Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΛήδα Κρεστενίτης Τροποποιήθηκε πριν 5 χρόνια
1
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ Βασικές αρχές και προεκτάσεις
W. NICHOLSON, C. SNYDER ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ Βασικές αρχές και προεκτάσεις 3η έκδοση
2
Το Ανταγωνιστικό Υπόδειγμα
Κεφάλαιο 12 Το Ανταγωνιστικό Υπόδειγμα Μερικής Ισορροπίας
3
Ζήτηση της Αγοράς Με δύο μόνον αγαθά, και y, η ατομική (μαρσαλιανή) συνάρτηση ζήτησης για το αγαθό x συνοψίζεται ως: Αν χρησιμοποιήσουμε τον κάτω δείκτη i για να δείξουμε τη συνάρτηση ζήτησης του κάθε ατόμου για το αγαθό x, μπορούμε να ορίσουμε τη συνολική ζήτηση της αγοράς ως:
4
Η Καμπύλη Ζήτησης της Αγοράς
Η Καμπύλη Ζήτησης της Αγοράς Για να κατασκευάσουμε την καμπύλη ζήτησης της αγοράς για το αγαθό Χ, επιτρέπουμε τη διακύμανση του px , ενώ το py και το εισόδημα κάθε ατόμου διατηρούνται σταθερά. H καμπύλη ζήτησης της αγοράς είναι απλώς το οριζόντιο «άθροισμα» των καμπυλών ζήτησης του κάθε ατόμου.
5
Ζήτηση Αγοράς
6
Μετατοπίσεις της Καμπύλης Ζήτησης της Αγοράς
Η καμπύλη ζήτησης της αγοράς συνοψίζει την ceteris paribus σχέση μεταξύ του X και του px. Μεταβολές του px έχουν ως αποτέλεσμα κινήσεις κατά μήκος αυτής της καμπύλης. Μεταβολή της ζητούμενης ποσότητας Μεταβολές όμως σε οποιονδήποτε άλλο προσδιοριστικό παράγοντα της ζήτησης για X έχει ως αποτέλεσμα τη μετατόπιση της καμπύλης σε νέα θέση Μεταβολή της ζήτησης
7
Μετατοπίσεις στη Ζήτηση της Αγοράς
Μετατοπίσεις στη Ζήτηση της Αγοράς Υποθέστε ότι η ζήτηση για πορτοκάλια του ατόμου 1 δίνεται από: και του ατόμου 2 από: Η συνάρτηση ζήτησης της αγοράς είναι:
8
Μετατοπίσεις στη Ζήτηση της Αγοράς
Μετατοπίσεις στη Ζήτηση της Αγοράς Προκειμένου να σχεδιάσουμε την καμπύλη ζήτησης της αγοράς, θα πρέπει να ορίσουμε τιμές για τα I1, I2 και py. Αν I1 = 40, I2 = 20 και py = 4, η καμπύλη ζήτησης της αγοράς δίνεται από:
9
Μετατοπίσεις στη Ζήτηση της Αγοράς
Μετατοπίσεις στη Ζήτηση της Αγοράς Αν η py αυξηθεί σε 6, τότε η καμπύλη ζήτησης θα μετατοπιστεί προς τα έξω: Αν το I1 μειωθεί σε 30 ενώ το I2 αυξηθεί σε 30, θα μετατοπίσει την καμπύλη ζήτησης προς τα μέσα σε:
10
Γενικεύσεις Υποθέστε ότι υπάρχουν n αγαθά (συμβολίζονται με xi, i = 1,n) με τιμές pi, i = 1,n. Υποθέστε επίσης ότι υπάρχουν m άτομα στην κοινωνία. Η ζήτηση του j ατόμου για το i αγαθό θα εξαρτάται από όλες τις τιμές και από το Ij: όπου i=1,n και j=1,m
11
Γενικεύσεις H συνάρτηση ζήτησης της αγοράς για ένα συγκεκριμένο αγαθό (xi) είναι το άθροισμα της ζήτησης του κάθε ατόμου γι’ αυτό το αγαθό:
12
Γενικεύσεις H καμπύλη ζήτησης της αγοράς για το Xi κατασκευάζεται από τη συνάρτηση ζήτησης μεταβάλλοντας το pi, ενώ διατηρούμε όλους τους άλλους προσδιοριστικούς παράγοντες του Xi σταθερούς. Υποθέτοντας ότι η καμπύλη ζήτησης κάθε ατόμου έχει αρνητική κλίση, η καμπύλη ζήτησης της αγοράς θα έχει επίσης αρνητική κλίση.
13
Ελαστικότητα Ζήτησης της Αγοράς
Ελαστικότητα Ζήτησης της Αγοράς Η ελαστικότητα ζήτησης της αγοράς ως προς την τιμή είναι ίση με: Χαρακτηρίζουμε μια ζήτηση της αγοράς ως: ελαστική (eD,P <-1), ανελαστική (0 ≥ eD,P > –1), ή μοναδιαία ελαστική eD,P = –1.
14
Ελαστικότητα Ζήτησης της Αγοράς
Ελαστικότητα Ζήτησης της Αγοράς Η σταυροειδής ελαστικότητα ζήτησης της αγοράς ως προς την τιμή είναι ίση με: Η ελαστικότητα ζήτησης της αγοράς ως προς το εισόδημα είναι ίση με:
15
Xρονισμός της Αντίδρασης της Προσφοράς
Στην ανάλυση της ανταγωνιστικής τιμολόγησης είναι σημαντικό να αποφασίσουμε ποια θα είναι η επιτρεπόμενη χρονική διάρκεια για την αντίδραση της προσφοράς στις μεταβαλλόμενες συνθήκες ζήτησης.
16
Xρονισμός της Αντίδρασης της Προσφοράς
Διακρίνουμε τρεις διαφορετικές περιόδους: Πολύ βραχυχρόνια περίοδο Δεν υπάρχει αντίδραση της προσφοράς. Βραχυχρόνια περίοδο Οι υπάρχουσες επιχειρήσεις μπορούν να μεταβάλουν την προσφερόμενη ποσότητα, αλλά καμιά νέα επιχείρηση δεν μπορεί να εισέλθει στον κλάδο. Μακροχρόνια περίοδο Νέες επιχειρήσεις μπορούν να εισέλθουν στον κλάδο.
