ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 4: Άσκηση, ποιότητα ζωής και λειτουργικότητα στην τρίτη ηλικία Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΣΚΗΣΗ Εργαλείο για τη ζωή μας.
Advertisements

Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων Ενότητα 5: Προσέλκυση Εργαζομένων Αθανάσιος Κουστέλιος Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
Άσκηση και αυτοεκτίμηση Άσκηση και αυτοπεποίθηση
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΑΣΚΗΣΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 4: Υγεία, fitness και ευεξία κατά την αύξηση της ηλικίας Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής.
ΑΣΚΗΣΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 3: Μεθοδολογικά ζητήματα στην έρευνα για τη γήρανση Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 2: Άσκηση και ψυχολογικές παράμετροι Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: «Εργαλειακή Προσέγγιση Τεχνολογίας» Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
Μακροοικονομική Ενότητα : Οικονομική μεγέθυνση (Μέρος Α) Καραμάνης Κωνσταντίνος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κινητική Μάθηση Ενότητα 8: Θεωρίες και μέθοδοι κινητικής μάθησης Ελιζάνα Πολλάτου, επικ. καθ. ΤΕΦΑΑ-ΠΘ Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 5: Προγράμματα άσκησης 1. Βασικές αρχές Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ ΙΙ Θέμα «παιγνίδια» (website address) Διδάσκουσα: Καθηγήτρια Τζένη.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
ΑΣΚΗΣΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 2: Φυσιολογικές μεταβολές, απόδοση και fitness κατά την αύξηση της ηλικίας Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 12: Οδηγίες δημιουργίας φυτολογίου Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής Άρτα,
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 3: Προσέλκυση Ανθρώπινου Δυναμικού. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Αρχές Προγράμματος Η οργάνωση προγράμματος ενεργητικής κίνησης βασίζεται στις αρχές που χαρακτηρίζουν την άσκηση: Υπερ-φόρτιση Εξειδίκευση Εξατομίκευση.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Ενότητα # 4: Το Θεωρητικό Μοντέλο της Ποιότητας των Υπηρεσιών Διδάσκουσα: Άννα Ζαρκάδα Τμήμα: Οργάνωση & Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο)
Προδιαγραφές σωστής εφαρμογής
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο)
Ενότητα # 8: ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ Αιλιάνα Μαρτίνη Τμήμα Ιστορίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Τ.Ε.
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ: ΘΕΡΜΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΛΕΠΤΟΤΟΙΧΑ
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 7: Παρακολούθηση Κινδύνων.
ΥΓΕΙΑ & ΤΡΟΠΟΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 3: Το κόστος της ποιότητας - Βραβεία ποιότητας Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(3)
Εργαστήριο 7 : Scratch (Μέρος 7ο) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ: ΔΙΚΤΥΩΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ηλεκτρικές Μηχανές ΙΙ Ενότητα 5: Κανονικοποιημένες Καμπύλες
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 7: Επίλογος. Σύνοψη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(5)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 4: Άσκηση, ποιότητα ζωής και λειτουργικότητα στην τρίτη ηλικία Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Πανεπιστημίου Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

Σκοποί ενότητας Να καθοριστεί η έννοια της ποιότητας ζωής στην τρίτη ηλικία και να παρουσιαστούν τρόποι αξιολόγησης της. Να παρουσιαστούν παράγοντες της ποιότητας ζωής που συνδέονται με τη φυσική δραστηριότητα. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην φυσική και ψυχική ευεξία, καθώς και στην αντιλαμβανόμενη λειτουργικότητα. 4

Περιεχόμενα ενότητας Ορισμός της ποιότητας ζωής στην τρίτη ηλικία Αξιολόγηση της ποιότητας ζωής Παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής και οι θετικές επιδράσεις της ΦΔ: – Φυσική ευεξία – Ψυχική ευεξία (εικόνα σώματος, αυτοεκτίμηση, αυτο-αποτελεσματικότητα, άγχος, κατάθλιψη – Αντιλαμβανόμενη λειτουργικότητα 5

