Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών ‘Εφαρμοσμένα Οικονομικά’ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ Συνάντηση 1η Δρ. Θεόδωρος Μεταξάς Οικονομολόγος, Λέκτορας (ΠΔ.407/80), Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

2 Περιεχόμενα 1. Προσδιορίζοντας την Μεταπτυχιακή Εργασία
2. Είδη μεταπτυχιακής εργασίας 3. Ατομική και Ομαδική εργασία 4. Οργάνωση, χρονοδιάγραμμα, δομή και συγγραφή της εργασίας Παραδείγματα

3 1. Προσδιορίζοντας την Μεταπτυχιακή Εργασία
Τι είναι; Είναι η εργασία που εκπονείται στα πλαίσια των μεταπτυχιακών μαθημάτων και αφορά το σύνολο της διδακτέας ύλης του μαθήματος ή κάποιο εξειδικευμένο τμήμα της. Σκοπός; Να αποτελέσει η εργασία το καταλληλότερο μέσο της προσέγγισης του θέματος που εξετάζεται, μέσα από τεκμηρίωση (θεωρητική και ερευνητική). Τι απαιτείται; Ερευνητική προσέγγιση μέσω της χρήσης βιβλιογραφικής και αρθρογραφικής επισκόπησης, τεκμηρίωση επιχειρημάτων, κριτική άποψη και αποτελεσματική διαχείριση όλων των θεωρητικών και πρακτικών πηγών

4 Τι αξιολογείται; Δομή, περιεχόμενα, χρήση της απαραίτητης βιβλιογραφίας-αρθρογραφίας, καινοτομία του θέματος (όπου αυτό είναι ελεύθερο), ικανότητα ανάπτυξης κριτικής άποψης, επικέντρωση και εξειδίκευση επί του ζητούμενου, συμπεράσματα, σωστή παράθεση βιβλιογραφικών πηγών και εγκυρότητα αυτών, κατανόηση του θέματος και ανάπτυξη του. Πόσο σημαντική είναι; Για πολλούς λόγους: Ερευνητική χρησιμότητα (τίθενται βάσεις για διερεύνηση επιστημονικών θεμάτων/πεδίων έρευνας) Ικανότητα σύνθεσης-παράθεσης απόψεων Διαμόρφωση κριτικής σκέψης Ενίσχυση αυτοπεποίθησης Δημιουργία ερεθισμάτων / επιστημονικό ενδιαφέρον Συντελεστής στη βαθμολογία

5 2. Είδη μεταπτυχιακής εργασίας
Α) Θεωρητική: Το είδος αυτό απαιτεί τις περισσότερες φορές την αποτελεσματική και όσο το δυνατόν πληρέστερη ανάλυση ενός θέματος. Βασίζεται στη χρήση πλήθους βιβλιογραφικών αναφορών, ιστορικά ιεραρχημένες (από τις παλιότερες έως τις νεότερες επιστημονικές-ερευνητικές προσεγγίσεις), συγκριτική και κριτική ανάλυση αυτών και διατύπωση συμπερασμάτων. Για πολλούς επιστήμονες το είδος αυτό της εργασίας είναι το περισσότερο δύσκολο. Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι καλούμαστε να αναπτύξουμε το θέμα σε τρείς διαστάσεις: α) επισκοπικά-ιστορικά, β)συγκριτικά-διαγνωστικά και γ) κριτικά (παράθεση της προσωπικής μας άποψης)

6 Παράδειγμα: Σύμφωνα με την αναφορά των Νam κ.α (1990) αλλά και νεότερων προσεγγίσεων (Kaufmann και Todtling 2000, Kangsharju και Nijkamp 2001), ένας από τους βασικούς παράγοντες της ανταγωνιστικότητας των περιφερειών είναι το επίπεδο σχεδιασμού και ανάπτυξης καινοτομικών δραστηριοτήτων. Οι Kangsharju και Nijkamp (2001), εξετάζοντας το βαθμό της ‘καινοτομίας’ (innovativeness)... Από την πλευρά της η Simmie (2002), υποστηρίζει ότι διαφορετικές προσεγγίσεις της έννοιας της προσφοράς... Επιπρόσθετα ο Cooke (1999), εξετάζοντας την σχέση ανάμεσα στην καινοτομία και την περιφερειακή ανταγωνιστικότητα ... Σύμφωνα με τους Lagendijk και Cornford (2000), η ‘περιφέρεια υπό μάθηση’...ενώ ο Lorenzen (1999) εξετάζοντας την σχέση ανάμεσα στην περιφερειακή ανταγωνιστικότητα και την διαδικασία μάθησης τοπικά

