Λεξικολογία Ενότητα 9: Εννοιακές σχέσεις (μεταφορά, μετωνυμία, παλαιωνυμία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Οικονομική Ανθρωπολογία
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Λεξικολογία Ενότητα 6: Εννοιακές σχέσεις (υπωνυμία, μερωνυμία, συνωνυμία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 2: Βιοτικές κρίσεις και ηθικά επιχειρήματα (part B) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Λεξικολογία Ενότητα 9: Εννοιακές σχέσεις (μεταφορά, μετωνυμία, παλαιωνυμία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας

Σκοποί ενότητας να κατανοήσουν οι φοιτητές τις εννοιακές σχέσεις της μεταφοράς, της μετωνυμίας και της παλαιωνυμίας να διακρίνουν τους μηχανισμούς της μεταφοράς και της μετωνυμίας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους να εντοπίζουν τα διαφορετικά είδη μετωνυμίας

Περιεχόμενα ενότητας  Μεταφορά  Μετωνυμία  Παλαιωνυμία

Μεταφορά μεταβίβαση της σημασίας από λέξη σε λέξη (Αριστοτέλης) σπουδαίος παράγοντας στην εξέλιξη και ανανέωση του λεξιλογίου η μεταφορά ως εννοιολογική διεργασία: μετατροπή μιας αφηρημένης ανθρώπινης εμπειρίας σε έννοια οικεία και συγκεκριμένη (Lakoff, 1987) Cruse (2004: 198), Fromkin et al. (1993: 205), Lyons (1977: 549), Singleton (2000: ) κ.ά.

Μεταφορά Συστατικά της μεταφοράς: - πεδίο-πηγή (οικείο) - πεδίο-στόχος (αφηρημένο) - σχέσεις αντιστοίχισης (οντολογικές-επιστημικες) π.χ. ΘΥΜΟΣ: ΩΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΥΓΡΟΥ ΣΕ ΔΟΧΕΙΟ  Ο Κώστας βράζει από το θυμό του. Lakoff (1987: 276)

Μεταφορά Α. Οντολογικές αντιστοιχίσεις Πηγή: ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΥΓΡΟΥΣτόχος: ΘΥΜΟΣ δοχείοσώμα θερμότητα υγρούθυμός κλίμακα θερμότηταςκλίμακα θυμού πίεση στο δοχείοαίσθηση πίεσης αναταραχή του υγρού σε βρασμόαίσθηση αναταραχής όριο αντοχής του δοχείουόριο της ικανότητας του ατόμου να καταπιέσει το θυμό έκρηξηαπώλεια ελέγχου Β. Επιστημικές αντιστοιχίσεις Όταν το υγρό σε ένα δοχείο θερμανθεί πέρα από ένα συγκεκριμένο όριο, η πίεση αυξάνεται σε τέτοιο σημείο ώστε το δοχείο εκρήγνηται. Όταν ο θυμός αυξηθεί πέρα από ένα συγκεκριμένο όριο, η «πίεση» αυξάνεται σε τέτοιο σημείο ώστε το άτομο χάνει τον έλεγχο. Μια έκρηξη προκαλεί ζημιά στο δοχείο και σε όσους βρίσκονται γύρω του. Η απώλεια ελέγχου είναι επικίνδυνη για το άτομο και για τους άλλους που βρίσκονται γύρω του. Η έκρηξη μπορεί να αποφευχθεί με την εφαρμογή επαρκούς δύναμης και αντίθετης πίεσης. Ο θυμός μπορεί να καταπιεστεί με τη δύναμη της θέλησης. Είναι δυνατή η ελεγχόμενη εκτόνωση της πίεσης, κάτι που μειώνει τον κίνδυνο της έκρηξης. Ο θυμός μπορεί να εκτονωθεί με ελεγχόμενο τρόπο, ανώδυνα, μειώνοντας έτσι το επίπεδο του θυμού.

