Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεŌἈπολλύων Λαμπρόπουλος Τροποποιήθηκε πριν 8 χρόνια
1
Συμπεριφορά Καταναλωτή Οι Διαφάνειες βασίζονται στο Βιβλίο του Γ. Σιώμκου, «Συμπεριφορά Καταναλωτή και Στρατηγική Μάρκετινγκ», 2002, Εκδόσεις Αθ. Σταμούλης.
2
Κεφάλαιο 1: Εισαγωγή στη Συμπεριφορά του Καταναλωτή
3
Ορισμός Ο όρος Συμπεριφορά Καταναλωτή συνήθως χρησιμοποιείται για να αναφερόμαστε σε οποιαδήποτε ανθρώπινη συμπεριφορά αγοράς και χρήσης προϊόντων και υπηρεσιών.
4
Γιατί Μελετούμε τη Συμπεριφορά του Καταναλωτή; Ανάπτυξη νέων προϊόντων Τμηματοποίηση της αγοράς και τοποθέτηση προϊόντων Ανάλυση κερδοφορίας Αποφάσεις τιμολόγησης Αποφάσεις διανομής Αποφάσεις προβολής Ρύθμιση θεσμικού πλαισίου Κουλτούρες κατανάλωσης
5
Πιθανοί Ρόλοι Συμπεριφοράς Καταναλωτή Αυτός που ξεκινά τη διαδικασία Επηρεάζων Αγοραστής Πληρωτής Χρήστης
6
Ερωτήματα της Μελέτης της Συμπεριφοράς του Καταναλωτή Τι αγοράζουν οι καταναλωτές; Γιατί το αγοράζουν; Πότε το αγοράζουν; Από πού το αγοράζουν; Πόσο συχνά το αγοράζουν;
7
Κάποιοι Παράγοντες που Συντέλεσαν στην Ανάπτυξη της Μελέτης Σ.Κ. Εξέλιξη ιδεολογίας του ΜΚΤ. Δραματικός ρυθμός εισαγωγής νέων προϊόντων. Υψηλός ρυθμός αποτυχίας νέων προϊόντων. Συντομότεροι ΚΖΠ. Αυξημένο ενδιαφέρον για την προστασία του καταναλωτή. Αυξημένο ενδιαφέρον για επιπτώσεις προϊόντων στο φυσικό περιβάλλον. Υιοθέτηση πρακτικών ΜΚΤ από μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Παγκοσμιοποίηση. Ανάπτυξη τεχνικών τμηματοποίησης αγοράς και εφαρμογή τους στη στρατηγική ΜΚΤ.
8
Η ΣΚ είναι Διεπιστημονική Μικρο-οικονομική Θεωρία Κλινική Ψυχολογία Πειραματική Ψυχολογία Κοινωνική Ψυχολογία Κοινωνιολογία Πολιτιστική Ανθρωπολογία
9
Ο Σύγχρονος Καταναλωτής Περισσότερο προσανατολισμένος στην αξία. Αν και ευαίσθητος στην τιμή, επιμένει στην ποιότητα. Φαινόμενο cross-shopping. «Εκπαίδευση» του καταναλωτή από πολύ μικρές ηλικίες. «πεινασμένος για χρόνο» Περισσότερο μορφωμένος, έξυπνος και ενημερωμένος.
10
Κεφάλαιο 2 Διαδικασία Λήψης Αποφάσεων
11
Γενικοί Τύποι Σύγκρουσης Κινήτρων Προσέγγιση-Προσέγγιση (Approach- Aproach). Αποφυγή-Αποφυγή (Avoidance-Avoidance) Προσέγγιση-Αποφυγή (Approach-Avoidance)
12
Αναζήτηση και Επεξεργασία Πληροφοριών για Λήψη Αποφάσεων Ποιότητα και ποσότητα των πληροφοριών. Περιβάλλον πληροφόρησης. Τρόπος παρουσίασης των πληροφοριακών στοιχείων. Προσωπική εμπειρία από τη χρήση του προϊόντος. Διαθέσιμος χρόνος. Ηλικία.
