Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ο μοτοσικλετιστής Μαρίας Κέντρου-Αγαθοπούλου

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ο μοτοσικλετιστής Μαρίας Κέντρου-Αγαθοπούλου"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ο μοτοσικλετιστής Μαρίας Κέντρου-Αγαθοπούλου

2 Στη μνήμη των παιδιών που έφυγαν πρόωρα, συνεπαρμένα από τον ίλιγγο της ταχύτητας

3

4 Η Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου ανήκει στη δεύτερη μεταπολεμική γενιά και η λογοτεχνική της ταυτότητα διαμορφώνεται στα χρόνια , στη Θεσσαλονίκη.

5 Εργογραφία Ποιητικές συλλογές: «Ψυχή και τέχνη», Θεσσαλονίκη, 1961 «Διασταυρώσεις», Θεσσαλονίκη, 1965 «Περίπτωση σιωπής», Θεσσαλονίκη, 1968 «Μεγεθύνσεις», εκδ. Νέα Πορεία, Θεσσαλονίκη, 1971 «Αρμιλλάρια», εκδ. Νέα Πορεία, Θεσσαλονίκη, 1973 «Τα τοπία που είδα», εκδ. Νέα Πορεία, Θεσσαλονίκη, 1975 «Τα επακόλουθα», εκδ. Νέα Πορεία, Θεσσαλονίκη, 1978 «Θαλασσινό ημερολόγιο», εκδ. Διαγωνίου, Θεσσαλονίκη, 1981 «Μετανάστες του εσωτερικού νερού», εκδ. Διαγωνίου, Θεσσαλονίκη, 1985 «Η σκοτεινή διάρκεια των ημερών», εκδ. Διαγωνίου, Θεσσαλονίκη, «Το οκτασέλιδο του Μπιλιέτου», τεύχος 3, Παιανία, Απρίλιος-Ιούνιος «Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου: Επιλογές και σύνολα. Ποιήματα » (συγκεντρωτική έκδοση), εκδ. Νησίδες, Σκόπελος, «Σαλκίμ», εκδ. Νεφέλη, Αθήνα, «Σεντόνια της αγρύπνιας», εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα, 2006 Πεζογραφία: «Συνοικισμός Σιδηροδρομικών» (αφήγημα), εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1998 «Στο δωμάτιο» (διηγήματα), εκδ. Νεφέλη, Αθήνα, 1999 «Η παραίτηση» (διηγήματα), εκδ. Κέδρος, Αθήνα, «Οι μικρές χαρές» (διηγήματα), εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα, Δοκίμια: «Δοκίμια και δοκιμασίες», εκδ. Νησίδες, Σκόπελος, 1999

6 Όπως έχει γράψει ο Γιώργος Κορδομενίδης, «Στην πρώτη περίοδο της ποιητικής της δημιουργίας (μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’70), η Αγαθοπούλου γράφει μια ποίηση γεμάτη πνευματικότητα, ενδοσκόπηση, μεταφυσικές ανησυχίες και διαυγή στοχαστικό σκεπτικισμό για την ανθρώπινη ύπαρξη και τα αδιέξοδα στα οποία συγκρούεται. Στη δεύτερη περίοδο, που εγκαινιάζεται με το Θαλασσινό ημερολόγιο, καθώς το ποιητικό υποκείμενο «έχει στο μεταξύ πάθει και μάθει πολλά», ο λόγος αποκτά μεγαλύτερη προφορικότητα, γίνεται πιο αισθαντικός, τρυφερός και άμεσος, ενώ στο επίκεντρο της θεματογραφίας της εγκαθίστανται στιγμές της (πολυσήμαντης) ανθρώπινης καθημερινότητας, μαζί με πρόσωπα της ατομικής ιστορίας και της ιδιωτικής μυθολογίας της ποιήτριας.

7 Ο μοτοσικλετιστής ανήκει στην ποιητική συλλογή «Θαλασσινό ημερολόγιο» αποτελείται από τριάντα τρία ολιγόστιχα ποιήματα, με γλώσσα απλή, καθημερινή και προπάντων σωστά προσαρμοσμένη στην ποιητική εμπειρία.

