Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 7: Βιταμίνες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διατροφή Ενότητα 17: Γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα και αβγά Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Advertisements

Μέρος Β’. 2 Η ΠΕ Τμήμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Σχολείων.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Περιβαλλοντικό ζήτημα και οικολογικό κίνημα ΜΑΘΗΜΑ 6.
1 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Ελλάδα. 2 ΠΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Σύνδεση περιβάλλοντος και εκπαίδευσης 1913…καθιερώνεται με νόμο η σύνδεση περιβάλλοντος και.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ) Ενότητα 9 : Μέτρηση φαινολικών στο κρασί Δρ. Βασίλης Ντουρτόγλου Τμήμα Οινολογίας & Τεχνολογίας Ποτών Ανοικτά.
Αιματολογία ΙΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Μυελοϋπερπλαστικά νοσήματα (β΄μέρος) Αναστάσιος Κριεμπάρδης Τμήμα Ιατρικών εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Ενζυμική Αποτρίχωση (Ε) Ενότητα 1: Εισαγωγή Κατερίνα Δηλαβέρη, Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία Ενότητα 6: Οι βάσεις της Ομαδικής Συμπεριφοράς Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
1 ΕΚΠΟΝΗΣΗ - ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Νευρολογική Νοσηλευτική Ενότητα 2.2: Η εφαρμογή της αξίας του σεβασμού - της ελευθερίας - της δικαιοσύνης στην φροντίδα του.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 10: Μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 19: Είδη διαιτών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 11: Μάλαξη και ειδικές τεχνικές Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 9: Μάλαξη στον αθλητισμό Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ) Ενότητα 09: Η Μακροχρόνια Φροντίδα Υγείας στην Ελλάδα: Το θεσμικό πλαίσιο Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης.
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 4: Θεματική Πρόσβαση: Προβληματισμοί και προσδιορισμός των εννοιών Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 6: Ουσίες ρύθμισης Οσμής - Γεύσης Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 2: Χρωστικές πρόσθετες ύλες τροφίμων Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 1: Απλός και σύνθετος τόκος και Εισαγωγή στο EXCEL Εργαστήριο 1 ης Εβδομάδας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 4.6: Χορός και Εικονογραφημένο Βιβλίο Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Ενότητα 5 : Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ « Περιβαλλοντικά Προβλήματα & Δίκαιο» ΜΑΘΗΜΑ 9.
Εφαρμογές Στατιστικής στην Τεχνολογία Τροφίμων (Θ) Ενότητα 2: Πληθυσμός και δείγμα - Δειγματοληπτικές μέθοδοι και δειγματοληπτικό σφάλμα Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου,
Διατροφή Ενότητα 19: Λίπη, έλαια, λαχανικά και πατάτες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Διαχείριση Έργων & Εργοταξίων Ενότητα 8β: Μηχανήματα τεχνικών έργων (ΜΤΕ) – Ανάλυση IΙΙ Βασίλειος Μούσας Τμήμα πολιτικών Μηχανικών ΤΕ και Μηχανικών Τοπογραφίας.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών Ενότητα 2: Οι Λειτουργίες του Μάνατζμεντ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών Ενότητα 4: Ο Ρόλος του Μάνατζερ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 5: Άλλες ουσίες από το περιβάλλον που έχουν βλαπτική επίδραση στο δέρμα και στην υγεία Δρ. Ευαγγελία.
Διατροφή Ενότητα 13: Yπέρβαρος / παχυσαρκία & απώλεια βάρους Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστήρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 3: Ψυχιατρικός ιδρυματισμός και ιδρυματική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 1: Γιατί τρεφόμαστε Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 13: Διασφάλιση – Βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών ψυχικής υγείας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ) Ενότητα 4: Κατ’ οίκον Φροντίδα: Βασικές αρχές λειτουργίας Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Οδοντική μορφολογία Ενότητα 11: Πρώτος γομφίος κάτω γνάθου Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας.
Ενόργανη Χημική Ανάλυση (Θ) Ενότητα 4: Εισαγωγή στις μεθόδους χρωματογραφίας Δρ. Αρχοντούλα Χατζηλαζάρου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ενόργανης Ανάλυσης και.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 2: Ο αποϊδρυματισμός και η ανάπτυξη της κοινοτικής φροντίδας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 5: Συσκευασία καλλυντικών προϊόντων Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοσμητολογίας Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο Ενότητα 7: Εικαστικές παρεμβάσεις σπουδαστών σε χώρους μνήμης – β’ μέρος Φρύνη Μουζακίτου Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής,
ΑΕΙΦΟΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Α. Μαρτίνης.
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος Ενότητα 17: Ραδιοσυχνότητες Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 11: Κλασικό Μακιγιάζ Μικελάτου Ευθυμία Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 14: Διατροφικά συμπληρώματα Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Εκπαιδευτική Τεχνολογία & Διδακτική της Πληροφορικής Ενότητα 4: Εποπτικά Μέσα & Νέες Τεχνολογίες Διδακτικές προσεγγίσεις στην Πληροφορική Κλειώ Σγουροπούλου.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων - E Ενότητα 3: Παραδείγματα και εφαρμογές συστημάτων Δήμος Πανταζής Dr, MSc, Αγρ.Τοπ.Μηχ.
Νομοθεσία /Δεοντολογία Νοσηλευτικού Επαγγέλματος Ενότητα 10: Νοσηλευτική Νομοθεσία Ευγενία Βλάχου, Ελένη Ευαγγέλου Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 10: leasing Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons.
Διασφάλιση ποιότητας Ενότητα 1: Γενικές αρχές Ιωάννης Τσάκνης, Καθηγητής Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 1: Αρχαίο αιγυπτιακό μακιγιάζ Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία Ενότητα 11: Οργανωσιακή αλλαγή Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται.
Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Εφήβους Ενότητα 11: Παιδική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά.
Ενζυμική Αποτρίχωση (Θ) Ενότητα 4: Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη μόνιμη αποτρίχωση Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός - Αισθητικός Τμήμα.
Ανάγκες των ασθενών Φυσικές ανάγκες
Συνείδηση Επίπεδα Προϋποθέσεις καλής λειτουργίας Διαταραχές.
Ανατρίψεις Εν τω βάθει θωπείες
Δραστηριότητες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας 1/2
Συνέντευξη Συζήτηση με σκόπιμο στόχο τον οποίο οι συμμετέχοντες αποδέχονται. Η συνέντευξη μοιάζει με τη συζήτηση: Περιλαμβάνουν λεκτική και μη λεκτική.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ Σύστημα Παραγωγής Διανομής Σύστημα Διεύθυνσης
Αρχή του αρχειακού δεσμού
Φροντίδα μετά την αιμοληψία 1/3
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Υπηρεσίες Πληροφόρησης
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Πολιτική πληροφόρησης
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ψυχιατρική Ενότητα 6: Οριακή σύγκρουση Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ψυχιατρική Ενότητα 8: Μηχανισμοί άμυνας Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Ψυχιατρική Ενότητα 4: Συνέχεια ψυχικών λειτουργιών
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 7: Βιταμίνες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

