Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Στη μνήμη της μητέρας μου, Ιωάννας Σπ. Τριπόδη-Παρτσαδάκη

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Στη μνήμη της μητέρας μου, Ιωάννας Σπ. Τριπόδη-Παρτσαδάκη"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

0 Παιχνίδια παραδοσιακά - παιχνίδια εκδηλώσεων
Αθήνα 2014 Παιχνίδια παραδοσιακά - παιχνίδια εκδηλώσεων στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής για δημοτικό σχολείο Γεωργία Κολιοπούλου Νικόλαος Τριπόδης ISBN:

1 Στη μνήμη της μητέρας μου, Ιωάννας Σπ. Τριπόδη-Παρτσαδάκη
Παιχνίδια παραδοσιακά – παιχνίδια εκδηλώσεων στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής για δημοτικό σχολείο Συγγραφείς: Γεωργία Κολιοπούλου, εκπαιδευτικός φυσικής αγωγής Νικόλαος Τριπόδης, σχολικός σύμβουλος φυσικής αγωγής Συνεργασία: Ευθαλία Κοντογιαννοπούλου, εκπαιδευτικός φυσικής αγωγής Επιμέλεια κειμένου: Νίκη Ευσταθοπούλου, φιλόλογος Ανδρονίκη Σκουλά, εκπαιδευτικός γαλλικής φιλολογίας Εικονογράφηση: Σταύρος Κευγάς, γραφίστας Επεξεργασία εικόνας: Σταμάτιος Τριπόδης, σκηνοθέτης

2 Παιχνίδια παραδοσιακά στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής
για δημοτικό σχολείο

3 Γύρω - γύρω όλοι Στόχος Μετακίνηση σε κύκλο, συντονισμός λόγου/κίνησης. Σενάριο Τα παιδιά πιασμένα από τα χέρια σχηματίζουν κύκλο. Ένα παιδί μπαίνει στο κέντρο του κύκλου, ενώ τα υπόλοιπα γυρίζουν γύρω-γύρω και τραγουδούν γύρω-γύρω όλοι στη μέση ο Μανόλης, χέρια πόδια στη γραμμή κι όλοι κάθονται στη γη …και κάθονται κάτω. Συνεχίζουν το τραγούδι …κι ο Μανόλης στο σκαμνί, οπότε κάθεται και το παιδί του κέντρου. Το παιχνίδι συνεχίζεται με εναλλαγή των παιδιών στο κέντρο. Α΄ - Β΄ Τάξη

4

5 Όλοι κάθονται στη γη Στόχος
Μετακίνηση σε κύκλο, συντονισμός λόγου/κίνησης, ταχύτητα αντίδρασης. Σενάριο Ένα παιδί βρίσκεται στο κέντρο του κύκλου και τα υπόλοιπα πιάνονται από τα χέρια, γυρίζουν γύρω-γύρω και τραγουδούν (ή παίζει κασετόφωνο). Μόλις σταματά το τραγούδι θα πρέπει να καθίσουν αμέσως κάτω, πριν το παιδί του κέντρου προλάβει να αγγίξει κάποιο από αυτά. Αν τα καταφέρει, μπαίνει εκείνο στη θέση του. Α΄- Β΄ Τάξη

6

7 Λύκε - λύκε είσαι εδώ Στόχος Αντίληψη χώρου, ετοιμότητα, ταχύτητα.
Σενάριο Τα παιδιά στέκονται το ένα δίπλα στο άλλο και ένα παιδί (ο λύκος) βρίσκεται σε απόσταση 10-15μ. μακριά τους. Προχωρούν προς το λύκο και τραγουδούν περπατώ, περπατώ εις το δάσος, όταν ο λύκος δεν είναι εδώ. Λύκε λύκε είσαι εδώ; Αυτός τους απαντά –ναι, φοράω το πουλόβερ μου. Ο διάλογος επαναλαμβάνεται ωσότου ο λύκος αποφασίσει ότι έβαλε αρκετά ρούχα και απαντά –ναι, παίρνω το μπαστούνι μου και σας κυνηγώ. Αρχίζει το κυνηγητό και όποιο παιδί πιαστεί γίνεται λύκος. Α΄- Β΄ Τάξη

8

9 Ο λύκος και τ’ αρνάκια Στόχος Αντίληψη χώρου, ετοιμότητα. Σενάριο
Αντίληψη χώρου, ετοιμότητα. Σενάριο Ο δάσκαλος οριοθετεί ένα χώρο ως στάνη, όπου μπαίνουν τα παιδιά (αρνάκια) και έναν άλλο χώρο ως φυλακή. Ορίζει ένα ή δυο παιδιά ως λύκους, που περιμένουν έξω από τη στάνη. Με το λύκε-λύκε είσαι εδώ... τ’ αρνάκια βγαίνουν έξω από τη στάνη και ο λύκος τα κυνηγά. Όποια πιάνει τα βάζει φυλακή. Το παιδί που μένει τελευταίο γίνεται λύκος. Παραλλαγή Ορίζοντας περισσότερους λύκους, τα φυλακισμένα αρνάκια μπορούν ν’ απελευθερωθούν, αν ένα ελεύθερο αρνί καταφέρει να μπει στη φυλακή. Α΄- Β΄ Τάξη

