Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΔΙΚΤΥΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ δ-Ε.ΚΑΤ.Ο

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΔΙΚΤΥΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ δ-Ε.ΚΑΤ.Ο"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΔΙΚΤΥΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ δ-Ε.ΚΑΤ.Ο
ΔΙΚΤΥΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ δ-Ε.ΚΑΤ.Ο «Αποτελέσματα ερευνών για τo Διαδίκτυο, σε Ελλάδα και Ευρώπη» Ομιλητής: Δρ. Πασχαλίδης Σωτήριος

2 Αποτελέσματα έρευνας στην Ελλάδα
Από το 2001 η χρήση του Internet αυξήθηκε σχεδόν κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες Από 10,15% σε 19,3% το Internet το χρησιμοποιούν περισσότερο: Οι άνδρες 35% Οι νέοι ηλικίας % Όσοι έχουν ανώτερη/ ανώτατη μόρφωση 50% Αθήνα 38% Θεσσαλονίκη 42%

3 99% των παιδιών παραδέχτηκαν ότι έχουν επισκεφθεί ιστοσελίδα με πορνογραφικό περιεχόμενο και τυχερών παιχνιδιών μετά από την προτροπή φίλων ή γνωστών τουλάχιστον για μία φορά. 75% των παιδιών επηρεάζονται από τις διαφημίσεις στο Διαδίκτυο και μπαίνουν στον πειρασμό να χρεώσουν τις πιστωτικές κάρτες των γονέων τους.

4 50% των συνεντευξιασθέντων παιδιών είπαν ότι «σερφάρουν» στο Διαδίκτυο για τουλάχιστον μια ώρα αλλά…
75% αυτών των παιδιών θα παρέμεναν περισσότερο αν κόστιζε λιγότερο η τηλεφωνική χρέωση. 100% των παιδιών κάτω από τα 13 μπαίνουν στο Διαδίκτυο μόνο όταν οι γονείς τους είναι στο σπίτι αλλά… 95% των παιδιών άνω των 13 ετών προτιμούν να μπαίνουν στο Διαδίκτυο όταν οι γονείς τους απουσιάζουν, γιατί θέλουν να επικοινωνούν σε χώρους ανοιχτής επικοινωνίας στο Διαδίκτυο, κάτι που οι περισσότεροι γονείς το απαγορεύουν.

5 45% των γονέων δήλωσαν ότι ανησυχούν για:
Τις διαφημίσεις στο Διαδίκτυο που απευθύνονται στα παιδιά Την έλλειψη ολοκληρωμένης νομοθεσίας Την έλλειψη προστασίας Την έλλειψη πληροφόρησης όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς μετά την απόφαση του Κράτους για την εισαγωγή των υπολογιστών και του Διαδικτύου στα σχολεία Και τέλος την έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης ενηλίκων ώστε να μπορούν να βοηθήσουν και να επιβλέπουν τα παιδιά τους.

6 52% των γονέων δεν έχουν ιδέα τι μπορεί να κάνει ένα παιδί στο Διαδίκτυο.
60% των γονέων λένε ότι συχνά σκέφτηκαν να βιντεοσκοπήσουν το παιδί τους κρυφά, όταν μπαίνει στο Διαδίκτυο.

7 Ιστοσελίδες που προτιμούν τα παιδιά
Οι πρώτες επιλογές των αγοριών είναι: Νέα sites και εξερεύνηση καθημερινή... εδώ εντάσσονται όλα τα πορνογραφικά, τυχερά παιγνίδια ιστοσελίδες με αίμα και τρόμο % Μουσική 20% Πολεμικά Διαδικτυακά παιχνίδια 20% Αθλητισμός γενικά – σπορ 9% Playstation sites 8% Ποδόσφαιρο 7%

8 Ιστοσελίδες που προτιμούν τα παιδιά (συνέχεια)
Οι αντίστοιχες για τα κορίτσια είναι: Αστρολογία 28% Μόδα 19% Ποπ μουσική 18% Νέα sites και εξερεύνηση καθημερινή... εδώ εντάσσονται όλα τα πορνογραφικά, τυχερά παιγνίδια ιστοσελίδες με αίμα και τρόμο... 16% Μουσική και κουτσομπολιά για τους καλλιτέχνες γενικά 11% Πληροφορίες για εργασίες του σχολείου 8%

9 Συνολικά Ευρωπαϊκά αποτελέσματα
Η χρήση της τεχνολογίας ανά ηλικιακή ομάδα. Είναι σαφές ότι οι νέοι ετών χρησιμοποιούν σε υψηλότερο βαθμό την τεχνολογία συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Πιο συγκεκριμένα, ανάμεσα στους ερωτώμενους ετών, η χρήση του internet φτάνει στο 54,1%. Στους ερωτώμενους ετών μειώνεται στο 43,2%, και ακολουθούν οι ερωτώμενοι ετών (34,1%), ετών (20,4%) και τέλος οι ερωτώμενοι ετών με το χαμηλότερο ποσοστό χρήσης (5,3%). Η χρήση του internet, συνεπώς, διαφαίνεται να επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την ηλικία του ερωτώμενου

10 Πόσες ώρες χρησιμοποιούν το internet
Πόσες ώρες χρησιμοποιούν το internet. Η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών χρησιμοποιεί το internet κατά τη διάρκεια μιας τυπικής εβδομάδας (97%) και κατά μέσο όρο κατά τη διάρκεια μιας τυπικής εβδομάδας περνάει 8,1 ώρες στο internet - Αγορά προϊόντων/υπηρεσιών μέσω internet. Οι αγορές προϊόντων/υπηρεσιών μέσω του internet είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα καθώς το 80,1% των ερωτώμενων δηλώνει ότι δεν έχουν αγοράσει τίποτα μέσω του internet. Ο κυριότερος λόγος για τον οποίο οι χρήστες του internet δεν το έχουν χρησιμοποιήσει για αγορές είναι ότι δεν το θεωρούν ασφαλές (54,1%)

11 - Blogs. Το 22% των χρηστών του internet δηλώνει ότι επισκέπτεται blogs αλλά μόλις το 2,7% δηλώνει ότι έχει δικό του blog - «Καλπάζει» το κινητό. Εντυπωσιακό, επίσης, είναι το συμπέρασμα που δείχνει ότι η διείσδυση του κινητού τηλεφώνου αυξάνεται με μεγάλους ρυθμούς τα τελευταία χρόνια, παρά τα υψηλά ποσοστά χρήσης - σε επίπεδα που θα μπορούσαν να χαρακτηρίσουν την ελληνική αγορά ως κορεσμένη. Για παράδειγμα, η χρήση κινητού τηλεφώνου το 2004 ήταν 88% και φέτος έφτασε στο 90,9%. Αντίθετα, η χρήση υπολογιστή στο ίδιο διάστημα αυξήθηκε από το 45% στο 46,1% και η χρήση του Ίντερνετ σημείωσε μικρή... υποχώρηση στο 33,7%, έναντι 34,2%.

12 Αν πληκτρολογήσει κάποιος τη λέξη «sex» σε μια μηχανή αναζήτησης στο Διαδίκτυο μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα μπορεί να εμφανιστούν 248,000,000 ιστοσελίδες! Οι στατιστικές που αφορούν το πορνογραφικό υλικό στο Διαδίκτυο, σοκάρουν και προκαλούν. Σήμερα, περισσότεροι από 1000 πίνακες ανακοινώσεων (bulletin board services) προσφέρουν πορνογραφικά θέματα.

