Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου Ι Ενότητα #1: Βασικές έννοιες – Μπλόκ διαγράμματα Δημήτριος Δημογιαννόπουλος Τμήματος Μηχανικών Αυτοματισμού Τ.Ε. ΕΛΛΗΝΙΚΗ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ενότητα: Αυτόματος Έλεγχος Συστημάτων Κίνησης
Advertisements

Ηλεκτρικές Μηχανές ΙΙ Εργαστήριο
Ενότητα: Συστήματα Ελέγχου Κίνησης
Ηλεκτρικές Μηχανές ΙΙ Εργαστήριο
Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΤΕ
Ενότητα: Ελεγκτές - Controllers
Ηλεκτρικές Μηχανές ΙΙ Εργαστήριο
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ
Εφαρμοσμένη Θερμοδυναμική
Ηλεκτρικές Μηχανές ΙΙ Εργαστήριο
Ενότητα 3: Μικροϋπολογιστές Ιωάννης Έλληνας Τμήμα Η/ΥΣ
Έλεγχος Ποιότητας και Τεχνολογία Μεταλλικών Υλικών
Ηλεκτρικές Μηχανές ΙΙ Εργαστήριο Ενότητα 5: Χαρακτηριστική Βραχυκύκλωσης Δύγχρονης Γεννήτριας Ηρακλής Βυλλιώτης Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ Ενότητα # 1: Πνευματικά Συστήματα Μιχαήλ Παπουτσιδάκης Τμήμα Αυτοματισμού ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά.
1 Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα Κατασκευαστικά Έργα Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ ΙΙ Θέμα «παιγνίδια» (website address) Διδάσκουσα: Καθηγήτρια Τζένη.
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ Ενότητα # 8: Προηγμένα Πνευματικά Συστήματα Μιχαήλ Παπουτσιδάκης Τμήμα Αυτοματισμού ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό.
Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου Ι Ενότητα #4: Μαθηματική εξομοίωση συστημάτων στο επίπεδο της συχνότητας – Μετασχηματισμός Laplace και εφαρμογές σε ηλεκτρικά.
Υψηλές Τάσεις Ενότητα 3: Θεωρία Διάσπασης SF 6 και Μειγμάτων Αερίων Κωνσταντίνος Ψωμόπουλος Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο.
Στοιχεία Μηχανών ΙΙ Ενότητα 3: Μετωπικοί τροχοί με κεκλιμένη οδόντωση – Κωνικοί οδοντωτοί τροχοί Δρ Α. Δ. Τσολάκης Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Τ.Ε. ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 12: Οδηγίες δημιουργίας φυτολογίου Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής Άρτα,
Ενότητα 7 : Χρήση Πινάκων στο Ηλεκτρονικό εμπόριο (I) Ιωάννης Τσούλος
Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου II
Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου ΙΙ
Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Τ.Ε.
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Τ.Ε.
Προγραμματισμός κινητών συσκευών
Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου II
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Ι Ενότητα # 10: Εισαγωγή στο Ms Powerpoint Τμήμα Ιστορίας
Λειτουργικά Συστήματα
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Έλεγχος Ποιότητας και Τεχνολογία Μεταλλικών Υλικών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Τ.Ε.
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ: ΘΕΡΜΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
Στοιχεία Μηχανών ΙΙ Ενότητα 4: Πλανητικοί Μηχανισμοί Δρ Α. Δ. Τσολάκης
ΕνΟτητα # 9: Ms Word VI CLAUDIA BOETTCHER ΤμΗμα ΙστορΙαΣ
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 7: Παρακολούθηση Κινδύνων.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(3)
Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου II
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ: ΔΙΚΤΥΩΜΑΤΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά Τεχνολογικού Τομέα Ηλεκτρικές Μηχανές ΙΙ Ενότητα 4: Προσδιορισμός των Παραμέτρων του Ισοδύναμου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ηλεκτρικές Μηχανές ΙΙ Ενότητα 5: Κανονικοποιημένες Καμπύλες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΕνΟτητα # 8: Ms Word V CLAUDIA BOETTCHER ΤμΗμα ΙστορΙαΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(5)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(10)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου Ι Ενότητα #1: Βασικές έννοιες – Μπλόκ διαγράμματα Δημήτριος Δημογιαννόπουλος Τμήματος Μηχανικών Αυτοματισμού Τ.Ε. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά Τεχνολογικού Τομέα

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά Τεχνολογικού Τομέα» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