13
Βασικοί Τύποι Διαδικασίας Λ.Α Εκτεταμένη Λ.Α Περιορισμένη Λ.Α Μηχανική ή Αυτόματη Λ.Α
14
Κανόνες Λήψης Αποφάσεων Αποζημιωτικό Υπόδειγμα Μη Αποζημιωτικό Υπόδειγμα
15
Κανόνες μη Αποζημιωτικού Υποδείγματος Συνδετικός Κανόνας Διαζευκτικός Κανόνας Λεξικογραφικός Κανόνας Κανόνας Εξάλειψης με Απόψεις
16
Κεφάλαιο 3 Αντίληψη Καταναλωτή και Στρατηγική Μάρκετινγκ
17
Αντίληψη Αντίληψη = Η διαδικασία που ακολουθούν τα άτομα, όταν δέχονται ερεθίσματα από το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον και εξάγουν κάποιο νόημα από αυτά.
18
Λειτουργίες της Επιλεκτικής Αντίληψης Αντιληπτική Επαγρύπνηση Αντιληπτική Άμυνα Αντιληπτική Οργάνωση Αντιληπτική κατηγοριοποίηση Αντιληπτική ολοκλήρωση
19
Η Μνήμη και το Σύστημα Μνήμης Σύστημα αποθήκευσης αισθητήριων πληροφοριών Βραχυπρόθεσμο σύστημα μνήμης Μακροπρόθεσμο σύστημα μνήμης
20
Ο Νόμος του Weber Δs / S = K Όπου: S = η αρχική τιμή του ερεθίσματος Δs = η μικρότερη αλλαγή του ερεθίσματος που είναι ικανή να προσεχθεί, να γίνει αντιληπτή η μ.α.δ. Κ = σταθερή αναλογίας
21
Η Κάτω του Λίμεν (Υποσυνείδητη) Αντίληψη Είναι η αντίληψη ενός ερεθίσματος κάτω του συνειδητού επιπέδου Μπορούν οι άνθρωποι να αντιλαμβάνονται ερεθίσματα δίχως να γνωρίζουν συνειδητά την ύπαρξη των ερεθισμάτων αυτών;
22
Η Αυτοεντύπωση Ιδανικός εαυτός Πραγματικός εαυτός Κοινωνικός εαυτός Ο ιδανικός κοινωνικός εαυτός Εκτεταμένος εαυτός, αναμενόμενος εαυτός)
23
Αντίληψη και Τοποθέτηση Μάρκας Ο τρόπος με τον οποίο ο καταναλωτής αντιλαμβάνεται ένα προϊόν (πώς δηλαδή το προϊόν τοποθετείται στο μυαλό του καταναλωτή) είναι περισσότερο σημαντικός για την επιτυχία του από ότι τα ουσιαστικά χαρακτηριστικά του.
24
Η Εικόνα του Προϊόντος Οι καταναλωτές βασίζονται στις αντιλήψεις τους για τις εικόνες διαφόρων μαρκών, προϊόντων και ανθρώπων προκειμένου να προβούν σε καταναλωτικές αποφάσεις.
25
Αντιληπτική Χαρτογράφηση Η τεχνική της αντιληπτικής χαρτογράφησης βοηθά το ΜΚΤ στην ανακάλυψη των προϊοντικών αντιλήψεων του καταναλωτή Επίσης, καθιστά δυνατό τον εντοπισμό κενών που δημιουργούνται από τη σχετική τοποθέτηση των μαρκών
26
Αντιληπτός Κίνδυνος Λειτουργικός κίνδυνος Φυσικός κίνδυνος Χρηματοοικονομικός κίνδυνος Κοινωνικός κίνδυνος Ψυχολογικός κίνδυνος Χρονικός κίνδυνος
27
Κεφάλαιο 4 Ορισμοί, Μέτρηση & Τύποι Ανάμιξης
28
Ορισμός της ανάμιξης ως αποτελούμενης από τις τρεις συνιστώσες των στάσεων: (α) Πίστη (β) Προτίμηση (γ) Ετοιμότητα για (αγοραστική) δράση
29
Προϋποθέσεις της Έννοιας ΑΝΑΜΙΞΗ Το προϊόν είναι σημαντικό για την αυτό-αναγνώριση του καταναλωτή (συμβολική του σημασία). Το προϊόν είναι σημαντικό λόγω της λειτουργικής του σημασίας. Το προϊόν μπορεί να «γεννήσει» ισχυρές στάσεις και προτιμήσεις. Υπάρχουν αρκετές διαφορές ανάμεσα στις μάρκες του προϊόντος. Το προϊόν έχει συγκινησιακή έφεση (emotional appeal). Το προϊόν ταυτίζεται με τους κανόνες της ομάδας στην οποία ανήκει ο καταναλωτής.
