Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΠορφύριος Μιχαλολιάκος Τροποποιήθηκε πριν 7 χρόνια
1
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΣΗΜΑΙΑ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ: ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ - ΠΡΑΚΤΙΚΗ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΤΜΗΜΑ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΣΗΜΑΙΑ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ: ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ - ΠΡΑΚΤΙΚΗ Δημήτριος Χ. Γρεκός Υποψ. Διδάκτορας
2
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ
• ΟΡΙΣΜΟΣ ΠΛΟΙΟΥ – UNCLOS – ΚΙΝΔ – ΚΔΝΔ • ΒΙΒΛΙΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΜΙΚΡΩΝ ΣΚΑΦΩΝ (ΒΕΜΣ) – ΓΚΛ 23 • ΝΗΟΛΟΓΙΑ ΠΛΟΙΩΝ Α΄- Β΄ΚΛΑΣΕΩΣ – ΠΛΟΙΑΡΙΩΝ – ΦΟΡΤΗΓΙΔΩΝ • ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ – ΠΡΑΚΤΙΚΗ • ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ • ΣΤΟΛΟΣ ΥΠΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ – ΣΤΟΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ • ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΝΗΟΛΟΓΙΟ vis-à-vis ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ – ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ • ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ • ΜΕΛΛΟΝ – ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΝΗΟΛΟΓΙΟΥ • ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
3
ΟΡΙΣΜΟΣ ΠΛΟΙΟΥ-UNCLOS
Το διεθνές δίκαιο δεν έχει προχωρήσει στην περιγραφή νομικού ορισμού του πλοίου. Η απονομή της εθνικότητας σε πλοίο ανήκει στην αποκλειστική διάκριση κάθε Κράτους. Η χορήγηση γίνεται με βάση την εσωτερική νομοθεσία κάθε κράτους, υλοποιείται με το θεσμό της νηολόγησης και εκδηλώνεται με την έκδοση σχετικών εγγράφων του κράτους νηολόγησης με τα οποία βεβαιώνεται η νηολόγηση - ανάγκη ύπαρξης «γνήσιου δεσμού» κατά το άρθρο 91(1) UNCLOS. Δεν γίνεται να αμφισβητηθεί η νηολόγηση για έλλειψη «γνήσιου δεσμού». Σημαίες ευκαιρίας (υπερπόντια και διεθνή ή παράλληλα νηολόγια). Αρχή της μίας και μοναδικής εθνικότητας του πλοίου (άρθρο 92 UNCLOS). Το κράτος της σημαίας υποχρεούται να ασκεί αποτελεσματικά τη δικαιοδοσία και τον έλεγχο του σε διοικητικά, τεχνικά και κοινωνικά θέματα επί των πλοίων που φέρουν την σημαία του (άρθρο 94 UNCLOS). Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh -3-
4
ΟΡΙΣΜΟΣ ΠΛΟΙΟΥ – ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
Στο άρθρο 1§1 του ΚΙΝΔ, ορίζεται ότι πλοίον κατά την έννοιαν του παρόντος νόμου είναι παν σκάφος χωρητικότητος καθαράς τουλάχιστον δέκα (10 κκχ) κόρων προωρισμένον όπως κινείται αυτοδυνάμως εν θαλάσση, και Στο άρθρο 3 του ΚΔΝΔ, ορίζεται ότι πλοίον κατά την έννοιαν του παρόντος Κώδικος, είναι παν σκάφος προωρισμένον όπως μετακινείται επί του ύδατος προς μεταφοράν προσώπων ή πραγμάτων, ρυμούλκησιν, επιθαλάσσιον αρωγήν, αλιείαν, αναψυχήν, επιστημονικάς ερεύνας,ή άλλον σκοπόν. Στο άρθρο 4 του ΚΔΝΔ, ορίζεται ότι Βοηθητικό Ναυπήγημα είναι κάθε πλωτό κατασκεύασμα ανεξαρτήτως χωρητικότητας, προορισμένο να χρησιμοποιείται σε σταθερά παραμονή, συνήθως εντός των λιμένων ή όρμων, για σκοπούς βοηθητικούς της ναυτιλίας (πλωτές δεξαμενές, πλωτοί γερανοί, βυθοκόροι κτλ). Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh -4-
