Ευθείες και πλάγιες ερωτήσεις

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ.
Advertisements

«Πότε μπορώ να μιλάω στην τάξη»
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ενότητα 1 Ο φίλος μας το περιβάλλον
«Τι είναι αυτό που σας εκπλήσσει περισσότερο στους ανθρώπους;»
ΕΙΔΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ.
Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
Πάντα ακούμε τους «κανόνες» των γυναικών
Πάντα ακούμε τους «κανόνες» των γυναικών
ΕΡΓΑΣΙΑ Α΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ Κ ΕΊΜΕΝΑ Ν ΕΟΕΛΛΗΝΙΚΉΣ Λ ΟΓΟΤΕΧΝΊΑΣ Μ ΑΡΊΑ Μ ΟΥΡΚΟΚΏΣΤΑ Τ ΜΉΜΑ Α'2 Το σοφό σπουργίτι.
Ο Dalai Lama είπε «Διαβάστε το για να δείτε αν όντως ισχύει για εσάς!»
ΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
Ο Μάνος Χατζιδάκις για το νησί των συναισθημάτων
Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας
Δρόμος αρετής και δύναμης
ΤΑ ΕΠΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ Βασικές δεξιότητες μελέτης. Β. Βασιλείου.
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
Τεστ μόνο για τους πολύ έξυπνους
Έχεις δύο επιλογές! από το
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6
Δευτερεύουσες προτάσεις.
Σημειώσεις : Χρήστος Μουρατίδης
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ!!!
Δευτερεύουσες προτάσεις
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ο Υπολογιστής και η Επεξεργασία των Δεδομένων
Γνωρίζω τον υπολογιστή
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
Σεμπάστιαν Πίλαρτζικ Θάνος Κανέλλος Τζαβέλας Νέστορας
α) ονόματα ουσιαστικά, β) ονόματα επίθετα γ) αντωνυμίες 
Μερικές φορές νιώθω πολύ θυμωμένη!!
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε ένα νησί στο οποίο ζούσαν όλα τα συναισθήματα. Εκεί ζούσαν η Ευτυχία, η Λύπη, η Γνώση, η Αγάπη και όλα τα άλλα συναισθήματα.
Ευθύς και πλάγιος λόγος
Μερικές φορές το αποτέλεσμα εμφανίζεται αμέσως από κάτω.
Πραγματοποιήθηκε η δεύτερη επίσκεψη του σχολείου μας στο Ειδικό Σχολείο Ν. Κορινθίας.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ ΑΝΤΖΕΛΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΣΟΦΙΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Συνέντευξη με νήπια.
Η δύναμη της εικόνας Και φέτος στις 7 Φεβρουαρίου γιορτάζουμε την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ο Υπολογιστής και η Επεξεργασία των Δεδομένων
Καθόμουν στην τουαλέτα και έκανα ό,τι έκανα όταν ξαφνικά άκουσα…
ΤΑ ΕΠΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Ο Dalai Lama είπε «Διαβάστε το για να δείτε αν όντως ισχύει για εσάς!»
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ο Υπολογιστής και η Επεξεργασία των Δεδομένων
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ο Υπολογιστής και η Επεξεργασία των Δεδομένων
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ο Υπολογιστής και η Επεξεργασία των Δεδομένων
Future events (revision) Health and body
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Μάθημα 8ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας
Τεστ μόνο για τους πολύ έξυπνους
Κοιτάμε για ένα λεπτό πολύ προσεκτικά την εικόνα και προσπαθούμε να θυμόμαστε όσα περισσότερα μπορούμε!
Καθόμουν στην τουαλέτα και έκανα ό,τι έκανα όταν ξαφνικά άκουσα…
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ο Υπολογιστής και η Επεξεργασία των Δεδομένων
Η δύναμη της εικόνας Και φέτος στις 7 Φεβρουαρίου γιορτάζουμε την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου.
πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ο Υπολογιστής και η Επεξεργασία των Δεδομένων
Τεστ μόνο για τους πολύ έξυπνους
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ο Υπολογιστής και η Επεξεργασία των Δεδομένων
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Βασικές Έννοιες της Πληροφορικής σελ. 12 Λέξεις Κλειδιά: Δεδομένα (Data), Πληροφορία (Information), Επεξεργασία (Processing), Υπολογιστής.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ευθείες και πλάγιες ερωτήσεις Οι ερωτηματικές προτάσεις χωρίζονται σε ευθείες και πλάγιες. Οι ευθείες ερωτήσεις είναι κύριες προτάσεις και στο γραπτό λόγο παίρνουν ένα ερωτηματικό. Πότε θα φύγεις; Οι πλάγιες ερωτήσεις είναι δευτερεύουσες προτάσεις και στο γραπτό λόγο δεν παίρνουν ερωτηματικό. Ονομάζονται έτσι, γιατί η ερώτηση δε γίνεται άμεσα, αλλά μεταφέρεται από κάποιο άλλο πρόσωπο. Εξαρτώνται πάντα από μια κύρια πρόταση. Τον ρώτησε πότε θα φύγει.

