Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ανιχνεύοντας τη ρητορική online πληροφοριών:

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ανιχνεύοντας τη ρητορική online πληροφοριών:"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ανιχνεύοντας τη ρητορική online πληροφοριών:
7ο Διεθνές Συνέδριο Κριτικής Εκπαίδευσης Ανιχνεύοντας τη ρητορική online πληροφοριών: Μια παιδαγωγική προσέγγιση θεμελιωμένη στο παράδειγμα του κριτικού γραμματισμού Δήμητρα Γακοπούλου Μαρία Κατσαφούρου Ευαγγελία Μπουγατζέλη Έφη Παπαδημητρίου Ευαγγελία Φίστα

2 Δομή παρουσίασης Θεωρητικό πλαίσιο Ερευνητικός στόχος Μεθοδολογία
Παρουσίαση σεναρίου διδακτικής παρέμβασης Ποιοτική ανάλυση υλικού μαθητών Συμπεράσματα

3 Θεωρητικό πλαίσιο Ο γραμματισμός ως κοινωνική και πολιτισμική πρακτική
Κριτικοί πολυγραμματισμοί Γραμματισμός στα μέσα και την πληροφορία στενή σχέση ανάμεσα στην τεχνολογία και στις νέες πρακτικές επικοινωνίας, ανάγνωσης και γραφής

4 Ο ιστός ως πρακτική γραμματισμού
Μέσω του ιστού μπορούμε να αποκτούμε πρόσβαση σε πληροφορίες: σε διάφορες / πολλαπλές μορφές (πολυμέσα), με διάφορες οπτικές περιεχομένου (δημοκρατικό δυναμικό), σε αυθεντικά και συνεργατικά περιβάλλοντα, μετατρέποντας τους μαθητές από παθητικούς δέκτες σε ενεργούς συμμετέχοντες Ο ρόλος του ιστού στην εκπαίδευση Διαθέτουν οι μαθητές δεξιότητες και στάσεις τέτοιες ώστε να λειτουργούν κριτικά μέσα στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον της online πληροφόρησης; Ωστόσο, η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε ένα τεράστιο όγκο πληροφοριών αποπροσανατολίζει τους/τις μαθητές/τριες γιατί: δεν είναι πάντα σε θέση να εντοπίσουν και να αξιολογήσουν μια πληροφορία ή πηγή ως χρήσιμη, αξιόπιστη και έγκυρη, επίπονη διαδικασία που απαιτεί την ενεργοποίηση του αναστοχασµού και της κριτικής σκέψης των παιδιών. Στο πλαίσιο αυτό ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού επαναπροσδιορίζεται , καθώς αυτός/ή οφείλει: να διεξάγει ένα συνεχή διάλογο σχετικά με την περιέργεια, τα αισθήματα και τα ενδιαφέροντα των παιδιών και παράλληλα να συμβάλλει, ώστε να τα παιδιά να χειριστούν το Διαδίκτυο ως ένα περιβάλλον που μπορεί να αποβεί επικίνδυνο, ενισχύοντας την κριτική τους σκέψη Ρόλος κλειδί των εκπαιδευτικών Κριτικός διάλογος με τις online πληροφορίες

5 Κριτική ανάγνωση online πληροφοριών Κριτική ανάγνωση του κόσμου
κατανόηση περιεχομένου και υπόρρητης ιδεολογίας, κατανόηση πολιτικού και οικονομικού πλαισίου, κατανόηση λειτουργίας αξιολόγηση αξιοπιστίας και εγκυρότητας, αξιοποίηση για προσωπική έκφραση και δημοκρατική συμμετοχή. Μαθητές και εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο τις online πληροφορίες. Οι online πληροφορίες συνιστούν υπερκειμενικά, διαδραστικά και πολυτροπικά κείμενα , των οποίων η ανάγνωση προϋποθέτει ικανότητες, γνώσεις και στάσεις που αφορούν στην: Κριτική ανάγνωση online πληροφοριών Κριτική ανάγνωση του κόσμου

6 Ερευνητικός στόχος Α) Διερεύνηση του πώς οι μαθητές αναζητούν,
διαβάζουν και αξιολογούν online πληροφορίες Β) Ανάπτυξη κριτικού γραμματισμού στον ιστό

7 Μεθοδολογία (1/3) Έρευνα δράσης (κύκλοι σχεδιασμού, δράσης, συστηματικής παρατήρησης και αναστοχασμού) Σχεδιασμός, οργάνωση και υλοποίηση διδακτικής παρέμβασης για την ανάπτυξη κριτικού γραμματισμού μέσα από την αξιοποίηση online πληροφοριών στη γλωσσική διδασκαλία.