Σκοποί Ενότητας Ορισμός συστήματος – αποσαφήνιση εννοιών Συστήματα & έλεγχος: Επιστήμη έναντι (?) καθημερινότητας Τρόποι απεικόνισης (=μελέτης!) εφαρμογών: Χαρακτηριστικά λειτουργίας, συν και πλην. 4

Περιεχόμενα Ενότητας (1) Βασικές έννοιες Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 1 Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 1 (Συμπεράσματα) Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 2 Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 2 (Συμπεράσματα) Βασικές έννοιες – Μηχανικό σύστημα 5

Περιεχόμενα Ενότητας (2) Μπλόκ διαγράμματα – Μηχανικό Σύστημα Μπλόκ διαγράμματα – Διαταραχή Μπλόκ διαγράμματα – Παράδειγμα συστήματος με διαταραχή Μπλόκ διαγράμματα – Open loop Μπλόκ διαγράμματα – Open loop (Προβλήματα) 6

Περιεχόμενα Ενότητας (3) Μπλόκ διαγράμματα – Closed Loop Μπλόκ διαγράμματα – Closed Loop (Συμπεράσματα) Μπλόκ διαγράμματα – Closed Loop (Παραδείγματα) Παραδείγματα καθημερινής συμπεριφοράς & Σ. Α. Ε. Παρατηρήσεις 7

Βασικές έννοιες

Σύστημα: Σύνολο μηχανισμών/συσκευών στο περιβάλλον που επιτελούν συγκεκριμένη ενέργεια ή δραστηριότητα Έλεγχος: Επίτευξη συγκεκριμένης συμπεριφοράς λειτουργίας συστήματος, στη βάση συγκεκριμένης ανάγκη (στόχος ή αντικείμενο ελέγχου) Αυτόματος: Τρόπος (συγκεκριμένος και επαναλήψιμος) εκτέλεσης μιας διεργασίας/ενέργειας/ καθήκοντος (task): Εδώ, αυτό του ελέγχου 9

Βασικές έννοιες Παράδειγμα 1

Παράδειγμα 1: Πύλες ναού που ανοίγουν αυτόματα 11 Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 1

Σύστημα: Πόρτα, γρανάζια, κλάπες, μηχανισμός ανοίγματος… Έλεγχος: Άνοιγμα – κλείσιμο της πόρτας ναού ανάλογα με το ποιος/ αν μπαίνει Αυτόματος: Μέθοδος (τρόπος) εκτέλεσης ανοίγματος – κλεισίματος χωρίς άμεση παρέμβαση του ανθρώπου πάνω στην πόρτα 12 Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 1 (συνέχεια)

Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 1 (Συμπεράσματα) Άρα: Προσοχή! Σύστημα ελεγχόμενο: Πόρτα, πόμολα... Σύστημα ελέγχου: Βωμός, υγροποιητής, γρανάζια… 13

Βασικές έννοιες Παράδειγμα 2

Παράδειγμα 2: Ρυθμιστής του Watt 15 Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 2

Σύστημα ελεγχόμενο: Κινητήριος άξονας περιστρεφόμενος με ω [r/s] (+ρουλεμάν κτλ) Έλεγχος (Αυτόματος): Επίτευξη της ταχύτητας ω [r/s] χωρίς παρέμβαση ανθρώπου Σύστημα ελέγχου: Ατμολέβητας, θυρίδα εισαγωγής, φτερωτή τουρμπίνας, γρανάζια, μηχανισμός μαζών κτλ. 16 Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 2

Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 2 (Συμπεράσματα) 17

Αν ω αυξηθεί m γυρίζουν γρηγορότερα απόσταση διευρύνεται δακτύλιος βάσης πάνω θυρίδα εισαγωγής κλείνει ω μειώνεται! ΑΡΑ Αυτόματος καθορισμός επιθυμητής ταχύτητας ω του άξονα 18 Βασικές έννοιες – Παράδειγμα 2 (Συμπεράσματα)

Βασικές έννοιες Μηχανικό Σύστημα

Σύστημα: Μάζα-ελατήριο {έχει συγκεκριμένη δομή (structure)!} Περιβάλλον: Τοίχος, δάπεδο με τριβή Εισάγεται: Δύναμη f(t), το σύστημα μέσω χρήσης αυτής Εξάγεται: Μετατόπιση y(t) που είναι και το χρήσιμο «προϊόν» 20 Βασικές έννοιες – Μηχανικό σύστημα

