Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΒαράκ Σκλαβούνος Τροποποιήθηκε πριν 8 χρόνια
1
Διαδικασίες Λήψης Αποφάσεων Καταναλωτή Συμπεριφορά Καταναλωτή και Λήψη Αποφάσεων Άννα Ζαρκάδα
2
Φιλοσοφικό υπόβαθρο Homo Œconomicus – ο ορθολογικός καταναλωτής επικεντρωμένος στο προϊόν και την τιμή του Παθητικός καταναλωτής – ο δέκτης μηνυμάτων* και ο σκύλος του Pavlov Γνωστικός (cognitive) άνθρωπος - συλλέκτης πληροφοριών Συναισθηματικός άνθρωπος – κυριαρχία του υποκειμενικού κριτηρίου Μεταμοντέρνος άνθρωπος – ο ποικιλόχρωμος
3
Homo Œconomicus
4
Αναγνώριση του προβλήματος Αναζήτηση Αξιολόγηση εναλλακτικών λύσεων Επιλογή Απόφαση Αγορά...Επανάληψη...Πίστη Core Product Πυρήνας Tangible Product Πραγματικό προϊόν Augmented Product Ολοκληρωμένο προϊόν Διαδικασία απόφασης του Homo Œconomicus
5
Οικονομικό υπόδειγμα Πρόβλημα μεγιστοποίησης της συνολικής χρησιμότητας από την κατανάλωση ενός ορθολογικού συνδυασμού προϊόντων / ποσοτήτων Συμπεριλαμβάνονται ◦οριακή χρησιμότητα ◦εισόδημα ◦βαθμός κορεσμού Δεν συμπεριλαμβάνονται: ◦πάθος ◦ήθος Περιορισμοί ◦Προϋποθέτει πλήρη γνώση και τέλεια πληροφόρηση ◦Δεν ελέγχεται εμπειρικά (Kipling) χρήμα ◦Επικέντρωση στο αντικείμενο και όχι το χρήμα Συνεισφορά στο μίγμα Μάρκετινγκ ◦αναγκαιότητα προβολής ◦σπουδαιότητα αντιλαμβανόμενης αξίας σε σχέση με τα υποκατάστατα και ανταγωνιστικά προϊόντα ◦ρόλος της τιμής
6
Παθητικός καταναλωτής
7
Διαδικασία επικοινωνίας* Μοντέλο Shannon & Weaver 1949 commons.wikimdia.org
8
8 Στρατηγική της επιχειρησιακής επικοινωνίας Επικοινωνία : Αλλαγή των διαθέσεων, απόψεων και συμπεριφορών μέσω της ανταλλαγής πληροφοριών, ιδεών και συναισθημάτων Προσοχή ΑΤΤΕΝΤΙΟΝ Προσοχή ΑΤΤΕΝΤΙΟΝ Ενδιαφέρον INTEREST Ενδιαφέρον INTEREST Επιθυμία DESIRE Επιθυμία DESIRE Δράση ACTION Δράση ACTION
9
Γνωστικός άνθρωπος
10
Θεωρία μάθησης Τα σκυλιά του Pavlov & το κουρδιστό πορτοκάλι ◦Συνεισφορά σύνδεση αγαθών με ορμές ερεθίσματα και νύξεις σημασία της ικανοποίησης του καταναλωτή ρόλος της επαναλαμβανόμενης διαφήμισης έμφαση στις ανεξάρτητες μεταβλητές (καταναλωτής και μίγμα μάρκετινγκ) που επηρεάζουν την εξαρτημένη (συμπεριφορά) ◦Περιορισμοί καταναλωτής – έρμαιο πώς υπολογίζουμε τον αριθμό επαναλήψεων για την μάθηση (learn - unlearn – learn) Βάση της μάθησης οι πληροφορίες (Skinner) και γνωστικές διεργασίες ◦ανταμοιβή και τιμωρία
11
Γενικό (γνωστικό) υπόδειγμα συμπεριφοράς καταναλωτή Μάρκετινγκ
12
Μοντέλα με βάση τα χαρακτηριστικά του καταναλωτή Βιολογικός κύκλος ◦κύκλος ζωής ◦γενιά Ιεράρχηση αναγκών Κοινωνιολογικό υπόδειγμα Ψυχοαναλυτικό υπόδειγμα Συνθετικό υπόδειγμα
13