Οι ερωτηματικές προτάσεις, ευθείες και κύριες, ανάλογα με την απάντηση που δέχονται χωρίζονται σε ολικής άγνοιας και μερικής άγνοιας. δέχονται ως απάντηση δεν μπορούν να απαντηθούν ένα Ναι ή ένα Όχι με ένα Ναι ή ένα Όχι ή κάποια ισοδύναμη λέξη (π.χ. βέβαια, ασφαλώς, φυσικά, καθόλου κ.τ.λ.). Θα έρθεις μαζί μου;  Πότε θα φύγεις; (Ολικής άγνοιας)           (Μερικής άγνοιας)

Οι ερωτηματικές προτάσεις ανάλογα με το αν έχουν ένα ή δύο μέλη ονομάζονται μονομελείς και διμελείς.  Θα φύγεις;  Θα φύγεις ή θα μείνεις; (Μονομελής)   (Διμελής)

Οι ερωτήσεις ανάλογα με το τι επιδιώκει ο ομιλητής χωρίζονται σε: γνήσιες (ζητάμε πραγματικά μια πληροφορία),  ρητορικές (ο ομιλητής θεωρεί δεδομένη την απάντηση), ερωτήσεις προσταγής. Τι ώρα φεύγει το λεωφορείο; (γνήσια, ζητάμε να μάθουμε κάτι που δεν ξέρουμε) Δεν αξίζει η φύση το θαυμασμό μας; (ρητορική, ο ομιλητής θεωρεί δεδομένο ότι η φύση είναι αξιοθαύμαστη) Κλείνεις μια στιγμή την πόρτα; (προσταγής, ζητάμε από κάποιον να κάνει κάτι για μας)

Όταν ένας ομιλητής μεταφέρει μια ευθεία ερώτηση σε κάποιον άλλο, τότε λέγεται πλάγια ερώτηση ή πλάγια ερωτηματική πρόταση. Οι πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις είναι δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις και: εξαρτώνται από ρήματα που σημαίνουν ερώτηση, απορία, αμφιβολία, γνώση, αίσθηση, κ.λπ., π.χ. ρωτώ, εξετάζω, απορώ, θαυμάζω, αμφιβάλλω, λέω, εξηγώ, σκέφτομαι, δείχνω, θυμάμαι, γράφω, βλέπω, κοιτάζω, μαθαίνω, πληροφορούμαι, ακούω, υποθέτω, μαντεύω, καταλαβαίνω, υπολογίζω, προσπαθώ, πασχίζω κ.ά.

χρησιμοποιούνται: α. ως αντικείμενο, π.χ. Ρώτησε τι ώρα είναι. Υπολόγισε πόσο κάνουν όλα αυτά. Δεν ξέρω τι να πω. β. ως υποκείμενο, π.χ.    Είναι απίστευτο πόσο με ταλαιπωρείς.    Είναι ανεξήγητο πώς δουλεύει αυτή η μηχανή.    Είναι ζήτημα αν έφαγε μισό πορτοκάλι. γ. ως επεξήγηση ουσιαστικών με συγγενική σημασία με παραπάνω ρήματα, δεικτικών και αόριστων αντωνυμιών, π.χ.      Στην ερώτηση μου, αν θα έρθει μαζί μας, δεν απάντησε.      Αυτό δεν καταλαβαίνω, πού γυρνάει τέτοια ώρα.      Κάτι σκέφτηκα, μήπως τα κάνει όλα αυτά επίτηδες.

εισάγονται: α. όταν είναι ολικής άγνοιας με το ερωτηματικό μόριο αν  ή το μη, μήπως, μην τυχόν ·  Είναι ζήτημα αν έφαγε μισό πορτοκάλι. ·  Ρώτα τον περιπτερά μήπως ξέρει την οδό Αριστοτέλους. β. όταν είναι μερικής άγνοιας με τις ερωτηματικές αντωνυμίες τι, ποιος, πόσος  ή τα ερωτηματικά επιρρήματα πού, πότε, πώς, πόσο, άραγε, τάχα κ.λπ. ή το σύνδεσμο γιατί. ·   Με ρώτησε τι ώρα είναι. ·   Ο αστυνομικός κατάλαβε ποιος ήταν ο ένοχος. ·   Πρέπει να μου πεις πού θα πάτε

Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω ερωτήσεις ως ευθείες ή πλάγιες, ολικής ή μερικής άγνοιας, μονομελείς ή διμελείς: -Πότε θα πάμε εκδρομή; ευθεία – μερικής άγνοιας -Θα δεχτείς ή θα αρνηθείς την πρότασή μου; ευθεία - διμελής -Τον ρώτησε αν επιθυμεί να αγοράσει ένα βιβλίο. πλάγια – ολικής άγνοιας -Απορώ τι σκεφτόσουν. πλάγια – μερικής άγνοιας -Αναρωτιέμαι αν είσαι μαθητής ή αν είσαι φοιτητής. πλάγια - διμελής -Θα πάρουμε μαζί μας και τον Παύλο; ευθεία – ολικής άγνοιας

Ποιες από τις παρακάτω ερωτήσεις είναι γνήσιες, ρητορικές ή προσταγής: -Τι μαγείρεψες σήμερα; γνήσια -Είναι κατάσταση αυτή; ρητορική -Πώς λένε τον αδερφό του Παύλου; -Πώς να μην θυμώσω με τα καμώματά σου; -Θα μου δώσεις –σε παρακαλώ-το μολύβι σου; προσταγής -Είναι να μην απορείς με το θράσος του;