Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΠηνελόπεια Κυπραίος Τροποποιήθηκε πριν 5 χρόνια
1
Μάθημα 3ο Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους
Μάθημα 3ο Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους
2
σε θέματα που συζητήσαμε στο προηγούμενο μάθημα
Αλλά πρώτα … μερικές απαντήσεις σε θέματα που συζητήσαμε στο προηγούμενο μάθημα 2
3
ΟΧΙ ΝΑΙ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΙΣ 3 ΦΚΥ 3 ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΕΡΕΑ ΥΓΡΑ ΑΕΡΙΑ
1. Αυξάνεται ο όγκος τους με μικρή έκταση ΟΧΙ ΝΑΙ 2. Μειώνεται ο όγκος τους με μικρή συμπίεση 3. Μεταβάλλεται το σχήμα τους με μετάγγιση 4. Έχουν βάρος 5. Έχουν πίεση 3
4
ΤΑ ΥΓΡΑ ΥΛΙΚΑ ΣΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ …
Έξυπνη κούπα του Πυθαγόρα
5
Η σταθερότητα της θερμοκρασίας στις αλλαγές ΦΚΥ
5
6
Ο Ατμοσφαιρικός αέρας: ένα σπουδαίο μίγμα
Η σπουδαιότητα του αέρα και στη διδασκαλία
7
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Οι ιδέες των παιδιών και τα χαρακτηριστικά τους, παράδοση εργασιών μέσω eclass
8
1. Δυνάμεις Μια πέτρα ρίχνεται κατακόρυφα προς τα πάνω, ανεβαίνει ως κάποιο σημείο και επιστρέφει. Ποιες δυνάμεις ασκούνται πάνω στην πέτρα: α) όταν ανεβαίνει, β) όταν κατεβαίνει γ) όταν βρίσκεται στο ανώτερο σημείο. Εξηγείστε: 8
9
? ? ? ? ? ?
10
2. Πυκνότητα, Πίεση Μοιράζω το υγρό του δοχείου Α στα Β και Γ, όπως φαίνεται στο σχήμα. Συγκρίνετε α) τις πυκνότητες του υγρού στα δοχεία Α, Β, Γ. β) τις πιέσεις σε ένα σημείο των πυθμένων των τριών δοχείων. Δικαιολογείστε: A Β Γ 10
11
3. Ηλεκτρισμός Στο παρακάτω κύκλωμα όταν ανάβει η λάμπα το αμπερόμετρο Α1 δείχνει ένα Ampere. Πόσο δείχνει το Α2; Περισσότερο, λιγότερο ή το ίδιο με το Α1; Εξηγείστε: 11
12
για τα φαινόμενα και τις έννοιες των Φυσικών Επιστημών
Η άποψη των παιδιών για τα φαινόμενα και τις έννοιες των Φυσικών Επιστημών
13
ιδέες μαθητών - ι.μ. Οι ιδέες είναι ατομικές και προέρχονται από την κατασκευή προσωπικών νοημάτων, ως αποτέλεσμα της επίδρασης του περιβάλλοντος (φυσικού, κοινωνικού, διδασκαλίας, …..) Η ύπαρξη ατομικών διαφορών έχει ως αποτέλεσμα η μάθηση να έχει ατομικό χαρακτήρα, έστω και μετά από ομαδική διδασκαλία. Η νέα πληροφορία επεξεργάζεται στο υπάρχον νοητικό πλαίσιο και παίρνει προσωπικό νόημα. 13
14
ιδέες μαθητών - ι.μ. Ιστορική θεώρηση της εμφάνισης και του ρόλου των ι.μ. στη διδασκαλία και τη μάθηση: πριν το 60 (tabula rasa) (Piaget, Ausubel) μετά το 80 (εποικοδόμηση) Οι ι.μ. είναι ατομικές, αλλά ομαδοποιούνται. Οι ι.μ. συνδέονται σε ένα πλέγμα σχέσεων σχηματίζοντας εννοιολογικές ή γνωσιακές δομές. Συγκρίνετε τις πιέσεις (ή τις πυκνότητες) σε δύο σημεία του πυθμένα των δοχείων Α (φαρδύ) και Β (στενό) που περιέχουν νερό μέχρι το ίδιο ύψος. 14
15
? ? ? ? = w ? ? = w = w
16
ιδέες μαθητών - ι.μ. Οι ι.μ. στερούνται συνοχής και συνέπειας, με αποτέλεσμα να δίνονται αντιφατικές απαντήσεις. Οι ι.μ. κατά περίπτωση εμφανίζουν σταθερότητα ή αλλάζουν με τη διδασκαλία ή την ηλικία. Οι ι.μ. επηρεάζουν τη διδασκαλία; Ναι λόγω του ρόλου της προϋπάρχουσας γνώσης στη διδασκαλία και τη μάθηση (εποικοδομητική προσέγγιση). Οι ι.μ. εστιάζουν στα αισθητηριακά χαρακτηριστικά των έργων 16
17
ιδέες μαθητών - ι.μ. Οι ι.μ. χαρακτηρίζονται από περιορισμένη εστίαση.