10

11 Τσιγκολελέτα Στόχος Αντίληψη χώρου, μετακίνηση με χόπλα, δεξιότητα σταυρωτής λαβής, συντονισμός λόγου/κίνησης. Σενάριο Τα παιδιά στέκονται σε δύο ομάδες αντικριστά, πιασμένα σταυρωτά. Κάθε ομάδα κινείται εναλλάξ εμπρός και πίσω με χόπλα, και τραγουδούν δυο δεκάρες η βιολέτα, τσιγκολελέτα-τσιγκολελέτα, δυο δεκάρες η βιολέτα τσιγκολελέτα-τσιγκολελέτα και πράσινα κουφέτα. Παραλλαγή Οι δύο ομάδες ξεκινούν ταυτόχρονα. Τα παιδιά είναι σε ζευγάρια και αλλάζουν μέτωπο με αναπήδηση, κάθε φορά που λένε τσιγκολελέτα. Α΄- Β΄ Τάξη

12

13 Αλάτι ψιλό, αλάτι χοντρό
Στόχος Αντίληψη χώρου, ταχύτητα, ευκινησία. Σενάριο Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο οκλαδόν, με τα χέρια πίσω από την πλάτη και τις παλάμες προς τα πάνω. Ένα παιδί (ο τραγουδιστής) κρατά ένα μαντίλι, και τραγουδά, κινούμενος έξω και περιφερειακά του κύκλου, αλάτι ψιλό, αλάτι χοντρό, έχασα τη μάνα μου και πάω να τη βρω. Στο τέλος του τραγουδιού, αφήνει το μαντίλι στην παλάμη ενός παιδιού. Το παιδί παίρνει το μαντίλι, σηκώνεται και προσπαθεί να πιάσει τον τραγουδιστή κυνηγώντας τον γύρω από τον κύκλο, πριν αυτός προλάβει να καθίσει στην κενή του θέση. Α΄- Β΄ Τάξη

14

15 Η γάτα και το ποντίκι Στόχος Αντίληψη χώρου, συνεργασία, ετοιμότητα.
Σενάριο Τα παιδιά πιασμένα σχηματίζουν κύκλο. Ένα παιδί μπαίνει στο κέντρο του κύκλου (το ποντίκι) και ένα άλλο μένει έξω από τον κύκλο (η γάτα). Με το σύνθημα του δασκάλου, η γάτα προσπαθεί να μπει στον κύκλο περνώντας ή κόβοντας τη λαβή των παιδιών. Αν η γάτα τα καταφέρει, το ποντίκι προσπαθεί να βγει έξω από τον κύκλο, με τη βοήθεια των παιδιών που σηκώνουν τις λαβές τους. Όταν η γάτα πιάσει το ποντίκι μέσα ή έξω από τον κύκλο, επιλέγονται δύο άλλα παιδιά. Α΄- Β΄ Τάξη

16

17 Οι φωλιές Στόχοι Αντίληψη του χώρου, ακουστική αντίληψη, ταχύτητα αντίδρασης. Σενάριο Τα παιδιά πιασμένα χέρι-χέρι σε μικρές ομάδες, σχηματίζουν φωλιές. Σε κάθε φωλιά μπαίνει ένα παιδί (το πουλάκι), εκτός από ένα, που μένει χωρίς φωλιά. Με το σύνθημα του δασκάλου, τα παιδιά σηκώνουν τις λαβές τους, τα πουλιά βγαίνουν έξω από τη φωλιά τους και μαζί με το πουλί χωρίς φωλιά προσπαθούν να μπουν σε άλλες φωλιές. Το παιχνίδι συνεχίζεται με αλλαγή ρόλων. Α΄- Β΄ Τάξη

18

19 Μάγισσα, μάγισσα, τι μαγειρεύεις;
Στόχος Ακουστική αντίληψη, ταχύτητα αντίδρασης, αντίληψη του χώρου. Σενάριο Τα παιδιά στοιχίζονται πίσω από μια γραμμή και απέναντί τους στέκεται ένα παιδί (η μάγισσα). Τα παιδιά ρωτούν μάγισσα, μάγισσα, τι μαγειρεύεις σήμερα; Η μάγισσα λέει ένα φαγητό και σε όσα παιδιά αρέσει αυτό το φαγητό, κάνουν ένα βήμα μπροστά. Αυτό συνεχίζεται, μέχρι η μάγισσα να φωνάξει παιδιά. Τότε τα κυνηγά, ενώ αυτά προσπαθούν να γυρίσουν πίσω από τη γραμμή. Όποιο πιάσει, γίνεται μάγισσα. Α΄- Β΄ Τάξη

