Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Βυζαντινή Ζωγραφική H βυζαντινή ζωγραφική περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγορίες: Τοιχογραφίες, Εικόνες, Ψηφιδωτά, Χειρόγραφα. τοιχογραφίες ψηφιδωτά χειρόγραφα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Βυζαντινή Ζωγραφική H βυζαντινή ζωγραφική περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγορίες: Τοιχογραφίες, Εικόνες, Ψηφιδωτά, Χειρόγραφα. τοιχογραφίες ψηφιδωτά χειρόγραφα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Βυζαντινή Ζωγραφική H βυζαντινή ζωγραφική περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγορίες: Τοιχογραφίες, Εικόνες, Ψηφιδωτά, Χειρόγραφα. τοιχογραφίες ψηφιδωτά χειρόγραφα εικόνες

2 Η τοιχογραφία είναι ζωγραφική που διακοσμεί τις επιφάνειες των τοίχων,
Τοιχογραφίες Η τοιχογραφία είναι ζωγραφική που διακοσμεί τις επιφάνειες των τοίχων, τον τρούλο ή το ιερό μιας εκκλησίας, γι’ αυτό κι ονομάζεται εντοίχια ζωγραφική. Η τοιχογραφία συνδέεται με την αρχιτεκτονική, αλλά και με την ιστορία της εκκλησίας. Η τέχνη της τοιχογραφίας τα Βυζαντινά χρόνια γνώρισε μεγάλη διάδοση γιατί έχει πολλά προτερήματα: Είναι απλή στα υλικά της. Είναι προσιτή σε όλους γιατί δεν έχει μεγάλο κόστος. Είναι γρήγορη στην εκτέλεσή της. Έδωσε υπόσταση στις άγιες μορφές του χριστιανισμού. Συνέβαλε στη διάδοση και κατανόηση των υψηλών νοημάτων της ορθοδοξίας.

3 Τα βασικά χαρακτηριστικά της τοιχογραφίας είναι τα εξής:
Η τοιχογραφία δεν μπορεί να μετακινηθεί γιατί: Δεν μπορεί να αφαιρεθεί από τον τοίχο. Είναι πολύ βαριά. Συνδέεται με την υπόλοιπη ζωγραφική του κτιρίου. 2. Η τοιχογραφία δεν κοσμεί ποτέ το δάπεδο ενός κτιρίου: Η ζωγραφική φθείρεται εύκολα. Δεν είναι πρακτικό στη χρήση.

4 Σκηνές με θαύματα του Χριστού.
Διάφορες τοιχογραφίες Σκηνές με θαύματα του Χριστού. Ναός της Decani ( )

5 Ανεικονικές παραστάσεις με λουλούδια και γεωμετρικά θέματα
Άγιος Άρτεμος στο Σαγκρί της Νάξου ( 9ος αιώνας)

6 Εικόνες      Οι εικόνες διευκολύνουν την κατανόηση του θείου,           Δεν προσκυνούμε τα υλικά από τα οποία είναι κατασκευασμένες οι εικόνες, αλλά τα πρόσωπα που εικονίζουν,            Οι εικόνες εκφράζουν την λατρεία των πιστών προς το Θεό.    Η  σημασία της εικόνας για τους ορθόδοξους λαούς είναι τεράστια και κατέχει την κυρίαρχη θέση ανάμεσα στα αντικείμενα λατρείας της ορθόδοξης Eκκλησίας.

7 Στρόγγυλη εικόνα που παριστάνει Τον ασπασμό των αποστόλων Πέτρου
Διάφορες Εικόνες Στρόγγυλη εικόνα που παριστάνει Τον ασπασμό των αποστόλων Πέτρου Και Παύλου, τέλη 15ου αιώνα. Πάτμος Μονή Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου.

8 Άγιον Όρος Μονή Χιλανδρίου
Δίπτυχο με σκηνές από το Χριστολογικό κύκλο, τέλη 13ου – αρχές 14ου αιώνα Άγιον Όρος Μονή Χιλανδρίου

9 Εικόνα Παναγίας Βρεφοκρατούσας με Μεταλλική επένδυση, αρχές 14ου αιώνα
Αχρίδα, ναός Παναγίας Περιβλέπτου

10 Ψηφιδωτά Το ψηφιδωτό προήλθε από την ανάγκη αντικατάστασης του δαπανηρού μαρμάρινου δαπέδου, με άλλο υλικό, ανθεκτικό αλλά πολυτελές. Υλικά κατασκευής των ψηφιδωτών Στην αρχή χρησιμοποιούν ακατέργαστα χαλίκια, άσπρα ή μαύρα, που σιγά-σιγά εμπλουτίζονται με χρώματα, ενώ σύντομα προχωρούν και στην κατασκευή των ψηφίδων, που είναι είτε λίθινες, που αποκόπτονται τεχνικά από τεμάχια μαρμάρων ή άλλων φυσικών πετρωμάτων, είτε τεχνικές, από υαλόμαζα ή σπάνια από ημιπολύτιμους λίθους.

