Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεἨώς Δάβης Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
Σέρρες, 2016 Πτυχιακή εργασία της Κωνσταντίνας Παπαζήση
''Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΙΣ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΡΕΒΕΖΑΣ'' Επιβλέπων : Νικόλαος Γιοβάνης Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ Σέρρες, 2016 Πτυχιακή εργασία της Κωνσταντίνας Παπαζήση
2
ΕισαΓωγικα σχολια και σκοποσ εργασιασ
ΕισαΓωγικα σχολια και σκοποσ εργασιασ Οι εργασιακές σχέσεις είναι προϋπόθεση και αποτέλεσμα της λειτουργίας των σύγχρονων επιχειρήσεων. Στην πράξη, όλο το πλαίσιο της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, όχι μόνο στις επιχειρήσεις, αλλά και στην κοινωνία γενικότερα, αναπτύσσεται μέσα από τη διαδικασία των σχέσεων οι οποίες στην ουσία αποτελούν προϊόν της κοινωνικής συμβίωσης των ανθρώπων. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της σημασίας των εργασιακών σχέσεων για τους εργαζομένους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) του νομού Πρέβεζας.
3
Εργασιακεσ σχεσεισ: ορισμοι και θεωρηρικο πλαισιο
Ο όρος ''εργασιακές σχέσεις'' χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στη Μεγάλη Βρετανία και τη Βόρεια Αμερική κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1920. Στη συνέχεια συνδέθηκε με τις έννοιες της Διοίκησης Προσωπικού (Personnel Management) και Διοίκησης Ανθρωπίνων Πόρων (Human Resources Management). Σήμερα, οι εργασιακές σχέσεις αποτελούν κλάδο των κοινωνικών και οικονομικών επιστημών. Το αντικείμενό τους συνίσταται στη μελέτη των παραγόντων που επηρεάζουν και καθορίζουν την εργασιακή συμπεριφορά των ατόμων και των ομάδων μέσα σε ένα σύστημα εξαρτημένης μισθωτής εργασίας.
4
Εργασιακεσ σχεσεισ και εργασιακη ικανοποιηση
Οι εργασιακές σχέσεις έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική κρίση και τις ραγδαίες αλλαγές σε όλα τα επίπεδα παγκοσμίως. Παράλληλα, η εργασιακή ικανοποίηση, σε χώρες που έχουν υπογραφεί δανειακές συμβάσεις (π.χ. Ελλάδα) έχει σημειώσει σημαντική μείωση, γεγονός που επιβεβαιώνει τις έρευνες που υποστηρίζουν την άμεση σχέση εργασιακών σχέσεων και εργασιακής ικανοποίησης.
5
Κριτηρια προσδιορισμου μεγεθουσ των επιχειρησεων
ΜΕΓΕΘΟΣ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΟΙ ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ Πολύ μικρές 0-9 Έως 2 εκ. ευρώ Μικρές 10-49 Έως 10 εκ. ευρώ Μεσαίες 50-249 Έως 50 εκ. ευρώ ή Ενεργητικό έως 43 εκ. ευρώ Μεγάλες 250 και άνω Άνω των 50 εκ. ευρώ ή Ενεργητικό άνω των 43 εκ. ευρώ Στην παρούσα εργασία, το δείγμα αποτελείται μόνο από πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
6
ΔΕΙΓΜΑ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Δείγμα: 37 επιχειρήσεις (105 εργαζόμενοι) Η επιλογή των επιχειρήσεων του δείγματος στηρίχτηκε στα μητρώα μελών του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πρέβεζας Μοναδικό κριτήριο της επιλογής αυτής ήταν το μέγεθος της επιχείρησης και συγκεκριμένα στην έρευνα συμπεριλήφθηκαν μόνο μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο 2016 Ημιδομημένο ερωτηματολόγιο: συνδυασμός κλειστών, μερικώς κλειστών και ανοικτών ερωτήσεων Πριν την συνέντευξη προηγήθηκε τηλεφωνική επικοινωνία για την αποδοχή και καθορίστηκαν οι συναντήσεις με τους εργαζόμενους Μέσο Συλλογής δεδομένων: προσωπική συνέντευξη εργαζομένων των επιχειρήσεων, με τη χρήση ερωτηματολογίου και έπειτα η εξαγωγή και ανάλυση των αποτελεσμάτων, βάσει των απαντήσεών τους.