Μετωνυμία βασίζεται στη γειτνιαστική σχέση ανάμεσα σε δυο οντότητες μεταβιβάζει το σημαινόμενο από το ένα σημαίνον στο άλλο η μετωνυμία είναι βασικότερη της μεταφοράς αφού πολλές μεταφορές παράγονται από μετωνυμίες είδη μετωνυμίας με βάση προδιαγεγραμμένες σχέσεις κατηγοριών του ιδίου πεδίου: Cruse (2004: ), Βελούδης (2005)

Μετωνυμία ΟΛΟ αντί του ΜΕΡΟΥΣ (Χάλασε το ψυγείο. = ένα συγκεκριμένο εξάρτημα) ΜΕΡΟΣ αντί του ΟΛΟΥ (Ούτε κεραμίδι δεν έχει στο κεφάλι του. = σπίτι) ΠΕΡΙΕΧΟΝ αντί του ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ (Αναστατώθηκε όλο το χωριό. = όλοι οι κάτοικοι) ΚΤΗΤΩΡ αντί της ΚΤΗΣΗΣ (Πότε άλλαξες τα λάδια; = του αυτοκινήτου) ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΟΜΕΝΗ ΟΝΤΟΤΗΤΑ αντί του ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΥ (Η Εθνική προκρίθηκε στην επόμενη φάση. = η ομάδα της Εθνικής, οι παίκτες) ΑΙΤΙΟ αντί του ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ (Ο ήλιος είναι βλαβερός. = η έκθεση στον ήλιο) Μερικά είδη μετωνυμίας:

Μετωνυμία ΥΛΙΚΟ αντί του ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ (Της πήρα ένα χρυσό για το γάμο = κόσμημα) ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ αντί του ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΟΥ (Έχουμε κανονήσει να δούμε Αγγελόπουλο το βράδυ. = ταινία του Αγγελόπουλου) ΤΟΠΟΣ αντί του ΓΕΓΟΝΟΤΟΣ (Το Τσέρνομπιλ είχε τραγικές συνέπιες τόσο για τον άνθρωπο, όσο και για το περιβάλλον. = το πυρηνικό ατύχημα του Τσέρνομπιλ) ΤΟΠΟΣ αντί του ΘΕΣΜΟΥ (Το Μέγαρο Μαξίμου αρνείται οποιαδήποτε ανάμειξη. = η κυβέρνηση) ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΟ αντί του ΕΛΕΓΧΟΝΤΟΣ (Ο σύλλογος συνέχισε τις κινητοποιήσεις. = τα μέλη του συλλόγου) Μερικά είδη μετωνυμίας:

Παλαιωνυμία τηλεόραση - αναλογική, τηλεόραση - ψηφιακή τηλεόραση αφορά τη μετονομασία ενός βασικού όρου (τηλεόραση) με τη χρήση ενός επιθετικού προσδιορισμού (αναλογική τηλεόραση) ο επιθετικός προσδιορισμός είναι αντίθετος του επιθετικού προσδιορισμού του νέου όρου (ψηφιακή τηλεόραση) ο νέος όρος θεωρείται ο υποκινητής της όλης διαδικασίας Fromkin et al. (1993: 185)

Παλαιωνυμία Παλαιωνυμικό ζεύγοςΥποκινητής παλαιωνυμίας Αεροπλάνο – Ελικοφόρο αεροπλάνοαεριωθούμενο αεροπλάνο Αλάτι – Θαλασσινό αλάτιορυκτό αλάτι Ζώο – Άγριο ζώοήμερο ζώο Καλλιέργεια –Βιολογική καλλιέργειαχημική καλλιέργεια Μοναρχία – Απόλυτη μοναρχίασυνταγματική μοναρχία Μουσική – Κλασική μουσικήμοντέρνα μουσική Ξανθιά – Φυσική ξανθιάβαμμένη ξανθιά Οικογένεια – Διγονεϊκή οικογένειαμονογονεϊκή οικογένεια Πυξίδα – Μαγνητική πυξίδαηλεκτρονική πυξίδα Ρολόι – Αναλογικό ρολόιψηφιακό ρολόι Ρούχο – Χειροποίητο ρούχοτυποποιημένο ρούχο Τηλεόραση – Ασπρόμαυρη τηλεόρασηέγχρωμη τηλεόραση Τηλέφωνο – Σταθερό τηλέφωνοκινητό τηλέφωνο Φούρνος – Συμβατικός φούρνοςφούρνος μικροκυμάτων Παραδείγματα παλαιωνυμίας:

Ερωτήσεις  Ποια είναι τα τρία συστατικά της μεταφοράς;  Να εντοπίσετε και να καταγράψετε τις οντολογικές αντιστοιχίσεις της μεταφορικής φράσης: η ζωή είναι ένα ταξίδι.  Να γράψετε 3 περιπτώσεις μετωνυμίας και να δηλώσετε το είδος τους.  κιθάρα - ακουστική κιθάρα: ποια εννοιακή σχέση εμφανίζεται εδώ και ποια τα ιδιαίερα χαρακτηριστικά της;

Συνοπτικές απαντήσεις ερωτήσεων  Τα τρία συστατικά της μεταφοράς είναι: (α) το πεδίο-πηγή (συγκεκριμένο και οικείο), (β) το πεδίο-στόχος (αφηρημένο), και (γ) ένα σύνολο σχέσεων αντιστοίχισης (οντολογικές και επιστημικές).   - Να βάλω δυο ποτηράκια να ξεχαστούμε; (περιέχων αντί του περιεχομένου) - Αύριο γράφουμε Όμηρο. (παραγωγός αντί του παραγώμενου) - Χάλασε το αυτοκίνητο (εν. η μηχανή ή ένα εξάρτημα) και δεν παίρνει μπροστα. (όλο αντί του μέρους) Οντολογικές αντιστοιχίσεις Πεδίο-πηγή: ΤΑΞΙΔΙΠεδίο-στόχος: ΖΩΗ Οι ταξιδιώτεςΤα έμβια όντα Το όχημαΗ ζωή αυτή καθαυτή Η απόσταση που διανύεταιΗ κάθε μια από τις διαδοχικές φάσεις της ζωής Τα απρόοπτα ή εμπόδια που τυχαίνουν σ’ ένα ταξίδι Οι δυσκολίες που βιώνουν οι άνθρωποι Οι διαφορετικές αποφάσεις για την κατεύθυνση του ταξιδιού Οι επιλογές της ζωής Ο τελικός προορισμός του ταξιδιούΟ στόχος της ζωής (ή το τέλος)

Συνοπτικές απαντήσεις ερωτήσεων  Πρόκειται για παλαιωνυμία. Ο βασικός όρος κιθάρα με τη χρήση ενός επιθετικού προσδιορισμού μετονομάστηκε σε ακουστική κιθάρα. Ο επιθετικός προσδιορισμός (ακουστική) είναι αντίθετος του επιθετικού προσδιορισμού του νέου όρου (ηλεκτρική κιθάρα). Ο νέος όρος (ηλεκτρική κιθάρα) θεωρείται ο υποκινητής της διαδικασίας.

Βιβλιογραφία (κατά σειρά εμφάνισης) Meaning in language:an introduction to semantics and pragmatics. - (Oxfrod textbooks in linguistics) Cruse, D.A. - c2004 Meaning in language:an introduction to semantics and pragmatics. - (Oxfrod textbooks in linguistics) Cruse, D.A. - c2004 An introduction to language Fromkin, VictoriaRodman, Robert, An introduction to language Fromkin, VictoriaRodman, Robert, Semantics Lyons, John Semantics Lyons, John Language and the lexicon:an introduction Singleton, David - c2000 Language and the lexicon:an introduction Singleton, David - c2000 Women, fire, and dangerous things:what categories reveal about the mind Lakoff, George - c1987 Women, fire, and dangerous things:what categories reveal about the mind Lakoff, George - c1987 Η σημασία πριν, κατά και μετά τη γλώσσα. - (Επιστημονική βιβλιοθήκη ) Βελούδης, Γιάννης Η σημασία πριν, κατά και μετά τη γλώσσα. - (Επιστημονική βιβλιοθήκη ) Βελούδης, Γιάννης Λεξικολογία :εισαγωγή στην ανάλυση της λέξης και του λεξικού Ξυδόπουλος, Γιώργος Ι Λεξικολογία :εισαγωγή στην ανάλυση της λέξης και του λεξικού Ξυδόπουλος, Γιώργος Ι

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.