Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Ιστορικό της ελληνικής αλιείας
Δ.Κ. Μουτόπουλος ΤΕΙ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ, Τμήμα Υδατ/γειών & Αλιευτικής Διαχείρισης
2
Η Επίδραση των Προσφύγων στην Ελληνική Αλιεία
Αλιεία του Πόντου Η Επίδραση των Προσφύγων στην Ελληνική Αλιεία Αλιεία στα Μικρασιατικά παράλια
3
Γενικά στοιχεία για την αλιεία στον Πόντο
Η αλιεία αποτελούσε παραγωγική δραστηριότητα των κατοίκων των παραλίων του Πόντου, αλλά και του ορεινού Πόντου (ποτάμια) 19ος-20ος αιώνας χαψί (γαύρος) οξύρρυγχος κυπρίνος Η μεγάλη σημασία του χαψιού στην οικονομική ζωή του Πόντου αναδεικνύεται και από την ένταξη της επεξεργασίας του στον κοινωνικό θεσμό της «αγαρτίας» της ανταποδοτικής δηλαδή προσφοράς εργασίας στα πλαίσια της κοινότητας πέστροφα
4
Γενικά στοιχεία για την αλιεία στον Πόντο
Επειδή η ποσότητα του χαψιού ξεπερνούσε πολλές φορές τις ανάγκες της κατανάλωσης, γινόταν παστό για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του χειμώνα, ενώ τα περισσεύματα χρησιμοποιούνταν ως λιπάσματα για τα χωράφια Το σημαντικότερο είδος αλιεύματος, ήταν το χαψί, το οποίο ακόμα και σήμερα αποτελεί σημαντική οικονομική πηγή της περιοχής Αλιεία με γρι-γρι
5
Γενικά στοιχεία για την αλιεία στον Πόντο
«Αγαρτία»: η εργασία πολλών, που συγκροτούνται σε ομάδα και εργάζονται από κοινού χωρίς μισθό για κάθε μέλος της, όπου ο καθένας προσφέρει στους πολλούς τόσα μεροκάμματα, όσα προσφέρουν σε αυτόν και εκείνοι Η ανταλλαγή «δώρου» παίρνει συμβολική μορφή και συντελεί στην ενδυνάμωση των σχέσεων στο εσωτερικό της ομάδας Ο θεσμός της αγαρτίας συνέβαλε στη διαμόρφωση συνεκτικών δεσμών στις κοινότητες του Πόντου Δυτικό τμήμα της παραλίας της Τραπεζούντας
6
Γενικά στοιχεία για την αλιεία στον Πόντο
Kουβέντες για τα χαψιά, αν είναι μεγάλα, φρέσκα, ποιος τους ειδοποίησε, πώς κατέβηκαν στην παραλία, από ποιον και πόσο το αγοράσανε Τα χαψιά τα πλένανε και τα αλατίζανε "μελίπαστα", τα πιο πολλά με πολύ αλάτι "βαρύπαστα" Αφού τα αλατίζανε, τα συσκευάζανε σε γκαζοτενεκέδες ή σε βαρελάκια, τα σκεπάζανε καλά για να μη χαλάσουν και τα τοποθετούσανε στις αποθήκες ……….«άναβαν τη λάμπα, στήνανε στη μέση του σπιτιού ένα τραπέζι χαμηλό και στρογγυλό, και τοποθετούσανε πάνω τα χαψιά. Γύρω από το τραπέζι βρίσκονταν οι γυναίκες και τα κορίτσια έχοντας σκεύη για τα καθαρισμένα χαψιά, και για τα κεφάλια τους που κόβανε τα "κουλίδια"
7
Γενικά στοιχεία για την αλιεία στα Μικρασιατικά παράλια
Η γειτνίαση των παράλιων ακτών της Μικράς Ασίας με την ανοιχτή θάλασσα είχε ως αποτέλεσμα: Οι κάτοικοι να γνωρίζουν όλα τα περάσματα και τις «καλάδες» στις θάλασσες του Αιγαίου Το μεγάλο αριθμό σκαφών και επαγγελματιών αλιέων (πλήρωμα και καπετανέοι) Ποικιλία των αλιευτικών εργαλείων: τράτες, ανεμότρατες και περάματα (ψαροπούλες) Το λιμάνι της Σμύρνης στις αρχές του 20ου αιώνα
