Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΨΥΧ-233) Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς και Καταναλωτή (ΨΥΧ-233) Λεωνίδας Α. Ζαμπετάκης Β.Sc., M.Env.Eng., M.Ind.Eng.,

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΨΥΧ-233) Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς και Καταναλωτή (ΨΥΧ-233) Λεωνίδας Α. Ζαμπετάκης Β.Sc., M.Env.Eng., M.Ind.Eng.,"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΨΥΧ-233) Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς και Καταναλωτή (ΨΥΧ-233) Λεωνίδας Α. Ζαμπετάκης Β.Sc., M.Env.Eng., M.Ind.Eng., D.Eng. Εmail: Διαλέξεις: ftp://ftp.soc.uoc.gr/Psycho/Zampetakis /ftp://ftp.soc.uoc.gr/Psycho/Zampetakis / – Ρέθυμνο, Διάλεξη 1

2 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 2 Τις διαλέξεις προσφέρουν οι: ΜΠΑΜΠΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ

3 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 3 Σημαντική Υπενθύμιση: Δεν υπάρχουν χαζές ερωτήσεις Δεν υπάρχουν χαζές ερωτήσεις και δεν θα με προσβάλετε αν διακόπτετε με ρωτήσεις το μάθημα

4 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 4

5 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 5 ΒΙΒΛΙΟ & ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ Σημειώσεις του διδάσκοντα διαθέσιμες (κατά πάσα πιθανότητα) στην ιστοσελίδα του τμήματος

6 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 6 Βαθμολογία: Η βαθμολογία θα διαμορφωθεί από την επίδοση σε 5 εργασίες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου ( 70% της συνολικής βαθμολογίας) και τελική εξέταση στον Η/Υ ( 30% της συνολικής βαθμολογίας)

7 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 7

8 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 8 Τι είναι Στατιστική; Στατιστική είναι ένας τρόπος με τον οποίο αντλούμε πληροφορίες από δεδομένα. Δεδομένα Στατιστική Πληροφορίες Δεδομένα: Γεγονότα, κυρίως αριθμητικά, συλλεγμένα για αναφορά ή πληροφορία. Definitions: Oxford English Dictionary Πληροφορία: Γνώση αναφερόμενη για κάποιο συγκεκριμένο γεγονός. Στατιστική είναι ένα εργαλείο για να δημιουργήσουμε μία νέα αντίληψη από ένα σύνολο αριθμών.

9 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 9 Για παράδειγμα…. Γνωρίζω ότι οι φοιτητές φοβούνται την στατιστική γιατί θεωρούν ότι είναι δύσκολο μάθημα. Από τις βαθμολογίες τις περυσινές των φοιτητών μπορούμε να εξάγουμε κάποια πληροφορία? Δεδομένα Στατιστική Πληροφορίες Λίστα βαθμών από το προηγούμενο έτος : : Νέα πληροφορία σχετικά με το μάθημα της στατιστικής. Π.χ. Μέσος όρος της τάξης, Ποσοστό της τάξης που πήρε άριστα, Ο βαθμός με την μεγαλύτερη συχνότητα, Κατανομή βαθμών, κ.λ.π.

10 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 10 n Η στατιστική αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της ερευνητικής διαδικασίας. n Παρέχει το μέσο προκειμένου να αποφασίσουμε αν τα νούμερα που έχουμε στη διάθεση μας υποστηρίζουν ή όχι την ερευνητική ερώτηση που έχουμε κάθε φορά. Γενικότερα…. 1. Τι ισχύει συνήθως?-Ποια είναι η τυπική (μέση) κατάσταση? 2. Ποια είναι η ποικιλότητα που υπάρχει? 3. Για ποιον ακριβώς μιλάμε? (Δείγμα) 4. Πόσο σίγουροι είμαστε για αυτό που λέμε? 5. Με τι θα πρέπει να συγκρίνουμε? Ερωτήσεις:

11 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 11 Μήπως πρέπει να γνωρίζω καλά μαθηματικά για να μπορέσω να παρακολουθήσω το μάθημα? Η στατιστική αποτελεί κλάδο των εφαρμοσμένων μαθηματικών. Εντούτοις, για το μάθημα αυτό δεν χρειάζεται κανείς να είναι ειδικός στα μαθηματικά για να μπορέσει να το παρακολουθήσει. Χρειάζεται όμως συνεχή προσπάθεια, λογική και κριτική σκέψη, ώστε να μπορέσει κάποιος να κατανοήσει τα εργαλεία που θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο του μαθήματος.

12 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 12 Βασική μαθηματική εξίσωση: Αποτέλεσμα = (Μοντέλο) + Λάθος Στην πραγματικότητα μια είναι η εξίσωση που θα πρέπει να έχετε στο μυαλό σας

13 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 13 Τι είναι τα στατιστικά μοντέλα και γιατί τα χρειαζόμαστε? Στην ψυχολογία και γενικότερα στις κοινωνικές επιστήμες μας ενδιαφέρει να ανακαλύψουμε κάτι για ένα φαινόμενο, το οποίο υποθέτουμε ότι υπάρχει. Κατασκευάζουμε Μοντέλα του φαινόμενου σε μια προσπάθεια μας να ερμηνεύσουμε ή να προβλέψουμε πως το φαινόμενο που μας ενδιαφέρει λειτουργεί κάτω από διαφορετικές συνθήκες. Επιπλέον θέλουμε τα μοντέλα μας να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να είμαστε σίγουροι για τις προβλέψεις μας. Το μοντέλο μας θέλουμε να έχει όσο το δυνατόν καλύτερη προσαρμογή στα δεδομένα τα οποία έχουμε συλλέξει στην προσπάθεια μας να το περιγράψουμε.

