Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης
Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn “Η αξιοποίηση του χορού στην εκπαιδευτική διαδικασία” Θεόδωρος Μπαρής Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας

2 Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn
Τι είναι ο χορός; Είναι μια δεξιοτεχνική κίνηση με καλλιτεχνική αξία, μια μορφή τέχνης με τους δικούς της κανόνες, που αποτελεί αυτοτελές γνωστικό αντικείμενο. Ο χορός δεν είναι απλώς µια µορφή κίνησης, αλλά µια (λιγότερο ή περισσότερο) δεξιοτεχνική κίνηση µε καλλιτεχνική αξία, δηλαδή µια µορφή τέχνης, που ως τέτοια έχει τους δικούς της κανόνες και, συνακόλουθα, αποτελεί αυτοτελές γνωστικό αντικείµενο. Η δηµιουργία, η εκτέλεση, η παράσταση και η αξιολόγηση αποτελούν τα ουσιώδη εκείνα στοιχεία που καθορίζουν την διδακτέα ύλη και την αµφίδροµη σχέση διδασκαλίας και εκµάθησης, ενώ, επιπλέον, οδηγούν στην καλλιτεχνική, αισθητική και πολιτιστική εκπαίδευση, ανάλογα και µε τις τάσεις της εκάστοτε εποχής.

3 Οι μέθοδοι διδασκαλίας του χορού στηρίζονται:
Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn Οι μέθοδοι διδασκαλίας του χορού στηρίζονται: στην ανάπτυξη της ανθρώπινης νοημοσύνης στην ανάπτυξη δημιουργικότητας στην εξερεύνηση αξιών στην κατανόηση πολιτισμικών αλλαγών και διαφοροποιήσεων Είναι αναγκαία η προβολή μιας νέας αντίληψης στον τρόπο που προσεγγίζονται, παρουσιάζονται και αναλύονται τα γνωστικά αντικείμενα στην εκπαίδευση. Γενικότερα το αντικείμενο όλων των μεθόδων διδασκαλίας χορού στηρίζεται: • Στην ανάπτυξη ολόκληρης της ανθρώπινης νοημοσύνης • Ανάπτυξη δημιουργικότητας • Εξερεύνηση αξιών • Κατανόηση πολιτισμικών αλλαγών και διαφοροποιήσεων • Ανάπτυξη κινητικών, και αισθητικών ικανοτήτων. Η κίνηση του σώματος έχει την βάση της στην φυσιολογία (φυσικές επιστήμες), ενώ η δράση / δραστηριότητα έχει συγκεκριμένο στόχο και στην περίπτωση του χορού καλλιτεχνικό στόχο. στην ανάπτυξη κινητικών και αισθητικών ικανοτήτων στην κοινωνικοποίηση

4 Στο αναλυτικό πρόγραμμα
Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn Στο αναλυτικό πρόγραμμα ο χορός στοχεύει: στην ανάδειξη της πολιτισμικής διάστασης στην εκπαίδευση στην αναζωογόνηση της καθημερινής σχολικής δράσης στην αποκατάσταση της αυθεντικής επικοινωνίας του παιδιού με το ιστορικό-κοινωνικό/πολιτισμικό περιβάλλον στη χρήση του σώματος ως εργαλείο για δράση, επικοινωνία και δημιουργικότητα Ο χορός ως μορφή τέχνης μέσα στο Αναλυτικό Πρόγραμμα έχει ως στόχο την ανάδειξη της πολιτισμικής διάστασης στην εκπαίδευση και την αναζωογόνηση του πυρήνα της καθημερινής σχολικής δράσης. Ο χορός-κίνηση φιλοδοξεί να αποκαταστήσει μια αυθεντική επικοινωνία του παιδιού με το ιστορικό-κοινωνικό και πολιτισμικό του περιβάλλον. Μέσα στο πλαίσιο της γενικής παιδείας, ο χορός δεν στοχεύει άμεσα στην ανάπτυξη ειδικών χορευτικών δεξιοτήτων αλλά στη χρήση του σώματος ως εργαλείο για δράση, επικοινωνία και δημιουργικότητα.