17
Tιμολόγηση στην Πολύ Βραχυχρόνια Περίοδο
Στην πολύ βραχυχρόνια περίοδο (ή περίοδο αγοράς), δεν υπάρχει αντίδραση της προσφοράς στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς. Η τιμή λειτουργεί μόνο σαν μηχανισμός περικοπής της ζήτησης H τιμή θα προσαρμοστεί έτσι ώστε να εκκαθαρίσει την αγορά. H καμπύλη προσφοράς είναι μια κατακόρυφη ευθεία.
18
Tιμολόγηση στην Πολύ Βραχυχρόνια Περίοδο
Με την ποσότητα σταθερή στο Q*, η τιμή θα αυξηθεί από P1 σε P2, όταν η ζήτηση αυξηθεί από D σε D΄.
19
Βραχυχρόνιος Προσδιορισμός της Τιμής
O αριθμός των επιχειρήσεων σε έναν κλάδο είναι σταθερός. Aυτές οι επιχειρήσεις μπορούν να προσαρμόσουν την ποσότητα που παράγουν όταν υπάρξει μεταβολή των συνθηκών. Θα το κάνουν μεταβάλλοντας τα επίπεδα απασχόλησης εκείνων των εισροών που μπορούν να μεταβληθούν βραχυπρόθεσμα.
20
Τέλειος Ανταγωνισμός Ένας τέλεια ανταγωνιστικός κλάδος είναι αυτός που πληροί τις παρακάτω προϋποθέσεις: Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, που καθεμιά παράγει το ίδιο ομοιογενές προϊόν. Κάθε επιχείρηση προσπαθεί να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της. Κάθε επιχείρηση είναι αποδέκτης τιμής. Θεωρεί ότι οι ενέργειές της δεν έχουν καμιά επίδραση στην τιμή της αγοράς. Η πληροφόρηση είναι τέλεια. Οι συναλλαγές δεν έχουν κόστος.
21
Βραχυχρόνια Προσφορά της Αγοράς
Βραχυχρόνια Προσφορά της Αγοράς Η ποσότητα του προϊόντος που προσφέρεται βραχυχρόνια σε ολόκληρη την αγορά είναι απλώς το άθροισμα των ποσοτήτων τις οποίες προσφέρει κάθε επιχείρηση. Η συνολική ποσότητα που προσφέρεται στην αγορά από όλες τις επιχειρήσεις θα εξαρτάται προφανώς από την τιμή. Επειδή η καμπύλη προσφοράς κάθε επιχείρησης έχει θετική κλίση, η καμπύλη προσφοράς της αγοράς θα έχει επίσης θετική κλίση.
22
Βραχυχρόνια Καμπύλη Προσφοράς της Αγοράς
23
Βραχυχρόνια Καμπύλη Προσφοράς της Αγοράς
Η βραχυχρόνια συνάρτηση προσφοράς της αγοράς δείχνει τη συνολική ποσότητα που προσφέρει η κάθε επιχείρηση στην αγορά: Οι επιχειρήσεις στον κλάδο θεωρείται ότι αντιμετωπίζουν την ίδια τιμή αγοράς και τις ίδιες τιμές για τις εισροές τους.
24
Βραχυχρόνια Ελαστικότητα Προσφοράς
Η βραχυχρόνια ελαστικότητα προσφοράς δείχνει τις μεταβολές που επέρχονται στη συνολική παραγωγή ως συνέπεια ποσοστιαίων μεταβολών στην τιμή της αγοράς: Επειδή η προσφερόμενη ποσότητα είναι μια αύξουσα συνάρτηση της τιμής, eS,P > 0.
25
Μια Βραχυχρόνια Καμπύλη Προσφοράς
Ας υποθέσουμε ότι υπάρχουν 100 όμοιες επιχειρήσεις και ότι κάθε επιχείρηση έχει την ακόλουθη βραχυχρόνια συνάρτηση προσφοράς: Η βραχυχρόνια συνάρτηση προσφοράς της αγοράς θα δίνεται από:
26
Βραχυχρόνια Συνάρτηση Προσφοράς
Σε αυτήν την περίπτωση, η βραχυχρόνια ελαστικότητα προσφοράς θα είναι ίση με τη μονάδα:
27
Βραχυχρόνια Συνάρτηση Προσφοράς
Αν για όλες τις επιχειρήσεις σε αυτή την αγορά αυξηθεί ο μισθός που πληρώνουν για την εισροή εργασίας, τότε η βραχυχρόνια καμπύλη προσφοράς θα μετατοπιστεί σε νέα θέση. Για να υπολογίσουμε τη μετατόπιση, πρέπει να επιστρέψουμε στη συνάρτηση προσφοράς της επιχείρησης και να χρησιμοποιήσουμε τώρα τον νέο μισθό, ας πούμε w = 15.
28
Βραχυχρόνια Συνάρτηση Προσφοράς
Αν όλες οι άλλες παράμετροι του προβλήματος παραμείνουν αμετάβλητες, τότε η συνάρτηση προσφοράς γίνεται: Η συνάρτηση προσφοράς της αγοράς είναι:
29
Βραχυχρόνια Συνάρτηση Προσφοράς
Επομένως, στην τιμή P = 12, ο κλάδος αυτός θα προσφέρει μόνο μονάδες, με κάθε επιχείρηση να παράγει 32 μονάδες. Η καμπύλη προσφοράς έχει μετατοπιστεί προς τα πάνω λόγω της αύξησης του μισθού. Σημειώστε ωστόσο ότι η ελαστικότητα προσφοράς ως προς την τιμή δεν έχει μεταβληθεί.