8
Γενικά στοιχεία για την αλιεία στα Μικρασιατικά παράλια
Τράτες με κουπιά, με πλήρωμα ανδρών, ιστιοφόρες ψαροπούλες, με πλήρωμα 2-3 ανδρών, ανεμότρατες, με πλήρωμα 3-5 ανδρών το κάθε καΐκι Το λιμάνι της Σμύρνης τον 19ο αιώνα Κάθε τράτα απέδιδε κατά μέσο όρο 400 χρυσές λίρες το χρόνο
9
Γενικά στοιχεία για την αλιεία στα Μικρασιατικά παράλια
Οι τράτες είχαν μεγάλο αριθμό ναυτών κινούνταν με κουπιά Η κωπηλασία γινόταν άλτα μπάγκο (οι κωπηλάτες σηκώνονταν όρθιοι κάθε φορά που ρυθμικά κωπηλατούσαν) Τα μισά μέλη του πληρώματος κοιμόνταν στο αμπάρι και τα αλλά μισά στην κουβέρτα (κατάστρωμα) του σκάφους Την εξελιγμένη μορφή της ανεμότρατας την έμαθαν από τους Ιταλούς, οι οποίοι ψάρευαν στο Αιγαίο Έτσι εξηγούνται και οι ιταλικές λέξεις της τρατάρικης γλώσσας τους για τα μέρη του καϊκιού, τα δίχτυα και τις εργασίες («πρίμα σέρα» πρώτη βραδινή «καλάδα») Πέραμα
10
Κιούρτοι Είδη-στόχοι: Σαργοί, ροφοί, σπάροι, χταπόδια, αστακοί
...την ίδια χρονική περίοδο στην Ελλάδα (19ος –αρχές 20ου αιώνα) Η ελληνική αλιεία περιοριζόταν ακόμη στην αλιεία κοντά στις ακτές παραγάδια, δίχτυα, κιούρτους, συρτές, καθετές, γρύπους και παράνομες μορφές ψαρέματος, φλόμους και δυναμίτιδες Κιούρτοι Είδη-στόχοι: Σαργοί, ροφοί, σπάροι, χταπόδια, αστακοί
11
...την ίδια χρονική περίοδο στην Ελλάδα (19ος –αρχές 20ου αιώνα)
Ο τύπος των πλοιαρίων, που χρησιμοποιούσαν ανάλογα με την περίοδο, χαρακτηρίζει και τις ναυτικές δραστηριότητες των ανθρώπων. Την παλαιότερη περίοδο ( ), όσο επικρατούσε η μικρή ή παράκτια αλιεία, οι κάτοικοι έχουν στην ιδιοκτησία τους μικρά ή μεσαία αλιευτικά σκάφη Λήμνος
12
...την ίδια χρονική περίοδο στην Ελλάδα (19ος –αρχές 20ου αιώνα)
Από την ίδρυση του ελληνικού κράτους το 1832 έως το 1910 η αλιευτική πολιτική ήταν περιορισμένη σε ένα μικρό αριθμό Βασιλικών Διαταγμάτων Ο τομέας της αλιείας οργανώνεται διοικητικά μετά το 1911, με τη σύσταση ειδικού τμήματος αλιείας (Υπουργείο Οικονομικών) : η ελληνική αλιεία αποτελεί μια υποτυπώδη βιοτεχνία Στην Ελλάδα οι ανεμότρατες που ήταν ιταλικής εμπνεύσεως, εμφανίστηκαν γύρω στο 1915 το ψάρεμα γίνονταν με τη βοήθεια του ανέμου και με δυο πλοία που έσερναν τα διχτυα Οι ανεμότρατες ως το 1927 δεν είχαν μηχανές
13
Ενσωμάτωση των προσφύγων
Στα ψαροκάΐκα οφείλεται, εν μέρει, η σωτηρία των προσφύγων τις τραγικές μέρες του 1922 (αλλά και του Μαΐου 1914), τα οποία μετέφεραν τον πληθυσμό στα νησιά του Αν. Αιγαίου και μετά σε άλλα μέρη της Ελλάδας
14
Ενσωμάτωση των προσφύγων
Ενσωμάτωση των ελλήνων κατοίκων στα λιμάνια και τους ψαρότοπους της Ελλάδας Διάβαση των αγροτικών πληθυσμών της Ανατολικής Θράκης από τον Έβρο κατά την εγκατάλειψή της τον Οκτώβριο του 1922 Η αποκατάσταση στη νέα πατρίδα ήταν πιο εύκολη για τους πρόσφυγες ψαράδες
