Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Διεθνές Εμπόριο και Άμεσες Ξένες Επενδύσεις

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Διεθνές Εμπόριο και Άμεσες Ξένες Επενδύσεις"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Διεθνές Εμπόριο και Άμεσες Ξένες Επενδύσεις
Κεφάλαιο 02 Διεθνές Εμπόριο και Άμεσες Ξένες Επενδύσεις McGraw-Hill/Irwin Copyright © 2013 by The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved.

2 Μαθησιακοί Στόχοι ΜΣ2-1: Να εκτιμήσετε το μέγεθος του διεθνούς εμπορίου και της ανάπτυξής του διαχρονικά. ΜΣ2-2: Να αναγνωρίσετε την κατεύθυνση του εμπορίου, ή ποιος συναλλάσσεται με ποιον, καθώς και τις τάσεις σε αυτό το εμπόριο. ΜΣ2-3: Να περιγράψετε τις θεωρίες που επιχειρούν να εξηγήσουν γιατί ορισμένα προϊόντα αποτελούν αντικείμενο διεθνούς εμπορίου. ΜΣ2-4: Να εξηγήσετε το μέγεθος, την ανάπτυξη, και την κατεύθυνση άμεσων ξένων επενδύσεων. ΜΣ2-5: Να εξηγήσετε διάφορες θεωρίες άμεσων ξένων επενδύσεων.

3 Όγκος του Διεθνούς Εμπορίου
Το σύνολο των εξαγωγών παγκοσμίως υπερέβη τα $18.9 τρισεκατομμύρια το 2010. Ο όγκος δολαρίων στις παγκόσμιες εξαγωγές είναι μεγαλύτερος από το ΑΕθΠ κάθε χώρας παγκοσμίως πλην των ΗΠΑ. Το ένα τέταρτο όλων των πραγμάτων που κατασκευάζονται ή καλλιεργούνται παγκοσμίως, εξάγεται. Το 70% των εξαγωγών από τις ανεπτυγμένες χώρες κατευθύνεται σε άλλες βιομηχανικές χώρες, και όχι προς αναπτυσσόμενες χώρες.

4 Συναλλαγές Εμπορευμάτων και Υπηρεσιών ως Ποσοστό του ΑΕΠ

5 Μικρομεσαίες Εξαγωγικές Επιχειρήσεις
Σύμφωνα με τη Βάση Δεδομένων Εξαγωγέων, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ): Αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 98% όλων των εξαγωγικών επιχειρήσεων στις ΗΠΑ και το 33% της συνολικής αξίας των Αμερικανικών εξαγωγών. Τα συνολικά έσοδα από εξαγωγές των ΜΜΕ ήταν $308 δισεκατομμύρια το 2009. Οι χώρες της NAFTA (Μεξικό και Καναδάς) αντιπροσωπεύουν πάνω από το 25% των εξαγωγών ΜΜΕ, με $90.5 δισεκατομμύρια.

6 Κορυφαίοι Εξαγωγείς και Εισαγωγείς

7 Προορισμοί Εξαγωγών Μεταποιητικά Προϊόντα
Προς αναπτυσσόμενες χώρες με αντάλλαγμα πρώτες ύλες Προς άλλες βιομηχανικές χώρες Ωστόσο, οι συμφωνίες περιφερειακού εμπορίου μπορούν να μετατοπίσουν την κατεύθυνση ASEAN στη νοτιοανατολική Ασία Mercosur στη Νότια Αμερική EΕ στην Ευρώπη NAFTA στη Βόρεια Αμερική

8 Η Σημασία Μεγάλων Εμπορικών Εταίρων για τους Μάνατζερ
Ευνοϊκό επιχειρηματικό κλίμα στη χώρα-εισαγωγέα Οι κανονισμοί εξαγωγών και εισαγωγών είναι «επεξεργάσιμοι» Δεν υπάρχουν πολιτισμικές αντιδράσεις για την αγορά προϊόντων αυτής της χώρας Υπάρχουν ικανοποιητικές συγκοινωνιακές υποδομές Έμπειρα μέλη του διαύλου εισαγωγών (έμποροι, τράπεζες & τελωνειακοί) Διαθέσιμο ξένο συνάλλαγμα Η κυβέρνηση πιέζει τους εισαγωγείς να αγοράζουν από χώρες που είναι καλοί πελάτες