5 Ο χορός και η κίνηση αποτελούν
Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn τρόπο έκφρασης των συναισθημάτων χαρακτηριστικό της μη λεκτικής επικοινωνίας ενισχυτικό παράγοντα του μη ομιλούντα τη γλώσσα της χώρας υποδοχής στοιχείο ανάπτυξης της θετικής αυτοαντίληψης, αυτοεκτίμησης, αυτοπεποίθησης απελευθερωτικό στοιχείο προς τα συναισθήματα στοιχείο ενίσχυσης της κοινωνικοποίησης στοιχείο ανάπτυξης ομαδικού πνεύματος στοιχείο διαπαιδαγώγησης Ο χορός και η κίνηση αποτελούν Ο άνθρωπος έχει την ικανότητα να σκέφτεται και να ενεργεί δημιουργικά, στοιχείο που του παρέχει την ικανότητα να ερευνά το άγνωστο. Βασικά χαρακτηριστικά της δημιουργικότητας αποτελούν τα κίνητρα για δραστηριοποίηση, η αξιοποίηση ιδεών, η σύνθετη διαδικασία της σκέψης και η διαδικασία ανακάλυψης της λύσης. Ο χορός και η κίνηση αποτελούν κοινό τρόπο έκφρασης των συναισθημάτων που διακατέχουν όλους τους ανθρώπους. Γι΄αυτό και ως βιωματική δραστηριότητα μπορεί να υποβοηθήσει τη δημιουργία διαπολιτισμικού κλίματος και αλληλεγγύης μεταξύ των μαθητών και όχι μόνο. Το χαρακτηριστικό της μη λεκτικής επικοινωνίας του χορού είναι το βασικότερο πλεονέκτημα για να έχει πρωταρχικό ρόλο στη διαπολιτισμική εκπαίδευση, αλλά και λόγο στην εκμάθηση της γλώσσας. Αυτός ο οποίος δεν είναι απλός γνώστης της ομιλουμένης γλώσσας της χώρας υποδοχής, στο μάθημα του χορού δεν αισθάνεται μεινοκτικά, γιατί δε χρειάζονται λέξεις για να επικοινωνήσει αλλά παρατήρηση και κίνηση, τα οποία είναι έμφυτα στα παιδιά (Ζέρβας, 1993). Έμμεσα επομένως, αναπτύσσεται η θετική αυτοαντίληψη, η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθηση, αφού συνειδητοποιείται ότι υπάρχουν και άλλα αποτελεσματικά μέσα επικοινωνίας εκτός από το λόγο. Η κίνηση γενικά και η δραματοποίηση λειτουργούν απελευθυερωτικά προς τα συναισθήματα. Η κοινωνικοποίηση γίνεται πολύ εύκολα και αβίαστα μέσα από το χορό αφού απαιτείται επικονωνία, συνεργασία, αυτοπειθαρχία και σεβασμός στους υπόλοιπους για την εκμάθηση χορού και ανάπτυξη χορευτικών κινήσεων. Επίσης, αυτή η ένωση και η συνεργασία τους για την κατάκτηση κοινού στόχου αποτελούν παράγοντες για την προαγωγή και την ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος και φιλίας.

6 Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn
Με το χορό το άτομο Μαθαίνει για τον πολιτισμό και την παράδοση της χώρας από την οποία προέρχεται Συγκρίνει τις χορευτικές κινήσεις του δικού του πολιτισμού Βρίσκει τα διαφοροποιητικά στοιχεία – συμβολισμούς άλλων πολιτισμών Η πολλαπλότητα των κινήσεων, τα σχήματα, οι κινητικές φόρμες, η ποιότητα και η δυναμική τπυ χορού, σε συνδυασμό με το ρυθμό και τη μελωδία διαπαιδαγωγούν το άτομο, το οποίο μαθαίνει για τον πολιτισμό και την παράδοση της χώρας από την οποία προέρχεται ο κάθε χορός, τι αντιπροσωπεύει και τι σημαίνει. Επίσης, του μαθαίνει την εξέλιξη της κίνησης στα διάφορα είδη χορού και του δίνει τη δυνατότητανα να συγκρίνει τις χορευτικές κινήσεις του δικού του πολιτισμού, βρίσκοντας κοινά και διαφοροποιητικά στοιχεία και συμβολισμούς των άλλων πολιτισμών.

7 τον εθνικιστικό τρόπο σκέψης
Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn Ο χορός εκπληρώνει τις αρχές της: διαπολιτισμικότητας ενσυναίσθησης αναπτύσσει ελαττώνει τον εθνικιστικό τρόπο σκέψης το διαπολιτισμικό σεβασμό Η αντίληψη αυτή Είναι κατανοητό, λοιπόν, ότι ο χορός εκπληρώνει τις βασικές αρχές της διαπολιτισμικότητας. Είναι πολύ πιο εύκολη η συνεργασία και η αλληλοβοήθεια στο χορό, από ότι σε άλλες δραστηριότητες, γιατί δεν είναι απαραίτητο να είναι το άτομο άριστος χρήστης της ομιλούμενης γλώσσας. Η επικοινωνία μεταξύ των ατόμων είναι κυρίως μη λεκτική. Μπορούν πιο εύκολα να καταλάβουν τη θέση στην οποία βρίσκεται κάποιος, όταν δεν μπορεί να κάνει μια κίνηση γιατί σίγουρα έχουν περάσει από αυτό το στάδιο. Έτσι λειτουργούν με βάση την ενσυναίσθηση, χωρίς κάποιος να τους το επιβάλει ή να τους το υποδείξει. Όλα γίνονται με φυσικό τρόπο. Επομένως, η ένταξη των νέων αλλοδαπών μαθητών είναι πιο εύκολη και η αποδοχή από τους υπόλοιπους μαθητές πιο γρήγορη. Με την εκμάθηση και διδασκαλία χορών από άλλους πολιτισμούς αναπτύσσεται ο διαπολιτισμικός σεβασμός και ελαττώνεται ο εθνικιστικός τρόπος σκέψης αβίαστα. Η αντίληψη αυτή αποζητά την ευχαρίστηση μέσα από τη γνώση, αξιοποιεί την φυσική περιέργεια του παιδιού, προβάλει τη δημιουργικότητά του και αποζητά την βελτίωση της ικανότητάς του για επικοινωνία σε όλα τα επίπεδα. αποζητά την ευχαρίστηση μέσα από τη γνώση αξιοποιεί τη φυσική περιέργεια του παιδιού προβάλλει τη δημιουργικότητά του αποζητά τη βελτίωση της ικανότητας του παιδιού για επικοινωνία