13 Ηλικίες. Σε ό,τι αφορά τις ηλικίες, οι νέοι ηλικίας ετών χρησιμοποιούν σε υψηλότερο βαθμό την τεχνολογία συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Πιο συγκεκριμένα, ανάμεσα στους ερωτώμενους ετών, η χρήση του Ίντερνετ φτάνει στο 54,1%. Στους ερωτώμενους ετών μειώνεται στο 43,2% και ακολουθούν οι ερωτώμενοι ετών (34,1%), ετών (20,4%) και τέλος οι ερωτώμενοι ετών με το χαμηλότερο ποσοστό χρήσης (5,3%). Η χρήση του Ίντερνετ, συνεπώς, διαφαίνεται να επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την ηλικία του ερωτώμενου - Αιτίες... απόστασης. Εντυπωσιακό είναι το εύρημα ότι ο κυριότερος λόγος για τον οποίο το 66,3% των ερωτώμενων δεν χρησιμοποιεί το Ίντερνετ είναι ότι δεν τους ενδιαφέρει ή ότι δεν το θεωρούν απαραίτητο (53,6%). Ακολουθούν με σημαντικά χαμηλότερη συχνότητα αναφοράς ότι δεν χρησιμοποιούν υπολογιστή (28,2%) και δεν ξέρουν να χρησιμοποιήσουν το Ίντερνετ (14,5%).

14 Εργαλείο ενημέρωσης. Το Ίντερνετ χρησιμοποιείται για αρκετά διαφορετικούς λόγους. Οι κυριότεροι λόγοι οι οποίοι αναφέρθηκαν είναι για πληροφορίες και ενημέρωση (62,6%), για (52,8%), για να μαθαίνουν περισσότερα πράγματα για θέματα που τους ενδιαφέρουν (50,4%) και για την εργασία (42,1%). - Στο σπίτι. Το 72,1% των ερωτώμενων δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί στο σπίτι, το 37,7% στη δουλειά, το 15,7% στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο, το 14,2% σε Ίντερνετ cafe και το 7,7% σε σπίτι φίλου ή γνωστού. Ωστόσο, ο χώρος χρήσης του Ίντερνετ διαφοροποιείται σημαντικά ανάλογα με την ηλικία του ερωτώμενου. Πιο συγκεκριμένα, η χρήση του Ίντερνετ στη δουλειά είναι σημαντικά υψηλότερη ανάμεσα στους ερωτώμενους άνω 35 ετών (60,7%) συγκριτικά με τους ερωτώμενους ετών (8,7%) και τους ερωτώμενους ετών (47,2%). Αντιθέτως, οι νέοι χρησιμοποιούν το Ίντερνετ πολύ πιο συχνά στο σχολείο ή στο πανεπιστήμιο (38,9%) και στα Ίντερνετ cafe (28,6%). Ανάμεσα στους χρήστες του Ίντερνετ στο σπίτι, η πλειοψηφία χρησιμοποιεί dial-up με απλή γραμμή σύνδεσης (55,6%). Ακολουθεί η σύνδεση ADSL (25,9%) και, τέλος, η dial-up ISDN σύνδεση (16,9%). - Νέοι χρήστες. Σχεδόν ο ένας στους δύο χρήστες (45,9%) χρησιμοποιεί το Ίντερνετ περισσότερα από τέσσερα χρόνια. Αντιθέτως, μόλις το 9,8% έχει αρχίσει να το χρησιμοποιεί το τελευταίο έτος. Σε συνδυασμό με τη χαμηλή διείσδυση του Ίντερνετ στη χώρα μας, το ποσοστό αυτό είναι ιδιαιτέρως χαμηλό και συμβαδίζει με το γεγονός ότι η διείσδυση στη χώρα μας έχει μείνει στάσιμη.

15 Η Έννοια του Internet Καταρχήν τονίζεται ότι η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή οδηγεί σταδιακά στην σύνδεση με Internet, καθ₼ όσον ένας υπολογιστής χωρίς internet καταλήγει να δίνει πολύ περιορισμένες δυνατότητες στον χρήστη. Συνολικά, το internet, θεωρείται ως «η ίδια η πρόοδος και το μέλλον», ένας «κόσμος» που προσφέρει άπειρες δυνατότητες, οι περισσότερες γνωστές σε όλους (χρήστες και μη): αναζήτηση πληροφοριών, «εγκυκλοπαίδεια», ενημέρωση/επικαιρότητα, επικοινωνία μέσω , επικοινωνία με κρατικές υπηρεσίες, κρατήσεις εισιτηρίων, πληρωμές λογαριασμών, αλλά και ακρόαση ραδιοφώνου, downloading τραγουδιών, παιχνίδια (κυρίως από τους νέους). Οι ανάγκες που καλύπτει το internet είναι τόσο πρακτικές (προσωπικό και επαγγελματικό «εργαλείο»), όσο και ψυχολογικές (ατομική ικανοποίηση/ψυχαγωγία), αλλά και δυναμικά κοινωνικές (επικοινωνία, μέλος συγκεκριμένης, σύγχρονης κουλτούρας και lifestyle, «ένταξη» στο σήμερα). Για την τυπολογία των μυημένων, το Internet φαίνεται να αποτελεί εξίσου «εργαλείο» δουλειάς όσο και ψυχαγωγία/διασκέδαση και τρόπο ζωής, ενώ για την τυπολογία των πρακτικών, αποτελεί κυρίως εργαλείο δουλειάς και τεχνολογικό επίτευγμα. Μεταξύ των μη χρηστών, οι πρόθυμοι το αντιλαμβάνονται ως εργαλείο δουλειάς και σύγχρονη ανάγκη, οι επιφυλακτικοί κυρίως ως εργαλείο δουλειάς και δευτερευόντως ως σύγχρονη ανάγκη και τεχνολογικό επίτευγμα, ενώ ακόμα και οι αρνητές αναγνωρίζουν την επαγγελματική χρησιμότητα και την σύγχρονη ανάγκη γι₼ αυτό σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τα αρνητικά του. Συνολικά επομένως, το internet θεωρείται απ₼ όλους κάτι πολύ χρήσιμο που περισσότερο βελτιώνει, παρά χειροτερεύει τον σύγχρονο τρόπο ζωής.