Μπλόκ Διαγράμματα Μηχανικό Σύστημα

Είσοδος: Ενέργεια που εισάγεται Block: Κομμάτι συστήματος ή όλο (με κάποια δομή) που επεξεργάζεται ενέργεια Έξοδος: Προϊόν της διαδικασίας 22 Μπλόκ διαγράμματα - Μηχανικό Σύστημα Θέλουμε κωδικοποιημένο συμβολισμό των προηγουμένων:

Και η τριβή; 23 Μπλόκ διαγράμματα - Διαταραχή

24 Και η τριβή; Είναι κάτι (εδώ!) ανεπιθύμητο που χαλάει το προϊόν (έξοδο) Μπλόκ διαγράμματα - Διαταραχή

25 Και η τριβή; Είναι κάτι (εδώ!) ανεπιθύμητο που χαλάει το προϊόν (έξοδο) δηλαδή κάτι σαν «θόρυβος» (noise) ή διαταραχή (disturbance) Μπλόκ διαγράμματα - Διαταραχή

Μπλόκ Διαγράμματα Παράδειγμα συστήματος με Διαταραχή

Παράδειγμα συστήματος με διαταραχές: 27 Μπλόκ διαγράμματα – Παράδειγμα συστήματος με διαταραχές

28 Παράδειγμα συστήματος με διαταραχές: Ριπές Ανέμου Λεπτομέρειες Καιρού Σφάλματα οργάνων ……. Μπλόκ διαγράμματα – Παράδειγμα συστήματος με διαταραχές

Μπλόκ διαγράμματα Φυσικά θέλουμε μια λεπτομερέστερη αναπαράσταση του συστήματος (Γιατί; Μα εάν δεν το περιγράψεις σωστά, πώς μετά να ερμηνεύσεις σωστά τη λειτουργία του;) ΑΡΑ Για την αλυσίδα σταδίων καθορισμού κλίσης ρύγχους (Pitch) του αεροσκάφους: 29

Μπλόκ διαγράμματα – Παράδειγμα 30

Μπλόκ διαγράμματα - Συμπεράσματα ΔΗΛΑΔΗ Παράγεται ρυθμός κλίσης (Pitch rate) με απόφαση του «μυαλού» (=ελεγκτής) και χρησιμοποιώντας μια αλυσίδα συστημάτων 31

Μπλόκ Διαγράμματα Open Loop

Μπλόκ διαγράμματα – Open Loop 33 Παρατηρήσατε την «ευθεία αλυσίδα» εισόδου-εξόδου: Open loop

Μπλό Διαγράμματα Open Loop Προβλήματα Και τι συμβαίνει όταν έχουμε ριπές ανέμου; Ή κάποιο από τα πτερύγια λειτουργεί προβληματικά; Ή, Ή,… 34

Μπλόκ διαγράμματα - Προβλήματα Ο ελεγκτής θα πρέπει να διορθώσει στη βάση του προβλήματος (διαταραχή) που υπάρχει! Ξέρει ο ελεγκτής πώς αλλάζει το y(t) λόγω της διαταραχής όταν έχουμε ανοικτό βρόχο; ΟΧΙ. Άρα τι; 35 Πιλότος u cs (t)u(t) Control Surfaces Aircraft hull y(t) d Διαταραχή

Μπλόκ Διαγράμματα Closed Loop

Μπλόκ διαγράμματα – Closed Loop 37 Πιλότος u cs (t)u(t) Control Surfaces Aircraft hull y(t) d Διαταραχή Ανατροφοδότηση (feedback) της εξόδου y(t) και σύγκριση με την επιθυμητή τιμή: Τώρα ο ελεγκτής ΞΕΡΕΙ!!! Έλεγχος κλειστού βρόχου (Closed loop)

Μπλόκ διαγράμματα Closed Loop (Συμπεράσματα) Άρα: Με τη χρήση κλειστού βρόχου: Μας επιτρέπεται η πολυτέλεια να έχουμε γνώση για την εκάστοτε (= εξελισσόμενη) κατάσταση της εξόδου σε σχέση με την είσοδο 38

39 Μπλόκ διαγράμματα Closed Loop (Συμπεράσματα) Άρα: Με τη χρήση κλειστού βρόχου: Μας επιτρέπεται η πολυτέλεια να έχουμε γνώση για την εκάστοτε (= εξελισσόμενη) κατάσταση της εξόδου σε σχέση με την είσοδο Δηλαδή, έχουμε γνώση του σφάλματος (τι «θέλω» – τι «έχω») στη ρύθμιση της εξόδου ενός συστήματος, υπό διαταραχές

