ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ 804 «ΚΙΝΗΣΗ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ» Α’ ΕΞΑΜΗΝΟ Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κα Μιχαλοπούλου Μαρία ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΖΗΛΙΔΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Α.Μ:896
ΣΕΝΑΡΙΟ 3 η Περίπτωση: Στίβος Φέτος ήταν η τελευταία χρονιά για την Μαρίνα 17χρονη αθλήτρια 400μ. που συμμετέχει σε αγώνες. Οι επιδόσεις της τα τελευταία δύο χρόνια δεν ήταν πολύ καλές και η ίδια δήλωσε στον προπονητή της ότι δεν θέλει να αγωνιστεί ξανά με την ομάδα του συλλόγου της και τα πιο πιθανό είναι ότι θα σταματήσει να αθλείται. Στην συγκέντρωση όμως για την έναρξη της επόμενης αγωνιστικής χρονιάς ο προπονητής της την κάλεσε να πάει γιατί είχε κάτι ενδιαφέρον να της προτείνει. Η πρόταση ήταν να δουλέψουν μαζί ώστε να άλλαζε αγώνισμα και την επόμενη αγωνιστική περίοδο να αντιπροσώπευε το σύλλογο τους στο αγώνισμα των 400μ. με εμπόδια. Η Μαρίνα δέχτηκε και μια νέα προπονητική περίοδος ξεκίνησε με στόχο τη συμμετοχή στους αγώνες στο τέλος της περιόδου. Πως θα διαμορφωθεί το πρόγραμμα εξάσκησης;
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ Διάρκεια συνολικής εξάσκησης: 8 μήνες Προπονητικές μονάδες:150 προπονητικές μονάδες (4-5 φορές την εβδομάδα) Διάρκεια προπονητικής μονάδας: 1,5 με 2 ώρες την π.μ.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΣΚΟΥΜΕΝΟΥ Ηλικία: 17 Φύλο: Θήλυ Αγώνισμα:400μ. με εμπόδια Προηγούμενες εμπειρίες: Ήταν αθλήτρια των 400μ. – Είχε δουλέψει πολύ λίγο τεχνική εμποδίων στο βασικό στάδιο (12-13) Κίνητρα: Βασικό κίνητρο είναι να μπορέσει να φτάσει το επίπεδο της τεχνικής της στα εμπόδια σε τέτοιο βαθμό,ώστε να μπορέσει να λάβει μέρος στους αγώνες της νέας αγωνιστικής περιόδου. Υπάρχει και το κίνητρο της μάθησης για κάτι καινούργιο (τεχνική εμποδίων). Στάδιο μάθησης: Η αθλήτρια βρίσκεται στο γνωστικό στάδιο εκμάθησης. Ικανότητες: Η αθλήτρια έχει ταχύτητα, αλτικότητα, δύναμη, αντοχή και ευκαμψία αρθρώσεων. Έχει ανεπτυγμένη μυϊκή συναρμογή και καλή αίσθηση του ρυθμού. Έχει ψυχικά χαρίσματα όπως θάρρος, θέληση και αρκετά υψηλό δείκτη αυτοσυγκέντρωσης. Ως προς τη σωματοδομή έχει μεγάλα άκρα. Διέγερση: Μέσο επίπεδο διέγερσης.
ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΣΗΣ Μάθηση προγράμματος: Εξάσκηση στη δεξιότητα της τεχνικής των εμποδίων. Μάθηση παραμέτρων: Εξάσκηση των παραμέτρων της τεχνικής της δεξιότητας δεν υπάρχουν γιατί είναι κλειστή δεξιότητα. Εντοπισμός και διόρθωση λαθών: Εξάσκηση για τον εντοπισμό των λαθών της τεχνικής από μόνη της. Γενίκευση: Θα πραγματοποιηθεί την αγωνιστική περίοδο με την συμμετοχή στα 100μ. με εμπόδια. Τελειοποίηση: Δεν υπάρχει τελειοποίηση.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑΣ Ταξινόμηση με βάση την οργάνωση της δεξιότητας: Διαδοχική δεξιότητα. Ταξινόμηση με βάση τη σπουδαιότητα της κίνησης: Κινητική δεξιότητα. Ταξινόμηση με βάση την προβλεψιμότητα του περιβάλλοντος: Κλειστή δεξιότητα. Ταξινόμηση με μία διάσταση: Αδρή και σύνθετη δεξιότητα. Ταξινόμηση με βάση τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος με δύο διαστάσεις: Ρυθμιστικές συνθήκες με κίνηση, χωρίς μεταβλητότητα μεταξύ των προσπαθειών. Ταξινόμηση με βάση τις απαιτήσεις της κίνησης με δύο διαστάσεις: Μετακίνηση σώματος χωρίς χειρισμό αντικειμένου. Ανταλλαγή ταχύτητας-ακρίβειας: Αρχικά ακρίβεια εκτέλεσης και σταδιακά αύξηση της ταχύτητας εκτέλεσης. Μεθόδευση πληροφοριών: Μεγάλος όγκος πληροφοριών από την εκτέλεση της δεξιότητας, από τους αντιπάλους και από τον προπονητή. Κινητικός έλεγχος: Ανοικτό κύκλωμα ελέγχου. Φόβος τραυματισμού: Υπάρχει από έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης και μη σωστής εκτέλεσης της τεχνικής.
ΤΕΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ Η εξάσκηση γίνεται σε περιβάλλον που πλησιάζει το τελικό περιβάλλον αφού γίνεται σε στάδιο που πληροί όλες τις αγωνιστικές συνθήκες. Το τελικό περιβάλλον θα είναι ένα αντίστοιχο στάδιο με παρουσία αντιπάλων και θεατών.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ Αξιοποίηση των προηγούμενων εμπειριών: Μεταφορά του ρυθμού των 400μ. Η δεξιότητα του περάσματος των εμποδίων βρίσκεται στο γνωστικό στάδιο. Επίδειξη της δεξιότητας μέσω προβολής βίντεο, από τον προπονητή και από αθλήτρια των 100μ. με εμπόδια. Ορισμός αξιολόγησης στόχων δεξιοτήτων: Ως προς τη μορφή και το αποτέλεσμα: Αρχική μέτρηση – τελική μέτρηση – διατήρηση – μεταφορά. Στάδιο Μάθησης: Γνωστικό στάδιο. Συμπεριφορά τελικής εκτέλεσης: Ίδιο περιβάλλον, διαφορετικές συνθήκες λόγω αντιπάλων και θεατών.
Καθορισμός αξιολόγησης: Καταγραφή μαθησιακών προσαρμογών με: – Γνώση εννοιών: Έχουμε στο γνωστικό στάδιο. Κατανόηση σημαντικών στοιχείων της δεξιότητας ως προς την τεχνική και την τακτική του δρόμου των 400μ. με εμπόδια. Αξιολόγηση με χρήση βίντεο. – Έλεγχο και συντονισμό: Έχουμε στο κινητικό στάδιο. Αυξάνεται η ταχύτητα εκτέλεσης και γίνεται πιο αρμονική. Αξιολόγηση με τεστ χρόνου και χρήση βίντεο (πριν – μετά) – Χρήση των μυών: Έχουμε στο κινητικό στάδιο. Αξιολόγηση της χαλαρότητας της κίνησης με αρμονική συνεργασία πρωταγωνιστών – ανταγωνιστών μυών. – Αποτελεσματικότητα της κίνησης: Έχουμε στο κινητικό στάδιο. Γρήγορο, αποτελεσματικό, ποιοτικό για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αξιολόγηση με τεστ χρόνου. – Προσοχή: Έχουμε στο κινητικό στάδιο. Προσοχή στο γρήγορο πέρασμα των εμποδίων και την αρμονική μεταφορά στο τρέξιμο. Αξιολόγηση με τεστ χρόνου σε διαφορετικές συνθήκες. – Αναγνώριση λαθών: Έχουμε στο κινητικό στάδιο. Αναγνώριση λάθους στο ρυθμό της κούρσας. Αξιολόγηση με τεστ χρόνου.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑΣ Σημαντικά στοιχεία: Δεξιότητας (Γρήγορο ανέβασμα, κάμψη/έκταση γονάτου – κατέβασμα 1 ου ποδιού, κάμψη του κορμού μπροστά, χέρια αρμονικά αντίθετα με τα πόδια). Παρακινητική οδηγία «ορμάω στο εμπόδιο», «τρέχω το εμπόδιο». Μοντέλο: Αθλήτρια 100μ. με εμπόδια. Πως: Οπτική επαφή από το πλάι και μπροστά. Πότε: Στην αρχή στο γνωστικό στάδιο με τοποθέτηση πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εξάσκηση. 5 π. μ. (μία κάθε βδομάδα) και μετά όποτε ζητηθεί.