15
Ενσωμάτωση των προσφύγων
Η ενσωμάτωση στον ελληνικό πληθυσμό των ελλήνων κατοίκων της Τουρκίας (περίπου 1,5 εκ.) σύμφωνα με τη συνθήκη της Λωζάννης, τονώνουν δημογραφικά το ελληνικό κράτος, έπειτα από τις απώλειες που υπήρχαν από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Ελληνο-Τουρκικό πόλεμο Ο ελληνικός πληθυσμός της Νικομήδειας αποχωρεί για πάντα εγκαταλείποντας τις εστίες του και τη γη των προγόνων του Πρόχειρη εγκατάσταση προσφύγων σε παραπήγματα στο λιμάνι της Καβάλας τον Οκτώβριο του 1922
16
Ενσωμάτωση των προσφύγων
Στον αγροτικό τομέα η μεταρρύθμιση του 1917, καθίσταται μετά τη μικρασιατική καταστροφή περισσότερο από ποτέ αναγκαία Προσφυγική συνοικία στην Καβάλα (1930 Οι πρόσφυγες μεταλαμπαδεύουν και ένα υψηλό πνευματικό πολιτισμό, ειδικότερα σε περιοχές στα βόρεια διαμερίσματα της Ελλάδας
17
Ενσωμάτωση των προσφύγων
Οι πρόσφυγες ενισχύθηκαν με την οικομική βοήθεια της Επιτροπής Αποκαταστάσεων Προσφύγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (συνολική χρηματοδότηση κατά τη διάρκεια , 15.3 εκ. Αγγλικών λιρών) και, εκτός των άλλων, δημιούργησαν έναν αλιευτικό στόλο με τον οποίο αλίευαν στις ελληνικές θάλασσες μετά το 1923. Η ενσωμάτωση στον ελληνικό πληθυσμό μιας κοινωνίας σημαντικά εξαρτώμενης από την αλιεία, οδήγησε στην ανάπτυξη της αλιείας και ευνόησε τη διάδοση νέων αλιευτικών εργαλείων (γρι-γρι) για την αλιεία των μεταναστευτικών ψαριών
18
Ενσωμάτωση των προσφύγων
Ειδικότερα, στις μηχανότρατες που δεν είχαν μηχανές η κίνηση γίνονταν με πανιά (ανεμότρατες). Το δίχτυ με το οποίο ήταν εξοπλισμένες έμοιαζε με το δίχτυ που είχαν οι πεζότρατες, με τη διαφορά πως η σύρση γίνονταν από ένα ή δυο σκάφη μαζί που τραβούσαν το καθένα και από μια άκρη (μπάντα) του διχτυού της τράτας Ο τρόπος λειτουργίας της μηχανότρατας (αλιεία μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας) και η κατασκευή του διχτυού δεν ευνοούσαν την πιο αποδοτική αλιεία
19
Ενσωμάτωση των προσφύγων
Οι Ιταλοί χρησιμοποίησαν πρώτοι μετά το 1925 μηχανές, (μοτόρια). Οι ψαράδες όμως συνέχιζαν να ονομάζουν αυτά τα αλιευτικά ανεμότρατες. Η τεχνική τώρα είναι κάπως διαφορετική καθώς τα δίχτυα (ή τράτα) έχουν δυο σίδερα σαν υνία, τις πόρτες, τα οποία βοηθούν να ανοίξουν τα δίχτυα, ενώ ταυτόχρονα σκάβουν το βυθό και σηκώνουν θολούρα Τα ψάρια τη βλέπουν, φοβούνται και στη προσπάθεια τους να φύγουν, κατευθύνονται στο σάκο των διχτύων και πιάνονται Οι πρώτες μηχανότρατες στην Ελλάδα εμφανίζονται μετά το 1927
20
Στοιχεία αλιείας την περίοδο του μεσοπολέμου