8 Με το δημιουργικό χορό ο εκπαιδευτικός ο μαθητής
Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn Με το δημιουργικό χορό ο εκπαιδευτικός ο μαθητής εμπλουτίζει το διδακτικό «ρεπερτόριό» του αναπτύσσει τη γνωστική του διάσταση αναπτύσσει τις ικανότητές του γνωρίζει τα συναισθήματά του (συγκινησιακή διάσταση) έρχεται σε επαφή – σχέση με τα αντικείμενο και τον άνθρωπο (άψυχο και έμψυχο υλικό) Ο δημιουργικός χορός δίνει την ευκαιρία στο δάσκαλο να αναπτύξει δημιουργικές σχέσεις με τους μαθητές του και να εμπλουτίσει το διδακτικό «ρεπερτόριό» του. Βοηθά το παιδί να γνωρίσει (γνωστική διάσταση), να αναπτύξει τις ικανότητες του (δεξιότητες-πραγματολογική διάσταση), να έρθει σε επαφή με τα συναισθήματά του (συγκινησιακή διάσταση). Τότε έρχεται σε ουσιαστική επαφή-σχέση με τα αντικείμενα και τον άνθρωπο (άψυχο και έμψυχο υλικό).

9 «Η θεωρία χτίζει ανθρώπινες προσωπικότητες και κοινωνίες» McFee (1994)
Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn «Η θεωρία χτίζει ανθρώπινες προσωπικότητες και κοινωνίες» McFee (1994) Οι εκπαιδευτικοί είναι αναγκαίο να ανανεώνουν τις μεθόδους διδασκαλίας τους να προτρέπουν τα παιδιά να δημιουργούν με τη φαντασία του Ο McFee (1994) πιστεύει ότι «η θεωρία χτίζει ανθρώπινες προσωπικότητες και κοινωνίες». Βασισμένοι στην εξέλιξη της φιλοσοφίας της εκπαίδευσης, οι σύγχρονοι δάσκαλοι αναγκαίο είναι να προκαλούν τους εαυτούς τους και να ανανεώνουν τις μεθόδους διδασκαλίας τους. Να επιτρέπουν στα παιδιά να δημιουργούν ανάλογα με την δική τους φαντασία και προσωπικότητα και όχι να έχουν την απαίτηση να αντιγράφουν τον δάσκαλο τους, όπως γινόταν στο παρελθόν με την δασκαλοκεντρική μέθοδο. Αυτή είναι μια κύρια βασική αρχή του δημιουργικού χορού.

10 Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn
Θα προτείναμε: Να δημιουργηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα που αναγνωρίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του χορού σαν τέχνη ξεχωριστή από τη φυσική αγωγή Ο χορός να συμπεριληφθεί στην εκπαίδευση των δασκάλων Για να επιτευχθούν όλα τα παραπάνω, θα προτείναμε • να δημιουργηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα που αναγνωρίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του χορού σαν τέχνη ξεχωριστή από την φυσική αγωγή. Αυτό μπορεί να δώσει στους δασκάλους χορού κατάλληλα τμήματα που θα παρέχουν επαγγελματικά, εκσυγχρονισμένα, καινούργια και εναλλακτικά προσόντα. • οι τέχνες και συγκεκριμένα ο χορός να συμπεριληφθούν στην εκπαίδευση των δασκάλων, όπου οι δάσκαλοι θα εξερευνήσουν την κοινωνικές και πολιτιστικές αξίες, τις σωματικές ικανότητες και την δημιουργικότητα που μπορεί ο χορός να καλλιεργήσει στους ίδιους. Με αυτόν τον τρόπο θα ανακαλύψουν νέες διδακτικές, δημιουργικές προσεγγίσεις.

11 Ευχαριστούμε για την προσοχή σας!
Helping Students Cope With Loss: Incorporating Art Into Group Counseling, Cindy A. Finn Ευχαριστούμε για την προσοχή σας!


Κατέβασμα ppt "Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google