Άκεντρη λείανση (Centerless grinding)
Γενικά Στην κλασσική λείανση το τεμάχιο στερεώνεται μεταξύ 2 κέντρων και περιστρέφεται λαμβά- νοντας κίνηση από το ένα άκρο του. Στην άκεντρη λείανση το τεμάχιο (ΤΕ) είναι ελεύθερο μεταξύ 2 τροχών (Λ) και (Π) και ακουμπά σε ένα υποστήριγμα (Υ). Συνεπώς, το τεμάχιο δεν κρατιέται σε κέντρα και περιστρέφεται περί τον άξονά του, λειαίνεται και (i)Αν το μήκος του τεμαχίου είναι μικρότερο από το πλάτος των τροχών, λειαίνεται χωρίς κινείται κατά μήκος του άξονά του, με τους άξονες των τροχών παράλληλους (ii)Αν το μήκος του τεμαχίου είναι μεγαλύτερο από το πλάτος των τροχών, λειαίνεται δίνοντας μικρή κλίση μεταξύ των δύο τροχών, οπότε το τεμάχιο κινείται κατά μήκος του άξονά του. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στα επόμενα θα χρησιμοποιούμε τους δείκτες G, R, και w για τον λειαντικό τροχό, τον τροχό πρόωσης και το τεμάχιο, αντίστοιχα. Αν υ G και υ R οι γραμμικές ταχύτητες των τροχών, τότε: (α) Αν υ G =υ R και φορά περιστροφής αντίρροπη, τότε το ΤΕ παραμένει ακίνητο και παρά την τριβή δεν λειαίνεται. (β) Αν υ G =υ R και φορά περιστροφής ομόρροπη, τότε το ΤΕ περιστρέφεται με γραμ. ταχύτητα υ w =υ G +υ R, αλλά δεν λειαίνεται. (γ) Μόνο αν είναι υ R <<υ G και ομόρροπη φορά περι- στροφής, είναι εφικτή η λείανση
Τεχνολογικά στοιχεία Αναπτυσσόμενες δυνάμεις μεταξύ του κατεργαζόμενου τεμαχίου και των 2 τροχών ΣΥΜΒΟΛΑ: D : διάμετρος v : ταχύτητα F : δύναμη h : εκκεντρότητα γ : γωνία
Εκκεντρότητα τεμαχίου ως προς τη διάκεντρο των 2 τροχών Εκκεντρότητα (θετική) πάνω από τη διάκεντρο των τροχών Εκκεντρότητα (αρνητική) κάτω από τη διάκεντρο των τροχών ΣΧΕΣΕΙΣ – ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΤΙΜΕΣ Συνιστάται β =30 ο Βέλτιστη τιμή εκκεντρότητας h για β=30 ο και γ=12 ο Για τεμάχια διαμέτρου μέχρι 20 mm : Για τεμάχια μεγαλύτερης διαμέτρου (> 20 mm) : Πρακτικοί κανόνες Λόγος διαμέτρων τροχών : Λόγος ταχυτήτων τροχών :
ΣΧΕΣΕΙΣ – ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΤΙΜΕΣ Λόγος ταχυτήτων (q)