Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Διδακτική της Ιστορίας Διδάσκουσα : Μαρία Ρεπούση Θέμα εργασίας: «Η δίκη.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Διδακτική της Ιστορίας Διδάσκουσα : Μαρία Ρεπούση Θέμα εργασίας: «Η δίκη."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Διδακτική της Ιστορίας Διδάσκουσα : Μαρία Ρεπούση Θέμα εργασίας: «Η δίκη της Νυρεμβέργης.» Χατζηγεωργίου Κυριακή ΑΕΜ: 6208 Εξάμηνο: ΕΠΙ ΠΤΥΧΙΟ Τηλ. : 6997048230

2 Ιστορικό Ερώτημα Για πιο λόγο έγινε η δίκη της Νυρεμβέργης; Υποερωτήματα Ποια ήταν έκβαση της δίκης; Ποιες χώρες συμμετείχαν στη δίκη και γιατί; Ποιος ο λόγος της ύπαρξης των δικαστηρίων; 2

3 Η εργασία αναφέρεται: Στ’ Δημοτικού «Στα νεότερα και σύγχρονα χρόνια» Σχεδιασμός Μαθήματος: >6 διδακτικές ώρες 3

4 Στόχοι Δηλωτικοί: 1) Να μάθουν οι μαθητές για την δίκη της Νυρεμβέργης. Πότε ακριβώς και γιατί έγινε η δίκη αυτή. 2) Να συνειδητοποιήσουν γιατί υπάρχουν τα δικαστήρια (και στην δική μας εποχή αλλά και στην εποχή τότε, όπως και σε παλαιότερες εποχές) και πώς λειτουργούν. 3) Να αξιολογήσουν τους λόγους για τους οποίους δικάστηκαν οι Γερμανοί και την απόφαση του δικαστηρίου. Μεθοδολογικοί: 1) Να είναι ικανοί να εστιάζουν σε συγκεκριμένα ευρήματα συνδέοντας τα μεταξύ τους. 2) Να είναι ικανοί να αιτιολογούν τις απόψεις τους με απλό τρόπο, κατανοώντας την χρήση πηγών (γραπτών, οπτικοακουστικών). 3) Να συλλέξουν πληροφορίες, να τις οργανώσουν και να σχεδιάσουν ένα χρονολογικό χάρτη μέσα από τη δημιουργία ενός κολάζ (με εικόνες και αποσπάσματα). 4

5 4) Να είναι ικανοί να συμπληρώσουν τα γεγονότα μίας πηγής επιλέγοντας ανάμεσα σε άλλες και να κάνουν σύγκριση μεταξύ πηγών. 5) Να μπορούν να κατανοήσουν και να ξεχωρίζουν τις τρεις αναγνώσεις του ντοκουμέντου. Εννοιολογικοί: 1) Να αναπτύξουν ένα επαρκές γλωσσάρι/λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται και ακούγεται σε δίκες και να εξοικειωθούν με αυτό. 2) Να κατανοήσουν τις έννοιες «εγκλήματα πολέμου» «εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας» και «εγκλήματα κατά ειρήνης». Καλλιέργεια στάσεων & αντιλήψεων: 1)Να εκτιμούν την αξία των πηγών ως στοιχείων απαραίτητων για την ιστορική γνώση. 2)Να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα της ειρηνικής συνύπαρξης, της αλληλοκατανόησης και της συνεξέλιξης των διαφορετικών θρησκευτικών κοινοτήτων. 3) Να κατανοήσουν και να αποδεχθούν το γεγονός ότι για κάθε τι που πράττουμε υπάρχουν οι αντίστοιχες συνέπειες (είτε θετικές, είτε αρνητικές) και πρέπει να τις αντιμετωπίζουμε και να τις δεχόμαστε. 5

6 Ιστορικό σημείωμα Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν η πιο εκτεταμένη γεωγραφικά και δαπανηρή σε πλουτοπαραγωγικούς πόρους ένοπλη σύγκρουση στην ιστορία της ανθρωπότητας, στην οποία ενεπλάκη η πλειοψηφία των εθνών, που πάλευαν ταυτόχρονα σε διάφορα σημαντικά θέατρα πολέμου, και που κόστισε περίπου 55,5 εκατομμύρια ζωές. Άρχισε στις 7 Ιουλίου 1937 στην Ασία και στις 1 Σεπτεμβρίου 1939 στην Ευρώπη και τελείωσε στις 2 Σεπτεμβρίου 1945. Η Μάχη του Βερολίνου ήταν η τελευταία μάχη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη. Διεξήχθη κατά το χρονικό διάστημα 16 Απριλίου έως 2 Μαΐου 1945, ανάμεσα στους Γερμανούς και τους Σοβιετικούς και είχε σαν αποτέλεσμα την οριστική ήττα και παράδοση της Ναζιστικής Γερμανίας και το τέλος του πολέμου στην Ευρώπη. Τότε λοιπόν άρχισαν και οι συλλήψεις των γερμανών στρατηγών και στρατιωτών από τους συμμάχους. 6

7 ΠΗΓΗ 1Δραστηριότητα 1 η  1 η ) Ποιος είναι ο δημιουργός της πηγής;  2 η ) Πότε και πού πιστεύεται ότι δημιουργήθηκε;  3 η ) Μπορείτε να μου πείτε σε ποια κατηγορία ανήκει η πηγή αυτή; Είναι πρωτογενείς ή δευτερογενείς πηγή;  4 η ) Που νομίζετε ότι απευθύνεται ο λόγος του Δόκτωρ Γιάραϊς; Ρ. Α. Στεϊνίγκερ (1960), Η Δίκη της Νυρεμβέργης, μτφρ. Ι. Μπαζίλη, Αθήνα: Ενωμένοι Εκδότες, σ. 51- 52 7

8 ΠΗΓΗ 2 Ρ. Α. Στεϊνίγκερ (1960), Η Δίκη της Νυρεμβέργης, μτφρ. Ι. Μπαζίλη, Αθήνα: Ενωμένοι Εκδότες, σ. 28-29 ΠΗΓΗ 3 Ρ. Α. Στεϊνίγκερ (1960), Η Δίκη της Νυρεμβέργης, μτφρ. Ι. Μπαζίλη, Αθήνα: Ενωμένοι Εκδότες, σ. 32-34 ΠΗΓΗ 4 8

9 Δραστηριότητα 2η  1 η ) Διαβάστε με προσοχή και τις τρεις πηγές παραπάνω. Αν θέσουμε ως κύρια την 3 η πηγή σκεφτείτε ποια από τις υπόλοιπες δύο συμπληρώνει την κύρια;  2 η ) Διαβάζοντας τις πηγές 2 και 4 μπορείτε να μου πείτε ποίες χώρες συμμετείχαν στη δίκη και ποία θέση έχει η καθεμία; 9

