ΑΣΚΗΣΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 4: Υγεία, fitness και ευεξία κατά την αύξηση της ηλικίας Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Ενότητα 5: Ταυτότητες στη Διασπορά – Η περίπτωση εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο Διδάσκων: Χρήστος Γκόβαρης Τμήμα: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Advertisements

Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων Ενότητα 6&7: Επιλογή Εργαζομένων Αθανάσιος Κουστέλιος Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Άσκηση και αυτοεκτίμηση Άσκηση και αυτοπεποίθηση
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 4: Άσκηση, ποιότητα ζωής και λειτουργικότητα στην τρίτη ηλικία Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Ανθρωπολογία του Θεάτρου Ενότητα 4 η : Βασικές αρχές της Τέχνης του Ηθοποιού Γιώργος Σαμπατακάκης, M.Phil. (Καίμπρητζ) – Ph.D. (Λονδίνο) Τμήμα Θεατρικών.
ΑΣΚΗΣΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 3: Μεθοδολογικά ζητήματα στην έρευνα για τη γήρανση Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 2: Άσκηση και ψυχολογικές παράμετροι Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: «Εργαλειακή Προσέγγιση Τεχνολογίας» Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ ΙΙ Θέμα «παιγνίδια» (website address) Διδάσκουσα: Καθηγήτρια Τζένη.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 7: Η αρχή των δυνατών έργων. Η αρχή του D’ Alembert Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
ΑΣΚΗΣΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 2: Φυσιολογικές μεταβολές, απόδοση και fitness κατά την αύξηση της ηλικίας Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης.
Στοιχεία Μηχανών ΙΙ Ενότητα 3: Μετωπικοί τροχοί με κεκλιμένη οδόντωση – Κωνικοί οδοντωτοί τροχοί Δρ Α. Δ. Τσολάκης Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Τ.Ε. ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 10: Προϋπολογισμοί Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Ενότητα # 4: Το Θεωρητικό Μοντέλο της Ποιότητας των Υπηρεσιών Διδάσκουσα: Άννα Ζαρκάδα Τμήμα: Οργάνωση & Διοίκηση Επιχειρήσεων.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(9)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ: ΘΕΡΜΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
Στοιχεία Μηχανών ΙΙ Ενότητα 4: Πλανητικοί Μηχανισμοί Δρ Α. Δ. Τσολάκης
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΛΕΠΤΟΤΟΙΧΑ
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 7: Παρακολούθηση Κινδύνων.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Λοιμώδη Νοσήματα – Υγιεινή Αγροτικών Ζώων
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 3: Το κόστος της ποιότητας - Βραβεία ποιότητας Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(3)
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ: ΔΙΚΤΥΩΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Ηλεκτρικές Μηχανές ΙΙ Ενότητα 5: Κανονικοποιημένες Καμπύλες
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(7)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(4)
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 7: Επίλογος. Σύνοψη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΕνΟτητα # 8: Ms Word V CLAUDIA BOETTCHER ΤμΗμα ΙστορΙαΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(5)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(10)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΣΚΗΣΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 4: Υγεία, fitness και ευεξία κατά την αύξηση της ηλικίας Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Πανεπιστημίου Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

Σκοποί ενότητας Να παρουσιάσει τις διαστάσεις της ποιότητας ζωής που είναι σημαντικές για τους ηλικιωμένους και μπορεί να επηρεαστούν από την φυσική δραστηριότητα και την άσκηση. Να παρουσιάσει την ψυχική ευεξία, τους σημαντικότερους παράγοντες επίδρασης και συναφή ζητήματα αξιολόγησης, καθώς και να αναλύσει τη σχέση της με τη φυσική δραστηριότητα και την άσκηση στους ηλικιωμένους 4

Περιεχόμενα ενότητας Ποιότητα ζωής, ορισμός και σχετικές έννοιες Ψυχική ευεξία, ορισμός, αξιολόγηση, ζητήματα αξιολόγησης και παράγοντες επίδρασης Σχέση της ψυχικής ευεξίας με την φυσική δραστηριότητα και ερμηνεία αυτής της σχέσης μέσα από ευρήματα ερευνών 5