7 Β) Ερευνητική: Στις περισσότερες των περιπτώσεων αυτό το είδος εργασίας, εκπονείται με την χρήση ποσοτικών μεθόδων (μαθηματικοποιημένα, στατιστικά, οικονομετρικά μοντέλα), τα οποία απαιτούν την ύπαρξη δεδομένων (πρωτογενών ή δευτερογενών). Τα πρωτογενή δεδομένα είναι αυτά που προέρχονται μέσα από εμπειρικές έρευνες πεδίου (ανάλογα με τον σκοπό της έρευνας και το θέμα που διερευνάτε). Τα δευτερογενή δεδομένα προέρχονται από έτοιμες βάσεις δεδομένων, διεθνώς αναγνωρισμένων, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η εγκυρότητα τους. Τα πρωτογενή δεδομένα δεν υπάρχουν και απαιτείται χρονοβόρα αλλά μεγίστης σημαντικότητας διαδικασία για να συλλεχθούν. Σε αντίθεση με τα δευτερογενή δεδομένα τα οποία αφορούν κυρίως σε στοιχεία του μακροοικονομικού περιβάλλοντος (ΑΕΠ κ.κ, ανεργία, πληθωρισμός, τουριστική ζήτηση κ.α), τα πρωτογενή δεδομένα σχετίζονται με το μικροοικονομικό περιβάλλον ενός οργανισμού, επιχείρησης, στοιχεία τοπικών αγορών, ανταγωνιστών ακόμα και στοιχεία σε χωρικό επίπεδο, περιφέρεια ή πόλη

8 Συνέχεια... Η ερευνητική εργασία (με πρωτογενή ή δευτερογενή δεδομένα) στηρίζεται σε υποθέσεις, που προκύπτουν από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, λαμβάνοντας υπόψη τις έως τώρα αντίστοιχες ή παρόμοιες έρευνες στο αντικείμενο που εξετάζεται, αλλά και τις μεθοδολογίες που χρησιμοποιήθηκαν. Στόχος αποτελεί να δείξουμε, ότι τα αποτελέσματα της δικής μας έρευνας, διαφοροποιούνται ή είναι όμοια με εκείνα αντίστοιχων ερευνών και έτσι με τον τρόπο αυτό συμβάλλουμε είτε να διαμορφώσουμε μια καινούργια άποψη, θέση σωστά τεκμηριωμένη, είτε να ενισχύσουμε μια άποψη/εις που έχουν διαμορφωθεί έως τώρα.

9 Παράδειγμα: Ένα πλήθος επιστημονικών προσεγγίσεων, από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 έως και σήμερα (DATAR, Rogerson, Jansen-Verbeke και van Recom, Hope και Klemm, 2001, κ.α), υποστηρίζει ότι οι παράγοντες αυτοί συνδέονται θετικά με την αστική και επιχειρησιακή ανταγωνιστικότητα, από την στιγμή που λαμβάνονται υπόψη και από τις επιχειρήσεις για την εγκατάσταση τους σε μια περιοχή (CEC, 1993). Η1: Οι ποιοτικοί παράγοντες (ποιότητα ζωής περιβάλλον) είναι δυνατόν να συμβάλουν στην ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της έρευνας Οι πρόσφατες προσεγγίσεις σε θεωρητικό και εμπειρικό επίπεδο (Harrington και Warf, Fujita κ.α, Love κ.α, Teixeira, 2006), υποστηρίζουν ότι οι κοστολογικοί παράγοντες επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων καθώς και την τελική τους απόφαση να εγκατασταθούν σε μια περιοχή. Η2: οι παράγοντες κόστους μπορούν να επηρεάσουν την ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, κυρίως των βιομηχανικών-μεταποιητικών Στόχος: Να επαληθευτούν ή να διαψευσθούν οι παραπάνω υποθέσεις