9 Εξήγηση του Εμπορίου: Θεωρίες Διεθνούς Εμπορίου
Μερκαντιλισμός – μια οικονομική θεωρία Ο πλούτος ενός έθνους εξαρτάται από ένα συσσωρευμένο θησαυρό, συνήθως χρυσού, και Για να αυξήσουν τον πλούτο τους, οι κυβερνητικές πολιτικές θα πρέπει να προωθούν τις εξαγωγές και να αποθαρρύνουν τις εισαγωγές. Ο Adam Smith επιχειρηματολόγησε κατά του Μερκαντιλισμού

10 Εξήγηση του Εμπορίου: Θεωρίες Διεθνούς Εμπορίου
Θεωρία του Απόλυτου Πλεονεκτήματος Η χώρα “A” έχει απόλυτο πλεονέκτημα όταν μπορεί να παράγει μεγαλύτερη ποσότητα προϊόντων ή υπηρεσιών με την ίδια ποσότητα εισροών σε σχέση με τη χώρα “B” ή όταν η χώρα “A” μπορεί να παράγει την ίδια ποσότητα χρησιμοποιώντας λιγότερες εισροές από τη χώρα“B.” Example: Στο παράδειγμα αυτό, οι ΗΠΑ έχουν απόλυτο πλεονέκτημα στην παραγωγή σόγιας (3 προς 1) και η Κίνα έχει απόλυτο πλεονέκτημα στην παραγωγή υφασμάτων (4 προς 2).

11 Θεωρία του Απόλυτου Πλεονεκτήματος
Εξειδίκευση χώρας: Όροι Εμπορίου (Λόγος διεθνών τιμών) Οφέλη από την εξειδίκευση: Η Κίνα ωφελείται 2 επιπλέον τόνους σόγια, οι ΗΠΑ ωφελούνται 2 επιπλέον ρολά υφάσματος.

12 Θεωρία του Συγκριτικού Πλεονεκτήματος
Η χώρα “A” έχει απόλυτο ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑ στην παραγωγή προϊόντων σε σχέση με τη χώρα“B,” αλλά έχει συγκριτικό ή σχετικό πλεονέκτημα στην παραγωγή του προϊόντος, στο οποίο έχει μικρότερο απόλυτο μειονέκτημά της είναι μικρότερο. Παράδειγμα: Εξειδίκευση χώρας: Διατυπώθηκε από τον David Ricardo το 1817

13 Θεωρία του Συγκριτικού Πλεονεκτήματος
Όροι Εμπορίου Οι όροι θα καθορίζονται μεταξύ των λόγων των τιμών προ-εμπορίου με αμοιβαία συμφωνία μεταξύ των χωρών Παράδειγμα: Τα οφέλη από την Εξειδίκευση στο Εμπόριο στην περίπτωση αυτή είναι 1 ρολό υφάσματος για τις ΗΠΑ και Κίνα και +/-1 τόνος σόγια για την Κίνα.

14 Τα Χρήματα μπορούν να Αλλάξουν την Κατεύθυνση του Εμπορίου
Εάν το κόστος της ημερήσιας παραγωγής σόγιας ή υφάσματος είναι $ δολάρια ΗΠΑ και γιάν, τότε το κόστος ανά μονάδα προϊόντος είναι:

15 Προσοχή! Οι έμποροι αποφασίζουν κατά πόσο είναι καλύτερα να παράγουν επί τόπου ή να εισάγουν αν ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ στο δικό τους νόμισμα. Μετατρέπουν τις τιμές από ξένο νόμισμα σε εγχώριο χρησιμοποιώντας συναλλαγματικές ισοτιμίες.

16 Η Σημασία της Κατανόησης των Συναλλαγματικών Ισοτιμιών
Οι συναλλαγματικές ισοτιμίες βοηθούν στον καθορισμό του πλεονεκτήματος: αγορά εγχώριων ή εισαγόμενων προϊόντων; Συναλλαγματική ισοτιμία είναι η τιμή ενός νομίσματος σε όρους ενός νομίσματος μιας άλλης χώρας. άν η ισοτιμία είναι 1$ = 8 γιάν, τότε το 1 γιάν αντιστοιχεί σε 1/8=0.125 $ΗΠΑ (διαιρώ και τα δυο μέλη με 8). αν 1$=24γιαν? Αν 1$=4γιαν?