Χρήση Διατάξεων

Υγεία, fitness και ευεξία κατά την αύξηση της ηλικίας 4 η ενότητα

Ποιότητα ζωής σχετική με την υγεία (health related quality of life)

Ποιότητα ζωής & Φυσική Υγεία

Στοιχεία της Ποιότητας Ζωής

Ψυχική ευεξία (wellbeing) Είναι ένα συναίσθημα που σχεδόν όλοι καταλαβαίνουμε, αλλά δεν μπορούμε να ορίσουμε … (Spirduso, 1995) 11 Είναι γενικά παραδεκτό ότι η ψυχική ευεξία είναι ένα πολυδιάστατο φαινόμενο, ειδικά στους ηλικιωμένους (McAuley & Rudolph, 1995)

Ψυχική ευεξία - ορισμός Είναι ένα θεωρητικό πλαίσιο που περιλαμβάνει τις έννοιες της ευχαρίστησης, αισιοδοξίας, ευτυχίας. Η ευχαρίστηση εκφράζει την ικανοποίηση από την παρούσα κατάσταση. Η αισιοδοξία δείχνει πόσο θετική είναι η πεποίθηση που έχει κάποιος για το πώς θα είναι η ζωή του στο μέλλον. Η ευτυχία μπορεί να θεωρηθεί σαν την αναλογία θετικών / αρνητικών συναισθημάτων. (Spirduso, 1995) 12

Ψυχική ευεξία - αξιολόγηση Υποκειμενικές αναφορές. Ερωτήσεις σε διάφορες διαστάσεις Π.χ. γενικό συναίσθημα ευτυχίας στη ζωή τους ψυχική ευεξία σε διάφορους τομείς της ζωής (επάγγελμα, οικογένεια, εαυτός, κ.λ.π.) Αξιολόγηση σε κλίμακα με διάφορους τρόπους, π.χ. Ελληνική κλίμακα  4 διαστάσεις: Καθημερινή ζωή, σωματική υγεία, ψυχική υγεία, κοινωνική ζωή 13 … … …  … … … 

Ψυχική ευεξία ζητήματα αξιολόγησης Ι Τα τεστ που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση των διαφορετικών στοιχείων της ψυχικής ευεξίας έχουν υψηλή συσχέτιση μεταξύ τους, ενώ συσχετίζονται επίσης και με άλλες μεταβλητές. Η ψυχική ευεξία συσχετίζεται τόσο στενά με την ικανοποίηση από τη ζωή που είναι δύσκολο να διαχωρίσεις τις δύο μεταβλητές. Η ικανοποίηση από τη ζωή τείνει να είναι σταθερή στους ηλικιωμένους. Επηρεάζεται όμως από την προηγούμενη ζωή αλλά και από τη δυνατότητα ανεξάρτητης διαβίωσης. (Spirduso, 1995) 14

Ψυχική ευεξία ζητήματα αξιολόγησης ΙΙ Η υγεία και οι φυσικές ικανότητες είναι σημαντικοί παράγοντες της ψυχικής ευεξίας Μήπως αυτή η αμφίδρομη σχέση είναι προβληματική? Η ψυχική ευεξία επηρεάζει τις συμπεριφορές υγείας. Τα άτομα με καλή ψυχική ευεξία και υψηλό αίσθημα ικανοποίησης από τη ζωή, είναι πιο πιθανό να υιοθετήσουν υγιεινές συνήθειες διαβίωσης για πρόληψη ασθενειών. (Spirduso, 1995) 15

Ψυχική ευεξία άλλες επιδράσεις Στις μεγάλες ηλικίες η ψυχική ευεξία επηρεάζεται ακόμη από: την κοινωνικο-οικονομική κατάσταση, το μορφωτικό επίπεδο, την οικογενειακή κατάσταση, τον τόπο διαμονής, την κοινωνική δραστηριότητα και αλληλεπίδραση 16

