9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
Advertisements

Κεφάλαιο 5ο IV Εικαστικές τέχνες και μουσική
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Η Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης
Βαγγέλης αθανασιου κατερινα βουτσα
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
Ευρύτερη θεματική προγράμματος:
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΣΤΟ ΔΕΣΠΟΤΑΤΟ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΟΚΡΑΤΙΑΣ.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
Κατερίνα Α & Θέμης Κ Πληροφορίες Άγιοι Θεόδωροι, με το χαρακτηριστικό πασίγνωστο οκτάγωνο τρούλο, η μεγαλύτερη και αρχαιότερη εκκλησία του Μυστρά. Διατηρεί.
ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
12o. Η ναοδομία της Κεντρικής και της Νότιας Ελλάδας
8ο. Η ναοδομία στα κράτη της Νίκαιας και της Τραπεζούντας
13ο. Επανάληψη: H αρχιτεκτονική την εποχή των Παλαιολόγων
4ο. Μοναστηριακή αρχιτεκτονική
Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής (4ος – 15ος αι.)
6ο. Αυτοκρατορία και Χριστιανισμός τον 4ο και τον 5ο αιώνα
4ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Θεσσαλονίκη και Άγιος Δημήτριος : μύθος και πραγματικότητες
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
Αχειροποίητος: η εκκλησία της Θεοτόκου
7ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Κωνσταντινούπολη.
Α. Η ναοδομία της Θεσσαλίας (10ος – 12ος αι.)
5ο και 6ο. Η ναοδομία της Κωνσταντινούπολης των Παλαιολόγων
3ο. Πολεοδομία και Οικιστική στη μέση Βυζαντινή περίοδο
12o. Η ναοδομία στην επικράτεια των Σέρβων τον 14ο αιώνα
5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
8ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Αρχιτεκτονική:
ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΚΑΙ ΑΓΙΟΙ ΤΟΠΟΙ: ΤΟ ΛΙΚΝΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
4ο. Ο χριστιανικός ναός στην Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο:
Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΝΑΟΣ: ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ, ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ: Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
παναγια παμμακαριστοσ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
Πολιτιστικό πρόγραμμα 4 ου Γυμνασίου Ευόσμου Σχολικό Έτος Παλαιοχριστιανικοί Ναοί και Βυζαντινά Μοναστήρια,ένας θησαυρός στην πόλη μας Υπεύθυνες.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
Εργασία των μαθητών της Β΄ Λυκείου: Βρέττη Παναγιώτη Καλαϊτζόγλου Παναγιώτη Κουφοπούλου Βασιλικής Μανδήλη Χριστόδουλου Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Βλέτση Ευαγγελία.
Υπεύθυνες καθηγήτριες: Γεωργιάδου Μαρία, Λαζοπούλου Μαρία, Τσαλδάρη Φωτεινή.
Γ. Βελένης, Το πολύκογχο ιερό βήμα των τρισυπόστατων εκκλησιών της Τουρκοκρατίας, στο: Εκκλησίες IΙ (1982) Γ. Σκιαδαρέσης, Προσκτίσματα μεταβυζαντινών.
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
Ιεροί Ναοί της Θεσσαλονίκης. Ρυθμός: εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο. Οι μαθητές της Γ΄2 τάξεως: Θεόδωρος Σπυρίδης και Μαργαρίτα Χανοπούλου. Επιβλέποντες.
Παλαιολόγεια Αναγέννηση 14 ος αιώνας. ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΕΙΑΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ Η παλαιολόγεια δυναστεία υπήρξε η μακροβιότερη που πέρασε από την Αυτοκρατορία,
Αγιος Νικόλαος Ορφανός..  Ο Ναός του Αγίου Νικολάου του Ορφανού είναι παλαιό βυζαντινό καθολικό μονής της Θεσσαλονίκης και μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής.
ΜΑΘΗΜΑ ΤΠΕ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΚΑΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Η παλαιοχριστιανική βασιλική Η καταγωγή. Οι τύποι.
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
Αρχιτεκτονική και θεία λατρεία
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο (Α΄ μέρος)
Αγία Σοφία Η Αγία Σοφία ,ικ΄π στη Θεσσαλονίκη, είναι μία από τις παλαιότερες εκκλησίες της πόλης, η οποία έχει παραμείνει ακέραια μέσα στο βάθος του χρόνου.
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Αγιορείτικη αρχιτεκτονική: η βυζαντινή κληρονομιά και η συνέχειά της
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
ΒΑΣΙΛΙΚΗ. ΤΡΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας Γ. Βελένης, Οι Άγιοι Απόστολοι Θεσσαλονίκης και η σχολή της Κωνσταντινούπολης, στα: Akten des XVI. Internationalen Byzantinisten Kongresses, Jahrbuch der Österreichischen Byantinistik 32/4 (1981), 457-467 Γ. Βελένης, Η αρχιτεκτονική σχολή της Μακεδονίας κατά την μέση και ύστερη βυζαντινή περίοδο, Σύναξη 63 (1997), 49-59 Α. Ξυγγόπουλος, Τέσσαρες μικροί ναοί της Θεσσαλονίκης εκ των χρόνων των Παλαιολόγων, Θεσσαλονίκη, 1952 Α. Ξυγγόπουλος, Τα βυζαντινά μνημεία των Σερρών, Θεσσαλονίκη 1965 Θ. Παπαζώτος, Η Βέροια και οι ναοί της (11ος – 18ος αι.), Αθήνα 1994 Cv. Grozdanov, Ohridsko zidno slikarstvo XIV veka, Beograd 1980 M.L. Rautman, The Church of the Holy Apostles in Thessaloniki (Ph.D., University of Indiana, 1984) Sl. Ćurčić, The Role of Late Byzantine Thessaloniki in Church Architecture in the Balkans, DOP 57 (2003), 65-84

