Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μια προσέγγιση της πολιτικής οικονομίας

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μια προσέγγιση της πολιτικής οικονομίας"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Μια προσέγγιση της πολιτικής οικονομίας
Η ανάπτυξη των ΜΜΕ(18ος – 21ος αιώνας): Μια προσέγγιση της πολιτικής οικονομίας

2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Το κεντρικό ερώτημα και ο βασικός στόχος της διατριβής Θεωρητικό πλαίσιο Ιστορική μελέτη(18ος – 21ος αιώνας) Η ελληνική περίπτωση(η δυναμική στην ψηφιακή εποχή) Επίλογος-συμπεράσματα

3 Κεντρικό ερώτημα και στόχος «Μεγάλη εικόνα» της ανάπτυξης των ΜΜΕ
Κεντρικό ερώτημα: Πώς εξελίχθηκαν ιστορικά τα ΜΜΕ στο πλαίσιο της γενικής εξέλιξης του κεφαλαιοκρατικού συστήματος από τα τέλη του 18ου ως τις αρχές του 21ου αιώνα; Η ιστορική καταγραφή της εξέλιξης των ΜΜΕ μας επιτρέπει να προχωρήσουμε σε ιστορικές αφαιρέσεις και να καταγράψουμε τις δυναμικές στο διεθνές και στο εγχώριο επικοινωνιακό πεδίο. «Μεγάλη εικόνα» της ανάπτυξης των ΜΜΕ

4 Θεωρητικό πλαίσιο Το θεωρητικό πλαίσιο μέσα από την οπτική της πολιτικής οικονομίας της επικοινωνίας: Εξετάζει τα κεφαλαιοκρατικά ΜΜΕ ως θεσμούς πρωτίστως οικονομικούς, ουσιαστικά ως μια ειδική περίπτωση κεφαλαιοκρατικών επιχειρηματικών μονάδων με κρίσιμο οικονομικό και πολιτικό ρόλο. Παρέχει τη δυνατότητα ιστορικής ανάλυσης της εξελικτικής πορείας των ΜΜΕ, προσφέροντάς μας ταυτόχρονα τη δυνατότητα να μελετάμε αυτή την πορεία σε συνδυασμό με το ιστορικό πλαίσιο. Εξετάζει τα ΜΜΕ ως υποσυστήματα της επικοινωνιακής δικτύωσης του κεφαλαιοκρατικού συστήματος. Δίνει τη δυνατότητα κριτικής ανάδειξης των ηθικών διλημμάτων που συνδέονται με τον πολιτικοοικονομικό και τον κοινωνικοποιητικό ρόλο των ΜΜΕ.

5 Το βασικό θεωρητικό σχήμα
Θεωρητικό πλαίσιο Το βασικό θεωρητικό σχήμα

6 Θεωρητικές οπτικές 1η : Μορφή επικοινωνίας και ΜΜΕ
Θεωρητικό πλαίσιο Θεωρητικές οπτικές 1η : Μορφή επικοινωνίας και ΜΜΕ Τα ΜΜΕ ως υποσυστήματα κεφαλαιοκρατικής δικτύωσης, αναπτύσσονται στο πλαίσιο της εξελισσόμενης κεφαλαιοκρατικής μορφής επικοινωνίας και της συνακόλουθης αναμόρφωσης των κοινωνικών χαρακτηριστικών των ακροατηρίων. Η τεχνολογική εξέλιξη, η εξέλιξη της δυναμικότητας και η επέκταση της δικτύωσης επιδρούν καθοριστικά στη φύση και την εμβέλεια των μιντιακών αλυσίδων. 2η: Συνθήκες συσσώρευσης και ΜΜΕ Συσσώρευση: «κινητήρας» ανάπτυξης της δικτύωσης. Συνθήκες συσσώρευσης: πλαίσιο καθοριστικό για την αξιοποίηση των ΜΜΕ από τις επιχειρήσεις. 3η: Συνθήκες ελέγχου της εργασίας και ΜΜΕ Η εξέλιξη της δικτύωσης και της τεχνολογίας των επικοινωνιών, καθώς και η εξέλιξη των συνθηκών συσσώρευσης, καθορίζουν ουσιαστικά το πλαίσιο άσκησης ρυθμιστικής πολιτικής για τα ΜΜΕ από το κράτος. Οι ίδιοι παράγοντες επηρεάζουν σημαντικά το πλαίσιο κοινωνικοποίησης, άρα και πολιτικής κοινωνικοποίησης. Έτσι, μέσα από αυτή την οπτική προσεγγίζεται το ζήτημα της σύνδεσης της εξέλιξης των ΜΜΕ με την εξέλιξη του πλαισίου κοινωνικού ελέγχου.