20

21 Μεγάλο φανάρι Στόχος Ικανότητα συντονισμού λόγου-κίνησης. Σενάριο
Τα παιδιά σχηματίζουν κύκλο. Ένα παιδί λέει μικρό φανάρι και τεντώνει τα χέρια του μπροστά. Το επόμενο παιδί λέει μεγάλο φανάρι και μαζεύει τα χέρια του στο στήθος. Το παιχνίδι συνεχίζεται με τα επόμενα παιδιά και με γρήγορο ρυθμό. Όποιος κάνει λάθος, βγαίνει από το παιχνίδι. Παραλλαγή Επιλέγονται άλλες φράσεις και κινήσεις. Α΄- Β΄ Τάξη

22

23 Μέλισσα - μέλισσα Στόχος Ακουστική αντίληψη, συντονισμός με την ομάδα.
Σενάριο Τα παιδιά σε δύο ομάδες στέκονται αντικριστά, πιασμένα χέρι-χέρι, σε μεγάλη απόσταση. Η Α΄ ομάδα φωνάζει μέλισσα, μέλισσα! Η Β΄ απαντά μέλι γλυκύτατο! Η Α΄ συνεχίζει σε ποιόν παραγγείλατε; Τότε, ένα παιδί της Β΄ ομάδας φωνάζει το όνομα ενός παιδιού της Α΄. Το παιδί αυτό τρέχει προς τη Β΄ ομάδα, με σκοπό να κόψει ένα σημείο της. Αν τα καταφέρει, επιστρέφει στην ομάδα του παίρνοντας και ένα από τα παιδιά της αντίπαλης ομάδας. Αν δεν τα καταφέρει, μένει στην άλλη ομάδα. Η στιχομυθία επαναλαμβάνεται με το παιδί που έτρεξε. Κερδίζει η ομάδα που έχει τα περισσότερα παιδιά. Α΄- Β΄ Τάξη

24

25 Η τυφλόμυγα Στόχος Προσανατολισμός στο χώρο, αντιληπτική ικανότητα, ταχύτητα αντίδρασης. Σενάριο Τα παιδιά είναι σκορπισμένα σε καθορισμένο χώρο. Ο δάσκαλος δένει τα μάτια ενός παιδιού (η τυφλόμυγα), που με το σύνθημά του προσπαθεί να πιάσει ένα από τα παιδιά. Όποιο πιαστεί, γίνεται τυφλόμυγα. Α΄- Β΄ Τάξη

26

27 Αγαλματάκια ακούνητα, αμίλητα, αγέλαστα, μέρα ή νύχτα;
Στόχος Ακουστική αντίληψη, έλεγχος σώματος και κινήσεων. Σενάριο Ένα παιδί τα φυλάει και λέει αγαλματάκια, ακούνητα, αμίλητα, αγέλαστα, μέρα ή νύχτα; ενώ τ’ άλλα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο. Όταν τελειώσει τα λόγια, αν τα παιδιά απαντήσουν μέρα, ανοίγει τα μάτια και τότε, τα υπόλοιπα παιδιά θα πρέπει να παραμείνουν ακίνητα. Το πρώτο που θα κινηθεί, τα φυλάει. Αν απαντήσουν νύχτα, τότε συνεχίζει να τα φυλάει. Παραλλαγή Η λέξη αγαλματάκια μπορεί να αντικατασταθεί από άλλες λέξεις, όπως ευζωνάκια, στρατιωτάκια κ.α. Α΄- Δ΄ Τάξη

28

29 Ένα, δύο, τρία, κόκκινο φως
Στόχος Ακουστική-κινητική αντίληψη, έλεγχος ταχύτητας, ισορροπία. Σενάριο Ένα παιδί τα φυλάει και λέει ένα, δύο, τρία, κόκκινο φως. Τα άλλα παιδιά ξεκινούν από μια γραμμή, σχεδόν 10 μέτρα πίσω του και τρέχουν προς το μέρος του. Όταν τελειώσει τα λόγια, γυρίζει και τα παιδιά θα πρέπει να μείνουν ακίνητα. Όποιο κινηθεί βγαίνει από το παιχνίδι. Αυτό επαναλαμβάνεται μέχρι ένα από τα παιδιά να τον πλησιάσει και να τον χτυπήσει στην πλάτη. Τότε, αυτός αρχίζει να τα κυνηγά και όποιο πιάσει τα φυλάει. Α΄- Δ΄ Τάξη

