Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Εβδομάδα 8
2
Θεωρία Η ετυμολογία= το πρόσωπο που κατά τη διάρκεια των εορτών ‘εγκατέλειπε’ τον εαυτό του ΄στο ιερό γίγνεσθαι Θεωρία= θέαση του κόσμου. Τι υπάρχει ανάμεσα στο Είναι και τον κόσμο Θεωρητικά πλαίσια της ανθρωπότητας διαφέρουν ανάλογα με την εποχή πχ μαγεία, θρησκεία, επιστήμη
3
Οι εμπειρικο-αναλυτικές θεωρήσεις
Aπαλλαγή από δογματισμούς και περιγραφή των νόμων που επιτρέπουν την εύρυθμη λειτουργία του σύμπαντος Συνέχεια με τη φιλοσοφία Συστηματικό έλεγχος δεδομένων
4
Οι ιστορικό-ερμηνευτικές προσεγγίσεις
Περιγράφουν μια εξωτερική δομημένη πραγματικότητα Δεν ενδιαφέρονται για γενικούς νόμους Προσπαθούν να περιγράψουν την πραγματικότητα μέσω της κατανόησης Δυνατότητες ερμηνείας και κανόνες ερμηνευτικής Ο κόσμος αποκαλύπτεται μόνο εφόσον ερμηνεύεται ο κόσμοσ του ερμηνευτή (διυποκειμενικότητα)
5
Edmund Hurssel 1859-1938 Γεννήθηκε στη Μοράβια από εβραϊκή οικογένεια
Σπούδασε στη Βιέννη, τη Λειψία και το Βερολίνο φιλοσοφία και μαθηματικά Θεωρείται ένας από τους ιδρυτές της ανθρωπολογίας
6
Φαινομενολογία Βασικό προβληματισμός= η σχέση ανάμεσα στην υποκειμενικότητα της γνώσης και στην αντικειμενικότητα του περιεχομένου της γνώσης. η ύπαρξη του κόσμου πρέπει να τεθεί σε παρένθεση, όχι επειδή ο φιλόσοφος θα την αμφισβητούσε, αλλά απλώς επειδή αυτός ο υπαρκτός κόσμος, δεν είναι το καθ’ αυτό θέμα της φαινομενολογίας (το θέμα της φαινομενολογίας είναι μάλλον ο τρόπος με τον οποίο συμβαίνει η γνώση του κόσμου).
7
Σχολή της Φρανκφούρτης
Σχολή της Φρανκφούρτης Ιδρύθηκε την εποχή του μεσοπολέμου στον παν. της Φρανκφούρτης Συγκέντρωσε έναν κύκλο ανθρώπων με κοινές καταβολές από το Μαρξισμό . Ανέπτυξε έντονο ενδιαφέρον για τη μελέτη του πολιτισμού τη σχέση του με την πολιτική, τα ΜΜΕ, την κατανάλωση
8
Jurgen Habermas (1929-) Γερμανός κοινωνιολόγος και φιλόσοφος
Ανέπτυξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την επικοινωνία και τη σχέση της με την ανθρώπινη λογική The Structural Transformation of the Public Sphere (1962) , The Theory of Communicative Action (1981)
9
Γλώσσα και Λογική Α. Γνώση άρρηκτα δεμένη με την αξιολογική κρίση και τη πολιτική στάση. Χάμπερμας. Στροφή στη γλωσσική συμπεριφορά και την επικοινωνιακή πράξη
10
The Theory of Communicative Action (1984).
Είμαστε καταδικασμένοι να σχοινοβατούμε ανάμεσα στην κριτική σκέψη και την αλλοτρίωση Η μόνη δυνατότητα που έχουμε είναι η επικοινωνία μέσω της λογικής και των κοινών θεσμών. Η επικοινωνία στηρίζεται στην παραδοχή περισσότερων από μίας μόνο άποψης. Η προσπάθεια να κατανοήσει κανείς με διαφορετικούς τρόπους - θεωρίες- την πραγματικότητα είναι μία διαδικασία που μας μεταβάλει και μας τους ίδιους, στο βαθμό που δείχνουμε ανοχή για απόψεις που είναι αντίθετες.
