνώστης με το δικό του τρόπο Σημασία των κοινωνικών και πολιτισμικών αποσκευών των παιδιών Η ανάγνωση στην τάξη είναι μια συλλογική διαδικασία. Το νόημα οικοδομείται από ανομοιογενείς αναγνώστες. Εκδοχή της ανάγνωσης σε ομάδες. Σημασία του να «ακούω» τα παιδιά.
Για τη συνθήκη της παρέμβασης Πρότερες εμπειρίες ως προς το είδος βιβλίων (βιβλιοθήκη της τάξης). Γιατί; Πρότερες εμπειρίες ως προς τον τρόπο ανάγνωσης /επεξεργασίας από εκπαιδευτικό. Γιατί; Μικρό κείμενο (διάρκεια αναγνωστικής διαδικασίας), συνθήκη που επιτρέπει την ανα- διήγηση. Γιατί;
Επεξεργασία βιβλίου Μας ενδιαφέρουν δράσεις με αφορμή το περιεχόμενο του βιβλίου που αξιοποιούν στοιχεία που έχουν κατανοηθεί, που οδηγούν σε νέες κατανοήσεις, σε εμβάθυνση, που αξιοποιούν/ καλλιεργούν γνώσεις- δεξιότητες
Σύμφωνα με την Ε.Ferreiro παρέχουμε ευκαιρίες γραμματισμού στα παιδιά: όταν τους επιτρέπουμε να ερμηνεύουν και να δημιουργούν ποικίλα κείμενα, κατανοώντας τους ποικίλους σκοπούς για τους οποίους δημιουργούνται τα κείμενα, όταν τους παρέχουμε ποικίλες διαδραστικές εμπειρίες με τη γραπτή γλώσσα, όταν δέχονται την πρόκληση ποικίλων επικοινωνιακών και λειτουργικών εμπειριών
Η επεξεργασία έχει νόημα να δημιουργεί νέους/ εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης του βιβλίου. Μπορεί να συνδέσει το βιβλίο με βιώματα των παιδιών. Με δεδομένο ότι καθένας προσεγγίζει με το δικό του τρόπο το βιβλίο η επεξεργασία είναι σημαντικό να πολλαπλασιάζει τους τρόπους κατανόησης, αλλά και άντλησης απόλαυσης από το βιβλίο. Συνεπώς είναι σημαντικό να μπορεί να ξαναγυρνάει στο ίδιο το βιβλίο.
Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι η συστηματική επεξεργασία παιδικών βιβλίων συμβάλλει στην προώθηση του γραμματισμού των παιδιών, επειδή: Αναπτύσσουν λεξιλόγιο και βελτιώνουν και τον προφορικό λόγο στην προοπτική της ανάπτυξης της ‘ακαδημαϊκής’ γλωσσικής ικανότητας, η οποία διαφοροποιείται από τη επικοινωνιακή γλωσσική ικανότητα.
όταν καλούνται να εργαστούν με τα κείμενα προσεγγίζοντάς τα από διαφορετικές οπτικές (του συγγραφέα, του διορθωτή, του μεταφραστή, του σχολιαστή, του αξιολογητή, του ηθοποιού), όταν θεωρούμε δεδομένο ότι η ποικιλία των εμπειριών τους με τα κείμενα εμπλουτίζει τον τρόπο με τον οποίο ερμηνεύουν ένα κείμενο, όταν τελικά πιστεύουμε ότι τα παιδιά σκέφτονται για τη γλώσσα...
Ποιες ιδέες έχετε για την επεξεργασία ενός βιβλίου; Ποιες έχετε αντλήσει από τις μέχρι τώρα παρουσιάσεις….
Eνδεικτικές δραστηριότητες Μπαίνουμε στη θέση ενός ήρωα και επικοινωνούμε γραπτά με έναν άλλο ήρωα του βιβλίου(με τον δικό τους τρόπο γραφής, με υπαγόρευση στον εκπαιδευτικό, ατομικά ή συλλογικά), Ξαναγράφουμε την ιστορία βάζοντας σε αυτήν και άλλους ήρωες [π.χ. αν έβαζαν και άλλους νάνους ή ήρωες άλλων παραμυθιών θα...] ή άλλα στιγμιότυπα με τους ήρωες ή τον εαυτό μας… Φτιάχνουμε το δικό μας βιβλίο με και χωρίς ανατροπές με εξώφυλλο κλπ (συνδυασμός και με εικαστικά). Η Χιονάτη συναντά το σπίτι των Γιγάντων (όχι των νάνων) Λίστες… Η Κοκκινοσκουφίτσα ζει στη γειτονιά μας
Δραματοποιούμε το παραμύθι, κάνοντας και σκηνικά και τη μουσική επένδυση (με τους τρόπους που αναφέρονται στον οδηγό για τη Νηπιαγωγό) Φτιάχνουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι Μεγαλώνουμε το βιβλίο- Συνεχίζουμε την ιστορία Παγωμένες εικόνες- photostory
Τι επιδιώκει ως προς το γραπτό λόγο το νηπιαγωγείο; Βασική και σημαντική επιδίωξη στις μικρές τάξεις, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο, είναι να δοθούν σε όλα τα παιδιά ευκαιρίες για να αντιληφθούν ότι η γραφή είναι κατ’ εξοχήν κοινωνική δραστηριότητα και ότι γράφουμε και διαβάζουμε για:
Να ενημερωθούμε και να ενημερώσουμε Να θυμηθούμε και να υπενθυμίσουμε Να διαμαρτυρηθούμε Να παραπονεθούμε Να ζητήσουμε Να επιχειρηματολογήσουμε και να τεκμηριώσουμε Να ευχαριστηθούμε και να ευχαριστήσουμε…