8 Μεθοδολογία (2/3) Χρόνος και τόπος Συμμετέχοντες
26 μαθητές Ε΄ τάξης Δημοτικού - υψηλό γνωστικό επίπεδο - μέσο και ανώτερο κοινωνικοοικονομικό στρώμα Ιανουάριος 2017 Δημοτικό σχολείο Ανατολικής Θεσσαλονίκης 11 αγόρια 15 κορίτσια Αίθουσα πληροφορικής

9 Μέθοδοι και εργαλεία συλλογής δεδομένων
Μεθοδολογία (3/3) Μέθοδοι και εργαλεία συλλογής δεδομένων Συμμετοχική παρατήρηση (καταγραφή συμβάντων κατά τη διεξαγωγή της παρέμβασης) Ημερολόγιο (καταγραφή γεγονότων γραμματισμού από τις δύο ερευνήτριες-εκπαιδευτικούς ξεχωριστά και επεξεργασία αυτών) Προφορικές διεπιδράσεις και παραγόμενο γραπτό υλικό μαθητών (ορισμοί, αφίσα, επιχειρηματολογικό κείμενο)

10 Παρουσίαση σεναρίου (1/4)
Μουσική Είδη Απόψεις διαφορετικών κοινοτήτων Λόγου Υπηρέτηση ποικίλων σκοπών Συμβολή μουσικής Παρουσίαση σεναρίου (1/4) Θεματική: Νεοελληνική Γλώσσα- Ενότητα 7, «Μουσική» Διάρκεια: 8 διδακτικές ώρες Διδακτική μέθοδος: Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία Επεξεργασία θεματικών αξόνων με αξιοποίηση προεπιλεγμένων από τις ερευνήτριες-εκπαιδευτικούς online πληροφοριών παραγωγή διαφόρων κειμενικών ειδών

11 Παρουσίαση σεναρίου (2/4)
Κριτήρια αξιολόγησης online πληροφοριών μνεία ευθύνης σκοπός αντικειμενικότητα συνάφεια περιεχομένου και διαδικασία μάθησης την οποία ενεργοποιούν σχεδιασμός και καταλληλότητα σε σχέση με το ηλικιακό και γνωστικό επίπεδο των μαθητών επικαιρότητα,ανανέωση, ακρίβεια Υλικά - Πηγές: φύλλα εργασίας (έντυπα & ηλεκτρονικά) online εικόνες online βίντεο online βίντεο διαφημίσεων online γλωσσικά κείμενα, μη αποσπασμένα από το αρχικό τους περιβάλλον (ιστοσελίδες) Ανάλογα με τους εκάστοτε στόχους επιλέχθηκαν τόσο ιστοσελίδες που συγκέντρωναν χαμηλή/αρνητική βαθμολογία σε κάποιους από τους παραπάνω άξονες όσο και ιστοσελίδες που σημείωναν υψηλή βαθμολόγηση. Το ζητούμενο ήταν οι μαθητές να προβούν σε κριτική αποτίμηση των ιστοσελίδων και η επαφή τους τόσο με έγκυρες και αξιόπιστες πηγές όσο και με μη κρίθηκε απαραίτητη προκειμένου μέσα από μια διαδικασία σύγκρισης να εντοπιστούν οι διαφορές και να αναδειχθούν τα αρνητικά και τα θετικά κάθε ιστοσελίδας και ουσιαστικά τα στοιχεία τα οποία πρέπει να λαμβάνει κάθε φορά υπόψη του ένας κριτικός χρήστης του παγκόσμιου ιστού. Κριτήρια αξιολόγησης: μνεία ευθύνης : αναφορά σε συγγραφέα/δημιουργό; Σύνδεση με φορέα/πάροχο; ποιο το ποιόν τους (εκτίμηση αξιοπιστίας και εγκυρότητας), σκοπός αντικειμενικότητα : ύπαρξη προκαταλήψεων ή διαφημίσεων συνάφεια περιεχομένου με διδακτικούς στόχους διαδικασία μάθησης την οποία ενεργοποιούν (εμπέδωση, επέκταση, εμβάθυνση, διεπιστημονικότητα) σχεδιασμός και καταλληλότητα σε σχέση με το ηλικιακό και γνωστικό επίπεδο των μαθητών επικαιρότητα,ανανέωση, ακρίβεια

