Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Όλγα Χρ. Σίσκου RN, MSc, PhD
2
Στο πλαίσιο του ΣΛΥ ως Τρέχουσα Υγειονομική Δαπάνη ορίζεται η
ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΑΠΑΝΗΣ κατά SYSTEM OF HEALTH ACCOUNTS (SHA) Στο πλαίσιο του ΣΛΥ ως Τρέχουσα Υγειονομική Δαπάνη ορίζεται η τελική Κατανάλωση προϊόντων και υπηρεσιών (υγείας) από τους κατοίκους της χώρας ανεξάρτητα από το πού λαμβάνει χώρα η κατανάλωση (στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό) και ανεξάρτητα από το ποιος είναι ο χρηματοδοτικός φορέας (του εσωτερικού ή του εξωτερικού). Συνεπώς, στους υπολογισμούς θα πρέπει να περικλείονται οι εισαγωγές και να εξαιρούνται οι εξαγωγές. Άλλες μορφές δαπανών Σχετιζόμενες με την Υγεία, όπως δαπάνες για επενδύσεις και δαπάνες για έρευνα και εκπαίδευση, αποτυπώνονται με διακριτό τρόπο και λαμβάνουν κωδικό υγειονομικής δραστηριότητας (ΗCR).
3
ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΑΠΑΝΗΣ κατά SHA
ΗC 1 Θεραπευτικές φροντίδες (curative care): ενδονοσοκομειακές + ημερήσιας θεραπείας + εξωνοσοκομειακές (ιατρικές, εξωνοσοκομειακές, φυσιοθεραπευτικές κα) HC 2 Φροντίδα αποκατάστασης (rehabilitative care) HC 3 Μακροχρόνια νοσηλευτική φροντίδα (long term nursing care) HC 4 Επικουρικές υπηρεσίες (ancillary services): υπηρεσίες κλινικών και απεικονιστικών εργαστηρίων, μεταφορά ασθενών κα HC 5 Υγειονομικό υλικό εξωτερικών ασθενών: φάρμακα + γυαλιά οράσεως, ακουστικά βαρηκοϊας, ορθοπαιδικές ζώνες κλπ Συνολική δαπάνη εξατομικευμένης φροντίδας = HC1-HC5 HC 6 Υπηρεσίες πρόληψης & δημόσιας υγείας HC 7 Διοίκηση υπηρεσιών και ασφάλιση υγείας Συλλογική Φροντίδα Υγείας=HC 6-HC 7 HC 9 Mη Εξειδικευμένες υπηρεσίες κατ’ είδος Συνολική τρέχουσα δαπάνη υγείας = HC 1-HC 9 Σύμφωνα με το Σύστημα Λογαριασμών Υγείας που προτείνει ο ΟΟΣΑ, η συνολική δαπάνη υγείας αποτελεί το άθροισμα των δαπανών για τις δραστηριότητες εκείνες που εντάσσονται στον τομέα της υγείας (Πίνακας 1.1). Οι υπηρεσίες: ι) ατομικής φροντίδας (θεραπευτικές, αποκατάστασης, νοσηλευτικές, υποστηρικτικές) και ιι) τα φάρμακα, και τα ιατρικά αγαθά που καταναλώθηκαν από περιπατητικούς ασθενείς αποτελούν τη συνολική ατομική δαπάνη. Οι υπηρεσίες: ι) πρόληψης και δημόσιας υγείας και ιι) ασφάλισης και διοίκησης του συστήματος υγείας αποτελούν τη συλλογική φροντίδα υγείας, η οποία σε συνδυασμό με την ατομική φροντίδα υγείας συνθέτουν τη συνολική τρέχουσα δαπάνη. Σε αυτήν, όταν προστεθούν οι επενδύσεις σε πάγιο κεφάλαιο προκύπτει η συνολική υγειονομική δαπάνη. 3 3
4
Πρόκειται, για τριαξονικό σύστημα με βάση το οποίο αποτυπώνεται:
Για τον υπολογισμό της δαπάνης υγείας έχει αναπτυχθεί από τον ΟΟΣΑ, τη Eurostat και τον ΠΟΥ, κοινό μεθοδολογικό πλαίσιο: Το Σύστημα Λογαριασμών Υγείας (ΣΛΥ)- System of Health Accounts (SHA) Πρόκειται, για τριαξονικό σύστημα με βάση το οποίο αποτυπώνεται: το συνολικό ύψος της δαπάνης η επιβάρυνση καθενός χρηματοδοτικού φορέα (π.χ Υπουργείο Υγείας, Ταμεία Κοινωνικής Ασφάλισης, Νοικοκυριά κλπ). η κατεύθυνση της δαπάνης στους επιμέρους υποτομείς του υγειονομικού συστήματος (εξωνοσοκομειακό, νοσοκομειακό, κλπ) Η εφαρμογή του ΣΛΥ είναι υποχρεωτική (από Κοινοτικό Κανονισμό) για την παροχή των οικονομικών δεδομένων υγείας (από το έτος 2003 και μετά) προς τους τρεις οργανισμούς (ΟΟΣΑ, Eurostat, ΠΟΥ) Στην Ελλάδα, τα πρώτα αποτελέσματα δαπανών υγείας ( ) με βάση το ΣΛΥ προέκυψαν αρχές του 2013, κατόπιν Μνημονίου Συνεργασίας: α) του Τμήματος Νοσηλευτικής ΕΚΠΑ (Εργαστήριο Οργάνωσης και Αξιολόγησης Υπηρεσιών Υγείας), β) της ΕΛΣΤΑΤ γ) του ΥΥΚΑ
5
Εννοιολογικές Αποσαφηνίσεις
Δημόσια VS Ιδιωτική δαπάνη υγείας Η έννοια της Δημόσιας ή της Ιδιωτικής Δαπάνης προσδιορίζεται με βάση την ιδιότητα του Χρηματοδοτικού Φορέα και όχι με βάση την ιδιότητα του Παρόχου της Υγειονομικής Φροντίδας. Για παράδειγμα, ως δημόσια δαπάνη προς νοσοκομεία δεν νοείται το σύνολο των δαπανών των δημοσίων νοσοκομείων αλλά το σύνολο της χρηματοδότησης που καταβάλουν οι δημόσιοι χρηματοδοτικοί φορείς (Υπουργεία και Ταμεία Κοινωνικής Ασφάλισης-ΤΚΑ) τόσο προς δημόσια, όσο και προς ιδιωτικά νοσοκομεία. Δαπάνη ανά Προμηθευτή VS Δαπάνη ανά Υγειονομική Δραστηριότητα Πρόσθετα, κατά το ΣΛΥ η δαπάνη που κατευθύνεται σε έναν προμηθευτή υγείας (π.χ Νοσοκομεία) σε κάποιες περιπτώσεις περικλείει περισσότερες της μιας υγειονομικές δραστηριότητες. Αυτό σημαίνει, ότι για παράδειγμα, το μέγεθος που αναφέρεται σε δαπάνες που κατευθύνονται προς νοσοκομεία, είναι μεγαλύτερο από το μέγεθος που αναφέρεται στις δαπάνες για ενδονοσοκομειακή νοσηλεία. Τα νοσοκομεία μέσω των εξωτερικών τους ιατρείων προσφέρουν και εξωνοσοκομειακές φροντίδες και οι αντίστοιχες δαπάνες καταγράφονται σε διακριτό κωδικό που αφορά στην εξωνοσοκομειακή φροντίδα. 5
6
Αποσαφήνιση της Φαρμακευτικής Δαπάνης κατά –SHA (System of Health Accounts)
Ως φαρμακευτική δαπάνη (HC-5.1-Φαρμακευτικά και άλλα υγειονομικά αναλώσιμα) νοείται η δαπάνη που αφορά σε τελική κατανάλωση από περιπατητικούς ασθενείς (out patients) συνταγογραφούμενων) και μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, πρωτοτύπων και γενοσήμων. Στην ίδια κατηγορία καταχωρούνται και τα υγειονομικά αναλώσιμα H δαπάνη αυτή, χρηματοδοτείται από τα νοικοκυριά (HF-2.3), ως άμεσες πληρωμές και ως πληρωμές συμμετοχής στο κόστος, καθώς και από τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης (ΗF-1.2) και άλλους δημοσίους φορείς χρηματοδότησης (π.χ Υπουργεία HF 1.1). Στους υπολογισμούς θα πρέπει να περικλείεται η δαπάνη που κατευθύνεται σε δημόσια (π.