11
Κριτικός/ρεαλιστικόw Ορθολογισμός (Colin 2016, 31)
Δεν υπάρχει αναμφισβήτητη βάση για την επιστήμη Δεν υπάρχουν «γεγονότα» που είναι πέρα από τη διαφωνία. Η γνώση είναι ένα κοινωνικό και ιστορικό προϊόν. Τα «γεγονότα» είναι θεωρητικά φορτωμένα. Το έργο της επιστήμης είναι να επινοήσει θεωρίες για να εξηγήσει τον πραγματικό κόσμο και να δοκιμάσει αυτές τις θεωρίες με ορθολογικά κριτήρια. Η επεξήγηση αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι μηχανισμοί παράγουν γεγονότα. Ο πραγματικός κόσμος είναι διαστρωματωμένος σε διαφορετικά επίπεδα (ατομικά, ομαδικά και θεσμικά και κοινωνικά Η έννοια της αιτιώδους συνάφειας είναι αυτή στην οποία οι οντότητες λειτουργούν ως συνάρτηση της βασικής του δομής Η επεξήγηση δείχνει πως έχει συμβεί κάποιο συμβάν σε μια συγκεκριμένη περίπτωση.
12
Μεθοδολογία των κοινωνικών επιστημών
Ποιοτικές / Ποσοτικές μέθοδοι παρατήρηση, περιγραφή, καταγραφή, άντληση νέων πληροφοριών (συνέντευξη). Επαγωγικά συμπεράσματα
13
Μετρήσιμα δεδομένα- Πρακτικές εγκυρότητας
α. Διαφορά (απουσία/παρουσία παραγόντων όταν η υπόλοιπη κατάσταση μένει ίδια). Άρα ποιοι παράγοντες επηρεάζουν το αποτέλεσμα. β.Σε μία αιτιώδη σχέση (αίτιο-αιτιατό) η αιτία προηγείται του αποτελέσματος γ.Απόρριψη των άλλων εναλλακτικών εξηγήσεων
14
«Σταθερά» και «Μεταβλητή» http://www. nsph
«Σταθερά» και «Μεταβλητή» Στις περισσότερες έρευνες, το ενδιαφέρον των ερευνητών επικεντρώνεται στη μελέτη χαρακτηριστικών, παραγόντων, καταστάσεων. Από αυτά, κάποια είναι σταθερά, ενώ κάποια άλλα δεν είναι. Σταθερά είναι ένας παράγων, ή ένα χαρακτηριστικό που παραμένει ή που διατηρείται στην ίδια κατάσταση για όλες τις παρατηρήσεις στην έρευνα. Μεταβλητή Είναι το χαρακτηριστικό που μεταβάλλεται, που δεν είναι το ίδιο για όλες τις παρατηρήσεις, παίρνει διάφορες τιμές για το ίδιο υποκείμενο ή για διάφορα υποκείμενα, ανάλογα με την έρευνα.
15
Πιο ειδικά, «Μεταβλητή είναι ένας παράγων που παίρνει δυο ή περισσότερες ευδιάκριτες ιδιότητες ή τιμές». Παράδειγμα Διεξάγουμε μια έρευνα, προκειμένου να διαπιστώσουμε τις επιπτώσεις της μετανάστευσης σε μια γειτονιά του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Ποιες είναι οι μεταβλητές που μας ενδιαφέρουν και πώς θα διαμορφώνατε την έρευνα;
16
Μεταβλητές http://www.nsph.gr/files/FileManager/pps/methothologia.ppt
Μεταβλητές, δηλαδή, είναι έννοιες που ορίστηκαν με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι δυνατή η παρατήρηση ή μέτρηση τους. Οι μεταβλητές ταξινομούνται σε Ανεξάρτητες και Εξαρτημένες.
17
Την εξαρτημένη την εξετάζουμε ως προς την επίδραση που δέχτηκε
Την ανεξάρτητη μεταβλητή την αξιολογούμε ή εξετάζουμε την επίδραση της στις υπόλοιπες Την εξαρτημένη την εξετάζουμε ως προς την επίδραση που δέχτηκε
18
Εξαρτημένη Μεταβλητή http://www. nsph
Εξαρτημένη Μεταβλητή Η μεταβλητότητα στην εξαρτημένη μεταβλητή λογικά εξαρτάται από τις συνθήκες που χειρίζεται ο ερευνητής στη μελέτη. Στις πιο πολλές μελέτες, οι εξαρτημένες μεταβλητές είναι εκείνες που ο ερευνητής στοχεύει να κατανοήσει, να εξηγήσει ή να προβλέψει. Αποτελούν εκείνο που ο ερευνητής μετρά στα άτομα μετά την έκθεση τους στην ανεξάρτητη μεταβλητή.