10 Γ) Μελέτη περίπτωσης (Case study)
Μια πολύ διαδεδομένη και ιδιαίτερα σημαντική μορφή εργασίας. Όπως και στις δυο προηγούμενες περιπτώσεις η βάση βρίσκεται στη θεωρία και την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας. Η μελέτη περίπτωσης μπορεί να αφορά μια επιχείρηση, έναν οργανισμό, ένα cluster επιχειρήσεων, μια συγκεκριμένη καταναλωτική αγορά, μια πόλη, ένα κράτος, έναν πιστωτικό-χρηματοοικονομικό οργανισμό (ή το σύνολο αυτών), κ.α. Στην ουσία προσπαθούμε να δούμε κατά πόσο η θεωρία, εφαρμόζεται στην πράξη και μέσω ποιών πρακτικών. Σ’αυτό το είδος εργασίας το βάρος ‘πέφτει’ στην περίπτωση που χρησιμοποιείται ως παράδειγμα και εξετάζεται Στόχος αποτελεί η ταύτιση ή διαφοροποίηση των αποτελεσμάτων, με όσα πρεσβεύει η θεωρία και η μέχρι τώρα πρακτική

11 Χρονολογικές σειρές και τραπεζικό σύστημα Ελληνικές Τράπεζες
Παράδειγμα: Θέμα 1- Πολιτικές προσέλκυσης ΑΞΕ στις χώρες της ΚΑΕ: Η περίπτωση της Πολωνίας Σημεία προσοχής: Σημασία και ρόλος των ΑΞΕ στην οικονομική ανάπτυξη ΑΞΕ στις χώρες της ΚΑΕ Πολιτικές προσέλκυσης ΑΞΕ Πολωνία Θέμα 2 – Η χρησιμότητα της ανάλυσης των χρονολογικών σειρών (time series analysis), στους τραπεζικούς οργανισμούς: Η περίπτωση της Ελλάδας Χρονολογικές σειρές: Τι είναι, που χρησιμοποιούνται και που χρησιμεύουν Χρονολογικές σειρές και τραπεζικό σύστημα Ελληνικές Τράπεζες

12 Δ) Ελεύθερο θέμα (προσανατολισμένο)
Η εργασία αυτού του είδους, προβλέπει την συμμετοχή του μεταπτυχιακού φοιτητή στην επιλογή του θέματος (αφορά όλα τα είδη εργασιών, κυρίως όμως τις μελέτες περιπτώσεων). Είναι ‘προσανατολισμένο’ από τον επιβλέποντα καθηγητή, αναφορικά με το ερευνητικό πεδίο ή και την μεθοδολογία προσέγγισης, αφήνοντας όμως ευελιξία και περιθώρια πρωτοβουλίας στο φοιτητή/α, να καινοτομήσει και να διερευνήσει σε βάθος. Βασική προϋπόθεση επιτυχίας μιας τέτοιας εργασίας, είναι η κατανόηση του θέματος και του τι πραγματικά θέλει να κάνει ο φοιτητής/α Επιπλέον απαιτείται η ύπαρξη ικανοποιητικής βιβλιογραφίας –αρθογραφίας ή και δεδομένων προκειμένου ο φοιτητής/α να στηρίξει την επιλογή του θέματος του