χ νοσοκομειακά ή φαρμακεία ΕΟΠΥΥ) και ιδιωτικά φαρμακεία (HP-4.1) η οποία αφορά την προμήθεια των ανωτέρω προϊόντων από εξωτερικούς ασθενείς. Η δαπάνη των φαρμάκων που αφορά στην κάλυψη αναγκών των ασθενών που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία, πρέπει να καταγράφεται στη νοσοκομειακή δαπάνη και να μην περικλείεται στη φαρμακευτική. Ωστόσο, ως ζήτημα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος Memorandum Item (Μ2-ΗC) συστήνεται σε προαιρετική βάση από το ΣΛΥ, η παρακολούθηση σε χωριστή κατηγορία και της ενδονοσοκομειακής φαρμακευτικής κατανάλωσης. Τα Rebates (Ν. 4052/2012-% επιστροφή χρημάτων) & Claw backs (Ν. 4172/2013- αυτόματη επιστροφή) δηλ., ποσά που οι φαρμακευτικές εταιρείες ή και τα φαρμακεία επιστρέφουν στα ασφαλιστικά ταμεία) πρέπει να αφαιρούνται από τους υπολογισμούς: περίπου 300 εκατ., το 2012
7
Η δαπάνη υγείας ανά ομάδα χωρών ως % του ΑΕΠ: 2003 & 2013
Δημόσια Δαπάνη Υγείας Συνολική Δαπάνη Υγείας
8
Η Χρηματοδότηση της Δαπάνης Υγείας ανά κύριο φορέα ως % του ΑΕΠ
2009 2013 Όπου: ΤΚΑ- Ταμεία Κοινωνικής Ασφάλισης Γενική Κυβέρνηση (εκτός ΤΚΑ): αναφέρεται στα Υπουργεία (π.χ Υπουργείο Υγείας)
9
Η ΔΑΠΑΝΗ ΥΓΕΙΑΣ ΑΝΑ ΚΥΡΙΟ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗ ΩΣ % ΤΟΥ ΑΕΠ ΑΝΑ ΟΜΑΔΑ ΧΩΡΩΝ ΤΟ 2013
2013: Κατανομή συνολικής δαπάνης ανά πάροχο ως % του ΑΕΠ 2013: Κατανομή δημόσιας δαπάνης ανά πάροχο ως % της συνολικής δαπάνης υγείας
10
Εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας των συστημάτων υγείας: από τη διάγνωση στη θεραπεία…… (1/2)
Αναγνώριση των σύγχρονων προκλήσεων Γήρανση του πληθυσμού (ιδιαίτερο πρόβλημα στα κοινωνικο- ασφαλιστικά συστήματα) Χρήση συστημάτων έγκαιρης ειδοποίησης υπέρβασης Προϋπολογισμών-ΠΥ Χρήση οικονομικών εκθέσεων-υιοθέτηση ΠΥ προγραμμάτων (κατά τους οποίους αποτυπώνεται ο σκοπός της κάθε δαπάνης ) για την ανάδειξη περιοχών που θα μπορούσε να γίνει εξοικονόμηση Έγκαιρη αναγνώριση παραγόντων «κινδύνου» Μέχρι τώρα καθορισμός ορίων δαπάνης υγείας με βάση οικονομικές παραμέτρους και όχι τις ανάγκες υγείας……… Αποκέντρωση και αντιμετώπιση γεωγραφικών ανισοτήτων
11
Εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας των συστημάτων υγείας: από τη διάγνωση στη θεραπεία…… (2/2)
Μέτρα από την πλευρά της προσφοράς Αλλαγή τρόπου αποζημίωσης προμηθευτών (με βάση αποτελέσματα υγείας) Όχι μείωση της δαπάνης στην πρόληψη Όχι οριζόντιες περικοπές Μέτρα από την πλευρά της ζήτησης Cost sharing έχουν δυσμενείς επιδράσεις στην προσβασιμότητα Physicians gate keeping και οι θετικές λίστες φαρμάκων είχαν θετική επίδραση Μέτρα που αφορούν τη δημόσια διοίκηση Μέτρα που αφορούν τη συλλογή εσόδων (διεύρυνση της χρηματοδοτικής βάσης-βλ Εθνική Ασφάλιση Υγείας στη συνέχεια)
12
ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΥΓΕΙΑΣ
13
Η εξέλιξη της τρέχουσας δαπάνης υγείας σε Ελλάδα vs Ευρωζώνης ως % του ΑΕΠ