19
Γι’ αυτό στις περισσότερες περιπτώσεις γίνεται λόγος για σχέση μεταξύ τους, όχι για αιτία και αποτέλεσμα (όχι δηλαδή για «αιτιώδη σχέση», αλλά απλώς για «σχέση»). Στις πειραματικές καταστάσεις επιδιώκεται ο χειρισμός της ανεξάρτητης μεταβλητής από μέρους του πειραματιστή, για να παρατηρηθούν οι επιπτώσεις αυτής της μεταβολής στην εξαρτημένη μεταβλητή.
20
Ο ορισμός των μεταβλητών σε ανεξάρτητες και εξαρτημένες καθορίζεται από το θεωρητικό υπόβαθρο της έρευνας, και δεν αντικατοπτρίζει διακρίσεις περιεχομένου ή μορφής, αλλά έχει λειτουργικό ρόλο. Σε κάποιες έρευνες μία μεταβλητή μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ανεξάρτητη, ενώ σε άλλη έρευνα να ορίζεται ως εξαρτημένη, και αντίστροφα.
21
Ποσοτική /Ποιοτική Μεταβλητή
Η τιμή της δίνεται σε αριθμό, κλίμακα , ποσό πχ βάρος, ηλικία, ύψος, πληθυσμός Η ποιοτική (κατηγορική) πχ φύλο, εθνοτικότητα, οικογ. κατάσταση, τάξη κτλ
22
Plummer,23 Ανθρω. Επιστήμες Θετικ. Επιστήμες Εστιασμός
Ανθρωππκεντρισμός, νοημα/αισθημ. Πράγματα γεγονότα Γενικό νομοθετικό δομοκέντρικό Επιστημολογία Σχετικίστική, Φαινομενική, πρισματική Ρεαλιστική, λογ. Θετικιστική Αντικείμ Ερμηνεία, κατανόηση Αιτιώδης εξήγηση Ύφος Περιγραφική, παρατήρηση, Φαντασιακό, Ζεστό, Πλούσιο Μέτρηση, σκληρό, ψυχρό, αξιόπιστο, Θεωρία Επαγωγική, προσγειωμένη, αφηγημ. απαγωγική αφηρημένη λειτουργικη Αξίες Ηθ.πολιτκδεσμευτικές,ισοκρατία Αντικειμεν. εμπειρογνωμοσύνη
23
Ποσοτική vs. Ποιοτική έρευνα mba. aegean. gr/
Ποσοτική vs. Ποιοτική έρευνα mba.aegean.gr/.../29/CaseStudyKlimisChios09_04_2014GR.PPT Ποσοτική Τι? Πόσο? Ποιοτική Πως? Γιατί? Μπορούν (και συχνά πρέπει) να συνδυαστούν σε μεγάλες έρευνες
24
Μελέτη Περιπτώσεων (Case Studies) mba. aegean. gr/
Μελέτη Περιπτώσεων (Case Studies) mba.aegean.gr/.../29/CaseStudyKlimisChios09_04_2014GR.PPT, Κατατάσσεται γενικά στις ποιοτικές μεθόδους έρευνας, καθώς δεν επιδιώκει την εμπλοκή πολυάριθμων υποκειμένων, την συγκέντρωση δεδομένων από μεγάλα ή αντιπροσωπευτικά δείγματα και δεν διεκδικεί γενίκευση των αποτελεσμάτων της. «Η μελέτη περιπτώσεων είναι μια σε βάθος διερεύνηση από πολλαπλές προοπτικές της πολυπλοκότητας και μοναδικότητας ενός συγκεκριμένου έργου, πολιτικής, θεσμού, προγράμματος ή συστήματος στην 'πραγματική ζωή’ (Simons 2009,21)
25
Η μελέτη περίπτωσης είναι ένας όρος «ομπρέλα» για μια ευρεία κλίμακα ερευνητικών τακτικών ή μεθόδων. Έχει χρησιμοποιηθεί πολύ σε πολλούς επιστημονικούς κλάδους. Είναι κάτι περισσότερο από ό,τι μια περιγραφή ενός ατόμου, γεγονότος ή κατάστασης. Ασχολείται πρωταρχικά με τις διαπροσωπικές σχέσεις και τις αλληλεπιδράσεις ανάμεσα σε γεγονότα και καταστάσεις. Όπως παρατήρησαν οι Nisbet και Watt (1984) «μερικές φορές, μόνο όταν πάρουμε ένα περιστατικό μπορούμε να έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα της αλληλεπίδρασης».