30
Προσδιορισμός της Τιμής Ισορροπίας
Τιμή ισορροπίας είναι εκείνη η τιμή στην οποία η ζητούμενη ποσότητα είναι ίση με την προσφερόμενη ποσότητα. Σε μια τέτοια τιμή, ούτε οι καταναλωτές ούτε οι επιχειρήσεις έχουν κάποιο κίνητρο να μεταβάλουν τις οικονομικές τους αποφάσεις. Μια τιμή ισορροπίας (P*) λύνει την εξίσωση: ή
31
Προσδιορισμός της Τιμής Ισορροπίας
Μια τιμή ισορροπίας εξαρτάται από το μέγεθος πολλών εξωγενών παραγόντων, όπως τα εισοδήματα ή οι τιμές των άλλων αγαθών και των εισροών των επιχειρήσεων. Οι μεταβολές σε οποιονδήποτε από αυτούς τους παράγοντες είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσει σε μεταβολή της τιμής ισορροπίας.
32
Copyright ©2013 Pearson Education, Inc.
33
Μετατοπίσεις των Καμπυλών Προσφοράς και Ζήτησης
Οι καμπύλες ζήτησης μετατοπίζονται επειδή: τα εισοδήματα μεταβάλλονται, οι τιμές των υποκατάστατων ή των συμπληρωματικών μεταβάλλονται, οι προτιμήσεις μεταβάλλονται.
34
Μετατοπίσεις των Καμπυλών Προσφοράς και Ζήτησης
Οι καμπύλες προσφοράς μετατοπίζονται επειδή: οι τιμές των εισροών μεταβάλλονται, η τεχνολογία μεταβάλλεται, ο αριθμός των παραγωγών μεταβάλλεται.
35
Μετατοπίσεις των Καμπυλών Προσφοράς και Ζήτησης
Όταν μετατοπίζεται είτε η καμπύλη προσφοράς είτε η καμπύλη ζήτησης, η τιμή και η ποσότητα ισορροπίας θα μεταβληθούν. Τα σχετικά μεγέθη τέτοιων μεταβολών εξαρτώνται από το σχήμα των καμπυλών ζήτησης και προσφοράς του προϊόντος.
36
Μετατοπίσεις των Καμπυλών Προσφοράς
Μετατοπίσεις των Καμπυλών Προσφοράς Όποια και αν είναι η αιτία της μετατόπισης της καμπύλης προσφοράς, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι η επίδραση της μετατόπισης στο επίπεδο ισορροπίας της τιμής P και της ποσότητας Q θα εξαρτηθεί από το σχήμα της καμπύλης ζήτησης του προϊόντος.
37
Copyright ©2013 Pearson Education, Inc.
38
Μετατοπίσεις των Καμπυλών Ζήτησης
Μετατοπίσεις των Καμπυλών Ζήτησης Με παρόμοιο τρόπο, η μετατόπιση της καμπύλης ζήτησης της αγοράς θα έχει διαφορετικές επιδράσεις στο P και στο Q, ανάλογα με τη μορφή της βραχυχρόνιας καμπύλης προσφοράς.
39
Copyright ©2013 Pearson Education, Inc.
40
Ένα Υπόδειγμα Συγκριτικής Στατικής για την Αγορά Αυτοκινήτων
Υποθέστε ότι η συνάρτηση ζήτησης δίνεται από την: QD= D(P, α) Το α είναι μια εξωγενής μεταβλητή που μετατοπίζει την καμπύλη ζήτησης. D/P = DP < 0.
41
Ένα Υπόδειγμα Συγκριτικής Στατικής για την Αγορά Αυτοκινήτων
H βραχυχρόνια συνάρτηση προσφοράς δίνεται από την: QS = S(P, β) Το β είναι μια εξωγενής μεταβλητή που μετατοπίζει την καμπύλη προσφοράς. S/P = SP > 0.
42
Ένα Υπόδειγμα Συγκριτικής Στατικής για την Αγορά Αυτοκινήτων
Τα επίπεδα ισορροπίας της αγοράς για τις τιμές (P*) και την ποσότητα (Q*) προσδιορίζονται από:
43
Ένα Υπόδειγμα Συγκριτικής Στατικής για την Αγορά Αυτοκινήτων
Για να δείξουμε πώς μεταβάλλονται αυτά τα επίπεδα ισορροπίας όταν μεταβάλλεται κάποια από τις εξωγενείς μεταβλητές, γράφουμε τις συνθήκες ισορροπίας ως:
44
Ένα Υπόδειγμα Συγκριτικής Στατικής για την Αγορά Αυτοκινήτων
Τώρα υποθέστε ότι μετατοπίζεται η συνάρτηση ζήτησης. Η παραγώγιση των εξισώσεων της D και της S ως προς το α δίνει:
45
Ένα Υπόδειγμα Συγκριτικής Στατικής για την Αγορά Αυτοκινήτων
Αυτές οι εξισώσεις μπορούν να γραφτούν σε μορφή πινάκων ως:
46
Ένα Υπόδειγμα Συγκριτικής Στατικής για την Αγορά Αυτοκινήτων
Εφαρμόζοντας τον κανόνα του Cramer παίρνουμε:
47
Ένα Υπόδειγμα Συγκριτικής Στατικής για την Αγορά Αυτοκινήτων
Επειδή SP > 0 και DP < 0, το συνολικό πρόσημο των dP*/dα και DQ*/dα θα έχει και στις δύο περιπτώσεις το ίδιο πρόσημο με το Dα.
48
Copyright ©2013 Pearson Education, Inc.
49
Ένα Υπόδειγμα Συγκριτικής Στατικής για την Αγορά Αυτοκινήτων
Με τους κατάλληλους αλγεβρικούς χειρισμούς, μπορούμε να μετατρέψουμε τις παραπάνω εξισώσεις σε μορφή ελαστικότητας ως:
51
Copyright ©2013 Pearson Education, Inc.
