Aπομόνωση DNA από φυτικά κύτταρα Επιμέλεια: Καπασά Μαρία Βιολόγος, MSc, PhD.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Advertisements

ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ (DNA ΚΑΙ RNA) AΠΟ ΦΥΤΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ
Απομόνωση νουκλεïκών οξέων από τα φυτικά κύτταρα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ (DNA ΚΑΙ RNA) AΠΟ ΦΥΤΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ
Επιμέλεια ppt: Γιούλα Πάλλα
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ DNA AΠΟ ΦΥΤΡΟ ΣΙΤΑΡΙΟΥ
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Α΄ΕΠΑΛ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ ΚΑΙ ΒΑΣΕΩΝ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ε Κ Φ Ε Σ Ε Ρ Ρ Ω Ν ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Β΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου Γενικής Παιδείας Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Σχ. Σύμβουλος: Γιαλούρης Παρασκευάς
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΣΧ. ΕΤΟΣ ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου Επιμέλεια: Κυρισκόζογλου Ουρανία Φυσικός.
2.5 Διαχωρισμός μειγμάτων
2.2.1– Μείγματα.
Αποθηκευμένες γενετικές πληροφορίες σε μορφή κώδικα.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΧΗΜΕΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Διάσπαση του αμύλου από το ένζυμο της στοματικής κοιλότητας αμυλάση
ΑΠΟΜΟΝΩΣΕ ΤΟ DNA ΣΟΥ!.
Περιεκτικότητα διαλύματος & εκφράσεις περιεκτικότητας
Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Επιμέλεια: Κωτίτσας Αριστοτέλης B΄ Τάξη Λυκείου B΄ Τάξη Λυκείου ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Άσκηση 7 Εργαστηριακού οδηγού.
Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών Τοπικός διαγωνισμός Χ Η Μ Ε Ι Α Σ 2010 ( ΕΚΦΕ Χαλανδρίου – Ν. Ιωνίας )
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Απομόνωση DNA Mια πλήρης σειρά όλης της γενετικής πληροφορίας ενός ιού ή ενός κυττάρου αποτελεί το γονιδίωμα. Στα σωματικά κύτταρα ενός ευκαρυωτικού οργανισμού.
Απομόνωση DNA Δρ. Αγγελική Γεροβασίλη. DNA DNA (ΔΕΟΞΥΡΙΒΟ- ΝΟΥΚΛΕΙΚΟ ΟΞΥ) «Δομικά» συστατικά: δεοξυριβονουκλεοτίδια Βιολογικός ρόλος : αποθήκευση της.
Παρουσίαση Πρακτικής Άσκησης για το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ Εργαστήριο: Μοριακής Βιολογίας Υπέυθυνος: Ρήγας Σταμάτης Ασκούμενοι: Πατριανάκος Στέφανος, AM:
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Β΄ Γυμνασίου Παρασκευή Διαλυμάτων Ιδιότητες Υλικών Λογισμικό VLAB Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης.
Παρασκευή σαπουνιού Μάντζιου Μαρία χημικός. σαπούνια ονομάζονται τα άλατα των ανωτέρων μονοκαρβοξυλικών οξέων (παλμιτικού, στεατικού και ελαϊκού) με νάτριο.
Μπούρου Αγγελική Πασχαλίδου Γιώτα. Ας θυμηθούμε.. Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 1Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 1 Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 2Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 2.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
Μέτρηση pH διαλυμάτων οξέων και βάσεων Βαθμονόμηση pH-μέτρου
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΙΔΗΡΟΥ - ΧΑΛΚΟΥ
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
Διαδικασία απομόνωσης γενωμικού DNA από βιολογικό υλικό
Aπομόνωση DNA από επιθηλιακά κύτταρα παρειάς
Διαχωρισμός μειγμάτων
Απομόνωση DNA από φυτικούς οργανισμούς!.
1ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου Ε. Φανουράκη
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Παρατήρηση φυτικών και ζωικών ιστών
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΑΠΟΜΟΝΩΣΕ ΤΟ DNA ΣΟΥ!.
2.2.2 Διαλύματα Το θαλασσινό νερό, το νερό της βρύσης
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
11η εργαστηριακή άσκηση Β Λυκείου
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Διαλυτότητα ουσιών στο νερό και την αιθανόλη
ΕΓΚΛΕΙΣΗ Εργαστήριο ανόργανης χημείας 1ου εξαμήνου
Aσκηση 2 Απομόνωση DNA.
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Aπομόνωση DNA από φυτικά κύτταρα Επιμέλεια: Καπασά Μαρία Βιολόγος, MSc, PhD