10 Η Κυβέρνηση του Φλένσμπουργκ διαλύεται. Βρετανοί στρατιώτες συλλαμβάνουν τον Μέγα Ναύαρχο Ντένιτς, τον Υπουργό Εξοπλισμών Σπέερ και τον Στρατηγό Γιοντλ. USHMM Photograph #66035 Courtesy:Robert Kempner http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_status_of_w ork_by_the_U.S._government http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_status_of_w ork_by_the_U.S._government Deutsches Bundesarchiv (German Federal Archive), Bild 146-1985-079-31 http://www.bundesarchiv.de/ http://www.bundesarchiv.de/ Ο Κρόσιγκ στις Δίκες της Νυρεμβέργης ΠΗΓΗ 5 ΠΗΓΗ 6 10

11 Δραστηριότητα 3 η  Δείτε με προσοχή τις πηγές 5, 6 και 7 και πείτε μου ποιοι απεικονίζονται και ποιος ο ρόλος τους στον πόλεμο.  Μπορείτε να σκεφτείτε ποια είναι η σωστή σειρά χρονολογικά των παραπάνω εικόνων; ΠΗΓΗ 7 Ο Χίτλερ δέχεται της επευφημίες του Γερμανικού κοινοβουλίου για την κατοχή της Αυστρίας πηγή: http://www.archives.gov/research/ww2/photoshttp://www.archives.gov/research/ww2/photos 11

12 ΠΗΓΗ 8 (β) «Όλες οι ποινές σε θάνατο θα εκτελεστούν στις 16 Οκτωβρίου 1946 με απαγχονισμό. Συνολικά, απαγχονίστηκαν 10 κατηγορούμενοι. Οι δίκες της Νυρεμβέργης δέχτηκαν κριτικές για διάφορους λόγους, όπως: Οι κατηγορίες αφορούσαν πράξεις οι οποίες καθορίστηκαν ως εγκλήματα, αφότου έγιναν. Οι κατηγορούμενοι δεν μπορούσαν να επηρεάσουν την επιλογή των δικαστών. Καθώς οι δικαστές είχαν επιλεχθεί από τους νικητές του πολέμου, δεν μπορούσε να θεωρηθεί δικαστήριο με την πραγματική έννοια. Μία από τις κατηγορίες περιλάμβανε συνωμοσία για την επίθεση στη Πολωνία το 1939. Παρά το γεγονός, ότι στη συνωμοσία συμμετείχε και η Σοβιετική Ένωση, οι Σοβιετικοί ηγέτες δεν δικάστηκαν ως συμμέτοχοι της ίδιας συνωμοσίας. Οι δίκες διεξάγονταν με δικές τους κανόνες αποδεικτικών στοιχείων και δεν βασίζονταν σε κανενός έθνους νόμο. Ήταν περισσότερο η "δικαιοσύνη των νικητών". Οι κατήγοροι των Σοβιετικών κατέθεσαν ψευδά έγγραφα προσπαθώντας να υποστηρίξουν κατηγορίες στους Γερμανούς για το Μακελειό του Katyn. Οι υπόλοιποι κατήγοροι των Συμμάχων αρνήθηκαν να υποστηρίξουν την υπόθεση. Τελικά, δεν υπήρξε καμία κατηγορία ούτε καταδίκη για την υπόθεση του Katyn, παρά το γεγονός ότι είχε ήδη αποδειχθεί ότι ήταν έργο των Σοβιετικών. Είναι αξιοσημείωτο επίσης ότι δεν έγινε καμία δίκη που αφορούσε τους ηγέτες ή τις δυνάμεις των Συμμάχων. Ωστόσο, οι δίκες της Νυρεμβέργης είχαν μεγάλη επιρροή στην ανάπτυξη διεθνών νόμων για τα εγκλήματα πολέμου αλλά και την προάσπιση της ειρήνης τα επόμενα χρόνια.» http://www.ww2.gr/index.php?option=articles&id=886#url 12 ΠΗΓΗ 8 (α) http://www.ww2.gr/index.php?option=articles&id=886#url

13 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4 η  1 η ) Μελετήστε με προσοχή την πηγή 8(α) και 8(β)και υπογραμμίστε τα σημεία τα οποία αναφέρονται στην εμπλοκή μερικών από τους συμμάχους και το γεγονός ότι στη δίκη δεν αναφέρθηκαν.  2 η ) Στην συνέχεια συγκεντρώστε στο τετράδιό σας τα στοιχεία που μιλούν για τους κανόνες, τους νόμους και την διεξαγωγή της δίκης. (πότε ψηφίστηκαν οι νόμοι, με ποια κριτήρια κ από ποιους επιλέχτηκαν οι δικαστές…)  3 η ) Τέλος, ψάξτε να βρείτε πηγές παρόμοιες που να επαληθεύουν και να ταυτοποιούνται με όσα αναφέρει οι παραπάνω πηγές. (Πηγές 8α, 8β) 13

14 ΠΗΓΗ 9 Στιγμιότυπο από τη δίκη της Νυρεμβέργης. Στην πρώτη σειρά διακρίνονται οι Χέρμαν Γκαίριγκ, Ρούντολφ Ες, Γιοάχιμ φον Ρίμπεντροπ, Βίλχελμ Κάιτελ. Στην δεύτερη σειρά, οι Καρλ Ντένιτς, Έριχ Ρέντερ, Μπάλντουρ φον Σίραχ και Φριτς Ζάκουελ. http://commons.wikimedia.org/wiki/National_Archives _and_Records_Administration 1. Φριτς Ζάουκελ: ήταν Γερμανός εθνικοσοσιαλιστής πολιτικός και πληρεξούσιος του Τρίτου Ράιχ σχετικά με τον ανεφοδιασμό της βιομηχανίας του Ράιχ με εργάτες καταναγκαστικής εργασίας από το 1942 μέχρι το 1945. 3. Έριχ Ρέντερ: ήταν Γερμανός Μέγας Ναύαρχος (Großadmiral), επικεφαλής του Γερμανικού Πολεμικού Ναυτικού (Kriegsmarine) πριν και κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Από την ηγεσία του Ναυτικού παραιτήθηκε τον Ιανουάριο του 1943. 4. Καρλ Ντένις: Ο Μέγας Ναύαρχος (Grossadmiral) ήταν ο ηγέτης του στόλου υποβρυχίων (Befehlshaber der Unterseeboote) της Ναζιστικής Γερμανίας κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μετά την παραίτηση του Αρχιναυάρχου Έριχ Ρέντερ από την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού (Kriegsmarine) ανέλαβε την αρχηγία του και, ύστερα από την αυτοκτονία του Χίτλερ, στις 30 Απριλίου 1945, ανέλαβε τα καθήκοντά του για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. 5. Βίλχελμ Κάιτελ: ήταν Στρατάρχης του Ράιχ και αρχηγός της OKW (Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση) στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Υπήρξε το δεξί χέρι του Χίτλερ σε στρατιωτικά ζητήματα, αν και ποτέ δεν πήρε δική του πρωτοβουλία, περιοριζόμενος στην απλή συναίνεση των όσων πίστευε ή έλεγε ο Χίτλερ. 6. Γιοάχιμ φον Ρίμπεντροπ: ήταν γερμανός εθνικοσοσιαλιστής πολιτικός με μεγάλη επιρροή και υπουργός εξωτερικών του Τρίτου Ράιχ από το 1938 μέχρι το 1945. 7. Ρούντολφ Ες: ήταν εθνικοσοσιαλιστής ιδεολόγος και πολιτικός. 8. Χέρμαν Γκαίρινγκ: ήταν από τους γνωστότερους γερμανούς πιλότους του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, εθνικοσοσιαλιστής πολιτικός με μεγάλη επιρροή. Κατά την διάρκεια της εξουσίας των εθνικοσοσιαλιστών, ο Γκαίρινγκ εξελίχθηκε μετά από τον Αδόλφο Χίτλερ – τουλάχιστον στο μάτι της δημοσιότητας – δεύτερος σημαντικός πολιτικός του κράτους. Επικεφαλής της επανιδρυθείσας γερμανικής αεροπορίας, της Λούφτβαφφε, την οποία κυβερνούσε σχεδόν ως προσωπικό φέουδο, ο Γκαίρινγκ υπήρξε επίσης Υπουργός Εσωτερικών και Πρωθυπουργός του ομόσπονδου κρατιδίου της Πρωσίας, θέσεις από τις οποίες ίδρυσε την Γκεστάπο και τα πρώτα στρατόπεδα συγκέντρωσης για πολιτικούς αντιφρονούντες. 14