12 Παρουσίαση σεναρίου (2/4α)
Υλικά - Πηγές: φύλλα εργασίας (έντυπα & ηλεκτρονικά) online εικόνες online βίντεο online βίντεο διαφημίσεων online γλωσσικά κείμενα, μη αποσπασμένα από το αρχικό τους περιβάλλον (ιστοσελίδες) Τα online γλωσσικά κείμενα επιλέχθηκαν με στόχο τη συγκρότηση αναγνωστικού διαλογικού σύμπαντος με απόψεις από διαφορετικές κοινότητες Λόγου Μουσική Δημοσιογραφική Κοινότητα Ιατρική Κοινότητα (ψυχολόγος, καρδιολόγος) Εκπαιδευτική Κοινότητα (μουσικοπαιδαγωγός, μουσικοθεραπευτής) Επαγγελματική Κοινότητα (τραγουδιστές) Κοινότητα Διαφημιστών Επιστημονική Κοινότητα (πανεπιστημιακή εργασία)

13 Παρουσίαση σεναρίου (2/4β)
Υλικά - Πηγές: φύλλα εργασίας (έντυπα & ηλεκτρονικά) online εικόνες online βίντεο online βίντεο διαφημίσεων online γλωσσικά κείμενα, μη αποσπασμένα από το αρχικό τους περιβάλλον (ιστοσελίδες) Κριτήρια αξιολόγησης online διαφημίσεων σκοπός / ρητορική επιδιωκόμενο κοινό ύπαρξη μουσικής ρόλος της μουσικής

14 Πορεία διδασκαλίας (1/4)
1. ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΦΑΣΕΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 1α. Σύνθεση αρχικού ορισμού 1β. Ανάγνωση online πληροφοριών με ποικίλους ορισμούς, συγκριτική εξέταση αυτών, συζήτηση επί των ζητημάτων εγκυρότητας και αξιοπιστίας των πηγών πληροφόρησης 1γ. Αναστοχασμός επί του αρχικού ορισμού και επαναδιατύπωση αυτού

15 Πορεία διδασκαλίας (2/4)
2. ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΕΙΔΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΦΑΣΕΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 2α. Αξιοποίηση προϋπάρχουσας γνώσης και προτεινόμενων πολυτροπικών online πληροφοριών. 2β. Αναζήτηση online πληροφοριών από τους ίδιους τους μαθητές 2γ. Εμβάθυνση σε ορισμένα είδη μουσικής 2δ. Καλλιέργεια κριτικής στάσης απέναντι στις online πληροφορίες μέσω συζητήσεων σχετικών με ζητήματα εγκυρότητας και αξιοπιστίας

16 Πορεία διδασκαλίας (3/4)
3. ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΕΠΙΔΡΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΦΑΣΕΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 3α. Παραγωγή σε επίπεδο ομάδας σύντομου κειμένου στο οποίο θα αναδεικνύονται οι τομείς στους οποίους επιδρά θετικά η ακρόαση μουσικής σύμφωνα με τον αρθρογράφο. 3β. Προσπάθεια κατανόησης της υπερδομής ενός online επιχειρηματολογικού κειμένου, εντοπισμού βασικών χαρακτηριστικών των συγκεκριμένων κειμενικών ειδών, καθώς και των γραμματικών και συντακτικών στοιχείων μέσω των οποίων τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά πραγματώνονται.