26
Αν και οι συνεντεύξεις και οι παρατηρήσεις είναι οι πιο συχνές μέθοδοι στις μελέτες περιπτώσεων, άλλες τεχνικές επίσης μπορούν να εφαρμοστούν ανάλογα με τη φύση της έρευνας, όπως π.χ. κάποια τεστ. Ένα από τα δυνατά σημεία της μελέτης περίπτωσης είναι ότι επιτρέπει στον ερευνητή να επικεντρωθεί στη συγκεκριμένη περίπτωση ή κατάσταση και να εξερευνήσει τις διάφορες διαδικασίες αλληλεπίδρασης μέσα στην ίδια την κατάσταση.
27
https://www. google. gr/url
Σκοπός των μελετών περιπτώσεων είναι η ακριβής περιγραφή ή η ανακατασκευή μιας υπόθεσης (για περισσότερες λεπτομέρειες βλέπε Ragin and Becker 1992). Μπορείτε να πάρετε άτομα, κοινωνικές κοινότητες (π.χ. οικογένειες), οργανώσεις, και ιδρύματα (π.χ. ίδρυμα εκπαίδευσης) ως αντικείμενο ανάλυσης περιπτώσεων. To κύριο πρόβλημα τότε θα είναι να εντοπίσετε μια περίπτωση που θα είναι σημαντική για την έρευνά σας ερώτηση και να διευκρινίσετε τι άλλο ανήκει στην υπόθεση και ποια μεθοδολογική στρατηγική σας εξυπηρετεί.
28
Πρόκειται για ερευνητική μέθοδο που επιτρέπει την πολύπτυχη εξέταση ενός φαινομένου. Ο όρος «περίπτωση» που χρησιμοποιείται υπονοεί ότι αναφέρεται είτε σε ατομική περίπτωση ή τέλος πάντων σε μικρό αριθμό υποκειμένων ή φαινομένων ή πτυχών ενός θέματος/προβλήματος.
29
η κεντρική τάση σε όλους τους τύπους μελετών περίπτωσης είναι ότι γίνεται μια προσπάθεια να “φωτίστει” μια απόφαση ή το σύνολο των αποφάσεων: γιατί ελήφθησαν, πώς εφαρμόστηκαν, και με ποιο αποτέλεσμα. (Yin, 1994). …
30
Είναι κατάλληλη τεχνική όταν:
υπάρχουν πολλές περισσότερες μεταβλητές από σημεία δεδομένων, και ως αποτέλεσμα Βασίζεται σε πολλαπλές πηγές πληροφόρησης που κάνει απαραίτητο τον τριγωνισμό των δεδομένων, και σαν συνέπεια, ωφελείται από την προηγούμενη ανάπτυξη θεωρητικών προτάσεων για την καθοδήγηση της συλλογής και ανάλυσης δεδομένων (Yin, 1994).