30

31 Το ρολόι Στόχος Ακουστική αντίληψη, προσανατολισμός στο χώρο. Σενάριο
Τα παιδιά στοιχίζονται πίσω από μια γραμμή και ένα παιδί (ο αρχηγός) βρίσκεται σε απόσταση 10-15μ. απέναντί τους. Κάθε παιδί με τη σειρά του ρωτάει αρχηγέ, Αρχηγέ τι ώρα είναι; Και αυτός απαντά με έναν αριθμό που ορίζει πόσα βήματα θα κάνει το παιδί, μπροστά ή πίσω, για να τον πλησιάσει ή να απομακρυνθεί από αυτόν. Αυτό συνεχίζεται ωσότου ένα παιδί να φτάσει τον αρχηγό, οπότε γίνεται αρχηγός. Α΄- Δ΄ Τάξη

32

33 Το αλφάβητο Στόχος Κινητική και λεκτική ετοιμότητα, αναπήδηση στα δυο πόδια, συντονισμός, συνεργασία. Σενάριο Τα παιδιά σχηματίζουν ένα κύκλο. Το πρώτο παιδί φωνάζει το γράμμα Α και μια λέξη που αρχίζει από Α, κάνοντας ταυτόχρονα μια επί τόπου αναπήδηση. Το παιχνίδι συνεχίζεται προς τα δεξιά με τα υπόλοιπα παιδιά και τα επόμενα γράμματα της αλφαβήτου. Όποιος πει λάθος γράμμα ή δε βρει λέξη, πρέπει να μιμηθεί ένα ζώο. Α΄- Β΄ Τάξη

34

35 H κολοκυθιά Στόχος Κινητική και λεκτική ετοιμότητα, συντονισμός, συνεργασία. Σενάριο Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο οκλαδόν, με αύξοντα αριθμό και ένα παιδί (ο αρχηγός) στέκεται στο κέντρο. Ο αρχηγός λέει έχω μια κολοκυθιά που κάνει 5 κολοκύθια. Το παιδί με τον αριθμό 5 σηκώνεται όρθιο και λέει και γιατί να κάνει 5 κολοκύθια; Τότε ο αρχηγός ρωτά και πόσα θες να κάνει; Να κάνει 3 κολοκύθια απαντά το παιδί. Το παιδί με τον αριθμό 3 σηκώνεται όρθιο και η στιχομυθία επαναλαμβάνεται. Όποιος πει μεγαλύτερο αριθμό από το συνολικό αριθμό των παιδιών ή δε σηκωθεί όταν ακουστεί ο αριθμός του ή σηκωθεί ακούγοντας άλλο αριθμό, πρέπει να μιμηθεί ένα ζώο. Α΄- Δ΄ Τάξη

36

37 O κρυμμένος θησαυρός Στόχος
Ακουστική αντίληψη, συντονισμός, συνεργασία. Σενάριο Ο δάσκαλος μοιράζει στα παιδιά αντικείμενα που παράγουν ήχους και κρύβει ένα άλλο αντικείμενο στο χώρο (κρυμμένος θησαυρός). Ένα μόνον παιδί δεν ξέρει την κρυψώνα του θησαυρού και τα υπόλοιπα παιδιά πρέπει να το βοηθήσουν να την ανακαλύψει παράγοντας ήχους. Όταν το παιδί απομακρύνεται από την κρυψώνα, η ένταση του ήχου πρέπει να είναι σιγανή και όσο την πλησιάζει, η ένταση να δυναμώνει. Το παιχνίδι τελειώνει όταν το παιδί βρει τον κρυμμένο θησαυρό και επαναλαμβάνεται με διαφορετικές κρυψώνες και παιδιά. Α΄- Δ΄ Τάξη

38

39 Ο Νίκος λέει Στόχος Ακουστική αντίληψη, προσοχή, αυτοσυγκέντρωση.
Σενάριο Ο δάσκαλος δίνει κινητικά παραγγέλματα. Τα παιδιά τα εκτελούν μόνον αν προηγείται η φράση ο Νίκος λέει, αλλιώς μένουν ακίνητα. Το παιδί που κάνει λάθος, βγαίνει από το παιχνίδι. Γ΄- Δ΄ Τάξη

40

41 Το μαντιλάκι Στόχος Ακουστική αντίληψη, ταχύτητα αντίδρασης, ταχύτητα, ευκινησία. Σενάριο Τα παιδιά στέκονται αντικριστά χωρισμένα σε δύο ομάδες. Ο δάσκαλος αριθμεί τα απέναντι παιδιά με τον ίδιο αριθμό. Στο μέσον της απόστασης των δύο ομάδων τοποθετεί ένα μαντίλι και φωνάζει έναν αριθμό. Τα δύο παιδιά που έχουν τον αριθμό αυτόν, τρέχουν να πάρουν το μαντίλι. Όποιο το πάρει πρώτο, γυρίζει γρήγορα στη θέση του, ενώ το άλλο παιδί το κυνηγάει για να του το πάρει. Το παιχνίδι συνεχίζεται με άλλους αριθμούς. Κερδίζει η ομάδα που πήρε το μαντίλι τις περισσότερες φορές. Α΄- ΣΤ΄ Τάξη