13 Παράδειγμα: Θέμα 1- Εφαρμόζοντας πολιτικές Place Marketing στο φεγγάρι Στοιχεία: Καινοτομία, ιδιαιτερότητα, έλλειψη στοιχείων Θέμα 2 – Εξετάζοντας την αποτελεσματικότητα των πολιτικών υγείας στις ελληνικές περιφέρειες. Στοιχεία: Καινοτομία (αφορά τον τομέα της υγείας, κάποια νέα μεθοδολογία προσέγγισης), στοιχεία βάση δευτερογενών πηγών (π.χ. ΕΣΥΕ) Θέμα 3 – Στρατηγικός σχεδιασμός και επιχειρησιακή ανταγωνιστικότητα: οι ΜμΕ στην Ελληνική περιφέρεια Στοιχεία: Καινοτομία (μόνο μέσω της εστίασης στις ΜμΕ, προφανώς διεξαγωγή πρωτογενούς έρευνας, ή χρήση μόνο δευτερογενών δεδομένων)

14 3. Ατομική και Ομαδική εργασία
ΑΤΟΜΙΚΗ: Εκπονείται μόνο από ένα άτομο. Ο βαθμός δυσκολίας της εξαρτάται από τη φύση και το χαρακτήρα της εργασίας (θεωρητική, ερευνητική κλπ). ΟΜΑΔΙΚΗ: Πολύ συνήθης ως μορφή εργασίας σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Συνήθως πραγματοποιείται από 2 έως 3 άτομα, τα οποία επιμερίζουν τις δραστηριότητες της εργασίας, ενώ απαιτείται επίγνωση από όλους για το τι κάνει το κάθε μέλος της ομάδας ξεχωριστά. Τις περισσότερες φορές οι ομαδικές εργασίες έχουν χαρακτήρα ερευνητικό, όπου κάποιο από τα μέλη της ομάδας ασχολείται με το κομμάτι αυτό. Τόσο η έκταση όσο και οι απαιτήσεις της ομαδικής εργασίας είναι μεγαλύτερες από τις αντίστοιχες της ατομικής

15 Παραδείγματα ατομικής:
Θέμα 1- Ο ρόλος και η σημαντικότητα των ΑΞΕ στην Ασία: Η περίπτωση της Κίνας Θέμα 2 - Χρηματοοικονομική ανάλυση ενός διεθνούς τραπεζικού/ χρηματοπιστωτικού οργανισμού Θέμα 3 - Διαμόρφωση δεικτών μέτρησης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας Παραδείγματα ομαδικής: Θέμα 1 - Μετρώντας την ανταγωνιστικότητα των βιομηχανικών επιχειρήσεων της Μαγνησίας (εμπειρική έρευνα) Θέμα 2 - Εισαγωγή ενός νέου καταναλωτικού προιόντος ή παροχή υπηρεσίας στην αγορά της Λάρισας

16 4. Οργάνωση, χρονοδιάγραμμα, δομή και συγγραφή της εργασίας
ΟΡΓΑΝΩΣΗ: Αποτελεί το 1ο στάδιο εκπόνησης της εργασίας. Προϋποθέτει την ύπαρξη όλων εκείνων των απαραίτητων στοιχείων [βιβλιογραφία, δεδομένα (πρωτογενή ή δευτερογενή), διαθέσιμες πηγές, μεθοδολογίες, προγράμματα ανάλυσης κ.α], έτσι ώστε να είναι εύκολη η διαμόρφωση της δομής και της συγγραφής που ακολουθεί. ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ: Στην ουσία αποτελεί μέρος της οργάνωσης. Και αυτό για δυο συγκεκριμένους λόγους: α) η κάθε εργασία πρέπει να παραδοθεί σε προκαθορισμένο χρόνο, β) είναι δυνατόν να συμπέσει με την εκπόνηση και άλλων εργασιών.

17 ΔΟΜΗ: ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ [συνοδεύουν απαραίτητα οποιοδήποτε επιστημονικό/ ερευνητικό έργο, μελέτη, εργασία κλπ]. Τα περιεχόμενα αφορούν στα κεφάλαια, υποκεφάλαια, ενότητες της εργασίας, ανά σελίδα όπου παρουσιάζονται. Τα περιεχόμενα αφορούν στα εξής: α) ενοτήτων: αφορούν στις ενότητες της εργασίας β) πινάκων: αφορούν στους πίνακες της εργασίας (αν υφίστανται), αριθμημένοι (πίνακας 1, πίνακας 2...), ανά σελίδα όπου παρουσιάζονται. γ) διαγραμμάτων/ σχημάτων: αφορούν στα διαγράμματα/ σχήματα της εργασίας (αν υφίστανται), αριθμημένοι (διάγραμμα 1, σχήμα 2...), ανά σελίδα όπου παρουσιάζονται. δ) χαρτών: αφορούν σε χάρτες της εργασίας (αν υφίστανται), αριθμημένοι (χάρτης 1, χάρτης 2...), ανά σελίδα όπου παρουσιάζονται.