15 Δραστηριότητα 5 η  1 η ) Που τραβήχτηκε η εικόνα αυτή;  2 η ) Τι απεικονίζεται στην εικόνα που βλέπετε;  3 η ) Σε ποίο είδος πηγής πιστεύετε ότι ανήκει η συγκεκριμένη και σε ποία κατηγορία θα την εντάξουμε;  4 η ) Παρατηρείστε με προσοχή την περιγραφή τον προσώπων και πείτε μου ποιο σημαντικό χαρακτηριστικό καταλαβαίνουμε.  5 η ) Ποιο είναι το κοινό χαρακτηριστικό που συναντάμε σε όλους σχεδόν τους απεικονιζόμενους; 15

16 ΠΗΓΗ 10 α «Γενική Ιστορία Ευρώπης.» τμ. 6, Θεσσαλονίκη 2006, ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Παπαζήσης, σελ. 170 ΠΗΓΗ 10 β «Γενική Ιστορία Ευρώπης.» τμ. 6, Θεσσαλονίκη 2006, ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Παπαζήσης, σελ. 158 16

17 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 6 η  1 η ) Τι απεικονίζει ο χάρτης στην πηγή 10(α) και τι ο χάρτης στην πηγή 10(β) παραπάνω;  2 η ) Υπάρχουν διαφορές στους δύο χάρτες, και αν ναι σημειώστε πάνω στις εικόνες τα σημεία που παρατηρήσατε και γράψτε τα αναλυτικότερα στο τετράδιό σας.  3 η ) Παρατηρώντας τις πηγές 10(α) και 10(β) πείτε μου πώς ήταν τα σύνορα και ο σχηματισμός των χωρών πριν και μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.  4 η ) Δείτε με προσοχή τα σύνορα στους χάρτες 10(α) και 10(β) και τα σύνορα στον χάρτη της Ευρώπης στην τάξη σας και πείτε μου ποιος από τις πηγές ταιριάζει στα σημερινά δεδομένα. 17

18 ΠΗΓΗ 11 (α) Η δίκη της Μαρίας Αντουανέτας «[…] Ύστερα από λίγη ώρα ήρθε ο αββάς Ζιράρ, ο ιερέας, τον οποίο είχε στείλει το Δικαστήριο. Η μελλοθάνατη αρνήθηκε να εξομολογηθεί και να μεταλλέψει από το χέρι του. […] Η κατάδικη που προσευχόταν γονατιστή πλάι στο κρεβάτι της σηκώθηκε. Ο Χέρμαν μίλησε πρώτος : ΧΕΡΜΑΝ: Ακούστε με προσοχή. Θα σας διαβάσουμε την καταδίκη σας. ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΑ: Δεν χρειάζεται να την διαβάσετε, γνωρίζω την καταδίκη μου. ΧΕΡΜΑΝ: Ο νόμος ορίζει ότι πρέπει να την ακούσετε και δεύτερη φορά. Κοφτερές σαν λεπίδι αντήχησαν οι λέξεις στο χαμηλότατο σκοτεινό κελί: «… ετυμηγορία… καταδικάζει… ποινή… κηρύττει… διατάζει… εκτέλεση…». […] Η ώρα ήταν έντεκα και τέταρτο. Το κάρο που ήρθε να πάρει την Αντουανέτα ήταν έτοιμο. […]» Η δίκη του Ραβαγιάκ «[…] Ποιός ήταν τώρα ο δολοφόνος εκείνος που επιτέλους κατόρθωσε να πετύχει το θάνατο του Ερρίκου Δ’; Μόλις τον μετέφεραν στην φυλακή, άρχισε η ανάκριση με βασανιστήρια. […] Αλλά παρά τα φρικτά βασανιστήρια στα οποία υπέβαλλαν τον Ραβαγιάκ εκείνος επέμενε, ό,τι έκανε, το έκανε με την θέλησή του: ΡΑΒΑΓΙΑΚ: Σας είπα. Κανείς δεν με καθοδήγησε. Κανείς δεν μου είπε για την ακριβή ώρα της εξόδου του βασιλιά. Μόνος ξεκίνησα. Σε όλη την διάρκεια της απολογίας του μπορούμε να πούμε ότι στάθηκε ηρωικά, ψύχραιμος. Αντιμετώπισε όλα τα μαρτύρια με υψωμένο το κεφάλι. Ώρες τον βασάνιζαν για να ομολογήσει ποια ήταν τα κίνητρα που τον οδήγησαν στη φρικτή δολοφονία του βασιλιά.[…] Πολλοί πίστεψαν ότι ο Ραβαγιακ ήταν άρρωστος, με σαλεμένα μυαλά. Η ανάκριση, όμως, απέδειξε το αντίθετο, ότι τα μυαλά του ο δολοφόνος τα είχε τετρακόσια. Το μόνο ελαφρυντικό που του δόθηκε ήταν η «υπέρτατη θρησκοληψία». […]Το κείμενο της αποφάσεως αυτής έμεινε στα δικαστικά χρονικά ως ‘‘δείγμα θηριωδίας απάνθρωπου’’» ΠΗΓΗ 11 (β) «Οι μεγάλες δίκες των αιώνων», εκδόσεις: Θ. Σκάρπα, τεύχος 3 «Οι μεγάλες δίκες των αιώνων», εκδόσεις: Θ. Σκάρπα, τεύχος 7 18

