2.5 Διαχωρισμός μειγμάτων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Advertisements

Διαλυτοτητα στερεων σε υγρα
Καταστάσεις των υλικών
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ (DNA ΚΑΙ RNA) AΠΟ ΦΥΤΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ
2.7 Χημική αντίδραση.
Απομόνωση νουκλεïκών οξέων από τα φυτικά κύτταρα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
2.3 Περιεκτικότητα διαλύματος – Εκφράσεις περιεκτικότητας
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΜΙΓΜΑΤΩΝ.
Διαχωρισμός μιγμάτων.
Πως Γράφω Σωστά Επιστημονικές Ερμηνείες - Πως Γράφω Σωστά Επιστημονικές Ερμηνείες Βασίλης Γαργανουράκης
Επιμέλεια ppt: Γιούλα Πάλλα
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη
Ε Κ Φ Ε Σ Ε Ρ Ρ Ω Ν ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Β΄ Γυμνασίου
ΜΕΙΓΜΑΤΑ.
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου Γενικής Παιδείας Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
2.6.2 Φυσικές σταθερές των χημικών ουσιών. Τρόποι με τους οποίους μπορούμε να διαπιστώσουμε αν ένα δείγμα υλικού αποτελείται από μία μόνο ουσία ή είναι.
2.2.1– Μείγματα.
2.6.1 Ηλεκτρολυτική διάσπαση του νερού
Διαχωρισμός μειγμάτων
2.9 Υποατομικά σωματίδια – Ιόντα
Μείγματα.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΧΗΜΕΙΑΣ Ανίχνευση νερού
Διάσπαση του αμύλου από το ένζυμο της στοματικής κοιλότητας αμυλάση
TO NEΡΟ ΩΣ ΔΙΑΛΥΤΗΣ – ΜΕΙΓΜΑΤΑ
Περιεκτικότητα διαλύματος & εκφράσεις περιεκτικότητας
Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων
Χημική αντίδραση.
Θεωρητικό μέρος (1 από 2) Επιλέγουμε τον κατάλληλο διαλύτη ενός συστήματος. Στην άσκηση που ακολουθεί είναι το νερό (απλό στη χρήση, ακίνδυνο, εύκολα.
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες (Φ. Ε. 6) Ηλ. Μαυροματίδης.
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Επιμέλεια: Κωτίτσας Αριστοτέλης B΄ Τάξη Λυκείου B΄ Τάξη Λυκείου ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Άσκηση 7 Εργαστηριακού οδηγού.
Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών Τοπικός διαγωνισμός Χ Η Μ Ε Ι Α Σ 2010 ( ΕΚΦΕ Χαλανδρίου – Ν. Ιωνίας )
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
Aπομόνωση DNA από φυτικά κύτταρα Επιμέλεια: Καπασά Μαρία Βιολόγος, MSc, PhD.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Θωμάς Νίκας Φυσικός MSc Ραδιοηλεκτρολογίας Φυσικά Δημοτικού…
ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Υπεύθυνος: Ι. Θεοχαρόπουλος Ταχύτητα Αντίδρασης - Παράγοντες που την επηρεάζουν Εισηγητής:Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Συνεργάτης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Β΄ Γυμνασίου Παρασκευή Διαλυμάτων Ιδιότητες Υλικών Λογισμικό VLAB Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης.
Παρασκευή σαπουνιού Μάντζιου Μαρία χημικός. σαπούνια ονομάζονται τα άλατα των ανωτέρων μονοκαρβοξυλικών οξέων (παλμιτικού, στεατικού και ελαϊκού) με νάτριο.
Μπούρου Αγγελική Πασχαλίδου Γιώτα. Ας θυμηθούμε.. Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 1Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 1 Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 2Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 2.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΧΗΜΕΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Μέτρηση pH διαλυμάτων οξέων και βάσεων Βαθμονόμηση pH-μέτρου
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γυμνασίου
Διαχωρισμός μειγμάτων
Απομόνωση DNA από φυτικούς οργανισμούς!.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
ΕΚΧΥΛΙΣΗ Μέθοδος απομόνωσης και παραλαβής μιας ή περισσότερων ενώσεων από ένα μίγμα με βάση τις διαφορές στη διαλυτότητα.
Θερμόμετρα Αλλαγή Φάσης – Τήξη
Διαχωρισμός μειγμάτων
Θέμα: Επιστήμη στο πιάτο
ΑΣΠΙΡΙΝΗ.
Γιάννης Β. Ντελής Δάσκαλος – Φυσικός Συνεργάτης του Ε.Κ.Φ.Ε Καρδίτσας.
Μείγματα.
Τα υγρά και η εξάτμιση τους
2.2.2 Διαλύματα Το θαλασσινό νερό, το νερό της βρύσης
Μείγματα.
Διαλυτότητα ουσιών στο νερό και την αιθανόλη
Μείγματα Μείγματα λέγονται τα υλικά που προέρχονται από την ανάμειξη δύο ή περισσοτέρων ουσιών, που δεν αντιδρούν μεταξύ τους. Οι ουσίες που αναμείχθηκαν.
ΕΓΚΛΕΙΣΗ Εργαστήριο ανόργανης χημείας 1ου εξαμήνου
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΜΙΓΜΑΤΩΝ.
Περιεκτικότητες διαλυμάτων
Μεταγράφημα παρουσίασης:

2.5 Διαχωρισμός μειγμάτων

Ποιες τεχνικές διαχωρισμού μειγμάτων εφαρμόσαμε; εκχύλιση απόχυση διήθηση  Σε ένα ποτήρι ζέσεως Α βάζουμε νερό και το θερμαίνουμε. Όταν το νερό βράσει, προσθέτουμε φύλλα τσαγιού και διακόπτουμε τη θέρμανση. Παρατηρούμε ότι το χρώμα του νερού έγινε καστανό. 4. Με προσοχή γέρνουμε το ποτήρι ζέσεως Α και αδειάζουμε ένα μέρος του καστανού υγρού σε ένα άλλο ποτήρι Β, συγκρατώντας τα φύλλα του τσαγιού   με μια γυάλινη ράβδο. 5. Αδειάζουμε το περιεχόμενο του ποτηριού Α σε ένα χωνί με χάρτινο φίλτρο και λαμβάνουμε το υπόλοιπο υγρό σε ένα τρίτο ποτήρι Γ. Την εκχύλιση (στάδια 1-3), κατά την οποία κάποιες ουσίες (έγχρωμες, αρωματικές κτλ.) μεταφέρθηκαν από τα φύλλα του τσαγιού στο βραστό νερό, δηλαδή εκχυλίστηκαν. Την απόχυση (στάδιο 4), κατά την οποία διαχωρίσαμε το υγρό ρόφημα από τα στερεά φύλλα του τσαγιού. Τη διήθηση ή φιλτράρισμα, (στάδιο 5), κατά την οποία διαχωρίσαμε το υγρό ρόφημα από τα στερεά φύλλα του τσαγιού χρησιμοποιώντας ηθμό (φίλτρο).

Εξάτμιση διαλύματος Σε ποτήρι ζέσεως βάζουμε λίγο αλατόνερο (περίπου 5 mL). Τοποθετούμε το ποτήρι πάνω σε πλέγμα και θερμαίνουμε με λύχνο. Μετά από λίγη ώρα το νερό εξατμίζεται, ενώ στον πυθμένα του ποτηριού σχηματίζεται μία λευκή στερεή ουσία. Με την μέθοδο αυτήν παίρνουμε ένα στερεό από ένα υγρό διάλυμα

Απόσταξη αλατόνερου Στη φιάλη της συσκευής απόσταξης βάζουμε αλατόνερο και προσθέτουμε μικρή ποσότητα χρωστικής ουσίας. Θερμαίνουμε τη φιάλη με το λύχνο. Συλλέγουμε το καθαρό νερό που στάζει από τον ψυκτήρα στο ποτήρι ζέσεως. Όταν ολοκληρωθεί ο βρασμός, παρατηρούμε ότι στη φιάλη παραμένει στερεό υπόλειμμα. Με την απόσταξη διαχωρίζουμε ένα μείγμα στα συστατικά του επειδή αυτά βράζουν σε διαφορετικές θερμοκρασίες.

Χρωματογραφία Κόβουμε μία λωρίδα από διηθητικό χαρτί. Κοντά στο ένα άκρο της βάζουμε μια μικρή σταγόνα από μελάνι. Βάζουμε τη λωρίδα χαρτιού στο εσωτερικό ενός ποτηριού ζέσεως που περιέχει λίγο νερό, έτσι ώστε να βυθίζεται στο νερό η άκρη του χαρτιού αλλά όχι η σταγόνα από μελάνι. Μετά από λίγη ώρα παρατηρούμε ότι στο χαρτί έχουν δημιουργηθεί έγχρωμες κηλίδες. Στο πείραμα αυτό το νερό διαβρέχει το χαρτί και διαλύει το μελάνι. Το μείγμα (νερό και μελάνι) διέρχεται μέσα από το πορώδες υλικό του διηθητικού χαρτιού. Τα έγχρωμα συστατικά του μελανιού «τρέχουν» με διαφορετική ταχύτητα πάνω στο χαρτί και διαχωρίζονται. Η μέθοδος αυτή ονομάζεται χρωματογραφία

φυγοκέντριση Για τη φυγοκέντριση χρησιμοποιούμε συσκευές οι οποίες περιστρέφουν με μεγάλη ταχύτητα το μείγμα, οπότε αυτό διαχωρίζεται στα συστατικά του. Έτσι διαχωρίζουμε το λάδι από τις πολτοποιημένες ελιές, το βούτυρο από το γάλα, καθώς και τα συστατικά του αίματος. Με αυτή διαχωρίζουμε μείγματα μικροσκοπικών στερεών που αιωρούνται μέσα σε υγρά μείγματα σχηματίζοντας «γαλακτώματα». Το γάλα είναι ένα γαλάκτωμα.