Υλικά: Πάγος Μπανάνες Για το διάλυμα εκχύλισης του DNA (100 mL) Υγρό πιάτων (όχι συμπυκνωμένο) 10 mL Μαγειρικό αλάτι ¼ κουταλιού Απιονισμένο νερό 90 mL Για την απομόνωση του DNA Αιθανόλη 10 ml παγωμένη (-20 0 C) Σταγόνες διαλύματος πεψίνης 1%w/v ή 5-6 σταγόνες από υγρό φακών Ηθμός ή γάζα Σακουλάκι ή Γουδί Χωνί Δοκιμαστικός σωλήνας Ποτήρι ζέσεως (250 mL) Ογκομετρικός κύλινδρος (100 mL) Ξύλινος ή γυάλινος αναδευτήρας Πιπέτα Pasteur ή σύριγγα Όργανα κ Συσκευές (Για κάθε ομάδα):

Πολτοποιούμε το υλικό μας μέσα στο σακουλάκι ή στο γουδί. Μέσα στο ποτήρι ζέσεως ετοιμάζουμε το δ/μα εκχύλισης μετρώντας τους κατάλληλους όγκους με τον ογκομετρικό κύλινδρο. Εκτέλεση Πειράματος Βήμα 2 Προσθέτουμε περίπου 100mL διαλύματος εκχύλισης (ίση ποσότητα με το ομογενοποίημα) και πιέζουμε ελαφρά ώστε να αναμιχθούν Βήμα 1 Βήμα 3 Τοποθετούμε ένα χωνί σε ένα δοκιμαστικό σωλήνα και βάζουμε μία γάζα/ηθμό μέσα στο χωνί. Ρίχνουμε το μίγμα του διαλύματος εκχύλισης, με το πολτοποιημένο υλικό μας, στον ηθμό και φιλτράρουμε το μίγμα μέσα στο σωλήνα Βήμα 4 Με τη βοήθεια της πιπέτας προσθέτουμε 2-3 σταγόνες διαλύματος του ενζύμου (πεψίνης), ανακατεύουμε ελαφρά και περιμένουμε λίγα λεπτά. Έπειτα προσθέτουμε σιγά σιγά την παγωμένη αλκοόλη στο διήθημα μέχρι να σχηματιστούν δύο διακριτές φάσεις. Κρατάμε το δοκιμαστικό σωλήνα ακίνητο και παρατηρούμε τις δύο φάσεις. Τα λιπίδια και οι πρωτεΐνες κινούνται στον πυθμένα της κάτω στοιβάδας, ενώ τα νουκλεϊκά οξέα ανέρχονται στην πάνω στοιβάδα της αλκοόλης Βήμα 5 Με τη βοήθεια της ράβδου “ψαρεύουμε” το DNA και το απομακρύνουμε από το δοκιμαστικό σωλήνα

Πολτοποιούμε το υλικό μας μέσα στο σακουλάκι ή στο γουδί. Εκτέλεση Πειράματος Βήμα 1 Βήμα 2 Προσθέτουμε περίπου 100mL διαλύματος εκχύλισης (ίση ποσότητα με το ομογενοποίημα) και πιέζουμε ελαφρά ώστε να αναμιχθούν.