30
Διαστάσεις της Ανάμιξης (1) Το προσωπικό ενδιαφέρον του καταναλωτή για την κατηγορία προϊόντος. (2) Η αξία της ηδονής του προϊόντος. (3) Ο βαθμός στον οποίο το προϊόν εκφράζει τον εαυτό του καταναλωτή. (4) Σημαντικότητα κινδύνου. (5) Πιθανότητα κινδύνου.
31
Τύποι Ανάμιξης Περιστασιακή Διαρκής
32
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ & ΑΝΑΜΙΞΗ Προϊόντα Χαμηλής Ανάμιξης Προϊόντα Υψηλής Ανάμιξης
33
Στρατηγικές ΜΚΤ για τη Μετατροπή της Ανάμιξης από Χαμηλή σε Υψηλή Σύνδεση προϊόντος με κάποιο ζήτημα υψηλής ανάμιξης. Σύνδεση προϊόντος με κάποια προσωπική κατάσταση υψηλής ανάμιξης. Σύνδεση του προϊόντος με υψηλής ανάμιξης διαφήμιση. Αλλαγή της σημαντικότητας των ωφελημάτων που προκύπτουν από τη χρήση του προϊόντος. Εισαγωγή ενός νέου σημαντικού χαρακτηριστικού στο προϊόν.
34
ΜΑΘΗΣΗ Κάθε σχετικά μόνιμη αλλαγή στη συμπεριφορά του ατόμου η οποία συμβαίνει σαν αποτέλεσμα της εμπειρίας, της πρακτικής, της επανάληψης, της εκπαίδευσης ή της παρατήρησης.
35
Θεωρίες Μάθησης - Thorndike (Θεωρία της Σχέσης Ερέθισμα-Αντίδραση) - Γνωστικές Θεωρίες Μάθησης - Skinner (ανταμοιβή ή τιμωρία) - Pavlov (κλασική σύνδεση)
36
ΠΡΟΣΗΛΩΣΗ Επαναλαμβανόμενες Αγορές Θετική στάση απέναντι στη μάρκα
37
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΗΛΩΜΕΝΟΥ ΣΤΗ ΜΑΡΚΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ Είναι περισσότερο σίγουρος για την επιλογή του. Ανήκει σε ομάδες υψηλότερου εισοδήματος. Έχει υψηλότερο επίπεδο αντιληπτού κινδύνου. Είναι πιθανότερο να είναι προσηλωμένος σε κάποιο κατάστημα.
38
Κεφάλαιο 5 Σχηματισμός, Μέτρηση & Αλλαγή Στάσεων
39
Στάση… Πολλοί ορισμοί, όπως… Η γενική αρέσκεια του καταναλωτή ή η προτίμησή του για κάποιο αντικείμενο. Μια προδιάθεση που γεννιέται στον καταναλωτή και με βάση την οποία αντιδρά συστηματικά σε σχέση με κάποιο αντικείμενο.
40
Καταναλωτικές Στάσεις Προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες για τα στελέχη ΜΚΤ έτσι ώστε να: Προβλέψουν μελλοντικές αγορές. Κατανοήσουν γιατί οι πωλήσεις του προϊόντος είναι ικανοποιητικές ή όχι. Βελτιώσουν το μίγμα ΜΤΚ προκειμένου να βελτιώσουν τις στάσεις των καταναλωτών.