7
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ: ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ
8
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ: ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ
9
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ: ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ
10
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ:
ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ Στην ερώτηση για το αν υπάρχει συνεγασία μεταξύ των εργαζομένων μέσα στην επιχείρηση, οι ερωτώμενοι απάντησαν θετικά στο σύνολό τους, 100%. Σχεδόν το σύνολο του δείγματος (97%), πιστεύει ότι οι εργασιακές σχέσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι καλύτερες σε σχέση με τις μεγάλες επιχειρήσεις. Στη συνέχεια της έρευνας, ζητήθηκε από τους εργαζόμενους να δηλώσουν πόσο σημαντικές θεωρούν τις εργασιακές σχέσεις στο χώρο εργασίας. Έτσι: Το 10% του ποσοστού των εργαζομένων θεωρεί μέτρια σημαντικές τις εργασιακές σχέσεις. Το 76% του ποσοστού των εργαζομένων θεωρεί “πολύ” σημαντικές τις εργασιακές σχέσεις. Το 14% του ποσοστού των εργαζομένων θεωρεί “πάρα πολύ” σημαντικές τις εργασιακές σχέσεις.
11
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ: ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
12
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ: ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
13
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ,
ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ Όλοι οι εργαζόμενοι του δείγματος υποστηρίζουν ότι κατά το πρώτο έτος εργασίας τους στην επιχείρηση, παρακολουθούσαν κάποιου είδους προγράμματα εκπάιδευσης, όμως στη συνέχεια, λίγοι ήταν εκέινοι (20%) που εξακολουθούν να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα, καθώς, είτε δεν υπάρχουν, είτε δεν είναι υποχρεωτικά. Ένα σημαντικό ζήτημα στις σύγχρονες επιχειρήσεις είναι η αξιολόγηση των εργαζομένων. Οι επιχειρήσεις του δείγματος δεν φάινεται να χρησιμοποιούν κάποιο σύστημα αξιολόγησης για τους εργαζομένους τους, αφού μόλις το 26% απάντησε θετικά στην ερώτηση αυτή για το αν υπάρχει ή όχι σύστημα αξιολόγησης (από το ποσοστό αυτό, μόνο στο 5% το σύστημα αξιολόγησης είναι υποχρεωτικό). Στην ερώτηση για το αν υπάρχουν δυνατότητες εξέλιξης μέσα στην επιχείρηση, το δείγμα είναι χωρισμένο σχεδόν στη μεση, αφού το 52%, απαντάει ότι υπάρχουν και το 48% ότι δεν υπάρχουν δυνατότητες εξέλιξης μέσα στην επιχείρηση όπου εργάζονται.
14
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Οι εργασιακές σχέσεις είναι πολύ σημαντικές για τους εργαζόμενους ιδιάιτερα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Επίσης, οι καλές εργασιακές σχέσεις βελτιώνουν την αποδοτικότητα και ωφελούν την επιχείρηση στο σύνολό της και το εργασιακό περιβάλλον είναι καθοριστικός παράγοντας για την πορεία των σχέσεων μεταξύ των εργαζομένων και γιαυτό σε κάθε είδους επιχείρηση θα πρέπει να είναι αρμονικό και υγιές. Τέλος, οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι η πίεση για αύξηση της παραγωγικότητας, μπορεί να συμβάλλει στην επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων.
15
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να είναι περισσότερο ομαδικοί και να νιώθουν την επιχείρηση και το προσωπικό της, ως κομμάτι της οικογένειάς τους. Από την άλλη πλευρά, οι εργοδότες θα πρέπει να αντιμετωπίζουν τους εργαζόμενους με τον ίδιο τρόπο, είτε είναι για κάτι καλό είτε είναι για κάτι αρνητικό. Είναι πολύ σημαντικό για τους εργαζομένους να αισθάνονται την ισότητα αυτή στην αντιμετώπισή τους από τους εργοδότες, καθώς αυτό έχει αντίκτυπο και στις μεταξύ τους σχέσεις. Κάποιοι εραζόμενοι του δείγματος, πρότειναν την ύπαρξη συχνότερων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εξέφρασαν την επιθυμία οργάνωνσης εκδηλώσεων και εκδρομών για όλο το προσωπικό της επιχείρησης, ώστε να δημιουργηθούν ακόμα καλύτερες εργασιακές σχέσεις και ομαδικό πνεύμα.
16
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.