18 ΠΕΡΙΛΗΨΗ: Συνήθως όπως και τα περιεχόμενα γράφεται στο τέλος της εργασίας. Καθοριστικό μέρος της εργασίας όπου ο συγγραφέας σε συγκεκριμένο αριθμό λέξεων ( ), πρέπει να αναφέρει τον στόχο της εργασίας, την μεθοδολογία που ακολουθείται, το τι εξετάζεται και σε τι καταλήγει η εργασία (κύριο συμπέρασμα/τα). Λέξεις κλειδιά: Είναι οι λέξεις (βασικές έννοιες) με βάση τις οποίες δομείται η εργασία και η ανάλυση του θέματος (3-5 λέξεις) Παράδειγμα Στόχος του άρθρου είναι να παρουσιάσει την σημαντικότητα της συνεισφοράς του στρατηγικού σχεδιασμού και του μάρκετινγκ ως διαδικασιών στην οικονομική ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα των πόλεων. Ως αφετηρία λαμβάνεται υπόψη η μετατόπιση του ερευνητικού και εμπειρικού ενδιαφέροντος των τελευταίων δυο δεκαετιών, στην προσπάθεια προσδιορισμού της αστικής ανταγωνιστικότητας, όχι μόνο μέσω της χρήσης παραδοσιακά οικονομικών παραγόντων (ΑΕΠ κ.κ, ανεργία, παραγωγική διάρθρωση, κ.α), αλλά και παραγόντων ποιοτικών (intangible factors) [ποιότητα ζωής, αισθητική εικόνα των πόλεων, πολιτισμός, κ.α], καθώς και παραγόντων που αφορούν σε πολιτικές υποστήριξης της εικόνας των πόλεων και στον στρατηγικό σχεδιασμό. Η περίπτωση που εξετάζεται είναι της πόλης της Πράγας, ενός από τα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα πόλεων, που εφάρμοσαν και τις δυο διαδικασίες κατά τρόπο επιτυχημένο, με αποτέλεσμα η Πράγα μέσα σε διάστημα δυο μόνο δεκαετιών, να συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων πολιτιστικών αλλά και επενδυτικών προορισμών της Ευρώπης (137 λέξεις).

19 ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Αποτελεί στην πλειονότητα των περιπτώσεων την 1η ενότητα (αρχίζει η αρίθμηση), όλων των επιστημονικών άρθρων, μελετών, εργασιών, επισήμων εγγράφων. Τι γράφουμε: Στην εισαγωγή επαναλαμβάνουμε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια τον στόχο της εργασίας, δίνουμε μια γενικότερη τάση του θέματος που εξετάζουμε, παρουσιάζουμε 2-3 βασικές θέσεις και λέμε τι θα κάνουμε εμείς, τι θα δείξουμε ή με τι case study θα ασχοληθούμε και τι μεθοδολογία θα ακολουθήσουμε. Επίσης γνωστοποιούμε τι καινούργιο δείχνει η εργασία μας και πως συμβάλει στη βιβλιογραφία. Η εισαγωγή κλείνει με τι τι θα παρουσιάσουμε στις ενότητες που ακολουθούν. Συνήθως η εισαγωγή είναι λέξεις (1-1,5 σελίδα)