Χρήση Διατάξεων

Άσκηση, ποιότητα ζωής και λειτουργικότητα στην τρίτη ηλικία 4 η ενότητα

Γιατί ασχολούνται με την τρίτη ηλικία τόσοι ερευνητές? «Το γήρας είναι ένα πείραμα της φύσης, αλλά και μια βασική πλευρά της ανθρώπινης εμπειρίας. Μακάρι οι ερευνητές να κερδίσουν σε γνώσεις, τόσο από το πείραμα, όσο και από την εμπειρία». 8

Είναι καλή όταν τα άτομα χαίρονται μια δραστήρια και παραγωγική ζωή σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ηλικία, κάτι που καθορίζεται από αρκετούς παράγοντες 9 Η ποιότητα ζωής στην τρίτη ηλικία

Ορισμός της ποιότητας ζωής στην τρίτη ηλικία Η υγεία δεν είναι απλώς η έλλειψη ασθενειών, αλλά μία κατάσταση φυσικής, κοινωνικής και πνευματικής ευεξίας (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας) Το πρόβλημα για τις επιστήμες της ιατρικής και της Φυσικής Αγωγής δεν είναι απλώς η παράταση της ζωής, αλλά η διατήρηση καλής ποιότητας ζωής σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ηλικία. 10

Είναι ένας σχετικά καινούριος όρος που υιοθετήθηκε κυρίως για την αξιολόγηση της ποιότητας ζωής σε ηλικιωμένα άτομα. Αφορά την ποιότητα που προβλέπεται να έχει κάποιος στο υπόλοιπο της ζωής του 11 Προσαρμογή της ποιότητας ζωής στην ηλικία (QALY)

12 Πόσο μπορεί να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής ανάλογα με την ηλικία (QALY)?

Όσο νωρίτερα αρχίσει κάποιος να γυμνάζεται τόσο μεγαλύτερο όφελος στην ποιότητα ζωής θα έχει στα 76 του. Παραδείγματα: Άρχισε στα 30  όφελος στα 76: = 9.3 Άρχισε στα 65  όφελος στα 76: = 5.8 Άρχισε στα 76  όφελος στα 76:

Αξιολόγηση της ποιότητας ζωής Η μέτρηση της ποιότητας ζωής είναι πολυδιάστατη. Για την μέτρηση της έχουν δημιουργηθεί διάφορα όργανα αξιολόγησης, τα οποία λαμβάνουν υπ’ όψιν τους διαφορετικές παραμέτρους. Η τεχνική του Kaplan Η αντιλαμβανόμενη ποιότητα ζωής προσδιορίζεται από ένα συνδυασμό της λειτουργικής κατάστασης και των συμπτωμάτων κακής υγείας. 14

Η τεχνική του Kaplan για την αξιολόγηση της ποιότητας ζωής Η λειτουργική κατάσταση: – Κινητικότητα (π.χ. η οδήγηση αυτοκινήτου) – Φυσική δραστηριότητα (π.χ. ανέβασμα σκάλας) – Κοινωνική δραστηριότητα (π.χ. δυνατότητα εργασίας) Συμπτώματα κακής υγείας. Λίστα από 35 συμπλέγματα. Π.χ. πόνος, ακαμψία ή και μούδιασμα στο λαιμό, τα χέρια, τα πόδια ή σε άλλες αρθρώσεις. Υπολογισμός της αναμενόμενης QALY 15

Γενικά ερωτηματολόγια για την αξιολόγηση της ποιότητας ζωής Περιλαμβάνουν γενικές ερωτήσεις Αξιολογείται ένα μεγάλο εύρος στοιχείων όπως:  Σωματική υγεία, κοινωνική και συναισθηματική λειτουργικότητα Προβλήματα: Αποτελούνται από μεγάλο αριθμός ερωτήσεων, με αποτέλεσμα οι ηλικιωμένοι να μην είναι πρόθυμοι να συμμετέχουν, ειδικά όταν η έρευνα απαιτεί επαναμέτρηση. Η φυσική δραστηριότητα επηρεάζει μόνο ορισμένες από τις ενότητες που περιλαμβάνουν. 16