16 Tο αρνητικό πρόσωπο του Internet Σχεδόν άμεσα, μαζί με τα θετικά, προκύπτουν και τα αρνητικά στοιχεία του internet (κυρίως από τους μη χρήστες), τα οποία εντοπίζονται τόσο σε εγγενείς αδυναμίες του, όσο και σε συγκυριακές, με βάση την σημερινή του κατάσταση στην Ελλάδα (αυτά μόνο από τους χρήστες). Τα εγγενή αρνητικά στοιχεία τοποθετούνται σε τέσσερις βασικούς άξονες, που ενδεχομένως να καθυστερούν και τον ρυθμό ανάπτυξής του: τα ηθικά (πορνογραφία, υπόκοσμος, παιδεραστία, ναρκωτικά, αιρετική ιδεολογία), κάτι που σχετίζεται με την αίσθηση «ελευθεριότητας» που αποδίδεται στο internet η οποία προκύπτει από την αδυναμία αντίληψης ή ελέγχου του μέσου. Τα ηθικά αυτά αρνητικά οδηγούν στην έντονη άποψη ότι το internet θεωρείται επικίνδυνο για τα παιδιά κάτω των 15 χρονών, και αυτό εκφράζεται έντονα από γονείς και κυρίως «αρνητές» και άτομα χωρίς γνώση/επαφή με το internet, αλλά και ευρύτερα περιορισμένη νοοτροπία. Όμως, η επικινδυνότητα αυτή αντιμετωπίζεται στην πράξη από έλεγχο των γονέων (φραγές, ελεγχόμενη χρήση, χρήση παρουσία άλλων κλπ.), ενώ παράλληλα αναγνωρίζεται ότι αυτό εμπίπτει στην ευρύτερη ευθύνη των γονέων για την διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους. Ο δεύτερος άξονας των αρνητικών είναι τα κοινωνικά, και κυρίως η πιθανότητα απομόνωσης, καθώς και η υποκατάσταση της προσωπικής επαφής/αποδυνάμωσης σχέσεων, ψυχρότητα και δημιουργία «εικονικών» σχέσεων. Όμως, αυτά ανασύρονται κυρίως από γονείς, αρνητές και μη χρήστες και συνολικά τείνουν να τοποθετούνται σε θεωρητικό και μόνο επίπεδο. Στον τρίτο άξονα των αρνητικών, τα πρακτικά μειονεκτήματα σχετίζονται κυρίως με το κόστος, ενώ ταυτόχρονα εκφράζονται και ανασφάλεια για «υπερχρεώσεις», «αλόγιστη» χρήση κυρίως από τα παιδιά, και ελλιπή μέτρα προστασίας του καταναλωτή από τις οικονομικές συναλλαγές/ αγορές. Το κόστος αποτελεί δυναμικό προβληματισμό που απορρέουν από την σημερινή κατάσταση της αγοράς στην Ελλάδα, ενώ η ανασφάλεια απορρέει από την φύση του internet ευρύτερα και δευτερευόντως από την ελληνική αγορά. Τέλος, ο τρίτος άξονας των αρνητικών αφορά το λειτουργικό επίπεδο, καθώς το internet γίνεται αντιληπτό ως «αχανής» χώρος πληροφοριών, και κυρίως μεταξύ των μη χρηστών και των μεγάλων ηλικιών υπάρχει άγνοια ή ασαφής γνώση των δυνατοτήτων του, καθώς επίσης και το αντιλαμβανόμενο εμπόδιο της Αγγλικής γλώσσας για όσους δεν την γνωρίζουν.

17 Η ανάπτυξη στο μέλλον Η ανάπτυξη του internet στην Ελλάδα μπορεί να προέλθει από δύο πηγές: α) από την αύξηση χρήσεων/διάρκειας σύνδεσης από τους τωρινούς χρήστες και β) από την αύξηση των χρηστών/νέων συνδέσεων. Στην πρώτη περίπτωση, η αύξηση προβλέπεται ότι μπορεί να προέλθει «αυτόματα» εάν μειωθούν τα κόστη και βελτιωθεί η λεγόμενη «προσφορά της αγοράς», αναφερόμενοι κατά κύριο λόγο στα sites και στο περιεχόμενό τους. Στην δεύτερη περίπτωση, η ανάπτυξη της αγοράς των χρηστών/συνδέσεων μπορεί να προέλθει άμεσα από την ομάδα των «πρόθυμων» μη χρηστών, και αργότερα από εκείνη των επιφυλακτικών. Οι αρνητές δεν θεωρούνται δυνητικό κοινό, δεδομένου ότι η αρνητική τους στάση είναι αρκετά δυναμική, αλλά κυρίως επειδή δημογραφικά είναι μεγαλύτεροι και άνθρωποι μεσο-κατώτερης μόρφωσης και απασχόλησης. Από πλευράς φορέων, το κοινό θεωρεί ότι ο ΟΤΕ αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για το παρόν και το μέλλον του internet στην Ελλάδα, καθόσον χαρακτηρίζεται ως μονοπώλιο υπεύθυνο για τις εξελίξεις σε επίπεδο υποδομών και παροχών, ενέχοντας ταυτόχρονα το κύρος και την αξιοπιστία ενός Κρατικού φορέα, και είναι οργανισμός που χαίρει μιας ευρύτερα δυνατής εικόνας. Εξ άλλου, το κοινό περιμένει και θεωρεί καταλληλότερο φορέα που θα πρέπει να δραστηριοποιηθεί πιο ενεργά για την ανάπτυξη του internet το ίδιο το Κράτος (μέσω των κατάλληλων φορέων) και τα Πανεπιστήμια, καθώς επίσης και τα Λύκεια. Αυτοί είναι οι φορείς που το κοινό δηλώνει ότι θα εμπιστευόταν και που θα το βοηθούσαν να «ξεπεράσει» τους παρόντες δισταγμούς και «φόβους» του σε σχέση με το internet.

18 2η έρευνα για το Internet
2,450 τηλεφωνήματα 1,700 απαντήσεις από οικογένειες σημεία ερευνών: σπίτι, σχολείο, internet café

19 Έρευνα Internet 165 % αύξηση από το 1997 στη χρήση του Internet από γονείς 39 % των οικογενειών έχουν πρόσβαση στο Internet από το σπίτι 60 % των γονέων προσπαθούν να μειώσουν τη χρήση του Internet λόγω των υψηλών τηλεφωνικών λογαριασμών

20 Έρευνα Internet (συνέχεια)

21 Έρευνα Internet (συνέχεια)

22 Έρευνα Internet (συνέχεια)

23 Έρευνα Internet (συνέχεια)

24 Έρευνα Internet (συνέχεια)

25 Έρευνα Internet (συνέχεια)
Οι διαφημιστές βλέπουν τα παιδιά ως τους ιδανικότερους πελάτες για το Internet, γιατί είναι εξοικειωμένοι με τις αγορές on-line και γιατί μένουν αδιάφοροι για την ασφάλεια των δεδομένων.

26 Έρευνα Internet (συνέχεια)
Οι διαφημιστές εντοπίζουν τα παιδιά σε ιστοσελίδες που επισκέπτονται συχνά οι νέοι.

27 Έρευνα Internet (συνέχεια)
Το 1998 μόνο το 17% είχε δείξει κάποια ανησυχία.

28 Λειτουργίες Διαδικτύου
AΣΦΑΛΗΣ ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ Λειτουργίες Διαδικτύου Ενημέρωση Επικοινωνία Εκπαίδευση Διευκόλυνση στην Εργασία Διεκπεραίωση Αγορών Διεκπεραίωση Τραπεζικών συναλλαγών Ψυχαγωγία Ανταλλαγή πληροφοριών

29 δηλ. ανοιχτές και κλειστές αίθουσες επικοινωνίας
Επικοινωνία Chat rooms δηλ. ανοιχτές και κλειστές αίθουσες επικοινωνίας ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (IRC & WEB BASED CHAT) ΚΛΕΙΣΤΗ ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ EΤΕΡΟΧΡΟΝΙΣΜΕΝΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ)

30 Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο (E-mail)
Αποστολή και λήψη σε επιλεγμένους παραλήπτες: διαμορφωμένου κειμένου, αρχείων κειμένου, αρχείων εικόνας, βίντεο και ήχου, ιστοσελίδες και συνδέσμους (links) ιστοσελίδων, ηλεκτρονικές κάρτες. Ομαδική αποστολή Λήψη ενημερωτικών / διαφημιστικών s

31 Διαδίκτυο & Κινητή Τηλεφωνία
«Κατέβασμα» λογοτύπων και ήχων κλήσης Chat μέσω τηλεφώνου Αποστολή sms