17 Πορεία διδασκαλίας (4/4)
4. ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΣΚΟΠΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΤΕΛΕΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΦΑΣΕΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 4α. Διερεύνηση των σκοπών που επιτελεί η μουσική μέσω γνωστικής σύγκρουσης που προκαλείται στους μαθητές συγκριτικά με τις γνώσεις που αποκόμισαν κατά την προηγούμενη φάση. 4β. Με αφορμή το πλαίσιο στο οποίο περιέχονται τα βίντεο (youtube), δίνεται η δυνατότητα να αναδείξουμε ένα πολύ σπουδαίο θέμα, αυτό των online διαφημίσεων και του εμπορικού χαρακτήρα του ιστού.

18 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (1/16 )
Ανάπτυξη κριτικής συνειδητοποίησης επί των ζητημάτων εγκυρότητας και αξιοπιστίας online πληροφοριών μέσω διαλόγου Ανάδυση προσωπικών αντιλήψεων και στάσεων και προσπάθεια μετασχηματισμού αυτών

19 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (2/16)
1η φάση διδασκαλίας : εννοιολόγηση μουσικής ΕΡ: Που μπορούμε να βρούμε έναν ορισμό για κάτι; Μ: Στη Βικιπαίδεια (εν χορώ). ΕΡ: Α βλέπω όλοι την γνωρίζετε… Γιατί την χρησιμοποιείτε συνήθως; Μ1: Για εργασίες. ΕΡ: Όλοι αυτή την πηγή χρησιμοποιείτε όταν θέλετε να βρείτε πληροφορίες για μια εργασία σας; Μ: Ναι.(εν χορώ) ΕΡ: Για ποιόν άλλο λόγο μπορεί κανείς να ανατρέξει στη Βικιπαίδεια εκτός από το να τον βοηθήσει σε μια εργασία; Μ2: Γενικά για να βρούμε πράγματα που δεν ξέρουμε όταν τα χρειαζόμαστε. Δημοφιλία συγκεκριμένης πηγής Εξουσία / κυριαρχία της Βικιπαίδεια μέσα από το δημοφιλές και καθημερινό, απουσία εναλλακτικών Αντίληψη ότι η Bικιπαίδεια και οι πληροφορίες της είναι η λύση σε κάθε ζήτημα

20 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (3/16 )
1η φάση διδασκαλίας : εννοιολόγηση μουσικής Προτίμηση ηλεκτρονικής vs έντυπης πληροφόρησης λόγω ευκολίας πρόσβασης - Απουσία γνώσης άλλων πηγών - Άποψη περί συνοπτικής παρουσίασης των βασικότερων - Ανοιχτός χαρακτήρας που δίνει πρόσβαση σε όλους, αίσθηση πολυφωνίας ΕΡ: Μια άλλη διαθέσιμη πηγή πληροφοριών για έναν ορισμό θα μπορούσε να είναι ένα έντυπο λεξικό ή μια εγκυκλοπαίδεια. Σωστά; ΕΡ: Πόσοι από εσάς θα επιλέγατε αυτές τις πηγές για να βρείτε αυτό που θέλετε αντί να ψάξετε στο ίντερνετ; Μ: (Σιωπή- αρνητική απάντηση) Γιατί δεν θα επιλέγατε τις έντυπες πηγές; Μ3: Αφού είναι πιο εύκολο να ψάξεις κατευθείαν στο ίντερνετ. ΕΡ: Γιατί θεωρείτε ότι είναι τόσο δημοφιλής η Wikipedia και εσείς αλλά και πολύς άλλος κόσμος την επιλέγει σαν κύρια πηγή πληροφόρησης; Μ7: Γιατί βαριόμαστε. Μ8: Γιατί αυτήν γνωρίζουμε. Μ9: Προσφέρει όλα τα βασικά για ένα θέμα. Μ10: Γιατί μπορεί να εκφραστεί ο άλλος.