Ερωτηματολόγια εξειδικευμένα σε παθήσεις & λειτουργίες Τα εξειδικευμένα σε παθήσεις ερωτηματολόγια: – είναι χρήσιμα για τον έλεγχο των επιδράσεων διαφόρων παρεμβάσεων σε συγκεκριμένες παθήσεις, αλλά – δεν βοηθούν στην αξιολόγηση των επιδράσεων της φυσικής δραστηριότητας γενικά στην υγεία. Τα εξειδικευμένα σε λειτουργίες ερωτηματολόγια: π.χ. Profile of Mood States, Psychological General Well-Being Index, Symptom Rating Test. – Δείχνουν τις αλλαγές της διάθεσης και της ψυχολογικής κατάστασης μετά από ένα πρόγραμμα άσκησης. – Δεν δείχνουν τις αλλαγές γενικά στην ποιότητα ζωής 17

36 ερωτήσεις - 8 παράγοντες - 2 διαστάσεις : Φυσική λειτουργία Φυσικός ρόλος Σωματικός πόνος Γενική υγεία Ζωτικότητα Κοινωνικός ρόλος Συναισθηματικός ρόλος Πνευματική υγεία Σωματική υγεία – Ψυχική υγεία : Ελληνική έκδοση (Anagnostopoulos, Niakas, & Pappa, 2005) SF-36 ερωτηματολόγιο

Φυσική ευεξία: δύσπνοια, κόπωση, ενεργητικότητα, αντίληψη συμπτωμάτων, όρεξη, ύπνος Ψυχική ευεξία: αυτό-συναίσθημα, αυτό-εκτίμηση, διάθεση Αντιλαμβανόμενη λειτουργικότητα: φυσική, κοινωνική, γνωστική Οι θετικές επιδράσεις της φυσικής δραστηριότητας Παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής Φυσική, κοινωνική, γνωστική, συναισθηματική λειτουργικότητα, παραγωγικότητα

Φυσική ευεξία Επηρεάζεται από τη λειτουργική κατάσταση, την παρουσία ή απουσία οργανικής παθολογίας και τη συναισθηματική κατάσταση – διάθεση. Κόπωση: η βελτίωση της αερόβιας ικανότητας περιορίζει την εμφάνιση της. Δύσπνοια, ενεργητικότητα, συμπτώματα: η βελτίωση της αναπνευστικής ικανότητας μέσω της άσκησης έχει θετική επίδραση Όρεξη: η άσκηση οδηγεί σε αύξηση της ποσότητας της τροφής που καταναλώνεται. Τα άτομα που γυμνάζονται υιοθετούν υγιεινές συνήθειες διατροφής. Ύπνος: Βελτιώνεται όταν η άσκηση γίνεται το πρωί. Η άσκηση αργά το βράδυ μπορεί να επιδεινώσει το πρόβλημα. 20

Ψυχική ευεξία Πολλοί ηλικιωμένοι γυμνάζονται για να αισθάνονται καλύτερα. Η συστηματική άσκηση έχει αρκετά ψυχολογικά οφέλη με αποτέλεσμα να βελτιώνεται σημαντικά η ποιότητα ζωής κυρίως στις γυναίκες και τα μεγαλύτερης ηλικίας άτομα. Τα ψυχολογικά οφέλη της άσκησης εντοπίζονται κυρίως στη βελτίωση: της εικόνας του σώματος της αυτό-εκτίμησης της αυτό-αποτελεσματικότητας τον περιορισμό του άγχους και της κατάθλιψης 21

Εικόνα σώματος Οι θετικές επιδράσεις της άσκησης είναι ιδιαίτερα εμφανείς στις γυναίκες: – Σε γυναίκες ηλικίας 60 – 88 ετών η διαφορά ανάμεσα στην επιθυμητή και την αντιλαμβανόμενη παρούσα εικόνα του σώματος ήταν μικρότερη σ’ αυτές που γυμνάζονταν Δεν υπάρχουν επαρκή ερευνητικά δεδομένα Προσοχή: οι υπερβολικές απαιτήσεις του καθηγητή Φυσικής Αγωγής μπορεί να χειροτερέψουν την εικόνα του σώματος. 22