11 Ιστορική αναδρομή στην τέχνη του ψηφιδωτού
Ρωμαϊκή περίοδος Διακόσμηση κτιρίων και ναών Ελληνιστική εποχή Διακόσμηση δημόσιων κτιρίων Βυζαντινή περίοδος Επιτοίχια ψηφιδωτά και φορητές εικόνες

12                                       Εξαιρετικής τέχνης ψηφιδωτό του θόλου της Ροτόντας Θεσσαλονίκη Ιστορία της πόλης και του Δήμου, Ιστορικοί συγγραφείς, Εποπτεία Ν.Κ.Μουτσόπουλος, Φωτογραφίες Εκδ. Αλέξανδρος, Αρχείο καρτών Ν. Χόρμπου, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης και άλλες, Εκδ. Αλέξανδρος

13 Λεπτομέρειες από ψηφιδωτά της Ροτόντας.
                                                                         Λεπτομέρειες από ψηφιδωτά της Ροτόντας. Θεσσαλονίκη Ιστορία της πόλης και του Δήμου, Ιστορικοί συγγραφείς, Εποπτεία Ν.Κ.Μουτσόπουλος, Φωτογραφίες Εκδ. Αλέξανδρος, Αρχείο καρτών Ν. Χόρμπου, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης και άλλες, Εκδ. Αλέξανδρος

14 Ψηφιδωτό δάπεδο στον παλαιό Ναό της Ιεράς Μονής Ιωάννου του Θεολόγου στο Ηράκλειο Κρήτης .  Έργο του οίκου μας 2003

15 Λεπτομέρειες από ψηφιδωτά της Ροτόντας.
Θεσσαλονίκη Ιστορία της πόλης και του Δήμου, Ιστορικοί συγγραφείς, Εποπτεία Ν.Κ.Μουτσόπουλος, Φωτογραφίες Εκδ. Αλέξανδρος, Αρχείο καρτών Ν. Χόρμπου, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης και άλλες, Εκδ. Αλέξανδρος

16 Μικρές ζωγραφικές εικόνες (μικρογραφίες)
Χειρόγραφα Εικογραφημένα χειρόγραφα ονομάζονται τα θρησκευτικά βιβλία που περιέχουν Μικρές ζωγραφικές εικόνες (μικρογραφίες)

17 Το χειρόγραφο περιέχει 150 ψαλμούς του Δαβίδ και τις 9 ωδές.
Το ψαλτήριο 9ος αιώνας

18 Περγαμηνή (Δωρεά Κων/νου του Λεπενδήνου) 10ος – 11ος αιώνας
Σινά, Μονή της Αγίας Αικατερίνης

19 Σύμφωνα με τους κανόνες της Εκκλησίας μας ιερά σκεύη
Διακοσμητική Ιερά σκεύη λέγονται τα αντικείμενα που χρησιμοποιούνται στη θεία λατρεία. Σύμφωνα με τους κανόνες της Εκκλησίας μας ιερά σκεύη που χρησιμοποιήθηκαν και μια φορά ακόμη στη θεία λατρεία, δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται για άλλες ανάγκες. Η Εκκλησία σε δύσκολες στιγμές του Γένους έδωσε τα χρυσά και τα ασημένια ιερά σκεύη. της για τη σωτηρία του λαού από μεγάλους κινδύνους.

20 Πρέπει να το ξεχωρίζουμε από τ' αλλά ιερά σκεύη,
γιατί σ' αυτό τοποθετείται το άγιο Σώμα και το τίμιο Αίμα του Κυρίου. Απ' αυτό κοινωνούν οι πιστοί. Συμβολίζει το ποτήριο που χρησιμοποίησε ο Κύριος στο Μυστικό Δείπνο. Άγιο ποτήριον

21 Συμβόλιζε Φάτνη, όπου έβαλαν το θείο Βρέφος.
Άγιος δίσκος Επάνω σ' αυτόν τοποθετείται ο Άγιος άρτος κατά την προετοιμασία της θείας Ευχαριστίας. Συμβόλιζε Φάτνη, όπου έβαλαν το θείο Βρέφος.

22 Σ' αυτό καίγεται το θυμίαμα, που μας θυμίζει την προσευχή.
Το χρησιμοποιεί ο Δεσπότης, ο Ιερέας ή Διάκονος κατά την διάρκεια των ιερών ακολουθιών ή κατά την διάρκεια της Θείας Ευχαριστίας . Το θυμιατήρι

23 Το Ιερό Ευαγγέλιο πάντα βρίσκεται πάνω στην Αγία Τράπεζα .
Μέσα από αυτό οι Ιερείς ή Διάκονοι διαβάζουν τους λόγους των Ευαγγελιστών. Κατά δε την διάρκεια του Όρθρου μετά την ανάγνωση του Ευαγγελίου πάντα οι πιστοί το ασπάζονται και παραμένει για προσκύνημα μέχρι το τέλος της Θείας Ευχαριστίας Ιερό ευαγγέλιο

24 Τα καντήλια Καίνε συνήθως με λάδι μπροστά στην «Ωραία Πύλη» και στις άγιες Εικόνες. Το λάδι τους μας θυμίζει την ευσπλαχνία του Θεού και το φως τους στη ζωή μας, που πρέπει να είναι φωτεινή και άγια.


Κατέβασμα ppt "Βυζαντινή Ζωγραφική H βυζαντινή ζωγραφική περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγορίες: Τοιχογραφίες, Εικόνες, Ψηφιδωτά, Χειρόγραφα. τοιχογραφίες ψηφιδωτά χειρόγραφα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google