Γιατί πολτοποιούμε την μπανάνα ; Ποιος ο ρόλος του απορυπαντικού στο διάλυμα εκχύλισης ; Μόρια Απορρυπαντικού Κυτταρικές μεμβράνες

Πυρήνας Κύτταρο Ινίδια Χρωματίνης Χρωμόσωμα Γιατί προσθέτουμε πρωτεïνάση στο διήθημα; Οκταμερές Ιστονών Νουκλεοσώματα

Εκτέλεση Πειράματος Βήμα 3 Τοποθετούμε ένα χωνί σε ένα δοκιμαστικό σωλήνα και βάζουμε μία γάζα ή ηθμό μέσα στο χωνί. Ρίχνουμε το μίγμα του διαλύματος εκχύλισης με το πολτοποιημένο υλικό μας, στον ηθμό και φιλτράρουμε το μίγμα μέσα στο σωλήνα. Βήμα 4 Με τη βοήθεια της πιπέτας προσθέτουμε 2-3 σταγόνες διαλύματος του ενζύμου (πεψίνης), ή 5-6 σταγόνες από υγρό καθαρισμού φακών, ανακατεύουμε ελαφρά και περιμένουμε λίγα λεπτά. Έπειτα προσθέτουμε σιγά σιγά την παγωμένη αλκοόλη στο διήθημα μέχρι να σχηματιστούν δύο διακριτές φάσεις.

Κρατάμε το δοκιμαστικό σωλήνα ακίνητο και παρατηρούμε τις δύο φάσεις. Τα λιπίδια και οι πρωτεΐνες κινούνται στον πυθμένα της κάτω στοιβάδας, ενώ τα νουκλεϊκά οξέα ανέρχονται στη στοιβάδα της αλκοόλης (πάνω). Βήμα 5 Με τη βοήθεια της ράβδου “ψαρεύουμε” το DNA και το απομακρύνουμε από το δοκιμαστικό σωλήνα.

Εναλλακτικά… Απομόνωση DNA από επιθηλιακά κύτταρα ανθρώπου

Ερωτήσεις- Προβληματισμοί 1. Το παραπάνω πείραμα θα μπορούσε να γίνει χρησιμοποιώντας κάποιο άλλο υλικό π.χ ζωικό ιστό ή ακόμη και ανθρώπινο; Η εικόνα που θα παίρναμε θα ήταν διαφορετική; 2.Γιατί πολτοποιούμε την μπανάνα ; 3. Ποιος ο ρόλος του αλατιού και του απορρυπαντικού στο διάλυμα εκχύλισης; 4. Γιατί προσθέτουμε πεψίνη στο διήθημα; 5. Γιατί το DNA συλλέγεται στην φάση της αλκοόλης; 6. Το RNA συλλέγεται στην φάση της αλκοόλης; 7. Αν παρατηρήσουμε το DNA στο μικροσκόπιο θα δούμε την διπλοέλικα;

Παρατήρηση DNA Επισκευτείτε τη Βάση δεδομένων για κρυσταλλογραφικά λυμένες δομές βιομορίων Protein Data Bank (PDB) στο διαδίκτυο. Αναζητήστε δομές που περιέχουν και τη διπλοέλικα DNA κρυσταλωμένη π.χ. τη δομή με κωδικό 2LEF Με τη βοήθεια ενός προγράμματος απεικόνισης βιομορίων π.χ. Jmol παρατηρείστε τη δομή. Ανοίξτε το αντίστοιχο αρχείο με τις συντεταγμένες των ατόμων του μορίου στο χώρο και διαβάστε το.

Αρχείο 2LEF >2LEF:A|PDBID|CHAIN|SEQUENCEMHIKKPLNAFMLYMKEMRANVVAESTLKESAAINQILGRRWHALSREEQAKYYELARKERQLHMQLYPGWSARD NYGKKKKRKREK >2LEF:B|PDBID|CHAIN|SEQUENCECACCCTTTGAAGCTC >2LEF:C|PDBID|CHAIN|SEQUENCEGAGCTTCAAAGGGTG … …