20 Παράδειγμα: Το φαινόμενο του ανταγωνισμού των πόλεων και ο προσδιορισμός της αστικής ανταγωνιστικότητας έχουν αποτελέσει αντικείμενα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος τις δυο τελευταίες δεκαετίες, ειδικότερα στην Ευρώπη [Nam κ.α, Kitson κ.α, Gardiner κ.α, 2004]. Σύμφωνα με τον Storper (1997), η ανταγωνιστικότητα των πόλεων ορίζεται... Κατά τους Webster και Muller (2000)... Αντίθετος με τις παραπάνω προσεγγίσεις είναι ο Krugman (1996), ο οποίος... Οι τοποθετήσεις τόσο τους Lovering, όσο και του Krugman (1994, 1996) είναι βάσιμες, δεδομένου ότι δεν μπορεί να υπάρξει εξ’ ολοκλήρου ταύτιση... Ακριβώς στην μετάβαση αυτή, από τους οικονομικούς στους ποιοτικούς παράγοντες, τοποθετείται η ανάπτυξη της παρούσας εργασίας, με στόχο να αναδείξει την σημαντικότητα του ρόλου του στρατηγικού σχεδιασμού και του μάρκετινγκ των πόλεων στην επίτευξη υψηλού βαθμού ανταγωνιστικότητας για τις πόλεις. Ως περίπτωση μελέτης χρησιμοποιείται η πόλη της Πράγας, ένα από τα περισσότερο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα επιτυχούς εφαρμογής τόσο του στρατηγικού σχεδιασμού, όσο και του μάρκετινγκ σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

21 2. ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ (κύριο μέρος εργασίας) Θεωρητική εργασία:
Αναπτύσσονται λεπτομερειακά όλες οι προσεγγίσεις με ιστορική εξέλιξη που αφορούν το θέμα έτσι ώστε να αποδίδουν με σαφήνεια τα επιχειρήματα της κάθε πλευράς. Σε πολλές περιπτώσεις ίσως χρειάζεται να γίνει ανασκόπηση ανά ιστορική περίοδο Το κύριο ζητούμενο σε μια θεωρητική εργασία είναι η σε βάθος έρευνα της βιβλιογραφίας, των επιστημονικών σχολών που αναπτύσσουν απόψεις, η εναλλαγή των επιχειρημάτων και η κριτική ανάλυση τους. Καταλήγουμε πολλές φορές στη διαμόρφωση ενός θεωρητικού μοντέλου (conceptual model), το οποίο οδηγεί στον προσδιορισμό συγκεκριμένων θέσεων και συμπερασμάτων. Τα συμπεράσματα πρέπει να είναι σαφή. Ενδεχομένως να χρειάζεται η υποστήριξη κάποιας συγκεκριμένης θέσης ή θεωρίας, κάτι όμως θα πρέπει να δικαιολογείται με επιχειρήματα

22 Ερευνητική εργασία (Πρωτογενή Δεδομένα)
Βασίζεται στην ικανοποίηση υποθέσεων οι οποίες προκύπτουν από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας Απαιτείται η ύπαρξη πρωτογενών δεδομένων τα οποία μπορούν να προκύψουν μόνο από εμπειρικές έρευνες. Οι εμπειρικές έρευνες έχουν συγκεκριμένο στόχο, συγκεκριμένη αγορά στην οποία απευθύνονται, συγκεκριμένο δείγμα και τρόπο προσέγγισης Οι έρευνες αυτές μπορεί να είναι στρωματοποιημένες ή τυχαίες Πραγματοποιούνται με τη χρήση ερωτηματολογίων και δομημένων ερωτήσεων ή με τη χρήση συνεντεύξεων (ανοικτές). Η ερευνητική εργασία καταλήγει σε αποτελέσματα μετά την στατιστική ή παραγοντική (factor) ή ταξινομική (cluster) ανάλυση. Υπάρχει περίπτωση η ανάλυση να οδηγηθεί και σε οικονομετρική (econometric) ανάλυση και τα διαμόρφωση υποδείγματος

23 Δόμηση ερευνητικής εργασίας:
Περίληψη (abstract) Εισαγωγή (Introduction) Ανασκόπηση βιβλιογραφίας Ανασκόπηση και κριτική προγενέστερων ερευνών Βασικές υποθέσεις που εξετάζονται Τι εξετάζουμε εμείς? Ερωτήματα στα οποία καλούμαστε να απαντήσουμε? Τι θέλουμε να δείξουμε? Μεθοδολογία που ακολουθούμε Τι ανάλυση ακολουθούμε Τα αποτελέσματα της ανάλυσης Αποδοχή ή απόρριψη των υποθέσεων μας Συμπεράσματα – κριτική ανάλυση – υποστήριξη ενδεχομένως κάποιας θέσης