19 ΠΗΓΗ 11 (γ) Η δίκη της Ιαπωνικής Ηγεσίας «[…]Η ετυμηγορία συνετάχθη σε ατμόσφαιρα αμφισβητήσεων και αμφιβολιών. «Το δικαστήριο-δήλωσε λίγες μέρες αργότερα ο Γάλλος δικαστής Μπερνάρ-δεν στηρίχθηκε σε κανόνες δικαίου, που ίσχυαν κατά τον χρόνο της διαπράξεως των εγκλημάτων. Σε όλες τις πολιτισμένες χώρες, η απόφαση του δικαστηρίου θα ακυρωνόταν διότι παραβιάσθηκαν θεμελιώδεις νομικές διατάξεις». Ο ίδιος ο πρόεδρος Ουέμπ είπε σε μία συνεδρίαση: «Θεωρώ πολύ πιο δίκαιο να καταδικασθούν οι κατηγορούμενοι σε εξορία παρά σε απαγχονισμό. Τα εγκλήματά τους είναι λιγότερο αποκρουστικά από εκείνα που διέπραξαν οι Γερμανοί εγκληματίες πολέμου». […] Ένας Ιάπων συνήγορος διατυπώνοντας ορθές απόψεις, μετά την ανάγνωση της αποφάσεως, είπε: «Τώρα η ειρήνη πρέπει να βασιλεύσει μεταξύ μας. Η φρίκη του πολέμου πρέπει να παραχώρηση την θέση της στην συνεργασία μεταξύ των λαών. Οι ΗΠΑ πρέπει να ξεχάσουν το Περλ Χάρμπορ και εμείς οι Ιάπωνες θα ξεχάσουμε την Χιροσίμα και το Ναγκασάκι.» «[…]Οι εγκληματίες πολέμου μεταφέρθηκαν στους τόπους όπου είχαν δράσει. Ο στρατηγός Γιαμασίτα Τομπομπούμι, ανώτατος διοικητής των Φιλιππίνων, δικάσθηκε για τις ωμότητες στη Μαντζουρία παραδόθηκαν στους Ρώσους, λόγω εδαφικής αρμοδιότητος. Συνολικά 1228 άτομα αντιμετώπισαν το συμμαχικό στρατοδικείο: 428 απαλλάχθηκαν και 800 καταδικάστηκαν. Από αυτούς, 174 σε θάνατο, 176 από ισόβια έως φυλάκιση 20 ετών και οι υπόλοιποι σε μικρότερες ποινές. Η δίκη του Τόκιο αφορούσε 28 κατηγορουμένους-που αντιπροσωπεύουν την ιθύνουσα τάξη της Ιαπωνίας-και αμέσως φάνηκε ο πολιτικός χαρακτήρας της. Στο εδώλιο των κατηγορουμένων κάθισαν 4 πρωθυπουργοί, 3 υπουργοί εξωτερικών, ένας σύμβουλος του αυτοκράτορα-τα μέλη της αυτοκρατορικής οικογένειας είχαν εξαιρεθεί για λόγους σκοπιμότητας-2 πρεσβευτές, ένας υπουργός Οικονομικών, 12 ανώτεροι αξιωματικοί, ένας υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου και ένας θεωρητικός του επεκτατισμού.» «Οι μεγάλες δίκες των αιώνων», εκδόσεις: Θ. Σκάρπα, τεύχος 7 19

20 Δραστηριότητα 7 η  Διαβάζοντας με προσοχή τις πηγές 11 (α, β και γ) και όλες τις προαναφερθέντες στην δίκη της Νυρεμβέργης και την ετυμηγορία, θέλω να συγκρίνεται τις πηγές και να υπογραμμίσετε τα κομμάτια στα οποία πιστεύετε διαφέρει η μία δίκη από την άλλη και ο τρόπος με τον οποίο τιμωρούνταν οι κατηγορούμενοι/κατάδικοι και πώς έπαιρναν τις μαρτυρίες τα δικαστήρια.  Στη συνέχεια, να αναφέρετε κοινά στοιχεία μεταξύ τους αν υπάρχουν και σε ποιες πηγές, όπως επίσης και τις διαφορές που παρατηρήσατε και πού, πάνω σε ποιους τομείς.  Και να σχολιάσετε στο τετράδιο σας μέσα σε 2-3 παραγράφους τις διαφορές, τα κοινά στοιχεία, τους τρόπους με τους οποίους λειτουργούσαν και τις αλλαγές που έχει υποστεί το δικαστήριο και η λειτουργία του στην πάροδο των χρόνων. 20

21 ΠΗΓΗ 12 Δυστυχές δεν έχουμε υπότιτλους και ούτε μετάφραση στα ελληνικά αλλά θα σας αναφέρω με δυο λόγια τι θα δούμε στο απόσπασμα αυτό.: Ο κύριος που βλέπουμε να στέκει στο εδώλιο είναι ο εκπρόσωπος κατηγορίας για την Ένωση Σοσιαλιστικών Σοβιετικών Δημοκρατιών (ΕΣΣΔ), δηλ ο δικηγόρος που κατηγορεί τους Γερμανούς για τα εγκλήματα τους, ο Ρ. Α. Ρουντένκο. Ο οποίος αναφέρει στο δικαστήριο κάποια έγγραφα και εικόνες που έχουν υπογραφεί και τραβηχτεί από τους ίδιους τους Γερμανούς στρατηγούς από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης Εβραίων και τα χρησιμοποιεί ως αποδεικτικά στοιχεία για τα εγκλήματα πολέμου… http://www.youtube.com/watch?v=1eu1e2rsJi0 21

22 Δραστηριότητα 8 η  Πού πιστεύετε ότι βρέθηκε η πηγή αυτή;  Θεωρείτε πως είναι απόσπασμα ή το πλήρες σώμα; Και γιατί;  Πώς κρίνετε την ενέργεια του Σοβιετικού κατήγορου να δείξει τις εικόνες αυτές στο δικαστήριο και να αναφέρει τα γεγονότα που συνέβησαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης; Τι θέλει να προβάλει με τα στοιχεία αυτά;  Προσπαθεί μήπως να αποσιωπήσει κάποια άλλα γεγονότα προβάλλοντας μόνο αυτά;  Ψάξτε κι εσείς και προσπαθήστε να βρείτε παρόμοιες πηγές με την παραπάνω και φέρτε τις στην τάξη να τις συζητήσουμε. 22