31
Από mba.aegean.gr/.../29/CaseStudyKlimisChios09_04_2014GR.PPT
Προτείνονται τα ίδια με τις θετικιστικές προσεγγίσεις: Εσωτερική εγκυρότητα (Internal Validity) Τα εμπειρικά δεδομένα καταδεικνύουν την έννοια (προσοχή στην αιτιώδη συνάφεια!!!) Εγκυρότητα της κατασκευής (Construct validity) Τα εμπειρικά δεδομένα καταδεικνύουν την έννοια σε πολλαπλές περιπτώσεις (Προσοχή στο operationalisation!!!) Αξιοπιστία (Reliability) Διαχρονική Σταθερότητα και Συνέπεια (προσοχή στα πρωτόκολλα!!!!) Εξωτερική εγκυρότητα (External validity) Δυνατότητα Γενίκευσης
32
Ολιστική (Holistic) – μία μονάδα ανάλυσης
mba.aegean.gr/.../29/CaseStudyKlimisChios09_04_2014GR.PPT Μεμονωμένη μελέτη περίπτωσης (Single case) – κατάλληλη για κρίσιμη (Critical), Ακραία , μοναδική ή αντιπροσωπευτική περίπτωση, για πιλοτική περίπτωση σε διαμήκεις (longitudinal) έρευνες. Πολλαπλές περιπτώσεις (Multiple cases) – Λογική της επανάληψης (Replication) περισσότερο παρά της δειγματοληψίας (”sampling”) (σαν πολλαπλά πειράματα, 4-10 περιπτώσεις κατά Eisenhardt) Η Επανάληψη (Replication) μπορεί να είναι Κυριολεκτική (literal replication: cases of similar type produce similar results) Θεωρητική (Theoretical replication: cases of contrasting type produce contrasting results for predictable reasons) Ολιστική (Holistic) – μία μονάδα ανάλυσης Ενσωματωμένη (Embedded) – πολλαπλές μονάδες ανάλυσης
33
Μελέτη Περιπτώσεων/Εθνογραφία https://eclass. uowm
Μελέτη Περιπτώσεων/Εθνογραφία H μελέτη περιπτώσεων είναι μια σε βάθος ανάλυση μιας συγκεκριμένης περίπτωσης, ενός γεγονότος, ενός ατόμου ή μιας ομάδας. Η εθνογραφία απαιτεί την παρατήρηση του συμμετέχοντα ως μέθοδο συλλογής δεδομένων, ενώ αυτή δεν είναι απαραίτητη σε μια μελέτη περίπτωσης. Η μελέτη περιπτώσεων είναι ‘εσωστρεφής’ ενώ η εθνογραφία είναι ‘εσωστρεφής’ (πώς σκέφτονται τα υποκ. της δράσης) Η εθνογραφία διαρκεί περισσότερο από μια μελέτη περίπτωσης
34
https://eclass. uowm. gr/modules/document/index. php
Η προσέγγιση έχει πολλά κοινά με τις εθνογραφικές μελέτες. Όπως και αυτές είναι χρονοβόρα, καθώς η κύρια αξία βρίσκεται στην αφθονία των δεδομένων τα οποία έχουν συλλεχθεί και που μπορούν μόνο να συγκεντρωθούν ως αποτέλεσμα μακράς και επίπονης παρατήρησης και καταγραφής που πραγματοποιείται από μετέπειτα ανάλυση. Ενώ συνήθως δεν ξεκινά με τη διατύπωση κάποιας υπόθεσης, μετά την ανάλυση των δεδομένων μπορεί να προκύψουν μία ή δύο υποθέσεις οι οποίες θα θέλουν επιπλέον διερεύνηση με άλλες ερευνητικές τεχνικές.
35
H μελέτη περιπτώσεων στη Σχολή του Μάντσεστερ
Οι ανθρωπολόγοι χρησιμοποιούν την «περίπτωση» με έναν ελαφρώς διαφορετικό τρόπο από ορισμένους νομικούς επιστήμονες ή ψυχαναλυτές, εκ των οποίων ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιήσει περιπτώσεις για να απεικονίσει τα σημεία ή τις θεωρίες τους.
36
Η Σχολή του Μάντσεστερ Iδρύθηκε από τον Max Gluckman (1911-1975)
H σχολή χρησιμοποίησε εκτεταμένως τη μελέτη περιπτώσεων κυρίως στο περιβάλλον της μετα-αποικιοκρατικής Αφρικής (περίοδο δημιουργίας πόλεων και αστυφιλίας)
37
Μια περίπτωση είναι μέρος μιας κατάστασης που αρχίζει με μια συγκεκριμένη σύγκρουση, ή εδραιωμένη "κατάσταση» (situational analysis) Εκτεταμένη Μελέτη Περιπτώσεων (extended case study) Μια σειρά περιπτώσεων σε μια κατάσταση - αυτές παρέχουν ένα παράθυρο στην ευρύτερη κοινωνία Κοινωνικό Δράμα (social drama) – δίνει μια προοπτική για τη μελέτη των συμμετεχόντων
38
Μελέτη Περιπτώσεων στην Σχολή του Μάντσεστερ
studies/method-in-anthropology/ Η περίπτωση της Μπουγκενβιλ Η περίπτωση 2 μεταναστών που ζουν στο Βόλο
39
Παράδειγμα Κηπηροπουλου Ευμορφία, 2009 σσ Μελέτη της εθνικής ταυτότητας και ετερότητας μέσω της παραγωγής λόγου μαθητών και μαθητριών με πολιτισμική ετερότητα: πολυπολιτισμικότητα και πολλαπλές ταυτότητες
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.