5
ΒΕΜΣ - ΓΚΛ 23 ΜΙΚΡΟ ΣΚΑΦΟΣ: Κάθε σκάφος, ανεξαρτήτως υλικού κατασκευής, ολικού μήκους μέχρι και: α) επτά (07) μέτρων για επαγγελματικό μεταφοράς επιβατών ή β) δέκα (10) μέτρων για επαγγελματικό αλιευτικό ή γ) δέκα (10) μέτρων για επαγγελματικό φορτηγό ή δ) δέκα (10) μέτρων για επαγγελματικό μεταφοράς επιβατών/αυτοδυτών και εξοπλισμού καταδύσεων για την εφαρμογή του άρθρου 10 του ν. 3409/2005 (Α` 273) ή ε) δέκα (10) μέτρων για επαγγελματικό που εκμισθώνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ΓΚΛ 38 και μεταφέρει μέχρι και δώδεκα (12) επιβάτες ή στ) δώδεκα (12) μέτρων για ερασιτεχνικό. Δεν θεωρείται μικρό σκάφος κάθε μη μηχανοκίνητο ολικού μήκους μέχρι και δυόμισι (2,5 μ). ΒΕΜΣ: Δημόσιο βιβλίο, αστυνομικής φύσεως, στο οποίο εγγράφονται τα μικρά σκάφη. ΛΕΜΒΟΛΟΓΙΟ: Δημόσιο βιβλίο, αστυνομικής φύσεως, στο οποίο εγγράφονται λέμβοι. Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh -5-
6
ΝΗΟΛΟΓΙΟ Ο ΟΜΗΡΟΣ στην ΙΛΙΑΔΑ τον 8ο ΑΙΩΝΑ Π.Χ. παρέχει πληροφορίες για την νηολόγηση, την κατασκευή καθώς και την επάνδρωση των πλοίων της εποχής. ΝΗΟΛΟΓΙΟ: Ειδικό Δημόσιο Βιβλίο που τηρείται από τις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές, περιλαμβάνει 300 σελίδες και θεωρείται από τον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών ο οποίος και ασκεί εποπτεία στον Νηολόγο. ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ: Εγγραφή συγκεκριμένων στοιχείων του πλοίου - πλοιοκτήτη στο νηολόγιο του λιμένα επιλογής. ΝΗΟΛΟΓΟΣ: Αξιωματικός ΛΣ ο οποίος τηρεί το νηολόγιο. Ευθύνεται για κάθε παράλειψη και σφάλμα και φέρει πειθαρχική, ποινική και αστική ευθύνη. Ο Νηολόγος κατά την άσκηση των καθηκόντων του δεν ακολουθεί οδηγίες της Διοικητικής Αρχής, αλλά ενεργεί αυτοτελώς κατ’ ιδία κρίση και σύμφωνα με το νόμο (άρθρα 7, 19 και 37 ΒΔ της 10/ , Γνωμ. αριθμ.253/ ΝΣΚ που έγινε αποδεκτή με την αριθμ /34/80/ Αποφ.ΥΕΝ), έχοντας υποχρέωση να αρνηθεί τη νηολόγηση λόγω ουσιωδών ελλείψεων προβαίνοντας σε σύνταξη Απορριπτικής Έκθεσης (άρθρο 791 ΚΠολΔ). Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh -6-
7
ΠΕΡΙ ΝΗΟΛΟΓΙΩΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Οι όροι τηρήσεως του Νηολογίου ρυθμίζονται από το ΒΔ 10/ (ΦΕΚ241Α) το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα! Συναφώς, περί των νηολογίων διατάξεις περιέχονται στον ΚΙΝΔ Ν.3816/1958 (ΦΕΚ 32Α) και στον ΚΔΝΔ ΝΔ 187/1973 (ΦΕΚ 261Α). ΚΙΝΔ: ΑΡΘΡΑ 2-9 και ΚΔΝΔ: ΑΡΘΡΑ 5-20 Στον ΚΔΝΔ περιέχονται διατάξεις δημοσίου αναγκαστικού δικαίου, οι οποίες αναφέρονται στους τρεις βασικούς πυλώνες της ναυτιλίας (πλοίο, ναυτικός, κράτος). Στον ΚΙΝΔ περιέχονται διατάξεις κυρίως ενδοτικού δικαίου που ρυθμίζουν μεταξύ άλλων θέματα διενέργειας του θαλάσσιου εμπορίου, σύμβασης ναυτολόγησης, θαλάσσιας ασφάλισης, ναυτικής υποθήκης. Στο άρθρο 13 του Ν.Δ. 2687/1953 «περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού» περιέχονται ειδικές διατάξεις που αφορούν τη νηολόγηση πλοίων άνω των 1500 κ.ο.χ. Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh -7-
8
ΒΙΒΛΙΑ ΝΗΟΛΟΓΙΩΝ ΝΗΟΛΟΓΙΑ ΠΛΟΙΑΡΙΩΝ: ΠΛΟΙΑ < 10 Κ.Κ.Χ.