Βιολογικός κύκλος (κύκλος ζωής) Κριτήριο: ηλικία ◦πρώιμα έτη (<14) ◦νέοι καταναλωτές (15-17) ◦νέοι ενήλικες (18-34) ανύπαντροι παντρεμένοι χωρίς παιδιά παντρεμένοι με παιδιά ◦μεσαία έτη (35-54) οικογένειες με παιδιά empty nesters ◦ηλικιωμένοι (>55)
14
Εναλλακτική προσέγγιση: Γενιά Lost Generation (1883–1900) Greatest Generation (1901–1924) Silent Generation (1925–1942) Baby Boomer (1943–1960) Generation X (1961–1981) Generation Y (1982–2001) Generation Z (2001–)
15
Ιεράρχηση αναγκών Maslow (1/4/1908 – 8/6/1970 Ανάγκη: βασική απαίτηση για τη συνέχιση της ζωής Επιθυμία: στόχος η ευχαρίστηση Διάκριση αναγκών & επιθυμιών ◦φυσιολογικές/ψυχολογικές ◦επείγουσες και παρελκόμενες Ιεράρχηση Maslow ◦φυσιολογικές ◦ασφάλειας ◦κοινωνικές ◦εκτίμησης ◦αυτοπραγμάτωσης ◦υστεροφημία
16
Κοινωνιολογικό υπόδειγμα ◦Οικογένεια κατανομή ρόλων ◦ επιρροή / βαρύτητα γνώμης ◦ απόφαση / διαδικασία και τελικός λόγος ◦ διεκπεραίωση αγοράς / πληρωμή ◦ χρήση / ικανοποίηση αναγκών ◦ αξιολόγηση Κύκλος ζωής της οικογένειας ◦Ομάδες αναφοράς πρωτογενείς (οικογένεια)/ δευτερογενείς (συνάδελφοι) καταναλωτικά πρότυπα ανά προϊόν επιρροή ◦Κοινωνική τάξη - κριτήρια εξουσία ισχύς περιουσία εισόδημα τρόπος ζωής επάγγελμα – επιτεύγματα μόρφωση – γνώση θεότητα (υπερφυσικό) αλτρουισμός – ηθική σχέσεις & δεσμοί εθνότητα – θρησκεία – φυλή ◦Κοινωνική τάξη – κατάταξη ανώτερη – μεσαία – χαμηλή παγκόσμια – αστική – αγροτική ◦Πολιτισμός κουλτούρα υποκουλτούρες Βασική παραδοχή: no man is an island Βασική παραδοχή: no man is an island Κριτήριο οι κοινωνικές ομάδες αναφοράς Κριτήριο οι κοινωνικές ομάδες αναφοράς
17
Συναισθηματικός καταναλωτής
18
Ψυχαναλυτικό υπόδειγμα Βάσεις ◦Freud ψυχή – νους ασυνείδητο – ορμές εγώ – συνειδητός νούς υπερεγώ – ασυνείδητος νους συνδεδεμένος με το κοινωνικά αποδεκτό ◦Young συλλογικό υποσυνείδητο σύμβολα και αρχέτυπα ◦Σημειωτική Συνεισφορά ◦δυσκολία αναγνώρισης των παραγόντων υποκίνησης (παγόβουνο) ◦διαχωρισμός συνειδητοποιημένων και ασυνείδητων αναγκών ◦υπογράμμιση συμβολικής αξίας ◦ρόλος του υποδείγματος (celebrity endorsement) ◦αλληλο-υποκατάσταση ασυνείδητου – εγώ - υπερεγώ
19
Κινητροποίηση
20
Μάθηση & μνήμη - νευροβιολογία Learning – Μάθηση ◦ανταμοιβή ◦τιμωρία Memory – Μνήμη
21
Γνωστικές διαδικασίες ◦αισθητήρες (νευροβιολογία) ◦ερέθισμα ◦ ένταση ◦ μέγεθος ◦ αντίθεση ◦ επανάληψη ◦ κίνηση ◦προσοχή ◦γνωστική διαφωνία (cognitive dissonance) – δυσαρμονία του τι ξέρω και πιστεύω με το τι μου παρουσιάζεται, αντίσταση στην αλλαγή μέσω της επιλεκτικής αντίληψης ◦επιλεκτική αντίληψη (selective perception) – έλεγχος, αδράνεια, αυτοπροστασία ◦ έκθεση – διαλέγω σε τι ερεθίσματα εκτίθεμαι ◦ προσοχή – από τα ερεθίσματα που δέχομαι διαλέγω τι θα προσέξω ◦ ερμηνεία / διαστρέβλωση – φέρνω το ερέθισμα στα μέτρα μου, δικαιολογώ, ξαναγράφω την ιστορία ◦ διατήρηση – θυμάμαι μόνο τα καλά ◦ δράση – αγνοώ το ερέθισμα και συνεχίζω να κάνω ότι έκανα πάντα Perception - Αντίληψη: ερμηνεία των ερεθισμάτων που δεχόμαστε μέσω των αισθήσεων
