Εισαγωγή στην Κοινωνική Ανθρωπολογία Ενότητα 5: Τελετουργία Πηνελόπη Παπαηλία Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Θεωρία και Ιστορία της Τεχνολογίας Ενότητα 1: Η Τεχνολογία ως Θεωρία και Ιστορία Δημήτρης Μπιλάλης Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα: Ιστορίας, Αρχαιολογίας,
Οικονομική Ανθρωπολογία
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Τίτλος Μαθήματος Ενότητα #: 8η Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης Σχολή: Σ.Α.Κ.Ε. Τμήμα: Φιλοσοφίας.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 4η: Η έννοια του πλουραλισμού και της δημοκρατίας. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ενότητα 11: Άνοιξη-Μάρτης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τηλεοπτικά Ρεπορτάζ Ενότητα 1: Εισαγωγή στα Ρεπορτάζ Νίκος Μύρτου Σχολή ΟΠΕ Τμήμα ΕΜΜΕ.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 1: Τι είναι μύθος; Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 9: Μετατροπές και πράξεις στους Η/Υ
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 2: Βιοτικές κρίσεις και ηθικά επιχειρήματα (part B) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 11: Αλγεβρικές πράξεις στους Η/Υ
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Κοινωνική Ανθρωπολογία Ενότητα 5: Τελετουργία Πηνελόπη Παπαηλία Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΊΑ

Κλασικό ανθρωπολογικό θέμα Οικουμενικός θεσμός / πολιτισμική ποικιλία Ρόλος στην κοινωνικοποίηση Πώς «γινόμαστε» Δημιουργία της αίσθησης του «συνανήκειν» / αποκλεισμός μη-μελών

Βασικά χαρακτηριστικά της τελετουργίας  μορφή συμβολικής δράσης  κοινωνικά προδιαγεγραμμένη  επαναλαμβανόμενη δεδομένο «σενάριο» «λεκτική πράξη» ( speech act)  δημόσιο γεγονός (θέαμα, σχέση με φωτογραφία, π.χ.)

During the ceremony on the steps of the Capitol on Tuesday Roberts accidentally switched the word order when he administered the oath saying: "I will execute the office of president to the United States faithfully," instead of, "I will faithfully execute the office of president of the United States."

Μετατοπίσεις στις ανθρωπολογικές προσεγγίσεις Αρχική έμφαση στις θρησκευτικές τελετουργίες Εθνικές τελετουργίες (και ο Ντυρκέμ αναφέρεται στην εθνική τελετουργία) Καθημερινές τελετουργίες

Σπουδές στην επιτέλεση— Performance Studies Σώμα και δημόσιος χώρος Το πολιτισμικό νόημα που αποδίδεται στην ενσώματη πρακτική Human mic – Occupy Wall Street

Ο χώρος και ο χρόνος της τελετουργίας Η τελετουργία επιτελείται σε συγκεκριμένο χωρόχρονο Ειδικός χώρος ή τυχαίος χώρος (που μετατρέπεται σε ειδικό μέσα από την τελετουργία) Η εκκλησία όπου γίνεται μια βάφτιση vs. βάφτιση σε ένα ποτάμι Ειδικός χρόνος ή τυχαίος (που μετατρέπεται σε ειδικό μέσα από την τελετουργία) εθνική παρέλαση 25 Μαρτίου vs. κηδεία

Συμμετέχοντες Ένα άτομο, μια ομάδα, ολόκληρη κοινότητα Δημιουργία της αίσθησης του «συνανήκειν» στην ομάδα Αποκλεισμός μη-μελών

το κυριακάτικο γεύμα ως τελετουργία Ο δείπνος ως τελετουργία της οικογένειας Διαμόρφωση/ διαπράγματευση συγγενικών σχέσεων

Mary Douglas, «Deciphering a Meal»

Το «food system» στην Αγγλία Ποτά για ξένους, γνωστούς, υπαλλήλους, οικογένεια Γεύματα για οικογένεια, καλούς φίλους, σημαντικούς φιλοξενούμενους Το όριο μεταξύ ποτών και γευμάτων είναι το όριο μεταξύ «οικειότητας» και «απόστασης» Το όριο αυτό έχει κοινωνική σημασία

Μετανάστες και εθνικές τελετουργίες

Διεκδίκηση της κοινωνικής ορατότητας μέσα από τελετουργίες

Διαβατήριες τελετές (Rites of Passage)

Διαβατήριες τελετές συνοδεύουν τη μετάβαση ενός ατόμου ή μιας κοινωνικής ομάδας από μια κοινωνική τάξη/ ή θέση σε μια άλλη Γάμος, τελετές ενηλικίωσης, βάφτιση, πολιτογράφηση, κτλ. Arnold Van Gennep (1909)

Τελετές μύησης Ενηλικίωση (Απάτσε κορίτσια) &feature=fvw &feature=fvw Εθνογραφική επιτόπια έρευνα ως «τελετή μύησης» στο επάγγελμα;