8 Τι ν’ απόγινε άραγε εκείνος ο θορυβοποιός της νύχτας Καβάλα στο μηχανικό του ζώο να κραδαίνει την άσφαλτο

9 Χωρίς φρένο Να παίζει ώρα ύπνου με τις φρένες μας εδώ μέσα στο σακατεμένο κρανίο

10 Προχτές το μεσονύχτι που κοίταζα απ’το παράθυρό μου
το νέο φεγγάρι

11 άκουσα θόρυβο παράξενο
να ’ρχεται από ψηλά και μου φάνηκε πως τον είδα

12 ένας άγγελος πάνω στη μοτοσικλέτα
να διασχίζει τους δρόμους τ’ ουρανού

13 κι απ’το σπασμένο καθρεφτάκι του
να με κοιτάζει περίλυπος

14 Βγάλε μου σε παρακαλώ μια ωραία φωτογραφία να τη στείλω στο κορίτσι μου

15 έτσι απάνω στη μοτοσικλέτα μου
με το ένα χέρι στο χειρόφρενο το άλλο να σιάζει τα σγουρά τα μαλλιά μου

16 Θέλω να φαίνεται καλά το καινούριο μου πέτσινο το σιδερένιο κράνος

17 Να διακρίνεται προπάντων ο ίλιγγος στο πρόσωπό μου
κι εκείνο του θανάτου το αναπόφευκτο

18 Ερμηνευτική προσέγγιση
Το ποίημα χωρίζεται σε τρεις στροφικές ενότητες. Να εντοπίσετε σε ποιο χώρο κινούνται αυτές. Με ποια αφηγηματική τεχνική ξεκινά το ποίημα; Τι εκφράζει το ερώτημα στην αρχή του ποιήματος; Ποιος χαρακτηρισμός και με ποια διάθεση αποδίδεται στον μοτοσικλετιστή; Που παραπέμπει η μεταφορά στον τέταρτο στίχο του ποιήματος; Ποια ηχητική εντύπωση σας δημιουργεί το ρήμα κραδαίνω; Που αποσκοπεί το λογοπαίγνιο χωρίς φρένο-με τις φρένες μας;

19 Σε ποιο χώρο και σε ποια χρονική στιγμή κινούμαστε στη δεύτερη ενότητα;
Ποιες λέξεις βοηθούν στη δημιουργία μιας υποβλητικής ατμόσφαιρας; Πως μεταλλάσσονται τα συστατικά του πραγματικού γήινου κόσμου της πρώτης ενότητας στη δεύτερη; Να καταγράψετε τις αλλαγές. Τι νομίζετε πως επενέργησε μεταμορφωτικά στον ήρωα και στα πράγματα, ώστε όλα να πάρουν διαφορετική όψη; Τι υπαινίσσεται ιδιαίτερα ο χαρακτηρισμός άγγελος; Δικαιολογείται το επίθετο περίλυπος που τον συνοδεύει;

20 Τι εκφράζει η επιθυμία του νέου να φωτογραφηθεί για το κορίτσι του;
Ποια θέση έχουν οι φωτογραφίες των αγαπημένων μας προσώπων, όταν μάλιστα έχουν φύγει από τη ζωή , για μας; Ποια είναι τα στοιχεία του εαυτού του που θέλει να προβάλει ο νεαρός μοτοσικλετιστής; Τι κυρίως ζητά να φαίνεται; Ποια χαρακτηριστικά της νιότης φαίνονται στο ποίημα; Ποιο αίσθημα γεννά η φράση: το αναπόφευκτο του θανάτου; Πως αντιμετωπίζεται από τους φιλοσόφους, τα θρησκευτικά συστήματα και την ορθόδοξη πίστη;

21 Να εντοπίσετε στοιχεία υπερρεαλιστικής γραφής στο ποίημα.
Να καταγράψετε τις αφηγηματικές τεχνικές που συναντάμε σ’ αυτό. Να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα και το ύφος του. Ποια συναισθήματα εκφράζει η ποιήτρια στο ποίημα για την απώλεια ενός νέου ανθρώπου και ποια συναισθήματα γεννά σε σας;

22 Να θυμηθείτε το μύθο του Δαίδαλου και του Ίκαρου και να συγκρίνετε την περιπέτεια των δύο νέων.

