Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

« Η οικογένεια χθες και σήμερα… εξέλιξη ή παρακμή; Η αλλαγή του θεσμού στο πέρασμα των αιώνων και η επίδραση του σε άτομο και κοινωνία»

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "« Η οικογένεια χθες και σήμερα… εξέλιξη ή παρακμή; Η αλλαγή του θεσμού στο πέρασμα των αιώνων και η επίδραση του σε άτομο και κοινωνία»"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 « Η οικογένεια χθες και σήμερα… εξέλιξη ή παρακμή; Η αλλαγή του θεσμού στο πέρασμα των αιώνων και η επίδραση του σε άτομο και κοινωνία»

2 «Η Οικογένεια στην αρχαία εποχή»

3 Στην Αθήνα

4 Η Αθηναία γυναίκα στην οικογένεια-γάμο
Η συνεισφορά της στην οικογενειακή περιουσία γινόταν με οικιακά σκεύη,κοσμήματα, αρώματα ή με ακίνητη περιουσία που παραχωρούνταν στον γαμπρό να τα εκμεταλλεύεται. Σε περίπτωση θανάτου του συζύγου η προίκα της θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για ένα δεύτερο γάμο. Μπορούσε να επέμβει στην ακύρωση του γάμου της.

5 Ασχολίες της γυναίκας μέσα στο σπίτι
Είχε την επίβλεψη των υπηρετριών της και έμενε συνέχεια στο σπίτι με τις υπηρέτριες. Έβγαινε από το σπίτι μόνο για να εκτελέσει τα θρησκευτικά της καθήκοντα προς τους θεούς.

6 Οι γυναίκες μέτοικοι Ήταν ελεύθερες να δεχτούν όποιον ήθελαν στο σπίτι τους. Έβγαιναν έξω ελεύθερα και μπορούσαν να μιλήσουν στους άνδρες χωρίς δισταγμούς.

7 Ενδυμασία-Καλλωπισμός
Η γυναίκα φορούσε χιτώνα μέσα στο σπίτι και έξω φορούσε και ένα πέπλο. Στα πόδια φορούσαν σανδάλια, υποδήματα λευκά ή κίτρινα. Είχαν μακριά και πυκνά μαλλιά με διάφορα χτενίσματα. Στις ελεύθερες γυναίκες το κοντό μαλλί ήταν σημάδι πένθους.

8 Ο άντρας στην αρχαία Αθήνα
Σε περίοδο πολέμου Ο Αθηναίος έπαιρνε μέρος με τους συμπολίτες του, αφήνοντας τους δούλους στη θέση του σε περίπτωση που εργαζόταν. Σε περίοδο ειρήνης Έπαιρνε μέρος σε συνεδριάσεις της Εκκλησίας του Δήμου, της βουλής ή κάποιου δικαστηρίου. Συμμετείχε σε συμπόσια ή σε γιορτές. Οι γιορτές ήταν διπλάσιες από ό,τι στους άλλους Έλληνες. Συζητούσε στην παλαίστρα, σε κάποια στοά, σε κάποιο κουρείο ή οπουδήποτε άλλού.

9 ΠΩΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΤΑΝ Η ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ
ΠΡΟΙΚΑ Στην Αθήνα ο κανόνας ήταν να δίνεται προίκα παρά το ότι δεν φαίνεται να υπήρχε σχετική νομική υποχρέωση. Η προίκα ανήκε στη σύζυγο αλλά όσο κρατούσε ο γάμος τη διαχειριζόταν ο σύζυγος. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΙΣΟΤΙΜΙΑ Οι σύζυγοι είχαν διαφορά ηλικίας. Ο άντρας πολλές φορές ήταν αρκετά μεγαλύτερος από την γυναίκα. Η σχέση των συζύγων δεν βασίζεται στην ισοτιμία και στη συνακόλουθη αλληλεπίδραση αλλά μοιάζει πιο πολύ με σχέση δασκάλου και μαθητή.