Σέρρες, καθολικό μονής Τιμίου Προδρόμου (τέλη 13ου και 14ος αι.)

Σέρρες, Άγιος Νικόλαος του Κάστρου (α’ μισό 14ου αι.)

Σέρρες, Άγιος Νικόλαος του Κάστρου (σημερινή κατάσταση)

Βέροια, τοπογραφικό του ιστορικού κέντρου

Βέροια, καθολικό μονής Χριστού Ξένος Ψαλιδάς και σύζυγός του Ευφροσύνη (1314/5)

Βέροια, καθολικό μονής Χριστού

Βέροια, ναός αγίου Σάββα της Κυριώτισσας (14ος αι.) μοναχή Ξένη Παλαιολογίνα (μνεία το 1344) αφιερώτρια του ναού (;)

Βέροια, ναός αγίου Σάββα της Κυριώτισσας

Θεσσαλονίκη, τοπογραφικό της πόλης

Θεσσαλονίκη, Άγιος Νικόλαος Ορφανός (β’ φάση, 1310-1320)

Θεσσαλονίκη, Άγιοι Ταξιάρχες (β’ φάση, α’ τέταρτο 14ου αι.)

Θεσσαλονίκη, Άγιοι Ταξιάρχες

Θεσσαλονίκη, ναός Χριστού Σωτήρος (β’ φάση, περ.1340)

Θεσσαλονίκη, Αγία Αικατερίνη, τέλη 13ου αι.

Θεσσαλονίκη, Αγία Αικατερίνη

Θεσσαλονίκη, Άγιος Παντελεήμων (περ. 1300) Μονή του κυρ-Ισαάκ (;), μητροπολίτης Ιάκωβος (1295-1314)

Θεσσαλονίκη, Άγιος Παντελεήμων

Θεσσαλονίκη, Άγιος Παντελεήμων

Θεσσαλονίκη, Άγιοι Απόστολοι Πατριάρχης Νήφων (1310-1314)

Θεσσαλονίκη, Άγιοι Απόστολοι

Θεσσαλονίκη, Άγιοι Απόστολοι

Θεσσαλονίκη, Άγιοι Απόστολοι

Θεσσαλονίκη, Άγιοι Απόστολοι

Θεσσαλονίκη, Προφήτης Ηλίας (περ. 1360-1380)

Θεσσαλονίκη, Προφήτης Ηλίας

Θεσσαλονίκη, Προφήτης Ηλίας

Σύνοψη: τυπολογία ναών Μακεδονίας Μονόχωρος τρουλαίος - με περίστωο - με πλάγιες κόγχες - τετράκογχος Μονόχωρος ξυλόστεγος με περίστωο Σταυροειδής εγγεγραμμένος με περίστωο Σταυροειδής εγγεγραμμένος αθωνικός με λιτή και περίστωο Τρίκλιτη βασιλική (;)

Σύνοψη: τοιχοποιίες ναών Μακεδονίας

Σύνοψη: τρούλοι ναών Μακεδονίας

Διάταξη περιστώου και τρούλων σε παλαιολόγειους ναούς της Μακεδονίας και της Ηπείρου

Σύγκριση: αψίδες ναών Αγίων Αποστόλων Θεσσαλονίκης και νότιας εκκλησίας της μονής Λιβός Κωνσταντινούπολης