ΔΟΜΗ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ Επιλογή κατάλληλης μεθόδου: Στο γνωστικό στάδιο μερική εξάσκηση (με απλοποίηση και κατάτμηση), σε συνδυασμό με ολική μέθοδο. Στο κινητικό, ολική εξάσκηση. Ανάπτυξη σχήματος: Στο γνωστικό στάδιο συνδυασμός σταθερής εξάσκησης με μεταβαλλόμενη. Στο κινητικό μεταβαλλόμενη. Διευκόλυνση μεταφοράς: Ως προς την πλοκή στο γνωστικό ομαδοποιημένη (ελάχιστα), τυχαία και σειριακή. Κινητικό στάδιο σειριακή. Κατανομή εξάσκησης: Στο γνωστικό στάδιο μαζική εξάσκηση. Στο κινητικό στην αρχή μαζική – κατανεμημένη και μετά μόνο κατανεμημένη.
ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΣΚΗΣΗ Ξεκαθάρισμα προσδοκιών: Ικανοποιητικό επίπεδο τεχνικής. Συμμετοχή στο πανελλήνιο πρωτάθλημα. Μεταβατική χρονιά. Έλεγχος στρες του ασκούμενου: Έλεγχος αισθητηριακού, ψυχολογικού και συναισθηματικού στρες. Καθοδήγηση: Φυσική καθοδήγηση για λίγο στο γνωστικό στάδιο. Φόβος τραυματισμού: Στο γνωστικό στάδιο μερική εξάσκηση με απλοποίηση και σταδιακή αύξηση της δυσκολίας. Εξομοιώσεις της δεξιότητας: Ανεβάσματα σε στρώμα. Εξάσκηση σε αργή κίνηση: Στο γνωστικό στάδιο. Νοερή Εξάσκηση: Από επίδειξη, βίντεο, προπονητή, μοντέλο – αθλητή, από οδηγίες προπονητή. Στο γνωστικό στάδιο την τεχνική, στο κινητικό το ρυθμό και την τακτική. Εξάσκηση για τον εντοπισμό λαθών: Εντοπισμός από κιναισθητικές και ακουστικές πληροφορίες. Αξιολόγηση: Αρχική μέτρηση, τελική, διατήρησης
ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ Εξωτερική Ανατροφοδότηση: Στο γνωστικό K.P. με λίγες λεπτομέρειες. Στο κινητικό πιο πολύ K.R. Εσωτερική Ανατροφοδότηση: Από αισθητηριακές πληροφορίες και από ακοή. Αποφάσεις Διδασκαλίας: Ως προς το κινητικό πρόγραμμα αρχική ανατροφοδότηση. Οπτική ανατροφοδότηση με χρήση βίντεο, επίδειξη από προπονητή και μοντέλο. Θα χρησιμοποιηθεί και περιγραφική και καθοδηγητική ανατροφοδότηση. Ακρίβεια ανατροφοδότησης: Στο γνωστικό στάδιο ανατροφοδότηση με λίγες λεπτομέρειες. Στο κινητικό πιο πολλές. Συχνότητα ανατροφοδότησης: Στο γνωστικό στάδιο ανατροφοδότηση κάθε 5 προσπάθειες. Στο κινητικό στάδιο έχουμε μέσου όρου ανατροφοδότηση και ορισμένου εύρους για απεξάρτηση ανατροφοδότησης.