52
Ισορροπίες με Συναρτήσεις Σταθερής Ελαστικότητας
Έστω ότι η ζήτηση για αυτοκίνητα δίνεται από την: H συνάρτηση προσφοράς για αυτοκίνητα είναι:
53
Ισορροπίες με Συναρτήσεις Σταθερής Ελαστικότητας
Αν I= $ και w=$25, η ισορροπία ζήτησης-προσφοράς απαιτεί:
54
Ισορροπίες με Συναρτήσεις Σταθερής Ελαστικότητας
Μια αύξηση 10% στο πραγματικό οικογενειακό εισόδημα θα μετατοπίσει τη συνάρτηση ζήτησης στο: Σε αυτήν την περίπτωση, έχουμε P*= και Q*= Αυξάνονται κατά 14%, τόσο οι τιμές των αυτοκινήτων όσο και η πωλούμενη ποσότητα αυτών.
55
Ισορροπίες με Συναρτήσεις Σταθερής Ελαστικότητας
Αν τα ωρομίσθια αυξάνονταν από $25 σε $30, η συνάρτηση προσφοράς θα μετατοπιζόταν στο: Σε αυτήν την περίπτωση, στην ισορροπία έχουμε P*= και Q*= H αύξηση κατά 20% των ωρομισθίων οδήγησε λοιπόν σε μια αύξηση κατά 4,3% των τιμών των αυτοκινήτων και σε μια μείωση των πωλήσεων περισσότερο από μονάδες.
56
Μακροχρόνια Ανάλυση Στη μακροχρόνια περίοδο μια επιχείρηση μπορεί να προσαρμόσει όλες τις εισροές της στις συνθήκες της αγοράς. Μια επιχείρηση που επιδιώκει τη μεγιστοποίηση των κερδών της και είναι αποδέκτης τιμής θα επιλέξει εκείνο το επίπεδο παραγωγής στο οποίο η τιμή είναι ίση με το μακροχρόνιο MC. Μακροχρόνια, οι επιχειρήσεις μπορούν να εισέλθουν ή να εξέλθουν από τον κλάδο. Το υπόδειγμα του τέλειου ανταγωνισμού υποθέτει ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερο κόστος εισόδου ή εξόδου από τον κλάδο.
57
Μακροχρόνια Ανάλυση Νέες επιχειρήσεις θα έλκονται από οποιαδήποτε αγορά της οποίας τα (οικονομικά) κέρδη είναι θετικά. H είσοδος νέων επιχειρήσεων θα μετατοπίσει προς τα έξω τη βραχυχρόνια καμπύλη προσφοράς του κλάδου. Μια τέτοια μετατόπιση θα προκαλέσει μείωση της τιμής αγοράς, καθώς και των κερδών του κλάδου. H διαδικασία θα συνεχιστεί μέχρις ότου τα οικονομικά κέρδη μηδενιστούν.
58
Μακροχρόνια Ανάλυση Στην περίπτωση που τα οικονομικά κέρδη είναι αρνητικά, μερικές επιχειρήσεις θα επιλέξουν να εγκαταλείψουν τον κλάδο. Η έξοδος των επιχειρήσεων θα προκαλέσει μετατόπιση της καμπύλης προσφοράς προς τα αριστερά. Η τιμή της αγοράς θα αυξηθεί, αποκαθιστώντας έτσι την κερδοφορία εκείνων των επιχειρήσεων που παραμένουν στον κλάδο. H διαδικασία θα συνεχιστεί μέχρις ότου τα οικονομικά κέρδη μηδενιστούν.
59
Μακροχρόνια Ανταγωνιστική Ισορροπία
Μακροχρόνια Ανταγωνιστική Ισορροπία Θα θεωρήσουμε ότι όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν ταυτόσημες καμπύλες κόστους. Καμία επιχείρηση δεν έχει στον έλεγχό της κάποιους σπάνιους πόρους ή τεχνολογίες. Η θέση μακροχρόνιας ισορροπίας απαιτεί κάθε επιχείρηση να έχει ακριβώς μηδενικά οικονομικά κέρδη.
60
Μακροχρόνια Ανταγωνιστική Ισορροπία
Μακροχρόνια Ανταγωνιστική Ισορροπία Ένας τέλεια ανταγωνιστικός κλάδος βρίσκεται σε μακροχρόνια ισορροπία αν δεν υπάρχουν κίνητρα για τις επιχειρήσεις που επιδιώκουν τη μεγιστοποίηση των κερδών τους να εισέλθουν ή να εξέλθουν από τον κλάδο. Αυτό θα συμβεί όταν: ο αριθμός των επιχειρήσεων είναι τέτοιος ώστε P = MC = AC, και κάθε επιχείρηση λειτουργεί στο χαμηλότερο σημείο της μακροχρόνιας καμπύλης AC.
61
Μακροχρόνια Ισορροπία: Η Περίπτωση του Σταθερού Κόστους
Μακροχρόνια Ισορροπία: Η Περίπτωση του Σταθερού Κόστους Ας θεωρήσουμε ότι η είσοδος νέων επιχειρήσεων στον κλάδο δεν έχει καμία επίδραση στις τιμές των εισροών. Ανεξαρτήτως του αριθμού των επιχειρήσεων που εισέρχονται στον (ή εξέρχονται από τον) κλάδο, κάθε επιχείρηση θα διατηρήσει τις ίδιες καμπύλες κόστους με τις οποίες ξεκίνησε. Αυτή η περίπτωση αναφέρεται ως κλάδος σταθερού κόστους.
63
Απείρως Ελαστική Μακροχρόνια Προσφορά
Ας υποθέσουμε ότι το συνολικό (μακροχρόνιο) μηνιαίο κόστος για μια τυπική επιχείρηση ποδηλάτων δίνεται από την: Η ζήτηση για ποδήλατα δίδεται από:
64
Απείρως Ελαστική Μακροχρόνια Προσφορά
Για να προσδιορίσουμε τη μακροχρόνια ισορροπία σε αυτή την αγορά, θα πρέπει να βρούμε το χαμηλότερο σημείο της καμπύλης μέσου κόστους της τυπικής επιχείρησης. Το ελάχιστο λαμβάνει χώρα εκεί όπου AC = MC. Αυτό συμβαίνει στο q = 20.