Ψυχική ευεξία πολιτιστική ταυτότητα Θεωρείται ότι η πολιτιστική ταυτότητα μπορεί να επηρεάσει την ψυχική ευεξία Οι Ingerssol-Dayton et al. (2004) διέκριναν σε Ταϊλανδούς δύο όψεις στην ψυχική τους ευεξία: ενδοατομική και διαπροσωπική. Θεώρησαν ότι αυτή η διπλή φύση της ψυχικής ευεξίας οφείλεται στην πίστη των Ταϊλανδών στο βουδισμό (Theravada Budddhism). Δεν είναι όμως ξεκάθαρο αν αυτά τα αποτελέσματα ισχύουν και για άλλους ασιατικούς λαούς (με την ίδια θρησκεία) ή σε πληθυσμό άλλων χωρών με διαφορετική θρησκεία. 17

Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Αθλητικές Δραστηριότητες Η μακροχρόνια συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες συμβάλλει σημαντικά σε υψηλά επίπεδα ψυχικής ευεξίας. Ειδικά στα άτομα που θεωρούν τον αθλητισμό σημαντικό κομμάτι της ζωής τους, η ικανοποίηση από τη ζωή είναι υψηλή. Άμεσες επιδράσεις της άσκησης Τα περισσότερα άτομα αναφέρουν ότι αισθάνονται ευχάριστα αμέσως μόλις αρχίσουν να γυμνάζονται. Οι επιδράσεις της άσκησης στην ψυχική ευεξία επηρεάζονται από το βαθμό στον οποίο τα άτομα απολαμβάνουν την άσκηση και την σωματική κόπωση, καθώς και το βαθμό παρακίνησης τους. 18

Ψυχική ευεξία Μακροχρόνιες επιδράσεις της άσκησης Οι θετικές επιδράσεις της άσκησης στην ψυχική ευεξία εμφανίζονται ακόμη και όταν δεν υπάρχουν επιδράσεις σε ορισμένους από τους άλλους παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχική ευεξία, όπως ψυχολογικοί παράγοντες, ποιότητα ζωής, πνευματική υγεία. Τα αποτελέσματα των ερευνών για τη σχέση άσκησης – ψυχικής ευεξίας είναι αντικρουόμενα. Θεωρείται ότι οι ηλικιωμένοι αισθάνονται ότι έχουν καλύτερη λειτουργική ικανότητα και επομένως καλύτερη ψυχική ευεξία, μόνο όσο ασκούνται. (Spirduso, 1995) 19

Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Ερευνητικά δεδομένα Μετα-ανάλυση προγραμμάτων παρέμβασης (Netz et al., 2005) 36 έρευνες Εξέταζαν την επίδραση προγραμμάτων παρέμβασης με άσκηση ή φυσική δραστηριότητα σε τομείς ψυχικής ευεξίας των ηλικιωμένων. Ηλικία συμμετεχόντων > 54 ετών 20

Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Έρευνα Netz et al. (2005) – Μέθοδος Ι ταξινόμηση σε 4 διαστάσεις α) Συναισθηματική ευεξία Άγχος προδιάθεσης και κατάστασης, ένταση, κατάθλιψη, θυμός, μπέρδεμα, ενέργεια, ζωντάνια, κούραση, θετική στάση, αρνητική στάση και αισιοδοξία β) Αυτό-αντίληψη (αυτό-αποτελεσματικότητα, αυτό-αξία, αυτό-εκτίμηση, αυτό-συναίσθημα, εικόνα σώματος, αντιλαμβανόμενο fitness, αίσθηση ελέγχου και εστία ελέγχου) 21

Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Έρευνα Netz et al. (2005) – Μέθοδος ΙΙ ταξινόμηση σε 4 διαστάσεις γ) Σωματική ευεξία πόνος και αντίληψη φυσικών συμπτωμάτων δ) Συνολικές αντιλήψεις ικανοποίηση από τη ζωή και συνολική αυτό- εκτίμηση 22

Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Έρευνα Netz et al. (2005) – Αποτελέσματα Μεταβλητές Παρέμβαση Τύπος άσκησης Επίπεδο δραστηριότητας Ψυχολογικές μεταβλητές Weighted mean change effect size Ομάδα παρέμβασης dC. = 0.24 Ομάδα ελέγχου dC. = 0.09 Αερόβια άσκηση dC. = 0.29 Μέτρια ένταση dC. = 0.34 Αυτό-αποτελεσματικότητα dC. =

Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Έρευνα Netz et al. (2005) – Συμπεράσματα Ι Η φυσική δραστηριότητα επηρεάζει συγκεκριμένα στοιχεία της ψυχικής ευεξίας, όπως: συνολική ψυχική ευεξία, αυτό-αποτελεσματικότητα και άλλες απόψεις για τον εαυτό. Η φυσική δραστηριότητα μπορεί να παρέχει ένα αίσθημα ελέγχου σε εκείνους τους ηλικιωμένους που η αυτό-αποτελεσματικότητα τους χειροτερεύει καθώς βιώνουν λειτουργικούς περιορισμούς. Οι θετικές αλλαγές στο άγχος αποδίδονται σε βιολογικές αλλαγές, όπως η συγκέντρωση κορτιζόλης. 24

Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Έρευνα Netz et al. (2005) – Συμπεράσματα ΙΙ Η ικανοποίηση από τη ζωή δεν βελτιώνεται Η βελτίωση της λειτουργικής ικανότητας και αποτελεσματικό-τητας στην καθημερινή ζωή δεν αρκεί για τη βελτίωση της ψυχικής ευεξίας. Τα άτομα με καλή υγεία και καλά επίπεδα λειτουργικότητας μπορεί να μην αντιλαμβάνονται τη σημασία της βελτίωσης. Τα όργανα μέτρησης της ικανοποίησης από τη ζωή μπορεί να μην είχαν την κατάλληλη ευαισθησία. 25

Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Έρευνα Netz et al. (2005) – Συμπεράσματα ΙΙΙ Είδος και δοσολογία άσκησης Είδος: Τα καλύτερα αποτελέσματα στη βελτίωση της ψυχικής ευεξίας είχαν πρώτα η αερόβια άσκηση και μετά η άσκηση με αντιστάσεις. Ένταση: Καλύτερα αποτελέσματα έχει η άσκηση μέτριας έντασης και μετά η υψηλής έντασης. Διάρκεια: Καλύτερη η μικρή διάρκεια του προγράμματος (άμεσες επιδράσεις) Συχνότητα: Η υψηλή συχνότητα συμβάλλει περισσότερο στον περιορισμό του άγχους και τη βελτίωση της αυτό- αποτελεσματικότητας. 26

Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Έρευνα Netz et al. (2005) – Συμπεράσματα ΙV Ηλικία και φύλο Η επίδραση της άσκησης και φυσικής δραστηριότητας στη βελτίωση της ψυχικής ευεξίας περιορίζεται με την αύξηση της ηλικίας. Μια πιθανή αιτία είναι ότι οι βιοχημικές αλλαγές που εμφανίζονται κατά την άσκηση, σε πιο μεγάλες ηλικίες δεν επαρκούν για να επιφέρουν αλλαγές στη διάθεση. Μια άλλη πιθανή αιτία είναι ότι όσο μεγαλώνουν τα άτομα, η ψυχική τους ευεξία επηρεάζεται από περισσότερους και διαφορετικούς παράγοντες. Το φύλο δεν επηρεάζει την επίδραση της άσκησης στην ψυχική ευεξία των ηλικιωμένων 27

Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Ερμηνεία της σχέσης τους Παρέχει το αίσθημα ελέγχου – αυτοκυριαρχίας που μπορεί να ενισχύσει την αυτό-αποτελεσματικότητα Η κυρίαρχη μεταβλητή που επηρεάζει την ψυχική ευεξία και την ψυχική υγεία. 28 Θεωρεία κοινωνικής - γνωστικής μάθησης

Μακροχρόνια διατήρηση της φυσικής δραστηριότητας (Mc Auley et al. 2003) Αυτή η μελέτη δείχνει τον κεντρικό ρόλο της αυτο- αποτελεσματικότητας στην μακροχρόνια άσκηση 29 Συχνότητα άσκησης θέληση Κοινωνική υποστήριξη Αυτο-αποτελε- σματικότητα PASE 6-μήνες PASE 18-μήνες.11*.23*.42*.21*.30*.25*.27*.52*.23* Ψυχική ευεξία & Φυσική Δραστηριότητα Ο ρόλος της αυτό-αποτελεσματικότητας

Τέλος Ενότητας ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