17 Η Επίδραση των Συναλλαγματικών Ισοτιμιών
Οι διακυμάνσεις στις συναλλαγματικές ισοτιμίες μετατοπίζουν τη ζήτηση και τη ροή προϊόντων και υπηρεσιών μεταξύ των χωρών. Οι χώρες διατηρούν ή επανακτούν την ανταγωνιστικότητά τους μέσω της νομισματικής υποτίμησης – της μείωσης της τιμής του [εθνικού] νομίσματος σε όρους άλλων νομισμάτων.

18 Διαφορές στη Σχετική Αφθονία Πόρων
Κάποιες χώρες έχουν αφθονία πόρων σε σύγκριση με άλλες χώρες: Χιλή – άφθονη προμήθεια χαλκού ΗΠΑ – μεγάλη προσφορά γόνιμων γεωργικών εκτάσεων Σαουδική Αραβία – εκτεταμένες ποσότητες αργού πετρελαίου Οι διαφορές στη σχετική αφθονία πόρων σημαίνουν ότι οι αναπτυγμένες χώρες συναλλάσσονται με αναπτυσσόμενες χώρες που διαθέτουν διαφορετικούς πόρους παρά με ανεπτυγμένες χώρες που διαθέτουν παρόμοιους πόρους.

19 Επικαλυπτόμενη Ζήτηση
Οι καταναλωτές σε διάφορες χώρες ζητούν τα ίδια προϊόντα ή υπηρεσίες, επειδή: Οι καταναλωτικές προτιμήσεις και η ζήτηση της αγοράς επηρεάζονται από το κατά κεφαλήν εισόδημα μιας χώρας. Επομένως: Προϊόντα εξάγονται σε χώρες με παρόμοια επίπεδα κατά κεφαλήν εισοδήματος και ζήτησης αγοράς για συγκρίσιμα προϊόντα. Διατυπώθηκε από τον Σουηδό οικονομολόγο Stefan Linder

20 Διεθνής Κύκλος Ζωής Προϊόντος
Εξετάζει το ρόλο της καινοτομίας σε εμπορικά πρότυπα Κύκλος ζωής 4 σταδίων: οι ΗΠΑ εξάγουν ξεκινά η παραγωγή στην αλλοδαπή ξένος ανταγωνισμός στις εξαγωγικές αγορές ανταγωνισμός εισαγωγών στις ΗΠΑ

21 Διεθνής Κύκλος Ζωής Προϊόντος

22 Οικονομίες Κλίμακας και Καμπύλη Εμπειρίας
Οι περισσότεροι κλάδοι ωφελούνται από τις οικονομίες κλίμακας καθώς οι εγκαταστάσεις μεγαλώνουν και η παραγωγή αυξάνει, μειώνεται το μοναδιαίο κόστος παραγωγής Το κόστος παραγωγής πέφτει επίσης λόγω της καμπύλης εμπειρίας Καθώς οι επιχειρήσεις παράγουν περισσότερα προϊόντα, μαθαίνουν τρόπους βελτίωσης της παραγωγικής αποτελεσματικότητας, επιτυγχάνοντας περιορισμό του κόστους παραγωγής Επιτρέπουν σε μια χώρα να γίνει παραγωγός χαμηλού κόστους χωρίς να απαιτείται αφθονία συγκεκριμένων παραγωγικών συντελεστών Προάγουν τα οφέλη από το εμπόριο και την πιο πλήρη εκμετάλλευση των επιδράσεων της κλίμακας και της εμπειρίας πέραν των ορίων της εγχώριας αγοράς

23 Εθνικό Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα από Περιφερειακούς Θύλακες
3 λόγοι για γεωγραφικούς θύλακες: Πλεονεκτήματα από τη δεξαμενή ενός κοινού εργατικού δυναμικού Κέρδη από την ανάπτυξη εξειδικευμένων προμηθευτών εργασίας Οφέλη από την κοινή χρήση τεχνολογικής πληροφόρησης και αυξημένου ρυθμού καινοτομίας

