Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μυθολογια στην ακροπολη

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μυθολογια στην ακροπολη"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Μυθολογια στην ακροπολη

2 Ανατολικό αέτωμα Σύμφωνα με έναν μύθο η Αθηνά είναι κόρη του Δία και της Μήτιδας. Η Μήτιδα ήταν έγκυος και καθώς ήταν ετοιμόγεννη ο Δίας την καταβρόχθισε, γιατί, όπως τον είχαν προειδοποιήσει ο Ουρανός και η Γαία, η Μήτιδα θα γεννούσε αργότερα κι ένα αγόρι το οποίο θα του έπαιρνε την εξουσία. Όταν έφτασε η ώρα της γέννας, ο Δίας επειδή πονούσε φρικτά, διέταξε τον Ήφαιστο να του δώσει μια τσεκουριά. Από το κεφάλι του Δία ξεπετάχτηκε πάνοπλη η Αθηνά. Ως τόπος γέννησής της θεωρείται η λίμνη Τριτωνίδα, στη Λιβύη. Στην Αθήνα η Αθηνά λατρευόταν ως παρθένα, γι' αυτό κι ο ναός της ονομάστηκε Παρθενώνας. Η διάταξη των σωζόμενων μορφών στο αέτωμα από αριστερά προς τα δεξιά είναι η εξής: Ο ήλιος με το τέθριππο,  Διόνυσος, Περσεφόνη, Δήμητρα, Άρτεμις, Ήρα, Ήφαιστος, Εστία, Διώνη, Αφροδίτη, Σελήνη, άλογο Σελήνης.

3 Δυτικό αέτωμα Σύμφωνα με το μύθο η Αθηνά φιλονίκησε με τον Ποσειδώνα, για το ποιος από τους δυο θα γίνει ο προστάτης των Αθηνών και θα δώσει το όνομά του στην πόλη. Για να βρεθεί ο νικητής άρχισαν έναν αγώνα μεταξύ τους, ποιος θα προσφέρει το πολυτιμότερο δώρο. Πήγαν λοιπόν στο βράχο της Ακρόπολης κι εκεί ήρθαν οι υπόλοιποι δέκα θεοί, για να κάνουν τον κριτή. Κάλεσαν και τον Κέκροπα, το βασιλιά της Αθήνας για μάρτυρα. (Σύμφωνα με άλλο μύθο ο Κέκροπας ήταν ο δικαστής). Ο Κέκροπας όπως λένε ήταν "διφυής", δηλαδή από τη μέση και πάνω άνθρωπος και από τη μέση και κάτω φίδι. Όταν ξεκίνησε ο αγώνας, ο Ποσειδώνας κτύπησε με την τρίαινά του το βράχο κι αμέσως ανάβλυσε αλμυρό νερό που σχημάτισε μια λίμνη, γνωστή ως "Ερεχθηίδα θάλασσα". Η Αθηνά με τη σειρά της φύτεψε μια ελιά πάνω στο βράχο που ξεπετάχτηκε γεμάτη καρπό. Το δέντρο αυτό σωζόταν για πολλά χρόνια. Ο Δίας, πριν την απόφαση των θεών, ζήτησε από τον Κέκροπα να πει τη γνώμη του. Ο Κέκροπας κοίταξε γύρω από την Ακρόπολη και τα μάτια του έπεσαν στη θάλασσα που έζωνε τη χώρα. Το δώρο συνεπώς του Ποσειδώνα δε του φάνηκε χρήσιμο. Αντίθετα, το δέντρο της Αθηνάς, που ήταν το πρώτο, του φάνηκε χρήσιμο. Με τη γνώμη του Κέκροπα συμφώνησαν και οι θεοί κι έτσι η πόλη ονομάστηκε Αθήνα.

4 Ζωφόροι Στη ζωφορο του παρθενωνα απεικονίζεται η πομπή των Μεγάλων Παναθηναίων

5 Νότια ζωφόρος Στη νότια ζωφόρο εικονίζονται οι ιππείς, τα άρματα με τους αποβάτες και η πομπή της θυσίας στην οποία συμμετέχουν, οι πρεσβύτεροι, οι μουσικοί ή πινακοφόροι, και τα ζώα για τη θυσία με τους οδηγούς.  Οι 60 ιππείς συμμετέχουν στην πομπή μάλλον κατά φυλές, γιατί είναι χωρισμένοι σε 10 ομάδες και η κάθε ομάδα διακρίνεται από την ιδιαίτερη ενδυμασία της.

6 Δυτική ζωφόρος Στη δυτική ζωφόρο εικονίζεται η προετοιμασία της πομπής των ιππέων

7 Βόρεια ζωφόρος Στη βόρεια ζωφόρο εικονίζονται τα ζώα για τη θυσία, τέσσερα βόδια και τέσσερα κριάρια, ακολουθούν οι σκαφηφόροι,  οι υδριαφόροι, οι μουσικοί, οι θαλλοφόροι, τα άρματα με τους αποβάτες και τέλος οι ιππείς.

8 Ανατολική ζωφόρος Στην Ανατολική ζωφόρο συνεχίζει και καταλήγει η πομπή που παριστάνεται στις υπόλοιπες τρεις πλευρές. Η πομπή πλησιάζει από τις δυο πλευρές προς το κέντρο, όπου εικονίζεται η παράδοση του πέπλου.

9 Ανατολικές μετόπες Μετοπες
Ο Φειδίας εικόνισε τέσσερα θέματα: στην ανατολική μεριά έχουμε τη Γιγαντομαχία, στη δυτική την Αμαζονομαχία, στη νότια την Κενταυρομαχία, και στη βόρεια την Ιλίου Πέρσιν, δηλαδή την άλωση της Τροίας.

10 Δυτικές μετόπες

11 Νότιες μετόπες Τα τέσσερα θέματα αποτυπώνουν στην πραγματικότητα τη σύγκρουση ανάμεσα σε δύο κόσμους, σε δύο πολιτισμούς. Από τη μια η βαρβαρότητα  και η κυριαρχία του πάθους, του άλογου που εκφράζεται με τους Γίγαντες, τις Αμαζόνες, τους Κενταύρους, τους Τρώες κι απ' την άλλη ο πολιτισμός, η ευγένεια, ο λόγος, που τον εκφράζουν οι Έλληνες.


Κατέβασμα ppt "Μυθολογια στην ακροπολη"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google