Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Alexander the Great in Modern Greek Folk Tales: the Recipient and the bearer of the Ancient and Byzantine Culture Guen Taietti University of Liverpool.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Alexander the Great in Modern Greek Folk Tales: the Recipient and the bearer of the Ancient and Byzantine Culture Guen Taietti University of Liverpool."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Alexander the Great in Modern Greek Folk Tales: the Recipient and the bearer of the Ancient and Byzantine Culture Guen Taietti University of Liverpool 1st year PhD student presentation 2 July 2015

2 Alexander the Great in Modern Greek Folk tales (19th- 20th century)
aims: Creation of a catalogue of the Modern Greek Folk production on Alexander the Great variety divulgation and conservation methods: Division of the material into: -> themes -> cycles -> aetiology / description -> provenience focus: Suggestion and discussion of the possible references to Ancient Greek and Byzantine literature. Ch. Bostantzoglou ( ), The Oath of Alexander the Great.

3 Alexander the Great in Modern Greek Folk tales
-> Genres: traditions: Alexander as historical figure myths/legends: Alexander as the son of the Sun (Ammon-Zeus) fairy tales and folk songs: Alexander as a conqueror and a hero with supernatural powers. -> Geographical diffusion: Macedon, Thrace, Thessaly, Epirus, Zante, Laconia, Naxus, Crete, and Pontus (Asia Minor). Shadow Theatre: Karaghiozis, Megalexandros, and the cursed Snake/Dragon. Puppets of E. Spatharis.

4 Alexander the Great in Modern Greek Folk tales
Themes: the Cycles Alexander the Great and the Mermaid / the Nereids Nereids in Ancient Greek mythology Alexander and the Sun Affiliation: Alexander the son of Ammon-Zeus Challenge: hubris -> Alexander-Romance Alexander and the envious cousin / friend  Αθάνατο νερό (water of immortality): Alexander- Romance  Death out of poisoning: Antipater, Iollas, Cassander Alexander with goat-ears or donkey and dog’s ears  Myth of Midas. Greek stamp, 2008. Head of Alexander represented as the Emperor-Sun ( AD) from Amisus, Pontus. Μusee du Cinquantenaire, Brussels, Belgium. αλ

5 Lysimachus’ coin, Alexander with Ammon-Zeus’ horns
Midas, Encyclopaedia Britannica.

6 Alexander the Great in Modern Greek Folk tales
Themes: Descriptions, Aetiologies, Local elements 1 attribution of erection of monuments to Alexander Alexander the founder and builder use of the Macedonian to explain geographical characteristics and toponyms  (pseudo)aetiologies, etymologies  mythmaking with historical basis Pietro da Cortona, Deinocrates’ Alexander on the Mount Athos, ca

7 Alexander the Great in Modern Greek Folk tales
Themes: Descriptions, Aetiologies, Local elements 2 Alexander the giant giants in Greek mythology -> ὑπέρβιος (extremely violent), ἀτασθαλίη (arrogance) Ακριτικά Έπη (Epic songs about Digenes Akritas, 10th th cent.) the metamorphosis of Alexander in a lamb  lamb/cow -> Myth of Pasiphae? Myth of Io? Christian references? the difficulty of the Queen to have a child  Alexander-Romance Francesco Primaticcio, Alexander welcomes Thelestris, ca

8 Example: aetiological tradition from Alistrate (Serres, Northern Greece): part 1
Απέ τις Φίλιπποι ίσαμε το Τσαϊλίκι ήταν η Φίλιππας. Απ’εκί και πέρα ήταν η Δάρις ή Βασιλιάς. Για τούτο και σήμερα ακόμη κείνει που κάθονται κατά σε κείνα τα μέργια: Ροδολείβος, Ζέμαλτι, λέγουνται Δαρνάκιδες κι όλο με το ‘Δάρι’ μιλάνε [λ.χ.] δάρι θα πάμε; [= άραγε θα πάμε;]. Του Δάρη η θυγατέρα πήρε τον Αλέξαντρο. Όντας γεννήθηκε η Αλέξαντρος γεννήθηκε και το Βουδοκέφαλο. Το έδωκεν η Δάρης στον Αλέξαντρο. Ήταν σουμαδιακό άλογο. Ξεκινούσε απ΄το παλάτι του Φίλιππα και στην Καβάλα ταιργιαζότανε, για τούτο και την είπανε Καβάλα. Σουμαδιακό είναι κοντά στο χάνι και στο παχνί που έτρωγε κριθάρι τ’άλογο. Η Δάρης και η Αλέξαντρος πίνανε απ’ένα ποτήρι κρασί, που πηγαίνανε με το ζεντζίρι, σουμαδιακό σα βαρέλι ήταν. Πήγαινε πάνω απ’τη βάλτα. Σε μια κακή ώρα έσπασε το ζεντζίρι κ΄έγινε η Βάλτα. Ήταν που θα τούρκευε η χώρα και πού θα χανόταν η Χριστιανοσύνη, για ταύτα έσπασε το ποτήρι.

9 Map of Macedon Greece

10 Example: aetiological tradition from Alistrate (Serres, Northern Greece): part 2
Όταν πέθνησκεν η Αλέξαντρος, η γυναίκα της [του] έβγαλε τον κόσμο έξω για να του πη, λέγει, κάτι. Τότες έβγαλε το σπαθί της [του Αλέξανδρου] και σκοτώθηκε οκτώ μηνώ (έγκυος). Άν γεννούσε το παιδί, τόσο όμορφο ήταν, απ΄ ο κόσμος στο μάτι δεν θα γλεπόταν. Τώρα χάθηκεν ή ράτσα. Οι αδερφές του πέσανε στον Ουρδανοπόταμο, και βγαίνουν μια φορά το χρόνο και ρωτούν: ‘Ζαει ο βασιλιάς Αλέξαντρος;’ Και άμα πης όχι, τότε θυμώνουν. Πρέπει να πης: ‘Ζάει και βασιλεύγει στην Δράμα’.

11 Alexander the Great = historical figure mythological character
Conclusions: Alexander the Great = historical figure mythological character national hero --> Ancient Greek and Byzantine literary production + local traditions + ideas, symbols, ideologies from the following historical periods and facts experienced by the Greek nation (ἔθνος) --> METAMORPHOSES, REWORKINGS, DEVELOPMENTS: Alexander the Great as the Recipient and the bearer of the Ancient and Byzantine Culture. Head of Alexander the Great, British Museum.

12 Thank you! gtaietti@liv.ac.uk


Κατέβασμα ppt "Alexander the Great in Modern Greek Folk Tales: the Recipient and the bearer of the Ancient and Byzantine Culture Guen Taietti University of Liverpool."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google