7 Θεωρητικό πλαίσιο Η ιστορική περίοδος 1800 1900 2000 Περίοδος ιστορικής «επώασης», μέχρι τα Μ-έσα Ε-νημέρωσης στα τέλη του 19ου αιώνα με αρχές του 20ου να γίνουν Μ-αζικά. Φορντιστική-κεϋνσιανή περιόδος, τα ΜΜΕ εξελίσσονται μέσα σε ένα πλαίσιο που χαρακτηρίζεται από τη φορντιστική επιχειρηματική στρατηγική(μαζική παραγωγή, επαρκείς μισθοί για επαρκή ζήτηση), και την κεϋνσιανή οικονομική πολιτική Περίοδος από την κεφαλαιοκρατική κρίση του 1973 έως τις μέρες μας: ιστορικό πέρασμα στο μεταφορντιστικό καθεστώς της ευέλικτης συσσώρευσης και ανάπτυξη των ψηφιακών τεχνολογιών. Το διαδίκτυο μεταμορφώνει επαναστατικά τη δικτύωση του κεφαλαιοκρατικού συστήματος, άρα και τα ΜΜΕ.

8 Εμπέδωση κεφαλαιοκρατικής μορφής επικοινωνίας
Ιστορική μελέτη: 1η περίοδος(τέλη 18ου – αρχές 20ου) 1800 1900 +Εμφάνιση των μεγάλων κεφαλαιοκρατικών επιχειρήσεων ΜΜΕ +Ρόλος ΜΜΕ στο νέο πλαίσιο μαζικής πολιτικής Influence seekers Ιδιοκτησία Διαφημιστική αγορά +Εμφάνιση μαζικής αγοράς +Εμφάνιση μαζικού μάρκετινγκ + Εμφάνιση μαζικής διαφήμισης +Εμπορικός εμπλουτισμός περιεχομένου (π.χ. μυθιστορήματα) +Στρατηγικές προσέλκυσης αναγνωστών (σασπένς, κουτσομπολιό, κ.ά.) Περιεχόμενο Δίκτυο Αγορά ακροατηρίων +Νέα κοινωνική διαστρωμάτωση (αστικοί πληθυσμοί καταναλωτών) +Πρώτα δείγματα καταναλωτικής κουλτούρας +Η τεχνολογική εξέλιξη: Καθιστά εφικτή τη μαζική δικτύωση Επιτρέπει τη ραγδαία ανάπτυξη της παραγωγικής δυναμικότητας των εντύπων. +Συναρθρώσεις με τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών (τηλέγραφος, τηλέφωνο). +Αναπτυσσόμενα δίκτυα μεταφορών(π.χ. σιδηρόδρομος). Εμπέδωση κεφαλαιοκρατικής μορφής επικοινωνίας

