Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑ
2
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ?
3
ΣΚΟΠΟΣ ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑΣ
4
1. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ
5
ΕΜΕΙΣ (ΟΙ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ)
6
ΟΙ ΑΛΛΟΙ (Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ)
7
ΘΡΗΣΚΕΥΟΜΕΝΟΙ ΕΜΕΙΣ
8
ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΑΝΑΤΟΛΙΤΕΣ
9
2. ΑΠΟΦΥΓΗ ΑΚΡΑΙΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
10
ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΕΣ
11
11η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2001
12
ΑΠΛΩΣ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ‘H ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ?
13
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ?
14
ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΛΕΞΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΛΑΩΝ ΠΟΥ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΤΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
ΔΥΣΗ RELIGIO Κικέρων: «Ο σεβασμός που το άτομο αισθάνεται στα τρίσβαθα της ύπαρξής του προς κάθε oν που είναι άξιο σεβασμού, και ιδιαίτερα προς το θείο», «η επιμελής τήρηση όλων εκείνων που ανήκουν στη λατρεία των θεών». Αυγουστίνος: «vera religio – αληθινή θρησκεία» είναι αυτή «μέσω της οποίας η ψυχή επανασυνδέεται κατά τη συμφιλίωση με τον ένα Θεό».
15
ΑΝΑΤΟΛΗ Ιουδαϊσμός (Παλαιά Διαθήκη): דת (ντατ= εντολή)
Ιουδαϊσμός (Παλαιά Διαθήκη): דת (ντατ= εντολή) תורה (τορά=Νόμος) Ισλαμισμός: din (=δίκαιο), στη συνέχεια ταυτίστηκε με τη λέξη Islam (=αφοσίωση και υπακοή στο Θεό) Ινδουισμός: Δεν υπάρχει κάποιος όρος για τη λέξη θρησκεία. Μόνο οι λέξεις sraddha (=πίστη) και Dharma (=παγκόσμιος φυσικός νόμος) μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως συνώνυμες κατά κάποιο τρόπο. Κίνα: Η λέξη chiao (=διδασκαλία) δηλώνει τις τρεις μεγάλες θρησκείες της Κίνας (Κομφουκιανισμός, Ταοϊσμός, Βουδισμός). Ο αντίστοιχος ιαπωνικός όρος είναι ο Kyo και ο κορεάτικος είναι ο hak.
16
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ:
ΑΠΑΓΚΙΣΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΑΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ (ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΣΥΝΔΥΑΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ) - ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΑΞΙΕΣ ΤΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΟΡΟΥ ΘΡΗΣΚΕΙΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ / ΜΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΟΥ ΔΗΛΩΝΕΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ «ΕΜΕΙΣ» ΚΑΙ ΟΙ «ΑΛΛΟΙ» ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ο ΟΡΟΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΩΣ ΣΥΜΒΟΛΟ ΔΙΑΚΡΙΣΗΣ, ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ ΤΑΣΕΩΝ
17
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ:
ΘΡΗΣΚΕΙΑ=ΕΝΝΟΙΑ, ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΟΡΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΙΑ ΑΦΗΡΗΜΕΝΗ ΟΥΣΙΑ ΣΥΝΕΠΩΣ: ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ 18ος αιώνας: ΦΥΣΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ –ΥΠΕΡΦΥΣΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ 19ος αιώνας: ΦΥΣΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ (ΣΤΑΤΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ) – ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΜΕ ΙΔΡΥΤΗ (ΤΑΣΕΙΣ ΕΞΑΠΛΩΣΗΣ) ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ – ΗΘΙΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΟΙ ΕΝΝΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ». ΟΙ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΙ! ΟΣΕΣ ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΝΟΜΟ Η΄ ΙΕΡΗ ΓΡΑΦΗ
18
Η ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΜΑΣ:
«ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΔΕΔΟΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ. Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΩΣ ΤΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑ ΤΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΗ. ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΥΠΑΡΞΗ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ». ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ: ΑΣ ΘΕΩΡΗΣΟΥΜΕ ΤΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ α. ΩΣ ΕΝΑ ΣΥΝΟΛΟ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΕΓΚΟΣΜΙΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ β. ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑΤΑ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΙΩΝΙΑ ΚΑΙ γ. ΑΠΟ ΜΙΑ ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΓΙ’ ΑΥΤΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΜΕ ΜΙΑ ΑΡΧΗ ΕΞΙΣΟΥ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΙΩΝΙΑ.
19
JONATHAN Z. SMITH JEAN P. VERNANT
«Όχι ότι δεν μπορεί να ορισθεί η θρησκεία, αλλά μπορεί να ορισθεί, με μεγαλύτερη ή μικρότερη επιτυχία, με περισσότερους από πενήντα τρόπους». JEAN P. VERNANT Μέθοδος Μελέτης Θρησκείας: «Μύθος (Διδασκαλία – Λόγος) + Τελετουργία + Εικονογραφία»
20
Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΩΣ ΦΑΣΜΑ ΟΡΟΣ ΟΙΚΕΙΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΜΑ ΔΥΣΚΟΛΟΣ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΣΤΑΘΕΡΟ, ΚΟΙΝΑ ΑΠΟΔΕΚΤΟ, ΕΥΧΡΗΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΟΥ, ΕΙΤΕ ΕΚΦΡΑΖΕΤΑΙ ΩΣ ΚΑΤΙ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ ΕΙΤΕ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΙΓΡΑΨΕΙ ΕΝΑ ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ: ΤΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΤΕΛΕΤΕΣ ΤΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΦΑΝΑΤΙΚΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ
21
ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ
ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΟΙ (17ος – 19ος αι.)
22
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑ
FRIEDRICH MAX MÜLLER ΕΝΟΘΕΙΣΜΟΣ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑ
23
EDWARD BURNER TYLOR ΑΝΙΜΙΣΜΟΣ
24
JAMES GEORGE FRAZER ΠΑΝΔΥΝΑΜΙΣΜΟΣ
25
Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ‘ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΝΕΥΡΩΣΗ’
SIGMUND FREUD ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ LIBIDO Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ‘ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΝΕΥΡΩΣΗ’
26
‘ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ’
EMILE DURKHEIM ΟΣΙΟ ‘ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ’
27
RUDOLF OTTO ‘THE NUMINOUS’ ‘ΙΕΡΟ’
28
CHARLES-ARNOLD KURR VAN GENNEP
ΧΩΡΙΣΜΟΣ→ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ→ΘΑΝΑΤΟΣ-ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ→ΕΠΑΝΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ-ΝΕΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
29
ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΕΣ ΔΙΑΒΑΣΗΣ
30
CARL GUSTAV JUNG "ΨΥΧΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ" ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟ ΑΡΧΕΤΥΠΑ
31
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ «ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ»
BRONISLAW MALINOWSKI ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΣΜΟΣ ΕΠΙΤΟΠΙΑ ΕΡΕΥΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ «ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ»
32
MIRCEA ELIADE SUI GENERIS ΙΕΡΟ – ΒΕΒΗΛΟ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.