Ενδοσχολική βία και εκφοβισμός Δήμητρα Κούρου Στέλλα Γριμπιλάκου
Εκφοβισμός ή θυματοποίηση Ένας μαθητής γίνεται αντικείμενο εκφοβισμού ή θυματοποιείται όταν υποβάλλεται κατ’ επανάληψη και κατ’ εξακολούθηση, σε αρνητικές ενέργειες από έναν ή περισσότερους άλλους μαθητές.
Χειρονομίες, Γκριμάτσες Αποκλεισμός ατόμου από μια ομάδα Αρνητική ενέργεια: Σωματική Βία Λεκτική Βία Βρισιές Απειλές Χλευασμούς Χτυπήματα Σπρωξίματα Κλωτσιές Χειρονομίες, Γκριμάτσες Αποκλεισμός ατόμου από μια ομάδα
Τα θύματα συνήθως … Εμφανίζουν περισσότερο άγχος και ανασφάλεια από το μέσο όρο των μαθητών. Είναι επιφυλακτικά, ευαίσθητα άτομα. Έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και συχνά αρνητική εικόνα για τον εαυτό τους.
Τα χαρακτηριστικά των νταήδων Επιθετικότητα Είναι παρορμητικοί και έχουν ανάγκη κυριαρχίας Δεν έχουν ενσυναίσθηση ως προς τα θύματα του εκφοβισμού.
Πιθανά αίτια της επιθετικής συμπεριφοράς Έχουν σε μεγάλο βαθμό την ανάγκη απόκτησης δύναμης και κυριαρχίας. «Απολαμβάνουν» να είναι εκείνοι κυρίαρχοι. Έχουν αναπτύξει ένα βαθμό εχθρικότητας προς το υπόλοιπο περιβάλλον. Ο παράγοντας «όφελος» Η επιθετική συμπεριφορά ανταμείβεται σε μορφή γοήτρου Εξαναγκάζουν τα θύματα να τους δίνουν χρήματα, τσιγάρα κ.λ.π
Ηλεκτρονικός εκφοβισμός Ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός αποτελεί την πιο σύγχρονη μορφή εκφοβισμού, η οποία παίρνει εύκολα και γρήγορα διαστάσεις και εκτός σχολείου. Περιλαμβάνει την αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού, καθώς και την δημοσίευση φωτογραφιών ή βίντεο τα οποία έχουν τραβηχθεί χωρίς τη γνώση ή τη συγκατάθεση του παιδιού ή εφήβου που εκφοβίζεται. Αυτά στέλνονται στο ίδιο το άτομο ή κυκλοφορούν σε γνωστούς του αποδέκτες μέσα από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, από υπηρεσίες που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα (μηνύματα MMS και SMS), και από διαδικτυακούς τόπους κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, Google+ κ.λπ.) και ανάρτησης βίντεο (YouΤube κ.λπ.). Εκδήλωση ηλεκτρονικού εκφοβισμού, εκτός από την αποστολή μηνυμάτων, φωτογραφιών ή βίντεο με χυδαίο η απειλητικό περιεχόμενο, είναι και η χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου (δηλαδή το να υποκλέψει κάποιος/α την ταυτότητά του και να αναρτά περιεχόμενο υποκρινόμενος/η ότι είναι το πρόσωπο που εκφοβίζεται ).
Σκοπός του ηλεκτρονικού εκφοβισμού Είναι συνήθως ο αποκλεισμός του παιδιού ή εφήβου από μια ομάδα, πραγματική ή διαδικτυακή, και η περιθωριοποίηση, ενώ αρκετές φορές γίνεται και σαν είδος «εκδίκησης» για κάτι που έχει συμβεί μεταξύ κάποιων παιδιών ή εφήβων, μιας που στο διαδίκτυο υπάρχει η αίσθηση της ανωνυμίας και της «αόρατης απειλής» από άγνωστα πρόσωπα.
εμφάνιση ψυχολογικών διαταραχών, χαμηλή σχο - Αφορμές Είναι η εθνικότητα, το φύλο, το βάρος, η σχολική επίδοση, η κοινωνική συστολή. (το φαινόμενο του ρατσισμού) λική επίδοση, προβλήματα κοινωνικοποίησης
Επιπρόσθετα H σχέση μεταξύ αυτού που εκφοβίζει και αυτού που εκφοβίζεται χαρακτηρίζεται από μία ασυμμετρία δύναμης, για παράδειγμα το άτομο μπορεί να είναι (ανάλογα με την ηλικία) μεγαλύτερο, ψηλότερο, δυνατότερο, καλύτερο στις μαθησιακές επιδόσεις, πιο δημοφιλές κ.λπ.
Ο ρόλος των παρατηρητών Σε περιστατικά εκφοβισμού συχνά υπάρχουν και παρατηρητές που είτε παρακολουθούν σιωπηρά, είτε παρεμβαίνουν, παίρνοντας το μέρος αυτού που εκφοβίζει, ή του θύματος. Δείτε το video
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ Η πιθανότητα εμφάνισης αντικοινωνικής συμπεριφοράς, η εμφάνιση ψυχολογικών διαταραχών, χαμηλή σχολική επίδοση, προβλήματα κοινωνικοποίησης
Δειτε βιντεο εδω ;)