41
Συστατικά Στοιχεία της Στάσης Το γνωστικό στοιχείο Το συγκινησιακό στοιχείο Το στοιχείο της δράσης
42
Θεωρίες Διαμόρφωσης Στάσεων Θεωρίες της Γνωστικής Συνέπειας Θεωρία της Παραφωνίας Θεωρία της Μάθησης Θεωρία του Εμβολιασμού
43
Υπόδειγμα του Fishbein (1963) Α 0 = Η στάση για το αντικείμενο ο Π χ = η άποψη για το χαρακτηριστικό χ του αντικειμένου, ή η αξιολόγησή του Ε χ = Η εκτίμηση (evaluation) της άποψης, ή σημαντικότητα (importance) του χαρακτηριστικού χ. ν = ο συνολικός αριθμός των χαρακτηριστικών.
44
Το Υπόδειγμα TORA ΠΑ = β 1 (ΣΣ) + β 2 (ΥΚ) Όπου: ΣΣ = ΥΚ =
45
Αλλαγή Στάσης Προκειμένου κάποιο μήνυμα να γίνει επιτυχημένα αποδεκτό, η πηγή του θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από: Εμπειρία για το αντικείμενο Φερεγγυότητα Ομοιότητα με κάποια χαρακτηριστικά του δέκτη-στόχου Να είναι αρεστή στο δέκτη
46
Δίπλευρα – Μονόπλευρα Διαφημιστικά Μηνύματα Μονόπλευρα = προβάλλουν μόνο τα ισχυρά στοιχεία. Δίπλευρα = θετικά στοιχεία αλλά και παραδέχονται κάποια αδυναμία του προϊόντος ή ισχυρά στοιχεία του ανταγωνιστή.
47
Στρατηγικές Αλλαγής Στάσεων Αύξηση των Πχ για τη μάρκα μας σε βασικά χαρακτηριστικά – κλειδιά του προϊόντος. Αύξηση της σημαντικότητας ενός χαρακτηριστικού – κλειδιού (Εχ). Μείωση της σημαντικότητας ενός αδύναμου χαρακτηριστικού. Μείωση των Πχ ανταγωνιστριών μαρκών. Πρόσθεση ενός εντελώς νέου χαρακτηριστικού στη μάρκα.
48
Κεφάλαιο 7 Ψυχογραφικά Χαρακτηριστικά Καταναλωτή
49
Ψυχογραφική Έρευνα και Ανάλυση Η ψυχογραφική είναι μια ποσοτική ερευνητική διαδικασία που εφαρμόζεται σε μεγάλα δείγματα η οποία αποσκοπεί στην εξήγηση του γιατί οι άνθρωποι συμπεριφέρονται όπως συμπεριφέρονται και γιατί διατηρούν τις όποιες στάσεις τους
50
Ψυχογραφικά Χαρακτηριστικά Τρόποι ζωής (Life Styles) Προσωπικότητα (Personality)
51
Αξίες και Συστήματα Αξιών (Values and Value Systems) Ως αξία ορίζουμε τη διαρκή πεποίθηση ότι μια συγκεκριμένη συμπεριφορά ή αποτέλεσμα είναι επιθυμητό ή όχι.
52
Αξίες και Τρόποι Ζωής – VALS Ενδοστρεφείς Ολοκληρωμένοι Κοινωνικά Συναισθανόμενοι Πειραματικοί Εγώ-είμαι-εγώ Εξωστρεφείς Επιτυχημένοι Φιλόδοξοι Εξαρτώμενοι, Ανήκοντες Ορμώμενοι από Ανάγκη Υποφέροντες / Υποβασταζόμενοι Επιζώντες
53
Το Global Scan (1) Οι Αγωνιστές (Strivers) (2) Οι Πιεσμένοι (Pressured) (3) Οι Προσαρμοστικοί (Adapters) (4) Οι Παραδοσιακοί (Traditionals)
54
Βασικές Χρήσεις του TGI (Target Group Index) Ανάλυση και τμηματοποίηση Ανάπτυξη στρατηγικής ΜΚΤ Ανάπτυξη επικοινωνιακής στρατηγικής Σχεδιασμός και αγορά μέσων
55
Χρησιμότητα του RISC To RISC: Χρησιμοποιείται για την τμηματοποίηση πληθυσμών με βάση τις πεποιθήσεις, τις στάσεις και τα θέματα που τους απασχολούν. Μπορεί να υποστηρίξεις αποφάσεις στρατηγικής ΜΚΤ τόσο σε μια χώρα όσο και σε διεθνικά περιβάλλοντα ΜΚΤ. Μετρώντας διαχρονικά το κοινωνικό κλίμα σε διάφορες χώρες, επιτρέπει την καλύτερη πρόβλεψη μελλοντικών αλλαγών σε αυτές (μια αναδυόμενη μεταβολή/στάση σε μια χώρα σιγά- σιγά εμφανίζεται και σε άλλες χώρες).