23 ΠΗΓΗ 13 “Held for the purpose of bringing Nazi war criminals to justice, the Nuremberg trials were a series of 13 trials carried out in Nuremberg, Germany, between 1945 and 1949. The defendants, who included Nazi Party officials and high-ranking military officers along with German industrialists, lawyers and doctors, were indicted on such charges as crimes against peace and crimes against humanity. Nazi leader Adolf Hitler (1889-1945) committed suicide and was never brought to trial. Although the legal justifications for the trials and their procedural innovations were controversial at the time, the Nuremberg trials are now regarded as a milestone toward the establishment of a permanent international court, and an important precedent for dealing with later instances of genocide and other crimes against humanity.” «Η δικη της Νυρεμβέργης πραγματοποιήθηκε για να φέρει τους Ναζί εγκληματίες πολέμου, ενώπιον της δικαιοσύνης. Ήταν μια σειρά από 13 δικές που διεξήχθησαν στη Νυρεμβέργη, Γερμανία, μεταξύ του 1945 και 1949. Οι κατηγορούμενοι, που περιλαμβάνονταν στους υπαλλήλους του ναζιστικού κόμματος και υψηλόβαθμων αξιωματικών του στρατού μαζί με γερμανούς βιομηχάνους, δικηγόρους και γιατρούς, ήταν κατηγορούμενοι για τα εν λόγω εγκλήματα κατά της ειρήνης και της ανθρωπότητας. Ο ηγέτης των Ναζί Αδόλφος Χίτλερ (1889-1945) αυτοκτόνησε και δεν δικάστηκε ποτέ. Αν και τα νομικά δικαιολογητικά για τις δίκες και οι διαδικαστικές καινοτομίες ήταν αμφιλεγόμενα τότε, οι δίκες της Νυρεμβέργης θεωρούνται πλέον ως ορόσημο προς τη θέσπιση μόνιμου Διεθνούς Δικαστηρίου και αποτελεί σημαντικό προηγούμενο για την αντιμετώπιση μεταγενέστερων συμβάντων γενοκτονίας και άλλων εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας.» http:// www.history.com/topics/nuremberg-trials 23

24 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 9 η  1 η ) Τι μας λέει η πηγή 13 για την επιρροή που είχαν οι δίκες της Νυρεμβέργης στην εποχή που βρισκόμαστε σήμερα;  2 η ) Πώς σχολιάζεται το γεγονός που εικάζει η πηγή ότι, δηλαδή, ο ηγέτης των Ναζί, Αδόλφος Χίτλερ, αυτοκτόνησε πριν αποφασιστεί η διεξαγωγή της δίκης της Νυρεμβέργης; Υπάρχουν άλλα έγγραφα που να το πιστοποιούν;  3 η ) Ψάξτε να βρείτε παρόμοια κείμενα και πηγές και πείτε μας αν είναι η αυτοκτονία το Α. Χίτλερ είναι αποδεδειγμένη ιστορικά.  4 η ) Υπογραμμίστε, στο ελληνικό κείμενο, ποια πιστεύετε είναι τα σημαντικότερα σημεία στην πηγή που μας βοηθάνε να κατανοήσουμε την επιρροή της Δίκης της Νυρεμβέργης στις μετέπειτα χρονιές.  5 η ) Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι οι κατηγορούμενοι έχουν, σχετικά, υψηλό κοινωνικό επίπεδο; 24

25 ΠΗΓΗ 14 (α)ΠΗΓΗ 14 (β) ΠΗΓΗ: http://sammler.com/stamps/hitler_stamps.htmhttp://sammler.com/stamps/hitler_stamps.htm 25

26 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 10 η  1 η ) Τι ακριβώς απεικονίζεται στις πηγές 10(α) και 10(β), τι παρατηρείτε με την πρώτη ματιά;  2 η ) Πότε πιστεύετε δημιουργήθηκε η πηγή 10 (α) και ποτέ η πηγή 10 (β) και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας.  3 η ) Ποιες νομίζετε ήταν οι προθέσεις των δημιουργών, των δύο αυτών εικόνων όταν τις έφτιαχναν;  4 η ) Μελετήστε καλά τις εικόνες και γράψτε μία μικρή παράγραφο, στην οποία θα αναφέρετε τις διαφορές που παρατηρήσατε, τους λόγους για τους οποίους υπάρχουν οι διαφορές αυτές. 26

27 ΠΗΓΗ 15 (α) «Η Απόφαση της Δίκης της Νυρεμβέργης», μτφ. Δ. Περδίκης, ΑΘΗΝΑ 1960. 27

28 «Η Απόφαση της Δίκης της Νυρεμβέργης», μτφ. Δ. Περδίκης, ΑΘΗΝΑ 1960. ΠΗΓΗ 15 (β) 28

29 Δραστηριότητα 11 η  Παρατηρώντας τις πηγές 14(α) και 14(β) θέλω να υπογραμμίσετε και να σημειώσετε τα βασικά σημεία.  Στη συνέχεια να συγκεντρώσετε τις ιστορικές πληροφορίες και να τις κατηγοριοποιήσουμε ως προς τη σημαντικότητά τους.  Τέλος θα γράψετε ένα μικρό κείμενο στο οποίο να αναφέρετε τη σημαντικότητα του άρθρου 6 που αναφέρεται στην πηγή 14 και γιατί είναι σημαντικό να τιμωρούνται όσοι παραβαίνουν το άρθρο αυτό. 29

30 ΠΗΓΗ 16Δραστηριότητα 12 η  Ποιος είναι ο δημιουργός της πηγής;  Σε ποια εποχή αναφέρεται η πηγή;  Σε ποιους πιστεύετε απευθύνετε η πηγή;  Ποίοι, θεωρείτε, ήταν οι σκοποί του δημιουργού όταν δημιούργησε την γελοιογραφία αυτή;  Τι θα ήθελε να μεταφέρει στο κοινό με την εικόνα αυτή; Πηγή: Ιωάννη Κωτούλα, Η προπαγάνδα κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τα ιδεολογικά όπλα των αντιπάλων, εκδ. Περισκόπιο, Αθήνα 2006 30

31 ΠΗΓΗ 17 Πηγή: Η Άνοδος του Γ΄ Ράιχ, Ιωάννης Κούτουλας Ιστορικός, Παγκόσμια Ιστορία, τεύχος 7, σελ. 98 Η νεολαία υπηρετεί τον Φύρερ. Όλοι οι 10χρονοι στην Νεολαία του Χίτλερ. «Jugend Dienst den Fuhrer. Alla Zehnjahrigen in di HJ». Αφίσα κατάταξης στη Χιτλερική νεολαία. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 13 η  Τι βλέπετε στην διπλανή πηγή;  Σε ποιους νομίζετε αναφέρετε η πηγή 17 και ποία ήταν ίσως τα συναισθήματα που τους έβγαζε;  Με την βοήθεια της λεζάντας από πάνω, πείτε μου τι καταλαβαίνετε εσείς για την πηγή 17;  Προσπαθήστε να βρείτε και να μας φέρετε στην τάξη παρόμοιες αφίσες για να τις συζητήσουμε και να τις συγκρίνουμε στην τάξη. 31

32 ΠΗΓΗ 18ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 14 η  1 η ) Ποίος πιστεύετε είναι ο δημιουργός της πηγής 18;  2 η ) Πως σχολιάζετε το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ; Ποιο, πιστεύετε, είναι το νόημα του;  3 η ) Πότε πιστεύετε ότι δημιουργήθηκε το βίντεο στην πηγή 18;  4 η ) Θεωρείτε πως ήταν σωστή η ποινή που αποφάσισε το δικαστήριο; Στο παραπάνω βίντεο παρατηρούμε ένα ντοκιμαντέρ που μας δείχνει μερικούς από τους Γερμανούς κατηγορούμενους της δίκης σε κάποιες σκηνές και φωτογραφίες της ζωής τους και φωτογραφίες μετά την δίκη και αφού έχουν δεχτεί την ποινή που όρισε το δικαστήριο. Πηγή: http://www.youtube.com/watch?v=BSJcXPCxlzI http://www.youtube.com/watch?v=BSJcXPCxlzI 32