42

43 Οι αμάδες Στόχος Συντονισμός ματιού-χεριού, ευστοχία. Σενάριο
Τα παιδιά τοποθετούνται σε γραμμή. Το καθένα κρατά μια πλακουτσωτή πέτρα. Το πρώτο παιδί πετά την πέτρα του μέσα σε προκαθορισμένα όρια. Το δεύτερο ρίχνει τη δική του σημαδεύοντας την πέτρα του προηγούμενου. Αν την πετύχει παίρνει τρεις πόντους, ενώ αν η απόσταση είναι λιγότερη από μια παλάμη παίρνει ένα πόντο. Συνεχίζουν τα υπόλοιπα παιδιά με σκοπό να σημαδέψουν μια από τις προηγούμενες πέτρες. Νικητής είναι αυτός που έχει συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους. Γ΄- ΣΤ΄ Τάξη

44

45 Βιβλιογραφία Ραντούλου, Β. (1986), 100 Παιχνίδια στο Μάθημα της Φυσικής Αγωγής, Θεσσαλονίκη: SALTO. Γρίβα, Α. (1989), Ελάτε να Παίξουμε, Αθήνα,: Θυμάρι. ΥΠ.Ε.Π.Θ. (1997), Η Φυσική Αγωγή στο Δημοτικό Σχολείο, Βιβλίο για τον Διδάσκοντα, Αθήνα:Ο.Ε.Δ.Β. ΥΠ.Ε.Π.Θ. (2006), Φυσική Αγωγή Α & Β Δημοτικού, Βιβλίο Εκπαιδευτικού, Αθήνα:Ο.Ε.Δ.Β. Διγγελίδης, Ν., Παπαϊωάννου, Α. (2004), Για ένα ενδιαφέρον μάθημα Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό σχολείο, Θεσσαλονίκη: Χριστοδουλίδη. Φιλιππιάδης, Γ., Παιχνίδια για το σχολείο,

46 στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής
Παιχνίδια εκδηλώσεων στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής για δημοτικό σχολείο

47 Τα μπαλάκια Στόχος Ταχύτητα αντίδρασης, συνεργασία, ομαδικότητα.
Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ισάριθμες ομάδες-γραμμές. Μπροστά από κάθε ομάδα υπάρχει ένα καλάθι με πολλά μπαλάκια. Ακριβώς απέναντι, σε μια καθορισμένη απόσταση, τοποθετούνται δύο άδεια καλάθια. Με το σύνθημα του δασκάλου, o πρώτος παίκτης κάθε ομάδας παίρνει από ένα μπαλάκι και τρέχει να το βάλει στο απέναντι του καλάθι. Επιστρέφει τρέχοντας για να χτυπήσει το χέρι του επόμενου παιδιού, πηγαίνοντας στο τέλος της σειρά του. Το παιχνίδι συνεχίζεται με το επόμενο παιδί. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα μεταφέρει όλα τα μπαλάκια πρώτη. Α΄- Δ΄ Τάξη

48

49 Μπαλόνια δεμένα στα πόδια
Στόχος Οπτικοκινητικός συντονισμός, ευστοχία, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα. Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ισάριθμες ομάδες, έχοντας δέσει στο πόδι τους από ένα μπαλόνι διαφορετικού χρώματος για την κάθε ομάδα, π.χ. κόκκινο η μία, κίτρινο η άλλη. Με το σύνθημα του δασκάλου, προσπαθούν να πατήσουν και να σπάσουν τα μπαλόνια των αντιπάλων. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα σπάσει πρώτη τα μπαλόνια της αντίπαλης ομάδας. Α΄- Δ΄ Τάξη

50

51 Καπέλα και μπαλόνια Στόχος
Κινητική δεξιότητα, συνεργασία, ομαδικότητα. Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες-γραμμές και στέκονται αντικριστά σε μικρή απόσταση. Φοράνε καπέλα σε σχήμα κώνου, με καρφάκι στο πάνω μέρος. Ακριβώς πάνω από το κεφάλι τους, κατά μήκος ενός τεντωμένου σχοινιού, κρέμονται φουσκωμένα μπαλόνια. Με το σύνθημα του δασκάλου, τα παιδιά πηδούν ψηλά, προσπαθώντας να σπάσουν τα μπαλόνια. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα καταφέρει να σπάσει τα περισσότερα. Παραλλαγή Οι δύο πρώτοι παίκτες τρέχουν πηδούν ψηλά, για να σκάσουν τα μπαλόνια και γυρίζουν πίσω για να φύγουν οι επόμενοι. Α΄- Δ΄ Τάξη

