Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΖαχαρίας Ζυγομαλάς Τροποποιήθηκε πριν 8 χρόνια
1
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης Η έννοια της Τέχνης (Methods_Conference_11_Herrero) Διδάσκων: Καθηγητής Χρήστος Α. Δερμεντζόπουλος
2
Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.
3
Researching Arts and Culture: An Intellectual Journey Dr Marta Herrero University of Plymouth UK
4
Sociology, arts and culture METHODOLOGIES Legitimacy within the discipline of sociology. Impact and relationship to theories. Personal/Intellectual journey. Developing a research agenda: arts and culture…a journey.
5
Art: Uncomfortable??
6
The journey begins… relationship with theories APPLYING THEORIES, CONCEPTS. Museums and art collections. Modern art collecting in Ireland, Dublin. Cultural value of art.
7
Disciplinary legitimacy: the arts PhD upgrade
8
Irish Museum of Modern Art LEGITIMATING RESEARCH. Pierre Bourdieu. CAPITALS: FORMATION. Study of cultural fields: Museums: ‘Modern art’. Collecting policies. Display practices.
9
Methods Interviews: curators, museum directors, civil servants, board members. Analysis of exhbition displays. Historical background: archival research.
10
Theories: Pierre Bourdieu The social construction of art values. The market for symbolic goods. Social actors, capitals and cultural fields. Art object: cultural and symbolic capital. Social actors: cultural, economic, symbolic capitals.
11
Challenge The arts economy: art market
12
Which theories, concepts… Sociology of the arts + Sociology of Economy. Economic sociology: a sociological approach to the arts economy? Cultural sociology: conceptualise culture? ‘Market’ as a concept?
13
Shaping up a research agenda: ‘A toolbox...’
14
Art market: Dublin-London Economic, instrumental value: profit. Nationality, cultural value: tastes, preferences of buyers and vendors. Selling in London: helping differentiate ‘Irish art’ vs. ‘British art’. Selling in Dublin: patriotism, keeping art within national boundaries. Similarities. ‘Irish art’ repository of national value. Cultural Sociology, 2011.
15
Social Studies of Finance and Markets Actor network theory. Challenge ‘the social’: actor networks. Network interactions: humans, technological devices, institutions. The ‘economy’. ‘Calculation tools’.
16
Making the arts economy Art value creation and calculation tools: the art catalogue. Bourdieu: cultural, symbolic capital. Adding to human agency: objects. Catalogue as a work of art: aesthetics. Journal of Cultural Economy, 2010.
17
Performing calculation in the art market THE CULTURAL: actors- technologies. Reassessing Bourdieu: capital creation as calculation. Artworks: passive, acted upon by human agents. Site of meaning production: actors, and market devices(instruments, technologies) catalogues, exhibition media, frames…
18
Renewal: setting up agendas Culture, markets and emotions Artistic markets/non artistic markets
19
Emotions and the arts economy
20
Researching emotions... Emotions and Rituals Randal Collins. Group rituals. Body presence and collective symbol. Emotional energy.
21
Emotions and rituals in the art market AIMS. Emotions as a feature of economic behaviour. Centrality of the art object. Role of art institutions: increasing/decreasing emotional energy. Type of art for sale. Thesis Eleven, 2010.
22
Rituals, emotions and art RECYCLING DATA. Art as a cultural + emotional object. Repository of emotions. Mediates emotions of buyers. Moulin (1967) The French Art Market, art collecting as a passion … Advantages: Centrality of the art object. More encompassing view of market behavior.
23
Centrality of emotions in markets: challenges Economic behaviour: prominence of economics. Initial reaction to my research! Positive and negative. How to research emotions? How to distinguish emotions from self-interested behaviour? Its all self-interested behaviour. Influence of economic paradigms,
24
Arts, Culture and Sociology: challenges LEGITIMACY: Centrality of arts to sociology, and to economic processes. SETTING RESEARCH AGENDAS. Developing, advancing existing theories. Challenges: Opening up inter-disciplinarity: a dialogue sociology & economics+ emotions? REVISIONING METHODS: Formulating questions, accessing interviewees, confidentiality... ADVANTAGES: Pushing the boundaries of sociological research to incorporate and combine previously unexplored subject areas.
25
Τέλος Ενότητας
26
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
27
Σημειώματα
28
Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0. Έχουν προηγηθεί οι κάτωθι εκδόσεις: Έκδοση 1.0 διαθέσιμη εδώ. http://ecourse.uoi.gr/course/view.php?id=1201. http://ecourse.uoi.gr/course/view.php?id=1201
29
Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διδάσκων: Καθηγητής Χρήστος Α. Δερμεντζόπουλος. «Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης. Η έννοια της Τέχνης, Methods_Conference_11_Herrero». Έκδοση: 1.0. Ιωάννινα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://ecourse.uoi.gr/course/view.php?id=1201. http://ecourse.uoi.gr/course/view.php?id=1201
30
Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή, Διεθνής Έκδοση 4.0 [1] ή μεταγενέστερη. [1] https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.