Η συνολική δαπάνη υγείας στην Ελλάδα ως % του ΑΕΠ από το 2009 έως και το 2011 κυμαίνεται σε παρόμοια ή και λίγο υψηλότερα επίπεδα από ότι στην Ευρωζώνη. Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι η διαχρονική υστέρηση της Δημόσιας Δαπάνης Υγείας, με αντίστοιχο επακόλουθο την επιβάρυνση των οικογενειακών προϋπολογισμών. Από το 2011 και μετά, λόγω και των μέτρων δημοσιονομικής πειθαρχίας που επιβλήθηκαν, η δαπάνη υγείας τόσο η συνολική όσο και η δημόσια μειώθηκαν δραστικά προς επίτευξη (τελικά εντός του 2013) και των αντίστοιχων στόχων Eurostat, 2016/ Hellenic Statistical Authority, 2016 Center for Health Services Management and Evaluation
14
Η διαμόρφωση της Συνολικής Τρέχουσας Δαπάνης Υγείας στην Ελλάδα και η Ποσοστιαία Συμμετοχή του κάθε Φορέα Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, 2016
15
H ποσοστιαία συμμετοχή των κύριων Χρηματοδοτικών Φορέων στη
Χρηματοδότηση της Συνολικής Δαπάνης Υγείας Η σημαντική μείωση της συμμετοχής των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης-ΟΚΑ στη χρηματοδότηση της δαπάνης υγείας το 2013 συγκριτικά με το 2009 οφείλεται σε αντίστοιχες δυσκολίες είσπραξης εσόδων-εισφορών από τους ΟΚΑ τα χρόνια της κρίσης με την αυξημένη ανεργία. Συνακόλουθα, αφενός μέν λόγω περιορισμού των δημοσίων δαπανών και αφετέρου λόγω της αναγκαίας φύσης του «αγαθού υγεία», η αύξηση του Ποσοστού (προσοχή όχι του ποσού σε απόλυτους αριθμούς που δίνουν τα νοικοκυριά και οι ιδιωτικές ασφαλιστικές) της συμμετοχής της ιδιωτικής χρηματοδότησης είναι αναμενόμενη. Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, 2016
16
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, 2016 % Μεταβολή (2010-2014):
Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΑΠΌ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΣΕ ΕΚΑΤ.ΕΥΡΩ : Γιατί δόθηκε έμφαση στη συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης??? Η Φαρμακευτική δαπάνη διαχρονικά είναι υψηλότερη στην Ελλάδα (2-3% του ΑΕΠ), σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες (<2% του ΑΕΠ) Η δημόσια φαρμακευτική περίθαλψη έχει τεθεί στο «στόχαστρο» της Τρόϊκας, η οποία έθεσε ως στόχο της μείωσή της στα €2δις το 2014, από τα €4 δις (στη διαφάνεια αναφέρει €5,1δις καθώς περιλαμβάνονται και τα καταστήματα πώλησης υγειονομικών ειδών ) το 2011 Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, 2016 % Μεταβολή ( ): Έμποροι Λιανικής (Φαρμακεία) : -47,3% Νοσοκομεία, δομές νοσηλευτικής φροντίδας :-41% Εξωνοσοκομειακοί φορείς :-41%
17
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, 2016 % Μεταβολή (2010-2014):
Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΑΠΌ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΣΕ ΕΚΑΤ.ΕΥΡΩ : Στους εμπόρους λιανικής υπάγονται κύρια τα φαρμακεία και τα καταστήματα οπτικών ειδών, ακουστικών βαρηκοΐας, ορθοπαιδικών ειδών και γενικότερα υγειονομικών ειδών. Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, 2016 % Μεταβολή ( ): Έμποροι Λιανικής (Φαρμακεία) : +12,7% Νοσοκομεία, δομές νοσηλευτικής φροντίδας :+21,5% Εξωνοσοκομειακοί φορείς :- 49%