32 Ο μαθητής και το διαδίκτυο
Συλλογή πληροφοριών Έρευνα Δημοσιεύσεις εργασιών στο διαδίκτυο Επικοινωνία με άλλους μαθητές και σχολεία Συνεργασίες τάξεων σε κοινές δράσεις και εργασίες On-line μαθήματα Εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση π.χ. Ανοιχτό Πανεπιστήμιο

33 Ο καθηγητής και το διαδίκτυο
Κατά την προετοιμασία του μαθήματος: Συλλογή εκπαιδευτικού υλικού Αναζήτηση πηγών ενημέρωσης Κατά τη διάρκεια του μαθήματος: Περιορισμένη η χρήση – τουλάχιστον στην Ελλάδα – κυρίως στο μάθημα της πληροφορικής Επιπλέον: Επιμόρφωση σε θέματα χρήσης Η/Υ και διαδικτύου Δημοσίευση εργασιών και σχολίων σε ηλεκτρονικούς πίνακες ανακοινώσεων

34 Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη (E-library)
Δίκτυα βιβλιοθηκών Ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων π.χ. πανεπιστημίων Εκδοτικών οίκων Εφημερίδων Ιατρικών πληροφοριών

35 Τηλέ - Εργασία ή Εργασία από το σπίτι.
Απαιτεί μόνο έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή μόντεμ και μια σύνδεση στο διαδίκτυο. Απεξάρτηση του εργαζόμενου από τον χώρο εργασίας. Κατάλληλο για επαγγέλματα όπως: δημοσιογράφοι, συγγραφείς, μεταφραστές, κ.α.

36 Ηλεκτρονικό Εμπόριο (E- commerce)
Πιο διαδεδομένα προϊόντα: Η/Υ, CDs Εξαρτήματα υπολογιστών Βιβλία Ηλεκτρονικά παιχνίδια Αλλά και: Τρόφιμα, Ενδύματα Υποδήματα ακόμη και κατοικίδια ζώα

37 Οικονομικές συναλλαγές (E-BANKING)
Τραπεζικές συναλλαγές Εξόφληση λογαριασμών κινητό, δάνεια, πιστωτικές κ.α. Διαχείριση λογαριασμού Έλεγχος υπολοίπου Μεταφορά υπολοίπου σε άλλο λογαριασμό κ.α.

38 Ψυχαγωγία «Κατέβασμα» ηλεκτρονικών παιχνιδιών
Οn-line ατομικά παιχνίδια On-line διαδραστικά παιχνίδια μεταξύ τουλάχιστον δύο χρηστών «Κατέβασμα» αρχείων μουσικής και βίντεο On-line σύνδεση με ραδιοφωνικούς σταθμούς Σελίδες διασκέδασης (fun pages) με ανέκδοτα και αστεία σκίτσα Οδηγοί διασκέδασης και τουριστικοί οδηγοί με καταχωρήσεις για αξιοθέατα, κέντρα διασκέδασης, ξενοδοχεία κτλ.

39 ΑΣΦΑΛΗΣ ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
Χρήση των δικτυακών αιθουσών επικοινωνίας (chat rooms) Σε δείγµα: ￿ Μεγάλη Βρετανία: 1400 παιδιά ￿ Ιρλανδία: 481 παιδιά ￿ Ελλάδα: 386 % παιδιών που παραδέχεται ότι τις χρησιµοποιεί: ￿ Μ. Βρετανία: 25% των παιδιών ￿ Ιρλανδία: 50% ￿ Ελλάδα: 60%

40 Μ. Βρετανία: 12% παραδέχτηκαν ότι έχουν πραγµατοποιήσει συνάντηση
Μ. Βρετανία: 12% παραδέχτηκαν ότι έχουν πραγµατοποιήσει συνάντηση. Ιρλανδία: 8% οµολόγησαν ότι έχουν συναντηθεί µε άτοµο που γνώρισαν στο διαδίκτυο. Ελλάδα: 3% των νεαρών χρηστών παραδέχτηκαν ότι συνάντησαν άτοµο µέσα από το διαδίκτυο σε σχέση µε τους Βρετανούς και τους Ιρλανδούς.

41 Γνώση των συµβουλών ασφαλούς πλοήγησης ￿ 50% των χρηστών δεν είχαν ακούσει ποτέ τη συµβουλή «Αν κανονίσετε να συναντήσετε κάποιον που γνωρίσατε στο Internet …. φροντίστε να σας συνοδεύουν οι γονείς σας». ￿ 50% των χρηστών δεν γνώριζαν ότι «πρέπει να συναντώνται µόνο σε δηµόσιους χώρους». ￿ 20% των χρηστών δεν γνώριζαν ότι «δεν πρέπει να εµπιστεύεστε αυτά που σας λένε κατά τα διάρκεια της επικοινωνίας σας στο Internet….Μπορεί να λένε ψέµατα !!».

42 Γονική Επίβλεψη ￿ 50% των νεαρών χρηστών στη Μ
Γονική Επίβλεψη ￿ 50% των νεαρών χρηστών στη Μ. Βρετανία ανέφεραν ότι οι γονείς τους δεν παρακολουθούν τις δραστηριότητές τους στο διαδίκτυο. ￿ Στην Ιρλανδία 25% των χρηστών δήλωσε ότι δεν επιβλέπουν οι γονείς τις δραστηριότητές τους στο διαδίκτυο. ￿ Μόνο 5% των Ελλήνων χρηστών ανέφερε ότι επιβλέπουν οι γονείς τις δραστηριότητές τους στο διαδίκτυο.

43 Πηγές ενηµέρωσης για τις συµβουλές για ασφαλή πλοήγηση ￿ Το 35% των νεαρών χρηστών στην Μ. Βρετανία και την Ιρλανδία ανέφεραν ότι οι γονείς τους έχουν ενηµερώσει σχετικά. ￿ Μόνο το 25% των Ελλήνων χρηστών έχουν ενηµερωθεί από τους γονείς τους για τρόπους ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο.

44 Μοντέλα συµπεριφοράς στις αίθουσες επικοινωνίας Συζητήσεις µε σεξουαλικό χαρακτήρα – περιεχόµενο: ￿ Οι αναφορές για περιπτώσεις παρενόχλησης σε αίθουσες επικοινωνίας είναι 8 φορές πιο συχνές από άτοµα που έχουν συναντηθεί πρόσωπο µε πρόσωπο µε άλλους χρήστες του διαδικτύου. ￿ 90% των Ελλήνων νεαρών χρηστών παραδέχτηκαν ότι έχουν συµµετάσχει σε συζητήσεις µε σεξουαλικό περιεχόµενο. Μοντέλα συµπεριφοράς στις αίθουσες επικοινωνίας Αποκάλυψη πληροφοριών: Υπάρχουν διπλάσιες πιθανότητες χρήστες που έχουν πραγµατοποιήσει πρόσωπο µε πρόσωπο συνάντηση να αποκαλύψουν τα προσωπικά τους στοιχεία από εκείνους που δεν έχουν συναντηθεί µε άτοµα που γνώρισαν µόνο µέσα από το διαδίκτυο. Μοντέλα συµπεριφοράς στις αίθουσες επικοινωνίας Αιτήµατα για συνάντηση πρόσωπο µε πρόσωπο: ￿ 70% των Ελλήνων νεαρών χρηστών ανέφεραν ότι έχουν δεχτεί πρόσκληση από άλλους χρήστες για προσωπική συνάντηση. ￿ 15% των χρηστών από Μ. Βρετανία και 5% των Ιρλανδών χρηστών παραδέχτηκε ότι τους ζητήθηκε να κανονίσουν συνάντηση εκτός διαδικτύου.