10 Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Η εκπαίδευση στην Αθήνα αποτελεί ιδιωτική πρωτοβουλία. Οι πλούσιοι γονείς πλήρωναν για την μόρφωση των παιδιών τους και μετά την εφηβεία, ενώ οι γιοί των φτωχών σταματούσαν την μόρφωση νωρίτερα Η στοιχειώδης μόρφωση τους περιλάμβανε στοιχεία μουσικής, αριθμητικής, γυμναστικής και ανάγνωσης.

11 Στη Σπάρτη

12 Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ
Ο γάμος στη Σπάρτη πραγματοποιείται με αρπαγή της νύφης,  και μένει κρυφός, τουλάχιστον μέχρι να κλείσει ο σύζυγος τα τριάντα του χρόνια, ηλικία κατά την οποία εγκαταλείπει τη ζωή στο στρατώνα. Η γνώμη της στην επιλογή του συζύγου δεν έπαιζε κανένα ρόλο, αφού ο σύζυγος μπορούσε να τη μοιράζεται με τα αδέλφια του,  να την παραχωρεί σε κάποιον τρίτο, που ήθελε να αποκτήσει μαζί της γερά παιδιά, ή ακόμη και να την υποχρεώνει να τεκνοποιεί με κάποιον νεότερό του, προκειμένου να αποκτήσει από αυτήν  απογόνους.

13 Η ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΣΣΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Η ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΣΣΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ Οι γυναίκες της Σπάρτης τύγχαναν διαφορετικής αντιμετώπισης από τις Αθηναίες. Λόγω της ολιγανθρωπίας που αντιμετώπιζαν οι Σπαρτιάτες, η μητρότητα καταλάμβανε εξέχουσα σημασία. Η κατάλληλη ηλικία γάμου για μια Σπαρτιάτισσα ήταν γύρω στα είκοσι έτη. Γεγονός που σήμαινε ότι είχε ολοκληρώσει βιολογικά την ανάπτυξή της. Οι Σπαρτιάτισσες, λόγω της αγωγής τους δεν ασχολούνταν με την οικιακή οικονομία. Οι γυναίκες δεν καταπιάνονταν με το νοικοκυριό και τις ασχολίες του σπιτιού. Με τις δουλειές αυτές καταπιάνονταν το υπηρετικό προσωπικό. Οι δούλες δηλαδή.

14 KOINΩΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
Οι γυναίκες της Σπάρτης επιτρεπόταν ακόμα να ασκούνται γυμνές και συμμετείχαν σε αγώνες προς τιμήν της Ήρας, φορώντας τον κοντό χιτώνα τους . Από την άλλη πλευρά όμως, ο γυναικείος πληθυσμός της Σπάρτης αποκλειόταν από το στρατιωτικό λειτούργημα, διότι οι νόμοι της πόλεως προσδιόριζαν ως καθήκον τους την γέννηση και ανατροφή υγιών τέκνων.

15 ΑΣΧΟΛΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Ο ρόλος της ως νόμιμη σύζυγος Σπαρτιάτη πολίτη περιοριζόταν στην γέννηση και σωστή ανατροφή των παιδιών για την συνέχιση της οικογένειας και στην διαχείριση (αλλά όχι οικονομική) του οίκου της. Είχε την επίβλεψη των υπηρετριών, κατεύθυνε όλες τις δραστηριότητες μέσα στο σπίτι, αναλάμβανε να εκπαιδεύσει τις δούλες που δε γνώριζαν να υφαίνουν και είχε την εποπτεία της τροφού που θα μεγάλωνε τα παιδιά της.

16 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΤΑΙΡΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ
Οι εταίρες βρίσκονταν στην κορυφή της ιδιόμορφης αυτής ιεραρχίας. Δεν περιορίζονται στο να προσφέρουν σεξουαλικές υπηρεσίες, με την ίδια τη λέξη «εταίρα» να σημαίνει «σύντροφος». Αποτελούν τις μοναδικές γυναίκες στην αρχαία Σπάρτη, που απολάμβαναν την ανεξαρτησία τους και μπορούσαν να διαθέτουν προσωπική περιουσία.