1 Ορισμός Οργανικές ενώσεις απαραίτητες για τον ανθρώπινο μεταβολισμό Ο οργανισμός o δεν τις συνθέτει καθόλου ή o τις συνθέτει σε ανεπαρκής ποσότητες  Συνεπώς πρέπει να προσλαμβάνονται τακτικά από τις τροφές

2 Στις τροφές περιέχονται: Σε πολύ διαφορετικές ποσότητες Σε μορφή βιταμίνης Σε μορφή προβιταμίνης, οι οποίες μετατρέπονται σε βιταμίνες πχ. Προβιταμίνη Α  καροτίνη

Ο ρόλος των βιταμινών: Δεν αποτελούν δομικό υλικό Δεν παρέχουν ενέργεια Καταλύουν χημικές αντιδράσεις Ρυθμίζουν συγκεκριμένες λειτουργίες  γι΄αυτό απαιτούνται μικρές ποσότητες  Χαρακτηρίζονται σαν οργανικές ενώσεις με συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη <10mg. Εξαίρεση: Βιταμίνη C: ~75 mg/d 3

4 Τα είδη των βιταμινών Βάσει της διαλυτότητάς τους χωρίζονται σε Υδατοδιαλυτές Λιποδιαλυτές

Υδατοδιαλυτές Β1 Θειαμίνη Β2 Ριβοφλαβίνη Β3 Νιασίνη Β5 Παντοθενικό οξύ Β6 Πυριδοξίνη Β8 Βιοτίνη Β9 Φυλλικό οξύ Β12 Κοβαλαμίνη C Ασκορβικό οξύ 5

Λιποδιαλυτές βιταμίνες Α Ρετινόλη και η προβιταμίνη της β-καροτένιο D Καλσιφερόλη E Τοκοφερόλη K Φυλοκινόνη Περιέχονται κυρίως σε λιπαρές τροφές Η επαρκής απορρόφησή τους πετυχαίνεται μόνο o αν προσλαμβάνονται επαρκώς και μαζί με λιπίδια o αν η διαδικασία πέψης και απορρόφησής τους είναι υγιής 6

7 Διαταραγμένη απορρόφηση Διακοπτόμενη ροή της χολής Κακή ηπατική λειτουργία  Προκαλούν σχετική έλλειψη σε βιτ Κ και έτσι διαταραχή στην πήξη του αίματος, λόγω έλλειψης σε προθρομβίνη