18
Η εξέλιξη της Μέσης Μηνιαίας Δαπάνης Υγείας των Νοικοκυριών σε Ευρώ
Τα νοικοκυριά την περίοδο της κρίσης μείωσαν σε πολύ σημαντικό βαθμό τη δαπάνη προς εξωνοσοκομειακές δομές. Αυτό, συνεπάγεται αντίστοιχο περιορισμό στη διενέργεια προληπτικών εξετάσεων και στην άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας με ήπια συμπτωματολογία. Η πρακτική αυτή έχει ως αποτέλεσμα ενδεχόμενη επιδείνωση της κατάστασης υγείας λόγω της ακαθυστέρησης στην προσέλευση στο σύστημα υγείας, οπότε πλέον απαιτείται αντιμετώπιση σε νοσοκομειακές δομές. Αυτό, αποτυπώνεται στο παραπάνω διάγραμμα με την αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών προς νοσοκομεία εν μέσω κρίσης. Επιπλέον, η αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης των νοικοκυριών οφείλεται κύρια σε αύξηση των ποσοστών συμμετοχής στα φάρμακα. Την ίδια περίοδο πραγματοποιήθηκαν και μειώσεις στις τιμές των φαρμάκων, των οποίων η θετική επίδραση έγινε αντιληπτή στην κοινωνική ασφάλιση. Στα νοικοκυριά δεν έγιναν αισθητές αυτές οι μειώσεις λόγω της μετακίνησης φαρμάκων από κατηγορίες με χαμηλότερα ποσοστά συμμετοχής προς υψηλότερα Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, 2014: ΕΟΠ διαφόρων ετών
19
Η εξέλιξη της Ετήσιας Δαπάνης Υγείας των Νοικοκυριών σε Δις Ευρώ σε Ιδιωτικά & Δημόσια Νοσοκομεία
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, 2015: ΕΟΠ διαφόρων ετών
20
Νοσοκομεία ΕΣΥ: Λιγότεροι πόροι, ίδια ή και αυξημένη ζήτηση
Από τη διαφάνεια προκύπτει ξεκάθαρα ότι με πολύ μικρότερη χρηματοδότηση (αριστερό διάγραμμα) το 2009 σε σχέση με το 2010, τα νοσοκομεία του ΕΣΥ καλούνται να αντιμετωπίσουν τον ίδιο ή και αυξημένο αριθμό ασθενών (δεξί διάγραμμα). Στα απογευματινά ιατρεία (των νοσοκομείων του ΕΣΥ) υπάρχει πτώση στον αριθμό των εξετασμένων, κάτι αναμενόμενο καθώς οι επισκέψεις σε αυτά χρεώνονται σε παρόμοια επίπεδα τιμών με τις αντίστοιχες σε ιδιωτικά ιατρεία εκτός ΕΣΥ Η εξέλιξη του αριθμού των επισκέψεων και των νοσηλειών σε νοσοκομεία του ΕΣΥ σε εκατ. Η εξέλιξη των δαπανών των νοσοκομείων του ΕΣΥ σε δις ευρώ ανά κατηγορία Πηγή: ESYnet, διαφόρων ετών
21
H κατανομή της δαπάνης υγείας ανά ηλικιακή ομάδα στην Ελλάδα: 2013
Siskou et al., 2016 (ISPOR)
22
H κατανομή της δαπάνης υγείας ανά νοσολογική κατηγορία στην Ελλάδα: 2013
Siskou et al., 2016 (ISPOR)
23
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΜΕΛΛΟΥΣΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ στην ΕΛΛΑΔΑ
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΜΕΛΛΟΥΣΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ στην ΕΛΛΑΔΑ
24
Δύο Θεσμικές Μεταρρυθμίσεις
1. Καθιέρωση Καθολικής Εθνικής Ασφάλισης, με κατάργηση Εισφορών Υγείας και δωρεάν βασικό «πακέτο ΕΟΠΥΥ» για όλους
25
1) Ασφάλεια Υγείας για όλους όχι Ασφάλιση για λίγους
