Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ “Σύνθεση πληροφοριών αισθητήρων για την ασφαλή πλοήγηση έντροχου ρομποτικού οχήματος” Αθανάσιος.
Advertisements

Βελτίωση Ποιότητας Εικόνας: Επεξεργασία στο πεδίο της Συχνότητας
Εργαστήριο Ψηφιακής Επεξεργασίας Εικόνας
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΣΗΜΑΤΩΝ.
Computational Imaging Laboratory Υπολογιστική Όραση ΤΜΗΥΠ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΗΜΑΤΩΝ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 9 ο Κατάτμηση Εικόνας. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Η κατάτμηση έχει ως στόχο να υποδιαιρέσει την εικόνα σε συνιστώσες περιοχές και.
Μάθημα: Πληροφορική Οδοντιάτρων 4 ο εξάμηνο Ομάδα: Αργυρού Αντώνης Δαμιανού Στεφανία Ιωάννου Παναγιώτα
Υπολογιστική Όραση ΤΜΗΥΠ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΗΜΑΤΩΝ
ΓΡΗΓΟΡΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ FOURIER
Ο ΟΘΟΝΕΣ Η οθόνη  (monitor ) του υπολογιστή, περιλαμβάνει ένα καθοδικό σωλήνα, όπως η τηλεόραση, και κατάλληλα κυκλώματα σάρωσης. Μπορεί να είναι έγχρωμη.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 10 ο Περιγραφή Σχήματος. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1) Η περιγραφή μίας περιοχής μπορεί να γίνει:  Με βάση τα εξωτερικά χαρακτηριστικά.
Μάθημα 7ο Συμπίεση Εικόνας ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 8 ο Ανίχνευση Ακμών. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Οι ακμές είναι βασικά χαρακτηριστικά της εικόνας Προς το παρόν δεν υπάρχει ακόμα.
Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων
Δισδιάστατα Σήματα και Συστήματα #1
Αναγνώριση Προτύπων.
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Κατάτμηση Εικόνων: Κατάτμηση με βάση τις περιοχές Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και.
Θεωρία Χρώματος και Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων: Παραλλαγές.
Ο Μετασχηματισμός Laplace και ο Μετασχηματισμός Ζ
Παρουσίαση Νο. 11 Ανάλυση Εικόνας Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 7 ο Συμπίεση Εικόνας. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1) Οι τεχνικές συμπίεσης βασίζονται στην απόρριψη της πλεονάζουσας πληροφορίας Οι τεχνικές.
Παρουσίαση Νο. 3 Δισδιάστατα σήματα και συστήματα #2 Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας Ακαδημαϊκό Έτος
Παρουσίαση Νο. 1 Εισαγωγή Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας Ακαδημαϊκό Έτος
Θεωρία Χρώματος και Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων
Εργαστήριο του μαθήματος “Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας”
JPEG Joint Photographic Expert Group. Τι είναι; Ε ξαιρετικά διαδεδομένο σχήμα συμπίεσης για ακίνητη εικόνα, τόσο μονόχρωμη (grayscale) όσο και έγχρωμη.
Εργαστήριο Ψηφιακής Επεξεργασίας Εικόνας
Παρουσίαση Νο. 4 Ψηφιακή Καταγραφή Εικόνας Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ Εισηγητής: Δρ. Αθανάσιος Νικολαΐδης.
Κ. Μόδη: Γεωστατιστική και Εφαρμογές της (Κεφάλαιο 2) 1 Τι είναι η πιθανότητα Έστω ότι δίνεται ένα πείραμα τύχης το οποίο καθορίζεται από το σύνολο των.
Εργαστήριο του μαθήματος “Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας”
Παρουσίαση Νο. 6 Αποκατάσταση εικόνας Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας.
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
! Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΚΑΙ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ!☺☻.
EXCEL – λογιστικά φύλλα. Χρήση επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία αριθμητικών (η γενικότερα ποσοτικών) δεδομένων Ειδικότερα Εφαρμογή εκπαιδευτικών.
Computational Imaging Laboratory ΤΜΗΥΠ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΗΜΑΤΩΝ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Υπολογιστική Όραση.