8 Ισοδύναμα βιταμινών Τα χρησιμοποιούμε όταν η ίδια βιταμίνη έχει περισσότερες μορφές, με ειδική δράση σε διαφορετική έκταση IU Μονάδα μέτρησης : Διεθνής μονάδες = International Units Mg, μg

9 Χημική δομή βιταμινών Ανήκουν σε χημικά διαφορετικές ομάδες και χαρακτηρίζονται από τη δράση/λειτουργία τους

Κατηγορίες ανά λειτουργίες: καταλυτική δράση Καταλύουν σαν συστατικά των συνενζύμων το μεταβολισμό των υδατανθράκων, λιπιδίων, και πρωτεϊνών Β1, Β2, Β6, Β12, νιασίνη, φυλλικό οξύ, παντοθενικό οξύ, βιοτίνη, βιταμίνη Κ Βρίσκονται κυρίως στο κύτταρο Υπάρχουν οι «αντιβιταμίνες» τους 10

Μη καταλυτική δράση A, D, E, C Βρίσκονται o στο αίμα o ορισμένες φορές σε συγκεκριμένα κύτταρα Δεν είναι συστατικά των συνενζύμων 11

Ανάγκες σε βιταμίνες Εξαρτώνται από Την ηλικία Το φύλο Και άλλους παράγοντες πχ σύσταση της τροφής Οι συνιστώμενες ημερήσιες προσλήψεις αφορούν μέσους όρους 12

Υποβιταμίνωση /Αβιταμίνωση Όταν με την τροφή προσλαμβάνονται λιγότερες ποσότητες Παρουσιάζονται διαταραχές στο μεταβολισμό, οι οποίες εκδηλώνονται κυρίως σε νέα άτομο με μειωμένη ανάπτυξη Η αβιταμίνωση εκδηλώνεται με χαρακτηριστικές για κάθε βιταμίνη ασθένειες 13

Υπερβιταμίνωση Οι υδατοδιαλυτές αποβάλλονται Οι λιποδιαλυτές αποθηκεύονται o Η υπερβολική πρόσληψη τους από διατροφικά συμπληρώματα μπορεί να προκαλέσει ασθένεια: Α, D o Οι προβιταμίνες δεν προκαλούν υπερβιταμίνωση, γιατί απορροφώνται περιορισμένα από το έντερο 14

15 Λόγοι υπερβιταμίνωσης Δεν προκύπτει συνήθως με τη λήψη βιταμινών από την τροφή αλλά από διατροφικά συμπληρώματα Λόγω της πιθανής τοξικής δράσης της «μέγα-θεραπείας» με βιταμίνες, πρέπει να αποφεύγεται ή «αυτό-θεραπεία» και να υπάρχει επίβλεψη ιατρού

16 Ασθένειες λόγω έλλειψης Εμφανίζονται για διαφορετικούς λόγους Υποσιτισμός Μονόπλευρη διατροφή Καταστροφή βιταμινών στην παρασκευή της τροφής με εσφαλμένο τρόπο

Αυξημένες ανάγκες: Μωρά και μικρά παιδιά Εγκυμοσύνη, θηλασμό Τρίτη ηλικία Καταστάσεις άγχους Ασθένειες διαφόρων αιτιών Ηπατικές ασθένειες: o προκαλούν διαταραχές στην μετατροπή προβιταμίνης σε βιταμίνη, αξιοποίηση και αποθήκευση 17

Διαταραχές στην απορρόφηση Ερεθισμός του εντερικού βλεννογόνου Χρόνιες διάρροιες Χειρουργική αφαίρεση μέρους του εντέρου Αλλαγές της εντερικής χλωρίδας περιορίζουν τη σύνθεσή των: o B2 o Φυλλικό οξύ o Β6 o Νιασίνη o Παντοθενικό οξύ o Β12 και βιτ. Κ Φαρμακευτική αγωγή πχ αντιβιοτικά διαταράσσουν εντερική χλωρίδα και έμμεσα την τροφοδοσία με βιταμίνες Βελτιώνει την εντερική χλωρίδα η λήψη προβιοτικών (πχ παραδοσιακό γιαούρτι) και πρεβιοτικών (= η τροφή των προβιοτικών) πχ λαχανικά, όσπρια 18

Αποθήκευση, παρασκευή, συντήρηση των τροφίμων Απώλειες σε βιταμίνες σε διαφορετικό βαθμό Μαγείρεμα o Ψηλή θερμοκρασία o Νερό βρασίματος που πετιέται Αποθήκευση o Ενζυμική διάσπαση φρούτων, λαχανικών, o ιδιαίτερα στη βιτ C o Περιορίζονται με την κατάψυξη (-18ο C) 19

Πρόσληψη βιταμινών στις ανεπτυγμένες χώρες: Συχνά ελλιπής/οριακή η πρόσληψη Οφείλεται o Στην εξέλιξη ραφιναρισμένων προϊόντων o Σε λανθασμένες διατροφικές συνήθειες «κρίσιμες βιταμίνες» θεωρούνται οι βιταμίνες Α, Β1, Β6, φυλλικό οξύ, C 20