56
Κεφάλαιο 8 Τμηματοποίηση Αγοράς και Τοποθέτηση Προϊόντος
57
Τμηματοποίηση Αγοράς Συστηματική διαδικασία διαίρεσης μιας συνολικής αγοράς σε ομάδες καταναλωτών που έχουν παρόμοιες ανάγκες και που αντιδρούν παρόμοια σε μεταβλητές του μίγματος ΜΚΤ.
58
Προϋποθέσεις Επιτυχημένης Τμηματοποίησης Τα τμήματα που θα προκύψουν πρέπει να είναι: Αναγνωρίσιμα (identifiable) Ικανοποιητικού μεγέθους (sufficient in size) Σταθερά (stable) Προσιτά (accessible)
59
Δημογραφική Τμηματοποίηση (1) Ηλικία (2) Φύλο (3) Μέγεθος Οικογένειας/Νοικοκυριού (4) Εισόδημα (5) Επάγγελμα (Απασχόληση) (6) Επίπεδο μόρφωσης (7) Οικογενειακή Κατάσταση (8) Τόπος Κύριας Διαμονής (9) Κύκλος Ζωής της Οικογένειας (10) Θρησκεία (11) Εθνικότητα (12) Φυλή/ καταγωγή (13) Κοινωνική Τάξη (14) Κουλτούρα και Πολιτισμικές Αξίες
60
Γεωγραφική Τμηματοποίηση (1) Περιοχή (2) Μέγεθος πόλης/ χωριού (3) Πυκνότητα πληθυσμού (4) Κλίμα (5) Διαμόρφωση εδάφους (6) Μέγεθος νομού ή περιφέρειας
61
Ψυχογραφικά Κριτήρια (1) Κίνητρα (2) Προσωπικότητα (π.χ., κοινωνικότητα, επιθετικότητα, σοβαρότητα) (3) Τρόπος ζωής (Life style) Δραστηριότητες Ενδιαφέροντα Γνώμες
62
Συμπεριφορική ή Προϊοντική Τμηματοποίηση Ποσότητα Χρήσης Τρόπος Χρήσης, Σκοπός Χρήσης ή Περίσταση Χρήσης Προσδοκώμενες Ωφέλειες από τη Χρήση του Προϊόντος Αφοσίωση, Προσήλωση στη Μάρκα Ευαισθησία στην Τιμή Τρόπος Πληρωμής για την Αγορά του Προϊόντος
63
Υβριδική ή Συνδυαστική Τμηματοποίηση Δημο-ψυχογραφικά χαρακτηριστικά Γεωδημογραφικά χαρακτηριστικά Συνδυασμός προσώπου-περίστασης κατανάλωσης του προϊόντος
64
Επιλογή Αγοράς - Στόχου Αποτελεί συνδυασμό …: Των χαρακτηριστικών του κάθε τμήματος ή των ευκαιριών για κέρδος που το καθένα παρουσιάζει. Της έντασης του ανταγωνισμού που επικρατεί μέσα σε κάθε τμήμα. Των χαρακτηριστικών της επιχείρησης.
65
Τοποθέτηση Τοποθέτηση του προϊόντος στο μυαλό του μέσου καταναλωτή της αγοράς- στόχου. Να αντιληφθεί ο καταναλωτής το προϊόν όπως η επιχείρηση επιθυμεί. Ανατοποθέτηση.
66
Προσεγγίσεις Τοποθέτησης Λειτουργική (Functional) Συμβολική (Symbolic) Εμπειρική (Experiential)
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.