52

53 Το δέντρο Στόχος Ταχύτητα, συνεργασία, ομαδικότητα. Σενάριο
Σ’ έναν τοίχο είναι σχεδιασμένο το περίγραμμα δύο δέντρων. Τα παιδιά, χωρισμένα σε δύο ισάριθμες ομάδες-γραμμές, στέκονται απέναντι από κάθε δέντρο και κρατούν στα χέρια τους από ένα ή δύο πράσινα αυτοκόλλητα φύλλα. Με το σύνθημα του δασκάλου, ο πρώτος παίκτης κάθε ομάδας τρέχει να κολλήσει τα φύλλα στο αντίστοιχο δέντρο και γυρίζει πίσω, για να φύγει ο επόμενος. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα γεμίσει το δέντρο πρώτη. Α΄- Δ΄ Τάξη

54

55 Το γιαούρτι Στόχος Ταχύτητα αντίδρασης, συνεργασία, ομαδικότητα.
Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε τρεις ή τέσσερις ομάδες-γραμμές έχοντας τα χέρια πίσω από την πλάτη. Απέναντι από κάθε ομάδα και σε καθορισμένη απόσταση τοποθετείται ένα θρανίο πάνω στο οποίο υπάρχει ένα πλατύ σκεύος που περιέχει γιαούρτι και τόσες φράουλες όσες τα παιδιά κάθε ομάδας. Με το σύνθημα του δασκάλου, ο πρώτος παίκτης από κάθε ομάδα τρέχει προς το θρανίο με στόχο να φάει με το στόμα από μία φράουλα. Επιστρέφουν τρέχοντας για να ακουμπήσουν το χέρι του επόμενου παιδιού, πηγαίνοντας στο τέλος της σειράς τους. Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον επόμενο. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα βρει πρώτη όλες τις φράουλες από το σκεύος. Α΄- Δ΄ Τάξη

56

57 Οι καραμέλες Στόχος Ταχύτητα αντίδρασης, επιδεξιότητα,, συνεργασία, ομαδικότητα. Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ομάδες-γραμμές και απέναντι τους, σε καθορισμένη απόσταση, υπάρχει ένα τεντωμένο σχοινί πάνω στο οποίο είναι στερεωμένες καραμέλες. Με το σύνθημα του δασκάλου, το πρώτο παιδί κάθε ομάδας τρέχει και παίρνει από μία καραμέλα με το στόμα. Γυρίζει πίσω για να φύγει το επόμενο παιδί και πηγαίνει στο τέλος της σειράς του. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη. Α΄- Δ΄ Τάξη

58

59 Οι κρίκοι Στόχος Ευστοχία, ομαδικό πνεύμα. Σενάριο
Οι κρίκοι Στόχος Ευστοχία, ομαδικό πνεύμα. Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ομάδες-γραμμές αντικριστά, σε απόσταση, κρατώντας από ένα στεφάνι, διαφορετικού χρώματος για την κάθε ομάδα. Στη μέση της απόστασης αυτής είναι τοποθετημένος ένας κώνος. Με το σύνθημα του δασκάλου, οι πρώτοι κάθε ομάδας πετούν το στεφάνι τους εναλλάξ στον κώνο. Συνεχίζουν τα υπόλοιπα παιδιά. Νικητήρια είναι η ομάδα που θα βάλει τα περισσότερα στεφάνια στον κώνο. Παραλλαγή Τα παιδιά σχηματίζουν δυο κύκλους-ομάδες. Στο κέντρο κάθε κύκλου τοποθετείται ένας κώνος στον οποίο τα παιδιά πετούν τα στεφάνια. A΄- ΣΤ΄ Τάξη

60

61 Μουσικές καρέκλες Στόχος
Αντίληψη χώρου, ακουστική αντίληψη, καλλιέργεια ρυθμού, ταχύτητα αντίδρασης. Σενάριο Ο δάσκαλος τοποθετεί δυο σειρές καρέκλες, πλάτη με πλάτη που είναι σε αριθμό μία λιγότερη από τους παίκτες. Τα παιδιά σχηματίζουν κύκλο γύρω από τις καρέκλες και μόλις ξεκινήσει η μουσική γυρίζουν γύρω από αυτές. Ενώ μόλις σταματήσει, προσπαθούν να καθίσουν σε μία καρέκλα. Όποιος μένει όρθιος, βγαίνει από το παιχνίδι, το οποίο συνεχίζεται αφαιρώντας μία καρέκλα τη φορά ώσπου να μείνει ένα παιδί. Παραλλαγή Οι καρέκλες τοποθετούνται σε κύκλο με την πλάτη προς τα μέσα. Α΄- ΣΤ΄ Τάξη

62

63 Το τηγάνι Στόχος Αίσθηση ισορροπίας, ταχύτητα, συντονισμός, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα. Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες-γραμμές και οι πρώτοι παίκτες κρατούν από μία ρακέτα του τένις, «το τηγάνι», πάνω στην οποία υπάρχει ένα μπαλάκι. Με το σύνθημα του δασκάλου, διανύουν μια ορισμένη απόσταση μεταφέροντας το μπαλάκι. Επιστρέφοντας, δίνουν τη ρακέτα στον επόμενο και πηγαίνουν στο τέλος της σειράς τους. Αν το μπαλάκι πέσει, τότε ο παίκτης το μαζεύει και συνεχίζει. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη. Παραλλαγή Τα παιδιά διανύουν την απόσταση χτυπώντας το μπαλάκι στη ρακέτα. Α΄- ΣΤ΄ Τάξη