ΝΗΟΛΟΓΙΑ ΠΛΟΙΑΡΙΩΝ: ΠΛΟΙΑ < 10 Κ.Κ.Χ. ΝΗΟΛΟΓΙΑ A΄ ΚΛΑΣΕΩΣ: ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ ΙΣΤΙΟΚΙΝΗΤΑ ΠΛΟΙΑ ΚΑΘΑΡΗΣ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ 10 ΕΩΣ 60 ΚΟΡΩΝ ΝΗΟΛΟΓΙΑ Β΄ ΚΛΑΣΕΩΣ: ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ ΙΣΤΙΟΚΙΝΗΤΑ ΠΛΟΙΑ ΚΑΘΑΡΗΣ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 60 ΚΟΡΩΝ ΝΗΟΛΟΓΙΑ ΠΛΩΤΩΝ ΝΑΥΠΗΓΗΜΑΤΩΝ – ΠΛΩΤΩΝ ΕΞΕΔΡΩΝ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΑ ΦΟΡΤΗΓΙΔΩΝ Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh -8-
9
ΕΓΓΡΑΦΗ ΠΛΟΙΟΥ ΣΤΟ ΝΗΟΛΟΓΙΟ
Η νηολόγηση των πλοίων στα ελληνικά νηολόγια διενεργείται σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία βάσει: (α) των παγίων διατάξεων του άρθρου 5 του Κ.Δ.Ν.Δ. και (β) του άρθρου 13 του αυξημένης τυπικής (συνταγματικής) ισχύος Ν.Δ. 2687/1953. «περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού». Σύμφωνα με το άρθρο 13 Ν.Δ. 2687/1953 «Περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού», εγγράφονται στο εθνικό νηολόγιο πλοία άνω των 1500 κόρων ολικής χωρητικότητας τα οποία ανήκουν σε ελληνικές ή αλλοδαπές εταιρείες που ελέγχονται σε ποσοστό άνω του 50% από Έλληνες υπηκόους. Προς τούτο, εκδίδεται σχετική εγκριτική πράξη (Κ.Υ.Α των Υπουργών Οικονομίας & Ανάπτυξης, Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Οικονομικών), η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Με την εν λόγω Εγκριτική Πράξη καθορίζονται οι όροι από τους οποίους θα διέπονται τα νηολογούμενα σύμφωνα με το άρθρο 13 πλοία. Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh -9-
11
Dealing with ships registration -Competent Authorities-
All Greek Port Authorities The Consular Port Authorities based in London (UK), New York, (USA), Tokyo (Japan).
12
ΛΙΜΕΝΑΣ ΝΗΟΛΟΓΗΣΕΩΣ Τα Φ.Π. και οι Πλοιοκτήτριες Εταιρείες μπορούν να εγγράψουν πλοία στα νηολόγια όλων των Λιμενικών Αρχών της χώρας μας καθώς επίσης και στο εξωτερικό μέσω των Ναυτιλιακών Ακολούθων που υπηρετούν στις πρεσβείες της Ελλάδας στο ΗΒ (Λονδίνο), στις ΗΠΑ (Νέα Υόρκη) και στην Ιαπωνία (Τόκυο). Η Ελλάδα διαθέτει προξενικά λιμεναρχεία σε 25 ακόμα σημαντικούς ναυτιλιακούς λιμένες του εξωτερικού προκειμένου να εξυπηρετεί τα πλοία υπό ελληνική σημαία και του έλληνες ναυτικούς. Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh -12-
13
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ-ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Διαχειρίστριες Εταιρίες ΑΝ. 89/1967 και άρθρο 25 Ν.27/1975 2. Πλοιοκτήτριες πλοίων Ελληνικής Σημαίας Άρθρα 1-2 Ν.27/1975 3. Πλοιοκτήτριες πλοίων Ξένης Σημαίας Άρθρο 26 Ν.27/1975 Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh -13-
14
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΚΟΙΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΚΟΙΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ Tίτλος Κυριότητας μεταξύ των συμβαλλομένων και θεώρηση γνησίου υπογραφής τους. Ταυτότητας του αγοραστή (για απόδειξη της Ελληνικής υπηκοότητας εφόσον πρόκειται για φυσικό πρόσωπο). Υπεύθυνη δήλωση πλοιοκτητών και, εφόσον πρόκειται για εταιρεία, του νομίμου εκπροσώπου – διαχειριστή της περί (α) μη κρατικής επιχορήγησης (β) το πλοίο δεν έχει νηολογηθεί σε νηολόγια άλλου ελληνικού λιμένα, ούτε έχει λάβει Προσωρινά Ναυτιλιακά Έγγραφα και ότι έχει λάβει πιστοποιητικό καταμέτρησης (γ) Εάν φέρει ή όχι συσκευή V.Η.F. (δ) Το πλοίο δεν προϋπήρξε ελληνικό. Εάν ναι όνομα και αριθμό νηολογίου. Στην περίπτωση κατά την οποία το πλοίο πριν νηολογηθεί έφερε άλλη σημαία απαιτείται πιστοποιητικό διαγραφής από το οικείο νηολόγιο. Στην περίπτωση κατά την οποία το σκάφος αγοράσθηκε από αλλοδαπούς και συγκεκριμένα από χώρα εκτός Ε.