Στόχοι του μαθήματος Ορισμός συστηματικού λάθους (ΣΛ, bias) Διάκριση των τύπων συστηματικού λάθους Πως επιδρούν τα ΣΛ στην αλλαγή των αποτελεσμάτων Κριτική.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Στόχοι του μαθήματος Ορισμός συστηματικού λάθους (ΣΛ, bias) Διάκριση των τύπων συστηματικού λάθους Πως επιδρούν τα ΣΛ στην αλλαγή των αποτελεσμάτων Κριτική."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Στόχοι του μαθήματος Ορισμός συστηματικού λάθους (ΣΛ, bias) Διάκριση των τύπων συστηματικού λάθους Πως επιδρούν τα ΣΛ στην αλλαγή των αποτελεσμάτων Κριτική ανάγνωση επιδημιολογικών μελετών Στρατηγικές ελέγχου των ΣΛ

2 Eπιδημολογία Ποιος ο στόχος; Mέτρηση αποτελέσματος Προσπάθεια εντοπισμού αιτίου -Μια προσέγγιση της αλήθειας Εφαρμογή μέτρων δημόσιας υγείας

3 Εκτίμηση αποτελέσματος ΚοτόπουλοΓαστρεντερίτιδα από σαλμωνέλλα RR = 4.3 Συστηματικό σφάλμα; Τύχη; Συγχυτικός παράγων; Αληθής συσχέτιση?

4 ! Η τύχη και οι συγχυτικοί παράγοντες μπορούν να αξιολογηθούν ποσοτικά Τα συστηματικά λάθη είναι πιο δύσκολο να εκτιμηθούν -Επιλογή του κατάλληλου τύπου μελέτης -Η αύξηση του δείγματος δεν εξαλείφει τα σφάλματα

5 Ορισμός Κάθε συστηματικό σφάλμα στον τύπο ή την διεξαγωγή μιας επιδημιολογικής μελέτης που οδηγεί σε αποτέλεσμα που είναι διαφορετικό από την πραγματικότητα

6 Σφάλματα στις επιδημιολογικές μελέτες Σφάλμα Μέγεθος δείγματος Source: Rothman, 2002 Συστηματικό Λάθος (bias) Τυχαίο

7 Δυο τύποι συστηματικών σφαλμάτων 1.Σφάλμα επιλογής 2.Σφάλμα πληροφορίας

8 Συστηματικό σφάλμα επιλογής Δύο κύριοι λόγοι: -Επιλογή συμμετεχόντων στην μελέτη -Παράγοντες που επηρεάζουν τη συμμετοχή  η συσχέτιση ανάμεσα στην έκθεση και στη νόσο, να διαφέρει ανάμεσα στους συμμετέχοντες και τους μη συμμετέχοντες στη μελέτη

9 Τύποι σφαλμάτων επιλογής Σφάλμα δειγματοληψίας Συλλογής υλικού (Ascertainment bias ) -παραπομπής, αναφοράς -Διαγνωστικά/επιτήρησης Σφάλμα συμμετοχής -Αυτό-επιλογή (εθελοντισμός) -Μη ανταπόκριση, άρνηση -Επιβίωσης

10 Συστηματικά σφάλματα στις μελέτες πασχόντων-μαρτύρων

11 Επιλογή μαρτύρων Πόσο αντιπροσωπευτικός είναι ο πληθυσμός των τραυματιών του πληθυσμού από τον οποίο προήλθαν οι περιπτώσεις; OR = 6 Eκτίμηση της συσχέτισης ανάμεσα στην λήψη αλκοόλ και στην ανάπτυξη ηπατικής κίρρωσης

12 Επιλογή μαρτύρων OR = 6 Υψηλότερη αναλογία υψηλής κατανάλωσης αλκοόλ στους μάρτυρες από την κλινική τραύματος ab c d OR = 36

13 Παραδείγματα Συζήτηση Σε 2 λεπτά: -Βρείτε τις πηγές σφαλμάτων -Πως αυτά θα επηρεάσουν τα αποτελέσματά σας; -Συζητήστε στρατηγικές μείωσης των σφαλμάτων

14 Αντισυλληπτικά και καρκίνος του ενδομητρίου Λήψη αντισυλληπτικών  αιμορραγία  αυξημένη πιθανότητα διαγνωστικού ελέγχου και διάγνωσης καρκίνου του ενδομητρίου Υπερεκτίμηση του “a”  υπέρ-εκτίμηση του OR Σφάλμα διάγνωσης ab c d

15 Oι περιπτώσεις καρκίνου του πνεύμονα λόγω έκθεσης στον αμίαντο δεν είναι αντιπροσωπευτικές των περιπτώσεων του καρκίνου του πνεύμονα Aμίαντος και πνευμονικός καρκίνος Υπερεκτίμηση των“a”  Υπερεκτίμηση του OR Συστηματικό λάθος εισαγωγής (Admission bias) ab c d

16 Συστηματικά λάθη στις μελέτες σειράς

17 ‘’Υγιής εργαζόμενος’’ Source: Rothman, 2002 Συσχέτιση ανάμεσα στην επαγγελματική έκθεση επάγγελμα X και την νόσο Ζ

18 Φαινόμενο υγιούς εργαζομένου Source: Rothman, 2002

19 Προοπτική μελέτη σειράς- έτος 1 Καπνιστής 90 910 1000 Μη καπνιστής 10 990 1000 Ca πνεύμονα ναι όχι

20 Απώλεια στην παρακολούθηση– έτος 2 Καπνιστής 45 910 955 Μη- καπνιστής 10 990 1000 Ca πνεύμονα ναι όχι 50% των πασχόντων που κάπνιζαν χάθηκαν