21 «Κρίσιμες» πληθυσμιακές ομάδες Νέοι άντρες Γυναίκες Εγκυμονούσες Ηλικιωμένοι Καπνιστές (C, E, φυλλικό οξύ) Λήψη αντισυλληπτικών (Ε, Β6,C, φυλλικό οξύ) Συχνή κατανάλωση αιθανόλης (σχεδόν όλες) Τρόπος ζωής προκαλεί οριακή την πρόσληψη

22 Βιταμίνη Α = Ρετινόλη Όραση, προστατεύει επιθήλιο Δυσκολία στη νυχτερινή όραση, ξεραίνεται/ξεφλουδίζει δέρμα και βλεννογόνοι Αυγοτάραχο, συκώτι, γάλα Σαν προβιταμίνη = καροτίνη πχ σε καρότα, τομάτες 0,8 –1,0 mg

23 Βιταμίνη D 2,D 3 = Καλσιφερόλη Εντερική απορρόφηση ασβεστίου Εναπόθεση ασβεστίου σε οστά, δόντια Ηλιοφάνεια (προβιταμίνη σε βιταμίνη) Ραχίτιδα, οστεομαλάκυνση Αυγοτάραχο, συκώτι, γάλα, ζωικά λίπη 0,005 mg

24 Βιταμίνη Ε = τοκοφερόλη Προστατεύει από οξειδώσεις Αλλοιώσεις μυών, στειρότητα Φύτρες δημητριακών, ελαιώδης σπόροι, ξηροί καρποί, γάλα, φυλλώδη λαχανικά 12 mg

25 Βιταμίνη Κ = φυλλοχινόνη Σύνθεση προθρομβίνης και άλλων παραγόντων πήξης Καθυστέρηση στην πήξη αίματος, τάση προς αιμορραγία Φυλλώδη λαχανικά, συκώτι Μερική σύνθεση και από εντερική χλωρίδα στο παχύ έντερο

26 Βιταμίνη Β1 = θειαμίνη Συνένζυμο ενζύμων του μεταβολισμού των υδατανθράκων Beri – beri, νευρίτιδα Μαγιά, δημητριακά, συκώτι 1,1 – 1,4 mg

27 Βιταμίνη Β2 = ριβοφλαβίνη Συστατικό των φλαβενζύμων Καθυστερημένη ανάπτυξη, αλλοιώσεις σε μάτια, δέρμα και βλεννογόνους Μαγιά, δημητριακά, λαχανικά, ψάρι, κρέας, συκώτι, γάλα 1,5 – 1,7 mg

28 Βιταμίνη Β6 = πυριδοξίνη Συνένζυμο του μεταβολισμού των αμινοξέων Αλλοιώσεις δερματικές, κράμπες, υπερδιέγερση Μαγιά, δημητριακά, σόγια, συκώτι, νεφροί 1,6-1,8 mg

29 Βιταμίνη Β12 = Κοβαλαμίνη Ωρίμανση ερυθρών αιμοσφαιρίων Μεταφορά ομάδων μεθυλομάδων Αναιμία Συκώτι, κρέας, αβγά, γάλα 0,005 mg

30 Νιασίνη = νικοτινικό οξύ Συστατικό των συνενζύμων NAD, NADP Πελλάγρα Μαγιά, δημητριακά, συκώτι, γάλα mg

31 Φυλλικό οξύ συμμετοχή στη μεταφορά C1 και στο μεταβολισμό νουκλεϊκών οξέων Αναιμία Πατάτες, φυλλώδη λαχανικά, μαγιά, συκώτι, γάλα 0,16 – 04 mg

32 Βιοτίνη Συστατικό των ενζύμων Αλλοιώσεις δερματικές, τριχόπτωση Μαγιά, συκώτι, γάλα, κρόκος αβγού 012 mg/MJ, εντερική σύνθεση

33 Παντοθενικό οξύ Συστατικό του συνενζύμου Α, μεταφορά ριζών Σπάνια ασθένεια από έλλειψή του, αλλοιώσεις δερματικές, τριχόπτωση, διάρροια Αβγά, συκώτι, κρέας, μαγιά, φρούτα, δημητριακά 8 mg

34 Βιταμίνη C = ασκορβικό οξύ Οξειδωτικά συστήματα, μεταφορά ΟΗ- ομάδων Σκορβούτο Εσπεριδοειδή, πιπεριά, πράσινα λαχανικά, πατάτες 75 mg

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Αναστασία Κανέλλου Αναστασία Κανέλλου. «Διατροφή-Διαιτολογία. Ενότητα 7: Βιταμίνες». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr. ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.