40 Μπλόκ διαγράμματα Closed Loop (Συμπεράσματα) Άρα: Με τη χρήση κλειστού βρόχου: Μας επιτρέπεται η πολυτέλεια να έχουμε γνώση για την εκάστοτε (= εξελισσόμενη) κατάσταση της εξόδου σε σχέση με την είσοδο Δηλαδή, έχουμε γνώση του σφάλματος (τι «θέλω» – τι «έχω») στη ρύθμιση της εξόδου ενός συστήματος, υπό διαταραχές Επομένως και (με χρήση κατάλληλου ελεγκτή) την ελαχιστοποίηση ή μηδενισμό του σφάλματος, σε πλειάδα συνθηκών

41 Μπλόκ διαγράμματα Closed Loop (Συμπεράσματα) Άρα: Με τη χρήση κλειστού βρόχου: Μας επιτρέπεται η πολυτέλεια να έχουμε γνώση για την εκάστοτε (= εξελισσόμενη) κατάσταση της εξόδου σε σχέση με την είσοδο Δηλαδή, έχουμε γνώση του σφάλματος (τι «θέλω» – τι «έχω») στη ρύθμιση της εξόδου ενός συστήματος, υπό διαταραχές Επομένως και (με χρήση κατάλληλου ελεγκτή) την ελαχιστοποίηση ή μηδενισμό του σφάλματος, σε πλειάδα συνθηκών Η επιτήρηση και ανατροφοδότηση της εξόδου (=του σφάλματος) επιτρέπει και τη ρύθμιση της εξέλιξης τους με χρήση κατάλληλου ελεγκτή (ρύθμιση δυναμικών χαρακτηριστικών συστήματος)

Ρυθμιστής Watt 42 Μπλόκ διαγράμματα Closed Loop (Άλλο Παράδειγμα)

Μπλόκ διαγράμματα Closed Loop (Ρυθμιστής Watt) 43 Η ρύθμιση ταχύτητας άξονα με το ρυθμιστή Watt

Μπλόκ Διαγράμματα Καθημερινή συμπεριφορά και Σ.Α.Ε.

45 Παραδείγματα καθημερινής μας συμπεριφοράς και Σ.Α.Ε. «Πηγαίνω στη βρύση και γεμίζω ποτήρι με νερό» Ερωτήματα… Πώς ελέγχω (θέση μόνο ή και κάτι άλλο);

46 Παραδείγματα καθημερινής μας συμπεριφοράς και Σ.Α.Ε. «Πηγαίνω στη βρύση και γεμίζω ποτήρι με νερό» Ερωτήματα… Πώς ελέγχω (θέση μόνο ή και κάτι άλλο); «Μέτρηση/Μετατροπή» …γιατί;

47 Παραδείγματα καθημερινής μας συμπεριφοράς και Σ.Α.Ε. «Πηγαίνω στη βρύση και γεμίζω ποτήρι με νερό» Ερωτήματα… Πώς ελέγχω (θέση μόνο ή και κάτι άλλο); «Μέτρηση/Μετατροπή» …γιατί; Σφάλμα: Πότε σταματώ την λειτουργία του παραπάνω σχήματος;

Παραδείγματα καθημερινής μας συμπεριφοράς και Σ.Α.Ε.(συνέχεια) «Περνώ τον δρόμο, όπου κυκλοφορούν αυτοκίνητα, ώστε να φτάσω στο απέναντι πεζοδρόμιο» «Τοποθετώ το αντικείμενο x πάνω στο τραπέζι, σηκώνοντας το από το πάτωμα» Μελετήσατε το διάγραμμα με blocks (ή αλλιώς δομικό διάγραμμα) και εξηγήσατε πως δουλεύει 48

Παρατηρήσεις Μπορούμε να έχουμε συστήματα περισσοτέρων από μιας εισόδου αλλά/ και εξόδων (Multi Input  Multi output – MIMO) Η επιλογή του ελεγκτή καθορίζει τη συμπεριφορά του ελεγχόμενου συστήματος (… αντικείμενο των ΣΑΕ ΙΙ) Ο έλεγχος ίσως έχει ως αντικείμενο την παρακολούθηση σήματος (αντί μιας μόνης τιμής) αναφοράς (tracking διαδρομής από robot) Ο έλεγχος μπορεί να έχει ως αντικείμενο την διατήρηση της εξόδου μεταξύ δύο τιμών (έλεγχος θερμοκρασίας χώρου) 49

Τέλος Ενότητας