21 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (4/16)
1η φάση διδασκαλίας : εννοιολόγηση μουσικής Μ4: Η Βικιπαίδεια διορθώνει τα άρθρα που δημοσιεύονται. ΕΡ: Τι εννοείς ακριβώς και πως αντιλαμβάνεσαι ότι γίνεται η διόρθωση; Μ4: Ε υπάρχουν κάποιοι ειδικοί ανά τομέα που τα διορθώνουν. ΕΡ: Και ποιος πληρώνει αυτούς τους ειδικούς για να ελέγξουν τα άρθρα; Μ5:Είναι ένα λογισμικό που ελέγχει αν κάτι είναι σωστό. [Συζήτηση –παροχή πληροφοριών για τη Βικιπαίδεια ως συνεργατικό εργαλείο συγγραφής όμως αδυναμία παραδοχής ότι ο καθένας μπορεί να δημοσιεύσει και επαναφορά της συζήτησης στο ζήτημα της ύπαρξης ειδικών για τον έλεγχο των υπό δημοσίευση πληροφοριών] Μ6: Ε ναι άρα υπάρχουν οι ειδικοί για να ελέγχουν αυτά που ο οποιοσδήποτε γράφει. Μ7: Και από που βρίσκουν τα λεφτά για να τους πληρώνουν; (απευθυνόμενη στο συμμαθητή της) Μ4: Από διαφημίσεις αφού δεν πληρώνουμε. […..] ΕΡ: Και τι κινδύνους ενέχει ότι ο καθένας μπορεί να γράψει; Μ3: Μπορεί αυτός που θα γράψει να μην γνωρίζει καλά κάτι ή να μην είναι ειδικός και να γράψει μια χαζομάρα. Αυτός που έγραψε την χαζομάρα μπορεί να την απλώσει παντού» Εσφαλμένη εντύπωση ότι αφού κάτι έχει δημοσιευθεί, κάποιος το έχει ελέγξει νωρίτερα - ύπαρξη επιστημονικών υπευθύνων ανά επιστημονική περιοχή Άγνοια του χαρακτήρα της Βικιπαίδεια: Ύπαρξη λογισμικού αυτόματης διόρθωσης Δυσκολία ανατροπής υπάρχουσων αντιλήψεων Κατανόηση του εμπορικού χαρακτήρα του ιστού μέσω των διαφημίσεων Κατανόηση της σημασίας ελέγχου του συντάκτη

22 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (5/16 )
1η φάση διδασκαλίας : εννοιολόγηση μουσικής Ανάγνωση online γλωσσικών κειμένων - Άσκοπη περιήγηση σε όλο το έγγραφο με αδυναμία εντοπισμού του κατάλληλου σημείου - Περιήγηση σε όλο το έγγραφο κάνοντας scroll και ανάγνωση του τίτλου κάθε ενότητάς - Αξιοποίηση σελίδας περιεχομένων «Τι; Πρέπει να διαβάσουμε όλα αυτά δηλαδή τώρα;» Γραμμικής μορφής ανάγνωση -δεν έχουν κατακτηθεί στρατηγικές στοχευμένης ανάγνωσης

23 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (6/16)
1η φάση διδασκαλίας : εννοιολόγηση μουσικής Αξιολόγηση online πληροφοριών και αξιοποίησή τους για παραγωγή ορισμών μη δημιουργική σύνθεση πληροφοριών πάγια τακτική η αυτούσια αντιγραφή μη κατανόηση περιεχομένου μη δημιουργία συνεκτικού νέου κειμένου . επιμονή στην αξιοποίηση της Βικιπαίδεια επιμονή στην αξιοποίηση της Βικιπαίδεια > δυσκολία απαγκίστρωσης από τη συνήθεια επιρροή στοιχείων μορφοποίησης (έντονα χρώματα και σχέδια)

