Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
David Begg S. Fischer, R. Dornbusch
2
3 Ζήτηση, Προσφορά και η Αγορά
3
Κάποιοι βασικοί όροι Αγορά
- ένα σύνολο κανονισμών μέσω των οποίων οι αγοραστές και οι πωλητές έρχονται σε επαφή για να ανταλλάξουν αγαθά ή υπηρεσίες. Ζήτηση - η ποσότητα ενός αγαθού που επιθυμούν να αγοράσουν οι αγοραστές σε κάθε δεδομένη τιμή. Προσφορά - η ποσότητα ενός αγαθού που επιθυμούν να πωλήσουν οι πωλητές σε κάθε δεδομένη τιμή. Ισορροπία - η τιμή για την οποία η ζητούμενη ποσότητα ισούται με την προσφερόμενη ποσότητα.
4
Η καμπύλη ζήτησης δείχνει τη σχέση τιμής και ζητούμενης ποσότητας όταν οι υπόλοιποι παράγοντες είναι σταθεροί Στους υπόλοιπους παράγοντες περιλαμβάνονται: - η τιμή συναφών αναγκών - το εισόδημα των καταναλωτών - οι προτιμήσεις των καταναλωτών Αλλαγές σε αυτούς τους παράγοντες μεταβάλλουν τη θέση της καμπύλης ζήτησης Τιμή D Ποσότητα
5
Η καμπύλη προσφοράς δείχνει τη σχέση τιμής και προσφερόμενης ποσότητας όταν οι υπόλοιποι παράγοντες είναι σταθεροί Στους υπόλοιπους παράγοντες συμπεριλαμβάνονται: - η τεχνολογία - το κόστος των εισροών - οι κυβερνητικές ρυθμίσεις Αλλαγές σε αυτούς τους παράγοντες μεταβάλλουν τη θέση της καμπύλης προσφοράς. S Τιμή Ποσότητα
6
Ισορροπία στην αγορά (1)
Η αγορά ισορροπεί στο σημείο E0 όπου η ζητούμενη ποσότητα ισούται με την προσφερόμενη ποσότητα, - με τιμή P0 και ποσότητα Q0. D0 S Τιμή Q0 P0 E0 Ποσότητα
7
Ισορροπία και ανισορροπία στην αγορά
Αν η τιμή είναι μικρότερη του P0 έχουμε υπερβάλλουσα ζήτηση - οι καταναλωτές επιθυμούν να αγοράσουν μεγαλύτερη ποσότητα από αυτήν που επιθυμούν να προσφέρουν οι παραγωγοί. Αν η τιμή είναι μεγαλύτερη του P0 έχουμε υπερβάλλουσα προσφορά. - οι παραγωγοί επιθυμούν να προσφέρουν μεγαλύτερη ποσότητα από αυτήν που επιθυμούν να αγοράσουν οι καταναλωτές. P1 Υπερβάλλουσα προσφορά D Τιμή E P2 Υπερβάλλουσα ζήτηση S D Q0 Ποσότητα
8
Μια μεταβολή στη ζήτηση
Αν η τιμή ενός υποκατάστατου αγαθού μειωθεί... …θα ζητείται μικρότερη ποσότητα για κάθε δεδομένη τιμή. Η καμπύλη ζήτησης θα μετατοπιστεί από τη θέση D0D0 στη θέση D1D1. Αν η τιμή παρέμενε στο P1 θα υπήρχε υπερβάλλουσα προσφορά. Άρα η αγορά θα μετακινηθεί στη νέα ισορροπία στο σημείο Ε1. D0 Τιμή S D1 Q1 P1 E0 Q0 P0 E1 S Ποσότητα
9
Μια μεταβολή στην προσφορά
Έστω ότι οι ρυθμίσεις ασφαλείας γίνονται πιο αυστηρές με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους για τους παραγωγούς. Η καμπύλη προσφοράς θα μετατοπιστεί στη θέση S1S1. Αν η τιμή παρέμενε στο P0 θα υπήρχε υπερβάλλουσα ζήτηση. Άρα η αγορά θα μετακινηθεί στη νέα ισορροπία στο σημείο Ε2. S1 S0 D Τιμή Q1 P1 E2 P0 E0 D Q0 Ποσότητα
10
Δύο τρόποι αύξησης της ζήτησης (1)
(1) Κίνηση κατά μήκος της καμπύλης ζήτησης από το Α στο Β. Αντανακλά την αντίδραση των καταναλωτών σε μια μεταβολή της τιμής. Θα μπορούσε να είναι η συνέπεια μιας μετατόπισης της καμπύλης προσφοράς. Τιμή A P0 B P1 Q1 D Q0 Ποσότητα
11
Δύο τρόποι αύξησης της ζήτησης (2)
(2) Μετατόπιση της καμπύλης ζήτησης από τη θέση D0 στη θέση D1. Οδηγεί σε αύξηση της ζήτησης για κάθε δεδομένη τιμή. Για τιμή P0 η ζητούμενη ποσότητα αυξάνεται από Q0 σε Q2. Για τιμή P1 η ζητούμενη ποσότητα αυξάνεται από Q1 σε Q3. Τιμή C D1 F Q2 Q3 P0 A P1 B D0 Q0 Q1 Ποσότητα
12
Μια αγορά σε ανισορροπία
Έστω ότι η καμπύλη προσφοράς μετατοπίζεται στη θέση SS λόγω μιας καταστροφικής σοδειάς. Η κυβέρνηση μπορεί να προσπαθήσει να προστατεύσει τους φτωχούς θέτοντας ως ανώτατη τιμή την P1... ...η οποία είναι χαμηλότερη της P0 που είναι η τιμή ισορροπίας. Το αποτέλεσμα είναι η ύπαρξη υπερβάλλουσας ζήτησης. Η υπερβάλλουσα ζήτηση που προκύπτει καθιστά απαραίτητη την ύπαρξη ενός συστήματος ποσοστώσεων. Τιμή S D P2 E P0 A B P1 Υπερβάλλουσα ζήτηση D S QS Q0 QD Ποσότητα
13
Μεταβολές τιμών και ποσοτήτων
Στην πράξη, δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε τις εκ των προτέρων καμπύλες ζήτησης και προσφοράς. Γι αυτό χρησιμοποιούμε ιστορικά στοιχεία και υποθέτουμε ότι οι παρατηρούμενες τιμές είναι τιμές ισορροπίας. Εφόσον οι υπόλοιποι παράγοντες σπάνια είναι σταθεροί, η ερευνητική δουλειά είναι απαραίτητη. Σε αυτό το σημείο, η θεωρία μας είναι χρήσιμη.
14
Τι, πώς και για ποιον Η αγορά
- αποφασίζει ποια ποσότητα ενός αγαθού θα πρέπει να παραχθεί βρίσκοντας την τιμή που εξισώνει τη ζητούμενη με την προσφερόμενη ποσότητα. - μας λέει για ποιους παράγονται τα αγαθά, δηλαδή για τους καταναλωτές αυτούς που είναι διατεθειμένοι να καταβάλουν την τιμή ισορροπίας. - καθορίζει ποια αγαθά θα παραχθούν, καθώς μπορεί να υπάρχουν αγαθά για τα οποία κανένας καταναλωτής δεν είναι διατεθειμένος να πληρώσει την τιμή στην οποία οι επιχειρήσεις θα ήταν διατεθειμένες να τα προσφέρουν.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.