Ε. απαιτείται διασάφηση εισαγωγής από Τελωνειακή Αρχή. Στην περίπτωση νεότευκτου πλοίου- πλωτού ναυπηγήματος στην Ε.Ε. απαιτείται σχετική Δήλωση από Τελωνειακή Αρχή. Για όλα τα πλοία, τριπλότυπο αποδείξεως από Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος (Ν.4512/66) ότι κατεβλήθη η εφ’ άπαξ εισφορά υπέρ αυτού. Εφόσον το νηολογούμενο πλοίο έχει κατασκευασθεί στην Ελλάδα, απαιτείται πλην του ιδιωτικού συμφωνητικού πωλήσεως και το τιμολόγιο αγοράς του σκάφους και της μηχανής. Εάν το νηολογούμενο πλοίο είναι Επιβατηγό άνω των εξήντα (60) κόρων καθαρής χωρητικότητας απαιτείται έγκριση της ονομασίας του από ΥΝΑΝΠ Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh
15
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΚΟΙΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΚΟΙΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ 10. Έγγραφο Εθνικότητας από το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο 11. Παράβολο χαρτοσήμου από Δ.Ο.Υ υπέρ Δημοσίου και άλλα σχετικά παράβολα από υπηρεσίες του ΥΝΑΝΠ 12. Για την νηολόγηση Αλιευτικών σκαφών απαιτείται έγκριση από την αρμόδια κατά περίπτωση Εποπτεία Αλιείας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. 13. Για νηολόγηση σκαφών αναψυχής μήκους μέχρι 24 μ. απαιτείται πιστοποιητικό σήμανσης πιστότητας (CE). Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh
16
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΚΟΙΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΚΟΙΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ Εφόσον ο ιδιοκτήτης είναι εταιρεία απαιτούνται επιπλέον τα παρακάτω δικαιολογητικά: Βεβαίωση σύστασης και ισχύος από: α) Υπηρεσία Γενικού Εμπορικού Μητρώου για τις Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης, Ομόρρυθμες Εταιρείες, Ετερόρρυθμες Εταιρείες, Ανώνυμες Εταιρείες, Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες, β) ΥΝΑΝΠ/ Υπηρεσία Μητρώου Ναυτικών Εταιρειών για τις Ναυτικές Εταιρείες του Ν. 959/79, γ) ΥΝΑΝΠ/ Τμήμα Επαγγελματικών Τουριστικών Σκαφών και Ν.Ε.Π.Α. για τις Ν.Ε.Π.Α. 2) Πρακτικό εταίρων για αγορά του πλοίου εφόσον πρόκειται για Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης - Ομόρρυθμες Εταιρείες- Ετερόρρυθμες Εταιρείες- Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες και από Διοικητικό Συμβούλιο, όταν πρόκειται για Ανώνυμες Εταιρείες, Ναυτική Εταιρεία και Ν.Ε.Π.Α., με θεώρηση γνησίου υπογραφής από τον εκδίδοντα το αντίγραφο. 3) Ειδικά για τις Ανώνυμες Εταιρείες πρακτικό Διοικητικού Συμβουλίου και σχετικό Φ.Ε.Κ. για το Δ.Σ. και το ποιος την εκπροσωπεί. 4) Καταστατικό εταιρειών με τυχόν τροποποιήσεις. 5) Υπεύθυνη Δήλωση εκπροσώπου-διαχειριστή της αγοράστριας εταιρείας
17
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΚΟΙΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΚΟΙΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ Εφόσον ο πωλητής είναι αλλοδαπή εταιρεία απαιτούνται: Good Standing (πιστοποιητικό καλώς έχειν) στο οποίο θα αναφέρονται οι αξιωματούχοι που εκπροσωπούν την εταιρεία θεωρημένο από Προξενική Αρχή ή σύμφωνα με επισημείωση/ Αpostille της Δ.Σ. Χάγης 1961. 2) Πρακτικά Διοικητικού Συμβουλίου για την πώληση θεωρημένα από Προξενική Αρχή ή σύμφωνα με επισημείωση/ Apostille της Δ.Σ. Χάγης 1961. 3) Πληρεξούσιο για τη συγκεκριμένη πράξη θεωρημένο από Προξενική Αρχή ή σύμφωνα με επισημείωση/ Αpostille της Δ.Σ. Χάγης 1961. Ειδικά για τις εταιρείες με καταστατική έδρα σε χώρα όπου δεν αναφέρονται οι αξιωματούχοι στο Πιστοποιητικό ‘’Good Standing’’ (όπως Λιβερία, Marshal Islands, British Virgin Islands) απαιτείται πιστοποιητικό Αξιωματούχων (CERTIFICATE OF INCUMBENCY). Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh
18
Διαδικασία εγγραφής πλοίων άρθρου 13 στο Ελληνικό νηολόγιο
ΕΝΑΡΞΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΝΗΟΛΟΓΗΣΗΣ / ΑΦΙΞΗ ΠΛΟΙΚΤΗΤΡΙΑΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ Παραλαβή αίτησης νηολόγησης– έκδοσης εγκριτικής πράξης ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ (Κεντρική Διοίκηση) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ (Κεντρική Διοίκηση) Διαμόρφωση σχεδίου εγκριτικής πράξης νηολόγησης Έκδοση σήματος νηολόγησης ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ (Κεντρική Διοίκηση) Υπογραφή Εγκριτικής Πράξης- Έκδοση ΚΥΑ (ΦΕΚ) Διασάφηση εισαγωγής (εκτελωνισμός) Νηολόγηση πλοίου – Έκδοση Εγγράφου Εθνικότητας ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ (Κεντρική Διοίκηση) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ (Τελωνείο) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ (Λιμεναρχείο) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (Κεντρική Διοίκηση) ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΝΗΟΛΟΓΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ (Κεντρική Διοίκηση) ΕΘΝΙΚΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ
19
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΝΔ 2687/53
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΝΔ 2687/53 1.-Συμφωνητικό πώλησης (BILL OF SALE) μεταξύ των συμβαλλομένων με θεώρηση γνησίου υπογραφών τους. 2.-Εγκριτική απόφαση κ.κ. Υπουργών Οικονομικών - Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού - Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που δημοσιεύεται σε Φύλλο Εφημερίδος Κυβερνήσεως ή αποστολή σχετικού σήματος του ΥΝΑΝΠ/Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας Τμήμα δ’ για την νηολόγηση του πλοίου στο οποίο γνωρίζεται ο αριθμός της Εγκριτικής πράξης Νηολόγησης του πλοίου. 3.-i) Για τα νεότευκτα στο εξωτερικό πλοία απαιτούνται: α) Πιστοποιητικό κατασκευαστή (builder’s certificate) β) τιμολόγιο (commercial invoice) και γ) πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής. ii) Για τα πλοία που έφεραν προηγούμενη σημαία απαιτείται αντίγραφο του εγγράφου εθνικότητας και πιστοποιητικό καταμέτρησης (σε ισχύ). 4.-Πιστοποιητικό καταμέτρησης που εκδίδεται από το ΥΝΑΝΠ/ Κλάδο Ελέγχου Πλοίων ή αναγνωρισμένο νηογνώμονα. Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh
20
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΝΔ 2687/53
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΝΔ 2687/53 5.- Στην περίπτωση που το προς νηολόγηση πλοίο έφερε προηγουμένως ξένη σημαία απαιτείται πιστοποιητικό διαγραφής από τα οικεία Νηολόγια. Εναλλακτικά απαιτείται πιστοποιητικό κυριότητας και ελεύθερο βαρών καθώς και έγγραφη δέσμευση (letter of undertaking) ότι θα προσκομιστεί πιστοποιητικό διαγραφής. 6.- Στην περίπτωση που το πλοίο αγοράστηκε από αλλοδαπούς (εκτός των χωρών Ευρωπαϊκής Κοινότητας) απαιτείται διασάφηση Τελωνείου εισαγωγής. 7.-Υπεύθυνη δήλωση του νομίμου εκπροσώπου της αγοράστριας εταιρείας περί: α) Πλοιοκτησίας β) Ότι το πλοίο δεν είναι νηολογημένο στα Νηολόγια άλλου ελληνικού λιμένα ούτε έχει λάβει Προσωρινά Ναυτιλιακά Έγγραφα γ) Διορισμού και αποδοχής διορισμού αντικλήτου. 8.-Στην περίπτωση κατά την οποία το πλοίο έφερε προηγουμένως ξένη σημαία απαιτείται υπεύθυνη δήλωση του πλοιοκτήτη του περί αλλαγής των πιστοποιητικών ασφαλείας και γραμμής φόρτωσης σύμφωνα με την Διεθνή Σύμβαση Προστασίας της Ανθρώπινης Ζωής στη θάλασσα (SOLAS). Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh
21
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΝΔ 2687/53