24 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (7/16 )
1η φάση διδασκαλίας : εννοιολόγηση μουσικής Αξιολόγηση online πληροφοριών και αξιοποίησή τους για παραγωγή ορισμών ΑΛΛΑ ΚΑΙ κατανόηση της σημασίας: - άντλησης πληροφοριών από αξιόπιστες πηγές και - συγκριτικής αξιολόγησης των πληροφοριών από άλλες με βάση την εγκυρότητα και την αξιοπιστία . «Από όλα τα site, και περισσότερο πήραμε στοιχεία απ’το Υπουργείο Παιδείας και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και μετά από τη Wikipedia με βάση αυτά που είχαμε διαβάσει στα προηγούμενα» «Πώς κρίνατε ως καλό έναν ορισμό;»

25 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (8/16)
2η φάση διδασκαλίας : διερεύνηση ειδών μουσικής Αναζήτηση online πληροφοριών Αναζήτηση μόνο μέσω της μηχανής αναζήτησης της Google – άγνοια για άλλες μηχανές αναζήτησης Αναζήτηση και στο για βίντεο Επιλογή των πρώτων από τη λίστα αποτελεσμάτων χωρίς να λαμβάνονται πάντοτε υπόψη κάποια κριτήρια αξιολόγησης Λέξεις-κλειδιά το είδος της μουσικής ή αντιπροσωπευτικά όργανα κάθε είδους

26 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (9/16 )
2η φάση διδασκαλίας : διερεύνηση ειδών μουσικής Δημιουργία πολυτροπικού κειμένου (αφίσας)

27 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (10/16 )
2η φάση διδασκαλίας : διερεύνηση ειδών μουσικής Οπτικό υλικό: η πρώτη επιλογή των περισσοτέρων Λεκτικό υλικό : Αυτούσια αντιγραφή κειμένου, απλή παράθεση πληροφοριών Ενσωμάτωση βίντεο τραγουδιών από κάποιες ομάδες με τη μορφή υπερσυνδέσμων

28

29 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (12/16 )
3η φάση διδασκαλίας : διερεύνηση επιδράσεων της μουσικής στον άνθρωπο Ανάγνωση online πληροφοριών και αξιοποίησή τους για παραγωγή νέου κειμένου Εντοπισμός βασικών σημείων ενός online άρθρου (διαφορετικό για κάθε ομάδα) και δημιουργία σύντομου κειμένου για τους τομείς στους οποίους επιδρά θετικά η ακρόαση μουσικής. Αντιμετώπιση προβλημάτων στη διαδικασία κατανόησης και επεξεργασίας του άρθρου. Αδυναμία κατανόησης σκοπού της ανάγνωσης, αίσθημα βαρεμάρας, αποπροσανατολισμός και αδυναμία συγκέντρωσης λόγω διαφημίσεων. «Βάλε να δούμε ένα κάρφωμα.»

30 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (13/16)
3η φάση διδασκαλίας : διερεύνηση επιδράσεων της μουσικής στον άνθρωπο Παραγωγή επιχειρηματολογικού κειμένου για τα οφέλη της μουσικής. Δυσαρέσκεια μαθητών, γιατί έπρεπε να παράγουν κάποιο κείμενο εντελώς μόνοι τους. «Βάλε να δούμε ένα κάρφωμα.»

31 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (14/16)
3η φάση διδασκαλίας : διερεύνηση των επιδράσεων της μουσικής στον άνθρωπο Παραγωγή επιχειρηματολογικού κειμένου σχετικού με τα οφέλη της μουσικής. Τα παραγόμενα κείμενα : χαρακτηρίζονταν από προχειρότητα αποτελούσαν κατά βάση αντιγραφή (παράλειψη παρουσίασης μόνο τίτλου και συντάκτη του άρθρου, αδυναμία απάντησης σε ερωτήσεις κατανόησης) ήταν σύντομα (μία παράγραφος που αποτελούσε συχνά και τη μοναδική περίδο) «Βάλε να δούμε ένα κάρφωμα.»