22
Προσωπικές μεταβλητές ΙΙ Motive – υποκίνηση ◦ανάγκη → (μη ικανοποίηση) → ορμή → ένταση → κινητοποίηση ενέργειας → αντιλαμβανόμενος σκοπός → δράση ◦Βραχυχρόνιες – μακροχρόνιες – καθυστερημένη ικανοποίηση (delayed gratification) - φιλοδοξία δυναμική αυξάνονται με τα επιτεύγματα και μειώνονται με τις αποτυχίες (μάθηση) επηρεάζονται από την απόδοση των άλλων μελών της ομάδας αναφοράς
23
Γενικοί τύποι σύγκρουσης κινήτρων
24
Η ποικιλοχρωμία μας “Santa Died for your Mastercard”
25
Αριστοτέλης (384-322 Π.Κ.Χ.) Κίνητρα που διαμορφώνουν την ανθρώπινη συμπεριφορά ◦Λόγος ορθολογική και οργανωμένη σκέψη ◦Πάθος ορμές και ένστικτα ◦Ήθος τι είναι κοινωνικά αποδεκτό
26
26 Βασικές παραδοχές Νόρμες & Αξίες Συμπεριφορές Ανθρωπολογική προσέγγιση των κινήτρων της ανθρώπινης συμπεριφοράς Λόγια
27
Συνθετικό υπόδειγμα Hawkins et al. 1998
28
Προσωπικές μεταβλητές ΙΙΙa Personality - Προσωπικότητα
29
Προσωπικές μεταβλητές ΙΙΙb Προσωπικότητα (δεν μεταβάλλεται)
30
Προσωπικές μεταβλητές IV (μεταβάλλονται) Emotions – συναισθήματα Attitudes – στάσεις ◦ο βαθμός στον οποίο κάτι μας αρέσει ή δε μας αρέσει ABC model ◦ Αffect (συναίσθημα) ◦ Βehavior (πρόθεση να πράξω) ◦ Cognition (πίστεις) Dissonance reduction theory Balance theory Plutchik
31
Προσωπικές μεταβλητές V-α Life style - Τρόπος ζωής ◦International Values and Lifestyles System (VALS) - U.S.: Actualizers: Sophisticated and active people who prefer relatively upscale, niche-oriented products. Fulfilleds: Mature and comfortable people who prefer durability and functionality in products. Achievers: Career-oriented consumers who prefer prestige products. Experiencers: Enthusiastic and impulsive people who spend a lot of their income on clothing, fast food, movies, video, etc. Believers: Conservative people who favor familiar products and established brands. Strivers: Approval-seeking consumers who prefer products that copy the expensive brands bought by wealthier people. Makers: Practical and family-oriented people who prefer products with a functional purpose. Strugglers: Elderly, passive, and resource-constrained consumers who are loyal to favorite brands.
32
Προσωπικές μεταβλητές V-β ◦British lifestyles : Avant-Gardians (interested in change); Pontificators (traditionalists); Chameleons (follow the crowd); Sleepwalkers (underachievers). ◦Russian consumers: “Merchants” “Cossacks” (ambitious and status seeking) “Students” “Business Executives” “Russian Souls” (passive, fearful of choices)
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.