45 Μοντέλα συµπεριφοράς στις αίθουσες επικοινωνίας Οι Έλληνες χρήστες ηλικίας ετών έχουν 4πλάσιες πιθανότητες να τους ζητηθεί να συναντηθούν πρόσωπο µε πρόσωπο µε άλλους χρήστες από ότι οι Βρετανοί και οι Ιρλανδοί χρήστες αντίστοιχης ηλικίας. ∆ιαπολιτισµικές Συγκρίσεις ￿ Στην Ελλάδα οι νέοι ηλικίας ετών διατρέχουν 3πλάσιο κίνδυνο παρενόχλησης σε αίθουσες επικοινωνίας. ￿ Οι Έλληνες χρήστες ηλικίας ετών είναι 15 φορές πιο πιθανό από ότι οι Ιρλανδοί συνοµήλικοι τους να καταγγείλουν περίπτωση παρενόχλησης. Συνοδεία στις συναντήσεις ￿ Μ. Βρετανία: 90% των νεαρών χρηστών ∆ΕΝ συνοδεύεται. ￿ Ιρλανδία: 25% των χρηστών ηλικίας ετών δήλωσε ότι δεν συνοδεύεται από κάποιον ενήλικο.

46 Αναφορές - Καταγγελίες ￿ 40% των Βρετανών χρηστών ανέφεραν ότι δεν γνωρίζουν υπηρεσίες ή φορείς όπου µπορούν να δηλώσουν πιθανές αρνητικές εµπειρίες τους στο διαδίκτυο. ￿ Οι νέοι της Μ. Βρετανίας είναι 1,5 φορές καλύτερα πληροφορηµένοι από τους Ιρλανδούς, ενώ οι Έλληνες 2 φορές. Παράγοντες που επηρεάζουν την ασφαλή χρήση του διαδικτύου ￿ Εµπειρία ￿ Καθοδήγηση Κίνδυνοι Ψυχολογικό προφίλ των χρηστών υψηλού κινδύνου ￿ Αναζητούν τη συγκίνηση και την περιπέτεια. ￿ Εξωστρεφείς. ￿ Χωρίς κοινωνικές αναστολές. ￿ Απουσία γονέων ή αρχής εξουσίας. ￿ Εγκληµατικότητα.

47 ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ

48 Κίνδυνοι Διαδικτύου Αποξένωση οικογένειας
Εκμετάλλευση ανηλίκων (chat rooms, s, πορνογραφικές ιστοσελίδες) Εκμετάλλευση των καταναλωτών από το ηλεκτρονικό εμπόριο

49 Μορφές εγκλημάτων διαδικτύου (cybercrime)
Hacking: εσωτερικό ή εξωτερικό, με σκοπό από τη δυσφήμιση μιας εταιρίας έως την κλοπή πληροφοριών Spamming : Αποστολή ανεπιθύμητων s Κλοπή επιχειρησιακών μυστικών (netspionage) Απάτη με πιστωτικές κάρτες (credit card fraud)

50 ΠΑΙΔΟΦΙΛΙΑ στο διαδίκτυο:
Κατοχή παιδικού πορνογραφικού υλικού (video, cd, φωτογραφίες παιδιών που κακοποιούνται σεξουαλικά) Παραγγελίες για online σεξουαλική κακοποίηση παιδιών Διανομή Εμπόριο

51 Εγκλήματα στο διαδίκτυο
Περίπου 4 εκατομμύρια παιδιά είναι online στη Μ.Βρετανία και 1 εκατομμύριο από αυτά είναι κάτω των 14 ετών!! Περισσότερο από 60% των online επιχειρήσεων έχουν μπει στο στόχαστρο των hackers οι οποίοι μπορούν να προκαλούν χάος από τη διάδοση ιών στο δίκτυο.

52 ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ;
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ;

53 Όλοι μας ακούμε καθημερινά για τους κινδύνους του διαδικτύου σε επίπεδο οικονομικών συναλλαγών (π.χ.τις απάτες με πιστωτικές κάρτες για αγορές μέσω internet). Αυτό όμως που δεν ακούμε τόσο συχνά στη χώρα μας είναι ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους που απειλούν τα παιδιά μας και ονομάζεται «Παιδοφιλία».

54 ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ Οι εξελίξεις στον τομέα της Υψηλής Τεχνολογίας είναι ραγδαίες. Η Παγκοσμιοποίηση αποτελεί πραγματικότητα. Σήμερα μαθαίνουμε για το πρόβλημα της παιδοφιλίας μέσω διαδικτύου στη Βρετανία, σε μια χώρα,της οποίας τα γεωγραφικά σύνορα απέχουν αρκετά από αυτά της δικής μας. Ίσως λοιπόν κάποιος να σκεφτόταν: «Μα,το πρόβλημα είναι μακριά». Κάποιος όμως που είναι έστω και απλός χρήστης του διαδικτύου μπορεί να κατανοήσει πόσο γρήγορα το «σήμερα» της Βρετανίας μπορεί να μετατραπεί σε «αύριο» της Ελλάδας.

55 Τι συμβαίνει στη Μ.Βρετανία; ΓΕΓΟΝΟΤΑ:
Σεπτέμβριος 1998 : The WONDERLAND CLUB Αύγουστος 1999 : Αστυνομικοί συλλαμβάνουν τον Roger Gardener, 56 ετών, άνεργο, οικογενειάρχη, έχοντας βρει 15 δισκέτες να περιέχουν παιδικό πορνογραφικό υλικό ¨κατεβασμένο¨ από το Internet.

56 ΓΕΓΟΝΟΤΑ: Φεβρουάριος 2005
Πριν από χρόνια, ο David Hines, ένα από τα 7 μέλη της ομάδος Wonderland, ανακάλυψε πόσο εύκολα μπορούσε να βρει «σκληρές» πορνογραφικές φωτογραφίες στο διαδίκτυο. Μέσα σε 24 ώρες βρήκε το παιδικό πορνογραφικό υλικό που ζητούσε. Ο ίδιος είπε: «αρχικά δεν περίμενα ότι θα το βρω, πίστευα ότι πρόκειται για μύθο, για κάτι που απλά ακούς στις ειδήσεις, όμως ήταν εκεί, ακριβώς μπροστά μου». Ο Gary Salt, μέλος της Wonderland, ο οποίος προωθούσε στο internet φωτογραφίες με τον ίδιο να κακοποιεί παιδιά, εκτίει ποινή φυλάκισης 12 ετών. Ο Stephen Ellis, 40 ετών, από το Norwich, μόλις του απαγγέλθηκαν κατηγορίες αυτοκτόνησε και ο David Chaikin, 36 ετών, και ο ίδιος μέλος της Wonderland από το Maidenhead, Berkshire, φυλακίστηκε για 8 μήνες.

57 ΓΕΓΟΝΟΤΑ: Φεβρουάριος 2005
Ο Kenneth Lockley, 28 ετών από το Derby, ο οποίος βοήθησε στη σχεδίαση του ηλεκτρονικού παιχνιδιού Lara Croft, συνελήφθη την ώρα που πήγαινε να συναντήσει σε ξενοδοχείο έναν ανήλικο. O Lockley τιμωρήθηκε με ποινή φυλάκισης 18 μηνών για αποπλάνηση ανηλίκου.

58 ΓΕΓΟΝΟΤΑ: Φεβρουάριος 2005
Μία γυναίκα ανακάλυψε στον υπολογιστή του συζύγου της παιδικό πορνογραφικό υλικό και τον κατέδωσε στην αστυνομία. Η Deborah Stevens, 38 ετών, ανακάλυψε ότι ο σύζυγός της Paul, 51 ετών, νοσοκόμος, είχε «κατεβάσει» από το διαδίκτυο κατάλογο φωτογραφιών παιδικής πορνογραφίας. Ο ίδιος ομολόγησε στο δικαστήριο τη δημιουργία και προώθηση ανήθικων φωτογραφιών.