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΝΔ 2687/53 10.-Αίτηση νομίμου εκπροσώπου πλοιοκτήτριας εταιρείας με θεώρηση γνησίου υπογραφής. 11.-Παράβολο χαρτοσήμου από Δ.Ο.Υ. 30 Ευρώ για χαρτοσήμανση εγγράφου εθνικότητας και αντίστοιχα για το προς έκδοση προσωρινό πιστοποιητικό καταμέτρησης και για την προς έκδοση άδεια ασυρμάτου και παράβολο υπέρ Δημοσίου 100 ευρώ (για άνω των ο.χ.), 50 ευρώ (για ,99 ο.χ.), 30 ευρώ ( ,99 ο.χ.), 15 ευρώ ( ,99 ο.χ.), 5 ευρώ (κάτω των 99,99 ο.χ.) είτε σε έντυπο παραβόλου είτε σε ηλεκτρονικό παράβολο είτε σε διπλότυπο είσπραξης από Δ.Ο.Υ. (ΚΑΕ 1229 και 3741 αντίστοιχα) για χαρτοσήμανση του προς έκδοση εγγράφου εθνικότητας. 12.-Παράβολο νηολόγησης υπέρ ΕΚΟΕΜΝ 120 Ευρώ. Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh
22
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΝΔ 2687/53
ΝΗΟΛΟΓΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΝΔ 2687/53 Για την νομιμοποίηση τόσο των αλλοδαπών εταιρειών (πωλήτριας) όσο και της αγοράστριας εταιρείας απαιτούνται: Για τη νομιμοποίηση των αλλοδαπών εταιρειών (πωλητής-αγοραστής) απαιτούνται: 1) Good Standing (πιστοποιητικό καλώς έχειν) στο οποίο θα αναφέρονται οι αξιωματούχοι που εκπροσωπούν την εταιρεία θεωρημένο από Προξενική Αρχή ή σύμφωνα με επισημείωση/ Αpostille της Δ.Σ. Χάγης 1961. 2) Πρακτικά Διοικητικού Συμβουλίου για την αγορά θεωρημένα από Προξενική Αρχή ή σύμφωνα με επισημείωση/ Apostille της Δ.Σ. Χάγης 1961. 3) Πληρεξούσιο για τη συγκεκριμένη πράξη θεωρημένο από Προξενική Αρχή ή σύμφωνα με επισημείωση/ Αpostille της Δ.Σ. Χάγης 1961. Ειδικά για τις εταιρείες με καταστατική έδρα σε χώρα όπου δεν αναφέρονται οι αξιωματούχοι στο Πιστοποιητικό ‘’Good Standing’’ (όπως Λιβερία, Marshal Islands, British Virgin Islands) απαιτείται πιστοποιητικό Αξιωματούχων (CERTIFICATE OF INCUMBENCY). Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh
23
ΑΡΘΡΟ 13 ΝΔ 2687/1953 Οι εκδιδόμενες κατά το άρθρο 13 Ν.Δ. 2687/53 «περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού», όπως αυτό ερμηνεύθηκε αυθεντικά με το άρθρο μόνο του Ν.Δ. 2928/54 και που εκδόθηκε βάσει του άρθρου 112 του Συντάγματος του 1952 και διατηρήθηκε σε ισχύ με το άρθρο 107 του ισχύοντος Συντάγματος οικείες εγκριτικές πράξεις, είναι εκείνες που καθορίζουν τους όρους από τους οποίους θα διέπονται τα νηολογούμενα σύμφωνα με το πιο πάνω άρθρο πλοία. Η διοίκηση στις εκδιδόμενες εγκριτικές πράξεις δύναται να περιλαμβάνει οποιοδήποτε όρο, κατά παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις του αστικού, εμπορικού και δικονομικού δικαίου και αυτών ακόμη των διατάξεων δημοσίας τάξεως. Επίσης δύναται να περιλαμβάνει εκτός από τους ενδεικτικά αναφερόμενους και κάθε άλλο όρο εξυπηρετικό του σκοπού του άρθρου 13 Ν.Δ. 2687/53 καθώς και τις κυρώσεις για την εξασφάλιση της τηρήσεως της εγκριτικής πράξεως (σχετ. η αριθ. 967/ ομόφωνη Γνωμ. Ολομ. ΝΣΚ). Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh
24
Έκδοση εγκριτικής πράξης νηολόγησης πλοίου κατά το Άρθρο 13 ΝΔ 2687/53
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΘΝΙΚΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ Έλεγχος & υπογραφή εγκριτικής πράξης νηολόγησης Έλεγχος & υπογραφή εγκριτικής πράξης νηολόγησης Έλεγχος & υπογραφή εγκριτικής πράξης νηολόγησης Δημοσίευση ΚΥΑ εγκριτικής πράξης (ΦΕΚ) Υπογραφές από: Εισηγητή Τμηματάρχη Διευθυντή Αρχηγό Λ/Σ Γενικό Γραμματέα Ναυτιλίας & Αιγαίου Υπουργό (6 υπογραφές) Υπογραφή από: Διευθυντή Υπογραφές από: Γενικό Διευθυντή Ιδιωτικών Επενδύσεων Γενικό Γραμματέα Επενδύσεων & Ανάπτυξης Υφυπουργό (4 υπογραφές) Υπογραφές από: Εισηγητή Τμηματάρχη Διευθυντή σε κάθε μία από τις ακόλουθες Διευθύνσεις/Τμήματα: Γενικό Διευθυντή Φορολογίας Γενικό Γραμματέα Υφυπουργό (24 υπογραφές) Επεξεργασία –μορφοποίηση του κειμένου από το Εθνικό Τυπογραφείο Έλεγχος από ΓΓ Κυβέρνησης Δημοσίευση σε ΦΕΚ Σε επίπεδο υπηρεσιακών μονάδων 12η Γ’ Δ/νση Φορολογίας Εισοδήματος 13η Α’ Δ/νση Φορολογίας Κεφαλαίου 13η Β΄ Δ/νση Φορολογίας Κεφαλαίου 14η Α΄Δ/νση ΦΠΑ Δ/νση Τελών και Ειδικών Φορολογιών 15η Α΄Δ/νση Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων Γενικό Λογιστήριο (Τμήμα Δ΄25) Διεύθυνση Ναυτιλιακής Πολιτικής και Ανάπτυξης (ΔΝΠΑ) – Τμήμα 4ο Διεύθυνση Κεφαλαίων Εξωτερικού Ανώτερο ιεραρχικό επίπεδο Σύνολο υπογραφών στην υφιστάμενη διαδικασία: 34 υπογραφές