1) Ασφάλεια Υγείας για όλους όχι Ασφάλιση για λίγους Με 27% ανεργία δε νοείται ασφάλιση υγείας από εισφορές εργασίας. Κατάργηση των εισφορών (7,65% των αποδοχών) και καθιέρωση Εθνικής Ασφάλισης Υγείας για όλους. Μεγάλο κέρδος η ενίσχυση: Του οικογενειακού εισοδήματος Της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας Ενιαίο «πακέτο» παροχών για όλους με αξιοποίηση και της Ιδιωτικής Ασφάλισης ως συμπληρωματικής. Κάλυψη από τον Κρατικό Προϋπολογισμό αναλογικά με το εισόδημα Συμμετοχή του χρήστη στο κόστος με κοινωνικά κριτήρια Σχετική μελέτη (Ομ.Καθ. Λιαρόπουλος) δείχνει ότι η «απώλεια» των εισφορών αναπληρώνεται κατά 30% τον ίδιο χρόνο μέσω φορολογίας και σε 2-3 χρόνια αποκαθίσταται συνολικά με αύξηση του ΑΕΠ
26
2. Η Νοσοκομειακή φροντίδα: Πρόβλημα ποιότητας και σπατάλης πόρων.
2. Η Νοσοκομειακή φροντίδα: Πρόβλημα ποιότητας και σπατάλης πόρων. Ασυνέχεια με Πρωτοβάθμια Φροντίδα και έλλειψη Επείγουσας Φροντίδας Το 40% των εισαγωγών μέσω «επειγόντων» και «εφημεριών»> Αμηχανία, ταλαιπωρία, εξευτελισμός πολιτών, πρόβλημα με πραγματικά επείγοντα και ατυχήματα Πιθανές «πελατειακές σχέσεις» για «παράκαμψη» της «ουράς», κυρίως σε χειρουργικές περιπτώσεις. Σπατάλη πόρων λόγω επαναλήψεων εξετάσεων στην Πρωτοβάθμια και στην Νοσοκομειακή
27
Δύο Θεσμικές Μεταρρυθμίσεις
2. Υποχρεωτική εισαγωγή στο Νοσοκομείο μέσω της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας –ΠΕΔΥ. Καθιέρωση Επείγουσας Φροντίδας με δημιουργία αυτόνομων ΤΕΠ 24/7 μόνο για έκτακτα με κατάργηση Εφημεριών (βλ. και epipedo-xwras/i-protasi-gia-tin-epeigousa-frontida)
28
ΒΕΛΤΙΣΤΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
29
Efficiency: more steps in the future….
Αποδοτικές μονάδες υγείας (οικονομική αποδοτικότητα, παραγωγικότητα, βέλτιστη αξιοποίηση ανθρωπίνων πόρων: π.χ 250 άτομα (περίπου 50% νοσηλευτές) για είσπραξη 5ευρω στα ΚΥ, εισπράξεις €4 εκατ, κόστος μισθοδοσίας €5,3 εκατ/ ετησίως) Εισαγωγή ιατρικών και νοσηλευτικών πρωτοκόλλων Ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών υγείας και με τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας (π.χ τηλε- ιατρική, κατ΄οίκον φροντίδα) Ανακατανομή της δαπάνης υγείας, με έμφαση στην Πρόληψη, και γενικότερα ΠΦΥ A number of measures have been introduced in an attempt to enhance efficiency through structural reforms, while others target shorter-term cost cutting.
30
ΤΟ ΟΦΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ
Κάθε δολάριο που επενδύεται στην υγεία, και ιδιαίτερα στην Α’ βάθμια φροντίδα υγείας, αποδίδει πολλαπλάσια οφέλη Εξοικονόμηση $1,1 σε περιπτώσεις καρδιακής προσβολής Για κάθε ένα $ που δαπανάται $1 $1,49 σε περιπτώσεις εγκεφαλικού επεισοδίου $1,55 σε περιπτώσεις διαβήτη τύπου ΙΙ (Bryan et al., The return on investment in Health Care: from 1980 to 2000, Value in Health, 2006) . $4,8 σε περιπτώσεις καρκίνου του μαστού
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.