Η αλιεία συχνά πραγματοποιούνταν σε γειτνίαση με τα σημαντικότερα λιμάνια και σπάνια εκτείνονταν: (α) σε πιο απομακρυσμένες περιοχές και βάθη μεγαλύτερα των 100 m και των 200 m (μετά το 1928) και (β) σε περισσότερες από ημέρες αλιείας το χρόνο σε σύγκριση με τις περίπου 240 ημέρες το χρόνο (μέσα δεκαετίας 1990) Ένα σημαντικό ποσοστό των αλιευμάτων δεν έφθανε στις ιχθυαγορές και απορρίπτονταν (περίπου 8%), λόγω της απουσίας ενός οργανωμένου διχτύου διανομής και ιχθυοσκαλών, καθώς του μικρού αριθμού μεταποιητικών μονάδων
21
Στοιχεία αλιείας την περίοδο του μεσοπολέμου
Η αλιευτική τάξη κατηγοριοποιούνταν σε τρεις βασικές κατηγορίες: τους ιχθυεμπόρους, αρκετοί από τους οποίους είναι κάτοχοι μηχανοκίνητων σκαφών τους ιδιοκτήτες αλιευτικών σκαφών τους παράκτιους αλιείς που κατέχουν μικρές λέμβους Δευτερευόντως δραστηριοποιούνται και άλλες κατηγορίες εργαζομένων ιχθυοπώλεις και αλιεργάτες ως μισθωτοί στις μηχανότρατες και τα γρι-γρι είτε με ημερομίσθιο ή με ποσοστό
22
Στοιχεία αλιείας την περίοδο του μεσοπολέμου
Κατά τη διάρκεια των ετών η μέση ετήσια αλιευτική παραγωγή ήταν κατά 11,3 φορές μικρότερη από τη μέση παραγωγή του έτους 1994 (μέγιστη καταγεγραμμένη παραγωγή), δείχνοντας ότι η περίοδος εκείνη μπορεί να θεωρηθεί ως περίοδος ελάχιστης αλιευτικής πίεσης Αλιευτική παραγωγή (σε τόνους) Έτη
23
Στοιχεία αλιείας την περίοδο του μεσοπολέμου
υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό μη μηχανοκίνητων σκαφών για τα σκάφη της μέσης αλιείας την περίοδο τα αλιευτικά σκάφη είχαν μικρό μέγεθος και χωρητικότητα (1-20 GT) Αριθμός σκαφών Αναλογία μηχανοκίνητων / κωπήλατων σκαφών Έτη Η οικονομική χρεωκοπία της Ελλάδας (1932) οδήγησε στη μείωση του αριθμού των σκαφών και των αλιέων (34% και 28,9%, αντίστοιχα)
24
Στοιχεία αλιείας την περίοδο του μεσοπολέμου
απουσία επιδοτήσεων για την ενίσχυση του κλάδου και απουσία τοπικών συνεταιρισμών των αλιέων, ιδιαίτερα την περίοδο Αριθμός αλιέων Έτη Η οικονομική χρεωκοπία της Ελλάδας (1932) ανέστειλε την ανάπτυξη της ελληνικής αλιείας και τις μετάθεσε ουσιαστικά μετά το 1935
25
Στοιχεία αλιείας την περίοδο του μεσοπολέμου
Ωστόσο, η αύξηση του αριθμού των σκαφών οδήγησε στην εξαντλητική εκμετάλλευση των αλιευτικών αποθεμάτων μετά το 1928 να εντοπίζονται οι πρώτες συζητήσεις για την οργάνωση της αλιείας και της έρευνας των αλιευτικών αποθεμάτων Λιμάνι Θεσσαλονίκης Κατάρρευση αρκετών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνταν στην αλιεία και στη σταδιακή εξάπλωση της αλιείας σε πιο απομακρυσμένες περιοχές, για την εποχή εκείνη και σε μεγαλύτερα βάθη
26
Στοιχεία αλιείας την περίοδο του μεσοπολέμου
Μετά το 1936, μέσω της οικονομικής βοήθειας από την ΑΤΕ: (α) προσθήκη μηχανών στα περισσότερα σκάφη, (β) αύξηση του αριθμού των σκαφών και της χωρητικότητας (κατά 34,2% και 30,7%, αντίστοιχα μεταξύ των ετών ) και (γ) αύξηση του αριθμού των αλιέων (κατά 24,7%) Παράλληλα, οι αλιείς του Θερμαϊκόυ κόλπου, που αποτελούσαν την πολυπληθέστερη ομάδα αλιέων (4000 άτομα) στην Ελλάδα πέτυχαν να διαθέσουν ένα ποσό (10%) από την αξία των ψαριών για το ταμείο προστασίας των αλιέων Θεσσαλονίκης-Χαλκιδικής