Συνοψίζοντας

Στάση για εμπέδωση 1.Συμπλήρωσε το σταυρόλεξο: ΟΡΙΖΟΝΤΙΩΣ 2. Ο διαχωρισμός αυτός στηρίζεται στη γρήγορη περιστροφική κίνηση του μείγματος. 10. Και έτσι μετατρέπονται τα υγρά σε αέρια. 12. Μία μέθοδος διαχωρισμού ενός υγρού από αδιάλυτο στερεό. ΚΑΘΕΤΩΣ 1. Λέγεται και έτσι η μέθοδος για το διαχωρισμό υγρών από αδιάλυτες στερεές ουσίες. 5. Η μέθοδος αυτή χρησιμοποιείται για την παρασκευή ροφήματος τσαγιού. 9. Χρησιμοποιείται συχνά για το διαχωρισμό χρωστικών ουσιών. 11. Αλλαγή από την υγρή στην αέρια κατάσταση. 13. Αυτή η μέθοδος χρησιμοποιείται για το διαχωρισμό ενός στερεού από το διαλύτη μέσα στον οποίο έχει διαλυθεί.

2. Στο αλάτι που παίρνουμε από τις αλυκές  έχει μείνει και αρκετή άμμος . Ποια από τις παρακάτω διαδικασίες είναι η καταλληλότερη για να καθαρίσουμε το αλάτι αυτό και γιατί; α. Διήθηση – διάλυση – εξάτμιση β. Διάλυση – εξάτμιση – διήθηση γ. Διήθηση – εξάτμιση – διάλυση δ. Διάλυση – διήθηση – εξάτμιση 3. Ένας αστυνομικός, για να εξιχνιάσει ένα έγκλημα, πρέπει να μάθει με ποιο από τα δύο διαφορετικά στυλό που βρήκε κατά την έρευνά του γράφτηκε ένα μήνυμα. Ποια ανάλυση νομίζεις ότι πρέπει να κάνει προκειμένου να το διαπιστώσει;

Για περισσότερη εξάσκηση…

Έχοντας τα υλικά που αναφέρονται στον παρακάτω πίνακα, προσπάθησε να περιγράψεις την πειραματική διαδικασία του διαχωρισμού των συστατικών του μείγματος νερού – ζάχαρης. Κάνε το ίδιο για να διαχωρίσεις τα συστατικά που περιέχονται στο μελάνι και για να πάρεις γλυκό νερό από αλατόνερο Υλικά Διηθητικό χαρτί, χωνί διήθησης, γυάλινη ράβδος, ποτήρι ζέσεως, λύχνος, πλέγμα αμιάντου, φιάλη ζέσεως, αποστακτήρας, λάστιχα

Στον παρακάτω πίνακα δίνονται μερικές από τις ιδιότητες τριών στερεών ουσιών, της Α, της Β και της Γ: Ουσία Διαλυτή στο νερό Διαλυτή στο πετρέλαιο Α Όχι Ναι Β Γ Αν σου δοθεί ένα μείγμα που περιέχει και τις τρεις ουσίες, Α, Β και Γ, τι διαδικασία πρέπει να ακολουθήσεις για να τις διαχωρίσεις;

Διαλυτότητα στο οινόπνευμα Χρησιμοποίησε τις πληροφορίες του παρακάτω πίνακα για να διατυπώσεις την άποψή σου πώς μπορείς να διαχωρίσεις: α) το αλουμίνιο από το κοβάλτιο και β) το χρώμιο από το πολυουρεθάνη. Οι ουσίες βρίσκονται αναμειγμένες και σε μορφή σκόνης Ουσίες Διαλυτότητα στο νερό Διαλυτότητα στο οινόπνευμα Μαγνητικές ιδιότητες Αλουμίνιο αδιάλυτο Όχι Κοβάλτιο Ναι Χρώμιο Πολυουρεθάνη διαλυτό

Η χρωματογραφία είναι μια μέθοδος κατάλληλη για τον έλεγχο των χρωστικών ουσιών που περιέχονται σε τρόφιμα. Αυτές οι ουσίες είναι συνήθως μείγματα άλλων χρωστικών. Μια χρωστική ουσία τροφίμων επιτρέπεται να περιέχει μόνο τις τρεις χρωστικές Α, Β και Γ. Τα αποτελέσματα της χρωματογραφικής ανάλυσης παρουσιάζονται παρακάτω: δείγμα τροφίμου διάλυμα χρωστικής Α διάλυμα χρωστικής Β διάλυμα χρωστικής Γ α. Ποιες από τις χρωστικές Α, Β και Γ υπάρχουν στο δείγμα της χρωστικής τροφίμου που εξετάζεται; β. Είναι νόμιμη η χρήση όλων των χρωστικών που περιέχονται στο συγκεκριμένο τρόφιμο;