24 Εθνικό Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα του M
Εθνικό Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα του M. Porter: συνεχής δημιουργία και χρήση πόρων + υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης πελατών Συνθήκες συντελεστών παραγωγής: βασικοί (υποδομές), τεχνητούς , κληρονομικούς Στρατηγική διάρθρωση και εγχώριος ανταγωνισμός Συνθήκες ζήτησης Σχετικοί & Υποστηρικτικοί κλάδοι (προμηθευτές, υποδομές) τύχη κράτος

25 Σύνοψη της Θεωρίας Διεθνούς Εμπορίου
Το διεθνές εμπόριο προκύπτει επειδή οι σχετικές τιμές διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Οι διαφορές προέρχονται από διαφορές στο κόστος παραγωγής, το οποίο καταλήγει σε: Διαφορές στη σχετική αφθονία των συντελεστών παραγωγής Διαφορές στα επίπεδα τεχνολογίας που καθορίζουν την ένταση των χρησιμοποιούμενων συντελεστών Διαφορές στην αποτελεσματικότητα με την οποία χρησιμοποιείται η ένταση συντελεστών Συναλλαγματικές ισοτιμίες

26 Ξένες Επενδύσεις Επενδύσεις Χαρτοφυλακίου Άμεσες Επενδύσεις
Η αγορά μετοχών και ομολόγων για την επίτευξη κερδοφόρας απόδοσης της επένδυσης (ROI) Άμεσες Επενδύσεις Επένδυση στη συμμετοχή στη διοίκηση και την κυριότητα της εταιρείας πέραν της ROI

27 Επηρεάζουν την Οικονομική και Κοινωνική Ανάπτυξη το Εμπόριο και οι Επενδύσεις;
ΝΑΙ! Σύνοδος των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD): «Όλες οι οικονομίες ανοίγονται ολοένα και περισσότερο στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον της παγκοσμιοποίησης. Το εμπόριο παίζει ζωτικό ρόλο στη διαμόρφωση των οικονομικών και κοινωνικών επιδόσεων και προοπτικών των χωρών σε όλο τον κόσμο, ιδιαίτερα εκείνων του αναπτυσσόμενου κόσμου. Καμία χώρα δεν αναπτύχθηκε χωρίς εμπόριο. Ωστόσο, η συμβολή του εμπορίου στην ανάπτυξη εξαρτάται κυρίως από το περιβάλλον που λειτουργεί και τους στόχους που εξυπηρετεί»

28 Παράγοντες που Επηρεάζουν το Αποτέλεσμα του TDI
Οι αναπτυσσόμενες χώρες έχουν χαμηλές επιδόσεις λόγω ελλείψεων σε: Υλικές υποδομές Ανθρώπινο κεφάλαιο Χρηματοοικονομική διαμεσολάβηση Ποιότητα θεσμών Οικονομική & κοινωνική ευημερία Εμπορική επίδοση Οι αναπτυγμένες χώρες έχουν υψηλές επιδόσεις λόγω: Μη ελλείψεων σε αυτούς τους τομείς Υπάρχει απελευθέρωση του εμπορίου σε αυτές τις χώρες

29 Οι ΑΞΕ Έχουν Σημαντικό και Θετικό Αντίκτυπο στις Εξαγωγικές Επιδόσεις
Οι ΑΞΕ επηρεάζουν Τη σύνθεση των εξαγωγών Το τεχνολογικό περιεχόμενο των εξαγωγών Η ανάπτυξη της ικανότητας παροχής των εξαγωγών σε κλάδους που βασίζονται στη γνώση Για να λειτουργήσουν καλύτερα οι ΑΞΕ, η εμπορική πολιτική της χώρα θα πρέπει να ενσωματώνει: Πολιτικές πρωτοβουλίες Κοινωνικές πρωτοβουλίες Οικονομικές πρωτοβουλίες Κτιριακές υποδομές μεταφορών Ενίσχυση της μακροοικονομικής σταθερότητας