25
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΝΗΟΛΟΓΗΣΗΣ - ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΛΟΙΟΥ
Κάθε πλοίο έχει δική του νομική ταυτότητα, στοιχεία της οποίας ως αποτέλεσμα της νηολόγησης, είναι: Έκδοση Εγγράφου Εθνικότητας και Δημοσιότητα Το όνομα που αναγράφεται στη πρύμνη και στις παρειές του σκάφους. Ο λιμένας νηολόγησης και ο αριθμός νηολογίου. Σημειώνεται στη πρύμνη κάτω από το όνομα του πλοίου Η χωρητικότητα που υπολογίζεται σε κόρους και διακρίνεται σε ολική και καθαρή. Το διεθνές διακριτικό σήμα ΔΔΣ και διακριτικό σταθμού πλοίου ΔΣΠ. Επταψήφιος αριθμός ΙΜΟ Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh -25-
26
ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΠΛΟΙΟΥ
Σύμφωνα με το άρθρο 8 “εξωτερικά γνωρίσματα πλοίου” του ΚΔΝΔ, το αναγνωρισθέν ως Ελληνικό πλοίο φέρει υποχρεωτικά αναγεγραμμένα επί της εξωτερικής επιφάνειας του το όνομα και το λιμένα νηολόγησης κατά τα δι υπουργικών αποφάσεων οριζόμενα. Η κατ΄ εξουσιοδότηση της ως άνω διατάξεως του ΚΔΝΔ απόφαση δεν εξεδόθη, διότι το θέμα ήδη ρυθμιζόταν υπό το άρθρο 10 του από 1(14)/ ΒΔ “περί εμπορικής ναυτιλίας” καθώς και υπό του Διεθνή Συνεδρίου της Βέρνης ειδικότερα από την ανωτέρω μνημονευόμενη διάταξη προβλέπεται η εγγραφή του πλοίου, του λιμένα και του αριθμού νηολογίου στην πρύμνη αυτού, ενώ δια του Διεθνούς Συνεδρίου της Βέρνης καθιερώθηκε η αναγραφή με λατινικούς χαρακτήρες του ονόματος αυτού στις παρειές της πλώρης. Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh
27
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΑΔΙΑΚΟΠΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
ΠΡΟΣ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΑΥΞΗΜΕΝΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΑΥΞΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΠΥΡΗΝΙΚΗΣ. ΠΡΟΒΛΕΨΗ ↑ 1.7% ΚΑΤ’ ΕΤΟΣ ΕΩΣ (BP, 2016) ΑΓΟΡΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ & ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: ↑ 0.8 EK. B/D ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ↑ 2.2 EK. B/D ΑΓΟΡΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: ↑ 0.4% ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ↑ 1.6% ΑΓΟΡΑ ΑΝΘΡΑΚΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ↓ 0.7% ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΛΟΙΩΝ: > 100 GT ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΚΟΣΤΟΣ ΦΙΛΙΚΟ ΜΕΣΟ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 80% ΚΑΤ’ ΟΓΚΟ ΚΑΙ ΑΝΩ ΤΟΥ 70% ΚΑΤ’ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ (Lloydslist, 2016)
28
ΣΤΟΛΟΣ ΥΠΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ - ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ
VESSELS > 1000 GT Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh UNCTAD, 2016
29
ΣΤΟΛΟΣ ΑΝΑ ΣΗΜΑΙΑ ΝΗΟΛΟΓΗΣΗΣ
VESSELS > 100 GT Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh UNCTAD, 2016
30
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΠΛΟΙΩΝ Σύμφωνα με το Ν.27/1975 ετήσιος φόρος χωρητικότητας καταβάλλεται από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες ο οποίος εξαρτάται από την ηλικία και την χωρητικότητα (GT) του πλοίου. Επίσης τα πλοία υπό Ελληνική Σημαία σύμφωνα με το ΠΔ 913/1978 καταβάλλουν την συνεισφορά τους στο ΝΑΤ για τους Έλληνες Ναυτικούς που απασχολούν.