9 Εμβάθυνση κεφαλαιοκρατικής μορφής επικοινωνίας
Ιστορική μελέτη: 2η περίοδος(Αρχές 20ου – αρχές δεκαετίας 1970) 1900 1970 +Εμφάνιση ομίλων επιχειρήσεων ΜΜΕ ηλεκτρονικών και εντύπων μέσων +Συστηματική αξιοποίηση των ΜΜΕ από τη μαζική πολιτική επικοινωνία +Συνθήκες γόνιμες για ιδεολογική ηγεμονία, μέσα στο πλαίσιο της μεταπολεμικής σχετικής ευμάρειας των λαϊκών στρωμάτων και γενικής εμπορευματοποίησης +Το φορντιστικό- κεϋνσιανό πλαίσιο και τα ηλεκτρονικά μέσα συμβάλουν στην έκρηξη της διαφήμισης +εξάρτηση από τα διαφημιστικά έσοδα +πύκνωση δικτύωσης αγορών λόγω αυτοκινήτου Influence seekers Ιδιοκτησία Διαφημιστική αγορά +Ρεπερτόριο ραδιοφωνικού και τηλεοπτικού περιεχομένου και σχεδιασμός του προγράμματος με στόχο την προσέλκυση ακροατηρίων, συνεπώς και διαφημίσεων +Συναρθρώσεις με πολιτιστικές βιομηχανίες (κινηματογράφος, μουσική βιομηχανία, θέατρο) +Εμβάθυνση καταναλωτικής κουλτούρας (π.χ.νεανική ποπ κουλτούρα) +Τα νέα μέσα «εισβάλλουν» στο σπίτι και βαθαίνουν την επίδραση των ΜΜΕ στον τρόπο ζωής Αγορά ακροατηρίων Περιεχόμενο Δίκτυο +Πύκνωση και επέκταση της δικτύωσης με ραδιόφωνο, τηλεόραση, υπολογιστές, κ.ά. +Συναρθρώσεις των ΜΜΕ με τη βιομηχανία συσκευών +Αναπτυσσόμενες συναρθρώσεις με τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών +Τα εξελιγμένα οδικά δίκτυα και το αυτοκίνητο επιτρέπουν την πύκνωση του δικτύου διανομής των επιχειρήσεων Εμβάθυνση κεφαλαιοκρατικής μορφής επικοινωνίας

10 Ψηφιοποίηση κεφαλαιοκρατικής μορφής επικοινωνίας
Ιστορική μελέτη: 3η περίοδος(Τέλη 20ου – αρχές 21ου) 1970 2017 +Στον ψηφιακό υπερκλάδο επικοινωνιών συρρέουν τα κεφάλαια που εμπλέκονται στο κοινό πλέον ψηφιακό πεδίο: τηλεπικοινωνίες, πληροφορική, λογισμικό, μηχανές αναζήτησης, εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης, ΜΜΕ, συσκευές. +Ψηφιοποίηση του πλαισίου κοινωνικού ελέγχου, σε συνθήκες ηγεμονίας του νεοφιλελευθερισμού. +Στο πλαίσιο της ευέλικτης συσσώρευσης προέχουν η ακρίβεια στη στόχευση και η δυνατότητα αλληλεπίδρασης και trucking +Ψηφιοποίηση μάρκετινγκ, διαφήμισης και ολόκληρης της εφοδιαστικής αλυσίδας που λειτουργεί ανταγωνιστικά προς τη διαφημιστική αγορά. +Καταναλωτές προσεγγίσιμοι παντού(ψηφιακή ολοκλήρωση δικτύωσης αγορών). Influence seekers Ιδιοκτησία Διαφημιστική αγορά +Προσαρμογή στο χρήστη μέσα από αλληλεπίδραση και trucking. +Ενισχυμένη η σημασία της παραγωγής περιεχομένου από τους χρήστες(π.χ.facebook, instagram, YouTube). +Ενεργοποιούνται στην παραγωγή περιεχομένου και οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, οι βιομηχανίες συσκευών κ.ά. +Συσκευές παντού: τάση ψηφιοποίησης τρόπου ζωής και κοινωνικής επικοινωνίας. +Χρήστες με πληθώρα επιλογών και ερεθισμάτων +Παράλληλη χρήση συσκευών. +Χρήστες προσεγγίσιμοι παντού. +Οι χρήστες αναζητούν περιεχόμενο και επικοινωνία. Αγορά ακροατηρίων Περιεχόμενο Δίκτυο +Ολοκλήρωση σύγκλισης πληροφορικής-τηλεπικοινωνιών. +Ψηφιακή μετάβαση και δικτύωση παντού με πολλαπλές συσκευές. +Ενισχυμένος ο ρόλος των συσκευών και του λογισμικού. + «Απορρόφηση» των ΜΜΕ από το διαδίκτυο: ένα δίκτυο για όλα τα είδη περιεχομένου και επικοινωνίας. Ψηφιοποίηση κεφαλαιοκρατικής μορφής επικοινωνίας