23 Η απώλεια νέων ανθρώπων είναι ιδιαίτερα οδυνηρή, γι’αυτό ο λαός μας τους θρήνησε με μοιρολόγια υψηλής ποιητικής έμπνευσης.

24 Τραγούδι του Κάτω Κόσμου από τη συλλογή του Γιώργου Ιωάννου «Τα δημοτικά μας τραγούδια»
-Πες μου, πες μου πότε θα ’ρθεις και πότε θα γυρίσεις, να ρίξω μόσκο στα κλαριά και μυρουδιά στη στράτα, να μαρμαρώσω την αυλή, να βγεις να γκιζερήσεις. -Όντας θα κάνει η ελιά κρασί και το σταφύλι λάδι, και θα στερέψει η θάλασσα, να την σπείρουν σιτάρι, τότες, μάνα μ’, κι εγώ θα ’ρθω από τον μαύρον Άδη.

25 Έντονη είναι επίσης στα δημοτικά μας τραγούδια η επιθυμία του νεκρού να διατηρήσει επικοινωνία με τον επάνω Κόσμο και να συνεχίσει να απολαμβάνει τις χαρές της ζωής, όπως φαίνεται στο κλέφτικο τραγούδι που ακολουθεί.

26 Του κλέφτη το κιβούρι Ο ήλιος εβασίλευε κι' ο Δήμος παραγγέλνει:  Σύρτε, παιδιά μου, 'ς το νερό, ψωμί να φάτ' απόψε, και συ Λαμπράκη μ' ανιψιέ, έλα κάτσε κοντά μου, να σου χαρίσω τ' άρματα, να γένης καπετάνος.  Παιδιά μου μη μ' αφήνετε 'ς τον έρημο τον τόπο, για πάρτε με και σύρτε με ψηλά 'ς την κρύα βρύση, που ναι τα δέντρα τα δασιά, τα πυκναραδιασμένα. Κόψτε κλαδιά και στρώστε μου και βάλτε με να κάτσω, και φέρτε τον πνευματικό να με ξομολογήση, για να του πω τα κρίματα, όσά χω καμωμένα δώδεκα χρόνια άρματωλός, σαράντα χρόνια κλέφτης. Και βγάλτε τα χαντζάρια σας, φκειάστε μ' ωριό κιβούρι να ναι πλατύ για τάρματα, μακρύ για το κοντάρι. Και 'ς τη δεξιά μου τη μεριά ν' αφήστε παραθύρι, να μπαίνη ο ήλιος το πρωί και το δροσιό το βράδυ, να μπανοβγαίνουν τα πουλιά, της άνοιξης ταηδόνια, και να περνούν οι γέμορφαις, να με καλημεράνε.

27 Επειδή η χώρα μας κατέχει μια θλιβερή πρωτιά στα νεανικά τροχαία ατυχήματα δείτε στη διεύθυνση αυτή ένα αφιέρωμα της εκπομπής «Πρωταγωνιστές» του Σταύρου Θεοδωράκη.

28 Υποθέστε ότι συμμετέχετε στη Βουλή των Εφήβων και το θέμα της εισήγησής σας είναι τα τροχαία νεανικά ατυχήματα. Μιλήστε λοιπόν στους συμμαθητές σας για τις αιτίες αυτού του αποδεκατισμού και καταθέστε τις προτάσεις σας για την αντιμετώπιση και την εξάλειψή του. Και μην ξεχνάτε ότι η πρόληψη είναι καλύτερη από τη θεραπεία.

29 Επειδή σχεδόν όλοι έχουμε την πικρή εμπειρία της απώλειας κάποιου νέου από το στενό και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον μας στο βωμό της ασφάλτου, γράψτε μια σελίδα ημερολογίου, με τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας για το συμβάν.

30 Ακούστε στη διεύθυνση αυτή κι ένα τραγούδι: http://www. youtube
Ακούστε στη διεύθυνση αυτή κι ένα τραγούδι:

31 Αν δε μπορείτε να αποχωριστείτε την αγαπημένη σας μηχανή,
να θυμάστε πάντα ότι το κράνος σώζει ζωές και ότι η ζωή … σας περιμένει!


Κατέβασμα ppt "Ο μοτοσικλετιστής Μαρίας Κέντρου-Αγαθοπούλου"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google