64

65 Το αυγό στο κουτάλι Στόχος
Αίσθηση ισορροπίας, ταχύτητα, συντονισμός, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα. Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες-γραμμές και οι δύο πρώτοι κρατούν από ένα κουτάλι, πάνω στο οποίο υπάρχει ένα βραστό αυγό ή μπαλάκι. Με το σύνθημα του δασκάλου, διανύουν μια ορισμένη απόσταση μεταφέροντας το αυγό. Επιστρέφοντας, δίνουν το κουτάλι στον επόμενο και πηγαίνουν στο τέλος της σειράς τους. Αν το αυγό πέσει, τότε ο παίκτης το μαζεύει και συνεχίζει. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη. Παραλλαγή Τα παιδιά μεταφέρουν το μπαλάκι πάνω στο κουτάλι, το οποίο κρατούν με το στόμα τους Α΄-ΣΤ΄ Τάξη

66

67 Οι νερόμπαλες Στόχος Οπτική αντίληψη, ευστοχία, ταχύτητα αντίδρασης.
Σενάριο Τα παιδιά στέκονται πάνω σε μία γραμμή. Απέναντί τους, σε μία ορισμένη απόσταση, ο δάσκαλος χαράσσει ένα κύκλο, μέσα στον οποίο βρίσκεται «ο φύλακας». Κάθε παιδί έχει δικαίωμα να ρίξει τρεις ως πέντε νερόμπαλες μέσα στον κύκλο, ενώ ο φύλακας προσπαθεί να τις πιάσει ή να τις διώξει, για να μην σπάσουν. Όσες νερόμπαλες σπάσουν, μετρούν ως πόντοι για το παιδί που τις έριξε. Νικάει το παιδί με τους περισσότερους πόντους. Παραλλαγή Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί με δύο ομάδες και ένα φύλακα για κάθε ομάδα. Νικήτρια είναι η ομάδα με τους περισσότερους πόντους. Α΄- ΣΤ΄ Τάξη

68

69 Το τούνελ με στεφάνια Στόχος
Μυϊκός συντονισμός, ευκινησία, ταχύτητα, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα. Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε τέσσερις ισάριθμες ομάδες-γραμμές. Οι δύο από τις οποίες τοποθετούνται παράλληλα και τα παιδιά παρατάσσουν στο πλάι από ένα στεφάνι, «το τούνελ», έχοντας στο τέλος τη σειράς τους ένα άδειο καλάθι. Αντικριστά, και σε απόσταση 20μέτρων τοποθετούνται οι άλλες δύο ομάδες, κρατώντας από ένα μπαλάκι το κάθε παιδί. Με το σύνθημα του δασκάλου, οι δύο πρώτοι παίκτες με τα μπαλάκια τρέχουν να περάσουν μέσα από το τούνελ, για να τα αφήνουν στο καλάθι. Επιστρέφουν μέσα από το τούνελ, για να χτυπήσουν το χέρι του επόμενου παιδιού και πηγαίνουν στο τέλος της σειρά τους. Το παιχνίδι συνεχίζεται με το επόμενο παιδί. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη και μετά αλλάζουν ρόλους οι ομάδες. Γ΄- ΣΤ΄ Τάξη

70

71 Το ποτήρι με το νερό Στόχος
Αίσθηση ισορροπίας, ταχύτητα, συντονισμός, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα. Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες-γραμμές και οι δύο πρώτοι κρατούν από ένα πλαστικό ποτήρι γεμάτο νερό. Με το σύνθημα του δασκάλου, διανύουν μια ορισμένη απόσταση μεταφέροντας το ποτήρι. Επιστρέφοντας, το δίνουν στον επόμενο και μετά πηγαίνουν στο τέλος της σειράς τους. Νικήτρια είναι η ομάδα που στο τέλος θα έχει το περισσότερο νερό στο ποτήρι. Παραλλαγή Τα παιδιά μεταφέρουν το ποτήρι πάνω σε ένα δίσκο. Γ΄- ΣΤ΄ Τάξη

72

73 Τα στεφάνια τρέχουν Στόχος
Ταχύτητα, συντονισμός, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα. Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, και η κάθε ομάδα αποτελείται από δύο υπό-ομάδες/ γραμμές σε απόσταση δέκα μέτρα αντικριστά. Ο πρώτος παίκτης των δύο αντίπαλων υπό-ομάδων κρατά ένα στεφάνι. Με το σύνθημα του δασκάλου, το πετά κυλώντας το στον πρώτο συμπαίκτη του της άλλης υπό-ομάδας και πηγαίνει τελευταίος στη σειρά του. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη Γ΄- ΣΤ΄ Τάξη

