Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεLetha Lampros Τροποποιήθηκε πριν 10 χρόνια
2
Το ελατόδασος Περτουλίου επιλέχθηκε ως θέμα Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης επειδή: Υπόκειται σε αειφορική διαχείριση από το Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να αποτελεί πρότυπο διαχείρισης δασικού οικοσυστήματος. Η ευρύτερη περιοχή του ελατοδάσους τελεί υπό την προστασία του ευρωπαϊκού Δικτύου Natura 2000 για την προστασία των δασών. Η περιοχή του ελατοδάσους αποτελεί πρότυπο δασικού οικοσυστήματος, εφόσον η ανθρώπινη παρέμβαση γίνεται σε αρμονία και όχι εις βάρος του οικοσυστήματος, αποτελώντας ταυτόχρονα το παράδειγμα προς μίμηση και για άλλα δασικά οικοσυστήματα. Οι παραδασόβιοι οικισμοί διατηρούν τον παραδοσιακό χαρακτήρα και αποτελούν πόλο έλξης μελετητών, επιστημόνων και φυσιολατρών καθ’ όλη την διάρκεια του έτους. Συνδυάζει μοναδικού κάλλους φυσικό τοπίο με την προσβασιμότητα και την ομαλότητα του πεδίου που το καθιστούν ασφαλή και ιδανικό προορισμό για μαθητές και μαθήτριες όλων των ηλικιών.
3
Γενικός σκοπός: οι μαθητές να γνωρίσουν το αειφόρο ελατόδασος Περτουλίου. Επιμέρους στόχοι: Να εισαχθούν στην έννοια δάσος. Να επισημάνουν τις ωφέλειες, αξίες και κινδύνους του δάσους Να ενημερωθούν για το ελατόδασος Περτουλίου και τους παραδασόβιους οικισμούς. Να έρθουν σε επαφή με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής (γεωγραφική θέση, προσανατολισμός, κλιματολογικές συνθήκες). Να αντιληφθούν την μοναδικότητα του εν λόγω δάσους (χλωρίδα, πανίδα, βιότοπος, μορφολογία) Να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την συστηματική εκμετάλλευση του δάσους από τους ανθρώπους. (επιστημονική ομάδα του ΑΠΘ). Να κατανοήσουν τους λόγους που οι άνθρωποι εκμεταλλεύονται το δάσος (πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα). Να εντοπίσουν στο πεδίο στοιχεία που μαρτυρούν ανθρώπινη παρέμβαση στο δάσος. Να επισημάνουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ανθρώπινης παρέμβασης στο δάσος. Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη προστασίας των δασών και να προτείνουν ιδέες για την αρμονική συμβίωση ανθρώπου και φύσης. Να καλλιεργήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές ως προς την φυσική κληρονομιά. Να αναπτύξουν περιβαλλοντική συνείδηση μέσω των αισθήσεων.
4
Το σχέδιο εργασίας (project) είναι μια ευέλικτη διδακτική προσέγγιση που μπορεί να συνδυαστεί με διδακτικές στρατηγικές, όπως μελέτη περίπτωσης, παιχνίδι ρόλων, επισκόπηση γεγονότων, βιβλιογραφική έρευνα, ηχητική απεικόνιση, εικαστική απόδοση συναισθημάτων και εικόνων κ.α. Η μέθοδος project γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε στο τέλος να συνδέουμε την προϋπάρχουσα γνώση με την αποκτηθείσα, με σκοπό να μη δημιουργούμε λανθασμένες νοητικές απεικονίσεις.
5
Αποστολή υποστηρικτικού υλικού για εργασία και προετοιμασία των μαθητών/τριών στην τάξη. Υποδοχή και ξενάγηση μαθητών στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ, γνωριμία με τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας, Προσανατολισμός στο θέμα. Παρουσίαση θεωρητικού μέρους του προγράμματος με διαδραστική προβολή και συμμετοχή των μαθητών Επίσκεψη στο δάσος και εργασίες πεδίου. Επιστροφή στο ΚΠΕ και αξιολόγηση του Προγράμματος από μαθητές και εκπαιδευτικούς με χρήση ανώνυμων ερωτηματολογίων Με την αναχώρηση των περιβαλλοντικών ομάδων από το Κέντρο δίνεται κωνοφόρο δενδρύλλιο προς υιοθεσία. Υπάρχει, λοιπόν, μία αμφίδρομη σχέση με το Κ.Π.Ε. όχι μόνο κατά τη διάρκεια του προγράμματος, αλλά και στη συνέχεια.
