Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
ΕΚΦΕ ΕΥΟΣΜΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γυμνασίου Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
2
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Ακούω και ξεχνάω Βλέπω και θυμάμαι Κάνω και καταλαβαίνω ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
3
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
4
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
5
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
6
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
7
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
8
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΧΗΜΕΙΑ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Υποχρεωτικές Πυροχημική ανίχνευση μετάλλων Χημικές αντιδράσεις και ποιοτική ανάλυση ιόντων (6) Παρασκευή διαλύματος ορισμένης συγκέντρωσης –αραίωση διαλυμάτων (7) Εύρεση pH διαλυμάτων με χρήση δεικτών, πεχαμετρικού χάρτου, πεχάμετρου και του αισθητήρα pH του Multilog (όπου υπάρχει) (5) ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
9
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
10
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΠΕΙΡΑΜΑ 1ο Πυροχημική ανίχνευση μετάλλων (3) ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
11
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
α/α Όργανα Αντιδραστήρια 1 Σύρμα λευκοχρύσου ή Χρωμονικελίνης ή ράβδος μαγνησίας NaCl , CaCl2, Na2CO3 KCl , BaCl2, Sr(NO3)2 Ba(NO3)2, πυκ. HCl CaCO3, SrCl2,, CuSO4 2 Ύαλος ωρολογίου 3 4 5 ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
12
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
13
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Πυροτεχνήματα ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
14
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
15
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
16
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
17
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Το θέμα παρουσιάζει δυσκολίες μια και οι μαθητές ναι μεν έχουν διδαχθεί το ατομικό πρότυπο του Bohr με τις επιτρεπτές ενεργειακές στάθμες και τροχιές, αλλά δεν γνωρίζουν τις θεωρίες γύρω από το φως και την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, τα φωτόνια, τη συχνότητα ακτινοβολίας και το μήκος κύματος. Τους δείχνουμε ένα ατομικό πρότυπο κατά Bohr και σημειώνουμε μερικά πιθανά άλματα ηλεκτρονίων τόσο για τη διέγερση όσο και για την εκπομπή - αποδιέγερση -, αντιστοιχώντας αυτά με φωτόνια ορισμένου «χρώματος» ή καλύτερα μήκους κύματος. Στη συνέχεια η συζήτηση στρέφεται για τη θερμοκρασία της φλόγας η οποία ανάλογα με την πηγή που έχουμε μπορεί να φτάσει τους 700 oC για τους λύχνους Bunsen ή λιγότερο για τους λύχνους υγραερίου (camping gas). Αν δεν υπάρχουν αρκετά σύρματα λευκόχρυσου χρησιμοποιείστε σύρματα από χρωμονικελίνη - την αντίσταση που χρησιμοποιείται στις ηλεκτρικές σόμπες,σίδερα ηλεκτρικά -. Προμηθευτείτε τους οπτικούς ηθμούς - κοινώς φίλτρα - όπως π.χ. την κυανή ύαλο του κοβαλτίου η οποία απορροφά μόνο το κίτρινο χρώμα (καλύτερα μήκη κύματος από nm). Έτσι μπορείτε π.χ. να ανιχνεύσετε Κ παρουσία Νa. ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
18
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Η πυροχημική ανίχνευση και γενικότερα η ανίχνευση των στοιχείων μέσα από τα φάσματα εκπομπής τους είναι μια πολύ ευαίσθητη μέθοδος. Έτσι για παράδειγμα είναι δυνατόν να ανιχνευθεί νάτριο σε ποσότητες της τάξης των 10-9 g. Μάλιστα για τα αλκάλια αυτό είναι πολύ σημαντικό, καθώς ο υγροχημικός τους προσδιορισμός δεν είναι απλός και απαιτεί ειδικά αντιδραστήρια. Η πρώτη σειρά πειραμάτων (με τα άλατα του νατρίου) δείχνει ότι το φάσμα Εκπομπής είναι ανεξάρτητο του ανιόντος και καθορίζεται από τη φύση του μετάλλου, δηλαδή το νάτριο που είναι το κοινό χαρακτηριστικό των εξεταζομένων αλάτων. Η μοναδικότητα του φάσματος κάθε στοιχείου προκύπτει από την ηλεκτρονιακή του δομή π.χ. Νa (K=2, L=8, M=1) και Κ (K=2, L=8, M=8, N=1). Αυτή καθορίζει την ενέργεια κάθε ηλεκτρονίου άρα και τις μεταβολές της κατά την προσφορά ενέργειας. ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
19
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
«Γιατί η ανίχνευση με φλόγα γίνεται μόνο για τα λεγόμενα ελαφρά στοιχεία;». Εδώ μπορούμε να μιλήσουμε και για άλλες πηγές ενέργειας, όπως είναι η φλόγα με ακετυλένιο (ασετιλίνη), με υδρογόνο (οξυυδρική φλόγα), το βολταϊκό τόξο και τον ηλεκτρικό σπινθήρα. Να επισημάνουμε ότι οι παραπάνω πηγές ενέργειας δίνονται με αύξουσα προσφορά ενέργειας και χρησιμοποιούνται για τη διέγερση βαρύτερων στοιχείων. «Τι γίνεται στην περίπτωση μιγμάτων; (που είναι και η πιο συνηθισμένη περίπτωση), Τι χρώμα παίρνει η φλόγα;». Εδώ η απάντηση είναι ότι το κάθε στοιχείο συμπεριφέρεται ανεξάρτητα της παρουσίας των άλλων, δίνοντας τελικά ένα σύνθετο, μικτό, ακαθόριστο χρώμα στη φλόγα, κάνοντας έτσι την ανίχνευση με γυμνό οφθαλμό αδύνατη. Τώρα μπορούμε να μιλήσουμε για φίλτρα, πρίσματα, φασματοσκόπια και ακόμα καλύτερα για φασματογράφους, όπου καταγράφεται σε φωτογραφική πλάκα το φάσμα εκπομπής. Με βάση το φάσμα αυτό γίνεται ποιοτικός αλλά και ποσοτικός προσδιορισμός των στοιχείων. ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
20
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Μοντέλο του Bohr ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
21
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Η χημεία του πειράματος Ιόν Χρώμα φλόγας Λίθιο, Li+ Κόκκινο Νάτριο, Na+ Κίτρινο Κάλιο, K+ Ιώδες* Ασβέστιο, Ca++ Κεραμιδί Στρόντιο, Sr++ Βυσσινί Χαλκός, Cu++ Γαλαζοπράσινο Βάριο, Ba++ Πρασινοκίτρινο ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
22
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
23
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Na Na Na ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
24
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Ca K K Na ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
25
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Ca ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
26
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Sr ή Li Sr ή Li ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
27
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Sr ή Li Sr ή Li ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
28
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Cu Cu ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
29
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
30
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
31
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
32
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
33
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
34
Οι δάσκαλοι της χημείας δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι:
Η χημεία είναι η επιστήμη που έχει ήχο, χρώμα φως ,μυρωδιά , γεύση και εκρήξεις,… Άρα: Για να μάθουν οι μαθητές χημεία, χρειάζεται να ακούσουν χημεία, να δουν χημεία, να μυρίσουν χημεία, να γευτούν χημεία, να σκεφτούν χημεία και να κάνουν χημεία ! ΕΚΦΕ Ευόσμου Πουλιόπουλος Π.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.