30 Οδηγούν οι ΑΞΕ στο Εμπόριο;
Ναι! Το παγκόσμιο επιχειρηματικό περιβάλλον αλλάζει: Λιγότεροι εμπορικοί φραγμοί από κυβερνήσεις Αυξανόμενος παγκόσμιος ανταγωνισμός Νέες τεχνολογίες παραγωγής Νέες τεχνολογίες επικοινωνίας Μεγαλύτερη ενσωμάτωση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και παραγωγή Ώθηση για εντοπισμό παγκόσμιων επιχειρηματικών ευκαιριών

31 Ερμηνεία των ΑΞΕ: Θεωρίες Διεθνών Επενδύσεων
Ερμηνεία των ΑΞΕ: Θεωρίες Διεθνών Επενδύσεων Θεωρία Μονοπωλιακού Πλεονεκτήματος Οι ΑΞΕ διενεργούνται από εταιρείες σε ολιγοπωλιακούς κλάδους που διαθέτουν τεχνικά και άλλα πλεονεκτήματα σε σύγκριση με εγχώριες εταιρείες. Θεωρία Διεθνοποίησης Προς επίτευξη υψηλότερης απόδοσης από επενδύσεις (ROI), μια εταιρεία θα μεταφέρει την ανώτερη γνώση της σε aλλοδαπή θυγατρική αντί να την πουλήσει στην ελεύθερη αγορά.

32 Ερμηνεία των ΑΞΕ: Θεωρία Δυναμικών Δυνατοτήτων
Οι δυναμικές δυνατότητες από γνώση ή πόρους πρέπει να δημιουργούνται και να μεταφέρονται σε ξένες αγορές ώστε να δημιουργήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα. Εκλεκτική Θεωρία Διεθνούς Παραγωγής (Υπόδειγμα ΟLI) Για να επενδύσει μια εταιρεία στο εξωτερικό πρέπει να διαθέτει 3 ειδών πλεονεκτήματα: πλεονέκτημα ιδιοκτησίας, υλικών/άυλων, τεχνογνωσία, οικ. Κλιμακας, πλεονέκτημα θέσης, οικονομικοκοινωνικοπολιτικής φυσης, εσωτερίκευση (πχ. θυγατρικής)

33 Κοινά Χαρακτηριστικά του Υποδείγματος OLI
Εμπειρικές μελέτες δείχνουν ότι η πλειοψηφία των ΑΞΕ πραγματοποιούνται από μεγάλες , έντασης έρευνας, εταιρείες σε ολιγοπωλιακούς κλάδους. Και οι 4 θεωρίες παρέχουν λόγους για την κερδοφορία των επιχειρήσεων μέσω επενδύσεων στο εξωτερικό. Όλα τα κίνητρα του παγκοσμίου εμπορίου βασίζονται στην αύξηση ή προστασία κερδών, πωλήσεων, και αγορών.!

34 ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ Πιθανό Κόστος για ΗΠΑ;
Απώλεια ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος Όχι πλέον «ηγέτης στην καινοτομία» Δημιουργία ανταγωνισμού Μείωση της κυριαρχίας στις αγορές Απώλεια θέσεων εργασίας Απώλεια φορολογικών εσόδων Πιθανά Οφέλη; Πρόσληψη συμπληρωματικών εργαζομένων Δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας Δημιουργία θέσεων εργασίας υψηλότερης προστιθέμενης αξίας Δημιουργία θέσεων εργασίας υψηλότερης εξειδίκευσης και καλύτερα αμειβόμενες Χαμηλότερες τιμές στο εσωτερικό Αύξηση της αγοραστικής δύναμης Μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων/υπηρεσιών σε χαμηλότερες τιμές Συγκριτικό πλεονέκτημα που αποκτήθηκε από μετεγκατάσταση θέσεων εργασίας σέρβις των ΗΠΑ στην Ινδία: Ευρύ εργατικό δυναμικό χαμηλού κόστους Πολλοί Ινδοί μιλούν Αγγλικά Εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό για εξειδικευμένες, επαγγελματικές θέσεις εργασίας Υιοθέτηση Αμερικανικών επιχειρηματικών μοντέλων και δεξιότητες διοίκησης Επιχειρηματική καινοτομία σε όλους τους τομείς της Ινδίας

35 ΤΕΛΟΣ!!!