6
Γεωγραφική θέση –Έκταση- Παραδασόβιοι οικισμοί-Ασχολίες κατοίκων Δασικό οικοσύστημα (Έμβια -Άβια, Κύκλος ενέργειας, Φωτοσύνθεση, Χλωρίδα - Πανίδα, Το κλίμα της περιοχής, Ζώνες βλάστησης) Η παρέμβαση του πανεπιστημίου Απειλές για τα δάση (Όξινη βροχή – Υπερβόσκηση -Οικοπεδοποίηση- Ελλιπή μέτρα προστασίας-Παράνομη υλοτομία) Κλιματική αλλαγή Το ήξερες ότι…..
10
Αντιμέτωποι με την παγκόσμια κλιματική αλλαγή
11
Η παγκόσμια κλιματική αλλαγή αποτελεί φλέγον θέμα, το πιο ζωτικό ζήτημα του αιώνα για τον πλανήτη και την ανθρωπότητα. Συνέπειες της κλιματικής αλλαγής παρατηρούνται όλο και πιο συχνά στον περιβάλλοντα χώρο του κάθε ανθρώπου. Η μεγιστοποίηση ή όχι του προβλήματος εξαρτάται από την συνειδητοποίηση του από τους πολίτες και την θέλησή τους για δράση.
12
Γενικός σκοπός: Να γνωρίσουν οι μαθητές το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής, να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα δράσης και να ενεργούν με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος. Επιμέρους στόχοι: Να γίνει αποσαφήνιση των όρων καιρός, κλίμα, κλιματική αλλαγή, ακραία καιρικά φαινόμενα. Να αντιπαραβάλουν την κλιματική αλλαγή στις μέρες μας, με αλλαγές στο κλίμα που συντελέστηκαν ανά τους αιώνες από φυσικά αίτια. Να ενημερωθούν για το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Να κατανοήσουν ότι κύρια αιτία την κλιματικής αλλαγής σήμερα είναι η παρέμβαση του ανθρώπου στο περιβάλλον. Να επισημάνουν παραδείγματα του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής στο πεδίο δράσης. Να συνειδητοποιήσουν ότι η λύση του προβλήματος είναι εφικτή και είναι στο χέρι του ανθρώπου. Να αντιληφθούν τους τρόπους με τους οποίους μπορεί ο καθένας από την πλευρά του να συμβάλλει στην λύση του προβλήματος. Να προβληματιστούν για τους λόγους που οι άνθρωποι ενώ γνωρίζουν δεν ενεργούν για την λύση του προβλήματος. Να εντοπίσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον (εξαφάνιση ειδών, κλιματικοί μετανάστες, ερημοποίηση, άνοδος της στάθμης της θάλασσας).
13
Οι διδακτικές στρατηγικές που χρησιμοποιήθηκαν στο πρόγραμμα αυτό είναι: Καταιγισμός συναισθημάτων μέσω εικόνων χαρτογράφηση εννοιών χαρακτηρισμός εικόνων δίλημμα παιχνίδια και πειράματα
14
Αποστολή υποστηρικτικού υλικού για εργασία και προετοιμασία των μαθητών/τριών στην τάξη. Υποδοχή και ξενάγηση μαθητών στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ, γνωριμία με τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας, Προσανατολισμός στο θέμα. Παρουσίαση θεωρητικού μέρους του προγράμματος με διαδραστική προβολή και συμμετοχή των μαθητών. Εργασίες εμπέδωσης-πειράματα εντός του ΚΠΕ. Αξιολόγηση του Προγράμματος από μαθητές και εκπαιδευτικούς με χρήση ανώνυμων ερωτηματολογίων
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.