11 Εγχώριο μιντιακό πεδίο Διεθνές μιντιακό πεδίο
Η ελληνική περίπτωση Η ελληνική περίπτωση: η δυναμική στην ψηφιακή εποχή Εγχώριο μιντιακό πεδίο Εγχώριες ιδιαιτερότητες ρύθμισης και διαπλοκής Η κρίση έπληξε τα εγχώρια μιντιακά κεφάλαια (κατάρρευση διαφημιστικής αγοράς), ελαχιστοποιώντας τις δυνατότητες ψηφιακής μετάβασης της στρατηγικής τους, σε μια έτσι κι αλλιώς περιορισμένου μεγέθους μιντιακή αγορά. Διεθνές μιντιακό πεδίο Γενική τάση ψηφιοποίησης: Ψηφιοποίηση μάρκετινγκ και εφοδιαστικής αλυσίδας, δημιουργεί νέες συνθήκες στη διαφημιστική αγορά, και Φέρνει νέους παίχτες στην εγχώρια μιντιακή αγορά

12 ΜΜΕ: Σημασία για τον κεφαλαιοκρατικό τρόπο παραγωγής(19ος-20ος αιώνας)
Επίλογος-Συμπεράσματα ΜΜΕ: Σημασία για τον κεφαλαιοκρατικό τρόπο παραγωγής(19ος-20ος αιώνας) Μιντιακές αλυσίδες Πλαίσιο κοινωνικού ελέγχου Οι μιντιακές αλυσίδες εξελίσσονται ως υποσυστήματα παροχής υπηρεσιών δικτύωσης Χωροχρονική συμπίεση: υπέρβαση χωροχρονικών τριβών Πραγματοποίηση αξίας Δικτύωση αγορών και ακροατηρίων Παραγωγικότητα εργασίας ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΥΣΣΩΡΕΥΣΗ ΕΜΠΕΔΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (Παραγωγικές δυνάμεις-Παραγωγικές σχέσεις-Κοινωνική διαστρωμάτωση-Καταμερισμός)

13 Επίλογος-Συμπεράσματα Ψηφιοποίηση κεφαλαιοκρατικής μορφής επικοινωνίας
ΜΜΕ: Σημασία για τον κεφαλαιοκρατικό τρόπο παραγωγής(21ος αιώνας) Διαμορφούμενος ψηφιακός υπερκλάδος επικοινωνιών: Επιχειρήσεις σταθμοί «διοδίων» ψηφιακής δικτύωσης αγορών και ακροατηρίων Ψηφιοποίηση κεφαλαιοκρατικής μορφής επικοινωνίας