Αυτό-εκτίμηση Η βελτίωση της αυτό-εκτίμησης μέσω της άσκησης στους ηλικιωμένους δεν συνδυάζεται με την επίτευξη υψηλής αθλητικής επίδοσης. Τα οφέλη είναι μεγαλύτερα στα άτομα που όταν αρχίζουν να γυμνάζονται έχουν χαμηλή αυτό-εκτίμηση Η βελτίωση της αυτό-εκτίμησης μέσω της άσκησης αποδίδεται σε πιθανή βελτίωση της λειτουργικής ικανότητας. 23 Πόσο θετική είναι η αντίληψη που έχει κάποιος για τον εαυτό του

Αυτό-αποτελεσματικότητα Η αυτό-αποτελεσματικότητα στους ηλικιωμένους είναι χαμηλή. Η φυσική δραστηριότητα ενισχύει την αυτό- αποτελεσματικότητα κάτι που ενθαρρύνει την συμμετοχή των ηλικιωμένων σε προγράμματα άσκησης. Βρέθηκε ότι η αυτό-αποτελεσματικότητα βελτιώνεται μέσα από διάφορους τύπους άσκησης: πρόγραμμα εκμάθησης κολύμβησης, αερόβια άσκηση, ενδυνάμωση 24 Η πεποίθηση ενός ατόμου στην ικανότητα του να ανταπεξέλθει σε μια κατάσταση

Άγχος Η ζωή των ηλικιωμένων έχει αρκετές στρεσογόνες καταστάσεις: Συνταξιοδότηση, περιορισμός φυσικών ικανοτήτων, χρόνιες ασθένειες, θάνατος φίλων και συντρόφων, οικονομικά προβλήματα, ανεπιθύμητες αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση. Η φυσική δραστηριότητα περιορίζει το στρες και το άγχος εφόσον έχει χαμηλή ένταση. Η υψηλή ένταση της άσκησης μπορεί να έχει αντίθετα αποτελέσματα. Όσον αφορά τον τύπο της άσκησης, έχει βρεθεί ότι η μακροχρόνια αερόβια άσκηση έχει τα πιο θετικά αποτελέσματα, κυρίως σε άτομα με αρχικά υψηλά επίπεδα άγχους. 25

Κατάθλιψη Η κατάθλιψη είναι ένα συχνό φαινόμενο, κυρίως στα άτομα μεγάλης ηλικίας και αποδίδεται στον περιορισμό των φυσικών ικανοτήτων και της λειτουργικότητας. – Έρευνες έδειξαν ότι η φυσική δραστηριότητα περιορίζει τα συμπτώματα της κατάθλιψης, μόνο όμως στα άτομα που πάσχουν από κατάθλιψη. – Οι επιδράσεις της άσκησης στην κατάθλιψη αποδίδονται όχι τόσο στη βελτίωση των φυσικών ικανοτήτων, αλλά στην προσοχή που δίνεται στους ασκούμενους από κάποιους τρίτους. 26

Αντιλαμβανόμενη λειτουργικότητα Φυσική αντιλαμβανόμενη λειτουργικότητα: Οι μέχρι τώρα ενδείξεις για την επίδραση της άσκησης είναι θετικές, όμως τα ερευνητικά δεδομένα δεν είναι επαρκή. Κοινωνική λειτουργικότητα: Η επίδραση της άσκησης είναι έμμεση και θετική. Όταν βελτιώνονται οι φυσικές ικανότητες των ηλικιωμένων, βελτιώνεται και η δυνατότητα μετακίνησης τους, άρα αυξάνονται και οι ευκαιρίες τους για κοινωνικές συναναστροφές. Γνωστική λειτουργικότητα: Οι ενδείξεις για τις θετικές επιδράσεις της άσκησης προέρχονται κυρίως από εργαστηριακές μετρήσεις και δεν είναι γνωστό αν αυτές οι θετικές επιδράσεις γενικεύονται και στην καθημερινή ζωή. 27

Τέλος Ενότητας ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