74

75 Το ντόμινο Στόχος Δημιουργία, φαντασία, αυτοσυγκέντρωση, αυτενέργεια.
Σενάριο Τα παιδιά τοποθετούνται σε μία γωνία του γηπέδου μπάσκετ. Με το άκουσμα μουσικής, το πρώτο παιδί πηγαίνει στο μέσο του γηπέδου και πραγματοποιεί ένα ελεύθερο σωματικό σχήμα. Ακολουθεί το δεύτερο, το οποίο πρέπει να ενωθεί με το προηγούμενο, με το ίδιο μέλος του σώματος, πραγματοποιώντας ένα άλλο σχήμα. Συνεχίζουν τα υπόλοιπα παιδιά και όταν ενωθούν όλα, ο πρώτος παίκτης φεύγει από τη θέση του, για να ενωθεί με τον τελευταίο. Το παιχνίδι συνεχίζεται όσο παίζει η μουσική. Δ΄- ΣΤ΄ Τάξη

76

77 Τρελή σκυταλοδρομία Στόχος
Κινητική δραστηριότητες, συνεργασία, ομαδικότητα. Σενάριο Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ισάριθμες ομάδες-γραμμές και τοποθετούνται στις διαγώνιες ενός γηπέδου μπάσκετ. Το γήπεδο διαμορφώνεται με δύο διαδρομές, ώστε οι παίκτες να μπορούν να πραγματοποιήσουν διάφορες δραστηριότητες, όπως κυβιστήσεις, αναπηδήσεις, περάσματα, κατοχή της μπάλας, ντρίμπλες, σουτ, κ.ά. Με το σύνθημα του δασκάλου, ο πρώτος παίκτης κάθε ομάδας ξεκινά με μία μπάλα να διανύσει την προκαθορισμένη διαδρομή δραστηριοτήτων και να την επιστρέψει στον επόμενο συμπαίκτη του. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη. Ε΄- ΣΤ΄ Τάξη

78

79 Βιβλιογραφία Gustafson, M., Wolfe, S., King, C. (1993), Τα ωραιότερα παιχνίδια, Θεσσαλονίκη: SALTO. Ραντούλου, Β. (1986), 100 Παιχνίδια στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, Θεσσαλονίκη: SALTO. Υπ.Ε.Π.Θ. (2006), Φυσική Αγωγή Α & Β Δημοτικού, Βιβλίο Εκπαιδευτικού, Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β. Υπ.Ε.Π.Θ. (2006), Φυσική Αγωγή Γ & Δ Δημοτικού, Βιβλίο Εκπαιδευτικού, Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β. Διγγελίδης, Ν., Παπαϊωάννου, Α. (2004), Για ένα ενδιαφέρον μάθημα Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό σχολείο, Θεσσαλονίκη: Χριστοδουλίδη. Φιλιππιάδης, Γ., Παιχνίδια για το σχολείο,

80 Περιεχόμενα Παιχνίδια παραδοσιακά στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής για δημοτικό σχολείο 1 Γύρω - γύρω όλοι 2 Όλοι κάθονται στη γη 4 Λύκε - λύκε είσαι εδώ 6 Ο λύκος και τ’ αρνάκια 8 Τσιγκολελέτα 10 Αλάτι ψιλό, αλάτι χοντρό 12 Η γάτα και το ποντίκι 14 Οι φωλιές 16 Μάγισσα, μάγισσα, τι μαγειρεύεις; 18 Μεγάλο φανάρι 20 Μέλισσα - μέλισσα 22 Η τυφλόμυγα 24 Αγαλματάκια ακούνητα, αμίλητα, αγέλαστα, μέρα ή νύχτα; 26 Ένα, δύο, τρία, κόκκινο φως 28 Το ρολόι 30 Το αλφάβητο 32 H κολοκυθιά 34 O κρυμμένος θησαυρός 36

81 Ο Νίκος λέει 38 Το μαντιλάκι 40 Οι αμάδες 42 Βιβλιογραφία 44 Παιχνίδια εκδηλώσεων στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής για δημοτικό σχολείο 45 Τα μπαλάκια 46 Μπαλόνια δεμένα στα πόδια 48 Καπέλα και μπαλόνια 50 Το δέντρο 52 Το γιαούρτι 54 Οι καραμέλες 56 Οι κρίκοι 58 Μουσικές καρέκλες 60 Το τηγάνι 62 Το αυγό στο κουτάλι 64 Οι νερόμπαλες 66 Το τούνελ με στεφάνια 68 Το ποτήρι με το νερό 70

82 Τα στεφάνια τρέχουν 72 Το ντόμινο 74 Τρελή σκυταλοδρομία 76 Βιβλιογραφία 78


Κατέβασμα ppt "Στη μνήμη της μητέρας μου, Ιωάννας Σπ. Τριπόδη-Παρτσαδάκη"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google