24 Παράδειγμα: Πως γράφουμε το τμήμα ‘Μεθοδολογία’
Η έρευνα πεδίου πραγματοποιήθηκε με την συλλογή πρωτογενών δεδομένων από επιχειρήσεις όλων των παραγωγικών τομέων (βιομηχανία, εμπόριο, υπηρεσίες και τουρισμός), σε τέσσερις πόλεις της Νοτιοανατολικής Ευρώπης: στην Βάρνα της Βουλγαρίας, στο Μπάρι της Ιταλίας, στην Λάρισα και στο Βόλο από την Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα τα χαρακτηριστικά της έρευνας είναι τα εξής: Η έρευνα έλαβε χώρα από τον Μάιο του 2004 έως τον Ιούνιο του 2006 και έγινε με τη χρήση ερωτηματολογίων και προσωπικών συνεντεύξεων. Το 90% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα ήταν άνω των 20 ατόμων προσωπικό. Οι επιχειρήσεις σε ποσοστό 85% ήταν τοπικές Επιλέχτηκε η μέθοδος της προγραμματισμένης και όχι τυχαίας συνέντευξης προκειμένου: α) να συλλεχθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός ερωτηματολογίων, β) να υπάρχει η δυνατότητα διευκρίνησης ασαφών ερωτήσεων, γ) να υπάρχει η δυνατότητα προσαρμογής των ερωτημάτων ανάλογα με το προφίλ του ερωτώμενου

25 Ερευνητική εργασία (Δευτερογενή δεδομένα)
Βασίζεται στη χρήση δευτερογενών στοιχείων από πηγές οι οποίες είναι δομημένες και έτοιμες. Κυρίως πρόκειται για στοιχεία τα οποία εμφανίζονται σε χρονολογικές σειρές και αφορούν κατά κύριο λόγο οικονομικές μεταβλητές σε μακροοικονομικό επίπεδο. Ακολουθείται η ίδια δομή με αυτή της ερευνητικής με πρωτογενή δεδομένα. Αυτό που αλλάζει είναι η μεθοδολογία, η χρήση συγκεκριμένων εργαλείων ανάλυσης (στατιστικών, οικονομετρικών πακέτων ή γλωσσών προγραμματισμού). Παρουσιάζεται το υπόδειγμα Πραγματοποιείται απαραίτητα ερμηνεία των συντελεστών του υποδείγματος και των αποτελεσμάτων του. Συμπεράσματα – κριτική ανάλυση – υποστήριξη ενδεχομένως κάποιας θέσης

26 Παράδειγμα ‘Το υπόδειγμα και η ερμηνεία των αποτελεσμάτων’
Yi = b0 + b1 X1i + b2 X2i + …+ bk Xki + ei πολυμεταβλητά γραμμικά οικονομετρικά υποδείγματα παλινδρόμησης Στο κάθε μοντέλο εμφανίζονται οι εκτιμητές των συντελεστών (coefficient) και οι τιμές t-statistics (αναμένεται στατιστική σημαντικότητα για απόλυτες τιμές μεγαλύτερες του 2). Όλες οι μεταβλητές εξετάζονται συνήθως σε τρία επίπεδα στατιστικής σημαντικότητας τα 0.01, 0.05 και 0.10). Στα οικονομετρικά υποδείγματα πραγματοποιούνται οι συνήθεις διαγνωστικοί έλεγχοι (ετεροσκεδαστικότητας, αυτοσυσχέτισης, κανονικότητας, σφάλματος εξειδίκευσης, ισοδυναμίας συντελεστών, αποτελέσματος ARCH, ευστάθειας). [Χάλκος, 2007].