17 Ο άντρας στην αρχαία Σπάρτη
Οι Σπαρτιάτες δεν ήταν υποχρεωμένοι να εργάζονται . Αυτή την υποχρέωση την αναλάμβαναν οι είλωτες. Οι άντρες στη Σπάρτη ζούσαν διαρκώς σε πολεμική ετοιμότητα. Ο κίνδυνος εξέγερσης των ειλώτων (δούλων) τους υποχρέωνε να είναι κάτι σαν ισόβιοι καταδρομείς. Για να μη διαφθείρονται οι άντρες από ξένες συνήθειες που έκαναν τους ανθρώπους μαλθακούς, τους απαγόρευε το κράτος να ταξιδέψουν έξω από τη Σπάρτη, ενώ ήταν συχνές και οι απελάσεις ξένων, οι λεγόμενες ξενηλασίες.

18 ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ Μέχρι τα επτά του χρόνια το αγόρι έμενε στην οικογένεια. Όταν συμπλήρωνε τα επτά του χρόνια, το έπαιρνε το κράτος στο οποίο δεν θα πάψει να ανήκει μέχρι το θάνατό του. Το αγόρι βρίσκεται υπό την επίβλεψη του παιδονόμου. Από τα οκτώ μέχρι τα δεκαέξι του χρόνια ονομάζεται «Μειράκιον» η «Λυκόπουλο» Από τα οκτώ μέχρι τα έντεκα τα παιδιά κατατάσσονται σε ομάδες που τις διοικούν οι πιο μεγάλοι και διαιρούνται σε λόχους. Από τα δεκαέξι μέχρι τα είκοσι έφηβος πρώτης, δεύτερης τρίτης τέταρτης κατηγορίας.

19 ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ
ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ Τα παιδιά μάθαιναν να διαβάζουν και να γράφουν επειδή ήταν αναγκαίο. Η εκπαίδευση τους είχε σκοπό να τους κάνει ευπειθείς στους άρχοντες, να υπομένουν τους κόπους και να νικούν στις μάχες. Τα κούρευαν σύρριζα και τα συνήθιζαν να περπατάνε ξυπόλυτα και να παίζουν τον περισσότερο καιρό γυμνά. Για κάθε παράπτωμα μαστιγώνονταν σκληρά. Στα δείπνα τους έδιναν λίγη τροφή και κακής ποιότητας για να κλέβουν τρόφιμα και να μαθαίνουν στην τόλμη και στο δόλο.

20 «Η Οικογένεια στη νεότερη εποχή»

21 Οι κοινωνικές συνθήκες στην Ελλάδα τη Νεότερη Εποχή
Κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα θα διαμορφωθούν στο πλαίσιο του ελλαδικού κράτους οι κοινωνικό - οικονομικές, πολιτειακές, πολιτικές και ιδεολογικές συνθήκες που θα συνοδεύσουν την ελληνική κοινωνία στο μεγαλύτερο μήκος του 20ου αιώνα. Η είσοδος στον 20ο αιώνα θα βρει την Ελλάδα τραυματισμένη διαδοχικά από τη πτώχευση του 1893 και λόγω του βάρους και των συνεπειών του πολέμου του 1897, που έπληξε όλες τις εκφάνσεις του εθνικού βίου: οικονομία, πολιτική και ιδεολογία. Ο Ελληνοτουρκικός Πόλεμος του 1897 ήταν ο πόλεμος που κήρυξε η Οθωμανική Αυτοκρατορία κατά του Βασιλείου της Ελλάδας το έτος 1897, ως αποτέλεσμα της τότε κατάληξης του Κρητικού προβλήματος.