33 ΠΗΓΗ 19 Πηγή: http://www.youtube.com/watch?v=VY7I_7Ydp6Ehttp://www.youtube.com/watch?v=VY7I_7Ydp6E ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 15 η  1 η ) Ποιος είναι ο δημιουργός της πηγής 19 παραδίπλα;  2 η ) Υπάρχουν άλλες συναφείς μαρτυρίες;  3 η ) Τι πιστεύετε ότι προβάλλεται και τι αποσιωπάται στην πηγή 19;  4 η ) Θεωρείτε πως είναι μεροληπτική, προκατειλημμένη ή υποκειμενική η πηγή; Στο παραπάνω βίντεο παρακολουθούμε ένα ντοκιμαντέρ γενικά για την αρχή του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και όλη του την Ιστορία μέχρι την στιγμή της δίκης!!! 33

34 ΠΗΓΗ 20 « “Από τα 9.600.000 Εβραίους που ζούσαν στην Ευρώπη που βρίσκονταν κάτω από την μπότα των Ναζί, έγινε ένας υπολογισμός, σύμφωνα με εξακριβωμένα στοιχεία, που απέδειξε ότι το 60% εξ αυτών βρήκαν το θάνατο και μάλιστα κατά τον πιο φρικτό τρόπο: 5.700.000 λείπουν από τις χώρες εκείνες τις Ευρώπης όπου ζούσαν και περισσότεροι από 4.500.000 δεν παρουσιάζονται ούτε ανάμεσα στους μετανάστες ούτε και ανάμεσα σε άλλη κατηγορία διωκομένων κατά τον έναν ή τον άλλον τρόπο.” […] Ο Τζάκσον φανερώνει τώρα ποιοι είναι οι κυρίως υπεύθυνοι γι’ αυτό το πρωτοφανές ανθρωπόσφαγείο.: “Ο κατηγορούμενος Στράιχερ οδήγησε τους Ναζί στις πιο απάνθρωπες, στις πιο κτηνώδεις πράξης. Σε ένα άρθρο στην ‘Ντερ Στούρμερ’ στις 19 Μαΐου 1942, ο άνθρωπος αυτός καταφερόταν εναντίον της διδασκαλίας του χριστιανισμού που ήταν εναντίον στην “στη λίστα του ρατσιστικού προβλήματος στην Ευρώπη, δηλαδή με την απαλλαγή της από το εβραϊκό στοιχείο” και ετόνιζε με απερίγραπτο ενθουσιασμό ότι αυτή η λύση του ζητήματος έπρεπε να δωθή των 20 ον αιώνα, ύστερα από την απόφαση του Φύρερ, στις 24 Φεβρουαρίου 1942, κατά την οποία “Οι Εβραίοι έπρεπε να εξοντωθούν μέχρι και του τελευταίου”. » « “Ο κατηγορούμενος Χανς Φράνκ, δικηγόρος στο επάγγελμα, συνόψισε ως εξής, ντρέπομαι να το πω, στην εφημερίδα του, το 1944, τη ναζιστική πολιτική: ‘Οι Εβραίοι είναι μία φυλή που πρέπει να εξολοθρευτεί. Κάθε φορά που συλλαμβάνουμε έναν από αυτούς, σημαίνει και το τέλος του.’ (Έγγραφο Π.Σ.-2233,4 Μαρτίου 1944,σ. 26). […] Το υπόμνημα του Στράιχερ, με ημερομηνία 14 Απριλίου 1939, φανερώνει καθαρά πως οι λεγόμενες εξεγέρσεις του γερμανικού λαού κατά των Εβραίων είχαν προετοιμαστεί και προβληθεί από την ίδια την κυβέρνηση του Χίτλερ και από τους Ναζί: “Η αντισημιτική δράση του Νοεμβρίου του 1938 δεν ήταν αυθόρμητη, ενέργεια από τον λαό… Μερικά μέλη ενός τμήματος του κόμματος επεφορτίστηκαν να προβούν σε εκδηλώσεις εναντίον των Εβραίων, σύμφωνα με τις προσχεδιασμένες ενέργειας.” Όταν τα γερμανικά στρατεύματα κατέλαβαν την Πολωνία και μερικά εδάφη από τη Σοβιετική Ένωση, οι σφαγές και τα βασανιστήρια των Εβραίων εξακολούθησαν σε μεγάλη κλίμακα και εκτός της Γερμανίας.» ΠΗΓΗ 21 Louis Saurel «Η Δίκη της Νυρεμβέργης», μτφ. Ο. Αργυροπούλου, εκδόσεις Δαμιανός 34

35 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 16 η  Ποιος έγραψε τις πηγές 20 και 21, και σε τι ακριβώς αναφέρονται οι πηγές αυτές;  Ποίο είναι το είδος της μαρτυρίας και πιστεύετε ότι πρόκειται για το πλήρες σώμα ή είναι κάποιο απόσπασμα;  Αφού διαβάσετε με προσοχή τις πηγές βρείτε τα κοινά τους σημεία, γράψτε τα στο τετράδιό σας και πείτε μου ποία είναι οι δικοί σας γνώμη για τις μαρτυρίες που διαβάσατε παραπάνω.  Θεωρείτε ότι ο Στράιχερ και ο Χανς Φράνκ έχουν κοινό τρόπο σκέψης και αντιμετώπισης απέναντι στην φυλή των Εβραίων και γιατί πιστεύετε συμβαίνει αυτό; 35

36 ΠΗΓΗ 1 η Α. Γ. Στεφανίδης «Η δίκη της Νυρεμβέργης», εκδόσεις Πελασγός 36

37 ΠΗΓΗ 2 η Α. Γ. Στεφανίδης «Η δίκη της Νυρεμβέργης», εκδόσεις Πελασγός 37

38 ΠΗΓΗ 3 η Α. Γ. Στεφανίδης «Η δίκη της Νυρεμβέργης», εκδόσεις Πελασγός 38

39 ΠΗΓΗ 4 η «Νυρεμβέργη: Ψυχογραφήματα», L. Goldenshown, μτφ Α. Ζάβαλας, εκδόσεις Κεδρός (2 η έκδοση), Αθήνα 2007 39

40 ΠΗΓΗ 5 η Ρ. Α. Στεϊνίγκερ (1960), Η Δίκη της Νυρεμβέργης, μτφρ. Ι. Μπαζίλη, Αθήνα: Ενωμένοι Εκδότες. 40

41 ΠΗΓΗ 6 η Ρ. Α. Στεϊνίγκερ (1960), Η Δίκη της Νυρεμβέργης, μτφρ. Ι. Μπαζίλη, Αθήνα: Ενωμένοι Εκδότες. 41