14 ΜΜΕ: Σημασία για τον κεφαλαιοκρατικό τρόπο παραγωγής(21ος αιώνας)
Επίλογος-Συμπεράσματα ΜΜΕ: Σημασία για τον κεφαλαιοκρατικό τρόπο παραγωγής(21ος αιώνας) Ψηφιακά «διόδια» Πλαίσιο κοινωνικού ελέγχου Οι μιντιακές αλυσίδες εξελίσσονται ως υποσυστήματα παροχής υπηρεσιών δικτύωσης Χωροχρονική συμπίεση: υπέρβαση χωροχρονικών τριβών Πραγματοποίηση αξίας Ψηφιοποίηση δικτύωσης αγορών και ακροατηρίων Παραγωγικότητα εργασίας ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΣΥΣΣΩΡΕΥΣΗ ΕΜΠΕΔΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (Παραγωγικές δυνάμεις-Παραγωγικές σχέσεις-Κοινωνική διαστρωμάτωση-Καταμερισμός)

15 Επίλογος-Συμπεράσματα Στα ακροατήρια- χρήστες
Μιντιακά κεφάλαια: Οι ιστορικά σταθερές πηγές κέρδους- Η σύγχρονη δυναμική στο πεδίο παροχής υπηρεσιών δικτύωσης 1800 1900 2000 Στα ακροατήρια- χρήστες Στους διαφημιζόμενους Στην ψηφιακή εποχή η άντληση κέρδους από την ίδια πηγή και σε κοινό δίκτυο, δημιουργεί δυναμικές συγκλίσεων και ωθεί στη διαμόρφωση του ψηφιακού υπερκλάδου επικοινωνιών.

16 Δυναμικές στη διεθνή και στην εγχώρια δυαδική αγορά
Επίλογος-Συμπεράσματα

17 Επίλογος-Συμπεράσματα
Δυναμική εισβολής νέων παιχτών στην παραδοσιακή διεθνή και εγχώρια μιντιακή αγορά Επίλογος-Συμπεράσματα

18 Επίλογος-Συμπεράσματα
Ο ρόλος των ΜΜΕ στο εξελισσόμενο πλαίσιο κοινωνικοπολιτικής ρύθμισης και κοινωνικού ελέγχου 1800 1900 2000 ΜΜΕ: α. Υποσυστήματα τεχνολογικής κοινωνικής δικτύωσης β. Ιστορικοί «μοχλοί» υπέρβασης χωροχρονικών και ιδεολογικών «τριβών» Ανάπτυξη και εμβάθυνση της μαζικής καταναλωτικής κουλτούρας με όχημα τα ΜΜΕ Πύκνωση και εμβάθυνση του κεφαλαιοκρατικού πλαισίου τεχνολογικής κοινωνικής δικτύωσης και κοινωνικοποίησης Ψηφιοποίηση του κεφαλαιοκρατικού πλαισίου τεχνολογικής κοινωνικής δικτύωσης και κοινωνικοποίησης Εμπέδωση του κεφαλαιοκρατικού πλαισίου τεχνολογικής κοινωνικής δικτύωσης και κοινωνικοποίησης Αξιοποίηση των ΜΜΕ στο πεδίο της Μαζικής Πολιτικής Φιλελεύθερο πλαίσιο ανάπτυξης επιχειρήσεων ΜΜΕ Κεϋνσιανό πλαίσιο ανάπτυξης επιχειρήσεων ΜΜΕ «Απορρυθμιστικό» πλαίσιο ανάπτυξης επιχειρήσεων ΜΜΕ Προσαρμοζόμενη στις δυναμικές συσσώρευσης εξέλιξη κεφαλαιοκρατικής μορφής επικοινωνίας

19 Επίλογος-Συμπεράσματα
«Προνόμιο των λίγων, ο καπιταλισμός είναι αδιανόητος χωρίς την ενεργό συνενοχή της κοινωνίας. Είναι αναγκαστικά πραγματικότητα της κοινωνικής τάξης, της πολιτικής τάξης ή ακόμη πολιτισμική πραγματικότητα. Κι αυτό επειδή ολόκληρη η κοινωνία πρέπει να αποδέχεται λίγο πολύ συνειδητά, τις αξίες του…»


Κατέβασμα ppt "Μια προσέγγιση της πολιτικής οικονομίας"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google