14 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 14 Με απλά λόγια η στατιστική ασχολείται με:

15 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 15 Δυο λόγια για την διαδικασία της έρευνας στην ψυχολογία: Ο ρόλος του ψυχολόγου είναι να απαντά σε διάφορα ερωτήματα (π.χ. γιατί ορισμένοι άνθρωποι είναι νευρικοί όταν μιλούν σε άλλους, πως αναπτύσσεται η ανθρώπινη δημιουργικότητα, χρειάζεται η συναισθηματική νοημοσύνη στους ηγέτες;, επηρεάζει η εξωστρέφεια την παραγωγικότητα κτλ). Υπάρχουν 2 μέθοδοι-τρόποι με τους οποίους μπορεί να απαντήσει τις ερωτήσεις αυτές: 1. Μέσω της παρατήρησης (co relational- observational methods) 2. Μέσω πειραμάτων (Experimental methods) Εμπειρικές Μέτρηση Επαναληψιμότητα Αντικειμενικότητα ΚΟΙΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

16 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 16 Πληθυσμός Δείγμα

17 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 17 Δείγμα Πληθυσμός

18 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 18 ? Πληθυσμός Και θα πρέπει από το δείγμα μας να προσδιορίσουμε πως είναι ο πληθυσμός

19 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 19

20 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 20

21 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 21

22 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 22 Ποια είναι η ηλικία τους….. Θα σας δείξω 10 φωτογραφίες τυχαίων ατόμων και θα ήθελα σε ομάδες να προσδιορίσετε την ηλικία τους. Κάθε ομάδα θα δώσει μόνο μία εκτίμηση της ηλικίας. Σε ένα φύλλο χαρτί φτιάξτε ένα πίνακα ως εξής:

23 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 23 (1) (2)

24 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 24 (3) (4)

25 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 25 (5) (6)

26 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 26 (7) (8)

27 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 27 (9) (10)

28 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 28

29 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 29 Ορισμένες βασικές ερωτήσεις

30 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 30 Γιατί χρησιμοποιούμε δείγματα? Συνήθως μας ενδιαφέρουν οι πληθυσμοί, αλλά επειδή δεν μπορούμε να συλλέξουμε δεδομένα από κάθε άτομο του πληθυσμού, συλλέγουμε δεδομένα από ένα μικρό υποσύνολο (το Δείγμα) και χρησιμοποιούμε αυτά τα δεδομένα για να εξάγουμε συμπεράσματα από τον πληθυσμό. Τι είναι ο μέσος όρος και πώς καταλαβαίνουμε ότι είναι αντιπροσωπεύει «καλά» τα δεδομένα μας ? Ο Μ.Ο. είναι ένα απλό στατιστικό μοντέλο περιγράφει τι είναι «τυπικό» για την κατανομή μιας τιμής. Χρησιμοποιούμε τη διακύμανση ή την τυπική απόκλιση για να διαπιστώσουμε αν είναι ο Μ.Ο. είναι αντιπροσωπευτικός των δεδομένων μας. Η τυπική απόκλιση αναφέρει πόσο λάθος υπάρχει στο Μ.Ο. Μικρές τιμές δείχνουν ότι ο Μ.Ο. είναι αντιπροσωπευτικός των δεδομένων μας.

31 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 31 Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην τυπική απόκλιση και στο τυπικό σφάλμα? Η τυπική απόκλιση (standard deviation) αναφέρει πόσο διαφέρουν οι παρατηρήσεις μας στο δείγμα από το Μ.Ο. του δείγματος. Το τυπικό σφάλμα (standard error) μας δείχνει πώς ο Μ.Ο. του δείγματος αντιπροσωπεύει τον πληθυσμό μας. Μεγάλες τιμές του τυπικού σφάλματος δείχνουν ότι ο Μ.Ο. από το συγκεκριμένο δείγμα δεν είναι αντιπροσωπευτικός του πληθυσμού

32 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 32 Ο Ρόλος των Η/Υ στην στατιστική Στατιστικά πακέτα:

33 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 33 n Σύνολο Δεδομένων (Data set) u Άτομα (Cases) u Μεταβλητές (Variables) F Ποσοτικές (quantitative) F Ποιοτικές (qualitative)

34 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 34 n Τα Άτομα τοποθετούνται στις οριζόντιες γραμμές n Οι μεταβλητές στις στήλες

35 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 35 Παρασκευή:

36 Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς & Καταναλωτή Ζαμπετάκης Α. Λεωνίδας, 2009 Διάλεξη 1 / 36


Κατέβασμα ppt "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΨΥΧ-233) Μεθοδολογία Έρευνας Αγοράς και Καταναλωτή (ΨΥΧ-233) Λεωνίδας Α. Ζαμπετάκης Β.Sc., M.Env.Eng., M.Ind.Eng.,"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google