Empirische Sprachforschung Lehreinheit 5: Discourse Grammar Dr. Christina Alexandris Nationale Universität Athen Deutsche Sprache und Literatur.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 1.1: Συναισθήματα Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τηλεοπτικά Ρεπορτάζ Ενότητα 1: Εισαγωγή στα Ρεπορτάζ Νίκος Μύρτου Σχολή ΟΠΕ Τμήμα ΕΜΜΕ.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 1
Morphologie Beispiel 1: Inuit Grammar Dr. Christina Alexandris
Νεότερη Ελληνική Ιστορία Α'
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Ιχθυολογία Ενότητα 4η. Eργαστηριακή Άσκηση
Περιγραφή Ενότητας Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση δηλώσεων SQL που περιλαμβάνουν EXIST, ANY, ALL. Χ. Σκουρλάς.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Empirische Sprachforschung Lehreinheit 5: Discourse Grammar Dr. Christina Alexandris Nationale Universität Athen Deutsche Sprache und Literatur

Material: Discourse Analysis, An Introduction 2nd Edition Brian Paltridge, 2012

3 Discourse Grammar Texture of Text Cohesion and Discourse (Kohäsion oder Textkohäsion ) – Reference – Lexical Cohesion – Collocation – Conjunction – Substitution and Ellipsis (Substitution und Ellipse) Theme and Rheme – Thematic Progression Attitude and Grammar – Grammar and Engagement Brian Paltridge, 2012

Texture of Text Cohesion and Discourse

5 Discourse Grammar Cohesion and Discourse – Reference (Referenz) – Lexical Cohesion – Collocation – Conjunction – Substitution and Ellipsis Brian Paltridge, 2012

6 Discourse Grammar Texture of text Unity of structure (combination of patterns to create information structure, focus and flow in text, schematic structure in text) Unity of texture (patterns of cohesion) – Cohesion: Relationship between items in text (words, phrases, clauses) and items such as pronouns, nouns, conjunctions. – Relationship between: – words and pronouns that refer to that word (reference items) – words that commonly co-occur in texts (collocation) – words with similar, related and different meanings (lexical cohesion) – clauses and ways a semantic relationship is expressed (conjunctions) – substitution and ellipsis of words and phrases (substitution, ellipsis) Brian Paltridge, 2012

7 Discourse Grammar Cohesion: Reference items Relationship between words and pronouns that refer to that word: Anaphoric (back >), Homophoric (same =), Exophoric (outside  ), Comparative (mentioned *↑) and Bridging (inferred {…}) reference: “It seems everyone’s read that self-help book: Greg Behrendt and Liz Tuccillo’s He’s Just Not That Into You…First in the US, then all over the world, women became converts to the book’s tough-love message. When it was published late last year, Oprah sang its praises, tearful women called it ‘the Bible’ and others declared it had changed their lives forever (Cooper, 2005:S38)” “Customer: What kind of book would you say this is? Where would you put it in your bookshelves?” “Stuart agrees: ‘I was hopeless’, he says with a laugh. ‘I’m just not one of those blokes that find approaching women easy (Cooper, 2005:S38)” Brian Paltridge, 2012

8 Discourse Grammar Cohesion: Lexical Cohesion Relationship between words with similar, related and different meanings: Repetition (X, …x….x…) Synonymy (X = Y): “blokes” = “men” Antonymy (X ≠ Y): “real players” vs. “boofheads” Hyponymy (A: {w,x,y,z}): field grown crops (wheat, corn…) and Meronymy (S = a+b+m+n ): (ear (kernel,silk), tassell (pollen)) Brian Paltridge, 2012

9 Discourse Grammar Cohesion: Collocation Relationship between words that commonly co-occur in texts: (A…Ψ), (B...Ξ), (C…Z) Example: “real-estate agents”, “fresh fruit and vegetables”, “right direction”, “wasting time” (* “fresh real-estate agents”) Expectancy relation: (A→Ψ), (B→Ξ), (C → Z) Example: waste-time, online – dating Lexical bundles: multiword combinations: (AGEΨ), (BDIΞ), (CKΞZ) “as a result of”, “in the other hand”, “I don’t think so”, “as shown in” Brian Paltridge, 2012

10 Discourse Grammar Cohesion: Conjunction Basic options for conjunction (Martin and Rose, 2007): 1. Logical Relation: addition Meaning: addition Examples: and, besides, in addition 2. Logical Relation: comparison Meaning: similarity/ contrast Examples: like, as if, similarly / but, whereas, on the other hand 3. Logical Relation: time Meaning: successive Examples: then, after, subsequently, before 4. Logical Relation: consequence Meaning: cause / means / condition Examples: so, because, since, therefore / by, thus, by this means / if, provided that, unless Brian Paltridge, 2012