59 ΓΕΓΟΝΟΤΑ: Μάιος 2005 Ένα αγόρι 13 ετών αποτελεί το νεαρότερο άτομο που συλλαμβάνεται στην Βρετανία για εγκληματική ενέργεια αφού αποκαλύφθηκε ότι «κατέβαζε» από το Internet ανήθικες φωτογραφίες. Η δράση του αυτή φανερώθηκε κατά την επιχείρηση αστυνομικών που στόχευε μέσω των «Chatrooms»-δωμάτια επικοινωνίας, να ανακαλύψει παιδόφιλους. Το αγόρι, το οποίο ήταν μοναχοπαίδι, από αξιοσέβαστη οικογένεια είχε «κατεβάσει» από το Internet πάνω από 300 φωτογραφίες παιδιών (από 1 έτους έως και εφήβους) τα οποία να κακοποιούνται σεξουαλικά. Η αστυνομία όταν εισέβαλε στο σπίτι του στο Thornaby, Teesside, περίμενε να συλλάβει κάποιον ενήλικο. Οι γονείς του αγοριού αγνοούσαν πλήρως τη δράση του παιδιού τους. Η εισβολή αυτή αποτελεί μία από τις 45 που έγιναν σε σπίτια της Βρετανίας από 25 αστυνομικές δυνάμεις αποτελώντας μέρος τετράμηνης έρευνας.

60 Νοέμβριος 2005 Εφημερίδα: the independent
ΓΕΓΟΝΟΤΑ: Νοέμβριος 2005 Εφημερίδα: the independent Έφηβος, διαχειριστής της μεγαλύτερης διαδικτυακής παιδικής πορνογραφικής βιβλιοθήκης στην Βρετανία! (Darren Guest, 19 ετών, Ανατολικό Λονδίνο)

61 Νοέμβριος 2005 Εφημερίδα: the independent (συνέχεια)
ΓΕΓΟΝΟΤΑ: Νοέμβριος 2005 Εφημερίδα: the independent (συνέχεια) Ο Darren Guest από το Stratford, ήταν μόλις 19 ετών όταν έθεσε σε λειτουργία στο Internet ένα σύστημα ανταλλαγής πορνογραφικών φωτογραφιών. Με περιεχόμενο 2,000 φωτογραφίες (με σεξουαλικές πράξεις μεταξύ παιδιών, μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων),η βιβλιοθήκη αυτή αποδείχθηκε τόσο δημοφιλής αφού σε περίοδο 4 ημερών είχε σχεδόν 3,000 επισκέπτες.

62 ΓΕΓΟΝΟΤΑ: Φεβρουάριος 2005
Από έρευνα σε παιδιά 6-16 ετών σχετικά με τη χρήση Internet και chat rooms. 31% έχει δώσει το επίθετο όταν ζητήθηκε! 15% έχει δώσει τον αριθμό τηλεφώνου!! 14% έχει δώσει την ακριβή διεύθυνση κατοικίας!!! 25% δίνει προσωπικές πληροφορίες σε chatrooms 8% έχει δική του ιστοσελίδα (= καταγραφή προσωπικών πληροφοριών με λεπτομέρεια!)

63 Εφημερίδα ΣΗΜΕΡΙΝΗ Ιούνιος 2006
Μόνα και Οφίρ Eίναι χαρακτηριστική η περίπτωση της Παλαιστίνιας Aμνέ Mόνα, η οποία, πριν από πέντε χρόνια, προσέγγισε έναν 16χρονο Iσραηλινό μαθητή μέσω μιας ιστοσελίδας γνωριμιών. Η 25χρονη Mόνα μιλούσε με το νεαρό λέγοντάς του ότι είναι ισραηλινής καταγωγής από το Mαρόκο και του ζήτησε να τον γνωρίσει από κοντά. O Oφίρ Pαχούμ, ο οποίος ζούσε κυρίως στον «εικονικό» κόσμο του Ίντερνετ και δεν είχε ζήσει ποτέ από κοντά τη φρίκη της διένεξης μεταξύ Iσραηλινών και Παλαιστινίων, δέχτηκε να τη συναντήσει στο σταθμό λεωφορείων της Iερουσαλήμ. Όταν συνειδητοποίησε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και ότι το ραντεβού κάθε άλλο παρά ρομαντική κατάληξη θα είχε, ήταν πλέον αργά: Η Aμνέ τον είχε φέρει στο σημείο όπου τους περίμεναν δύο συνεργοί της, και τον δολοφόνησαν εν ψυχρώ. H Aμνέ, που εκτίει ποινή ισόβιας κάθειρξης, εμφανίζεται αμετανόητη, λέγοντας ότι το έπραξε για το συμφέρον του λαού της.

64 Τζουζεπίνα και Μάρκο H περίπτωση της Aμνέ, αν και με αρκετές ιδιαιτερότητες, δεν είναι η μόνη ιστορία διάπραξης βίαιων πράξεων με όχημα το διαδίκτυο. Tον Aπρίλιο του 2004, η 21χρονη Tζουζεπίνα (τα υπόλοιπα στοιχεία δεν δόθηκαν στη δημοσιότητα) συνάντησε τον κατά δέκα χρόνια μεγαλύτερό της Mάρκο, με τον οποίο μιλούσε επί εβδομάδες σε ένα «τσατ-ρουμ». Aυτό που δεν ήξερε η Tζουζεπίνα, ήταν ότι ο συνομιλητής της δεν ήταν ο ρομαντικός άντρας που πάντα ονειρευόταν να γνωρίσει, αλλά ένας άνθρωπος που είχε καταδικαστεί δύο φορές για σεξουαλικά εγκλήματα και είχε αφεθεί ελεύθερος μόλις το Στο δεύτερο ραντεβού, ο Mάρκο άρχισε να πιέζει τη νεαρή κοπέλα, η οποία δεν ήθελε να έρθει σε σεξουαλική επαφή μαζί του. Όταν αντιστάθηκε, ο Mάρκο τη δολοφόνησε με 83 μαχαιριές.

65 Μάιβες, Μπερντ H απουσία προστατευτικών δικλίδων στο Ίντερνετ απλουστεύει και τη διεξαγωγή «συναλλαγών» που οδηγούν στο θάνατο. H πιο γνωστή υπόθεση είναι η πολύκροτη δίκη του κανίβαλου του Pότενμπουργκ, Άρμιν Mάιβες, ο οποίος το 2001 δολοφόνησε το μηχανικό Mπερντ Mπ. Oι δυο τους είχαν γνωριστεί σε μια ιστοσελίδα με πληροφορίες σχετικά με τον κανιβαλισμό και συμφώνησαν να πραγματοποιήσουν τις διεστραμμένες επιθυμίες τους: Ο Mάιβες ήθελε να δοκιμάσει τη γεύση της ανθρώπινης σάρκας, και ο Mπερντ Mπ. έγινε το πρόθυμο «θήραμα», πιστεύοντας ότι θα αντλήσει σεξουαλική ικανοποίηση. O Mάιβες καταδικάστηκε σε ισόβια κάθειρξη και έχει υποβάλει έφεση. H άκρατη δημοσιοποίηση προσωπικών στοιχείων, ακόμη και από κρατικές υπηρεσίες στο Ίντερνετ, μπορεί επίσης να έχει ολέθριες συνέπειες. Στις HΠA, κάθε πολιτεία έχει το δικαίωμα να δημοσιοποιεί τα στοιχεία ατόμων που έχουν διαπράξει σεξουαλικά εγκλήματα και να μην τα αποσύρει, ακόμη και όταν εκείνα εκτίσουν ολόκληρη την ποινή τους. Tα στοιχεία είναι τόσο λεπτομερή, ώστε καταγράφονται ακόμη και οι διευθύνσεις και τα τηλέφωνα των καταδικασθέντων, γεγονός που σε τουλάχιστο δύο περιπτώσεις οδήγησε στην απονομή «δικαιοσύνης» από έναν πολίτη και όχι από τις σωφρονιστικές Aρχές.