22 ΜΟΡΦΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ
ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ 19ΟΥ ΑΙ. ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ ΤΑ ΑΓΡΟΤΙΚΑ ΣΤΡΩΜΑΤΑ ΥΠΕΦΕΡΑΝ ΠΟΛΎ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ 20ΟΥ ΑΙ. ΟΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΟΝΟΜΑΖΟΝΤΑΝ ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΔΟΥΛΕΥΑΝ ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΤΗΝ ΕΠΑΡΧΙΑ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΠΟΛΛΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΄΄ΥΠΕΦΕΡΑΝ’’ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΙΚΑ ΠΟΥ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΔΙΝΟΥΝ ΣΤΙΣ ΚΟΡΕΣ ΤΟΥΣ

23 Η ΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΦΥΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ.ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΧΩΡΑΦΙΩΝ ΣΤΗΝ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΟΙ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΑΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΤΡΩΜΑ ΠΟΥ ΓΙΝΟΤΑΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΓΗΣ ΣΤΗΝ ΘΡΑΚΗ Η ΜΕΓΑΛΗ Η Η ΣΥΝΘΕΤΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝΤΑΝ ΑΠΟ 30 ΩΣ 35 ΜΕΛΗ

24 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ
Το 1830 νεοσύστατο ελληνικό κράτος η γυναίκα βρέθηκε πιο ώριμη αλλά όμως διόλου ισότιμη με τον άντρα. Μετά το 1830 όταν η Ελλάδα έγινε ελεύθερο κράτος, αυτή συνέχισε την ίδια ζωή, βασανισμένη και εξαρτημένη από τον άντρα. Ποτέ δεν ήταν αυτεξούσια και γι’ αυτό το σημαντικότερο γεγονός της ζωής της ήταν ο γάμος. Για μόρφωση φυσικά ούτε λόγος!!! Μπορούσαν βέβαια να γίνουν δασκάλες στο ¨Αρσάκειο¨ άλλα και αυτό ήταν ιδιωτικό σχολειό. Οι πρώτες φεμινίστριες αγωνίζονταν και κατακτούσαν ένα τα μετερίζια που ήταν πριν λίγο απόρθητα για τις γυναίκες. Εξέδιδαν εφημερίδες, βιβλία που μιλούσαν για ειρήνη και αφοπλισμό. Οι γυναίκες με κάθε μέσο φώναζαν τα αιτήματα τους, ακόμη και μέσα από την τέχνη. Η Μαρίκα Κοτοπούλη το 1931 τραγούδησε επί σκηνής το επιθεωρησιακό εκείνο τραγούδι που ακούστηκε ευχάριστα και μέχρι σήμερα δεν έχει ξεχαστεί.

25 «εγώ είμαι η νέα γυναίκα. Που θα καπνίζω και θα ψηφίζω.
Καθεμιά μας αξίζει για δέκα. Δεν δίνω για άντρα έναν παρά».

26 Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ
Η παιδεία των Ελλήνων κατά την τουρκοκρατία γινόταν σε μεγάλες σχολές με οικονομική συνδρομή Ελλήνων, ντόπιων ή της διασποράς και την υποστήριξη και καθοδήγηση της Εκκλησίας, υπό την επίβλεψη του Οθωμανικού κράτους.

27 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ Η ΜΗΤΕΡΑ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΕΧΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΕΠΙΡΡΟΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΥΛΟ ΤΟΥΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΕΡΕΥΝΕΣ ΤΟΝΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΟΙ ΠΑΤΕΡΑΔΕΣ Η ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΕΊΝΑΙ ΌΤΙ ΕΦΟΣΟΝ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΕΚΤΕΛΕΙ ΤΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΙ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ

28 «Η Οικογένεια σήμερα»

29 Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΧΡΟΝΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Η βιομηχανική επανάσταση συνέβαλε στον να βγει από την οικογένεια η μητέρα και να περάσει στον παραγωγικό χώρο. Ταυτόχρονα υπάρχουν συνθήκες οικονομικές κυρίως που απομακρύνουν τον πατέρα από τα παιδιά. Σήμερα οι γονείς προσπαθούν να προσφέρουν την καλύτερη διαπαιδαγώγηση στα παιδιά χωρίς να χωρίζονται οι ρόλοι