65
Απείρως Ελαστική Μακροχρόνια Προσφορά
Με q = 20, AC = MC = $500. Αυτή είναι η μακροχρόνια τιμή ισορροπίας. Με P = $500, η εξίσωση της ζήτησης δίνει QD = Άρα ο αριθμός των επιχειρήσεων στην ισορροπία είναι 50. Όταν καθεμιά από αυτές τις 50 επιχειρήσεις παράγει 20 ποδήλατα, η προσφορά θα ισορροπήσει ακριβώς με τη ζήτηση στην τιμή των $500.
66
Η Μορφή της Μακροχρόνιας Καμπύλης Προσφοράς
Η συνθήκη μηδενικών κερδών επικεντρώνει την προσοχή στο χαμηλότερο σημείο της καμπύλης μακροχρόνιου μέσου κόστους ως τον βασικό παράγοντα για τον προσδιορισμό της τιμής στη μακροχρόνια περίοδο.
67
Η Μορφή της Μακροχρόνιας Καμπύλης Προσφοράς
Αν το AC δεν μεταβάλλεται καθώς εισέρχονται νέες επιχειρήσεις στον κλάδο, η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς είναι οριζόντια. Αν η είσοδος νέων επιχειρήσεων αυξάνει το AC, τότε η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς θα έχει θετική κλίση. Αν η είσοδος προκαλεί τη μείωση του AC, τότε είναι πιθανόν η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς να έχει ακόμη και αρνητική κλίση.
68
Μακροχρόνια Ισορροπία: Κλάδος Αυξανόμενου Κόστους
Η είσοδος νέων επιχειρήσεων σε έναν κλάδο μπορεί να προκαλέσει την αύξηση του AC όλων των επιχειρήσεων. Οι τιμές των σπάνιων εισροών μπορεί να αυξηθούν. Οι νέες επιχειρήσεις μπορεί να επιβάλουν «εξωτερικό κόστος» στις υπάρχουσες επιχειρήσεις. Οι νέες επιχειρήσεις μπορεί να αυξήσουν τη ζήτηση για υπηρεσίες που χρηματοδοτούνται από φόρους.
70
Μακροχρόνια Ισορροπία: Κλάδος Φθίνοντος Κόστους
Ωστόσο, η είσοδος νέων επιχειρήσεων μπορεί να μειώσει το κόστος των επιχειρήσεων του κλάδου. Η είσοδος νέων επιχειρήσεων μπορεί να δημιουργήσει μια μεγαλύτερη από πριν δεξαμενή ειδικευμένου προσωπικού. Η είσοδος νέων επιχειρήσεων μπορεί να δημιουργήσει την κρίσιμη μάζα βιομηχανοποίησης που επιτρέπει την ανάπτυξη πιο αποτελεσματικών δικτύων μεταφορών και επικοινωνιών.
72
Ταξινόμηση των Μακροπρόθεσμων Καμπυλών Προσφοράς
Σταθερό κόστος H είσοδος δεν επηρεάζει το κόστος των εισροών. Η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς είναι οριζόντια στη μακροχρόνια τιμή ισορροπίας. Αυξανόμενο κόστος H είσοδος αυξάνει το κόστος των εισροών. Η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς έχει θετική κλίση.
73
Ταξινόμηση των Μακροπρόθεσμων Καμπυλών Προσφοράς
Φθίνον κόστος Η είσοδος μειώνει το κόστος των εισροών. Η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς έχει αρνητική κλίση.
74
Μακροχρόνια Ελαστικότητα Προσφοράς
Μακροχρόνια Ελαστικότητα Προσφοράς H μακροχρόνια ελαστικότητα προσφοράς (eLS,P) καταγράφει την ποσοστιαία μεταβολή της μακροχρόνιας παραγωγής του κλάδου ως συνέπεια μιας ποσοστιαίας μεταβολής της τιμής του προϊόντος.
75
Μακροχρόνια Ελαστικότητα Προσφοράς
Μακροχρόνια Ελαστικότητα Προσφοράς H αριθμητική τιμή αυτής της ελαστικότητας μπορεί να είναι θετική ή αρνητική ανάλογα με το αν ο κλάδος παρουσιάζει αυξανόμενο ή φθίνον κόστος Στην περίπτωση του σταθερού κόστους, η eLS,P είναι άπειρη. Διότι η επέκταση ή η συρρίκνωση του κλάδου μπορεί να συμβεί χωρίς να επηρεάσει τις τιμές των προϊόντων.
76
Επιλεγμένες Εκτιμήσεις Μακροχρόνιων Ελαστικοτήτων Προσφοράς
77
Συγκριτική Στατική Ανάλυση της Μακροχρόνιας Ισορροπίας
Μπορούμε να κάνουμε μια απλή συγκριτική στατική ανάλυση των μεταβαλλόμενων μακροχρόνιων ισορροπιών, χρησιμοποιώντας εκτιμήσεις των μακροχρόνιων ελαστικοτήτων ζήτησης και προσφοράς. Μακροχρόνια, αλλάζει ο αριθμός των επιχειρήσεων καθώς μεταβάλλονται οι ισορροπίες της αγοράς.
78
Συγκριτική Στατική Ανάλυση της Μακροχρόνιας Ισορροπίας
Θα εξετάσουμε λεπτομερώς την περίπτωση κλάδου σταθερού κόστους. Έστω ότι η αρχική παραγωγή ισορροπίας του κλάδου είναι Q0 και το q* αντιπροσωπεύει το επίπεδο παραγωγής όπου ελαχιστοποιείται το μακροχρόνιο AC της τυπικής επιχείρησης. Ο αρχικός αριθμός των επιχειρήσεων στην ισορροπία (n0) δίνεται από:
79
Συγκριτική Στατική Ανάλυση της Μακροχρόνιας Ισορροπίας
Μια μετατόπιση της ζήτησης που μεταβάλλει την παραγωγή ισορροπίας σε Q1 θα αλλάξει μακροχρόνια τον αριθμό των επιχειρήσεων στην ισορροπία:
80
Συγκριτική Στατική Ανάλυση της Μακροχρόνιας Ισορροπίας
Η μεταβολή του αριθμού των επιχειρήσεων δίνεται από: Καθορίζεται πλήρως από την έκταση της μετατόπισης της ζήτησης και από το άριστο επίπεδο παραγωγής για την τυπική επιχείρηση.