31
ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
1. Η ναυτιλία συνεισφέρει κατά μέσο όρο κάθε χρόνο περίπου €15 Δισ. στο Ελληνικό ΑΕΠ 2. Προσφέρει θέσεις εργασίας 3. Επενδύει κεφάλαια σε άλλους τομείς της οικονομίας 4. Επιχείρήσεις που επικουρούν την ναυτιλία (Ναυλομεσίτες - Νηογνώμονες –Ναυτασφαλίσεις-Ναυπηγεία-Πράκτορες-Δικηγόροι) 5. Κοινωνικός αρωγός Jhjgjhgjhghjhghjhjgjhjh
32
ΣΤΟΧΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΝΗΟΛΟΓΙΟΥ
Προσέλκυση πλοίων στην Ελληνική Σημαία Ελεύθερος και υγιής ανταγωνισμός στις διεθνείς ναυτιλιακές μεταφορές Υιοθέτηση και αποτελεσματική εφαρμογή της διεθνούς ναυτιλιακής νομοθεσίας Ποιοτικές υπηρεσίες Βελτιστοποίηση των διαδικασιών νηολόγησης των πλοίων και μείωση της γραφειοκρατίας Ευελιξία των Αρχών Νηολόγησης Πλοίων
33
Αποτελεί το ίδιο και σήμερα ?
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Γενική βελτιστοποίηση των διαδικασιών νηολόγησης των πλοίων (e-niologio ?) Εξειδίκευση των υπαλλήλων που απασχολούνται στον συγκεκριμένο τομέα (ΛΣ ?) Κωδικοποίηση του νομοθετικού πλαισίου περί νηολογίου και εκσυγχρονισμός Σύσταση επιτροπής μελέτης της κατάστασης Μεταστέγαση υπηρεσιών νηολογίου σε ένα κτήριο (one shop stop) με απόσπαση υπαλλήλων από όλα τα συναρμόδια υπουργεία ώστε να διευκολύνεται ο πολίτης Η ναυτιλία φορολογείται με διαφορετικό τρόπο ο οποίος παραμένει σταθερός για περίπου 60 χρόνια. Απελευθέρωση των ναυτικών από το ΝΑΤ. Η υπηρεσία τους σε πλοία με ξένη σημαία να υπολογίζεται ως προαγωγική (Κινητικότητα εργασίας και παγκοσμιοποίηση). Εξωστρέφεια του Ελληνικού Νηολογίου ώστε να προσελκύσει πλοία στην Ελληνική Σημαία Προστασία του θεσμικού πλαισίου της Ναυτιλίας από άλογες ρυθμίσεις. Το θεσμικό πλαίσιο της Ελληνικής Ναυτιλίας αποτέλεσε πρότυπο για άλλες χώρες. Αποτελεί το ίδιο και σήμερα ?
34
Σας Ευχαριστώ Δημήτριος Χ. Γρεκός Υποψήφιος Διδάκτορας e-mail:
Η παρουσίαση αυτή περιέχει συνοπτικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν συνιστά επίσημο κείμενο της Ελληνικής Ναυτιλιακής Διοίκησης. Εκτός του παγίου νομοθετικού πλαισίου, τα αναγραφόμενα στην παρουσίαση, όταν έρχονται σε αντίθεση των επισήμων εγγράφων ή της πρακτικής του Αρχηγείου ΛΣ και των Υπηρεσιών του, υπολείπονται και δεν υποκαθιστούν επίσημα έγγραφα ενώ οι απόψεις εκφράζουν αποκλειστικά την ακαδημαϊκή - προσωπική γνώμη του συγγραφέα. Σε περίπτωση νηολόγησης πλοίου υπό Ελληνική Σημαία απαιτούνται εξατομικευμένες ενέργειες και είναι απαραίτητη η επίσκεψη στην αρμόδια Υπηρεσία του Αρχηγείου ΛΣ.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.