30 Οι οικογενειακές σχέσεις
Η σημερινή αγωγή που προσφέρουν οι γονείς εμπνέεται από σεβασμό στο παιδί. Πολλές φορές οι γονείς στην Ελλάδα επειδή μεγάλωσαν κάτω από αυστηρή αγωγή, συχνά εφαρμόζουν το ίδιο στα παιδιά τους. Έτσι περιορίζουν την ελευθερία και αυτονομία της προσωπικότητας τους. Σημαντικό είναι ότι προσπαθούν να πλησιάσουν τα παιδιά τους και να επικοινωνήσουν μαζί τους, χωρίς να υπάρχουν τεράστιες προκαταλήψεις.

31 Ο ΕΦΗΒΟΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Η εφηβεία είναι η περίοδος της μετάβασης από την παιδική στην ώριμη ηλικία κι έχει για κέντρο της την ήβη. Η εφηβεία είναι σαν μια δεύτερη γέννηση που γίνεται προοδευτικά. Είναι επίσης μια κίνηση γεμάτη δύναμη υποσχέσεις και ζωή που μοιάζει με το νερό που αναβλύζει. Δεν υπάρχει εφηβεία χωρίς προβλήματα, χωρίς πόνο. Είναι ίσως η πιο επώδυνη περίοδος της ζωής. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι είναι και η περίοδος των πιο έντονων αισθημάτων χαράς. Η εφηβεία είναι πάντα δύσκολη αλλά, εάν οι γονείς και τα παιδιά εμπιστεύονται τη ζωή, τότε όλα στο τέλος κανονίζονται.

32 ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΦΗΒΩΝ –ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ
Τα εφηβικά χρόνια των παιδιών μπορεί να είναι μια περίοδος που αξιολογούν και επανεκτιμούν τους γονείς. Πρώτη βασική αιτία είναι η διαφορά ηλικίας που χωρίζει τη γενεά των νέων από τους ενηλίκους. Η απόσταση αυτή δημιουργεί ,όπως, είναι φυσικό τη λεγόμενη διαφορά στην πολιτιστική καταγωγή. Δεύτερη βασική αιτία είναι η σημαντική συνήθως βιολογική διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στους γονείς και στα παιδιά τους.

33 Τα παιδιά από τους γονείς δέχονται μεγάλο έλεγχο και καταπίεση και αυτό μπορεί να τους οδηγήσει σε ακραία πράγματα όπως είναι τα ναρκωτικά ή η φυγή από το σπίτι τους που οδηγεί στην αυτοκαταστροφή τους. ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΓΟΝΕΙΣ Οι φιλελεύθεροι γονείς αφήνουν τα παιδιά τους πολύ ελεύθερα και χάνουν πλέον τον έλεγχο. Οι γονείς αυτοί δεν δίνουν πλέον καμία σημασία στα παιδιά τους, με αποτέλεσμα η οικογένεια να χάνει τη συνοχή τους. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ Στη σύγχρονη εποχή υπάρχει πλέον πολύ ελευθερία στα παιδιά οι γονείς έχουν αρχίσει να εμπιστεύονται τα παιδιά τους και να τους δίνουν περισσότερο χώρο και ελευθερία για να κάνουν τη ζωή τους.

34 ΠΟΙΑ ΜΟΡΦΗ ΠΗΡΕ Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ
παραδοσιακή πυρηνική οικογένεια Στις παραδοσιακές κοινωνίες έχουμε συνηθίσει την εικόνα ενός ζευγαριού και των παιδιών που λειτουργούν ως ομάδα σε όλα τα επίπεδα. Επιπλέον ο καθένας έχει το δικό του ρόλο σύμφωνα με το φύλο του και την ηλικία του. Στην πυρηνική οικογένεια το παιδί αποκτά πρωταρχικό ρόλο, αποτελεί σκοπό και πάνω σε αυτόν το σκοπό δημιουργείται η οικογένεια.