81
Συγκριτική Στατική Ανάλυση της Μακροχρόνιας Ισορροπίας
Η ανάλυση της επίδρασης μιας αύξησης στην τιμή μιας εισροής είναι σχετικά περίπλοκη. Είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε τόσο την έκταση της αύξησης του ελάχιστου AC, όσο και πώς αυτή η αύξηση της μακροχρόνιας τιμής ισορροπίας επηρεάζει τη συνολικά ζητούμενη ποσότητα.
82
Συγκριτική Στατική Ανάλυση της Μακροχρόνιας Ισορροπίας
Η αύξηση της τιμής μιας εισροής μπορεί να μεταβάλει τη μακροχρόνια παραγωγή ισορροπίας μιας τυπικής επιχείρησης. Θα μετατοπίσει τις καμπύλες AC και MC προς τα πάνω. H ακριβής επίδραση αυτών των μετατοπίσεων στο άριστο επίπεδο παραγωγής (q*) της τυπικής επιχείρησης θα εξαρτηθεί από τα σχετικά μεγέθη αυτών των μετατοπίσεων.
83
Συγκριτική Στατική Ανάλυση της Μακροχρόνιας Ισορροπίας
84
Συγκριτική Στατική Ανάλυση της Μακροχρόνιας Ισορροπίας
Λαμβάνοντας υπόψη τη μεταβολή της άριστης κλίμακας, η μεταβολή του αριθμού των επιχειρήσεων θα δίνεται από: Αν q*1 ≥ q*0, η μείωση της ποσότητας που προκλήθηκε από την αύξηση της τιμής της αγοράς, θα προκαλέσει οπωσδήποτε μείωση του αριθμού των επιχειρήσεων. Ωστόσο, αν q*1 < q*0, το αποτέλεσμα θα είναι απροσδιόριστο.
85
Αυξανόμενο Κόστος Εισροών και Δομή του Κλάδου
Ας υποθέσουμε αρχικά ότι το συνολικό (μακροχρόνιο) μηνιαίο κόστος για μια τυπική επιχείρηση ποδηλάτων δίνεται από την: C(q) = q3 – 20q q και έπειτα αυξάνεται σε: C(q) = q3 – 20q q Η αποτελεσματική κλίμακα παραγωγής ποδηλάτων κάθε επιχείρησης αυξάνεται από 20 σε 22.
86
Αυξανόμενο Κόστος Εισροών και Δομή του Κλάδου
Με το q = 22, το μακροχρόνιο AC και MC είναι $672 και άρα η μακροχρόνια τιμή ισορροπίας των σκελετών θα είναι $672. Αν η ζήτηση αντιπροσωπεύεται από την: τότε QD = 484. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει χώρος στην αγορά για 22 μόνο επιχειρήσεις.
87
Ρικαρδιανή Πρόσοδος Υποθέστε ότι υπάρχουν πολλά αγροτεμάχια στα οποία μπορεί να καλλιεργηθεί ένα συγκεκριμένο προϊόν. Αυτά κυμαίνονται από τα πολύ εύφορα (χαμηλό κόστος παραγωγής) ως τα πολύ φτωχά και άνυδρα (υψηλό κόστος).
88
Ρικαρδιανή Πρόσοδος Στις χαμηλές τιμές χρησιμοποιείται μόνο η καλύτερη γη. Καθώς αυξάνεται το προϊόν, χρησιμοποιούνται σταδιακά αγροτεμάχια με υψηλότερο κόστος, επειδή οι υψηλότερες τιμές καθιστούν επικερδή τη χρήση αυτής της γης. H μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς έχει θετική κλίση λόγω του αυξανόμενου κόστους από τη χρήση της λιγότερο εύφορης γης.
90
Ρικαρδιανή Πρόσοδος Οι ιδιοκτήτες γης χαμηλού και μεσαίου κόστους μπορούν να πραγματοποιήσουν μακροχρόνια κέρδη. Το μακροχρόνιο πλεόνασμα του παραγωγού αντιπροσωπεύει το άθροισμα όλων αυτών των προσόδων. Η περιοχή P*EB στο (δ) του σχήματος. Συνήθως, η ρικαρδιανή πρόσοδος θα κεφαλαιοποιηθεί στις τιμές των εισροών.
91
Ρικαρδιανή Πρόσοδος Τα μακροχρόνια κέρδη των επιχειρήσεων με χαμηλό κόστος θα αντανακλώνται συχνά στις τιμές των ξεχωριστών πόρων που κατέχουν αυτές οι επιχειρήσεις. Αφού αυτές οι τιμές θα αντανακλούν την παρούσα αξία όλων των μελλοντικών κερδών, αυτά τα κέρδη λέμε πως είναι κεφαλαιοποιημένες τιμές των εισροών.
92
Ρικαρδιανή Πρόσοδος Παραδείγματα κεφαλαιοποίησης αποτελούν εντελώς ανόμοια φαινόμενα, όπως: οι υψηλότερες τιμές των ωραίων σπιτιών με άνετη πρόσβαση σε αρτηρίες, τα μεγάλα συμβόλαια των αστέρων του αθλητισμού ή της ροκ, η χαμηλή αξία της γης κοντά σε περιοχές απόθεσης τοξικών αποβλήτων.
93
Ρικαρδιανή Πρόσοδος Στη σπανιότητα των εισροών χαμηλού κόστους οφείλεται η πιθανή ύπαρξη ρικαρδιανής προσόδου. Γενικότερα, κάθε εισροή που είναι σπάνια (με την έννοια ότι έχει καμπύλη προσφοράς με θετική κλίση για έναν συγκεκριμένο κλάδο), θα αποκομίσει προσόδους με τη μορφή υψηλότερων αμοιβών από αυτές που θα αποκόμιζε αν ο κλάδος είχε μηδενική παραγωγή.