42 ΠΗΓΗ 7 η Ρ. Α. Στεϊνίγκερ (1960), Η Δίκη της Νυρεμβέργης, μτφρ. Ι. Μπαζίλη, Αθήνα: Ενωμένοι Εκδότες. 42

43 ΠΗΓΗ 8 η Ρ. Α. Στεϊνίγκερ (1960), Η Δίκη της Νυρεμβέργης, μτφρ. Ι. Μπαζίλη, Αθήνα: Ενωμένοι Εκδότες. 43

44 Παιχνίδι Ρόλων (Ντιμπέϊτ)  Θα μοιραστούμε σε 3 ομάδες που θα έχουν ως εξής: Γερμανοί (πηγές 1,2,3,4) Δημοσιογράφοι (πηγές 1,2,3,4,5,6,7,8) Σύμμαχοι (πηγές 5,6,7,8) Υποστηρίζουν ότι ακολουθούσαν πιστά τις εντολές του Φύρρερ.(Χίτλερ) Παρατηρούν με προσοχή την πλευρά και των δύο πλευρών. Θεωρούν απάνθρωπα τα εγκλήματα που έκανα στο «όνομα του πολέμου». Όλα όσα έπραξαν ήταν απαραίτητα για την νίκη της Γερμανίας. Δεν υποστηρίζουν εξολοκλήρου καμία από τις πλευρές. Υποστηρίζουν ότι ο αδικαιολόγητος πόλεμος της Γερμανία με την Ευρώπη προκάλεσε οικονομικό μαρασμό σε πολλές χώρες. Δεν έκαναν τίποτα που να ήταν αντίθετο στα πιστεύω και στα πρέπει του Γερμανικού στρατού. Παραμένουν όσο μπορούν αντικειμενικοί και εκθέτουν τα γεγονότα απρόσωπα. Πιστεύουν ότι πρέπει να καταδικαστούν για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας και κατά της ειρήνης. Πίνακας Επιχειρημάτων 44

45 Μαθαίνω και Δημιουργώ  Θα δημιουργήσουμε ένα κολάζ το οποίο θα είναι χωρισμένο και οργανωμένο σαν χρονοδιάγραμμα των γεγονότων που συνέβησαν από τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο μέχρι την δίκη της Νυρεμβέργης και από την δίκη μέχρι σήμερα. :  Αρχικά θα χωριστούμε σε 4 ομάδες, άρα θα έχουμε 4 χρονικές περιόδους. Η πρώτη από το 1937-1942 που ήταν η περίοδος του Β΄ παγκοσμίου πολέμου, η οποία θα είναι και το μεγαλύτερο κομμάτι, στη συνέχεια η δεύτερη από 1942- 1945 όπου ήταν η περίοδος που πλησίαζε το τέλος του πολέμου, μετά ακολουθεί η περίοδος που άρχισαν και τελείωσαν οι δίκες της Νυρεμβέργης από το 1945- 1949 και τέλος η τέταρτη περίοδος που είναι από το 1960 μέχρι σήμερα, μια δεκαετία περίπου και μετά, με εικόνες από τις χώρες που πέρασε ο πόλεμος και τις αίθουσες του δικαστηρίου για το πώς είναι τώρα.  Αφού χωρίσουμε τις ομάδες με κλήρο θα ψάξετε να βρείτε όσες εικόνες και κείμενα μπορείτε για την περίοδο στην οποία ανήκετε, θα τα φέρουμε στην τάξη να τα ταξινομήσουμε και στην συνέχεια θα τα κολλήσουμε σε ένα χαρτόνι. 45

46 Ενδεικτικές εικόνες για το κολάζ.  Πρώτη περίοδος: Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος 46

47  Δεύτερη περίοδος: Το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου 47

48  Τρίτη περίοδος: Τα εγκλήματα που πραγματοποίησαν οι Γερμανοί στον Β’ Παγκόσμιο 48

49  Τέταρτη περίοδος: Η Δίκη της Νυρεμβέργης 49

50 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ «Η απόφαση της Νυρεμβέργης.», μτφ Δ. Κ. Περδίκης, Αθήνα 1960. «Η Δίκη της Νυρεμβέργης.», Ρ. Α. Σ. Στένιγκερ, μτφ Ι. Μπαζίλη, Ενωμένοι Εκδότες, Αθήνα 1960. «Η δίκη της Νυρεμβέργης.», Λ. Σάουρελ, μτφ Οθ. Αργυροπούλου, εκδόσεις Δαμιανός. «Γενική Ιστορία της Ευρώπης.» τμ 6, εκδόσεις Παπαζήσης, Θεσσαλονίκη 2006. «Νυρεμβέργη: Ψυχογραφήματα.», Λ. Γκόλντενσόν, μτφ Α. Ζάβαλας, Εκδόσεις Κεδρός (2 η έκδοση), Αθήνα 2007. «Οι μεγάλες δίκες του αιώνα.», εκδόσεις Θ. Σκάρπα. «Η δίκη της Νυρεμβέργης.», Α. Γ. Στεφανίδης, εκδόσεις Πελασγός. 50

51 Βιβλιογραφία για παραπάνω μελέτη. G. M. Gilbert, «Το Ημερολόγιο της Νυρεμβέργης.» (Νέα Υόρκη 1947). T. Tayler, «Ανατομία της δίκης της Νυρεμβέργης.» (Βοστόνη 1992). D. M. Kelly, «22 Κελιά της Νυρεμβέργης.» (Νέα Υόρκη 1947). A. Speer, «Μέσα στο Τρίτο Ράιχ: Απομνημονεύματα.» (Νέα Υόρκη 1970). G. H. Stein, «Το Βάφεν-Ες Ες: Επίλεκτη Φρουρά του Χίτλερ εν δράσει.» (Ίθακα 1966). 51

52 52 ΣτόχοιΠηγέςΔραστηριότητεςΑξιολόγηση Δηλωτικοί: 1) Να μάθουν οι μαθητές για την δίκη της Νυρεμβέργης. Πότε ακριβώς και γιατί έγινε η δίκη αυτή. 8α,8β(σελ 12)/ 13(σελ 23)/ 19(σελ 33)/ Μαθαίνω και Δημιουργώ(σελ 45) 4 η (σελ 13)/ 9 η (σελ 24)/ 15 η (σελ 33)/ Ενδ. Εικόνες(σελ 46-49) 2) Να συνειδητοποιήσουν γιατί υπάρχουν τα δικαστήρια (και στην δική μας εποχή αλλά και στην εποχή τότε, όπως και σε παλαιότερες εποχές) και πώς λειτουργούν. 11α, 11β, 11γ(σελ 18- 19)/ 15α, 15β(σελ 27- 28)/ 18(σελ 32)/ 1 η –8 η (σελ 36-43) 7 η (σελ 20)/ 11 η (σελ 29)/ 14 η (σελ 32)/ Παιχ. Ρόλων(σελ 44) 3) Να αξιολογήσουν τους λόγους για τους οποίους δικάστηκαν οι Γερμανοί και την απόφαση του δικαστηρίου. 12(σελ 21)/ 18(σελ 32)/ 20, 21(σελ 34)/ Μαθαίνω και Δημιουργώ(σελ 45)/ 1 η –8 η (σελ 36-43) 8 η (σελ 22)/ 14 η (σελ 32)/ 16 η (σελ 35)/ Ενδ. Εικόνες(σελ 46- 49)/ Παιχ. Ρόλων(σελ 44) 4) Να μάθουν ποιές χώρες συμμετείχαν και ποιά η θέση τους στη δίκη. 2,3,4(σελ 8)/ 1 η –8 η (σελ 36-43) 2 η (σελ 9)/ Παιχ. Ρόλων(σελ 44)