27 Εξαρτημένη μεταβλητή Model 1 Model 2 Model 3 Coefficient και t-values Constant (Σταθερά) 4.275 (15.375)** 4.269(19.298)** 4.483 (51.965)** DUMVOL ( )** (-9.761)** (-9.737)** F-SIZE 0.002 (2.382)*** (0.002) (2.461)*** 0.002 (2.465)*** PARTNER 0.088 (1.836)* 0.093 (1.800)* 0.087 (1.871)* Ν=310 Προσαρμοσμένο R2 0.325 0.337 F-statistic 9.590 16.367 18.057

28 3. Πίνακες – Διαγράμματα - Σχήματα
Ενσωματωμένα μέσα στο κείμενο Περιγράφουμε συνοπτικά και με σαφήνεια τι μας λέει ο πίνακας – διάγραμμα- σχήμα. Γιατί το χρησιμοποιούμε? Χρησιμοποιούμε το μαύρο, το γκρι, το μπλε, το κόκκινο αποφεύγοντας άλλες αποχρώσεις, εκτός αν είναι απαραίτητο Προσπαθούμε να τα περιορίσουμε στο μισό της σελίδας Χρησιμοποιούμε συγκεκριμένη γραμματοσειρά (8 ή 9 Arial) Πραγματοποιούμε συγκριτική ανάλυση όπου χρειάζεται Χρησιμοποιούμε πίνακες –διαγράμματα –σχήματα όπου κρίνεται σκόπιμο και άξιο λόγου Σε κάθε ένα, γράφουμε απαραίτητα τίτλο και πηγή (αν το πήραμε από κάπου) ή ‘Ιδία επεξεργασία’ αν είναι δικό μας

29 4. Επιλογή γραμματοσειράς, διάταξη σελίδας κ.α.
Δεν γράφουμε σε όποια γραμματοσειρά θέλουμε Γράφουμε σε TNR, ή σε Arial ή σε Tahoma 10, 11 ή 12 Αφήνουμε παραγράφους Περιθώρια σελίδας 2,5 γύρω – γύρω Διάστιχο 1,5 Όπου κρίνεται σκόπιμο να γράψουμε έντονα, τότε γράφουμε (αποδίδουμε έμφαση σε κάτι) Επικεφαλίδες με ΚΕΦΑΛΑΙΑ και έντομα με αρίθμηση Υποενότητες πρώτου επιπέδου [1.1, 2.2] με μικρά έντονα Υποενότητες δεύτερου επιπέδου [1.1.2, 2.1.3] με απλά πλάγια Γράφουμε πάντα σε πλήρη στοίχιση

30 5. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Κάθε εργασία απαραίτητα πάντα τελειώνει με την παράθεση συμπερασμάτων. Τα κύρια σημεία που πρέπει να προσεχθούν στην ενότητα αυτή είναι τα εξής: Αναφέρουμε ξανά συνοπτικά το στόχο της εργασίας και την μεθοδολογία ή τις κύριες απόψεις που χρησιμοποιήσαμε προκειμένου να ικανοποιήσουμε τον στόχο της εργασίας Αν πρόκειται για case study, θα εξειδικεύσουμε στα αποτελέσματα του και θα υποστηρίξουμε ή όχι αν τα αποτελέσματα έχουν μια γενική εφαρμογή σε άλλες περιπτώσεις Θα υποστηρίξουμε συνοπτικά, τι καινούργιο παρουσίασε η εργασία μας ή τι ενδεχομένως καινοτομία έχει. Δεν κατηγορούμε ούτε απορρίπτουμε καμιά επιστημονική θέση ανοικτά και με απόλυτη σιγουριά. Πάντα υποστηρίζουμε ότι η εργασία μας ανατρέπει, υποστηρίζει ή διαφοροποιείται ή συμβάλει σε κάτι το επιστημονικό, χωρίς να κατακρίνουμε καμιά θέση Τα συμπεράσματα μας πρέπει, ανεξάρτητα από το χαρακτήρα της εργασίας ή του θέματος, συγκεκριμένα και με επιστημονική επιχειρηματολογία


Κατέβασμα ppt "ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google