36 Εκροές ΑΞΕ ως Αποτέλεσμα Αύξησης Συγχωνεύσεων και Εξαγορών Παγκοσμίως
Κίνητρα εξαγοράς υφιστάμενων ξένων επιχειρήσεων: ΗΠΑ εταιρική αναδιάρθρωση = ρευστοποιήσιμα περιουσιακά στοιχεία των ΗΠΑ Οι ξένοι θέλουν γρήγορη πρόσβαση στην προηγμένη τεχνολογία των ΗΠΑ Ευκολότερη επιτυχία στην αγορά των ΗΠΑ με τις καθιερωμένες μάρκες ΗΠΑ Η αύξηση του παγκόσμιου ανταγωνισμού = αναδιάρθρωση & εξυγίανση = ρευστοποιήσιμα ξένα περιουσιακά στοιχεία

37 Επενδύσεις Χαρτοφυλακίου
Ξένες Επενδύσεις στις ΗΠΑ : $5.3 δισεκατομμύρια σε μετοχές και ομόλογα στην αρχή του 2010 Συμπεριλαμβάνονται $2.4 δισεκατομμύρια σε μετοχικό κεφάλαιο εταιρειών Σχεδόν 11πλάσιες από τα επίπεδα του 1990 (Δεδομένα USDOC) Αμερικανικές Ξένες Επενδύσεις: $5.5 δισεκατομμύρια το 2010 Συμπεριλαμβάνονται $4.0 δισεκατομμύρια σε μετοχικό κεφάλαιο εταιρειών Πάνω από 17πλάσιες από τα επίπεδα του 1990

38 Άμεσες Ξένες Επενδύσεις (ΑΞΕ)
Ο όγκος των ΑΞΕ Η λογιστική αξία (η αξία του συνολικού όγκου) άμεσων επενδύσεων παγκοσμίως ήταν $19.0 τρισεκατομμύρια στις αρχές του 2010 Από αυτά, οι ΗΠΑ επένδυσαν $4.3 τρισεκατομμύρια στο εξωτερικό

39 Νεότερες Ερμηνείες για την Κατεύθυνση του Εμπορίου
Διαφορές στους Διαθέσιμους Πόρους Επικαλύπτουσα Ζήτηση Διεθνής Κύκλος Ζωής Προϊόντος Οικονομίες Κλίμακας και Καμπύλη Εμπειρίας Εθνικό Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα από Περιφερειακούς Θύλακες

40 Εκροές ΑΞΕ Επιλεγμένες Χώρες και Κατηγορίες, 1980, 1990, 2000, και 2009 (σε δισεκατομμύρια $)

41 Άμεσες Ξένες Επενδύσεις (ΑΞΕ)
Ετήσιες Ροές ΑΞΕ $1.2 τρισεκατομμύρια το 2000 Η παγκόσμια οικονομική συρρίκνωση είχε ως αποτέλεσμα διακυμάνσεις στις ροέςGlobal economic decline resulted in outflow fluctuations Μείωση σε $537 δισεκατομμύρια το 2002 Αύξηση σε $2.3 τρισεκατομμύρια το 2007 Μείωση σε $1.1 τρισεκατομμύρια το 2009

42 Παράγοντες που Επηρεάζουν τις Εξαγωγικές Επιδόσεις μιας Χώρας
Εξωτερικοί Παράγοντες Συνθήκες πρόσβασης σε αγορές: Μεταφορικό κόστος Γεωγραφία Υλικές υποδομές Εμπορικοί φραγμοί Ανταγωνισμός Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση Εσωτερικοί Παράγοντες Συνθήκες εσωτερικής προσφοράς: Πρώτες ύλες Κόστος εργασίας Κόστος κεφαλαίου Πρόσβαση στην τεχνολογία Οικονομική πολιτική Θεσμικό περιβάλλον Περιορισμένη πρόσβαση σε ξένες αγορές


Κατέβασμα ppt "Διεθνές Εμπόριο και Άμεσες Ξένες Επενδύσεις"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google