Ασυμπτωτικός Συμβολισμός
Βασικά Στοιχεία Ψηφιακής Επεξεργασίας Σήματος (ΙΙI)
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 8 ο Ανίχνευση Ακμών. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Οι ακμές είναι βασικά χαρακτηριστικά της εικόνας Προς το παρόν δεν υπάρχει ακόμα.
Μηχανική Μάθηση σε Συστήματα Πολλαπλών Πρακτόρων Παπαλιάς Κωνσταντίνος Τμήμα Πληροφορικής.
Επιβλέπων: Δρ. Γεωργιάδης Απόστολος ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΤΕ ΜΠΟΪΔΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΕΜ:955.
Επεξεργασία εικόνας 1 I. Προεπεξεργασία εικόνας (αποκατάσταση εικόνας, image restoration) Αποκατάσταση χαμένων ή κατεστραμμένων γραμμών σάρωσης (συνήθως,
ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΗ ΤΩΝ ΡΕΥΣΤΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Σκοπός της κινηματικής είναι η περιγραφή της κίνησης του ρευστού Τα αίτια που δημιούργησαν την κίνηση και η αναζήτηση των.
ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜ (2049)
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας
Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων:
Τηλεανίχνευση - Φωτογεωλογία και Μαθηματική Γεωγραφία
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας
Βελτιστοποίηση εικόνας
ΔΙΑΚΡΙΤΑ ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Σήματα
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας Ακαδημαϊκό Έτος
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
Βιομηχανικός έλεγχος στην εποχή των υπολογιστών
Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας Σ.Τ.Ε.Φ. – Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ.
Ονοματεπώνυμο : ………………………. Τμήμα : Β…. α ή β
ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ ΕΒΕΘ – Σεπτέμβριος 2017
Ονοματεπώνυμο : Χρυσούλα Αγγελοπούλου Καθηγήτρια Πληροφορικής
Δισδιάστατα Σήματα και Συστήματα #1
Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής Τ.Ε.
ΕΝΙΑΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΝΟΜΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Ε. Κ. Π. Α
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
Εισαγωγή στα Προσαρμοστικά Συστήματα
Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων:
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Βασικές έννοιες (Μάθημα 2) Τίτλος: Η Συσκευή
ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΑ & ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΑ
ΣΧΕΔΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (Σ.Α.)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας Παρουσίαση Νο. 5 Βελτίωση εικόνας

Εισαγωγή Η βελτίωση γίνεται σε υποκειμενική βάση Η βελτίωση γίνεται σε υποκειμενική βάση Η απόδοση εξαρτάται από την εφαρμογή Οι τεχνικές είναι συνήθως ad hoc Τονίζει κάποια χαρακτηριστικά Αντίθεση, Εξομάλυνση Περιγράμματα Αφαιρεί θόρυβο Οπτικά εφέ π.χ., Ψευδοχρωματισμός ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Δυο κατηγορίες τεχνικών Χωρικές τεχνικές επεξεργασίας Σημειακές Ιστογράμματος Μάσκας Επεξεργασίες στις χωρικές συχνότητες Μάσκες στο πεδίο χωρικών συχνοτήτων Ομοιομορφικό φίλτρο ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Σημειακές επεξεργασίες (1/3) g(x,y)=T(f(x,y)), όπου Τ τελεστής Εφαρμόζεται στα εικονοστοιχεία π.χ. αύξηση αντίθεσης r = f(x,y), s = g(x,y) π.