94
Οικονομική Αποτελεσματικότητα και Ανάλυση Ευημερίας
Η περιοχή μεταξύ της καμπύλης ζήτησης και της καμπύλης προσφοράς αντιπροσωπεύει το άθροισμα του πλεονάσματος του καταναλωτή και του παραγωγού. Μετρά τη συνολική πρόσθετη αξία που αποκομίζουν οι συμμετέχοντες από το γεγονός ότι μπορούν να διεξάγουν συναλλαγές στην αγορά. Η συνολική αυτή περιοχή μεγιστοποιείται στην ισορροπία της ανταγωνιστικής αγοράς.
95
Μια Διαγραμματική Απόδειξη
Στην ανταγωνιστική ισορροπία (Q*), το άθροισμα του πλεονάσματος του καταναλωτή και του πλεονάσματος του παραγωγού μεγιστοποιείται. Για ένα επίπεδο παραγωγής χαμηλότερο του Q*, ας πούμε Q1, υπάρχει καθαρή απώλεια πλεονάσματος του καταναλωτή και του παραγωγού που δίνεται από την περιοχή FEG.
96
Υπολογισμός της Απώλειας Ευημερίας
H χρήση των εννοιών του πλεονάσματος καταναλωτή και παραγωγού επιτρέπουν τον υπολογισμό των απωλειών ευημερίας εξαιτίας περιορισμού των ηθελημένων συναλλαγών. Στην περίπτωση που έχουμε γραμμικές καμπύλες ζήτησης και προσφοράς, αυτός ο υπολογισμός είναι ιδιαίτερα απλός, επειδή οι περιοχές που απεικονίζουν την απώλεια συχνά είναι τριγωνικές.
97
Υπολογισμός της Απώλειας Ευημερίας
Υποθέστε ότι η ζήτηση δίνεται από την: και η προσφορά από την: Η ισορροπία της αγοράς επιτυγχάνεται στο σημείο P* = 6, Q* = 4.
98
Υπολογισμός της Απώλειας Ευημερίας
O περιορισμός της παραγωγής στο Q̅= 3 θα δημιουργούσε ένα χάσμα ανάμεσα σε αυτό που θα ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν οι καταναλωτές (PD) και σε αυτό που θα απαιτούσαν οι παραγωγοί (PS).
99
Υπολογισμός της Απώλειας Ευημερίας
H απώλεια ευημερίας από τον περιορισμό των συναλλαγών δίνεται συνεπώς από ένα τρίγωνο με βάση (= PD – PS = 7 – 5) και ύψος (τη διαφορά μεταξύ Q* και Q̅). Γενικότερα, η απώλεια θα μετριέται στις μονάδες στις οποίες μετριέται και το P · Q.
100
Υπολογισμός της Απώλειας Ευημερίας
Η απώλεια ευημερίας μοιράζεται μεταξύ καταναλωτών και παραγωγών. Γενικά, για να προσδιορίσουμε ποιοι θα υφίστανται το μεγαλύτερο μερίδιο της απώλειας, θα πρέπει να εξετάσουμε τις ελαστικότητες της ζήτησης και της προσφοράς ως προς την τιμή. Η πλευρά που έχει τη μικρότερη ελαστικότητα ως προς την τιμή (σε απόλυτη τιμή) θα έχει τη μεγαλύτερη απώλεια.
101
Έλεγχοι Τιμών και Ελλείψεις
Ορισμένες φορές οι κυβερνήσεις επιδιώκουν να κρατούν τις τιμές κάτω από το επίπεδο ισορροπίας. Αυτό θα οδηγήσει σε έλλειψη. Οι συνέπειες στην ευημερία εξαιτίας αυτής της πολιτικής ελέγχου τιμών μπορούν να αξιολογηθούν συγκρίνοντας τις μετρήσεις των πλεονασμάτων καταναλωτή και παραγωγού που εμφανίζονται υπό το καθεστώς αυτής της πολιτικής με τις μετρήσεις που θα ίσχυαν αν δεν υπήρχαν έλεγχοι.
103
Ανάλυση της Τελικής Επίπτωσης ενός Φόρου
Θα εξετάσουμε έναν απλό ανά μονάδα φόρο ποσού t, που επιβάλλεται σε ένα αγαθό το οποίο παράγεται σε μια ανταγωνιστική αγορά. Η επιβολή ενός τέτοιου φόρου δημιουργεί μια «σφήνα» ανάμεσα στο τι πληρώνουν οι καταναλωτές για το αγαθό (P*) και στο τι λαμβάνουν οι προμηθευτές (P*-t).
104
Copyright ©2013 Pearson Education, Inc.
105
Ανάλυση της Τελικής Επίπτωσης ενός Φόρου
Θεωρούμε ότι Q* είναι το προϊόν ισορροπίας σε αυτή την αγορά και αυτή η ισορροπία απαιτεί ότι:
106
Ανάλυση της Τελικής Επίπτωσης ενός Φόρου
Παραγωγίζοντας τις παραπάνω εξισώσεις ως προς το t παίρνουμε:
107
Ανάλυση της Τελικής Επίπτωσης ενός Φόρου
Γράφοντας αυτές τις δύο εξισώσεις σε μορφή πινάκων και χρησιμοποιώντας τον κανόνα Cramer, έχουμε:
108
Ανάλυση της Τελικής Επίπτωσης ενός Φόρου
Σε μορφή ελαστικοτήτων, τα παραπάνω αποτελέσματα γράφονται ως εξής: Η επιβολή του φόρου μάλλον θα αυξήσει την τιμή που πληρώνουν οι καταναλωτές. Μόνο στην περίπτωση όπου eS,P= 0, αυτή η τιμή δεν θα αυξηθεί.
109
Ανάλυση της Τελικής Επίπτωσης ενός Φόρου
Αν η προσφορά είναι τέλεια ανελαστική, οι προμηθευτές θα επωμιστούν όλο τον φόρο σε όρους της μειωμένης τιμής για το προϊόν τους. Αν eS,P> 0, οι καταναλωτές θα επωμιστούν τουλάχιστον ένα μέρος του φόρου Αν η ζήτηση είναι τελείως ανελαστική (eD,P=0), όλος ο φόρος θα πληρωθεί από τους καταναλωτές του προϊόντος.