27
Στοιχεία αλιείας την περίοδο του μεσοπολέμου
Η μηχανοποίηση της αλιείας ξεκινά και με τη θέσπιση νόμου (Ν 5262/1931) που παρείχε δασμολογικές ατέλειες στους αλιευτικούς συνεταιρισμούς, αλλά και οικονομική ενίσχυση από την Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδας (1935) Τα προηγούμενα έτη η αλιευτική πίστωση γίνονταν από τους ιχθυεμπόρους, οι οποίοι δάνειζαν τους αλιείς με τη μορφή προαγοράς ή πρακτορεύσεως της αλιευτικής παραγωγής Κατά τα έτη , η ενίσχυση από την ΑΤΕ ήταν πολύ περιορισμένη, αφενός γιατί δεν υπήρχαν αρκετά κεφάλαια, αφετέρου διότι οι αλιευτικοί συνεταιρισμοί δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθούν στα δανειζόμενα ποσά
28
Σύγχρονη περίοδος της ελληνικής αλιείας
Με την έναρξη του Β’ παγκοσμίου πολέμου ένα σημαντικό μέρος των σκαφών της μέσης αλιείας διατέθηκε για τη βοήθεια της ελληνικής αντίστασης Ειδικότερα, τα γρι-γρι δεν μπορούσαν να εργαστούν λόγω των συχνών βομβαρδισμών, ενώ τα σκάφη της μηχανότρατας είτε καταστράφηκαν ή διέφυγαν στο εξωτερικό όπου χρησιμοποιήθηκαν ως βοηθητικά πλοία στις πολεμικές επιχειρήσεις Μετά το τέλος του Β’ ΠΠ ο αλιευτικός τομέας είχε απωλέσει περίπου το 65% με 70% του αριθμού των μηχανοκίνητων σκαφών και το σύνολο του εξοπλισμού της αλιείας
29
Σύγχρονη περίοδος της ελληνικής αλιείας
κονδύλια του σχεδίου Μάρσαλ ( ) για την αξιοποίηση αλιευτικών εφοδίων (περίπου 20 δις δρχ) Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδας ξεκίνησε ( ) να επιδοτεί τον τομέα της αλιείας με συνολικό ποσό που ξεπέρασε τα 57 εκ δρχ Οικονομική ενίσχυση της ελληνικής αλιείας μεταπολεμικά αποστολή των Ηνωμένων Εθνών (UNRRA) για αλιευτικά εφόδια ύψους περίπου 23 δις δρχ 12 μεγάλα πλοία της ανοικτής θάλασσας τα οποία δόθησαν στους Αλιευτικούς Συνεταιρισμούς
30
Σύγχρονη περίοδος της ελληνικής αλιείας
Η προσάρτηση της Δωδεκανήσου το 1948 είχε ως αποτέλεσμα το διπλασιασμό της παραγωγής από την σπογγαλιεία καθώς σημαντικότερο λιμάνι ήταν η Κάλυμνος που συγκέντρωνε το 2/3 της συνολικής σπογγοπαραγωγής Το 1965 η παραγωγή παρουσιάζει μείωση μεγαλύτερη (22%) από τη μείωση του προσωπικού (5%), γεγονός που ίσως φανερώνει τη μείωση των αποθεμάτων σπόγγων από την υπεραλίευση
31
Σύγχρονη περίοδος της ελληνικής αλιείας
Η μείωση της παραγωγής σπόγγων οφείλεται και στη μείωση της συμμετοχής των σπογγαλιευτικών σε ξένες θάλασσες (από το 59% της συνολικής παραγωγής, 1948, σε 35% το 1963). Προπολεμικά από όλα σχεδόν τα παράλια των μεσογειακών χωρών η ελληνική σπογγαλιεία απέδιδε σημαντική παραγωγή. Μεταπολεμικά, η ελληνική σπογγαλιεία περιορίστηκε στη Λιβυή, Αίγυπτο και Κύπρο Ο δύτης φοράει κανονική στολή και παίρνει αέρα από αεροσυμπιεστή από το σκάφος