χ. ο Τ είναι η σιγμοειδής συνάρτηση ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Σημειακές επεξεργασίες (2/3) Παράδειγμα Σιγμοειδής ( r = 0:255 ) ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Σημειακές επεξεργασίες (3/3) Άλλο παράδειγμα: Γραμμικός μετασχηματισμός Έστω f(x,y) E [l, L] ενώ είναι διαθέσιμη η περιοχή τιμών [n, N] Για την αξιοποίηση όλης της δυναμικής περιοχής εφαρμόζουμε: ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Ιστόγραμμα (1/4) Το r (που δηλώνει επίπεδο του γκρι) θεωρείται τυχαία μεταβλητή με σ.π.π. p(r) Η εκτίμηση του p(r) γίνεται με την χρήση του ιστογράμματος Το ιστόγραμμα περιγράφει την συχνότητα εμφάνισης των διαφόρων επιπέδων του γκρι στα εικονοστοιχεία μιας εικόνας p(rk) = nk/n, nk= πλήθος τιμών rk, n = πλήθος εικονοστοιχείων Παρέχει σημαντική πληροφορία για το περιεχόμενο της εικόνας ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Ιστόγραμμα (2/4) Παράδειγμα - Γενικά ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Ιστόγραμμα (3/4) Παράδειγμα – Σκοτεινή εικόνα ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Ιστόγραμμα (4/4) Παράδειγμα – Φωτεινή εικόνα ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Γενικά για τις τεχνικές ιστογράμματος Εξίσωση ιστογράμματος Ολική εξίσωση (περιγράφεται στην συνέχεια) Εφαρμόζεται σε όλη την εικόνα ταυτόχρονα Υπάρχει πρόβλημα με τις ομοιόμορφες περιοχές Τοπική εξίσωση Σάρωση εικόνας με ένα μικρό ή μεσαίο παράθυρο και εφαρμογή ολικής εξίσωσης στο παράθυρο Μεγάλη υπολογιστική πολυπλοκότητα Τροποποίηση ιστογράμματος ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Εξίσωση ιστογράμματος (1/3) Αν οι τιμές φωτεινότητας είναι συγκεντρωμένες σε μια μικρή περιοχή Χαμηλή αντίθεση Χαμηλή υποκειμενική ποιότητα Με εξίσωση ιστογράμματος βελτιώνεται η κατάσταση Με την τεχνική αυτή το ιστόγραμμα γίνεται πιο επίπεδο ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Εξίσωση ιστογράμματος (2/3) Αρχικά έχουμε: r=f(x,y) Θεωρούμε την r ως τυχαία μεταβλητή με σ.π.π. pr(r) Μετασχηματίζουμε σε s=T(r) Ιδιότητες του Τ Αν r1<r2 τότε και Τ(r1)<T(r2) Αν 0<r<1 τότε και 0<Τ(r)<1 H σ.π.π. ps(s) δίνεται από ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Εξίσωση ιστογράμματος (3/3) Ο μετασχηματισμός αθροιστικής κατανομής οδηγεί σε ομοιόμορφη σ.π.π. ps(s) με τα ζητούμενα χαρακτηριστικά Επειδή συνήθως το r είναι διακριτό χρησιμοποιείται ο επόμενος μετασχηματισμός ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Ολική εξίσωση ιστογράμματος ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Ολική εξίσωση ιστογράμματος ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Τοπική εξίσωση ιστογράμματος Αρχική Εικόνα Εξισωμένη Εικόνα Υποπεριοχές 21x21 ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ Εξισωμένη Εικόνα Υποπεριοχές 9x9

Τοπική εξίσωση ιστογράμματος ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση λευκού θορύβου Μοντέλο gn(x,y)=fn(x,y)+wn(x,y) w λευκός θόρυβος με μέση τιμή 0, ασυσχέτιστος χωρικά και χρονικά με την εικόνα f Τρεις βασικές τεχνικές Στον χρόνο Πολλαπλή λήψη της εικόνας f Στον χώρο Από μια μόνο λήψη απορρίπτεται ο θόρυβος επειδή είναι χωρικά ασυσχέτιστος Στην συχνότητα (με χρήση κατάλληλων φίλτρων) ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση θορύβου στον χρόνο Λαμβάνεται ο μέσος όρος της ακολουθίας των εικόνων gi και προκύπτει νέα εικόνα στην οποία ο θόρυβος έχει μικρότερη ισχύ Το n είναι λευκός θόρυβος μηδενικής μέσης τιμής με διασπορά Μ φορές μικρότερη από αυτή του θορύβου wn Πιθανόν απαιτείται να προηγηθεί στοίχιση των εικόνων ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση θορύβου στον χρόνο Παράδειγμα (15 φορές) ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση θορύβου στον χώρο Χρήση μάσκας, υπολογισμός μέσου όρου και αντικατάσταση κεντρικού στοιχείου μάσκας Υπάρχει εξομάλυνση στα περιγράμματα ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση θορύβου στον χώρο Παράδειγμα Με θόρυβο, με μάσκα 3x3, με μάσκα 10x10 ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση θορύβου στην συχνότητα (1/3) Η ενέργεια της εικόνας στους άξονες και στο κέντρο Η ενέργεια του θορύβου είναι η ίδια παντού Χρήση κατωπερατού φίλτρου Σημείωση: Με χρήση ανωπερατών φίλτρων έχουμε τονισμό των περιγραμμάτων (ακμών) ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση θορύβου στην συχνότητα (2/3) Ιδανικό 2-D φίλτρο (κυκλικό παράθυρο στην συχνότητα) Αποκόπτει πληροφορία από τα περιγράμματα Ring effect λόγω παραθύρωσης Σχέση των παραπάνω φαινομένων με τη συχνότητα αποκοπής ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση θορύβου στην συχνότητα (3/3) Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών χρησιμοποιούνται πιο ομαλά φίλτρα π.χ. κατωπερατό φίλτρο Butterworth με συχνότητα αποκοπής D0 Όπου n η τάξη του φίλτρου (συνήθως n = 1) ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση κρουστικού θορύβου (1/4) Μοντέλο g(x,y)=f(x,y)+ w(x,y) , όπου w(x,y) θόρυβος κρουστικού τύπου Λόγω του w εμφανίζονται μαύρα και λευκά εικονοστοιχεία Οι προηγούμενες τεχνικές δεν λειτουργούν αφού δημιουργούν κηλίδες γύρω από τα προβληματικά εικονοστοιχεία (παράδειγμα και από την 1-D περίπτωση) Π.χ. μάσκα 5x5 ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση κρουστικού θορύβου (2/4) Φίλτρο Median: Χρήση παραθύρου (μάσκας) και επιλογή του μεσαίου ως το νέο κεντρικό στοιχείο g(x,y) = Med{f(z,w)}, (z,w) E S Αντιμετωπίζει τον κρουστικό θόρυβο Πιθανόν όμως αποκόπτει κορυφές και οξείες γωνίες ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση κρουστικού θορύβου (3/4) Αρχική Κρουστικός Θόρυβος 20% 2-D Median 3x3 2-Median 5x5 ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αφαίρεση κρουστικού θορύβου (4/4) Παραλλαγές του Φίλτρου Median Διαχωρίσιμο Median : Εφαρμογή του τελεστή Median μονοδιάστατα, πρώτα κατά γραμμές και μετά κατά στήλες Αναδρομικό Median : Χρήση των ήδη υπολογισμένων μεσαίων τιμών Α-trimmed filters : Απόρριψη ακραίων τιμών από το παράθυρο και εφαρμογή φίλτρου μεσαίας τιμής στο υπόλοιπο ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Φωτισμός φυσικής σκηνής (1/3) f(x,y)=i(x,y)r(x,y) f ~ λαμβανόμενη φωτεινότητα i ~ ένταση φωτός που προσπίπτει στο σημείο r ~ ανακλαστικότητα σημείου Το i έχει μεγάλη δυναμική περιοχή (0,∞) και μεταβάλλεται αργά (χαμηλές συχνότητες) ενώ για το r ( το οποίο  [0,1]) ισχύει το ανάποδο Αν έχουμε περιοχές με μεγάλο r και άλλες με μικρό τότε αναπόφευκτα χάνεται πληροφορία ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Φωτισμός φυσικής σκηνής (2/3) Για την βελτίωση της εικόνας πρέπει να μειωθεί η δυναμική περιοχή και να αυξηθεί η αντίθεση στο f(x,y) Για την δυναμική περιοχή ευθύνεται το i ενώ για την αντίθεση το r Έτσι αν εφαρμοστεί ανωπερατό φίλτρο, αποκόπτεται ενέργεια από το i και διατηρείται ικανοποιητικά το r ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Φωτισμός φυσικής σκηνής (3/3) Επειδή τα i, r συνδέονται με γινόμενο το αποτέλεσμα εφαρμογής του φίλτρου δεν μπορεί να γίνει απευθείας Χρήση λογαρίθμων και έπειτα φιλτράρισμα για την λήψη του επιθυμητού αποτελέσματος Η τεχνική που χρησιμοποιείται είναι ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