53 53 2) Να είναι ικανοί να αιτιολογούν τις απόψεις τους με απλό τρόπο, κατανοώντας την χρήση πηγών (γραπτών, οπτικοακουστικών). 5,6,7(σελ 10-11)/ 10α, 10β(σελ 16)/ 12(σελ 21)/ 13(σελ 23)/ 16(σελ 30)/ 17(σελ 31)/ 18(σελ 32)/ 1 η –8 η (σελ 36-43) 3 η (σελ 11)/ 6 η (σελ 17)/ 8 η (σελ 22)/ 9 η (σελ 24)/ 12 η (σελ 30)/ 13 η (σελ 31)/ 14 η (σελ 32)/ 16 η (σελ 35)/ Παιχ. Ρόλων(σελ 44) 3) Να συλλέξουν πληροφορίες, να τις οργανώσουν και στην πορεία είτε να τα ανφέρουν με σειρά βαρύτητας στο τετράδιό τους, είτε με σειρά που διαδραμματίστηκαν, είτε να σχεδιάσουν ένα χρονολογικό χάρτη μέσα από τη δημιουργία ενός κολάζ (με εικόνες και αποσπάσματα). 14α, 14β(σελ 25)/ 15α, 15β(σελ 27-28)/ Μαθαίνω και Δημιουργώ(σελ 45) 10 η (σελ 26)/11 η (σελ 29)/ Ενδ. Εικόνες(σελ 46-49) Μεθοδολογικοί: 1) Να είναι ικανοί να εστιάζουν σε συγκεκριμένα ευρήματα συνδέοντας τα μεταξύ τους. 1(σελ 7)/ 5,6,7(σελ 10-11)/ 9(σελ 14)/ 10α, 10β(σελ 16)/ 13(σελ 23)/ 15α,15β(σελ 27-28)/ 18(σελ 32)/ 1 η (σελ 7)/ 3 η (σελ 11)/ 5 η (σελ 15)/ 6 η (σελ 17)/ 9 η (σελ 24)/ 11 η (σελ 29)/ 14 η (σελ 32)/ 16 η (σελ 35)/

54 54 4) Να είναι ικανοί να συμπληρώσουν τα γεγονότα μίας πηγής επιλέγοντας ανάμεσα σε άλλες και να κάνουν σύγκριση μεταξύ πηγών. 8α,8β(σελ 12)/ 10α, 10β(σελ 16)/ 11α, 11β, 11γ(σελ 18-19)/ 12(σελ 21)/ 14α, 14β(σελ 25)/ 17(σελ 31)/ 4 η (σελ 13)/ 6 η (σελ 17)/ 7 η (σελ 20)/ 8 η (σελ 22)/ 10 η (σελ 26)/ 13 η (σελ 31)/ 5) Να μπορούν να κατανοήσουν και να ξεχωρίζουν τις τρεις αναγνώσεις του ντοκουμέντου. 9(σελ 14)/ 12(σελ 21)/ 19(σελ 33)/ 5 η (σελ 15)/ 8 η (σελ 22)/ 15 η (σελ 33)/ Εννοιολογικοί: 1) Να αναπτύξουν ένα επαρκές γλωσσάρι/λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται και ακούγεται σε δίκες και να εξοικειωθούν με αυτό. 1(σελ 7)/ 2,3,4(σελ 8)/ 1 η –8 η (σελ 36-43) 1 η (σελ 7)/ 2 η (σελ 9)/ 16 η (σελ 35)/ Παιχ. Ρόλων(σελ 44) 2) Να κατανοήσουν τις έννοιες «εγκλήματα πολέμου» «εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας» και «εγκλήματα κατά ειρήνης». 12(σελ 21)/ 15α, 15β(σελ 27-28)/ Μαθαίνω και Δημιουργώ(σελ 45)/ 1 η –8 η (σελ 36-43) 8 η (σελ 22)/ 11 η (σελ 29)/ 16 η (σελ 35)/ Ενδ. Εικόνες(σελ 46- 49)/ Παιχ. Ρόλων(σελ 44)

55 55 Καλλιέργεια στάσεων & αντιλήψεων: 1)Να εκτιμούν την αξία των πηγών ως στοιχείων απαραίτητων για την ιστορική γνώση. 8α,8β(σελ 12)/ 10α, 10β(σελ 16)/ 11α, 11β, 11γ(σελ 18-19)/ 12(σελ 21)/ 14α, 14β(σελ 25)/ 16(σελ 30)/ 17(σελ 31)/ 18(σελ 32)/ 19(σελ 33)/ Μαθαίνω και Δημιουργώ(σελ 45)/ 1 η –8 η (σελ 36-43) 4 η (σελ 13)/ 6 η (σελ 17)/ 7 η (σελ 20)/ 8 η (σελ 22)/ 10 η (σελ 26)/ 12 η (σελ 30)/ 13 η (σελ 31)/ 14 η (σελ 32)/ 15 η (σελ 33)/ 16 η (σελ 35)/ Ενδ. Εικόνες(σελ 46-49)/ Παιχ. Ρόλων(σελ 44) 2)Να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα της ειρηνικής συνύπαρξης, της αλληλοκατανόησης και της συνεξέλιξης των διαφορετικών θρησκευτικών κοινοτήτων. 12(σελ 21)/ 15α, 15β(σελ 27-28)/ Μαθαίνω και Δημιουργώ(σελ 45)/ 1 η –8 η (σελ 36-43) 8 η (σελ 22)/ 11 η (σελ 29)/ 16 η (σελ 35)/ Ενδ. Εικόνες(σελ 46- 49)/ Παιχ. Ρόλων(σελ 44) 3) Να κατανοήσουν και να αποδεχθούν το γεγονός ότι για κάθε τι που πράττουμε υπάρχουν οι αντίστοιχες συνέπειες (είτε θετικές, είτε αρνητικές) και πρέπει να τις αντιμετωπίζουμε και να τις δεχόμαστε. 11α, 11β, 11γ(σελ 18- 19)/ 15α, 15β(σελ 27- 28)/ 18(σελ 32)/ 1 η –8 η (σελ 36-43) 7 η (σελ 20)/ 11 η (σελ 29)/ 14 η (σελ 32)/ Παιχ. Ρόλων(σελ 44)


Κατέβασμα ppt "ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Διδακτική της Ιστορίας Διδάσκουσα : Μαρία Ρεπούση Θέμα εργασίας: «Η δίκη."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google