Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
Διδάσκων: Λεμονίδης Χαράλαμπος Φοιτήτριες: Γεωργιάδου Ειρήνη ΑΕΜ4154 Σαμαρά Γεωργία ΑΕΜ 4110
2
Ἓν οἶδα ὅτι ουδὲν οἶδα (Ένα ξέρω,ότι δεν ξέρω) Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ :
Δεν θεωρούσε τον εαυτό του σοφό. Προσπαθούσε μέσα από ερωτήσεις να αποδείξει στους σοφούς εκείνης της εποχής, ότι δεν ήταν τόσο σοφοί όσο νόμιζαν.
3
ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ Δεν εξέφραζε ο ίδιος κάποια θεωρία ή άποψη
Μέσω των ερωτήσεων εξήγαγε την Σωκρατική άποψη. Παραδείγματα από την καθημερινή ζωή και την εμπειρία.
4
ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ Καθοδήγηση της σκέψης του συνομιλητή.
Εξαγωγή καθολικών συμπερασμάτων. Κατάληξη στην απόλυτη γνώση του θέματος.
5
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ Ο Piaget τη χαρακτηρίζει «ευρετική» μέθοδο, κωδικοποιεί φάσεις και βήματα. Την στηρίζει στην επαγωγική σκέψη και την αναλογία ιδιοτήτων και διαδικασιών. Μετάβαση από το παλιό στο νέο.
6
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε τον όρο «μαιευτική».
Κατέχει κυρίαρχη και ουσιαστική θέση στην σύγχρονη παιδαγωγική και όχι τυπική.
7
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Ο Σωκράτης ρωτάει τον δούλο αν γνωρίζει ότι το παρακάτω σχήμα είναι τετράγωνο Ο δούλος συμφωνεί.
8
Τον οδηγεί να καταλάβει τον τρόπο που υπολογίζεται το εμβαδόν.
1πόδι πόδι 1πόδι 2πόδια πόδια Ο δούλος βρήκε ότι το εμβαδόν του είναι 4 πόδια. 2 2 2 2πόδια
9
Οι πρώτη σκέψη του δούλου ήταν να διπλασιάσει το μήκος της πλευράς.
Τότε ο Σωκράτης τον ρώτησε αν μπορούσε να φτιάξει ένα τετράγωνο με το διπλάσιο εμβαδόν. Οι πρώτη σκέψη του δούλου ήταν να διπλασιάσει το μήκος της πλευράς. 4 4 4 4
10
Τον ρωτάει πόσα τετράγωνα σαν το αρχικό έχουμε μέσα στο καινούριο και ο δούλος βλέπει ότι έχει 4.
Ο Σωκράτης του ζητάει να μετρήσει το εμβαδόν και ο δούλος καταλαβαίνει ότι είναι 16 πόδια.
11
Η δεύτερη προσπάθεια του δούλου ήταν να μεγαλώσει την πλευρά κατά 1 πόδι.
Α Β Ε 2 Δ 1 Η Ζ Ο Σωκράτης τον ρωτάει αν το εμβαδόν του θα είναι 3 φορές το 3. Γ
12
Ο δούλος συμφωνεί και καταλαβαίνει ότι έκανε λάθος
Ο δούλος συμφωνεί και καταλαβαίνει ότι έκανε λάθος. Τότε ο Σωκράτης ζωγραφίζει το αρχικό τετράγωνο και τον ρωτάει αν μπορούμε να προσθέσουμε ένα ίσο με αυτό. Α Β Ε Δ Γ Ζ 4 4
13
Στη συνέχεια άλλο ένα και στο τέλος άλλο ένα για να κλείσει το τετράγωνο.
Συμφωνούν ότι έχουν 4 ίσα με το αρχικό τετράγωνο.
14
Στη συνέχεια τραβάει τη διαγώνιο του πρώτου τετραγώνου.
Και κάνει το ίδιο και για τα υπόλοιπα 3 τετράγωνα.
15
Του ζητάει να εξετάσει πόσο μεγάλο είναι το καινούριο τετράγωνο ΒΔΘΖ.
Ο δούλος δυσκολεύεται Ο Σωκράτης τον ρωτάει πόσα μισά υπάρχουν μέσα σε αυτό το τετράγωνο.
16
Εύκολα απαντάει ότι είναι 4.
Τότε τον ρωτάει πόσα μισά υπάρχουν στο αρχικό ΑΒΓΔ. Απαντάει 2. Η επόμενη ερώτηση είναι τα 4 τι είναι των 2; Ο δούλος απαντάει διπλάσια. Τέλος ο Σωκράτης τον ρωτάει το τετράγωνο ΒΔΘΖ πόσα πόδια είναι;
17
Ο δούλος εύκολα βρίσκει ότι είναι 8 πόδια.
2 2 2 2 2 2 2 2 Ο δούλος εύκολα βρίσκει ότι είναι 8 πόδια. Τον ρωτάει από ποια πλευρά έγινε το τετράγωνο των 8 ποδιών και ο δούλος απαντάει από τη ΒΔ.
18
Συμπεραίνουν ότι από την διαγώνιο του αρχικού τετραγώνου μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα τετράγωνο με διπλάσιο εμβαδόν.
19
Ο διάλογος αυτός είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της μαιευτικής μεθόδου, όπου ο Σωκράτης οδηγεί έναν αγράμματο δούλο στη λύση ενός μαθηματικού προβλήματος, μέσω των ερωτήσεων και της εποπτείας.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.