66 ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ Βρίσκεις ακόμα και... αγγελίες δολοφόνων!
Στο διαδίκτυο μπορεί να βρει κανείς τα πάντα, από μιαν αγγελία ενός Pώσου επαγγελματία δολοφόνου, ο οποίος αναλάμβανε την... ευθανασία οποιουδήποτε ασθενούς, μέχρι δημοπρασίες για αντικείμενα που ανήκαν σε διαβόητους δολοφόνους. Tο τελευταίο ήταν έμπνευση του Aμερικανού Tοντ Mποχάνον, ο οποίος δημιούργησε την ιστοσελίδα «murderauction.com», όπου δημοπρατούνται καθημερινά δεκάδες «αναμνηστικά». Για παράδειγμα, πουλήθηκαν τρίχες του Tσαρλς Mάνσον ή έργα που φιλοτέχνησε ο Tζον Γκέισι, ο οποίος τη δεκαετία του 1970 είχε δολοφονήσει 33 άτομα και εκτελέστηκε το O γνωστός οίκος δικτυακών δημοπρασιών eBay, πάντως, απαγόρευσε πρόσφατα την πώληση τέτοιου είδους αντικειμένων μέσα από τις δικές του σελίδες. H λήψη επιπρόσθετων μέτρων, όμως, είναι αναγκαία, και ειδικότερα όσον αφορά στους μικρότερους χρήστες του Ίντερνετ, τα παιδιά. H E.Ε. υιοθέτησε πρόγραμμα δράσης για την ασφαλέστερη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά, ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ, με διάρκεια μέχρι το Oι τέσσερις βασικοί άξονες του προγράμματος είναι: Καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου, αντιμετώπιση του ανεπιθύμητου και επιβλαβούς περιεχομένου, προώθηση ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης.

67 ΓΕΓΟΝΟΤΑ: Έρευνα (συνέχεια…)
9% έχει στείλει φωτογραφία του μέσω Internet σε άγνωστο άτομο!! 54% συνηθίζει να μιλά με άτομα που δεν γνωρίζει… 28% συνάντησε χωρίς συνοδεία άλλου , πρόσωπο με πρόσωπο έναν άγνωστο με τον οποίο είχε συνομιλήσει μέσω Internet!!! 57% πήγε σε πρόσωπο με πρόσωπο συνάντηση με άγνωστο, συνοδευόμενο από συνομήλικο!!!

68 Με τις διαστάσεις που έχει λάβει το συγκεκριμένο θέμα, έχει καταστεί πλέον αναγκαία η συστηματική αντιμετώπιση του προβλήματος. Ποια λοιπόν η θέση των Βρετανών απέναντι στο πρόβλημα;

69 ΜΕΤΡΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗ:
Έρευνες Εγκληματολογικών Ψυχολόγων σχετικά με την ψυχολογία του παιδιού-χρήστη διαδικτύου, του παιδιού-θύμα, του παιδεραστή-δράστη, το κίνητρο και την ευκαιρία για έγκλημα.

70 ΜΕΤΡΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΝΟΜΟΣ :
Αύξηση της ποινής από 3 σε 10 χρόνια και προτάσεις για ισόβια. ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ: Εθνική Ομάδα Αντιμετώπισης των Εγκλημάτων Υψηλής Τεχνολογίας National Hi-Tech Crime Unit (NHITCU) συνεργαζόμενη με: -¨Αστυνομικούς διαδικτύου¨ (cybercops) - Εθνική Ομάδα Εγκλήματος (National Crime Squad) - National Crime Intelligence Service (NCIS) - Πολίτες

71 Η ομάδα αυτή αποτελείται από ειδικούς, εμπειρογνώμονες εθνικών ομάδων εγκλήματος, εθνικών εγκληματολογικών υπηρεσιών πληροφοριών και αστυνομικών αρχών. Αποστολή της ομάδας είναι ο συντονισμός της δράσης της αστυνομίας ενάντια σε ομάδες όπως το Wonderland Club, του παγκοσμίως μεγαλύτερου κυκλώματος παιδοφιλίας, το οποίο «αποκαλύφθηκε» το Σε αυτό συνέβαλαν αστυνομικοί από 12 χώρες με ευτυχή κατάληξη 107 συλλήψεις. 7 μέλη (Βρετανοί) του Club φυλακίστηκαν. ΓΕΓΟΝΟΤΑ: Αστυνομικοί, εκπαιδευμένοι στην καταστολή εγκλημάτων στο διαδίκτυο, ξεκίνησαν τη δράση τους. Η ομάδα που αποτελείται από 80 άτομα, ονομαζόμενοι «cybercops», θα στοχεύσουν στην αναζήτηση παιδοφίλων, απατεώνων, hacker και όσων χρησιμοποιούν την ανωνυμία του παγκόσμιου ιστού για να διαπράξουν εγκλήματα.

72 Το έγκλημα στο διαδίκτυο αυξάνεται ολοένα και περισσότερο.
Το 60% και επιπλέον των on-line επιχειρήσεων υπήρξαν στο στόχαστρο των hackers. Μεγάλη καταστροφή μπορεί επίσης να δημιουργηθεί από ιούς που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Οι συναλλαγές γίνονται πλέον ηλεκτρονικά και είναι γεγονός: «όπου υπάρχουν χρήματα υπάρχει και το οργανωμένο έγκλημα».

73 ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ ΠΑΙΔΟΦΙΛΩΝ – ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΟΡΝΟΓΡΑΦΙΑ
Στις 2 Σεπτεμβρίου 1998 ιδιωτικοί αστυνομικοί της Ομάδος συντόνισαν τη μεγαλύτερη διεθνώς επιχείρηση, η οποία οδήγησε στη σύλληψη περίπου 100 ανδρών παγκοσμίως, μελών ενός διεθνούς κυκλώματος παιδοφίλων. Αστυνομικοί της Ομάδας ερεύνησαν 15 διευθύνσεις στην Μ. Βρετανία και συνέλαβαν 12 άνδρες στην Αγγλία και έναν στην Σκοτία. Παρόμοιες επιχειρήσεις πραγματοποιήθηκαν στην Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο, Φιλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Σουηδία και Η.Π.Α.

74 ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ ΠΑΙΔΟΦΙΛΩΝ – ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΟΡΝΟΓΡΑΦΙΑ
Τα ευρήματα καταλήγουν σε: 750,000 φωτογραφίες Πάνω από 1800 βίντεο με περιεχόμενο τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών. Πάνω από 1,200 παιδιά υπέστησαν τρομακτική σεξουαλική κακοποίηση, ορισμένα υπό συνθήκες ανείπωτης διαστροφής.

75 Τι είναι; ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ
Η δυνατότητα αγοράς και πώλησης αγαθών και υπηρεσιών μέσω του Internet.