21 Έλεγχος συστηματικών σφαλμάτων Σαφής καθορισμός του πληθυσμού της μελέτης Σαφής καθορισμός περιπτώσεων, μαρτύρων και συνθηκών έκθεσης CC: Πάσχοντες και μάρτυρες από τον ίδιο πληθυσμό -Ίδια η πιθανότητα έκθεσης Σειράς: επιλογή εκτεθειμένων και μη εκτεθειμένων, ανεξάρτητα της ύπαρξης νόσου ή όχι

22 Πηγές συστηματικών σφαλμάτων 1.Σφάλματα επιλογής 2.Σφάλματα πληροφορίας

23 Σφάλματα πληροφορίας Προκύπτουν όταν πληροφορίες για ή από τους συμμετέχοντες στην μελέτη δεν είναι ορθές

24 Σφάλματα πληροφορίας Κατά τη διάρκεια της συλλογής δεδομένων Διαφορά στην μέτρηση: -Των δεδομένων έκθεσης μεταξύ πασχόντων και μαρτύρων -Των δεδομένων αποτελέσματος μεταξύ εκτεθειμένων και μη εκτεθειμένων

25 Σφάλματα πληροφορίας 3 τύποι: -Ανάκλησης -Συνεντευκτή -Δυσταξινόμησης

26 Οι μητέρες των παιδιών με συγγενείς ανωμαλίες ανακαλούν προηγούμενες εκθέσεις πιο εύκολα Ανάκλησης Διαφορική ταξινόμηση της έκθεσης από τους πάσχοντες σε σχέση με τους μάρτυρες Υπερ-εκτίμηση “a”  αύξηση OR

27 Ο ερευνητής δύναται να ερωτά πιο λεπτομερειακά τους πάσχοντες για την κατανάλωση μαλακού τυριού Υπερεκτίμηση του a και του OR  Τυφλότητα του ερευνητή ελαχιστοποιεί το πρόβλημα Σφάλμα συνεντευκτή Ο ερευνητής ερωτά με διαφορετικό τρόπο τους πάσχοντες και τους μάρτυρες σε σχέση με την έκθεση Π.χ: μαλακό τυρί και λιστερίωση Πάσχοντες Μάρτυρες Μαλακό τυρίab Όχι cd

28 Δυσταξινόμηση Σφάλμα μέτρησης οδηγεί σε λάθος κατάταξη ως προς την έκθεση ή την έκβαση ΈκθεσηΈκβαση

29 Δυσταξινόμηση Συστηματικό σφάλμα Δυσταξινόμηση της έκθεσης διαφορετική μεταξύ πασχόντων και μαρτύρων Δυσταξινόμηση της έκβασης διαφορετική μεταξύ πασχόντων και μαρτύρων => Η μέτρηση της συσχέτισης διαστρεβλώνεται προς κάθε κατεύθυνση

30 Δυσταξινόμηση OR = ad/bc = 3.0; RR = a/(a+b)/c/(c+d) = 1.6

31 Δυσταξινόμηση OR = ad/bc = 1.5; RR = a/(a+b)/c/(c+d) = 1.2

32 Έλεγχος συστηματικών σφαλμάτων Προτυποποίηση εργαλείων μετρήσεων -ερωτηματολόγια + εκπαίδευση προσωπικού Χρήση κοινών εργαλείων σε: - πάσχοντες και μάρτυρες - εκτειθέμενους και μη εκτειθέμενους Χρήση πολλών πηγών πληροφοριών

33 Σύνοψη Επιλογή κατάλληλου σχεδιασμού μελέτης Σαφής ορισμός έκθεσης, έκβασης Αυστηρές οδηγίες για την συλλογή των δεδομένων -Εκπαίδευση ερευνητών

34 Σύνοψη Άμεση μέτρηση -αρχεία -Καταγραφές περιστατικών Βέλτιστη χρήση ερωτηματολογίων Έλαχιστοποίηση απωλειών κατά την παρακολούθηση

35 Σύνοψη Άμεση μέτρηση -αρχεία -Καταγραφές περιστατικών Βελτιστη χρήση ερωτηματολογίων Έλαχιστοποίηση απωλειών κατά την παρακολούθηση

36 Ο ρόλος του επιδημιολόγου 1.Μείωσε το σφάλμα στον δικό σου σχεδιασμό μελέτης 2.Ερμηνεία των μελετών με ανοικτούς ορίζοντες:Γνώση πηγών συστηματικών λαθών Έχουν ελεγχθεί;

37 Σύνοψη Τα σφάλματα να προλαμβάνονται !!!! -Στο στάδιο της δημιουργίας πρωτοκόλλου -Δύσκολη η διόρθωση κατά τη ανάλυση Αν υπάρχουν σφάλματα:  Λανθασμένη μέτρηση μιας αληθούς συσχέτισης  Να λαμβάνονται υπ’όψη στην ερμηνεία των αποτελεσμάτων Υποεκτίμηση, Υπερεκτίμηση

38 Rothman KJ; Epidemiology: an introduction. Oxford University Press 2002, 94-101 Hennekens CH, Buring JE; Epidemiology in Medicine. Lippincott-Raven Publishers 1987, 272- 285 References


Κατέβασμα ppt "Στόχοι του μαθήματος Ορισμός συστηματικού λάθους (ΣΛ, bias) Διάκριση των τύπων συστηματικού λάθους Πως επιδρούν τα ΣΛ στην αλλαγή των αποτελεσμάτων Κριτική."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google