110
Ανάλυση της Τελικής Επίπτωσης ενός Φόρου
Η έκταση αυτών των μεταβολών της τιμής θα συνδέεται αντιστρόφως με τις αντίστοιχες ελαστικότητες. Αν η ελαστικότητα προσφοράς είναι μεγαλύτερη από την απόλυτη τιμή της ελαστικότητας ζήτησης, οι καταναλωτές θα πληρώνουν μεγαλύτερο τμήμα του φόρου. Αντίθετα, αν η απόλυτη τιμή της ελαστικότητας ζήτησης είναι μεγαλύτερη από την ελαστικότητα προσφοράς, οι προμηθευτές θα πληρώνουν μεγαλύτερο τμήμα του φόρου.
111
Ανάλυση της Τελικής Επίπτωσης ενός Φόρου
Γενικά, οι παράγοντες με τη μεγαλύτερη ελαστικότητα έχουν και μεγαλύτερη δυνατότητα αποφυγής του φόρου.
112
Καθαρή Απώλεια και Ελαστικότητα
Καθαρή Απώλεια και Ελαστικότητα Σε ένα υπόδειγμα μιας μεμονωμένης αγοράς, το μέγεθος της καθαρής απώλειας από τον φόρο μπορεί να προσεγγιστεί από την επιφάνεια ενός τριγώνου που η βάση του δίνεται από το μέγεθος του φόρου (t) και το ύψος του από τη μείωση στην ποσότητα που επιφέρει ο φόρος. Επομένως, η καθαρή απώλεια από έναν τέτοιο φόρο δίνεται από:
113
Καθαρή Απώλεια και Ελαστικότητα
Καθαρή Απώλεια και Ελαστικότητα Η καθαρή απώλεια σε ελαστικότητες δίνεται από: Δείχνει ότι η καθαρή απώλεια από έναν φόρο είναι ανάλογη της συνολικής δαπάνης για το αγαθό.
114
Καθαρή Απώλεια και Ελαστικότητα
Καθαρή Απώλεια και Ελαστικότητα Όσο χαμηλότερες είναι οι ελαστικότητες προσφοράς και ζήτησης, τόσο μικρότερη είναι η υπερβάλλουσα επιβάρυνση. Μάλιστα, όταν είτε eD,P = 0 είτε eS,P = 0, δεν υπάρχει υπερβάλλουσα επιβάρυνση. Ο φόρος δεν επηρεάζει την ποσότητα που ανταλλάσσεται.
115
Περίληψη Βραχυχρόνια, οι τιμές ισορροπίας προσδιορίζονται από την αλληλεπίδραση αυτού που οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν (ζήτηση) και αυτού που οι επιχειρήσεις είναι διατεθειμένες να παράγουν (προσφορά). Τόσο οι καταναλωτές όσο και οι προμηθευτές λειτουργούν ως αποδέκτες τιμής όταν λαμβάνουν τις αποφάσεις τους.
116
Περίληψη Μακροχρόνια, ο αριθμός των επιχειρήσεων μπορεί να μεταβάλλεται ανάλογα με τις ευκαιρίες για κέρδος. Αν υποθέσουμε ότι η είσοδος είναι ελεύθερη, τότε οι επιχειρήσεις θα έχουν μηδενικά κέρδη μακροχρόνια. Επειδή οι επιχειρήσεις μεγιστοποιούν επίσης τα κέρδη, η συνθήκη μακροχρόνιας ισορροπίας είναι P = MC = AC.
117
Περίληψη H μορφή της μακροχρόνιας καμπύλης προσφοράς εξαρτάται από το πώς επηρεάζονται οι τιμές των εισροών από την είσοδο νέων επιχειρήσεων. Αν η είσοδος δεν επηρεάζει τις τιμές των εισροών, η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς θα είναι οριζόντια (απείρως ελαστική). Αν η είσοδος αυξάνει το κόστος των εισροών, η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς θα έχει θετική κλίση.
118
Περίληψη Αν οι μετατοπίσεις της μακροχρόνιας ισορροπίας επηρεάζουν τις τιμές των εισροών, αυτό θα επηρεάσει επίσης την ευημερία των προμηθευτών των εισροών. Τέτοιου είδους μεταβολές της ευημερίας μπορούν να μετρηθούν με τις μεταβολές του μακροχρόνιου πλεονάσματος του παραγωγού.
119
Περίληψη Οι έννοιες του πλεονάσματος του καταναλωτή και του παραγωγού παρέχουν χρήσιμους τρόπους ανάλυσης των επιδράσεων των διαφόρων οικονομικών μεταβολών στην ευημερία των συμμετεχόντων στην αγορά. Μεταβολές στο πλεόνασμα του καταναλωτή αντιπροσωπεύουν τη χρηματική αξία των μεταβολών στη χρησιμότητα των καταναλωτών. Μεταβολές στο πλεόνασμα του παραγωγού αντιπροσωπεύουν μεταβολές στις χρηματικές αποδόσεις που λαμβάνουν οι εισροές.
120
Περίληψη Το ανταγωνιστικό υπόδειγμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μελετήσουμε την επίδραση διαφόρων οικονομικών πολιτικών. Για παράδειγμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δούμε τις μεταβιβάσεις και τις απώλειες ευημερίας που συνδέονται με τον έλεγχο τιμών.
121
Περίληψη Το ανταγωνιστικό υπόδειγμα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για να μελετήσουμε τη φορολογία. Το υπόδειγμα δείχνει τόσο την τελική επίπτωση του φόρου (δηλαδή ποιος φέρει το πραγματικό βάρος του φόρου) όσο και τις απώλειες ευημερίας που συνδέονται με τη φορολογία (την υπερβάλλουσα επιβάρυνση).
122
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιονδήποτε τρόπο χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη, σύμφωνα με το Ν. 2121/1993 και τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (που έχει κυρωθεί με τον Ν. 100/1975)
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.