11 Discourse Grammar Cohesion: Substitution and Ellipsis Substitution: – Try reading this book. That one’s not very good. – A: Has he had dinner yet? B: He must have done. There’s no food in the fridge. – A: That’s great to hear you’re still happy. B: Oh yes very much so. Ellipsis: Announcer: Gary, what did you want to say to Allison tonight? Caller: [I want to say] that I’m very sorry for the fight we had the other night. Announcer: What was that over? Caller: [It was over] something rather silly actually Announcer: They usually are, aren’t they? Caller: Yeah [they usually are silly] and [I want to say] that I love her very much and [I want to say] we’ll have to stick it through, you know? Brian Paltridge, 2012

Thematic Progression Theme and Rheme

13 Discourse Grammar Theme and Rheme Theme is the starting point of the clause, what the clause is “about”, the “element which serves as the point of departure of the message” (Halliday, 1985: 38) The remainder of the clause is the rheme Brian Paltridge, 2012

14 Discourse Grammar Examples of theme and rheme Topical Textual Topical: Rheme: theme: theme: theme: Genre - - is a term in widespread use to indicate an approach to,communication, which emphasizes social function and purpose. Significant - - surrounds the definition of genre, particularly the extent debate to which it refers to texts or activities in which texts are embedded. It - - is often vaguely defined but several uses of this can be identified which are illustrated in different term types of genre analysis. Brian Paltridge, 2012

15 Discourse Grammar Interpersonal Theme Refers to an item that comes before the rheme which indicates the relationship between the participants and the text. Textual Interpersonal Topical Rheme: theme: theme: theme: However it seems unlikely Descartes would deliberately change that - - church Expresses probability (perhaps), usuality (sometimes), typicality (generally), obviousness (surely), opinion (to my mind), admission (frankly), persuasion (believe me), entreaty (kindly), presumption (no doubt), desirability (hopefully), prediction (as expected) (Halliday and Matthiessen, 2004) Brian Paltridge, 2012

16 Discourse Grammar Multiple Theme More than one single thematic element in the Theme component of the clause: Textual Interpersonal Topical Rheme: theme: theme: theme: Because, of course, the dating is a clumsy dance of blunders game and misunderstandings Brian Paltridge, 2012

17 Discourse Grammar Thematic Progression = method of development of text 1/2 Constant Theme: Textual theme : Rheme: Text, can be used for spoken and written language. It usually refers to a stretch, an exact or complete piece of writing or speech. Discourse is a much wider term. It can be used to refer to language in action, such as legal discourse, which has characteristic patterns of language. Linear Theme: Textual theme: Rheme: The term ‘modality’, describes a range of grammatical resources used to express probability or obligation. Generally, obligation is used in speech, speech especially when wanting to get things done such as ‘You should keep your room tidy’. Brian Paltridge, 2012

18 Discourse Grammar Thematic Progression = method of development of text 2/2 Multiple Theme / Split Theme: Textual theme : Rheme: When Japanese people, write their language. they use a combination of two separate alphabets as well as ideograms borrowed from Chinese. The two alphabets are called hiragana and katakana. The Chinese ideograms are called Kanji. Hiragana represents the 46 basic sounds that are made in the Japanese language. Katagana represents the same sounds as hirgana but (Katakana) is used many for words borrowed from foreign languages and for sound effects. Kanji are used to communicate an idea rather than a sound Brian Paltridge, 2012

Grammar and Engagement Attitude and Grammar

20 Discourse Grammar Attitude Attitude refers to resources used to make either a positive or a negative evaluation of phenomena (Droga and Humphrey, 2007:75) – “appalling terrorist attacks”, “Tuesday’s terrible tragedy” – “Nothing would be more foolish than to think it is smart to keep out the Afghans” – “in some mysterious way linked to Islamic politics” Attitude- main categories: Affect Judgement Appreciation – Attitude may have – double coding due to culture, gender etc. or – a double layered interpretation,drawing on more than one subsystem of the appraisal network at the same time (Rothery and Stenglin, 2000) Brian Paltridge, 2012

21 Discourse Grammar Engagement Engagement is concerned with the sourcing of attitude and acknowledgement of alternative voices (Martin, 2002:58) Example: “…is similar to The Rules, which infuriated women with its old- fashioned on passive, compliant female behavior, Jen Abydeera agrees….” – Engagement-main ways of expression: Attribution (‘say’ (non-endorsement), ‘claim’ (disendorsement), ‘claim’ (endorsement), ‘always’ (certainty), ‘normally’ (usuality), ‘possibly’ (probability), ‘controversial’, ‘biased’, ‘questionable’ ) Disclaimers (reject outside source) Proclaimers (challenge outside source) Brian Paltridge, 2012

22 Discourse Grammar References Paltridge, B. (2012): Discourse Analysis, An Introduction. 2 nd edition. London, Bloomsbury. (Detailed References in handout)

Τέλος Ενότητας

24 Discourse Grammar Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

26 Discourse Grammar Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0.

27 Discourse Grammar Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Χριστίνα Αλεξανδρή. «Εμπειρική Γλωσσολογική Έρευνα: Discourse Grammar». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

28 Discourse Grammar Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

29 Discourse Grammar Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

30 Discourse Grammar Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες

31 Discourse Grammar Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (2/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Πίνακες