76 Πως γίνεται η συναλλαγή;
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ Πως γίνεται η συναλλαγή; Συνδέεστε με την ηλεκτρονική διεύθυνση του καταστήματος που σας ενδιαφέρει Βρίσκετε αυτό που θέλετε Το επιλέγετε Δίνετε τα απαραίτητα προσωπικά σας στοιχεία Το παραλαμβάνετε μέσα σε λίγες μέρες ή ακόμη και ώρες στο σπίτι σας.

77 1. Γιατί να αγοράσω από το διαδίκτυο;
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ 1. Γιατί να αγοράσω από το διαδίκτυο; Μπορείς να ψωνίσεις 24 ώρες το 24, 7 μέρες την εβδομάδα Βρίσκεις σπάνια προϊόντα Γλιτώνεις χρόνο και κόπο Υπάρχουν πολλές προσφορές

78 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ 2. Επιβεβαίωση ταυτότητας και ασφάλειας της εμπορικής ιστοσελίδας που επισκέπτεστε Πριν αγοράσεις : Έλεγξε την ταυτότητα της ιστοσελίδας Τα συστήματα ασφάλειας που χρησιμοποιεί

79 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ 3.Μπορώ να εμπιστευθώ τα στοιχεία της πιστωτικής μου κάρτας στο διαδίκτυο; Διστάζουμε να δώσουμε τον αριθμό της πιστωτικής μας κάρτας Τραπεζικά στοιχεία δείχνουν μικρό ποσοστό απάτης στις διαδικτυακές συναλλαγές Σε περίπτωση λάθους η τράπεζα επιστρέφει τα χρήματα - Ελέγχετε προσεχτικά τα μηνιαία εκκαθαριστικά

80 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ 4.Ποια προσωπικά μου δεδομένα έχω δικαίωμα να διαφυλάξω από κάθε χρήση; Τα προσωπικά δεδομένα δεν είναι ελεύθερο εμπόρευμα Πρέπει να χρησιμοποιούνται και να διατηρούνται μόνο όσο είναι αναγκαίο για τους σκοπούς της συναλλαγής

81 5. Και εάν αυτό που θα παραλάβω δεν είναι τελικά αυτό που περίμενα;
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ 5. Και εάν αυτό που θα παραλάβω δεν είναι τελικά αυτό που περίμενα; Επέστρεψε το προϊόν (στην κατάσταση που το παρέλαβες) μέσα σε 10 εργάσιμες μέρες από την ημερομηνία παραλαβής Αυτό το δικαίωμα ισχύει μόνο εάν αγοράζετε από χώρες της ΕΕ

82 6. Υπάρχουν νόμοι στην Ελλάδα που προστατεύουν;
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ 6. Υπάρχουν νόμοι στην Ελλάδα που προστατεύουν; Ναι, υπάρχουν. Nόμοι που αφορούν το εμπόριο γενικότερα βρίσκουν εφαρμογή στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

83 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ 7.Και όταν αγοράζω από το εξωτερικό; Τι πρέπει να προσέχω; Ποιοι νόμοι με προστατεύουν; Αναζήτησε πληροφορίες για το ηλεκτρονικό κατάστημα. Σύντομα τα προβλήματα θα λύνονται με εξωδικαστικές ενέργειες.

84 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ 8.Που μπορώ να απευθυνθώ εάν έχω το οποιοδήποτε πρόβλημα με κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα; Στο ίδιο το ηλεκτρονικό κατάστημα Στον επαγγελματικό σύλλογο που εκπροσωπεί τον κλάδο του εμπόρου Στο τοπικό Επιμελητήριο Στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων

85 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ 9. Έχοντας κατά νου τα προηγούμενα μπορώ πλέον να εμπιστευθώ και να αγοράσω ότι θέλω από οποιοδήποτε ηλεκτρονικό κατάστημα; Σε κάθε αγορά σας να είστε προσεκτικοί Διαβάστε προσεκτικά τους όρους συναλλαγής Μην δίνετε εύκολα την συγκαταθεσή σας (κάνοντας κλικ στο Συμφωνώ/ Agree)

86 10. Πού μπορώ να μάθω περισσότερα για τα παραπάνω σημεία;
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ 10. Πού μπορώ να μάθω περισσότερα για τα παραπάνω σημεία; Υπάρχουν πηγές πληροφοριών στο Διαδίκτυο που ενημερώνουν: για τα δικαιώματα του καταναλωτή, τα θέματα ασφάλειας και προστασίας των προσωπικών δεδομένων και το νομικό καθεστώς που αφορά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

87 Ασφαλής Χρήση του Διαδικτύου
Συμβουλές για Γονείς

88 Μην απαγορεύετε απλώς συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Δώστε λογικές και αληθοφανείς εξηγήσεις. Χρειάζεται φροντίδα και καθοδήγηση για να προσανατολιστούν τα παιδιά στο χαοτικό κόσμο της ψηφιακής πληροφορίας.

89 Αντιμετωπίστε σοβαρά τα δικτυακά ενδιαφέροντα του παιδιού σας και περιστασιακά πάρτε μέρος σε αυτά. Μην ντρέπεστε αν τα παιδιά χρειαστεί να σας εξηγήσουν.

90 Εξηγείστε στα παιδιά ότι είναι επικίνδυνο να δίνουν προσωπικές πληροφορίες στο internet.
Aν τα παιδιά μας εμπιστεύονται, όταν κάποιος τους ζητήσει προσωπικά στοιχεία,θα μας ειδοποιήσουν άμεσα.

91 Παρακολουθούμε τις σελίδες που επισκέπτονται τα παιδιά μας.
Πατάμε το «back» στο πρόγραμμα πλοήγησης ή το πλήκτρο της επιστροφής.

92 Κρατήστε τον υπολογιστή σε χώρους όπως το σαλόνι και όχι σε υπνοδωμάτια
Εγκαταστήστε στον υπολογιστή σας κάποιο λογισμικό φίλτρο που απαγορεύει την προσπέλαση σε συγκεκριμένες σελίδες του διαδικτύου.

93 Συζητήστε με τα παιδιά σας για την ασφάλεια του διαδικτύου
Συζητήστε με τα παιδιά σας για την ασφάλεια του διαδικτύου. Δείξτε ευαισθησία και έγνοια έτσι ώστε να κατανοήσουν και τα ίδια τους κινδύνους. Γνωρίστε ποιους πρέπει να ενημερώσετε σε περίπτωση που συναντήσετε βλαβερό και παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο.

94 Ασφαλής Χρήση του Διαδικτύου
Συμβουλές για Παιδιά

95 Ποτέ δεν δίνουμε τα προσωπικά μας στοιχεία στο διαδίκτυο

96 Δεν ξεχνάμε ότι οι άνθρωποι στο διαδίκτυο συχνά δηλώνουν ψεύτικα στοιχεία.

97 Ποτέ δεν συναντούμε κάποιον που γνωρίσαμε στο διαδίκτυο χωρίς να μας συνοδεύει κάποιος ενήλικος

98 Ποτέ δεν απαντάμε σε ανώνυμα ή προσβλητικά ηλεκτρονικά μηνύματα και ενημερώνουμε πάντα τους γονείς μας.

99 Είμαστε πολύ προσεχτικοί για ιούς
Είμαστε πολύ προσεχτικοί για ιούς! Κρύβονται σε s, αρχεία που κατεβάζουμε από το internet, ακόμη και σε δισκέτες.


Κατέβασμα ppt "ΔΙΚΤΥΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ δ-Ε.ΚΑΤ.Ο"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google