Οι ι.μ. χαρακτηρίζονται από περιορισμένη εστίαση. Οι ι.μ. εστιάζονται περισσότερο σε διαδικασίες παρά σε καταστάσεις ισορροπίας. Οι ι.μ., σε ορισμένες περιπτώσεις, μοιάζουν με τις ιδέες των πρώιμων επιστημόνων. Ωστόσο η συσχέτιση είναι επικίνδυνη πέραν κάποιων ορίων Οι ι.μ. μπορούν να αλλάξουν. Η εννοιολογική αλλαγή γίνεται με πολλούς τρόπους, είναι συνεχής και μακρόχρονη. 17
18
Μια ταξινόμηση των ι.μ. (Viennot 1993)
Σκέψη με τη χρήση “αντικειμένων” Κατανοούν ή χρησιμοποιούν μια πραγματική οντότητα. Π.χ. Κύμα που διαδίδεται σε σχοινί. Μια ακτίνα φωτός Σκέψη με μείωση μεταβλητών Κατανόηση του “σταθερού” ως “χαρακτηριστικού” Π.χ. Η ταχύτητα του φωτός είναι σταθερή. Η αντίσταση μεταλλικού αγωγού είναι σταθερή. 18
19
Εννοιολογική αλλαγή Συμβαίνει ως αποτέλεσμα:
της ανάπτυξης (ηλικιακά) της διδασκαλίας και μάθησης Οι εννοιολογικές ή γνωσιακές δομές δεν είναι στατικές αλλά δυναμικές, με την έννοια ότι αλλάζουν διαρκώς καθώς αποκτάται νέα γνώση. Οι ψυχολόγοι προσπαθούν να περιγράψουν: Με ποιο τρόπο οργανώνεται και αναπαρίσταται η γνώση, δηλ. οι εννοιολογικές ή γνωσιακές δομές Με ποιο τρόπο μεταβάλλεται η γνώση κατά τη διαδικασία απόκτησης νέων γνώσεων, δηλ. της μάθησης. Ποιο από τα δύο έχει σημαντικότερες συνέπειες στις θεωρίες διδασκαλίας; 19
20
Είδη Εννοιολογικής αλλαγής (1/2)
Εμπλουτισμός: προσθήκη νέων εννοιών σε μια υπάρχουσα εννοιολογική δομή), Διαφοροποίηση: των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών, Συνένωση: των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών, Αύξηση: της ιεραρχικής οργάνωσης των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών. 20
22
Είδη Εννοιολογικής αλλαγής (1/2)
Επαύξηση (accretion): Αντιστοιχεί στον εμπλουτισμό Εναρμόνιση ή ρύθμιση (tuning): Αναλλοίωτη η γνωστική δομή, αλλά γίνεται προοδευτική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζεται το σχήμα για να ερμηνεύσει κάποια δεδομένα, το πεδίο εφαρμογής του σχήματος, η ακρίβεια αναπαράστασης μιας κατάστασης Αναδιοργάνωση (restructuring): Αλλαγή της υπάρχουσας γνωστικής δομής. Δημιουργία νέων δομών που οικοδομούνται είτε για να ερμηνευτούν εκ νέου παλιές πληροφορίες είτε για να εξηγηθούν καινούργιες 22
23
Είδη Εννοιολογικής αλλαγής (1/2)
Αναδιοργάνωση (restructuring): Αλλαγή της υπάρχουσας γνωστικής δομής. Δημιουργία νέων δομών που οικοδομούνται είτε για να ερμηνευτούν εκ νέου παλιές πληροφορίες είτε για να εξηγηθούν καινούργιες Ασθενής αναδιοργάνωση: Αναδιοργάνωση της εσωτερικής δομής μιας έννοιας ή μιας ομάδας εννοιών. Π.χ. μια έννοια από υπερκείμενη να θεωρηθεί βασική. Ριζοσπαστική αναδιοργάνωση: Αλλαγή θεωρίας. Η νέα θεωρία είναι διαφορετική από την παλιά ως προς τη δομή της, τα φαινόμενα που εξηγεί και ως προς τη φύση των επιμέρους εννοιών που την απαρτίζουν. Π.χ. αλλαγή οντολογικής κατηγορίας στην οποία νομίζουμε ότι ανήκει μια έννοια π.χ. η δύναμη από μορφή ή ιδιότητα της ύλης να θεωρηθεί διαδικασία (αλληλεπίδραση). 23
25
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ … καλή σας μέρα!!
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.