32
Σύγχρονη περίοδος της ελληνικής αλιείας
Μια εκτίμηση του αριθμού των αλιέων για το 1948 προσεγγίζει τα άτομα Πολλοί αλιείς τη θερινή περίοδο εργάζονταν στα γρι-γρι ενώ τη χειμερινή αλιεύουν με μικρές λέμβους Ο αλιευτικός τομέας στην Ελλάδα δεν είχε τύχει της σημασίας που άξιζε καθώς ήταν υπολειπόμενος ακόμη και από τη μελισσοκομία και τη σηροτροφεία, παρά το γεγονός ότι η πρώτη απέδιδε εισοδήματα 100 εκ. δρχ, ενώ η αλιεία άνω του ενός δις
33
Σύγχρονη περίοδος της ελληνικής αλιείας
Δημιουργία ιχθυόσκαλών σε περισσότερα λιμάνια της Ελλάδας με αποτελέσμα ο αριθμός τους να αυξηθεί από πέντε σε έντεκα ( ) Το σύστημα μεταφοράς στα κεντρικά λιμάνια διακίνησης αλιευμάτων δεν εφοδιάζει με αλιεύματα όλη την ελληνική επικράτεια συσσώρευση προϊόντων σε ορισμένα αστικά κέντρα, ενώ στο εσωτερικό της χώρας υπάρχει διαρκής έλλειψη αλιευμάτων
34
Χαρακτηριστικά της σύγχρονης ελληνικής αλιείας
Μετά το 1964 τα μικρά ξύλινα σκάφη μεγαλύτερα και σιδερένια και οι ολιγόστροφες, μονοκύλινδρες μηχανές πολύστροφες μηχανές με πολλούς κυλίνδρους Παράλληλα, χρήση των ραντάρ και των σύγχρονων οργάνων τηλεπικοινωνίας και ναυσιπλοίας νέα αλιευτικά πεδία για εκμετάλλευση Επίσης, τα σκάφη της μέσης αλιείας εφοδιάστηκαν με ψυκτικούς θαλάμους συντήρηση των αλιευμάτων και αύξησε το χρόνο παραμονής των σκαφών στην ανοιχτή θάλασσα Τέλος, η χρήση νέων υλικών για την κατασκευή διχτυών, και η χρήση υδραυλικών βαρούλκων και ηχοβολιστικών αύξησαν την απόδοση των αλιευτικών στόλων
35
4 φάσεις της ελληνικής αλιευτικής παραγωγής κατά την περίοδο : (1) μέση αύξηση, (2) έντονη αύξηση, (3) περισσότερο γρήγορη αύξηση και (4) σημαντική μείωση
36
Χωρική κατανομή αλιέων
Χαρακτηριστικά της σύγχρονης ελληνικής αλιείας Ποσοστό αλιέων στον πληθυσμό Χωρική κατανομή αλιέων
37
Χαρακτηριστικά της σύγχρονης ελληνικής αλιείας
ΟΙ 10 ΠΙΟ ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΙΕΙΑ: Λέσβος (Ελλάδα) Λευκάδα (Ελλάδα) Σάμος (Ελλάδα) Κυκλάδες (Ελλάδα) Huelva (Ισπανία) Ponteverda (Ισπανία) Χίος (Ελλάδα) Taragona (Ισπανία) Andalusia Occ. (Ισπανία) Χαλκιδική (Ελλάδα) και στις 30 πιο εξαρτημένες οι 15 είναι Ελληνικές
38
Χαρακτηριστικά της σύγχρονης ελληνικής αλιείας
Ραγδαία αύξηση της παραγωγής κατά την περίοδο (πλήρως ανεπτυγμένη έως υπεραλιευμένη φάση). Είσοδος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (το 1981) και τα συνεπακόλουθα αναπτυξιακά Προγράμματα Πολυετή Προγραμματισμού, της πενταετίας Έτσι, τα αλιευτικά σκάφη επεκτάθηκαν χωρικά σε νέα αλιευτικά πεδία ή/και αύξησαν τον επιχειρησιακό χρόνο αλιείας τόσο κατά τη διάρκεια της ημέρας όσο και σε ετήσια βάση Η πτωτική τάση της παραγωγής κατά την περίοδο υποδεικνύει την υπεραλίευση των αποθεμάτων
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.