35 μονογονεϊκές οικογένειες
Η αυξανόμενη διάσπαση της πυρηνικής οικογένειας στη δυτική κοινωνία, όπως επίσης και η ραγδαία αύξηση των διαζυγίων τα τελευταία χρόνια, αφήνουν πολλούς γονείς να μεγαλώνουν τα παιδιά μόνοι τους και να μάχονται να παίξουν το ρόλο δύο ανθρώπων. Πρόκειται για τις μονογονεϊκές οικογένειες που γίνονται όλο και πιο πολλές στη σύγχρονη εποχή.

36 ανασυγκροτημένες οικογένειες
Οι ανασυγκροτημένες οικογένειες είναι αυτές που προκύπτουν από το δεύτερο γάμο ενός ή και των δύο συζύγων μετά από ένα διαζύγιο ή μία περίπτωση χηρείας. Επίσης με την ένωση ενός ζευγαριού στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και τα παιδιά από προηγούμενους γάμους

37 χωλές οικογένειες Η σημερινή πραγματικότητα έχει δημιουργήσει και μία άλλη μορφή οικογένειας, τις χωλές οικογένειες. Πρόκειται για συζυγικές οικογένειες που έχουν διασπαστεί σε δύο τμήματα, όχι γιατί οι σύζυγοι δεν επιθυμούν να ζουν μαζί αλλά γιατί μη οικογενειακοί λόγοι τους οδήγησαν σ’ αυτό. Η κατάσταση αυτή οφείλεται σε κοινωνικοοικονομικούς λόγους.

38 Πώς επηρεάζει τα μέλη μιας οικογένειας η μορφή μονογονεϊκής οικογένειας
Ένα διαζύγιο είναι δύσκολο και επίπονο για όλα τα μέλη μιας οικογένειας. Δυσκολότερο όμως και πιο επικίνδυνο για την ομαλή εξέλιξη των παιδιών. Διότι θα μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον που δεν υπάρχει πλέον ευτυχία και ηρεμία. Έχουν ανάγκη να νιώσουν πως και η μαμά και ο μπαμπάς που δε θα μένουν πια μαζί τα αγαπάνε με τον ίδιο τρόπο και είναι οι ίδιοι απέναντί τους. Ένα ακόμη αποτέλεσμα της μονογονεϊκής οικογένειας είναι ότι έχουν δημιουργηθεί νέοι τρόποι φροντίδας των παιδιών, με επιπτώσεις στην εξέλιξη τους. Εκτός αυτού, υπάρχει ένας αυξημένος αριθμός διαζυγίων, που και αυτά με τη σειρά τους επιφέρουν ψυχολογικές-συναισθηματικές επιπτώσεις στα παιδιά.

39 Κατά πόσο περνά κρίση σήμερα ο οικογενειακός θεσμός
Κατά πόσο περνά κρίση σήμερα ο οικογενειακός θεσμός Γίνονται λιγότεροι γάμοι και όταν συνάπτονται, πραγματοποιούνται σε μεγαλύτερη οικογένεια από ότι παλιά. Όλο και περισσότερο πληθαίνουν οι ανύπαντρες μητέρες που μεγαλώνουν μόνες τους τα παιδιά. Αυξάνεται ο αριθμός των διαζυγίων. Στις οικογένειες που έχουν ήδη δημιουργηθεί παρατηρείται υπογεννητικότητα. Συχνά τα παιδιά σε νεαρή ηλικία απομακρύνονται από τους γονείς και αναζητούν την ανεξαρτησία τους . Η μορφή της οικογένειας είναι πια πυρηνική, χωρίς συνήθως την τρίτη ηλικία.


Κατέβασμα ppt "« Η οικογένεια χθες και σήμερα… εξέλιξη ή παρακμή; Η αλλαγή του θεσμού στο πέρασμα των αιώνων και η επίδραση του σε άτομο και κοινωνία»"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google