3 ΣΤΑΔΙΑ – Αποχωρισμός, Μεθοριακότητα, Επανένταξη

ΑΠΟΧΩΡΙΣΜΟΣ Αποστασιοποίηση από το κοινωνικό σύνολο Χωρική (από το σπίτι, είσοδος σε no-man’s-land) Χρονική (ρήξη με το παρελθόν, με την προηγούμενη κατάσταση) Σωματική αλλαγή ειδικά ρούχα ή αφαίρεση ρούχων ξύρισμα του κεφαλαίου (συμβολισμός των μαλλιών) =«συμβολικός θάνατος»

Αποχωρισμός: Από πολίτη σε στρατιώτη... k8CD3AGI&index=1&feature=plcp k8CD3AGI&index=1&feature=plcp

Μεθοριακότητα

Μεθοριακότητα = Liminality Φάση σωματικής δοκιμασίας («στα όρια») Μέθη, χρήση ουσιών Στέρηση ύπνου Στέρηση τροφής, ειδική τροφή Ειδικά ρούχα Μεταμόρφωση του σώματος Μάσκες, βαμμένο πρόσωπο, κάλυψη προσώπου Συμβολική κάθαρση Επικινδυνότητα Απόκτηση «μυστικής γνώσης» Εκμάθηση του πολιτισμικού «προτύπου»

ΜΕΘΟΡΙΑΚΟΤΗΤΑ Στη φάση αυτή - αυτός που συμμετέχει στην τελετουργία δεν έχει στάτους, δεν έχει ταυτότητα «betwixt and between» (Victor Turner) Μη-άνθρωπος – καταργείται προηγούμενη πολιτισμική κατηγοροποίηση, δεν έχει μπει στην καινούργια κατηγοροποίηση (π.χ. Παράδοση ταυτότητας, στρατιωτική ταυτότητα μέχρι να απολυθείς)

Communitas Communitas, χαρακτηριστικό της μεθοριακότητας κατά τον Turner αίσθηση της αλληλεγγύης, ισότητας, κοινής ιδιότητας για τα άτομα που βρίσκονται μάζι κατά τη διάρκεια της τελετουργίας

ΣΤΑΔΙΟ ΙΙΙ Επιστροφή στην κοινωνία σε νέα θέση, με νέο στάτους, νέα καθήκοντα, νέα δικαιώματα, νέο όνομα ΕΠΑΝΕΝΤΑΞΗ

Επανένταξη

η νέα κατάσταση αυτή συχνά σημαδοτείται με κάποιο κόσμημα (π.χ. σταυρός, βέρα, κτλ.)

Διαβατήριες τελετές και οι φυσικοί κύκλοι Αποχαιρετισμός του παλιού έτους (τραγούδια, κτλ.) Μεθοριακή περίοδος – το ‘ξεφάντωμα’ Ένταξη στο νέο έτος – χαιρετισμοί κτλ. περνώντας το κατώφλι στο νέο έτος

HOGMANAY Π.χ. Παράδειγμα στη Hendry, σσ , Hogmanay dancing (Σκοτζέζικη γιορτή της πρωτοχρονιάς, συνδέεται με τη διάκριση της Σκοτζέζικης ταυτότητας από την Αγγλική) NlgQ NlgQ zHds zHds

TO ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ

ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ Χριστιανική τελετουργία, σηματοδοτεί την έναρξη της Σαρακοστής και της νηστείας Η μεθοριακή φάση – «κοινωνική ανατροπή», βλ. αναλύσεις, π.χ., του Bakhtin Άνδρες ντυμένοι γυναίκες, πλούσιοι ως ζητιάνοι, κτλ. ‘αντιστροφή ρόλων’ Τελικά, ανατροπή ή επιβεβαίωση του στάτους κβο;

RITES D’INSTITUTION (ΤΕΛΕΤΈΣ ΕΓΚΑΤΆΣΤΑΣΗΣ) Pierre Bourdieu

Η έμφαση στη χρονική διάβαση (από παιδική ηλικία στην ενηλικιότητα) αποκρύπτει ένα από τα βασικά αποτελέσματα της τελετής : να χωρίζει όσους έχουν υποβληθεί σε αυτήν όχι από όσους δεν έχουν υποβληθεί ακόμα αλλά από όσους δεν πρόκειται με κανέναν τρόπο να υποβληθούν, και να θεσπίζει έτσι μια μόνιμη διαφορά ανάμεσα σε όσους αφορά η τελετουργία και όσους δεν αφορά.

Μελλοντικές νύφες...

Μελλοντικός στρατιώτης...

Περιτομή Καθιερώνει έμφυλη/ θρησκευτική ταυτότητα

Μετανάστες ως σημαιοφόροι στην εθνική παρέλαση (“acts of citizenship” – επιτελέσεις της ίδιοτητας του πολίτη ) στην εθνική παρελάση άση

Τελετουργίες και Μ.Μ.Ε. Πολιτική τελετουργία και η πολιτική της τελετουργίας Μετατροπή των τοπικών τελετουργιών σε εθνικά/ παγκόσμια τηλεοπτικά θεάματα Άλλα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι τελετουργίες πάντα ήταν «θεάματα» Ερωτήματα σχετικά με το «εμείς», την εμπειρία της συμμετοχής μέσα από τα μίντια, κτλ.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση, Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Το copyright έργων τρίτων ανήκει εξ ολοκλήρου στους δημιουργούς τους. Τα έργα χρησιμοποιήθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς και μη εμπορικούς σκοπούς.