32 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (15/ 16)
4η φάση διδασκαλίας : διερεύνηση σκοπών που επιτελεί η μουσική Ανάγνωση και κριτική αποτίμηση online διαφημίσεων «Κυρία ανοίξτε τον ήχο.» «Είναι χάλια χωρίς μουσική.» «Δεν πειράζει, θα τραγουδάμε εμείς. Σιγά, αφού το ξέρουμε απ’ έξω.». «Υπάρχει κάποιος τρόπος να εξαφανίσουμε τα ίχνη μας;». «Βάλε να δούμε ένα κάρφωμα.» 4η φάση διδασκαλίας : διερεύνηση σκοπών που επιτελεί η μουσική μέσω γνωστικής σύγκρουσης «αν και θέλουμε το προϊόν, οι γονείς αποφασίζουν, γιατί έχουν τα λεφτά.».

33 Ποιοτική ανάλυση του Λόγου των μαθητών (16/16)
4η φάση διδασκαλίας : διερεύνηση σκοπών που επιτελεί η μουσική Ανάγνωση και κριτική αποτίμηση online διαφημίσεων Προβολή και κριτική αποτίμηση διαφημίσεων στο youtube προβολή διαφημίσεων με και χωρίς μουσική προβληματισμός για τις διαφημίσεις που εμφανίζονται μέσα στην οθόνη προβολής στο youtube, καθώς και δεξιά αυτής. συζήτηση για τα ίχνη που αφήνουν οι χρήστες στον ιστό, πώς οι εταιρίες αξιοποιούν αυτά τα ίχνη, σχηματίζοντας το προφίλ των χρηστών και προτείνοντας επιλογές στη βάση αυτού του προφίλ «Βάλε να δούμε ένα κάρφωμα.»

34 Συμπεράσματα Ο ιστός μπορεί να αποτελέσει πεδίο καλλιέργειας κριτικού γραμματισμού Οι μαθητές αναπτύσσουν κριτική ικανότητα επεξεργαζόμενοι online πληροφορίες, γιατί έτσι κατανοούν ζητήματα εγκυρότητας και αξιοπιστίας των πηγών πληροφόρησης, και σημασία υιοθέτησης κριτικής στάσης έναντι των πηγών πληροφόρησης Προκλήσεις για τους εκπαιδευτικούς: παγιωμένες συνήθειες online αναζήτησης, προδιαμορφωμένη λογική εύκολης, γρήγορης πρόσβασης στην πληροφορία, αντιγραφή αυτούσιων κειμένων από τις πηγές επιφανειακή προσέγγιση των υπόρρητων μηνυμάτων Απαιτείται περισσότερος χρόνος και συστηματική προσπάθεια. Ο ιστός μπορεί να αποτελέσει μέσο για τη δόμηση του κριτικού ψηφιακού και γλωσσικού γραμματισμού των μαθητών. Παρατηρήθηκε ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών με σημαντική μερίδα αυτών να έχει κατανοήσει τα ζητήματα εγκυρότητας και αξιοπιστίας των πηγών και τη σημασία υιοθέτησης κριτικής στάσης τόσο απέναντι στην αρχική επιλογή πληροφόρησης όσο και κατά την λεπτομερή ανάγνωση αυτής. Ωστόσο, οι παγιωμένες συνήθειες online αναζήτησης και η προδιαμορφωμένη λογική της εύκολης, γρήγορης πρόσβασης στην πληροφορία, της αντιγραφής αυτούσιων κομματιών κειμένου από τις πηγές χωρίς δημιουργική επεξεργασία και η επιφανειακή προσέγγιση των νοημάτων αποτελούν υπαρκτά ζητήματα με τα οποία καλούνται να αναμετρηθούν οι εκπαιδευτικοί. Κατέστη φανερό ότι απαιτείται περισσότερος χρόνος και συστηματική προσπάθεια για να γίνει κανείς κριτικός αναγνώστης και να είναι σε θέση να αναγνωρίζει και να αξιολογεί μια ευρεία γκάμα ρητορικών καταστάσεων αμφισβητώντας τις πληροφορίες που φέρουν τα κειμενικά και μηστοιχεία ενός πόρου για τη δόμηση του νοήματος.

35 Ευχαριστούμε πολύ για την προσοχή σας!
Ερωτήσεις;


Κατέβασμα ppt "Ανιχνεύοντας τη ρητορική online πληροφοριών:"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google